Kohta 13vk vauvalla lämpöä ja räkätauti

tervemorohei

Vauva on ylihuomenna 13 viikkoa vanha.

Nyt on neljättä päivää vauvalla ihan pää täynnä räkää, tulee nenästä ulos asti ja menee nielua pitkin niin että vauva kakoo. Heräilee kesken unien haukkomaan henkeä kun nenä menee tukkoon. Syöminen onnistuu ihan ok, mutta tuntuu olevan hieman ruokahaluton.

Käytiin eilen päivystyksessä, keuhkot ja korvat oli siistit ja happisaturaatio ok. Lääkäri sanoi, että hyvä että kävimme noin pienen kanssa kuitenkin tarkistuttamassa. Sanoi myös, että jos yleiskunto laskee tai vauvalle nousee kuume, voimme mennä takaisin.

Illan myötä vauvan ääni muuttui käheäksi ja vauva alkoi yskiä enemmän. Tänään ääni on edelleen käheä ja kovasti yskittää. Aamulla tuntui että hengitys olisi rohissut. Illan mittaa on noussut hieman lämpöä, kainalosta mitattuna 37,7 astetta. Olen mittaillut lämpöä tasaisin väliajoin ja kainalosta mitattuna aina ollut hieman alle 37 astetta vauvan lämpö.

Soitin päivystykseen ja kysäisin, kannattaisiko tulla näytille. Hoitaja oli eri kuin eilen, ja oli vähän nihkeän kuuloinen (ihan eri maata kuin eilinen ihana hoitaja joka pyysi heti näytille!), ja sanoi että enpä tiedä, voit tulla jos haluat mutta voitte kyllä soittaa huomenna neuvolaankin.

No, mikään paniikkikiire tässä ei ole kun hengitys kulkee ja vauva jaksaa hymyillä, joskin on normaalia väsyneemmän, veltomman oloinen.

Huolestuttaa kuitenkin siksi, että itselläni ja kahdella sisaruksellani on kaikilla astmat, ja pikkusiskoni sekä veljentyttöni on viety flunssaisina ambulanssilla sairaalaan hengitysvaikeuksien takia. Suurimmalla osalla sisaruksista ja serkuista on myös allergioita (eläin- ja siitepöly, pölypunkit, joitain lääkeallergioita).

Veisitkö itse vauvan näytille vaikka hoitaja oli sitä mieltä että voimme odottaa huomiseen? Eilinen lääkäri ja hoitaja olivat molemmat tosiaan sitä mieltä, että voimme tulla uudestaan, jos nousee kuume, mutta tuo 37,7 nyt ei kovin korkea vielä lapsella ole vaikka normilämpö onkin alle 37.

Huolestuttaa nuo suvussa tiuhaan esiintyvät hengitysvaikeudet, että mitä jos yöllä tuleekin hengitysvaikeuksia eikä päästä riittävän ajoissa sairalaaan (matkaa onneksi vain n. 15min mutta 3kk on vielä niin kovin pieni).

Kaikista ihanintahan olis päästä jonkinlaiseen tarkkailuun mutta eivät taida ihan näin heppoisin perustein ottaa...? Eli taitaa mennä (taas) valvomiseksi ensi yö kun ei uskalla nukkua. :(

3

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      No totta kai viet vauvan lääkäriin, hänellä voi olla larygniitti, mm.

      Lapsi voi olla vakavasti sairas ilman kuumettakin!!

    • fdasfdsafdsa

      Tilanne on tietysti jo ohi, mutta ihan yleisesti ottaen, miksi ihmiset niin pelkäävät nuhaa? Syysvauvoilla on usein räkätauti, eikä se sen kummempaa. Olen samaa mieltä, että jos kuume nousee kovin niin tottakai lääkäriin jos lapsi menee heikkoon kuntoon. Tai jos alkaa henki kulkea huonosti. Mutta ei ne muuten mitään poppamiehiä siellä ole, jotka pystyisi hoitamaan vaivan kuin vaivan sormea napsauttamalla. Aloittajan tilanteessa seuraisin vauvaa tiiviisti, en luultavasti yöllä nukkuisi ainakaan pitkiä pätkiä jos tuntuu kovin tukkoiselta.
      Tämä terveydenhuolto on sillai hankala asia, että jos haluaisi ihan varmimman päälle ottaa, niin muuttaisi lapsen flunssan ajaksi sinne päivystykseen. Mutta tällaiset ihmiset saavat myös maksaa käyttämistään resursseista. Ei yhteiskunta pysty tarjoamaan yksityishoitoa kaikille flunssaisille 24/7. Mulla on tuttuja terkkarissa, ja kyllä käsittämättömän paljon ihmiset käy siellä ihan turhaan sellaisten vaivojen kanssa, jotka ihan hyvin pystyisi hoitamaan itse, tai sitten hoituvat vai ajan kanssa.

    • eroon tukkoisuudesta

      Niin tuttu tunne! Meillä ei tosin ole astmaa suvussa, mutta tukkoisia lapsia on ollut monta kertaa ja tuntuu että äitinä unet jää vähille ja huoli on kova.

      Meidän perhe on saanut avun suolahoidoista. Suolahuoneella käynti ja nyttemmin kotisuolahengityslaite on tuonut selkeyden rööreihin ja hyvä unen.

      Se siis todella toimii. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun pienimmäinen on ollut tukkoinen ja yrittänyt imeä ja hengittää vurotellen. Meillä löytyi tähän ongelmaan apu suolahengityslaitteesta. Laitoin sen päälle pörisemään sängyn viereen kun imetin pienimmäistäni, eikä kestänyt kuin 5-10 minuuttia kun hän imi jo ilman hengitystaukoja. Eli tukkoisuus hävisi.

      Idea tuossa suolahengityksessä on se että suolahengitys pienentää turvotusta ja vähentää limaisuutta sekä sen myötä vähentää tulehduksia.

      Meidän perheessä tuo suolahengityslaite on ollut oivallinen apu moneen otteeseen. Voin siis suositella.

      lisää voi lukea esim seuraavista paikoista.

      www.suolahengityslaite
      www.suolahuone.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe