Vanhan koulukaverin kuolema

Ei kukaan

Sain tänään tietää, että vanha koulukaverini on kuollut. Emme olleet parinkymmeneen vuoteen olleet tekemisissä. Näimme viimeksi, kun olimme 20-vuotiaita.

Silti suru iski ihmeellisen kovana.

Olin kyllä usein miettinyt mitä hänelle mahtaa kuulua, ja suunnitellut ottavani yhteyttä.

Koko peruskoulun ajan olimme aika hyviä kavereita, sitten opiskelut erottivat.

Nyt luen kuolinilmoitusta kerta toisensa jälkeen ja yritän etsiä kuolinsyytä muistovärssystä ja ikävöivien ja kaipaavien nimistä. Mietin, että uskaltaisinko ottaa yhteyttä hänen äitiinsä. Kai hän yhä muistaisi minut. Kuolemasta on jo useita kuukausia, mutta silti tuntuu, että tunkeilisin. Enkä ole ollut yhteydessä niin pitkään aikaan muutenkaan. Miksi nyt kun hän on kuollut.

Eniten ihmettelen sitä, miten ison surun tieto sai aikaan.

6

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JK

      VAI IIIN

    • 18 + 11

      > uskaltaisinko ottaa yhteyttä hänen äitiinsä. Kuolemasta on jo useita kuukausia, mutta silti tuntuu, että tunkeilisin. Enkä ole ollut yhteydessä niin pitkään aikaan muutenkaan. Miksi nyt kun hän on kuollut.<

      Huh-huh, oletko ihan oikeasti niin utelias, kuin tekstisi antaa ymmärtää?

      Jos et ole ollut koulutoveriisi minkäänmoisessa yhteydessä yli 20 vuoteen, niin miksi ihmeessä nyt kiusaisit hänen äitiään vain saadaksesi selville entisen koulutoverisi kuolinsyyn? Eihän se edes kuulu sinulle millään tavoin.

      Ajattelepa itsesi koulutoverisi äidin asemaan. Miltä sinusta tuntuisi jos joku kaikainen koulukaveri vuosikymmenten takaa ottaisi yhteyttä vain udellakseen lapsesi kuolinsyytä?

      Anna läheisille sururauha ja pidä uteliaisuutesi kurissa.

    • ottaisin yhteyttä

      Jos olit hyvinkin tuttu kaverin äidin kanssa, niin ainakin itse voisn ottaa yhteyttä. varmaan olisi hyvä yllätys myös tälle äidille. Sitten selviää, mien hän jatkossa yhteydenpidon konee.

    • Anonyymi

      Sain tietää että koulukaverini ja ensi-ihastukseni ( eka suudelmat yms) on kuollut 14-vuotta sitten. Koko ajan -24-vuotta luulin hänen olevan elossa kun näin samannimisen ja samannöäköisen kaverin Facebookissa ja luulin tämän olevan saman kaverin. Otin omaisiin yhteyden ja sain tietää kuolinsyyn. Oli todella raskasta ja edelleen on. Harmittaa edelleen etten aiemmin jo paljon aiemmin etsinyt häntä ja kysellyt kuulumisia. Näin vain kävi että viimeisen kerran nähtiin 24-vuotta sitten.

      • Anonyymi

        Oletan, että lehtori v.v tässä kaipaajana. Mutta onhan sinulla rakas vaimosi sinua paapomassa, sinua alvariinsa huoltamassa kuten jo 55 vuotta.


    • Anonyymi

      Kokenut saman. Elämä on kuitenkin vinoutunut siinä, että olemme täällä vain vähän aikaa ja sen jälkeen kaikki päättyy, eikä millään ole suhteessa siihen väliä. Vanha kaverisi lähti vain vähän aikaisemmin, ja onhan se surullista inhimillisestä näkökulmasta, kun se on ollut ikävää hänelle, mutta sillä ei ole sen jälkeen enää mitään valiä.

      Itse yritin etsiä tyyppiä vuosia ennen, ja tulin sitten tulokseen, että on kuollut, vaikkei ollut 100%:n tieto, ja myöhemmin sitten toinen kaveri löysi sen hautausmaalta, netin selaisen kautta, ja ei se siinä vaiheessa enää surettanut; sitä toista kaveria joka myös tunsi hänet, häntä kylläkin jonkin verran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe