Mulla on joko käsitteet hukassa tai muuten vaan en mä älyä. Siis kysmys on että mitä tarkoitetaan kun puhutaan kuuliaisesta koirasta.
Muutamaan otteeseen kuullut kyseisen sanan käytön oman koirani kohdalla, mutta en vain ymmärrä. Näen itse sen niin että se koira tekee sen asian mitä pyydetään kun a) se on opetettu sille, b) koska siitä seuraa yleensä kivaa.
En itse osaa nähdä sitä kuuliaisuutena koska kyseinen sana tarkoittaa minulle ennemminkin nöyrää ja kilttiä, ja koirani ei ainakaan toimi nöyryydestä :D
Mitä teille "kuuliainen koira" pitää sisällään?
Kuuliaisuus, mitä se on?
5
248
Vastaukset
- Magic dog
"Mitä teille "kuuliainen koira" pitää sisällään? "
No minulle ainakin sisältyy pari seikkaa:
1. Koira kuuntelee mitä sanotaan
2. Tekee niin kuin on pyydetty.
Joko pyynnön jälkeen tai joskus jopa ennen pyyntöä ja aina pyyteettömästi(ilman palkkausta).
Siis näin:
1. Pyydän koiraa siirtymään vasempaan tienreunaan, joko vastaantulijan vuoksi tai siksi että muuten voisi merkata ei-toivottuun paikkaan.
2. Koira siirtyy vasemmalle niin että mahdollinen vastaantulija saa riittävästi tilaa eikä tunne oloaan kiusaantuneeksi. Jatkaa kulkuaan vasemmalla kunnes ilmoitan muuta.
Tätä on kuuliaisuus.
Tai näin:
1. Lähestymme suojatietä, koira 8m edellä fleksissä, ja olen aikeissa pyytää koiraa istumaan ja odottamaan.
2. Koira istuu jo ennen kuin ehdin hoota sanoa moilasesta ja odottaa nätisti.
Tässä se on jo maagista.
Näin syksyisin ja myöskin keväisin kuuliaisuutta verottaa narttujen juoksut.- Tikusta asiaa
tottelevainen, alamainen, nöyrä, sävyisä, kiltti
- Niin...
Ilman palkkausta, miten joku onnistuu olemaan palkkaamatta koiraa yhtään millään tavalla?
Ainoastaan voisin keksiä että pyydät koiran istumaan ja sen jälkeen poistut mitään sanomatta pois, vähin elein, se voisi olla ilman palkausta oleva istuminen.
Hyvä kysymys,mutta vaikea suorilta sanoa :D
Jos sanoisin näin,että pääasiassa helppo,koska on helposti kuulolla ja myös toteuttaa helposti omistajan toiveet.Ei välttämättä ihan nöyräkään tarvi olla,ja tuo kiltti on aika käsitteellinen :D
Kuuliainen voi olla ihan jo geeneiltään,rotutyypillistäkin.Mutta voidaan saada aikaan myös ihan hyvällä suhteella koiraan,hyvällä pidolla ja riittävällä/sopivalla koulutuksellakin.
Jotenkin noin pukisin sanoiksi.- Ihmettelevä täti
Helppo koira, senkin minä ymmärrän :D Tosin omastani en voi sanoa että se täysin helppo viellä on, nuori ja täynnä energiaa, keskittymiskyky täysi nolla, mutta jonain päivänä tuo helppo sana kuvaa varmasti meitäkin :) Kyseessä ensimmäinen koira ja kaikkee tuota sanastoa ja termistöä mitä koira-porukoissa käytettään niin en ole viellä ehtinyt sisäistämään.
Usein vaan "kuuliainen"-sanaa käytetään nöyrää kuvamaan, tai näin sen yleensä kuulen. Toki voi olla että käsitän yleensä itse väärin.
Oisko että se koira on helposti motivoitavissa toimimaan halutusti?Monesti vaan tulee pohdittua että mitenkä joku muu näkee tietyt ilmaisut ja sanat, ja että onko se tulkinta yleensä vakio :D
Ehkä tämäkin on niitä tulkinta kysymyksiä :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242381Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441971Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241856Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101663Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu17990- 63855
- 55850
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2808