Saisikohan seurakunnan diakonilta apua?

Ulriika

Onko kokemusta? Millaisilla perusteilla sieltä voisi saada ruoka- tai rahallista apua?
Uskaltaisiko kokeilla?
Olen opiskelijaäiti, ja tili näyttää tyhjää...

43

10017

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäaikatyötön

      Ainakin ev.lut. kirkko kuvailee asiaa näin:
      "Diakoniatyöntekijän puoleen voi kääntyä käytännöllisen ja taloudellisen tuen tarpeessa, mutta myös yksinäisyyden, mielenterveysongelmien, päihteiden, ihmissuhdevaikeuksien, elämän kriisien ja muiden ongelmien paineessa - oikeastaan kaikissa elämän vaikeissa asioissa."
      http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/397185B9DADB18B3C22570270045740E?OpenDocument&lang=FI

      Kai sitä kysyä voi, noin niin kuin lapsen parasta ajatellen. Mitä siinä olisi menetettävää? Kuuleman mukaan ainakin ruokakuponkeja ollut jaossa.

      Itselläni ei ole kokemusta, kun ilmankin olen pärjännyt. Ateistina kynnys on minulla aika suuri lähteä kirkolta mitään kerjäämään.

    • apua saanut

      Minulta kysyttiin tulot ja asumismenot mutta tositteita ei tarvittu. Kerroin tilanteeni ja sain 60 euron arvoisen ruokalapun kauppaan. Olin työtön eikä sossusta kannattanut hakea koska ne olisi peritty takaisin kun eka päiväraha tulee.

    • rerewrewr

      Myös itse opiskelija-statuksella hain aikoinaan ruokaa diakoniatoimistosta, josta n. kerran kuussa sain joko ruokakassin tai ruokalapun kauppaan. ja jos aloittajalla vielä lapsi hoidettavanaan, niin luulisi auttavan asiaa myöskin.

      • Herkkujaaaa

        Saako tolla lapulla ostaa mitä haluaa? kun ei tahdo sossun rahat riittää pihveihin mitä kuitenkin haluaisin pari kertaa kuukaudessa.


      • kuurainen maa
        Herkkujaaaa kirjoitti:

        Saako tolla lapulla ostaa mitä haluaa? kun ei tahdo sossun rahat riittää pihveihin mitä kuitenkin haluaisin pari kertaa kuukaudessa.

        Saahan sillä ostaa mitä haluaa, mutta mitä järkeä on syödä pihviä jos joutuu tinkimään muina päivinä? Se rajoitus ainakin täällä on, että tupakkaa ja alkoholia ei sa ostaa. Halpahalliin yleensä annetaan se ruokalappu, eihän sieltä kyseisiä aineita saakkaan.


    • kirkko kivempi 10+

      Aikoinaa oli tiukka vaihe, kun meni duuni alta. Sossu kehitti tällasen teorian "Sullahen on rahaa säästössä". Virkailialla ei ollut mitään tietoa mun palkasta, tilinsaldosta ynnä muusta. No tilanne pikitty ja sitten soitin kaverin vinkistä DIAKONIA mammalle. Siellä oli jo toinen ääni kellossa. Heilä sanottiin "Sosiaalivirasto on aina ensisiainen ja jos sieltä ei irtoa fyrkkaa on mahdollista saada heiltä rahaa vaikka vuokraan".

      Itseni kannalta kävi säkä ja jouduin lasarettiin, missä safka kuuluu päivämaksuun ja sairaalassa oleva sosiaali mamma oli paljon yhteistyökykysempi. Sain taannehtavasti sosusta fyrkkaa, joka olisi pitäny mulla maksaa muutenkin.

      Mitä tästä oppii??? Sossu KUSETTAA raasti päin naamaa ja vetoaa ihmeellisiin asioihin, mitkä ei liity toimeentulojuttuihin. Ihaninta olis vielä se, et sossu joutu MAKSAMAAN lasaretettilaskun ja sekään ei ollut ihan pikkunen.

      Vinkki VARMISTA omat oikeudet aina ennen sossuun menoa. Netistä löytyy kaikki tarpeellinen toimeentulo jutuista ja siitä mikä kuuluu kelalle. LAKI määrittää suht tarkkaan millon sossun on tehtävä mynteinen päätös. Sussu virkailia OLETTAA, et asiakas ei tiedä oikeuksiaan vaan pyytää yleensä tuomaan lappu1 - lappu 20 ja sen ihme kyselykaavakkeen.

      Niin, jos sattuu kuolemantapaus voit joutua maksamaan asioita, mikä ei kuulu. Melkeen juristi pitää olla hoitamassa näitä pulmia.

      Tiettävästi sossu ei joudu koskaan vastuuseen moka jutuissa, korkeintaan tannehtivat saatavat voi saada, ilman korkoja tietty.

      Luppuun, sossussa asioidessa EI SAA polttaa päreitä olipa virkailia millain tahansa. Nää tantat on konttorissa pollaria ylempänä ja jos sattuu pahasti asiakas on aina maksamassa kulut, kun raivoava vs. sossu on juridiikassa selvä. Sussulla on aina "todistaja" vaikka se ei edes olis paikalla. Asiakas on yksin.

      • K

        Sossun kannsa käydyt keskustelut tulee nauhoittaa sama juttu työkkärissä asioidessa, ja ennenkuin joku kysyy niin kyllä se on laillista ilman että se sossu siitä nauhoituksesta tietäisi. Eipähän voi perua puheitaan.


      • Pitkäaikatyötön

        "Sossu kehitti tällasen teorian "Sullahen on rahaa säästössä". Virkailialla ei ollut mitään tietoa mun palkasta, tilinsaldosta ynnä muusta."

        Normaalikäytäntöhän on, että toimeentulotukea haettaessa on esitettävä selvitys pankkitileillä olevista varoista. Jos sinulla ei niitä ollut, mikset todistanut sitä tiliotteella?


    • yömyöhä liikkeellä

      Aloittaja taas tämä tuttu satuilija!!! Kunhan huvikseen tekee näitä aloituksia, joilla ei ole mitään totuuden kanssa tekemistä.

    • JK

      VAI NIIN

    • kirkollisvero menee

      Onhan se hyvä, jos joillakin paikkakunnilla diakoniatyö toimii. Valitettavasti omalla ei toimi. Kysyin joskus aiemmin joulun edellä, olisiko minulla mahdollisuus saada ruoka-apua. Diakoni kertoi, että koska olemma kahdestaan elävä pariskunta, ei he yleensä anna tällaisille "yksinäisille" (?) kuin 5 euron ostokortin. Kerroin, että lapset ovat tulossa jouluksi kotiin, hän ystävällisesti kirjoitti 30 euroa. Korosti vielä, että tämä olisi poikkeus, joka kylläkin oli tarkoitettu perheille.
      Kysyin, olisiko ruokakasseja jaossa, kun olin sellaista kuullut. Nainen otti mappihyllystä jauhopussin ja kauraryynipaketin ja totesi, ettei muuta ole, koska heillä ei ole mitään säilytystiloja.
      Totesin sitten, etten enää mene mitään pyytämään, kun oli niin kanhelaa.
      Nyt kuitenkin jouduin järjestämään hautajaiset ja laskuja riitti yllinkyllin.
      Pyysin seurakunnalta apua. Vastaus oli: Ei meillä ole ollut tapana hautajaisiin antaa avustusta. Kysyin varmimmaksi vakuudeksi papiltakin. Hän sanoi, ettei tiedä asiasta mitään, vaan pitää kysyä diakonilta. Mutta kun oli jo kysytty ja tyhjä saatu!

      • Pitkäaikatyötön

        Oletteko kysyneet mahdollisuutta jättää kirkollisvero maksamatta väliaikaisesti? Jos edes toinen saisi vapautuksen verosta, tilanteenne paranisi ehkä merkittävästikin. Tällöin voisitte jatkaa seurakunnan jäseninä, jos eroaminen ei tunnu oikealta ratkaisulta.


      • kirkollisvero menee
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Oletteko kysyneet mahdollisuutta jättää kirkollisvero maksamatta väliaikaisesti? Jos edes toinen saisi vapautuksen verosta, tilanteenne paranisi ehkä merkittävästikin. Tällöin voisitte jatkaa seurakunnan jäseninä, jos eroaminen ei tunnu oikealta ratkaisulta.

        En ole tällaisesta mahdollisuudesta koskaan kuullutkaan. Itse toiveissani ajattelin, että srk voisi ehkää 'antaa anteeksi' edes osan hautausmaksusta tms. Mutta ei kun ei.


      • Pitkäaikatyötön
        kirkollisvero menee kirjoitti:

        En ole tällaisesta mahdollisuudesta koskaan kuullutkaan. Itse toiveissani ajattelin, että srk voisi ehkää 'antaa anteeksi' edes osan hautausmaksusta tms. Mutta ei kun ei.

        Hautausmaksu on oltava sama kaikille, myös kirkkoon kuulumattomille, koska kyse on kaikille tarjottavasta palvelusta. Kirkkohan on hautaustoimessa monopoliasemassa hoitamassa yhteiskunnallista tehtävää ja saa sillä perusteella prosenttiosuuden valtion perimästä yhteisöverotulosta. Ei siis kannata vielä lannistua.

        Minäkin olen epävarma, onko kirkollisvero mahdollista jättää väliin, tai saada se tai osa siitä takaisin. Jos kuitenkin on, tieto olisi tärkeä paitsi teille, myös monelle muulle köyhänä sinnittelevälle. (Itse olen eronnut kirkosta jo viime vuosisadalla.)

        Tehän voisitte vedota mainitsemiisi asioihin, eli kun seurakuntanne ei tarjoa materiaalista apua vähätuloiselle kuin jonkin vitosen ostokortin, eikä EU-ruokakassejakaan ole jaossa. Monessa muussa srk:ssa tuetaan köyhiä avokätisemmin, joten te olette siinä mielessä epätasa-arvoisessa asemassa.

        Yksinkertaisesti laskien 10.000 euron verotettavilla vuosituloilla elävä köyhä maksaa kirkolle v. 2011 kirkollisveron (1-2 %) mukaan 100-200 euroa vuodessa eli 8,33-16,67 e/kk. Jos ei saa tukea kuin 5 e:n ostokortin ja vähän jauhoja & ryynejä, jää köyhäkin helposti nettomaksajaksi. Ja useinhan on niin, että pienissä seurakunnissa on korkea vero ja vähän palveluita, ja suurissa toisin päin.


      • sinnenehukkuu
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Hautausmaksu on oltava sama kaikille, myös kirkkoon kuulumattomille, koska kyse on kaikille tarjottavasta palvelusta. Kirkkohan on hautaustoimessa monopoliasemassa hoitamassa yhteiskunnallista tehtävää ja saa sillä perusteella prosenttiosuuden valtion perimästä yhteisöverotulosta. Ei siis kannata vielä lannistua.

        Minäkin olen epävarma, onko kirkollisvero mahdollista jättää väliin, tai saada se tai osa siitä takaisin. Jos kuitenkin on, tieto olisi tärkeä paitsi teille, myös monelle muulle köyhänä sinnittelevälle. (Itse olen eronnut kirkosta jo viime vuosisadalla.)

        Tehän voisitte vedota mainitsemiisi asioihin, eli kun seurakuntanne ei tarjoa materiaalista apua vähätuloiselle kuin jonkin vitosen ostokortin, eikä EU-ruokakassejakaan ole jaossa. Monessa muussa srk:ssa tuetaan köyhiä avokätisemmin, joten te olette siinä mielessä epätasa-arvoisessa asemassa.

        Yksinkertaisesti laskien 10.000 euron verotettavilla vuosituloilla elävä köyhä maksaa kirkolle v. 2011 kirkollisveron (1-2 %) mukaan 100-200 euroa vuodessa eli 8,33-16,67 e/kk. Jos ei saa tukea kuin 5 e:n ostokortin ja vähän jauhoja & ryynejä, jää köyhäkin helposti nettomaksajaksi. Ja useinhan on niin, että pienissä seurakunnissa on korkea vero ja vähän palveluita, ja suurissa toisin päin.

        pitäis ja pitäis, mutta kun ei oo.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hautausmaksut vaihtelevat suuresti paikkakunnittain/1135254855468

        Kannattaa vaan jättää maksamatta hautausmaksut jos pesässä ei oo varoja. Ei ne ketään haudasta ylöskään nosta.


