Morjesta kaikille Vanin omistaville/omistaneille!
Eli suora kysymys:
Onko G20 Vanista talviautoiluun vai kannattaako unohtaa kokonaan kyseisen auton osto talviajoon?
Asiallisista vastauksista kiitän jo etukääten!
Chevy Van talvella ?
42
3307
Vastaukset
- El Pollo del Muerta
Lämmintä riittää kabiiniin, sen puoleen ok. Takavetoinen versio ei ole liukkailla pinnoilla tai syvässä lumessa paras etenijä. Jos on hiukankaan huonommat olosuhteet, kuin paljas tienpinta, kannattaa harkita 4WD-versiota.
- Potslojoo
Pätee varmaan samat ku moneen muuhun takavetoiseen pirssiin, pitää hyvät renkaat alla ja jos tarvis niin painoo taakse. Ja pitävä lukkoperä on jees.
- G20Van-89
Vani on ihan ok myös talvella, varsinkin jos siinä on kunnolliset renkaat ja vähän painoa kyydissä. Tietysti se käyttäytyy kuten takavetoinen pakettiauto köyttäytyy, mutta pitkän akselivälin vuoksi on aika rauhallinen liikkeissää.
Ajelin neljä talvea vanilla, jossa oli MS-merkinnällä olevat renkaat, käytännössä kesärenkaat ja vilä samat nakit koko ajan. Suurempia ongelmia ei ollut, ajotavan pitää vain olla rauhallinen ja ennakoiva. Olen ajanut myös kunnollisilla nastarenkailla olevalla vanilla, sellainen menee siinä missä mikä tahansa pakettiauto.- -----------------
Kunnollisiin renkaisiin kannattaa panostaa kesälläkin. Moni auto saa turhaan leiman paskasta ajettavuudesta, vaikka kyse olisi vain siitä, että ajellaan huonokuntoisilla (slickseillä tai vuosikymmenen vanhoilla) kiekoilla.
- (Va)nisti
Kyllä Vanilla talvella pärjää, tosin jonkun aikaa saa startata ja joskus koittaa pari kolme kertaa käyntiin ennekuin tärppää. Voi olla että uudet hehkut auttaisi. Viime talven menin kesärenkailla, välillä meinas perä hakea sivulle. 10-20cm sohjoon jäin vasta jumiin siinä määrin että täytyi vetää traktorilla pois, omassani ei ole lukkoperää. Varmasti pärjää paremmin kuin takaveto hiacella tai ransiitilla. Ja lämpenee tosiaan melko nopeasti eikä tarvitse palella.
- Vannobi
Hah
- itelles
Höh
- vannabe
itellä 4x4 express, viime talven ajoin kesärenkailla, kromivanteet kiittää.. on webastot yms. eihän se hyttä hetkessä lämpene kokonsa vuoksi, muuten kyllä sopii suomen oloihin, takatilan puhallin on hjyyvä..
- patjavanne
Haluisin kysyä, että kuinka te raaskitte ajaa tollasilla autoilla? Eks kaikki jenkit syö jotain 20l/100km :D
- economy fuel
patjavanne kirjoitti:
Haluisin kysyä, että kuinka te raaskitte ajaa tollasilla autoilla? Eks kaikki jenkit syö jotain 20l/100km :D
Ei ne nyt ainakaan normi ajossa ja kunnossa olevana noin paljoa vie. Ja ei ne jenkkien v8 sen enempää vie kuin eurooppalaisten. Valmistusmaa ei nosta kulutus yhtään.
- vasileevits
jos kulutus on pääasia niin tuskin sellanen kaveri millään vanilla ajelee, rahamiehet jotka tykkää semmosista niillä ajaa menemään mutta eine kyllä 20l syö ainakaan nuo diisselit mitä suuri osa suomen liikenteessä on
- patjavanne
Selvä. En meinannu että ne enemmän kuluttais kun eurooppalaiset vastaavat, mut kallista puuhaahan se on. Polttoaine kun on niin kallista
- vasileevits
mutta on se vain aina yhtä mukavaa hypätä siihen nojatuoliin istumaan niinkuin olohuoneessa, heittää D pirttiin ja kuunnella kun iso raaka kasikone hörpöttelee mukavia
- no näinhän se on..
Nii, eipä siellä sitten muuta kuulekkaan...
