Oishan tuo mukava tietää, että mitä sairauksia itse kukin on läpikäynyt. Ei lainkaan nyt ruveta kilpailemaan, kuka on saanut eniten kärsiä (muuten, sen kilpailun voittaja perustakoon kärsäkaupan), vaan otettais ihan luettelon muotoisesti.
Sitten voidaan täällä haastatella saman taudin tuttavia, että kuinkas siitä kukin on selvinnyt. Tai kuinka sen taudin kanssa pärjää, jos ei selvinnyt oo.
Aloitan. Nämä ovat olleet tuttujani - ja nyt kaikki kortit pöytään:
alkoholismi (toipunut kuiville 26 vuotta sittetn)
masennus (vei joskus sairaalaan, nyt ilman lääkkeitä 25 vuotta)
syöpä, parantunut
kyhmystruuma (lääkitys, koska 1/2 kilpirauhasta poistettiin))
ruusu ja vyöruusu, parantuneet
osteoporoosi (lääkitys)
keuhkokuume, ohitettu
ja tietysti flunssat joskus sekä ne lapsuuden pakolliset rokot hinkuvinkuyskineen
Ei paha. Mielestäni olen terve. Ainoat lääkkeeni ovat Thyrox 0,5mg ja puolen vuoden välein tuikattava osteoporoosilääkepistos.. Aika hyvin, eikö. Niin, ja mitä tri Jorma Palo sanoikaan: "Ollakseen terve ei tarvitse olla terve."
Mitä tauteja sulla on ollut?
37
209
Vastaukset
- av
Kaikki on ollut ja veitsikin parantanut samoin Vietnamin tekniikka (sodat hyviä,välikäsiä)
- Gonokokki
Kuka tai ketkä ovat sairastaneet TIpi-tii tautia, oliko kiva tauti-
. - Huh teidän kanssanne
onneksi on etäisyyttä, taidan jättää miitingit väliin.
Mitään noista en ole sairastanut. - Ohhhooo
Aloitus lienee asiallinen, mutta miten kävikään edellisen tarveysketjun kanssa?
Ja vielä nimettömänä, kerro vaan omat vikasi niitä kyllä on jo itse kukin saanut havaita!Polliisi pysäytti Rautavaaralla epävarmasti ajavan autoilijan. Onko kontis kohillaan, kysyy.
- No ei tässä oo aidsia pahempaa.
- Jassoo, jassoo hyvvee matkaa vuan
- Za-Dam
isä...- Onko ahven piikkievätön vai piikkievänen kala?
poika...- On.
isä...- Mikä on?
poika...-Ahven. - Terveen paperit
Mitä mukavaa löydät siitä, että kuulet muitten sairauksista?
Jotkut ikäihmiset eivät osaa muusta puhuakaan kuin sairauksista ja samalla vihjata, että kukaan ei voi olla sairaampi kuin itse on tai on ollut.
Vaatimattomuus kaunistaa. Aloittajallakin on ollut vain nuo luetellut, ja nyt on terveen kirjoissa.
Hyvä. Se on mukava tietää.- Tervennä
Missä tahansa meidän ikäisten parissa kun kulkee tai kuulee kadunkulmissa haastelevia muoreja, niin joka toinen sana on lääkäri tai jonotus tai se ja se tauti.
Ajattelin ihan meidän palstalaisten parasta, kun aloituksebn tein: Saisivat kaikki kerralla luetella kaikki vaivansa, niin ei tarttis niistä alvariinsa höpöttää. Ja tulisi kuulluksi kertaheitolla.
Mutta täällä ei tautien luettelointi olekaan in. Parasta siis säästää ne livenä esittelyyn, kadunkulmiin ja muihin privaattihetkiin! Pärjätään huumorinkukin! - Makriina ek
Tervennä kirjoitti:
Missä tahansa meidän ikäisten parissa kun kulkee tai kuulee kadunkulmissa haastelevia muoreja, niin joka toinen sana on lääkäri tai jonotus tai se ja se tauti.
Ajattelin ihan meidän palstalaisten parasta, kun aloituksebn tein: Saisivat kaikki kerralla luetella kaikki vaivansa, niin ei tarttis niistä alvariinsa höpöttää. Ja tulisi kuulluksi kertaheitolla.
Mutta täällä ei tautien luettelointi olekaan in. Parasta siis säästää ne livenä esittelyyn, kadunkulmiin ja muihin privaattihetkiin! Pärjätään huumorinkukin!Kaikkia maailman asioita on tällä palstalla vatkattu, mutta sairaskertomuksia on vältetty. Kiitos siitä.
Ei ole mitään syytä ruveta niillä mellastaman nytkään, ei tosissaan eikä huumorilla. - hyvä makriina
Makriina ek kirjoitti:
Kaikkia maailman asioita on tällä palstalla vatkattu, mutta sairaskertomuksia on vältetty. Kiitos siitä.
Ei ole mitään syytä ruveta niillä mellastaman nytkään, ei tosissaan eikä huumorilla.Sairauksien ruikuttajiin on jo omasiset ja ystävät (entiset varmaan jo) täysin kyllästyneet, nyt sitten pitää palstalla koittaa saada huomiota niitä kertomalla. Kauhea tarve selittää miten iloinen silti on eikä mikään masenna.
Sairaus saa masentaa , luonnotonta on muuta vakuutellakkaan. Mutta ei ventovieraita kiinnosta nuo leikatut suolenpätköt, kuvottaa vaan.
- jepari jee
Poliisi pysäytti valoitta ajavan:
-Mikisei mopossa ole valoja?
-Ja viinaltakin haisette!
-No ei pitäs haista, kun otin
just Paxia. - terve ku pukki
kai sitä pittää ihan hävetä kun ei oo ollut syöpää eikä juopaa, ei diapeettestä aika vyöruusua.
- No mitä nyt vähän
syöpä ja paiserutto... sun muuta, muttei mitään aidsia pahempoo.
- Joo noi minullakii
ja muuten puhun nyt ''suulla suuremmalla'', koska juur soppii nii hyvi minnuunkii:
""selluliitit pursuilee persiistä ja reisistä, ovat jo ihan kipeitä ja haittaavat liikkumistakin.ja palelevat mielettömästi talvella, ku veri ei sellasen mössön sisällä pääse liikkumaan,
heissulivei ja männään maate.
Hei hei ""- Ja minuun sopii
ihan täysin! - noin hyvin en ois osannut ilmaista ulkoista olemustani! - HIH !
- Pitkään aikaan
en ole nauranut aivan täysillä ja kunnolla. Kiitän, murisen ja olen mielissäni!
- minuukii naurattaa
Pitkään aikaan kirjoitti:
en ole nauranut aivan täysillä ja kunnolla. Kiitän, murisen ja olen mielissäni!
kerrankin joku rehellinen, kun muuten päättelisi että tänne on päätynyt kirjoittamaan vain hoikat urheilulliset ikäisekseen ihmeet kauniit ja sileät naiset joille kaksi liikakiloa on kauhistus ja pitää niitten pudotusta gramman tarkkuudella rapotoida.
- Niinpä, vaikka nyt
minuukii naurattaa kirjoitti:
kerrankin joku rehellinen, kun muuten päättelisi että tänne on päätynyt kirjoittamaan vain hoikat urheilulliset ikäisekseen ihmeet kauniit ja sileät naiset joille kaksi liikakiloa on kauhistus ja pitää niitten pudotusta gramman tarkkuudella rapotoida.
itse sanonkin!
Mut kirjoitin silti nuo jutut. :) hihii :) - Tosin tuo kohta
Niinpä, vaikka nyt kirjoitti:
itse sanonkin!
Mut kirjoitin silti nuo jutut. :) hihii :)"suulla suuremmalla" lainaus on eräältä loistavalta humoristilta, kun vain muistaisn keneltä. Luen niin paljon, että mahdotonta muistaa. Juuri lopetin 490-sivuisen opuksen.
- onko sulla
huono aineenvaihdunta kun on päässy selluliittiä kertymään ? Nehän ei lähde vaikka miten laihduttaisi.
- Kyllä ja kun en nii
isommi välitä laihduttaakaa. Rasvanen ruoka se on jottain kunnon ryyppyje kera ja makkeeta piälle! Säästän niveliä etteivät pääse kulummaa.
- Leukaniveltä
et?
- jokupa vain
Leukaniveltä kirjoitti:
et?
Miun anoppini sanoi aikoinaan, että kyllä Luoja on minnuu hyvin kohdellut, kun ei ole miulle tauteja antanut. Hää ol kuitenniin sokkee. Se oli vastaus valittajalle. Valittaja parka mykisty, kun Luoja oli hänet unohtanut.
- ka-las-ta-ja
jokupa vain kirjoitti:
Miun anoppini sanoi aikoinaan, että kyllä Luoja on minnuu hyvin kohdellut, kun ei ole miulle tauteja antanut. Hää ol kuitenniin sokkee. Se oli vastaus valittajalle. Valittaja parka mykisty, kun Luoja oli hänet unohtanut.
Maahanmuuttaja oli päässyt sähkölaitokselle mittarinlukijaksi.
Soitteli ovikelloa ja sanoi hienostorouvalle: mine halun sinun
numeron.. Siihen rouva:minä mitään numeroitani ala antamaa, ja vetäisi oven kiinni. Mittarinlukija soitti uudelleen ovikelloa
ja sanoi: jos sine ei anna numeroa, saat käyttää kynttilää
koko loppuvuoden...
Mites tää tähän ketjuun liitty. Joo, tuota, niin. Oli korva kipeä ja poltin siinä kynttilää, kyllä parani.
- hanslankar
Alle 25v ollessani kerran talvella sikotauti pamahti päälle. Menin siitä lääkärin vastaanotolle. Lääkäri, vääräleuka siihen; mitä pojanmällikkä.
Määräs varmaan 'saikkua' pari päivää. Duunarit tiesivät että ellei sikotautia sairasta penskana, se iskee sitten aikuis-iällä. - purve ko tekki
Miul on ollunna pienen kihomattoi ja aikuisena lapamatoi,nyt ei uo ennee mattoi ku lattalla ja neki pittäis huomenis tuulettoo.
- Siva hytten!
Vannea oon!
- hevat
Siva hytten! kirjoitti:
Vannea oon!
Tuorein keuhkokuuma---ohitusleikkaus 5 ohitusta suolisto basilli "koliitti",
Keliakia,ostoebroosi.luulen riittää,muuten kuolette nauruun siksi en painakaan paljon,mutta räväkkä ja iloinen.Tuntuu mieheni jää toiseksi,vaikka onkin kirvesmies...Höpötellään taas.
- ihana heta
pusu sinulle, jos miehes ei kirveellä uhkaa kun on kirvesmies.
- toivorikas!
Isäntä veteli viimeisiään, ja pappi oli
pyydetty antamaan viimeinen voitelu.
Pappi kumminkin huomasi viinapullon
isännän sängyn vieressä.
-Onko tuo teidän viimeinen toivonne?
-No ei. On minulla toinen tuolla kaapissa. - Vasta vanhana
jotain pientä, lapsena aina superterve! KIITOS vanhemmilleni sinne pilvien yläpuolelle! :D
Noin 8v. sitten sain hiukan vilustuneena metsänraivaustyöhön mentyäni ilta yöstä merkillisen sairastumisen jo yöpuulle asettautumiseni jälkeen.
Äkisti nousi korkea kuume, joka yltyi hirmuiseksi poraamisen ääntä muistattavaksi jytinäksi. Siinä autiona olevassa talossa ei ollut minkäänlaisia lääkkeitä.
