Tehtäessä autokauppaa kahden yksityishenkilön välillä voi sanoa, että käytännössä vastuu kaupan kohteena olevasta autosta on ostajalla. Jo laki määrittelee, että ostajan on huolellisesti tarkastettava auto jota on ostamassa. Myyjän puolella on virhe lähinnä silloin, jos hän salaa siis jättää kertomatta jonkin tärkeän tiedon auton kunnosta. Mutta mitä myyjän pitää tietää auton kunnosta?
Kun myyjänä on yksityishenkilö, auton kunnon arviointi on myyjän puolelta melko sattumanvaraisissa käsissä ja riippuu myyjän omasta autotuntemuksesta. Myyjän on helppo sanoa, ettei hän ole huomannut jotakin autossa olevaa vikaa. Tällaisia vikoja voivat olla esim. pohjaan ruostunut reikä tai loppuaan tekevä laakeri. Ei tavallinen kuluttaja ryömi auton alle tutkimaan pohjan kuntoa, tai kuuntele rengasääniä siinä mielessä josko laakeri vähän valittaisi.
Itse olen kuusi vuotta sitten myynyt yksityisenä toiselle yksityiselle auton joka kuluttaa öljyä litran/200km sekä auton jonka alatukivarsi on täysin loppuunkulunut, ilman että kaupoista on jälkeenpäin kuulunut yhtään mitään. Ostajat tietävät suuren vastuunsa, eivätkä edes lähde riitelemään myöhemmin havaitsemistaan vioista. Kerran itse ostin kerran autoliikkeestä auton, jonka lämmityslaite hajosi kun käynnistin auton vielä liikkeen hallissa ajaakseni sen sieltä kotiin. Autoliike ei vastannut lämmityslaitteen korjaamisesta eikä kuluttaja-asiamies auttanut, koska kysymyksessä oli 10 vuotta vanha auto. Jos on yksityisen vastuu varsin löysä, niin kyllä on liikkeidenkin. Ostaja tässä saa varsinainen asiantuntija olla.
Ostajan vastuu
liikemies
1
511
Vastaukset
- sami
puhut pötyä autoliikkeen vastuun osalta.voisi arvata olevan autoliikkeen edustajan kirjoittajana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3606541Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483866Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava221415Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard121147- 981061
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,165940- 52920
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue17889- 56886
Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v9847