- 6.5 turbodiesel
Vanha chevy g20 6.2l ei syönytkään mitään ihmeitä,mutta tämä 6.5 l kasi on kyllä oikea naftasyöppö.Vetäisee helpolla sen 20l/100km:llä.Joka muuta väittää,ei ole koskaan omistanutkaan 6.5 l kasilla varustettua vania.Itselläni oli 2001-mallinen ja muuten kyllä pärjäsi talviajossa,mutta kulutuksessa ei ole mitään järkeä.
Vanhaa g20 vania ei saanut hörppimään tuollaisia lukemia,keskikulutus oli noin 13l/100km- ^^^^^^^^^^
Sun vani on ollut rikki ja rikkinäinen auto voi kuluttaa mitä tahansa.
Itselläni oli 1995 6,5d ja 1997 6,5td vanit työajossa ja molemmilla ajoin aika tarkkaan 100 000km.
6,5d:n kulutus oli n.14l/100km ja 6,5td:n kulutus litran tai puolitoista enemmän.
Molemmissa oli koko ajan n. 500kg työkaluja kuormana.
Ajo oli enimmäkseen kaupunkiajoa tässä Tampereella ja ympäristössa.
Silloin 90-luvun loppupuolella myös useilla tuttavillani oli samanlaisia Vaneja, ja nuo minun autojeni kulutuslukemat oli aivan identtisiä tuttujeni mittailemien kanssa. - anonyymi_Xd6
Samaa mieltä, olen pyörittänyt 6.5 turbo vania 400 000 km koskaan ei 16 enempää normi ajossa ja pikku kuormalla matka ajossa 13-14 toki vaunun veto on eri asia. Myös kaupunki ajo pysyy sen 16 sisään.
- robinnn
kannattaa ottaa kuitenki huomioon että uudemmat 6.5 ovat g30 malleja joissa huomattavasti järeämpi voimansiirto kuin vanhemmissa g20:ssä ja tämä taas nostaa kulutusta mutta kulutus eroa löytyy myös 6.5 vaparin ja turbon välillä vaparin hyväksi...
- juupajuujoo
95-vuoteen asti G30 oli sinänsä sama kuin G20. Akselisto rakenne on hiukan järeämpää tekoa kantavuuden parantamiseksi. Omamassa jotakuinkin sama, eli ei vaikuta kulutukseen.
- joojuujuupa
g20 ja g30 eroja: g20 löytyy th700 tai 4l60e loota kun g30 th400 tai 4l80e siinä jo huomattava ero, seuraava löytyy perästä g20 10 tai 12bolt kun g30 aina 14bolt...
ja tuon 6.5 turbonkin saa kuluttaan "pieniä" kun muutetaan perävälitystä ja uutta softaa kehiin ja jos autossasi on kuluneet suuttimet nekin nostavat kulutusta..- jenkki on jees
Vani on yllättävän hyvä talvella,kun on vaan hyvät renkaat.Raskas taka osa auttaa hyvin liikkeelle lähtöön ei voi verratakkaan lava/pakuihin ,ehkä jossain yksilöissä ollut kulutuksien kanssa säätöä tarkoitan 6,5 td
- joojjuupajojoo
No ompa ihen eri vehe sitten...pitääkin muistaa....
- bahahaha
Ei noi laatikon erot siihen kulutukseen noin radikaalisti vaikuta...
- UUUi1
Käytetäänkö noissa amerikkalaisia BG:n öljyjä?
- R6292cid
Niihin käy mikä vain hyvä öljy , ei tarvi olla amerikasta kunhan vaihtaa niitä ja suodatimia ja käyttää järkeä. Bensa vani 5,7 oli kauan sitten ja empä ottaisi enää takaveto kun se jää kiinni hyvin helppoon paikkaan nastarenkaista huolimatta. Raskas keula vai painuu ja siinä on. Nyt hankin pikku hiljaa kun löytyy keyeempää 4x4 pickup ,blazer tapaisen hyvin askeettisen itse korjattavan laitteen . vanilla voi 2wd ajaa mutta on se haastavempi kun 4x4 autoihin tottuu.
- näkemuysss
JYRKKÄNÄ näkemyksenä totean että vani on täysin mahdoton auto. Ensikin ne on paljon ajettuja toiseksi kun sellaisen ostaa, ei sellaista saa enää uudelleen myytyä koska verot on vietävän kalliita ja kulutus suurta. Kulutus vastaa kolmen taunuksen kulutusta ja jokainen muistaa miten paljon taunus kulutti.
Ruostuu myös aina hulppeasti. Tekniikan ylläpito on raastavan kallista. Suosittelen esimerkiksi Luminaa joka on todella pienikultuuksinen ameriikanrauta tai jos haluaa vielä halvempaa ajoa ameriiikanraudalla, on Neon aika pienikulutuksinen.- Anonyymi
Ja jyrkkään näkemykseen liittyen...miten esimerkiksi Neonia ja Luminaa voi verrata pakettiautoon? Kuljetuskyky vastaava?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jyrkkään näkemykseen liittyen...miten esimerkiksi Neonia ja Luminaa voi verrata pakettiautoon? Kuljetuskyky vastaava?
Vani on hyvä auto ympäri vuoden käyttää. Ei mitenkään voi verrata noihin Neoihin ja Luminaan. Mutta vanista viellä, itse ajelin kevytkuorma - autolla 6.6 duramax diiselillä, hyvin kulki lumessa ja sohjossa. Nastarenkaat kuorma-auton nastoilla. Lämmin talvella, eli loistava peli.!
- Anonyymi
On nää erikoisia miehiä amerikan autoilla ajavat. Jos auto on työkalu on kai käyttökustannuksilla suuri merkitys. Tuollaiset kulutukset on mielestäni aika kovia muutaman sadan kilon kuljettamiseen. Millä te perustelette näiden oston itsellenne ?
Eihän vani ole edes kooltaan erityisen suuri, suurta on vain kulutus ! - Anonyymi
En näe mitään järkisyytä ostaa VW transporteria, koska syövät enemmän ainetta ja ruostuvat herkemmin.
- Anonyymi
Joo, samaa mieltä. Kyllä jenkki vehkeellä ennen ajelee kun jollain vw kotterrolla !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, samaa mieltä. Kyllä jenkki vehkeellä ennen ajelee kun jollain vw kotterrolla !
Tää on just tätä millä näitä perustellaan, ei millään järkisyyllä !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää on just tätä millä näitä perustellaan, ei millään järkisyyllä !
Järkisyy on sama, kun se fiilis joka Jenkillä ajossa on. Jo pelkkä omamassa tuntuu positiiviselta versus jokin muu. Toki auto vaatii omistajaltaan tiettyä osaamista ja taitoa. Sitä ei nyky hihhuli vokkeloilla ja vastaavilla kuljettajilla taida olla . Eikä tuo kulutus mielestäni suuri tuossa ole koneen kokoon nähden .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järkisyy on sama, kun se fiilis joka Jenkillä ajossa on. Jo pelkkä omamassa tuntuu positiiviselta versus jokin muu. Toki auto vaatii omistajaltaan tiettyä osaamista ja taitoa. Sitä ei nyky hihhuli vokkeloilla ja vastaavilla kuljettajilla taida olla . Eikä tuo kulutus mielestäni suuri tuossa ole koneen kokoon nähden .
Mutta tarvitaanko tuollaista malmikasaa tavaran kuljettamiseen? Tavarat kulkee pienemmälläkin moottorilla (ja kulutuksella).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järkisyy on sama, kun se fiilis joka Jenkillä ajossa on. Jo pelkkä omamassa tuntuu positiiviselta versus jokin muu. Toki auto vaatii omistajaltaan tiettyä osaamista ja taitoa. Sitä ei nyky hihhuli vokkeloilla ja vastaavilla kuljettajilla taida olla . Eikä tuo kulutus mielestäni suuri tuossa ole koneen kokoon nähden .
Hihhuli vokkelot ja muut vastaavat, mitä sanontoja sitten käytättekin teille sopimattomista järkiperustein suunnitelluista autoista. Mitä tulee osaamiseen ja taitoon niin luulen sitä löytyvän tasapuolisesti kaikista merkkiryhmistä. Vai viittaatko tällä siihen että usa auto vaatii enemmän korjaustaitoa käyttäjältään kuin vastaava eurooppalainen peli.
Paljon on usassakin eurooppalaisia pakuja nykyään. Mersun sprintereitä ainakin, fiiattikin myy ducatatoa ramina usassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihhuli vokkelot ja muut vastaavat, mitä sanontoja sitten käytättekin teille sopimattomista järkiperustein suunnitelluista autoista. Mitä tulee osaamiseen ja taitoon niin luulen sitä löytyvän tasapuolisesti kaikista merkkiryhmistä. Vai viittaatko tällä siihen että usa auto vaatii enemmän korjaustaitoa käyttäjältään kuin vastaava eurooppalainen peli.
Paljon on usassakin eurooppalaisia pakuja nykyään. Mersun sprintereitä ainakin, fiiattikin myy ducatatoa ramina usassa.Jenkki Vani meillä ihan perheautona, joka päiväisessä ajossa. Ei ole meidän mielestä millään muotoo hankala, vaikka omamassa reilusti yli 3000 kg. Vaatii tietenkin kuorma-auto kortin. Olen kyllä sitä mieltä, että ei mikään viherpiipertäjät ja kädettömät sekä kiireiset jupit tälläisillä ajele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkki Vani meillä ihan perheautona, joka päiväisessä ajossa. Ei ole meidän mielestä millään muotoo hankala, vaikka omamassa reilusti yli 3000 kg. Vaatii tietenkin kuorma-auto kortin. Olen kyllä sitä mieltä, että ei mikään viherpiipertäjät ja kädettömät sekä kiireiset jupit tälläisillä ajele.
Jostain ollaan sitten samaa mieltä. Itseasiassa aika pieni ryhmä noilla usa autoilla ajalee. Olisi helpompi luetella ne, jotka usa autoon päätyy, kuin ne jotka jotka sitä ei valitse. Jos ollaan valitssemassa pakettiautoa, en usko että Transporter ja jenkkivani on saman henkilön vertailulistalla.
Toisaalta kyllä tuonne tielle monenlaista peliä mahtuu. Jokainen ostaa omista lähtökohdistaan näitä kulkupelejä. Paha mennä kiistämään jos olet tuohon päätynyt, varmaankin perustelut hankinnalle löytyy. Ja jos ei löydy, niin paskanko väliä silläkään, jos kerran omilla rahoilla ostettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain ollaan sitten samaa mieltä. Itseasiassa aika pieni ryhmä noilla usa autoilla ajalee. Olisi helpompi luetella ne, jotka usa autoon päätyy, kuin ne jotka jotka sitä ei valitse. Jos ollaan valitssemassa pakettiautoa, en usko että Transporter ja jenkkivani on saman henkilön vertailulistalla.
Toisaalta kyllä tuonne tielle monenlaista peliä mahtuu. Jokainen ostaa omista lähtökohdistaan näitä kulkupelejä. Paha mennä kiistämään jos olet tuohon päätynyt, varmaankin perustelut hankinnalle löytyy. Ja jos ei löydy, niin paskanko väliä silläkään, jos kerran omilla rahoilla ostettu.Voitte olla huoleti syyt löytyy!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää on just tätä millä näitä perustellaan, ei millään järkisyyllä !
En näe mitään järkeä missään saksalaisessa romussa, jos samalla hinnalla saa laadukkaan ja kestävän jenkkiauton joka on kaikilla mittareilla parempi vehje. Kestää isältä pojalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En näe mitään järkeä missään saksalaisessa romussa, jos samalla hinnalla saa laadukkaan ja kestävän jenkkiauton joka on kaikilla mittareilla parempi vehje. Kestää isältä pojalle.
Täysin samaa mieltä! Ei ole tullut mieleenkään, että saksan romuja ostaisin.! Tuo Jenkki on paras.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En näe mitään järkeä missään saksalaisessa romussa, jos samalla hinnalla saa laadukkaan ja kestävän jenkkiauton joka on kaikilla mittareilla parempi vehje. Kestää isältä pojalle.
Enpä menisi kehumaan jenkkien kestoa. Minulla oli muutaman vuoden jenkki pikkubussi (hieman järeämpi kuin nuo Chevy Vanit). Kone (V6) ja voimansiirto pelasi kyllä hyvin (kunhan vaihtoautotakuuseen uusittiin toinen kansi), ilmastointi olisi kyllä kaivannut kompressoriremontin, mutta kun runkopalkit alkoi lahoamaan puhki niin auto vaihtui eurooppalaiseen farmariin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä menisi kehumaan jenkkien kestoa. Minulla oli muutaman vuoden jenkki pikkubussi (hieman järeämpi kuin nuo Chevy Vanit). Kone (V6) ja voimansiirto pelasi kyllä hyvin (kunhan vaihtoautotakuuseen uusittiin toinen kansi), ilmastointi olisi kyllä kaivannut kompressoriremontin, mutta kun runkopalkit alkoi lahoamaan puhki niin auto vaihtui eurooppalaiseen farmariin.
Eipä tuota voi järeämmäksi kutsua. Chevy vaneissa v8 kone, kuorma-autoiksi rekattuja, runkopalkki ongelmia ei minulla ollut koskaan. Nähnyt ja kuullut niistä kyllä, mutta paljon voi itse vaikuttaa ja ehkäistä sen ruostumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123710MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721944Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin821243Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33998Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778