Nastarenkaita jo liikenteessä!

ihme porukkaa

Viime viikolla näin ,tai oikeammin KUULIN jo kahdet nastarenkaat
HELSINGISSÄ!

Mikä jengiä oikeen vaivaa?
Vettä sataa, 10c lämmintä ja nastat alla?!??! HALOOO!

ja turha väittää että yllättäen kaikilla olisi jotain Lapin reissuja,
jollon ehkä jossain voi olla liukasta

Sakottaa pitäisi!
Eihän talvirenkaita vielä edes saisi vaihtaa?!?!

103

2752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso ropina kuuluu

      Sitä kutsutaan ennakoivaksi ajotavaksi. Ennakoidaan keli joka tulee vasta kuukauden päästä.

      Rikesakko on 35 euroa, ja kuten parkkisakoista huomattiin ei viranomaisia noin pienet rahat kiinnosta. Ehkä yksityistämisen paikka?

      • Nastoilla turvallise

        Ja kuka ottaisi vastuun mahdollisista uhreista? Käytä nyt edes vähän järkeäsi.


      • bmw kusipää
        Nastoilla turvallise kirjoitti:

        Ja kuka ottaisi vastuun mahdollisista uhreista? Käytä nyt edes vähän järkeäsi.

        Ap on juuri näitä yhteiskunnan poliiseja jotka tietävät ja taitavat kaiken paremmin kuin muut.Ja sitten pitää napista sukulaisille,työpaikalla ja jolleii muuta niin suomi24:ään että miten se tai ne voivat tehä silleen,eihän nyt voii...Siis mitä jos nyt keskittyisit vain omaan elämään ja omiin autonrenkaisiin.
        Kyllä tässä yhteiskunnassa on sellainen kuin ihan oikea poliisi mikä sakottaa jos katsoo aiheelliseksi.
        Ja ehkäpä se vain kertoo että hesassa on edes pari älykköä joita talvi ei yllätä,kuten muina vuosina,ja taas tänäkin vuonna,uskoisin.


    • teinin itkut??

      Ihmisillä voi olla ihan perustetujakin syitä mm. matka pohjoiseen, lähtö matkoille ja paluu liukkaiden aikaan, kesäkumit loppu, ei halua mennä renkaanvaihto ruuhkiin jonottamaan jne. Ei ne tiet muutamista ennakoivista mihinkään kulu.

      • ....................

        ennakoisi sitten kitkoilla.


      • kitkoilla
        .................... kirjoitti:

        ennakoisi sitten kitkoilla.

        ei tee mitään maalla.


      • totuus kitkoista
        .................... kirjoitti:

        ennakoisi sitten kitkoilla.

        kitkat eivät ole parhaat silloin kun illalla sataa vettä ja yön aikana tie jäätyy.


      • Sepi_
        kitkoilla kirjoitti:

        ei tee mitään maalla.

        Ja varmasti tekee ja nimenomaan maalla, jossa ei aina ehditä niin aurailemaan, hiekottelemaan eikä suolaamaankaan!
        Mutta toimii ne silti kaupungissakin.
        Kokemusta yli 10 vuotta kitkoilla ja 30 vuotta nastoilla.


    • yllätys

      Tänään vaihdoin. Eilen luistelin aamuhämärissä lounaisrannikolla. Mahtavat väreet se luistelu saa aikaiseksi selkäruodossa. Samalla tiellä nuorukainen kuoli ulosajossa, pari päivää sitten ??

    • ilvis1

      eikö hesassa ole kuin kaksi autoa,joilla kaikki lappiin menossa.minusta se on aikavähän.

      • hepson

        Ne onkin isoja autoja,varmaankin farmareita.


    • nastojenrapse

      Minä vaihdan nastoihin tulevana viikonloppuna, vaikka paikat eivät ole tänään jäässä, voivat olla sitä ensi viikolla.

    • Lempi94

      Ensi viikonloppuna vaihdetaan talvirenkaat. Kesäkumit jo niin huonot ettei niillä uskalla ajella.Ja kyllä ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla alkaa pikkuhiljaa olla semmoiset kelit, että on hyvä olla nastat alla. Aamuisin ja iltaisin jo nollakelit ja yöllä pakkasella.

      • motskarilla pakkasel

        Näin syksyllä olisi syytä olla hyvät kesärenkaat koska vesiliirron riski on ihan yhtä vaarallinen kuin liukkaus. Pelkkä pakkanen ei tarkoita liukkautta, mutta on syytä olla varovainen silloilla tms. paikoilla.


      • sitroen.

        Puoli tuntia sitten Ouluun satoi ensilumen.


    • ÄLLITÄLLI

      Jaa-a, jospa olivat lähdössä pohjoiseen. Joten ihan turhaa älämölöä nyt nostat.

      • hesu.

        Niin, olishan se ihme jos noinkin pienestä kylästä kuin Helsinki olisi peräti kahdella perheellä asiaa pohjoisen suunnalle, vielä kun ottaa huomioon sen että sillä kylällä asuu paljon muualta muutaneita.


    • Autoilija lapista

      Hyvä tosiaankin että nastarenkaiden ääniä jo kuuluu. En oikein tykkää siitä että myös minun henkeni riskeerataan ajamalla tähän aikaan nastattomilla renkailla. Mustalla jäällä kun ei kumi pidä, olipa se minkä niminen rengas tahansa.

      T: -2 astetta tällä hetkellä.

      • vai riski...

        Oletko kokeillut kävellen onko ulkona liukasta?


      • ..............
        vai riski... kirjoitti:

        Oletko kokeillut kävellen onko ulkona liukasta?

        Käytkö sinä joka aamu kövelylenkillä testaamassa, että mitkä renkaat tänään laitat alle? Jos käyt, niin teetkö lenkin vielä iltapäivällä töiden päätyttyä, että tiedät millä renkailla kannattaa ajaa töistä kotiin, kun säähän voi olla oleellisesti muuttunut? Ja kävelethän varmasti koko tulevan ajomatkasi, ettei vain missään kohdin olisi yllätyksiä?


    • näin......

      Pelkäävät yöpakkasia. En voi käsittää, enkä edes yritä. Olisit soittanut poliisille, ja kertonut rekisterinumeron. Kävisivät ehkä jakamassa pikavoiton. Ensikuun alusta vasta saa käyttää nastoja.

      • pussikuski

        ole hupsimatta,talvirenkaat saa vaihtaa silloin kun on tarve,ei mustajää eikä räntäsade katso kalenteria.


      • just näin...
        pussikuski kirjoitti:

        ole hupsimatta,talvirenkaat saa vaihtaa silloin kun on tarve,ei mustajää eikä räntäsade katso kalenteria.

        ai helsingissä? Taidat ajella pusseja ostoskärryillä vaan. Täällä ei ole näkynyt lunta eikä jäätä. Päivisin on 10 tienoilla, eikä yölläkään mene pakkaselle.


      • ..............