      • Pitkäaikatyötön

      • avaa linkki
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "pitäis ja pitäis, mutta kun ei oo."

        En valitettavasti ymmärtänyt. Mitä pitäisi ja mikä ei ole?

        Kirjoittaja tarkoitti varmaan, että hautausmaksu pitäisi olla kaikille sama, mutta kun ei ole. Siihenhän hänen linkkinsäkin viittaa.


      • Pitkäaikatyötön
        avaa linkki kirjoitti:

        Kirjoittaja tarkoitti varmaan, että hautausmaksu pitäisi olla kaikille sama, mutta kun ei ole. Siihenhän hänen linkkinsäkin viittaa.

        Niin, mutta linkin takaa paljastuu tällainen lause:
        "Lain mukaan hautausmaksun tulee olla sama kaikille paikkakunnan asukkaille riippumatta siitä, kuuluvatko he kirkkoon."

        Eri hautausmailla on kyllä eri taksat käytössä johtuen ainakin osittain siitä, että hautaus aiheuttaa erilaiset kustannukset. Selvimmin ero näkyy arkku- ja uurnahautauksissa, joissa voi olla esimerkiksi nelinkertainen ero:
        "- Hautausmaksut, arkkuhauta (kaivaminen, peittäminen, kunnostus)
        Oman kunnan asukkaat: 158 euroa
        Ulkopaikkakuntalaiset: 225 euroa
        - Hautausmaksut, uurnahauta
        Oman kunnan asukkaat: 34 euroa
        Ulkopaikkakuntalaiset: 57 euroa"
        http://www.euranseurakunta.fi/maksut/hautapaikka-ja-hautausmaksut-vuonna-2009

        Ketään ei kuitenkaan saa syrjiä maailmankatsomuksensa perusteella, vaan kaikkien tulee maksaa samoja hintoja. Tämän vuoksi hautausmaksusta ei voi myöntää alennuksia. Kehotin siksi kysymään jäsenmaksuun eli kirkollisveroon annettavaa alennusta; Sitä kun ei peritä kuin jäseniltä.


      • Anonyymi

        Rahaa ne kirkot ottaa kyllä vanhuksiltakin,mutta eivät auta . Vapaakirkko myös kynii vanhuksia.


      • Anonyymi

    • ..................

      Ei sieltä saa, kun 20-40e ruokasetelin kerran kuussa.

    • ruoka vai vaatteet?

      Onko omalla seurakunnallasi vaateapupaikkaa? Turussa on Karderoopi josta saa vaatteita/kodin pientavaraa diakonin lähetteellä. Olen käynyt eikä ole laadussa valittamissa. Sillai oon saanu "siirrettyä" rahaa ruokaan.

      • ruoka vai vaatteet?

        Ja kantsii tsekata jos jokin muu kirkko jakaa ruoka-apua. Täällä Turussa esim. Vapaaseurakunta jakaa ruokakasseja noin joka 3. lauantai eikä kysele mitään. En tiä muun Suomen tilannetta mut jos täällä niin miksei muuallakin... tosin varmaa joutuu ettii tietoa


    • hujvvvkkllhv

      Mulla jää tilistä käteen 400 e. Ja äidin hautajaiskulut, arkku, hautapaikka 1400 e. Sossun mukaan en saa hautausavustusta. Vainajalla ei rahaa, tilillä 240 e. Elämän ensmäisen kerran yritän hakea seurakunnalta vaikka ees sen kertaluontoisen ruoka avun. Nyt tarviin apua, sossusta sitä ei tullut.

      • Anonyymi

        On se hanurista,ettei ihminen saa edes kuolla ilmaiseksi☹️


    • hdfdfhfg

      Niin ei edes kuolla pysty, liian kallista. Nekin kehottelijat voivat painua hiiteen.

    • Semmoinentäämaailmaon

      Eipä täällä saa kuin kerran vuodessa pienen avun diakonilta. Viime vuonna en hakenut mitään. Nyt tuli pieni tiukka paikka,mutta tästäkin ehkä selvitään. Kysyin kuitenkin,josko auttavat hieman. Nähtäväksi jää.

    • työtönmies-sossupummi

      Diakonit makso mun vuokra rästit 1500 euroa ja sähkön. Erosin ja exäni ei maksanut omaa osuttaan vuokrasta joten jäi rästejä, asuin liian isossa asunnossa enkä voinut maksaa vuokraa yksin.

      • Anonyymi

        Nykyisin seurakunnat eivät auta vuokrassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin seurakunnat eivät auta vuokrassa.

        Ja höpöti höpsis taasen! Seurakunnan diakonit auttavat hyvinkin paljon, eivät ehkä ihan suoraan rahallisesti, mutta osaavat koordinoita avun tarpeen oikeaan paikkaan ja juuri mm. vuokriin liittyen ja asumiseen liittyen muutenkin.
        Seurakuntien diakonit auttavat todella monessa ongelmassa, heillä on hyvät tukiverkostot ja vapaaehtoisia tukihenkilöitä auttamaan. Olen itsekin yhteistyössä diakonien kanssa auttamassa apua tarvitsevia ja diakonien toiminta motivoi minuakin kirkollisveron maksamiseen.


    • Lähimmäinen_puutteessa

      Saisikohan seurakunnan diakonilta?

      • Auttaa_lähimmäistä

        Joka pyytää, sille annetaan. Jos ei, käänny äs pee ärrän puoleen.


    • Anonyymi

      EI SEURAKUNNALTA SAA MUUTA KUIN RUOKA APUA

      • Anonyymi

        Porvarit saaneet kaikenlaista avustusta peräti uuden asunnon vaihtoon, hillotolpalta!


      • Anonyymi

        Ja höpöti höpsis taasen! Seurakunnan diakonit auttavat hyvinkin paljon, eivät ehkä ihan suoraan rahallisesti, mutta osaavat koordinoita avun tarpeen oikeaan paikkaan ja juuri mm. vuokriin liittyen ja asumiseen liittyen muutenkin.
        Seurakuntien diakonit auttavat todella monessa ongelmassa, heillä on hyvät tukiverkostot ja vapaaehtoisia tukihenkilöitä auttamaan. Olen itsekin yhteistyössä diakonien kanssa auttamassa apua tarvitsevia ja diakonien toiminta motivoi minuakin kirkollisveron maksamiseen.
        Ruoka-apu on vain yksi osa diakonien työstä, he käyvät asiakkaiden luonna heidän ongelmien selvittämisessä ja auttavat mm. avustusanomusten tekemisessä, sekä voivat järjestää tukihenkilön auttamaan vaikkapa asumiseen liittyvissä ongelmissa.


    • Anonyymi

      Kannattaa käydä juttelemassa tilanteesta diakonin kanssa.

    • Anonyymi

      Kioskia en käytä. Turhaan rahaa me3 hukkaan.

    • Anonyymi

      Ruokaa ollaan vaimoni känssa saatu aina välillä nyt myös juoloavutus ois juuri taas kunnon joulu ruokineen. Ottaisitko yhteyttä puh 040 9140668
      Kiitos ja Luojan siunausta

    • Anonyymi

      Ite oon 2 kertaa saanut ruokaan kauppaan lapun.ja maksoivat mun sähkölaskun

    • Anonyymi

      Huomenna kysyy ruokalappuu , ku oo ku 5 e rahaa . Ku oli viime kuun vuokra rästi

    • Anonyymi

      Kyllä ruoka-apua saa, ainakin vähäksi aikaa että saa järjestettyä muualta apua.
      Monissa seurakunnissa on ruokailu parilla-kolmella eurolla, kun kiertää ne kaikki, saa syödäkseen.
      Ja sitten vaan niihin leipäjonoihin eli ruokajakeluihin, kyllä apua löytyy.
      Kaupunkien sosiaalista luottoa anomaan jos asuu kaupungissa, en tiedä onko pienemmissä kunnissa sellaista.

    • Anonyymi

      Sain 70€ ruokaostolapun.

    • Anonyymi

      Pitää varmaan kuolla johonkin metsään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe