Päivää taloon. Minulla olisi muutama kysymys sellaisille ihmisille, joilla on ollut samanlaisia ongelmia, mitä nyt alapuolelle kirjoitan:
Kuinka ihmeessä tässä pitäisi ihmisen oikein syödä, jos pienten banaaninpalojenkin syöminen suun toisella puolella, pistää viisaudenhampaan poistokohdan vuotamaan verta?
Kohta 2 vuorokautta menty pelkän coca colan voimalla. Pelkästään suun avaaminen siis pistää jo verihyytymän vuotamaan verta, mutta verta ei kuitenkaan tule niin paljoa kuin toimenpiteen jälkeen.
Yläviisaudenhammas osuu kaikenlisäksi siihen viisaudenhampaan turvonneeseen poistokohtaan, joten onnistuuko tässä syöminen moneen viikkoon? Olisihan siellä hammaslekurissa voitu sanoa, että tuo poistokohta turpoaa helvetillisesti, joten hampaiden pureminen yhteen ei ole onnistumassa, koska silloin tuo turvonnut poistokohtahan vaurioituu. En pysty siis puremaan nyt minkäänlaista ruokaa sellaiseen kuntoon, että sen voisi niellä alas. Pussikeittolinjalleko tässä täytyy alkaa? Niissähän tuota ravintoa ei näytä olevan tosin tippaakaan... yksi paketti näyttää 25kilokaloria/ 100g. Huhhuh.
Niin ja mistä ihmeestä tietää verihyytymän onnistumisen, jos tuo poistokohta on kerta tikattu kiinni?
Kiitos kaikille, jotka viitsitte mahdollisesti vastata näihin kysymyksiin omakohtaisten kokoemustenne perusteella.
Poistettu viisaudenhammas ja syöminen
5
1778
Vastaukset
- hmm-hmmmmm
En ole ihan oikea henkilö antamaan ohjeita, koska minulta viisaudenhammas ainoastaan vedettiin pois eikä leikattu. Poisto ei aiheuttanut sen kummempia jälkioireita kuin minkä tahansa muun hampaan irti vetäminen. Leikkaamalla minulta on tosin poistettu eräs toinen hammas, koska se halkesi vedettäessä kahtia niin pahasti, että juuret jäivät jäljelle syvälle ikenen sisään ja ne sitten oli kaivetta erikseen ulos leikkaamalla ikenen kyljen kautta. Siitäkään operaatioista ei seurannut mitään kiusallista.
Niinpä ihmettelen kertomuksessasi yhtä asiaa (mutta saattaa olla että se kuuluu asiaan - itse en vain ole kokenut): Käsittääkseni poistokohdan noin voimakas turvotus ei kuulu asiaan. Kerrot ihmetelleesi, miksi siitä ei varoitettu. Kenties siksi, että niin ei pitäisikään tapahtua. Jos itselläni olisi tuollainen tilanne, epäilisin vahvasti, että verihyytymän alla on infektio, joka aiheuttaa turvotuksen. Poistokohdan infektoituminen (viisauden - tai minkä tahansa muun hampaan) ei olisi poikkeuksellinen ilmiö taas lainkaan. Jos siitä on kyse, se ei parane itsestään, joten vastoin tämän parempia tietoja neuvoisin ottamaan yhteyttä lääkäriin.- Valtava nälkä.....
Kiitos omakohtaisten kokemusten jakamisesta. Täytynee siis ottaa yhteyttä lekuriin ja kysellä mahdollisesta infektiosta ja näin ollen antibioottikuurin saamisesta. Harmi kun näin viikonlopulle aina sattuu tulemaan vastaavanlaisia tilanteita.
- hammastohtori
Kuullostaa siltä, että jokin siellä nyt on tulehtunut. Yleensä poistokuoppaan on mennyt esimerkiksi ruokaa joka siellä nyt sitten ärsyttää aluetta.
Päivystykseen pitää ottaa yhteyttä, jos hampaanpoiston tai muun kirurgisen toimenpiteen jälkeen esiintyy pitkittynyttä vuotoa, voimakasta turvotusta, selvää kuumeilua, suun avauksessa/sulkemisessa ongelmia tai jos särky ei ala olla hellittämän päin parin-kolmen päivän jälkeen...
Kannattaa siis soitella omaan hammashoitolaan, luultavasti alue puudutetaan, putsataan ja mahdollisesti lääkitään paikallisesti. Jos siellä on selvä tulehdus, niin saat myös antibioottikuurin. Mikäli olosuhteet sallivat, se poistokohtaa ärsyttävä yläviisaudenhammas myös saattaa päätyä kuppiin ja roskiin. Onneksi yläviisaudenhampaat yleensä lähtevät helposti eivätkä pahemmin oireile jälkeenpäinkään. - hammaskeijjo
Eikö sinulle annettu kirjallisesti mitään poiston jälkeisiä ohjeita? Ne pitäisi ehdottomasti aina antaa mukaan...Turvotus on normaalia poiston jälkeen ja tosiaan soosilinjalla täytyy mennä vaihteleva määrä päiviä, jotta poistokuoppa pääsee kunnolla parantumaan eikä tikkien väliin tai kuoppaan päätyisi turhaan mitään ruuanpalasia tulehduttamaan kohtaa. Jos verihyytymä ei ole kunnolla päässyt muodostumaan tulee ns. "kuivan kuopan" särkyä, minkä kyllä tiedostaa selkeästi, silloin sattuu eikä meinaa, silloin täytyy päästä hammaslekurille takaisin jolloin poistokuoppaa putsataan ja verestetään uudelleen jotta paraneminen pääsee jatkumaan.
Mutta ilman muuta jos kipua on paljon ja vuoto ei lopu niin yhteys hammaslääkäriin, mieluummin turha käynti kuin infektoitunut poistokuoppa;) - rayghss
vaivaako vielä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803