    • Pilaa Nastarenkaat

      Olen samaa mieltä.Kitkat voi olla alla jo nyt, nastat sitten JOULUKUUSSA

      • isoiskä

        pilaa nastarenkaat. olet väärässä marraskuun 1 päivä antaa luvan.


    • ennakkoluuloa

      Kitkat pakollisiksi, ehkä vain viranomaiset tarvitsevat nastoja pilaamaan tiet.

      30.000km vuodessa keli kuin keli tie kuin tie, kitkoilla pärjää ja olen pärjännyt paremmin kuin takavetoisilla useinmiten.
      Mökkitiellä jäi naapurin Eskon lada uusillakin nastoilla jäisellä tiellä jumiin kun itse ajelin puhtaasti turvallisesti perille ja akkakin on jo ajanut tuhansia kitkoilla huomaamatta mitään, kun ei sano.

      • nastat pannaan

        Moottorilehden artikkelissa kerrottiin, että suomen teiden kulumisesta 70-80 %:a aiheutuu nastarenkaista ja 20-30 %:a muodonmuutoksesta . Raskas liikenne aiheuttaa sen muodon muutoksen kesällä ja nastarenkaat tietenkin talvella.
        Nastarenkaat ja varsinkin niiden käyttäjät aiheuttavat siis satojen miljoonien vahingot tiestöllemme joka vuosi. Näitä rapautuvia teitä me sitten joudumme korjaamaan yhä pienenevistä tiemäärärahoista.


      • Autoilija lapista235

        Minä olen kitkoilla ajanut sen verran paljon että tiedän tasan tarkkaan kuinka vaaralliset ne ovat jäisellä tiellä.
        Kyllähän talven pääsee vaikka kesärenkailla, kun ennakoi. Mutta mites sitten kun tulee eteen tilanne jota ET VOI ennakoida?
        Joku pukkaa kolmion takaa eteen eikä jarrutusteho riitä kun eivät renkaat pidä tms.

        Lisäksi, jos kaikki ajaisivat nastattomilla renkailla ja silittäisivät jääkerroksen peiliksi, olisivat tiet niin liukkaat että sitten se talviliikenne vasta vaarallista olisi.
        Tällä hetkellä nastattomat talvirenkaat toimivat AINOASTAAN siksi jäisellä tiellä että suuri osa autoilijoista ajaa nastarenkailla ja karhentavat jääkerroksen ja kuluttavat sen pois.
        Pelkkä kumi ei jäähän pure.

        Tämä on ikuinen tinka, jota ylläpitävät "kitkauskovaiset" idiootit joilla ei äly riitä tajuamaan miksi nastat alunperinkin on renkaaseen laitettu ja mitä hyötyä niillä saavutetaan.
        Siihen JÄÄHÄN ei vaan yksinkertaisesti pelkkä kumi pure.

        Pois suolaus ja nastattomat talvirenkaat kielletyksi, jäisi monta onnettomuutta sattumatta talvella.


      • Autoilija lapista235
        Autoilija lapista235 kirjoitti:

        Minä olen kitkoilla ajanut sen verran paljon että tiedän tasan tarkkaan kuinka vaaralliset ne ovat jäisellä tiellä.
        Kyllähän talven pääsee vaikka kesärenkailla, kun ennakoi. Mutta mites sitten kun tulee eteen tilanne jota ET VOI ennakoida?
        Joku pukkaa kolmion takaa eteen eikä jarrutusteho riitä kun eivät renkaat pidä tms.

        Lisäksi, jos kaikki ajaisivat nastattomilla renkailla ja silittäisivät jääkerroksen peiliksi, olisivat tiet niin liukkaat että sitten se talviliikenne vasta vaarallista olisi.
        Tällä hetkellä nastattomat talvirenkaat toimivat AINOASTAAN siksi jäisellä tiellä että suuri osa autoilijoista ajaa nastarenkailla ja karhentavat jääkerroksen ja kuluttavat sen pois.
        Pelkkä kumi ei jäähän pure.

        Tämä on ikuinen tinka, jota ylläpitävät "kitkauskovaiset" idiootit joilla ei äly riitä tajuamaan miksi nastat alunperinkin on renkaaseen laitettu ja mitä hyötyä niillä saavutetaan.
        Siihen JÄÄHÄN ei vaan yksinkertaisesti pelkkä kumi pure.

        Pois suolaus ja nastattomat talvirenkaat kielletyksi, jäisi monta onnettomuutta sattumatta talvella.

        Ja keskimääräinen vuotuinen ajosuorite on 50000km.
        Täällä lapissa kun on pakko ajaa kelillä kuin kelillä vuoden ympäri, välimatkat ovat hurjat eikä kaikkia palveluita välttämättä ole alle 100km:n päässä.


      • klojuhn
        nastat pannaan kirjoitti:

        Moottorilehden artikkelissa kerrottiin, että suomen teiden kulumisesta 70-80 %:a aiheutuu nastarenkaista ja 20-30 %:a muodonmuutoksesta . Raskas liikenne aiheuttaa sen muodon muutoksen kesällä ja nastarenkaat tietenkin talvella.
        Nastarenkaat ja varsinkin niiden käyttäjät aiheuttavat siis satojen miljoonien vahingot tiestöllemme joka vuosi. Näitä rapautuvia teitä me sitten joudumme korjaamaan yhä pienenevistä tiemäärärahoista.

        Joo ja oliskohan vuos sitten ollu Tekniikanmaailmassa että kitkat eivät ole MISSÄÄN olosuhteissa paremmat kuin nastat. (vastaus jollekin katkeralle kitka kuskille jonka renkaat ei testissä pärjännyt.)


      • kit kat
        klojuhn kirjoitti:

        Joo ja oliskohan vuos sitten ollu Tekniikanmaailmassa että kitkat eivät ole MISSÄÄN olosuhteissa paremmat kuin nastat. (vastaus jollekin katkeralle kitka kuskille jonka renkaat ei testissä pärjännyt.)

        >>kitkat eivät ole MISSÄÄN olosuhteissa paremmat kuin nastat

        Toki ovat. Vähemmän tienpinnan kulumista (josta seuraa urautumista ja karkeutta, eli lisää melua) ja vähemmän melua. Parin talven jälkeen nastan etumatka pidossa on huvennut.

        Ei kukaan ehdota kitkarenkaita jotta jarrutusmatka lyhenisi. Vaan siksi että nastoissa on ympäristöhaittoja.


      • joojoo.
        klojuhn kirjoitti:

        Joo ja oliskohan vuos sitten ollu Tekniikanmaailmassa että kitkat eivät ole MISSÄÄN olosuhteissa paremmat kuin nastat. (vastaus jollekin katkeralle kitka kuskille jonka renkaat ei testissä pärjännyt.)

        jos ajotaidot on niin heikot, ettei pärjää kitkoilla, niin menee sitten bussilla tai taksilla.