Kohtaus kesti monia tunteja kunnes alkoi lieventymään. Se vei voimat niin tarkkaan, etten jaksanut aamueinettä valmistamaan.
Vasta seuraavana päivänä pääsin ajamaan kylän sekatavarakaupalle, jossa on myös lääkekaappi asiakkaita varten.
Flunssa ja-särkylääkkeitä syömällä tein projektin loppuun. Silmissä alvariinsa tanssivista valopalloista tiesin, ettei kaikki ole kohdallaan.
Viimein pääsin ajamaan 'etelään' ja keuhkokuvaukseen, koska oletin sairastaneeni keuhkoverituppakohtauksen.
Kokenut keuhkosairauksiin perehtynyt lääkäri totesi yks'kantaan kyseessä olleen vain keuhkoputkentulehduksen. Sanoi että keuhkosi ovat täysin arpiset.
Siitä tiesin, että lapsuudesta asti kiusanneet pistävät kipukohtaukset ovat johtuneet keuhkoputken tulehduksista.
Antibiooteilla olo vasta koheni, kestettyään huonohappisena viikon päivät.- pekka 7
Kaikki.
- Sylyvi
Sairastamisen järjestyksessä nämä eivät ole
Vesi-, tuhka-, tuli-, vihuri- nokkosrokko, sikotauti, keuhkokuume ainakin kahdesti.
En minä muista kaikkia, onhan tätä tässäkin. - Sairasvääns
Aivan ylen mukava ketju! Saa ihan luvan jälkeen kertoa vaivoistaan tai sitten iskeä niistä huumoria.
Minulla on kauheasti ollut kaikkia tauteja: kaikki rokot penskana ja hinkuyskä., ripuli useaan otteeseen, huimausta, pyörrytystä, halvausta naamassa, hampaitten tippumista, pään ja korvan kivistystä, poskionteloitten mätimistä, kaatumatautia ihan rähmälleen niin että luita katkeillut, lentsua, känsiä, tenniskyynärää, maniaa ja depressiota ihan viimesen päälle, yrjöä, luulotautia, hysteriaa. Ja melan kolinaa ja siitä johtuvaa alemmuus- sekä ylemmyyskompleksia.- Sirasvääns on
varmaan Johan Bäckmanin uusin nikki. Persoona tuttu aleksandrovitsinakin.
- Katleija
Hyvä elämänasenne sinulla kun jaksat vielä huumorilla sairauksistasi juttua vääntää, sairasvääns.
Tervehän minäkin Maailman terveysjärjestön määrityksen mukaan tällä hetkellä, vaikka koettu monenmoista vaivaa, ihan kuin varmaan jokainen tässä iässä.
Luettelen nyt tässä mitä muistan:
tuhkarokko, sikotauti, vihurirokko, vesirokko, angiinoita useasti, muutama A ja B influenssa, luunmurtuma, nivelsiteitten repeämä, kuulohermokasvain, RR-tauti, 2-tyypin diabetes, simänpainetauti, psoriasis ilmeisesti nyt uusin haitta.
(lainaukset...... http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00903)
"Maailman terveysjärjestön, WHO:n, määritelmän mukaan terveys on täydellisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila."
"Terveys on koko ajan muuttuva tila, johon vaikuttavat sairaudet ja fyysinen ja sosiaalinen elinympäristö, mutta ennen kaikkea ihmisen omat kokemukset ja hänen arvonsa ja asenteensa."
"Jokainen ihminen määrittää terveytensä omalla tavallaan, ja tämä määritelmä on lopulta se tärkein. Oma koettu terveys saattaa poiketa paljonkin lääkärin arviosta ja muiden ihmisten käsityksestä. Ihminen voi tuntea itsensä terveeksi, vaikka hänellä on vaikeitakin vammoja tai sairauksia, joihin hän saa hoitoa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858458Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732810- 131152
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72792