      • hah.
        Autoilija lapista235 kirjoitti:

        Minä olen kitkoilla ajanut sen verran paljon että tiedän tasan tarkkaan kuinka vaaralliset ne ovat jäisellä tiellä.
        Kyllähän talven pääsee vaikka kesärenkailla, kun ennakoi. Mutta mites sitten kun tulee eteen tilanne jota ET VOI ennakoida?
        Joku pukkaa kolmion takaa eteen eikä jarrutusteho riitä kun eivät renkaat pidä tms.

        Lisäksi, jos kaikki ajaisivat nastattomilla renkailla ja silittäisivät jääkerroksen peiliksi, olisivat tiet niin liukkaat että sitten se talviliikenne vasta vaarallista olisi.
        Tällä hetkellä nastattomat talvirenkaat toimivat AINOASTAAN siksi jäisellä tiellä että suuri osa autoilijoista ajaa nastarenkailla ja karhentavat jääkerroksen ja kuluttavat sen pois.
        Pelkkä kumi ei jäähän pure.

        Tämä on ikuinen tinka, jota ylläpitävät "kitkauskovaiset" idiootit joilla ei äly riitä tajuamaan miksi nastat alunperinkin on renkaaseen laitettu ja mitä hyötyä niillä saavutetaan.
        Siihen JÄÄHÄN ei vaan yksinkertaisesti pelkkä kumi pure.

        Pois suolaus ja nastattomat talvirenkaat kielletyksi, jäisi monta onnettomuutta sattumatta talvella.

        höpöjuttuja suollat, kun et ole ajanut muilla kuin nastoilla talvella. Minä olen ajanut kesärenkailla ja kitkoilla ja nastoilla. Mulla on enemmän kokemusta kuin sulla, joten mun sana on painavampi.


      • semmotti.
        Autoilija lapista235 kirjoitti:

        Ja keskimääräinen vuotuinen ajosuorite on 50000km.
        Täällä lapissa kun on pakko ajaa kelillä kuin kelillä vuoden ympäri, välimatkat ovat hurjat eikä kaikkia palveluita välttämättä ole alle 100km:n päässä.

        Kyllä sielläkin kitkoilla pärjää. Pehmeät ja tiheät lamellit ovat paremmat kuin luulet. Se, että ne ovat huonommat peilijäällä kuin nastat ei ole mitään käytännön merkitystä. Onhan niissä huonompi sivupitokin, eikä ihmiset edes huomaa sitä koska sitä ei lue tekniikan maailmassa. Tosiasiassa kitkojen arvostelijat yleensä eivät ole edes kitkoilla ajaneet. Toinen asia jonka voi huomioida: Jos tiputat vauhtiasi kympin, niin ajat saman mutkan kitkoilla tyylikkäästi renkaat samoja jälkiä kulkien, kuin nastarenkailla ajelisit lepikkoon. Tai lumipenkkaan. Tai mitä ulkomutkassa sitten lieneekään.


      • korjaus.
        semmotti. kirjoitti:

        Kyllä sielläkin kitkoilla pärjää. Pehmeät ja tiheät lamellit ovat paremmat kuin luulet. Se, että ne ovat huonommat peilijäällä kuin nastat ei ole mitään käytännön merkitystä. Onhan niissä huonompi sivupitokin, eikä ihmiset edes huomaa sitä koska sitä ei lue tekniikan maailmassa. Tosiasiassa kitkojen arvostelijat yleensä eivät ole edes kitkoilla ajaneet. Toinen asia jonka voi huomioida: Jos tiputat vauhtiasi kympin, niin ajat saman mutkan kitkoilla tyylikkäästi renkaat samoja jälkiä kulkien, kuin nastarenkailla ajelisit lepikkoon. Tai lumipenkkaan. Tai mitä ulkomutkassa sitten lieneekään.

        Siis ajelisit nastoilla kympin kovempaa lepikkoon.


      • Autoilija lapista235
        semmotti. kirjoitti:

        Kyllä sielläkin kitkoilla pärjää. Pehmeät ja tiheät lamellit ovat paremmat kuin luulet. Se, että ne ovat huonommat peilijäällä kuin nastat ei ole mitään käytännön merkitystä. Onhan niissä huonompi sivupitokin, eikä ihmiset edes huomaa sitä koska sitä ei lue tekniikan maailmassa. Tosiasiassa kitkojen arvostelijat yleensä eivät ole edes kitkoilla ajaneet. Toinen asia jonka voi huomioida: Jos tiputat vauhtiasi kympin, niin ajat saman mutkan kitkoilla tyylikkäästi renkaat samoja jälkiä kulkien, kuin nastarenkailla ajelisit lepikkoon. Tai lumipenkkaan. Tai mitä ulkomutkassa sitten lieneekään.

        Juu, pärjää tietysti. Eihän se siitä ole ollenkaan kysymys.

        Kysymys on puhtaasti siitä, että jos on tarjolla rengas joka saavuttaa peilijäisellä tiellä parhaimmillaan kymmeniä metrejä lyhyemmän jarrutusmatkan (ehkä juuri sen kriittisen 10 metriä joka voi pelastaa henkeni), juuri siinä tilanteessa joka on mahdotonta ennakoida, niin tyhmähän (tai itsetuhoinen) sitä täytyy ihmisen olla jos valitsee tietoisesti huonomman renkaan.

        Tähän mennessä olen pysynyt tiellä joka kelillä ja renkailla kuin renkailla, nastattomilla ja nastallisilla talvirenkailla, ja aion pysyä vastaisuudessakin.

        Kysymys on vain ja ainoastaan PELIVARASTA, johon kuuluvat yhtälailla hyvät renkaat kuin ennakointikin. Pidän suorastaan idioottina jokaista joka sitä olematonta pelivaraansa huonontaa joko kohkaamalla kuin idiootti tai asettamalla mukavuutensa turvallisuutensa edelle.
        Kysymys ei ole siitä mitä sinä teet siellä liikenteessä. Kysymys on siitä mitä sinä voit tehdä silloin kun virhe on tapahtunut ja sinun on jarrutettava niin paljon kuin jaloista ja autosta irtoaa pysyäksesi hengissä.
        Silloin kun yrität tehdä hätäjarrutusta suolauksen vuoksi peilijäisellä tiellä eivätkä ne "oi niin mukavat ja hiljaiset" kitkarenkaat pidä pätkääkään, toivoisit taatusti että alla olisi nastarenkaat.

        Itse valitsen nastat ja jarrutustehon ennenkuin olen siinä tilanteessa. Nyt ja tulevaisuudessa.
        Kylmä totuus on, että peilijäällä huonoinkin nastarengas on huomattavasti parempi kuin paras nastaton talvirengas.


    • vero pakolainen

      Kyllä nyt pitää olla nasta renkaat ääliö. Nehän suolaakin jo teitä en kyllä ymmärrä miksi mutta jos suolataan jo niin pitäähän nasta renkaat olla alla. Minä laitoin nasta renkaat jo elokuussa. Hyvin haukkaa palasta tiestä hehe. Mulle aivan sama kuluuko tie veronmaksajathan maksaa kumminkin kaikki tiet. Työttömänä on hyvä ajella. Tää sosiaali puoli suomessa kunnossa. Siihen kun tällää vielä pimeät työt niin tulot on tosi mellevät. Verojahan maksaa vain tyhmät. Minä olen tyytyväinen elämääni ja rahaa on että pystyy tekemään vielä pari kertaa vuodessa etelän reissujakin. yes

    • varmuus paras

      Vaimon autoon vaihdoin nastat jo eilen varmuuden vuoksi kun hän tulee töistä kotiin puoliltaöin, omaani vaihdan ensi viikonloppuna.

    • Kaukana Hesasta

      SINÄ ET POIKA RUKKA TIEDÄ MITÄ TÄÄLLÄ POHJOLASSA ON...KATSOS KUN SUOMEA ON MUUALLAKSIN KUIN HELSINGISSÄ JA VÄHÄN ENEMMÄN

      • heh----

        Elä huuva senkin lappalainen. Tuskin ne oli pohjoseen lähdössä. Olet ollut siellä mökissä niin kauan, että olet ruvennut vihaamaan helsinkiläisiä. Siinä samalla unohdat, että helsinkiläisistä moni on muuttanut tänne justiin sun kotikulmilta.


      • hehe...
        heh---- kirjoitti:

        Elä huuva senkin lappalainen. Tuskin ne oli pohjoseen lähdössä. Olet ollut siellä mökissä niin kauan, että olet ruvennut vihaamaan helsinkiläisiä. Siinä samalla unohdat, että helsinkiläisistä moni on muuttanut tänne justiin sun kotikulmilta.

        lappalainen anto miinuksen. Entä jos on ollut lapissa ja helsingissä ja muuallakin? Eikö lappalaiset poistu koskaan lapista? Ehkä ne yleistää ton helsinkiläisiin.


    • kropikropiii

      Nythän kannattaisi ajaa hyvillä kesärenkailla, sadekeleille parhaat.

    • Ennakointia.

      Näin tekevät viisaat autoilijat, joita ei sitten liukkaat kelit yllätä. Säätiedoituksessa tänä aamuna varoiteltiin lumi ja räntäsateesta ja jäätyvistä tienpinnoista. Ai niin,en muistanutkaan,että pääkaupunkiseudulla asuvat eivät ymmärrä sitä tosiseikkaa,että autoilijoita on myös kehä kolmosen pohjois puolella.

    • Swedu

      Ajonopeudet pitäisi pudotaa max 90km/h, 70km/h taajamiin 40km/h ja talvi nopeudet -20km/h kun ei ajo osaaminen enään riitä kovempaan ajoon nyky ihmisillä

    • kit kat

      Voi kun nämä nastojen puolustajat ottaisivat huomioon että esim. Espoossa on nyt 10,7 astetta lämmintä ja silti nastat jo ropisevat kaikkein "varovaisimmilla".

      Kitkarenkaat eivät ole laittomat, eikä niiden valintaa tarvitse selittää "kesämökille menossa" -tarinoilla.

    • nastareissu

      Kylläpäs kylläpäs! Lapin reissu oli ja meni ja viime viikolla ei kukaan voinut taata lapin säätä viime viikonvaihteeksi. Se nyt on ihan yks lysti vaihtaako ne nastat nyt tai seuraavan parin viikon aikana. Liikuttavaa on tuo huolenpito muiden asioista!

      • kit kat

        >>Liikuttavaa on tuo huolenpito muiden asioista!

        Itse asiassa kyse ei ole sinusta huolehtimisesta. Harmi jos olet ymmärtänyt asian siten että kyse olisi "sinun parhaastasi", koska kyse on vain ympäristöhaitan vähentämisestä.

        Siitä että tien pinnat kuluvat aiheuttaen pölyä (ja kustannuksia), ja karkeista tienpinnoista tulee enemmän liikennemelua myös kesäisin.


    • Ajomies

      On se joka helvatan syksy sama homma. Puintia asiasta, jossa jo pelkkä maalaisjärki luulis riittävän. (jos sitä on edes pk-seudulle suotu), saadaan taas lukea iltalehdistä yms. kun "Talvi yllätti autoilijat".

      Syksy kun on näinkin pitkällä, ainakin keskisuomessa alkaa jo aika yleisesti olla ropisevat kumitassut alla. Itsellä varsinkin kun aamusella 4 aikaan pihasta joudun lähtemään. Esimerkkinä noin viikko sitten oli jo -2C ja jäiset tiet. Jos varovaisuus on rikos, niin haluan kyllä konstaapelin nähdä joka tuosta lappua kirjoittaa.

      Minun mielestä ihmiset kehä III sisäpuolella, ajelkaa minun puolesta läpi talven kesäkumeilla tahi vaikka kolukärrin renkailla, talvi tulee teillekkin ennenkuin huomaatte, halusitte tai ette.

    • Huomenna Korsosta Lapin eteiseen nastarenkaat alle ei muuten pärjää,hirvien ja porojen kanssa

    • korkea aika

      Viime perjantaina oli auton päälle satanut vesi jäätynyt konepellille ja ikkunoihin, ensimmäisen kerran tänä talvena piti käyttää jääraappaa ikkunoihin, joten se oli ainakin mulle selvä merkki siitä että nyt on aika vaihtaa nastarenkaat alle.

    • Että näin

      Ennakointia tuo, itse kanssa vaihdan NASTArenkaat alle jo täs lokakuun kolmannen viikon aikana.
      Ärsyttäviä noi vinkujat, ketä vääntää itkua siitä, että porukka on fiksun ennakoivaa ja laittaa talvikiekot ajoissa alle.
      Se säästäminenhän sinä tuntuu puheiden perusteella olevan se isoin juttu, mutta itse en ainakaan ole niin vähissä varoissa et joutuisin kahta-kolmea viikkoa panttaamaan renkaan vaihdossa. Ja jos joskus tulen olemaankin niin köyhä, niin hukkaan auton kokonaan pois ja kuljen bussilla.
      Vielä kun nämä säästäjät eivät näytä hoksaavan, et ne kesäkiekot sit vastaavasti kuluu enemmän.
      Että näin.

      • Läpi räntäkuurojen

        Yksilön kannalta on ehkä näin, mutta yhteiskunnan kannalta

        - tiet uraantuvat heti, kun nastarankailla on ajettu pari päivää (jostain syystä on ihan pakko ajaa samoissa urissa)
        - ajoneuvojen pesukulut kasvavat, kun nastakauden alettua ilmassa alkaa lentää tiukkaan istuvaa moskaa
        - nastojen aiheuttavat pölyongelmat nousevat taas esiin etenkin marraskuun rutikuivilla keleillä ja varsinkin taajamissa ja kaupunkien keskustoissa.

        Kesärenkaat eivät kulu syksyllä muutamassa viikossa juuri nimeksikään, ellei aja mielettömiä kilometrimääriä. Kevään karheilla pinnoilla on sitten toinen juttu.

        "Fiksu ennakointi" on toki järkevää, mutta liika ennakointi on hätävarjelun liioittelua. Loka-marraskuussa ja vastaavasti maalis-huhtikuussa jyrätään yhteensä vähintään kuukauden verran ihan turhaan nastoilla. Tämän yhteisvaikutus ei ole ihan vähäinen.


      • Nastoilla turvallist
        Läpi räntäkuurojen kirjoitti:

        Yksilön kannalta on ehkä näin, mutta yhteiskunnan kannalta

        - tiet uraantuvat heti, kun nastarankailla on ajettu pari päivää (jostain syystä on ihan pakko ajaa samoissa urissa)
        - ajoneuvojen pesukulut kasvavat, kun nastakauden alettua ilmassa alkaa lentää tiukkaan istuvaa moskaa
        - nastojen aiheuttavat pölyongelmat nousevat taas esiin etenkin marraskuun rutikuivilla keleillä ja varsinkin taajamissa ja kaupunkien keskustoissa.

        Kesärenkaat eivät kulu syksyllä muutamassa viikossa juuri nimeksikään, ellei aja mielettömiä kilometrimääriä. Kevään karheilla pinnoilla on sitten toinen juttu.

        "Fiksu ennakointi" on toki järkevää, mutta liika ennakointi on hätävarjelun liioittelua. Loka-marraskuussa ja vastaavasti maalis-huhtikuussa jyrätään yhteensä vähintään kuukauden verran ihan turhaan nastoilla. Tämän yhteisvaikutus ei ole ihan vähäinen.

        Höpö, höpö. Myös yhteiskunta kannustaa liikenneturvallisuusteen. Yksi uhri maksaanee noin miljoonan yhteiskunnalle, että luepa poika läksysi.


      • Poekapa hyvinniin
        Nastoilla turvallist kirjoitti:

        Höpö, höpö. Myös yhteiskunta kannustaa liikenneturvallisuusteen. Yksi uhri maksaanee noin miljoonan yhteiskunnalle, että luepa poika läksysi.

        Nastarenkaat eivät yksin pelasta ketään, vaan kyllä tärkein turvavaruste on edelleen siellä ratin ja penkin välissä. Ehkä sellaisten ei kannattaisi pyöriä liikenteessä, jotka eivät uskalla ajaa sulalla syystiellä ilman nastarenkaita. Useimmille auton käsittely hätätilanteessa on outo asia jo käsitteenä.


      • Nollatoleranssiin
        Nastoilla turvallist kirjoitti:

        Höpö, höpö. Myös yhteiskunta kannustaa liikenneturvallisuusteen. Yksi uhri maksaanee noin miljoonan yhteiskunnalle, että luepa poika läksysi.

        Yhteiskunta huolehtii turvallisuudesta, sehän tiedetään. Pahalta näyttää että 10 vuoden päästä meillä on yleinen 80:n rajoitus, jotka talveksi lasketaan 60 - 70 tasolle. Siinä sitten körötellään valvovan GPS-silmän alla itsestään ohjautuvilla autoilla, joissa on 50 turvatyynyä, apsit, sipsit ja sapsit. Läpi talven sulilla tai suolatuilla teillä.


      • Nastaa...
        Nastoilla turvallist kirjoitti:

        Höpö, höpö. Myös yhteiskunta kannustaa liikenneturvallisuusteen. Yksi uhri maksaanee noin miljoonan yhteiskunnalle, että luepa poika läksysi.

        Hetikö siitä tulee miljoonavahinko, jos joku ajaa kesärenkailla "väärään" aikaan?? Kyl ne miljoonavahingot tulee siitä, että kaahataan sataaviittäkymppiä loskakelillä. Silloin ei renkaat pelasta ketään.


    • hehe...

      nastarenkaille pitäisi säätää 10km/h pienempi nopeusrajoitus kuin kaikille muille. Saisivat varovaiset ajaa varovaisesti. Ja ylinopeudesta pitäisi sakottaa oikein aktiivisesti ja raskaalla kädellä. Näin nasta-autoilijat maksaisivat urat, ja saisivat motivaatiota käyttää kitkoja.

      • paitsi että

        ne kitkarenkailla ajavat ottas niitä sakkoja ja maksaisivat heh heh... Kävis mulle kyllä tuollanen järjestely oikein hyvin ;)


      • hähä...
        paitsi että kirjoitti:

        ne kitkarenkailla ajavat ottas niitä sakkoja ja maksaisivat heh heh... Kävis mulle kyllä tuollanen järjestely oikein hyvin ;)

        höpö höpö. Mene papparainen sillä puntollasi rengaskauppaan ostamaan kitkat, tai kulje sitten taksilla boccia pelaamassa jos ei aistit enää ole ihan kunnossa, ja tuppaa tulemaan yllätyksiä liikenteessä.


      • atsanpiikki

        On tutkittu tosiasia se että kitkarengasautoilijoille sattuu enemmän onnettomuuksia. Kitkarengasautoissa pitäisi olla suuremmat vakuutusmaksut näinollen. Tosin kitkoillakin pärjää kun riittävästi nastarenkailla on karhennettu jäänpintaa, samoin kovettunututta polannetta. Itse laitan taas kitkarenkaat, siksi että ovat asfaltilla hiljaiset. Mutta eihän niissä jäällä oikein ole pitoa.


    • vaari51

      hei jos keväällä niitä vaihtanut olivat koko kesän

    • Kallonkutistaja10

      Miten niin jo? Nykyään on ihan normaalia, että läpi kesän kuulee noita nastarenkaita. Eli onhan ne saattaneet keväällä jäädä vaihtamatta, joten ajavat vieläkin nastarenkailla. Vai oliko tuttuja autoja, joita kuuntelet läpi vuoden?

    • Ekvaattori

      Jos esim. taksissa on nastarenkaat tässä vaiheessa tai jopa keskikesällä, niin se voi olla osa rengastehtaan testausta. Ja siihen todennäköisesti löytyy viranomaisten lupalappu hanskalokerosta. Ei siinä sen ihmeempää selitystä tarvita. ...mutta joku muu nastoilla ilman lupaa... ehkä joku lääkäri osaa vastata...?

    • hinkki-iivari

      Sinä KUULIT kahdet, siis peräti kahdet nastarenkaat niinkin hiljaisessa paikassa kuin HELSINKI!
      Nyt mielestäsi KAIKILLA ei voi olla Lapin reissu edessä :)
      Voi että on niin makeaa säätää muiden ihmisten elämää, se tekee olen niin fiksuksi.

    • Nastoilla turvallise
    • dgadgtt

      meidän seudulla on yks tyyppi jol oli koko kesän nastarenkaat autos
      ei kuulemmaa jaksanu vaihtaa

    • En_Kiusaa_Muita

      Sinlle aloittaja.

      Tiedoksi, että elämää on Helsingin ulkopuolella myös.Jos luulet minua "landepaukuksi", niin tiedoksi, että olentynyt Haartmanninkau 2:ssa.

    • +30°C-35°C

      Eks sä tiiä, häh? On ilmastonmuutos, äärimmäisen muuttuvat äärisäät. Tänään voi olla lämmintä, huomenna -5°C pakkasta, ja tiet jäässä. Älykkäimmät on ottaneet niskalenkin muutoksesta, he yllättävät talven. Muuteen meedia uutisoi että taas talvi yllätti autoilijat. Mikään ei ole hyvä.

    • Yetska

      Syysloma? Silloin edessä matka esim. Kainuuseen? Luuletko, että laitan nastarenkaat takapoksiin ja vaihdan ne vasta alle matkalla ennen Kainuuta?

      Kaikenlaisia tomppeleita näillä palstoilla pyöriikin. Ja jotka ei vielä tiedä autoilustakaan mitään. Toivottavasti kuulit sen nastojen ropinan odottaessasi pysäkillä bussia. Sinunlaisiasi tyhmiä mulkkuja en toivo tuonne liikenteeseen.

    • haista paska...

      Jengistä tiedä, mutta mikä sinua oikein vaivaa? Ihmetouhua syyllistää autoilijoita liian varhaisesta talvirenkaiden vaihdosta. Viime viikolla ennustettiin viikonlopuksI/alkuviikoksi räntäsateita ja yöpakkasta eteläänkin. Kyllähän siinä äkkiä arimmat sellaiset, jotka autoa välttämättä tarvitsevat hätääntyvät ja vaihtavat/vaihdattavat ne renkaat,

      No, väärä hälytys, tällä kertaa. Vaikkei se kaukanakaan ollut. Lauantaiaamuna töihin ajellessa tien pinta oli märkä ja lämpömittari vilkutti yhtä ja nollaa. Olisi saattanut myös jäätää tien pintaa.

      Eletään sentään lokakuun puoltaväliä ja viikon aikajaksolla ensiliukkaat voi yllättää milloin vain. Kaikilla ei ole mahdollisuutta päivystää sään kehittymistä ja vaihtaa rengastus kelien mukaiseen lyhyellä varoitusajalla. Sitäpaitsi joillakin on järki päässä ja vastuuntuntoa sen verran, että kesärenkailla ei liukkaille lähdetä muita vaarantamaan. Joillakin toisilla sitä järkeä ei ole ja talvirenkaiden vaihtoa venytetään niin pitkälle, että muutamat ensi liukkaat ajellaan kesärenkailla. Monet siitä selviääkin, tientukkona ollen. Kaikki ei ja usein saavat sivullisetkin kärsiä tyhmyyden seurauksista.

      Toisaalta, vituttaa teiden kuluttaminen (teiden kunnossapitorahojen haaskaaminen) nastoilla, mutta Suomen talvi on mitä on ja toiset kai niitä nastoja oikeasti tarvitsee talvesta selvitäkseen. Tai ainakin luulee tarvitsevansa.

    • lounaassa

      Meillä firman parkkipaikan ajoluiska oli luminen, melkein koko viime talven.
      Kitkarenkaiset autot olivat jatkuvasti vaikeuksissa, jos huoltomies ei muistanut hiekoittaa. 70-nen Volvokin luisteli kitkoillaan takaperin luiskan sivun betoniseinään. Hyvin pysyi paikallaan, kun takakulma oli päin betonia. Seuraavana päivänä vaihtoivat nastoihin.

      • varaton

        MIllaisia renkaita niillä oli ?.
        Sain viikoksi lainaksi kaverin auton jolla ajoin joka kelillä ja monessa paikassa oli motaria ja mökkitietä, lunta ja jäätä, pakkasta tosin paljon mutta kun kaveri nouti autonsa kyseli miltä tuntui kun renkaat olivat jo kuluneet kitkat ?

        -Täh ihmettelin ja päivittelin että mitään erikoista ei ollut ja hyvin meni VW jettalla ja ekan kerta nastattomilla contineltaaleilla, ihan isompaa ennakkoluuloa minusta tuli kitkarenkailija keskisuomen takapajulasta, saanko eheytys rukoilua nastamiehiltä?.


    • hihhulipoy

      Kyllä siä eteläs olis jo kesäkuus hyvä vaihtaa talvirenkaat ettei liukkaus yllätä niin pahasti kun täs viimmetalvina on yllätelly. =D

    • kaikkonen

      Eeeii missään nnimessä ennenaikojaan!! Olen nähnyt telkkarissa, että renkaiden vaihto kestää 3 sekuntia! Vaihdetaan vaikkapa 5 sekuntia ennen tarvetta niin ei ajeta turhaan nastoilla!! Jooko?

    • Esimerkillistä

      Talvirenkaat on syytäkin laittaa alle jo nyt ehdottomasti

      Viisaat laittaa ensin ja typerykset jättää viimeiseen hätään, jolloin se on myöhäistä kuten jo tapahtunut ja ensimmäiset kolarit ajettu liukkauden vuoksi

      Suomessa vaihdetaan aina liian myöhään talvirenkaat alle ja vaurioita tulee


      www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201208833

      • Takaveto, ei ESC:tä

        Helppo syyttää aina liukkautta ja kesärenkätaita. Kuten Karpokin aikanaan todisti, liukkaus sinänsä ei suista autoa mihinkään. Ennakoimattomuus, järjettömän lyhyet ajovälit ja ryntäilevä ajotapa - siinäpä muutama syy, miksi sattuu varsinkin peräänajoja ja ketjukolareita.


      • kitkakarpo
        Takaveto, ei ESC:tä kirjoitti:

        Helppo syyttää aina liukkautta ja kesärenkätaita. Kuten Karpokin aikanaan todisti, liukkaus sinänsä ei suista autoa mihinkään. Ennakoimattomuus, järjettömän lyhyet ajovälit ja ryntäilevä ajotapa - siinäpä muutama syy, miksi sattuu varsinkin peräänajoja ja ketjukolareita.

        Enska se oli.


    • Taksi nro ?

      23.10 vaihdatan renkaat. 1.11. on sadan metrin jonot.

    • Korpr Görmy

      Talvi tulee tasan kuukauden kuluttua siitä kun sotilaat vaihtavat karvalakkiin.

    • VW Passanat

      Ei etelässä monena talvena tapahtunut joukkoliukastelu ole renkaiden syytä, vaan kaistajärjestelyiden. Kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan saa aikaan niskan punoitusta, kun joku vierekkäisellä ajaa ohi ja sen myötä arviointikyvyn pettämisen... Paras siirtyä yhteen kaistaan, niin loppuisi nuo hötkyilyt ja sen myötä myös nämä joukkoliukastelut =)

    • Laskeskelua

      Tosin kun kaksikaistaita tietä päälystetään, niin lämmityksen asentaminen tiehen maksaisi noin 3000€/km ja ylläpito vuoden ajalta kilometriltä noin 1000€ (sähköt)

      Eli yksi vaihtoehto olisi ptiää tiet vain sulana kesät talvet, ainakin isoimmat tiet ja poistaa NASTAPAKKO (sellainen TOSIASISSA on nyt käytössä)

      Tosin kun valtio keroo luvut, maksaa kilsa 70.000€ ja ylläpitp 20.000€ vuodessa kilsalta...

    • Wagen 124

      Ei kai tähän ole yhtä oikeaa vastausta. Jos joku haluaa nastojen tuomaa turvallisuuden tunnetta hyvissä ajoin, niin mikäpäs siinä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että varsinkaan vanhan ajan Q-nopeusluokan nastarenkaita ei ole suunniteltu 10 - 15 asteen plussakeleille. Hätäväistössä tai -jarrutuksessa rengas ei ehkä käyttäydykään niin kuin hyvä kesärengas. Toki sitten joku kulunut 225-kesärengas menee jään päällä kuin suksi. Sama leveys-mataluusvillitys on tosin alkanut levitä talvirenkaisiinkin.

      Monesti valitetaan, että talvinopeudet tulevat voimaan jäykästi kalenterin mukaan, vaikka keli ei niitä edellyttäisi. Samaa käytäntöä kuitenkin noudattavat monet autoilijat, kun vaihtavat nastarenkaat alle aina lokakuussa ja kesärenkaat aina vappuna. Itse tulee vaihdettua todellisen kelin mukaan. Kerran vaihdoin Oulussa kesärenkaat alle "jo" noin 25. maaliskuuta, eikä sitä päätöstä tarvinnut katua. Joku yötyöläinen olisi toki voinut olla eri mieltä.

    • 8.pasuuna

      Johan meni palkokasvi nastauskovaisten kiduksiin.
      Ennakoinnistakin kirjoitettiin kuin nastarenkailla ajavilla olisi etua ei ennakoitavista tapahtumista tien päällä kun kuitenkin suurin osa kaikesta ajamisesta on ratin ja penkin välissä eikä todellakaan missään kaista järjestelyissä tekosyynä etelänsuomen suurimmissa ketjukolareissa vaan aina on se eka joka töppää jollain tavalla ja muut seuraavat liian pienellä turvavälillä ja varmasti ennakoitavissa olevalla tekokiireellä.

      Tuota puhtaan jää luikkautta lisäävät pahiten nastojen irroittama jäämurska, sillä ei se ainakaan pitoa paranna, näin minä sen näen ainakin kun ajaa jollain kolmannen kunnossapito velvoitteen tiellä.

      Mutta miksi vetää ehdotetusta nasta kiellosta sen enempää hernettä kudoksiin, kokeilee ja malttaa varsinkin joka talvisilla pohjoisen reissuilla ihmettelee sitä miten hyvin siellä kitkoilla pärjää varsinkaan kun ei usko liikaa minkään renkaan tuovan kesäkeliä ja takavetoiset autot ne siinä edellä sutivat tukokosi asti ja millään lailla ei ole kolareista tai ojaan ajoissa kärjessä kitkaautoilijat vaan ihan kärjessä ollaan nastarenkailla.

    • Autoilija lapista235

      "Johan meni palkokasvi nastauskovaisten kiduksiin.
      Ennakoinnistakin kirjoitettiin kuin nastarenkailla ajavilla olisi etua ei ennakoitavista tapahtumista tien päällä kun kuitenkin suurin osa kaikesta ajamisesta on ratin ja penkin välissä eikä todellakaan missään kaista järjestelyissä tekosyynä etelänsuomen suurimmissa ketjukolareissa vaan aina on se eka joka töppää jollain tavalla ja muut seuraavat liian pienellä turvavälillä ja varmasti ennakoitavissa olevalla tekokiireellä."

      Kyllä, siinä tilanteessa kun alla on peilijää, on nastarenkaista kiistämättömän selvö etu.
      Iso osa sitä ajotaitoa on ennakointi. Osa luottaa siihen että riittää kun osaa ennakoida sen mitä toinen autoilija ehkä tekee seuraavan 10 sekunnin kuluessa. Osa autoilijoista ennakoi myös sen tilanteen jota ei voi ennakoida, ja varautuu pahimpaan mahdolliseen tilanteeseen ja valitsee jo syksyllä parhaat eväät siitä selviämiseen.

      "Tuota puhtaan jää luikkautta lisäävät pahiten nastojen irroittama jäämurska, sillä ei se ainakaan pitoa paranna, näin minä sen näen ainakin kun ajaa jollain kolmannen kunnossapito velvoitteen tiellä."

      Paskapuhetta. Se jäämurska irtoaa juuri siksi että nastat siihen purevat. Jos kitkarengas purisi jäähän, sekin sitä hilettä irrottaisi. No kitkarengas ei irrota, joten mistä se kertoo?

      Aivan, pelkkä kumi ei jäähän pure.
      Kumin ja jään lepokitkakerroin on märällä 0,1 ja kuivalla jäällä 0,2.
      Vertailun vuoksi, voidellun teräs - teräs parin lepokitkakerroin on 0,11.

      Nastarenkaan kitkakerroin on luokkaa 1,8 samalla kelillä (eli hieman nollan alapuolella) kun kitkarenkaan kitkakerroin samalla kelillä on 0,7-0,8.

      Kitkarenkaat vetinen ja jäinen tie = auto menee tasan sinne mihin tie viettää.

      Jarrutus vetisellä jääpinnalla on nastattomilla renkailla ja ABS-jarruilla asia josta voi vain uneksia, se kun ei anna jarrutustehoa yhtään.


      "Mutta miksi vetää ehdotetusta nasta kiellosta sen enempää hernettä kudoksiin, kokeilee ja malttaa varsinkin joka talvisilla pohjoisen reissuilla ihmettelee sitä miten hyvin siellä kitkoilla pärjää varsinkaan kun ei usko liikaa minkään renkaan tuovan kesäkeliä ja takavetoiset autot ne siinä edellä sutivat tukokosi asti ja millään lailla ei ole kolareista tai ojaan ajoissa kärjessä kitkaautoilijat vaan ihan kärjessä ollaan nastarenkailla."

      Niillä kitkarenkailla pärjää vain siksi että tiet ja jääpinnat karhennetaan nastarenkailla. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisivat tiet aina peilijäässä.
      Toisekseen, teitä hiekoitettaisiin paljon enemmän kuin nykyään.
      Pitää muistaa se että lapissa ei teitä oikein kannata suolata, koska suola lakkaa toimimasta viimeistään -10 asteen tietämillä. Sen jälkeen siinä tiellä on suolalla tehty peilijää, ja sehän se vasta vaarallinen on.
      Todellisuudessahan se suolaliuos laimenee sulattaessaan tiestä vettä jatkeeksi ja jäätymispiste nousee. Sitten siinä tiellä onkin jo muutaman asteen pakkasella h*lvetin liukas peilijää jossa nastaton rengas ei pidä pätkääkään.

      • Autoilija lapista235

        Itse itseäni korjaten:

        "Nastarenkaan kitkakerroin on luokkaa 0,18 samalla kelillä (eli hieman nollan alapuolella) kun kitkarenkaan kitkakerroin samalla kelillä on 0,07-0,08."


    • sisäänajoa peliin

      Alkaa olla jo myöhäistä vaihtaa jos aikoo ehtiä...

      "Uudet nastarenkaat vaativat sisäänajon

      Upouudet nastarenkaat kannattaa vaihtaa autoon jo sulan aikana. Autonvalmistajat suosittelevat uusille renkaille sisäänajoa, jonka aikana nastat asettuvat renkaassa paikoilleen.

      Talven lähestyessä moni miettii oikeaa hetkeä talvi- ja nastarenkaiden vaihtoon. Mikäli olet laittamassa autoosi uudet, käyttämättömät nastarenkaat, niin vaihda renkaat hyvissä ajoin. Oululainen rengasyrittäjä Pentti Määttä suosittelee uusien nastarenkaiden sisäänajoa.

      - Uusilla nastarenkailla on hyvä suorittaa rauhallinen sisäänajo sulalla tiellä, että se nasta asettuu oikein. Silloin nasta kerkeää asettua hyvin paikalleen ja se pysyy sitten käytössä vuosien saatossa paikallaan. Lämpötilat ovat jo sen verran alhaisia, ettei minkäänlaista ylimääräistä kulumista ei tarvitse pelätä, rengasyrittäjä Pentti Määttä toteaa."

      http://yle.fi/uutiset/uudet_nastarenkaat_vaativat_sisaanajon/5436998

      • Sisäänajopa hyvinkin

        Eiköhän tuota suurimmaksi osaksi ajeta sulilla ja paljailla teillä muutenkin ainakin jouluun asti. Suolaus pitää siitä huolen, jos ei lämpötila.

        Tarpeeksi kauan kun ajaa nastoja sisään sulalla, niin kyllä ne sinne kumin sisään myös saa menemään. Vastaavasti keskitalven polannekeleillä kannattaa ehdottomasti ajaa ns. ajourien vieressä. Ajouran pohjalla on yleensä petollinen jääkalvo, ja toisaalta nastat kuluvat turhaan, kun jyrätään asvalttia vasten. Polanteen päällä ajettaessa myös melu pienenee.


    • nastat verolle

      Ennen sentään osattiin. Nastat laitettiin alle vasta silloin kuin sai tai jos keli oikeasti vaati talvirengasta. Nykyään nastakuskit ovat testivoittajiensa myötä vieraantuneet talvesta.

    • liian myöhään aina

      Pitäisikö ne sitten vaihtaa kauhealla kiireellä, kun tiet yksi aamu
      on jäässä?
      Ja vaihtopaikat täynnä?
      Ei poliisi välitä vaikka nyt on jo talvikumet alla.
      Eikä sakota.
      Pari kolme viikkoa sinne tänne ei tunnu nastoissa eikä tiessä.

    • Vai liian aikaisin?

      Joka syksyhän käy niin, että talvirenkaat vaihdetaan ensimmäisten lumi- tai räntäsateiden yllätettyä. Sitten ajetaan taas kuukausi sulilla ja paljailla teillä. Eikä tämäkään syksy tee poikkeusta. Marraskuu on pahin tälainen "kuiva" kuukausi.

    • Vaihdoin jo

      Itseppä laitoin jo 8.10 ja tästä lähtien laitan joka kerta ajoissa,en silloin kun jonot kasaantuvat ja lumi on jo maassa.

      Ajan autolla vuodessa 50000-70000km pientä tuntumaa siis on.Te etelän ihmiset teidät yllättää se talvi aina ja autot sinkoilee joka syksy minne sattuu.

    • pluikasta

      Käyn katsomassa usein Suomen talviralleja. Siellä ralliautoissa on sentin pituiset nastat monessa rivissä. Nyt sitten varmaan ensi talvena joku vanha Talpotti kitkoillaan pesee koko porukan , kun ne luistelevat nastoillaan pitkin ojanpohjia.

      • nopea ajaa kevyemmin

        Jostain kumman syystä ralleissa et myöskään näe >17 tuuman vanteita tai leveitä renkaita

        Isot ja painavat vanteet ja leveät renkaat ovat järjetön muoti jonka kuvitellaan tekevän autosta sporttisemman, muta oikeasti ne isot vanteet ja leveät renkaat ainoastaan heikentävät suorituskykyä.


    • Blackhavq

      Eli joidenkin mielestä se, että on kokemusta kitkoilla ajamisesta, kumoaa fysiikan lait.

    • rapisee_kivasti

      Voiskin huomenna vaihtaa nastat alle, ihan vaan kitkaurpojen kiusaksi.

    • Njissan

      typerää vielä vaihtaa näin lämpimällä

      • äly hoi

        Jaa, täällä nollassa, tiet märkiä tai mustalla jäällä, miten niin lämpimällä?????


    • Lapin,,,,,,

      Tulen ensi viikonloppuna käymään Helsingissä ja varmasti en vaihda nastarenkaita takain kesärenkaisiin.
      Meillä Inarissa on 6cm lunta ja pakkasta oli tänä aamuna -7 astetta joten suut suppuun

    • KITKAT JOKAIIKKA

      Norjassa jo nastat kiellettyjä, terveysriski ja kitkat toimii yhtähyvin!

      • nastat verolle

        Norjassa nastat ovat kyllä sallittuja mutta verolla suurimmissa kaupungeissa. Japanissa puolestaan nastat ovat olleet kielletty vuodesta 1990. Maan pohjoisosan talvikelit eivät ainakaan ole helpommat kuin suomalaiset.


    • Parempi ajoissa....

      Nyt ainakin kannattaa jo ruveta vaihtelemaan renkaita. Viikon päästä alkaa pakkayöt forecan mukaan. Jos joku on viikon alussa vaihtanut niin ei tässä kovinkaan kauaa ole tarvinnut odotella.

      Parempi vaihtaa liian ajoissa kuin liian myöhään. Liian useilla tuo vaihto jää muutenkin aivan liian myöhäiseksi.

    • ei kiirettä

      Viime vuonna, tai siis tänä vuonna ensilumi satoi Helsinkiin TAMMIKUUSSA.

      Miten porukka on niin säikkyä että heti ollaan renkaita vaihtamassa
      kun vähän on viileämpää?

      Pikku yöpakkanen ei välttämättä tietä vedä heti jäähän.
      Ja riippuu tietty missä liikkuu. Isot tiet on melkein aina sulia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      93
      7567
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      4027
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      47
      3566
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      2961
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2692
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2532
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2451
    8. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2444
    9. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2399
    10. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      25
      2165
    Aihe