Vuosien lapsettomuus

afopej0948kf

Hoitojen jatkaminen, avioero vai mitä?

Vuosien lapsettomuuden aikana olen käyny päässäni näitä kysymyksiä läpi useammin.
Vaimoni ei pysty saamaan lapsia ja hoitoja on jatkettu jo vuosia.

Viime aikoina olen miettinyt yhä useammin eri vaihtoehtoja hoitojen jatkamisen ja avioeron väliltä.

Tällä palstalla varmasti useammat on käynyt läpi tällaisia kysymyksiä?

T. Isäksi haluava.

147

3901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapseton sinkku

      Aika raadollista menoa. :( Avioparina voisitte varmaan saada adoptiolapsenkin, mutta kannattaako sitten hankkia yhtään minkäänlaista lasta, jos suhde on noin heikolla pohjalla?

      Mikä muuten sun suunnitelmasi olisi avioeron jälkeen, koska sinkkumiehenä et ainakaan voi saada lasta? Voit löytää uuden suhteen, mutta et tiedä saatko siinäkään lasta tai kestääkö se suhde.

      • JK (kokoomus)

        OLEN LAPSETON


      • Onneksi olet ja
        JK (kokoomus) kirjoitti:

        OLEN LAPSETON

        toivottavasti pysytkin lapsettomana.


    • haaveena lapsi

      On todellakin raadollista touhua. Mihin katosi rakkautesi vaimoasi kohtaan? Tiedän itse miten raskaita nuo hoidot on koska olen ne kokenut ja aion vielä käydä niitä läpi,loppuun asti. Mutta kerran kun olen naimisiin mennyt ja luvannut rakastaa,tuli mitä tuli niin aion pysyä mieheni rinnalla vaikka ei omaa lasta saataiskaan. On varmasti vaimollesi kauhea paikka jos ei pysty sinua isäksi tekemään,menisit hänen asemaan,voin vaan kuvitella mitä hän joutuu käymään läpi. Olet itsekäs jos jätät vaimosi sen takia että hän ei voi lasta saada. Ja oletko varma että jos löydät uuden naisen niin saatko hänen kanssa lapsia? Lapsettomuus on aika yleistä nykypäivänä.

      • Lapseton sinkku

        Olen sikäli eri mieltä, että minusta parisuhteessa ollaan ja kuuluu olla tavallaan itsekkäistä syistä: koska rakastaa toista ja haluaa olla tämän kanssa ja toisen kanssa on hyvä olla. Välillä tulee kriisejä, mutta pitkällä tähtäimellä haluaa olla toisen kanssa. Jos on suhteessa säälistä tai toisaalta koska haluaa hyötyä toisesta välillisesti ja aineellisesti, niin on molempien kannalta parempi erota.

        Sekin on kauheaa, jos toinen rakastaa oikeasti ja toinen on suhteessa vain rahan takia tai koska huolto kotona pelaa tai koska haluaa käyttää puolisoaan lapsentekoon. Luulen, että sellaisia suhteita on paljon. :(


      • pappa 57v
        Lapseton sinkku kirjoitti:

        Olen sikäli eri mieltä, että minusta parisuhteessa ollaan ja kuuluu olla tavallaan itsekkäistä syistä: koska rakastaa toista ja haluaa olla tämän kanssa ja toisen kanssa on hyvä olla. Välillä tulee kriisejä, mutta pitkällä tähtäimellä haluaa olla toisen kanssa. Jos on suhteessa säälistä tai toisaalta koska haluaa hyötyä toisesta välillisesti ja aineellisesti, niin on molempien kannalta parempi erota.

        Sekin on kauheaa, jos toinen rakastaa oikeasti ja toinen on suhteessa vain rahan takia tai koska huolto kotona pelaa tai koska haluaa käyttää puolisoaan lapsentekoon. Luulen, että sellaisia suhteita on paljon. :(

        yleensä mennään yhteen asumaan ja sitten suunnitellaan lapsia.toiset menee juuri sen takia yhteen että lapset on jo ennen yhteen menoa suunnitelleet että jopa viisikin lasta hankitaan.meillä kyllä mentiin yhteen ja vuosien yhteiselon jälkeen päätettiin hankkia lapsi,ja nyt on lapsenlapsikin 10 v.ottakaa adoptiolapsia useampi niin homma on kunnossa.


      • Get real
        pappa 57v kirjoitti:

        yleensä mennään yhteen asumaan ja sitten suunnitellaan lapsia.toiset menee juuri sen takia yhteen että lapset on jo ennen yhteen menoa suunnitelleet että jopa viisikin lasta hankitaan.meillä kyllä mentiin yhteen ja vuosien yhteiselon jälkeen päätettiin hankkia lapsi,ja nyt on lapsenlapsikin 10 v.ottakaa adoptiolapsia useampi niin homma on kunnossa.

        Olipa tosi fiksu kommentti Papalta. Kuule, ei niitä adotiolapsia niin vain oteta, yhdenkin saa jos saa ja siihenkin menee vuosia. Näillä vanhankansan "ihmisillä" ei ole minkäänlaista realiteettia mitä tässä nykymaailmassa tapahtuu.. Aivankuin kaikki asiat vain "otettaisiin" sormia napsauttamalla.


      • Karppausvaihtoehto

        Hei!

        Oltiinpa karppauksesta mitä mieltä tahansa, joillekin täyskarppaus on tuonut avun. Muutama kuukausi ilman sokereita (myös elintarvikkeiden piilosokereita) ja minkäänlaisia viljoja, mielellään myös perunaa välttäen ei ole terveydellinen riski (itse olen karpannut kohtuudella muutaman vuoden ja olen pysynyt hyvässä kunnossa).

        Leivät, perunat, pastat ja riisit voi korvata monipuolisesti vihanneksilla, juureksilla ja marjoilla. Ruokavalioon on syytä lisätä oliiviöljyä ja kohtuullisessa määrin voita. Herkkuina voi käyttää leipäjuustoa ja esimerkiksi ihanaa, stevialla makeutettua mantelikakkua. Karppaussivuilta löytyy myös vähähiilihydraattisia suklaanteko-ohjeita, eivät ole vaikeita.

        Karppikokeilun jälkeen voi toki halutessaan palata tavalliseen ruokavalioon, eihän tuo karppaus ole mikään uskonasia puoleen eikä toiseen.

        Koska siis en ole karppaususovainen, en väitä, että tämä ehdottomasti toimii. Kuitenkin homma on kevyempi kuin raskaat hormoonihoidot.


      • Karppausvaihtoehto
        Karppausvaihtoehto kirjoitti:

        Hei!

        Oltiinpa karppauksesta mitä mieltä tahansa, joillekin täyskarppaus on tuonut avun. Muutama kuukausi ilman sokereita (myös elintarvikkeiden piilosokereita) ja minkäänlaisia viljoja, mielellään myös perunaa välttäen ei ole terveydellinen riski (itse olen karpannut kohtuudella muutaman vuoden ja olen pysynyt hyvässä kunnossa).

        Leivät, perunat, pastat ja riisit voi korvata monipuolisesti vihanneksilla, juureksilla ja marjoilla. Ruokavalioon on syytä lisätä oliiviöljyä ja kohtuullisessa määrin voita. Herkkuina voi käyttää leipäjuustoa ja esimerkiksi ihanaa, stevialla makeutettua mantelikakkua. Karppaussivuilta löytyy myös vähähiilihydraattisia suklaanteko-ohjeita, eivät ole vaikeita.

        Karppikokeilun jälkeen voi toki halutessaan palata tavalliseen ruokavalioon, eihän tuo karppaus ole mikään uskonasia puoleen eikä toiseen.

        Koska siis en ole karppaususovainen, en väitä, että tämä ehdottomasti toimii. Kuitenkin homma on kevyempi kuin raskaat hormoonihoidot.

        Niin. korostan vielä, että jotkut ovat VÄITTÄNEET saaneensa karppauksesta avun. Mikä on avun todellinen syys, sitä on näin maallikon vaikea arvioida.Tämä ei siis perustu mihinkään tieteelliseen tms. tutkimukseen.

        Itse olen hyvin varovainen väittämään mitään puoleen tai toiseen. Nämä ovat niin kipeitä asioita, että puoskarityyppiset neuvot ovat kaikkein viimeisintä, mitä haluan tarjota.


      • Mutulointia?

        Lapsettomuus on harvinaista nykypäivänäkin. Minulla on todella laaja suku, eikä suvussamme ole kuin yksi lapseton nainen. Hän on syntynyt vailla kohtua, joten that´s it. Silti hän elää onnellisessa parisuhteessa lapsettomana.


      • 57-vuotias nainen
        Get real kirjoitti:

        Olipa tosi fiksu kommentti Papalta. Kuule, ei niitä adotiolapsia niin vain oteta, yhdenkin saa jos saa ja siihenkin menee vuosia. Näillä vanhankansan "ihmisillä" ei ole minkäänlaista realiteettia mitä tässä nykymaailmassa tapahtuu.. Aivankuin kaikki asiat vain "otettaisiin" sormia napsauttamalla.

        No jopas taas. 57-vuotias ei ole mikään vanhan kansan ihminen nykymittapuun mukaan. Itse olen 57-vuotias nainen ja ajattelin pysyä työelämässäkin vielä seuraavat 10 vuotta. Tietysti vanheneminen on yksilöllistä, mutta hieman vähemmän ikärasisimia.


      • Catzilla
        Karppausvaihtoehto kirjoitti:

        Niin. korostan vielä, että jotkut ovat VÄITTÄNEET saaneensa karppauksesta avun. Mikä on avun todellinen syys, sitä on näin maallikon vaikea arvioida.Tämä ei siis perustu mihinkään tieteelliseen tms. tutkimukseen.

        Itse olen hyvin varovainen väittämään mitään puoleen tai toiseen. Nämä ovat niin kipeitä asioita, että puoskarityyppiset neuvot ovat kaikkein viimeisintä, mitä haluan tarjota.

        Monet naiset syövät rasvattomia maitotuotteita. Karpatessa unohdetaan rasvattomat tuotteet ja syödään rasvaisia maitotuotteita.

        http://www.tiede.fi/uutiset/2832/maitorasva_vaikuttaa_hedelmallisyyteen

        Rasvaiset maitotuotteet vähentävät ovulaatiohäiriöitä ja sitä kautta lapsettomuutta, havaitsivat yhdysvaltalaistutkijat.

        Yhteys ilmeni, kun ravitsemustieteilijä Jorge Chavarro Harvardin yliopiston kansanterveyden laitoksesta analysoi kollegoineen terveys- ja ruokavaliotiedot 18 555 naiselta, jotka olivat yrittäneet tulla tai tulleet raskaaksi 1991-1999. Iältään tutkitut olivat 24-42-vuotiaita.

        Analyysi osoitti, että maitorasvalla oli merkitystä: mikäli nainen söi vähärasvaisia maitotuotteita kaksi tai useamman annoksen päivässä, ovulaatiohäiriöiden aiheuttama lapsettomuusriski oli 85 prosenttia suurempi kuin muilla. Sen sijaan jo yksi annos rasvapitoista maitotuotetta vähensi riskiä 27 prosenttia verrattuna naisiin, jotka nauttivat sellaisen korkeintaan kerran viikossa.

        Jäätelö osoittautui oikeaksi hedelmällisyyden herkuksi: mitä enemmän nainen söi jäätelöä, sitä pienempi riski oli.

        Tutkijat uskovat tuloksen selittyvän sillä, että maitorasva tai sen sisältämät rasvaliukoiset yhdisteet parantavat munasarjojen toimintaa.

        Chavarro kehottaakin raskautta yrittäviä naisia syömään mieluummin jäätelöä kuin rasvatonta jogurttia. Hän kuitenkin muistuttaa, että muutos ei saisi silti paisuttaa päivittäistä kalorimäärää, eikä tyydyttyneiden rasvojen kokonaismäärä saisi sekään lisääntyä.


      • ...

        "Lapsettomuus on aika yleistä nykypäivänä."

        Ja ihmekös tuo, kun ensimmäisen lapsen hankintaa lykätään tänä päivänä keskimäärin runsaat 10 vuotta hedelmällisyyshuipun ohi, joka on naisilla teini-iässä.


      • 7+15
        Mutulointia? kirjoitti:

        Lapsettomuus on harvinaista nykypäivänäkin. Minulla on todella laaja suku, eikä suvussamme ole kuin yksi lapseton nainen. Hän on syntynyt vailla kohtua, joten that´s it. Silti hän elää onnellisessa parisuhteessa lapsettomana.

        Mutulointia tosiaan :).
        Yksi suku on aika pieni otos koko väestöstä. Ja, jos suvussasi on tällä hetkellä esim. 200 jäsentä. Yksi kahdestasadastakin voi olla suhteellisen paljon. Pitäisi olla hieman suurempi joukko ihmisiä otoksena ja tätä otosta pitäisi verratta johonkin toiseen otokseen esim. Suomessa aikaisemmin tutkittuun tai ulkomailla vastaavasti tutkittuun otokseen, jos haluaa jotain yhtään perusteltua sanoa ilmiön yleisyydestä.


      • 8+8
        7+15 kirjoitti:

        Mutulointia tosiaan :).
        Yksi suku on aika pieni otos koko väestöstä. Ja, jos suvussasi on tällä hetkellä esim. 200 jäsentä. Yksi kahdestasadastakin voi olla suhteellisen paljon. Pitäisi olla hieman suurempi joukko ihmisiä otoksena ja tätä otosta pitäisi verratta johonkin toiseen otokseen esim. Suomessa aikaisemmin tutkittuun tai ulkomailla vastaavasti tutkittuun otokseen, jos haluaa jotain yhtään perusteltua sanoa ilmiön yleisyydestä.

        1/200 olisi tosi paljon.


      • ...
        Karppausvaihtoehto kirjoitti:

        Niin. korostan vielä, että jotkut ovat VÄITTÄNEET saaneensa karppauksesta avun. Mikä on avun todellinen syys, sitä on näin maallikon vaikea arvioida.Tämä ei siis perustu mihinkään tieteelliseen tms. tutkimukseen.

        Itse olen hyvin varovainen väittämään mitään puoleen tai toiseen. Nämä ovat niin kipeitä asioita, että puoskarityyppiset neuvot ovat kaikkein viimeisintä, mitä haluan tarjota.

        Itse en ole koskaan karpannut, mutta ei tuo varmastikaan ole uskon asia, koska tutkimustakin on tehty.

        Naisesta johtuvan hedelmättömyyden riskitekijöitä ovat mm. ylipaino ja lihavuus, fyysisen aktiivisuuden puute ja transrasvojen saanti ruokavaliossa.

        Tutkimus tukee hiilihydraattien liikasaannin yhteyttä naisesta johtuvaan hedelmättömyyteen. Raskautta toivovan naisen tulisi suosia ruokavaliossaan rasvoja hiilihydraattien kustannuksella, ja eritoten tyydyttyneitä ja yksittäistyydyttyneitä rasvahappoja, eli rasvaista lihaa ja rasvaisia maitotuotteita.

        Ei siis muuta kuin kevyttuotteet pois ja täysmaitoa, voita ja lihaa vaalean leivän, perunan, pastan, riisin ym. hiilihydraattien tilalle. Itse en kannata karppaukselle tyypillistä äärimmäisyyksiin menemistä, vaan ruokavaliomuutoksia voi tehdä myös ihan terveellä järjellä ja kohtuudella.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3066074/


      • 65659
        Lapseton sinkku kirjoitti:

        Olen sikäli eri mieltä, että minusta parisuhteessa ollaan ja kuuluu olla tavallaan itsekkäistä syistä: koska rakastaa toista ja haluaa olla tämän kanssa ja toisen kanssa on hyvä olla. Välillä tulee kriisejä, mutta pitkällä tähtäimellä haluaa olla toisen kanssa. Jos on suhteessa säälistä tai toisaalta koska haluaa hyötyä toisesta välillisesti ja aineellisesti, niin on molempien kannalta parempi erota.

        Sekin on kauheaa, jos toinen rakastaa oikeasti ja toinen on suhteessa vain rahan takia tai koska huolto kotona pelaa tai koska haluaa käyttää puolisoaan lapsentekoon. Luulen, että sellaisia suhteita on paljon. :(

        Toisen rakastaminen ei välttämättä ole kovin itsekäs syy. Rakastuminen voi "tapahtua ikään kuin itsestään", mutta toisen pidempiaikainen rakastaminen on yleensä melko pyyteetöntä.


      • fghfghfghfgh
        ... kirjoitti:

        Itse en ole koskaan karpannut, mutta ei tuo varmastikaan ole uskon asia, koska tutkimustakin on tehty.

        Naisesta johtuvan hedelmättömyyden riskitekijöitä ovat mm. ylipaino ja lihavuus, fyysisen aktiivisuuden puute ja transrasvojen saanti ruokavaliossa.

        Tutkimus tukee hiilihydraattien liikasaannin yhteyttä naisesta johtuvaan hedelmättömyyteen. Raskautta toivovan naisen tulisi suosia ruokavaliossaan rasvoja hiilihydraattien kustannuksella, ja eritoten tyydyttyneitä ja yksittäistyydyttyneitä rasvahappoja, eli rasvaista lihaa ja rasvaisia maitotuotteita.

        Ei siis muuta kuin kevyttuotteet pois ja täysmaitoa, voita ja lihaa vaalean leivän, perunan, pastan, riisin ym. hiilihydraattien tilalle. Itse en kannata karppaukselle tyypillistä äärimmäisyyksiin menemistä, vaan ruokavaliomuutoksia voi tehdä myös ihan terveellä järjellä ja kohtuudella.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3066074/

        Mutta alipaino tekee herkemmin hedelmättömäksi. Paras on jonkun verran ylipainoa (ei liikaa).


      • Laiskurit
        57-vuotias nainen kirjoitti:

        No jopas taas. 57-vuotias ei ole mikään vanhan kansan ihminen nykymittapuun mukaan. Itse olen 57-vuotias nainen ja ajattelin pysyä työelämässäkin vielä seuraavat 10 vuotta. Tietysti vanheneminen on yksilöllistä, mutta hieman vähemmän ikärasisimia.

        57-vuotiaat ovat kyllä aivan pullamössösukupolvea. Juuri sitä sukupolvea, joka on saanut KAIKEN. Ei ihme, että on vaikeaa ymmärtää nuorten tai keski-ikäisten tai jo iäkkäiden elämää, kun ainakaan nuorille kaikki ei tupsahda nenän eteen kuin manulle illallinen. 57-vuotias ei ole nähnyt sotaa, työtä on riittänyt ja eläke on suuri, jos on viitsinyt tehdä töitä.


      • Hallelujaah
        ... kirjoitti:

        "Lapsettomuus on aika yleistä nykypäivänä."

        Ja ihmekös tuo, kun ensimmäisen lapsen hankintaa lykätään tänä päivänä keskimäärin runsaat 10 vuotta hedelmällisyyshuipun ohi, joka on naisilla teini-iässä.

        Naisen hedelmällisyyshuippu ei tosiaan ole teini-iässä. Teini-iässä nainen ei ole valmis edes raskauteen, ei fyysisesti, henkisesti, eikä taloudellisesti. Vain kehitysmaissa lapsia hankitaan teini-iässä. Teini-iässä lapsen hankkiminen on todella varma keino syrjäytymiseen opiskelusta ja työelämästä.


      • Yk15, 32v
        ... kirjoitti:

        "Lapsettomuus on aika yleistä nykypäivänä."

        Ja ihmekös tuo, kun ensimmäisen lapsen hankintaa lykätään tänä päivänä keskimäärin runsaat 10 vuotta hedelmällisyyshuipun ohi, joka on naisilla teini-iässä.

        Nyt tekisi mieli kiroilla. Kyllä tottavie sitä lapsenhankintaa lykätään kymmenen vuotta sen hedelmällisyyshuipun ohi, kun elämäntilanne ei silloin hitusen päälle kaksikymppisenä ole otollinen lastenhankinnalle.

        Kyse ei ole itsekkyydestä vaan siitä, että maailma on muuttunut. Millähän logiikalla esim minun olisi pitänyt alkaa lastentekoon kymmenen vuotta sitten, kun tapasin miehenikin ensimmäisen kerran vasta 9v sitten??
        Kymmenen vuotta sitten olin tokan vuoden yliopisto-opiskelija, asuin solussa, tapailin random opiskelijapoikia, ja elin opintotuilla ja vanhempien avustuksilla. Yhdeksän vuotta sitten tutustuin nykyiseen mieheeni. Kahdeksan vuotta sitten muutettiin yhteen opiskelija-asuntosäätiön pikkukämppään, molemmat opiskeli korkeakoulussa ja teki siinä sivussa illat ja aamuyöt ravintolassa töitä. Tulot oli kahdelle ihmiselle ok, mutta vapaa-aikaa ei ollut. Koirakin piti antaa pois, kun sille ei ollut aikaa. Tee siihen sitten vielä lapsia, just joo. Opintotuki lakkaa juoksemasta jos tienaat "liikaa" - ja se "liikaa" ei todellakaan ole paljoa ainakaan pk-seudun elinkustannuksilla. Tee lapsi, niin et käy töissä etkä saa opintotukea - äitiysavutsukset on niin pienet että tulotasosi putoaa ja kiitos päivähoitosysteemin, olet sidottu jatkossakin pelkkiin päivätöihin, mikä rajoittaa niitä myöhempiä opiskeluaikaisia työmahdollisuuksia.

        Pääkoppakaan ei todellakaan olisi ollut tuossa vaiheessa kypsä vanhemmuuteen. Jos vahinko olisi sattunut, olisi ollut tietysti pakko kypsyä, mutta harkittuun lastenhankintaan tuossa vaiheessa - ei todellakaan. Ensin opiskelut ja työpaikka, parisuhteen kestävyyden varmistaminen ja sitten vasta lapset. Se on ainoastaan järkevä ja vastuullinen vaihtoehto. Syy lykkäämiseen ei siis ole mikään "halu bilettää ja matkustella", vaan yksinkertaisesti se että a) ei ole valmis vanhemmuuteen ja b) haluaa luoda jonkinlaisen taloudellisen vakauden (vakaus EI OLE sama kuin rikkaus) tulevalle perheelleen.

        Ihan turha alkaa syyllistää yksilötasolla nuoria naisia ja nuoria pareja siitä, ettei lapsia tehdä kaksikymppisinä. Yhteiskunnalliset rakannemuutokset sen on tehneet, että elämäntilanne on useimmilla otollinen vasta kolmekymppisenä. Jos ei halua jäädä köyhyysrajalle tekemään niitä kaikkein heikoiten palkattuja töitä, on opiskeltava. Korkeakoulutuksen tärkeyttä on luukutettu vuosikymmenet ja nyt sitten syyllistetään siitä, että opiskellaan ja ollaan töissä eikä synnytetä.

        Joillain on niin onnellinen tilanne, että lastenhankinta opiskeluaikana sopii kuvaan - vakaa suhde, tulevien isovanhempien taloudellinen ja muu tuki, puoliso kenties jo opiskelunsa opiskellut ja "oikeissa" töissä, oma pääkoppa valmis vanhemmuuteen... Mutta tuo lienee enemmän poikkeuksellista.
        Onhan sitten toki niitäkin joka jättävät kouluttautumisen kokonaan ja keskittyvät lapsentekoon. Valitettavasti siihen usein liittyy myös pysyvä syrjäytyminen työelämästä ja sen myötä köyhyys.


      • lähes kuusikymppinen
        Laiskurit kirjoitti:

        57-vuotiaat ovat kyllä aivan pullamössösukupolvea. Juuri sitä sukupolvea, joka on saanut KAIKEN. Ei ihme, että on vaikeaa ymmärtää nuorten tai keski-ikäisten tai jo iäkkäiden elämää, kun ainakaan nuorille kaikki ei tupsahda nenän eteen kuin manulle illallinen. 57-vuotias ei ole nähnyt sotaa, työtä on riittänyt ja eläke on suuri, jos on viitsinyt tehdä töitä.

        57-vuotias on elänyt sitä aikaa, jolloin koulutus ei ollut itsestään selvyys. Lapsuus on ollut köyhää lähes joka paikassa.

        opiikouluun poääsi se, joka pyrkessään sinnne läpäisi kokeen. ja jos vanhemmat maksoivat. 57-vuotias on sitä ikäluokkaa, että ei oltu viikkorahoja, ei Lauantai-karkkipussia. Keväällä kerättiin käpyjä jotka myytiin ja rahat piti antaa kotiin, ei sillä osteltu itselle mitä vaan. Ja syksyllä poimittiin marjat ja mitä ei säilötty itselle, myytiin. Ja rahat annettiin kotiin. Kenkiä oli vain kesäkengät ja talvikengät. Ja ne talvikengät oli usein kumisaappaat, joihin oli sitä kasvunvaraa jätetty. Hiihtokenkiäkään ei ollut kaikilla joilla oli sukset. Suksen lukot puristettiin kiinni kumisaappaisiin.

        Kaikilla lapsilla ei ollut suksia eikä läheskään kaikilla luisitmia. Itse en voinut käydä uimahallisssa koulun kanssa kun ei ollut edes uimapukua. Sitä vain ei ollut vara ostaa.

        Vaatteet pestiin nyrkkipyykissä. Joillain oli pulsaattoripesukone. 57-vuotias on ottanut vastaan työn kuin työn. Ja töissä on sitten pysyttty eikä ole oltu turhan takia sairaslomilla. Siihen ei ole ollut varaa. 57-vuotias on nähnyt lapsuudessaan ja nuoruudessaan puutteen ja köyhyden. Se ikäluokka ei todellakaan ole vielä pullamössösukupolvea. Kannattaisi ottaa asioista selvää milloinka hyvinvointi alkoi olla sitä luokaa että alkoi syntyä pullamössöä.

        Pullamössöt syntyi siitä kun vanhemmat ovat olleet niin tiukoilla, että haluavat jälkikasvulleen helpomman elämän. Mutta sekin on mennyt pieleen. Pullamössöt eivät osaa edes arvostaa sitä, että asiat ovat valmiina, koulutus, ruoka, opiskelija-asunnot, opintolainat jne. jne.

        Pullamössöjä ovat 20-40 vuotiaat ja ehkä sitäkin nuoremmat. Eiväthän he halua tehdä töitä kun "ei kiinnosta", ja elävät mielestään ikuista nuoruutta. Lapsiakaan ei hankittasi kun pitää olla itsellä sitä ja tätä. On ihan tätä päivää kun 40-vuotias avioituu ja hankkii ensimmäisen lapsensa ja luulee olevansa nuori vaikka todellisuudessa on mummu/pappa iässä.

        Ja eläkekään ei ole suuri vaika töitä on paiskittu 17-vuotiaasta. Vain harvoilla on iso eläke. Eikä 57-vuotiaalla ole kiinni siitä onko viitsitty käydä töissä, kun sen ikäisen on ollut pakko käydä töissä. Päivärahat ja sossut ovat nykypäivän nuoria auttamassa.


    • ....................

      Aina ei natsaa. Oli syynä sukupuolitaudit tai mikä lie sitten. Adoptio olisi yksi vaihtoehto. Avioero tuon takia.... On vähän sama, kuin että hän ottaisi sinusta avioeron siksi että työtapaturmassa menetät jalkasi, etkä saisi enää töitä.

    • liitto

      minä ja vaimoni olemme myös lapseton aviopari, mutta haluaisin sinun myös miettivän sitä tosiasiaa että olet naimisissa nimenomaan vaimosi kanssa - hän on sinun puolisosi eivätkä mahdollisesti olevat tai tulevat lapset, kukaan ei ole naimisissa lastensa kanssa. lapset kasvavat ja lentävät pesästä, mutta vaimollesi olet puoliso, lapsettomuus ei vähennä avioliiton arvoa. kaikkea hyvää teille.

      • JotainJääJäljelle

        Vaimosi kuolee ja lapset jää, vaikka olisivat lentäneet minne tahansa. Avioliitto ei ole MITÄÄN suvunjatkamisen rinnalla.


      • .....
        JotainJääJäljelle kirjoitti:

        Vaimosi kuolee ja lapset jää, vaikka olisivat lentäneet minne tahansa. Avioliitto ei ole MITÄÄN suvunjatkamisen rinnalla.

        Ei lapsetkaan JÄÄ. Jokainen täältä lähtee vuorollaan. Lähtöjärjestystäkään ei tiedetä.


    • Toiveikas edelleen

      Hei,

      meillä tilanne sellainen, että miehelläni on useampia lapsia edellisestä avioliitosta ja tämän liiton aikana tehty vasektomia, jonka jälkeen meni useampi vuosi liiton loppumiseen.

      Sitten me tapasimme ja rakastuimme. Minulle äitiys on ollut suurin toive tulevaisuuden suhteen ja heti aluksi selvittelimmekin, että ICSI-hoidoilla voimme yhteisen lapsen saada.

      Nyt kuitenkin takana kaiki tuoresiirtoa ja kaksi pakastesiirtoa ja tuloksina pelkkää negaa. Jatkossa emme enää yritä ronkkia mieheni siittiöitä, ksoka ne on todettu liian heikkolaatuisiksi ja jatkamme prosessia luovutetuilla siittiöillä.

      Vasektomian takia yksityinen klinikka on ainoa vaihtoehtomme ja tämän itse aiheutetun lapsettomuuden takia jokaikinen euro menee omasta pussista, joten hoidot ovat todella raskaista myös taloudellisesti.

      Joten kyllä minäkin olen miettinyt, että miten eteenpäin? Ja tuominnut itseni siitä, että ylipäätään lähdin tähän suhteeseen, kun äitiys on niin iso asia minulle.

      Jotenkin olen kuitenkin tullut siihen lopputulokseen, että tämä tie on se minun tieni ja tässä avioliitossa haluan pysyä, koska toivoa on vielä kuitenkin. Ja mitä sitten jos tästä eteenpäin lähtisin ja eroaisin...

      Löytäisinkö isää lapselleni?
      Olisiko hän kykenevä lapsia tekemään?
      Olenko sitä itsekään, vaikka toistaiseksi on todettu, että kaikki toimii, mutta eivät ole kuitenkaan alkiot kiinnittyneet?

      Toivon siis voimia sinulle ja vaimollesi. Ihan ymmärrettävää, että näitä asioita pohdit ja niiden pohtiminen on mielestäni tärkeää ja itse teet omat ratkaisusi!

      • kallen tyttö

        Mitäpä jos suuntaat tiesi lähialueelle kuten sukulaiskansamme virolaisten joukkoon. Asukas lukuun nähden siellä on todella paljon heitteille jätettyjä lapsia. Saa nyytin taikka vaippaiän ohittaneen. Tai kannataisiko tehdä toivio matka Peruun taikka Haitiin. Antaa koko hellyys ardenaalisi, turvallinen koti ja terveydenhoito vaikkapa tytölle joka muuten ei olisi voinut käydä koulua. Luulen että kokisit paljon enemmän äitiyden riemua kuin ainaisella rutinalla josta varmaan koko elämänsä kärsisi tämä mahdollinen biologinen lapsesikin. Ei voisi olla kuulematta kuinka kovan työn tulos olit.


      • .................
        kallen tyttö kirjoitti:

        Mitäpä jos suuntaat tiesi lähialueelle kuten sukulaiskansamme virolaisten joukkoon. Asukas lukuun nähden siellä on todella paljon heitteille jätettyjä lapsia. Saa nyytin taikka vaippaiän ohittaneen. Tai kannataisiko tehdä toivio matka Peruun taikka Haitiin. Antaa koko hellyys ardenaalisi, turvallinen koti ja terveydenhoito vaikkapa tytölle joka muuten ei olisi voinut käydä koulua. Luulen että kokisit paljon enemmän äitiyden riemua kuin ainaisella rutinalla josta varmaan koko elämänsä kärsisi tämä mahdollinen biologinen lapsesikin. Ei voisi olla kuulematta kuinka kovan työn tulos olit.

        Ei niitä virolaisia lapsia sieltä niin vaan adoptoida...


      • Kallen tyttö
        ................. kirjoitti:

        Ei niitä virolaisia lapsia sieltä niin vaan adoptoida...

        Olipa töräytys!!! Ei niitä mistäänkään niin vaan adoptoida. Tarkoitin vain vaihtoehtoja spermen siirroista kohdunvuokraan jne.Toisaalta alkoholistit, huumeiden käyttäjät tms. saa suomessa tehdä lapsia mutta adoptoija käy todella kovan tarkastelun melkein lakana määriä myöten. Ja ikähaarukasta soveltuvuuteen. Satun van tietämään kolmekin lastenkotia Virossa johon tuttavani kassa toimitamme aivan yksityisin varoin apua pientä apua.


    • afopej0948kf

      Mielestäni en ajattele raadollisesti. Mietin vain vaihtoehtoja, jos jäämme kokonaan lapsettomiksi. Mietin,että mitä itse teen omalla elämälläni. Mitkä ovat suunnitelmani ja tavoitteeni. Rupeanko luomaan uraa, vai valitsenko perhe-elämän. Vaihtoehtoja on monia.
      Rakastan vaimoani, siitä ei ole kyse. Lapsettomuus kuitenkin vaikuttaa suhteeseen ja sitä on vaikea ymmärtää niiden, joilla on mahdollisuus saada jälkikasvua.
      Jos meille tulee ero,niin se ei tarkoita etteikö me pystytä elää ystävinä. Asiat ei vain yksinkertaisesti ole niin mustavalkoisia.

      • tähän asti?

        Mitä olet tehnyt vuodet tähän asti? Kuitenkin vuosia yritetty sitä lasta. Elänyt jossain välitilassa vaan lapsi tähtäimessä? Perhe-elämää ei ole ollut?
        Elän tässä vaiheessa yksin mutta silti elän perhe-elämää. Minulla on yhden hengen perhe ja se on ihan hyvä. Työssä käyn ja minulla on koti niinkuin olisi jos perheessäni olisi muitakin. Ei tarvitse elää toisten kautta ja antaa onnellisuus toisten vastuulle.
        Tuntuu että asiat on sulle nimenomaan mustavalkoisia.


      • Maari74

        Jos oman biologisen lapsen saaminen on sinulle noin tärkeää, olet ehkä väärän ihmisen kanssa naimisissa. Älä enää odota, vanhenet koko ajan itsekin ja potentiaali suvunjatkamiskykyisen/-ikäisen uuden naisen saamiseen vähenee. Jos ei ole suhteessa hyvä olle, oli syy mikä hyvänsä, on hyvä tunnustaa tosiasiat ja nostaa kädet pystyyn.


      • apuva2

        No jatkapa miettimistä. Kukaan täällä ei osaa kertoa sinulle, rupeatko luomaan uraa vai valitsetko perhe-elämän. Hei mutta noiden kahden yhdistäminenhän on ollut mahdollista jo 60-luvulta asti, jeeee!


      • Yksin on tyhmää
        tähän asti? kirjoitti:

        Mitä olet tehnyt vuodet tähän asti? Kuitenkin vuosia yritetty sitä lasta. Elänyt jossain välitilassa vaan lapsi tähtäimessä? Perhe-elämää ei ole ollut?
        Elän tässä vaiheessa yksin mutta silti elän perhe-elämää. Minulla on yhden hengen perhe ja se on ihan hyvä. Työssä käyn ja minulla on koti niinkuin olisi jos perheessäni olisi muitakin. Ei tarvitse elää toisten kautta ja antaa onnellisuus toisten vastuulle.
        Tuntuu että asiat on sulle nimenomaan mustavalkoisia.

        No sinä voit olla onnellinen yhden hengen perheenä ilman lapsia/puolisoa. Joku muu ei voi. Kuka tässä ajattelee musta-valkoisesti?


      • Niinpä niin

        "Rupeanko luomaan uraa, vai valitsenko perhe-elämän."

        ... ai valitsetko perhe-elämän? No sitähän sulla on ollut vaimosi kanssa koko ajan ja samanlaisena jatkuukin, koska lapsia ei vaan tule, mikä tässä nyt on se valinnan paikka muka? Ajattelitko, että jos 8-tuntisen päivän lisäksi rupeaisit tekemään 9-tuntista, jolloin vaimolle jäisi tunti vähemmän aikaa päivässä. Siinäpä tuhannen taalan kysymys, moni suorastaan luhistuu tuollaisten valintapaineiden edessä.


    • diipadaapaduu1

      Joillekin se perheen perustaminen on tämän elämän pohja ja siitä ei pääse yli ennenkuin on saanut ne lapset. Kunhan lasten hankinnan takana ei ole pelkästään se, että "no se nyt kuuluu mennä näin, naimisiin ja lapsia...".

      Itse olin avoliitossa 6v ja erosimme puhtaasti sen takia, kun minä en HALUA lapsia. Mies taas halusi niitä. Teimme järkieron ja hyvältä on tuntunut.

    • Lapsellinen...

      Omat lapset ovat tärkeämpiä kuin vaimo.
      Aina.

      • 2 vanhaa varista

        Muutat mielesi, kun lapset ovat lähteneet, perustaneet omat perheet ja jäät vaimosi kanssa kahden.
        Kun lapsillasi on oma puolisonsa ja lapsensa, he ovat tärkeintä HEIDÄN elämässään ja sinä isoisänä jäät kakkoseksi. Tuolloin olet vaimollesi 1.


      • Lapset voittaa aina

        Riippuu lapsista ja vaimosta.

        Jos esim. vaimosi on raskaana ja raskaus osoittautuisi hänelle hengenvaaralliseksi, mitä haluaisit tehtävän: että lapsi abortoidaan vai että vaimo jatkaa projektia ja heittää lopuksi henkensä?


    • Tyhmä pää

      Jätä vain vaimosi ja tee lapsia useamman naisen kanssa vaikka parikymmentä,sitten olet varmaan onnellinen.

      Ok.myönnän itse en ole saanut lapsia ja ainoastaan siksi, koska mies ei halunnut ja kun tulin vanhemmaksi, mies jättikin yksín.

      Katkeruus on suloista.

      Onnea mitä päätätkin.

    • hän auttaa

      tiedän kuka voi teitä auttaa. kääntykää pyytämään jumalalta, rukoilkaa sydämestänne häneltä pyytäen, hän kuulee, ja tulette huomaamaan että rukoukseenne vastataan. tulette saamaan lapsen.

      • Lulz1

        Lol. Tiesitkö, että Jumala kirjoitetaan suomenkielessä isolla alkukirjaimella? Ei siten, että sillä olisi varsinaista väliä kun mielikuvitusolennosta on kyse ;)


      • 64646
        Lulz1 kirjoitti:

        Lol. Tiesitkö, että Jumala kirjoitetaan suomenkielessä isolla alkukirjaimella? Ei siten, että sillä olisi varsinaista väliä kun mielikuvitusolennosta on kyse ;)

        Riippuu kuule ihan jumalasta.


    • oma on aina oma

      Avioero, koska jäät paljosta paitsi, kun jäät ilman omia biologisia lapsia!

      • kallen tyttö

        Jasso, että oikein giologisia! Mitäs jos ne vaikeat sairaudet, luonnevikaisuus jne. tuleekin siitä ihanasta bioloogisuudestasi. Siinä alkaakin sitten syyttely että tuo tuleekin teidän puolelta jne. Monet asiat kun vovat pulpahtaa esiin vasta 3-5:n polven jälkeen. Itselläni on ns. giologisia lapsia viisi mutta en usko ettäkö olisi yhtään onnellisempi/ onnettomampi jos olisin hakenut nyytin/ muutaman vuoden ikäisen Vaikkapa Virosta tai Haitista.


      • Mumppis1
        kallen tyttö kirjoitti:

        Jasso, että oikein giologisia! Mitäs jos ne vaikeat sairaudet, luonnevikaisuus jne. tuleekin siitä ihanasta bioloogisuudestasi. Siinä alkaakin sitten syyttely että tuo tuleekin teidän puolelta jne. Monet asiat kun vovat pulpahtaa esiin vasta 3-5:n polven jälkeen. Itselläni on ns. giologisia lapsia viisi mutta en usko ettäkö olisi yhtään onnellisempi/ onnettomampi jos olisin hakenut nyytin/ muutaman vuoden ikäisen Vaikkapa Virosta tai Haitista.

        Giologisia? Onko tuo jokin geologin ja biologin yhdistelmä?


      • yksi ajattelevakin
        kallen tyttö kirjoitti:

        Jasso, että oikein giologisia! Mitäs jos ne vaikeat sairaudet, luonnevikaisuus jne. tuleekin siitä ihanasta bioloogisuudestasi. Siinä alkaakin sitten syyttely että tuo tuleekin teidän puolelta jne. Monet asiat kun vovat pulpahtaa esiin vasta 3-5:n polven jälkeen. Itselläni on ns. giologisia lapsia viisi mutta en usko ettäkö olisi yhtään onnellisempi/ onnettomampi jos olisin hakenut nyytin/ muutaman vuoden ikäisen Vaikkapa Virosta tai Haitista.

        Juu, niin varmaan-vaikka Virosta tai Haitista, Virosta voisin ottaakin, on ainakin ihan suomalaisen näköinen, mutta älä tule oma Haitin kanssa siinä vertailemaan...


      • Kallen tyttö
        yksi ajattelevakin kirjoitti:

        Juu, niin varmaan-vaikka Virosta tai Haitista, Virosta voisin ottaakin, on ainakin ihan suomalaisen näköinen, mutta älä tule oma Haitin kanssa siinä vertailemaan...

        Herran pieksut, suomalaisen näköinen. Onhan se hyve sekin. Olen itse ns. suomalaisen näköinen mutta lienenkö yhtään sen kauniimpi kuin muunkaan väriset ihmiset.Haitissa on aivan yhtä kauniita ihmisiä kuin Suomessakin.


    • kallen tyttö

      Raadollista touhua,kirjoitti täällä joku! Olen samaa mieltä. En ole koskaan ymmärtänyt näitä kalliita hoitoja, sperman siirtoja, vuokarakohtuja jne.. Suomalaisten lasten adoptointi on tehty vähän hankalaksii. mutta lähialueella esim. Virossa on todella suuri määrä heitteille jätettyjä lapsia. Puhumattakaan ns. kehtiymaista. On valtava määrä ihania lapsia jotka kaipaavat kotia ja sen mukanaan tuomaa lämpöä ja perusturvallisuutta. Ei synnyttäminen tee äitiä eikä sukupuoliyhdynnällä saatu ns, oma lapsi tee isää. Senhän osoittaa meillä suuri huostaanotettujen lasten määrä. Ja jatkuvasti saa lukea jopa pahoinpitelyllä tapetuista lapsista. Vanhemmuus tulee siitä että valvoo lapsen vierellä tuhkarokosta vaikeampiinkin sairauksiin, ensi koulupäivästä murrosiän karikoihin.JNE....
      Noilla pakonomaisilla ajatuksilla saada lapsi, avioero ym. kehittelyillä mielestäni et ole kypsä isäksi. Tokko kypsään parisuhteeseenkaan

      • StinaP

        Adoptoi sinä vaan niitä lapsia, äläkä ohjeista täällä muita.


      • kallen tyttö
        StinaP kirjoitti:

        Adoptoi sinä vaan niitä lapsia, äläkä ohjeista täällä muita.

        Viisi lasta, 12 lasten lasta omistavana, ympärilläni monenlaisia perheitä katsovana, avustustyötä vuosikausia tehneenä tiedän mistä puhun. On paljon terveenpää adoptoida kuin ruikuttaa lasten saamattomuutta, kalliita kivuliaita hoitoja jne. Mutta kun se biologisuus on nin pyhää ja ainut kertaista.. Että oikein pitää suunnitella parn vaihtoa. VOI;VOI !!!!!


      • Ei adoptiolle
        kallen tyttö kirjoitti:

        Viisi lasta, 12 lasten lasta omistavana, ympärilläni monenlaisia perheitä katsovana, avustustyötä vuosikausia tehneenä tiedän mistä puhun. On paljon terveenpää adoptoida kuin ruikuttaa lasten saamattomuutta, kalliita kivuliaita hoitoja jne. Mutta kun se biologisuus on nin pyhää ja ainut kertaista.. Että oikein pitää suunnitella parn vaihtoa. VOI;VOI !!!!!

        Adoptointi voi olla tervettä, mutta ei siitä ole pakko pitää!

        Monilla lastenkodista adoptoidulla lapsella on vanhempien alkoholismista ja lastenkodin oloista (= huono kohtelu, läheisvanhemman puute) paljon ongelmia, jotka tulevat esiin vasta aikojen päästä. Kukapa haluaisi varta vaste lisätä tälläisten pikkuylläreiden mahdollisuuttaa, en minä ainakaan. Tietenkin omatkin lapset voivat olla vammaisia tai häiriintyneitä, mutta ainakin tiedät ettet ole itse lisännyt sitä riskiä dokaamalla raskausaikana tai kohtelemalla lasta huonosti.


      • worth nothing
        Ei adoptiolle kirjoitti:

        Adoptointi voi olla tervettä, mutta ei siitä ole pakko pitää!

        Monilla lastenkodista adoptoidulla lapsella on vanhempien alkoholismista ja lastenkodin oloista (= huono kohtelu, läheisvanhemman puute) paljon ongelmia, jotka tulevat esiin vasta aikojen päästä. Kukapa haluaisi varta vaste lisätä tälläisten pikkuylläreiden mahdollisuuttaa, en minä ainakaan. Tietenkin omatkin lapset voivat olla vammaisia tai häiriintyneitä, mutta ainakin tiedät ettet ole itse lisännyt sitä riskiä dokaamalla raskausaikana tai kohtelemalla lasta huonosti.

        Olen elänyt lastenkodissa koko elämäni ja kyllä vanhempani olivat narsisteja ja juoppoja ja itse olen niin kiltti että minulle saa tehdä mitä tahansa, ai kun tuntuu kivalle että en kelpaa tai olen jotenkin ongelma enkä etenkään rakkauden arvoinen.No, senhän tiesin jo muutenkin.En ole päättänyt itse tulla tähän maailmaan tai siihen perheeseen, mutta ulos täältä pääsee onneksi omin keinoin...


      • ........
        kallen tyttö kirjoitti:

        Viisi lasta, 12 lasten lasta omistavana, ympärilläni monenlaisia perheitä katsovana, avustustyötä vuosikausia tehneenä tiedän mistä puhun. On paljon terveenpää adoptoida kuin ruikuttaa lasten saamattomuutta, kalliita kivuliaita hoitoja jne. Mutta kun se biologisuus on nin pyhää ja ainut kertaista.. Että oikein pitää suunnitella parn vaihtoa. VOI;VOI !!!!!

        Ja adoptoiminenko tapahtuu ihan tuosta noin vaan? Haloo!

        PS. Lapsia ei omisteta.


      • kallen tyttö
        Ei adoptiolle kirjoitti:

        Adoptointi voi olla tervettä, mutta ei siitä ole pakko pitää!

        Monilla lastenkodista adoptoidulla lapsella on vanhempien alkoholismista ja lastenkodin oloista (= huono kohtelu, läheisvanhemman puute) paljon ongelmia, jotka tulevat esiin vasta aikojen päästä. Kukapa haluaisi varta vaste lisätä tälläisten pikkuylläreiden mahdollisuuttaa, en minä ainakaan. Tietenkin omatkin lapset voivat olla vammaisia tai häiriintyneitä, mutta ainakin tiedät ettet ole itse lisännyt sitä riskiä dokaamalla raskausaikana tai kohtelemalla lasta huonosti.

        Mielenterveys ongelmat ja luonnevika, mm. väkivaltainen luonne voi olla piilossa ja loikata kolmannessa tai neljännessä polvessa esiin. Samoin psoriaasis, reuma ym. jopa rusekea silmäisyys.Ketäs sitä sitten syytellään kun itsetehty sairastelee tai käyttäytyy muuten omituisesti.
        Ja kun se naapurin adoptoitu tummaihoinen on aina positiivinen ja terve.


      • ruskeasimmu
        kallen tyttö kirjoitti:

        Mielenterveys ongelmat ja luonnevika, mm. väkivaltainen luonne voi olla piilossa ja loikata kolmannessa tai neljännessä polvessa esiin. Samoin psoriaasis, reuma ym. jopa rusekea silmäisyys.Ketäs sitä sitten syytellään kun itsetehty sairastelee tai käyttäytyy muuten omituisesti.
        Ja kun se naapurin adoptoitu tummaihoinen on aina positiivinen ja terve.

        Öööh onko ruskeasilmäisyys joku "ongelma/sairaus/omituisuus" ?


    • Murheensa kullakin..... MINÄMINÄMINÄMINÄ..... Lapsia pitää haluta maailmaan. Lapset kastetaan seurakunnan jäseniksi. Lapset pistetään harrastamaan jotain. Lapset sitä ja lapset tätä. Oletko aivan varma, että se lapsesi haluaa kaikkea sitä?
      Väittävät itsekkäiksi ihmisiä, joilla ei ole lapsia, mutta onhan se mitä suurinta itsekkyyttä kun lapsia halutaan vain siksi että satutaan haluamaan. Takaatko sille lapselle vanhempana koulutuksen, työpaikan ja terveydenhoidon? Elätätkö lapsen sitten kun hänellä ei ole työtä? Väliäkö noilla? Pääasia, että tulee lapsia.......
      Meillä on ollut ns. suuret ikäluokat. Miksei voisi olla myös pienet ikäluokat? Ei maapallon ylikansoituksesta päästä ikinä, jos kaikki vaan perustelee lasten hankkimista jollain perinteisillä syillä!

      • Lulleriluu

        "Takaatko sille lapselle vanhempana koulutuksen, työpaikan ja terveydenhoidon? Elätätkö lapsen sitten kun hänellä ei ole työtä? Väliäkö noilla?"

        Ei täällä voi kukaan taata mitään edes omasta puolestaan saati lastensa puolesta. Tämä on maailma ja me ihmisiä, jotka elämme sen ehdoilla, paratiisi on eri juttu. En minäkään itke sitä että vanhempani ovat minut tänne maailmaan saattaneet, vaikkei minulla olekaan vakituista työpaikkaa ja terveyskin vähän reistaa. Toivon vaan että vanhemmilla on ollut mukavampi elämä lapsiperheenä kuin sinkkuina ja kiitän siitä, että saan elää.

        Ps. "Perinteinen syy" niin ihmisillä kuin eläimilläkin on lisääntymisvietti, tarve hoivata ja kasvattaa"vain koska sattuu huvittamaan". Hirveitä olioita ovat ne, ihan itkettää.

        Joo joo, myönnän että ihminen ei ole niin viettien vietävissä koska naiselta pitää ensin pyytää lupa paritteluun, ehkäisyvälineet on keksitty eivätkä kaikki pidä kasvatustyöstä, mutta vietti se on silti. Lajin eloonsäilymisen edellytys.


    • Simo.

      On sinulla visainen pulma. Itsellä ei ole onneksi tuota ongelmaa. Vaimo tuli raskaaksi 15 min kuluttua kun aloin lapsentekopuuhiin. Toista koiteettiin sitten kymmen vuoden päästä vissiin kuukauden verran. Piti vähän katsoa että tuleeko siitä lapsesta mitään niin pidettiin taukoa.

      Ihmisiähän maailmassa on liikaakin ei niitä lisää tarvitse enää tehdä. Mutta kyllä se tosi mukava kun on lapsia varsinkin kun ne ovat täysipäisiä ja teveitä ja menestyvät maailmalla. Olen miettinyt että miten suhtautuisi jos joku pyytäisi tekemään vaimolleen lapsen kun ei itse kykene. Ainakin vietäisin muutaman unettoman yön ja miettisin ensin. Geenit nimittäin jyllää. Sillä lapsella on aika outoa jos vanhemmat ovat kovin erilaisia mitä hänen geeninsä. Normaalisti lapsi tulee joko äitiinsä tai isäänsä mutta jos minä olisin asialla hän voisi tulla minuun ja voisi vähän ihmetellä vanhempiaan. Minusta lapselle on hyväksi suoraan kertoa tällaisessa tapauksessa että hän ei ole sukua toiselle vanhemmalleen niin hänen ei tarvitse asillaan päätään vaivata.

      Henkilökohtaisesti kyllä jättäisin terveyskeskuksen valkotakkiset koko homman ulkopuolelle mikäli mahdollista. En halua kertoa perusteluja.

      Sinun tapauksessa en kyllä voi auttaa kun vaimo ei kykene saamaan lasta.
      Se ottopoika voi olla todellinen ottopoika jos joku Andy Mac Coy on kirkkaina hetkinään ollut asialla. Tämäkin pitää ottaa huomioon. Tai sitten kylmästi eroatte ja etsittte uudet puolisot. Tai sopeudut ajatukseen ettei teillä ole koskaan lapsia. Tällainen asia sinun pitää itse lopullisesti päättää.

      • olivia3

        Asiaa!


    • HYVÄ ISÄ

      SUOSITTELEN SINULLE LÄMPIMÄSTI.

      Että jatkat edelleenkin tyhkamunana niin, että vain jauhot pöllähtää.
      Lapseton mies on paljon onnellisempi, kuin lapsellinen mies, koska akat ovat niin ilkeitä, että lemppaavat kunnollisen miehen pihalle avioliitosta viimeistään 3-lapsen jälkeen.
      Ja ottavat uudeksi äijäkssen sellaisen epäsiistin, pitkätukka, korvakorupojun, huorapukki, alkoholisti, väkivaltaisen, työttömän, rumakäytöksisen rääväsuun, joka sitten turmelee lapsesi täydellisesti huonolla esimerkillään.

      Koska äiti avioerossaa poikkeuksettaa saa aina yksinhuoltajuuden, et sen jälkeen pysty paljonkaan vaikuttamaan lastesi tulevaan elämään.
      Niin että ole nyt onnellinen, kun sinulla ei vielä ole lapsia. Eikä tarvitse kantaa sitä taakkaa, joka isälle kuuluu.

      Noin kävi minulle itselleni, etten voi mitään muuta, kuin sivusta seurata, kuinka pienet kiltit lapseni menevät yhä pahempaan suuntaan, koska heidän äitinsä, eli ex-vaimoni on hu??ora ja heidän nykyinen isäpuolensa on väkivaltainen, juoppo rääväsuu. En voi vaikuttaa asiaan millääntavalla.

      Miehet yleisestiottaen ovat hyviäihmisiä, mutta naiset ovat kieroja, katalia, juonia, arvaamattomia, epäluotettavia, kun sitten sellaisen kanssa saat lapsen onnellisessa avioliitossa, niin ämmä näyttääkin todellisen luonteensa ja jäät huulipyöreänä katsomaan, että eihän tämän näin pitänyt mennä.

      Olkaa onnellisia lapsettomina sillä kai teidän onnellisuutenne on kiini juuri teidän kahden ihmisen välisestä rakkaudesta?

      Jos avioliittoa pitää pönkittää, jollakin ulkoisella asialla, vaikkapa lapella niin herää kysymys kestääkö avioliittonne sitten, kun lapsi on aikuinen ja muuttaa pois kotoa?
      Olkaa onnellisia vielä, kun voitte sillä nykyinen maailma on paha ja yhä pahempaansuuntaan menossa.

    • hahahahaha2

      hahaha tuhkamuna :D

      • Olivia6

        Ööö, mikä tuossa oli se hauska osuus?


    • Vai raadollista puhetta???? Mielestäni ei ollenkaan !!! On päivänselvää, että eroaminen on hyvä vaihtoehto vaikka kuinka rakastatkin vaimoasi. Koska jos halu saada omia (geneettisesti/biologisesti täysin omia) lapsia on suuri niin on mietittävä asiaa myös sen kannalta, että jos lapsia ei koskaan nykyisen puolison kanssa tule ja vaikka kuinka rakastat häntä nyt niin rakastatko todella, vilpittömästi ja ilman katkeruutta vielä 20 vuoden päästä? Vai muuttuuko rakkaus vihaksi, syyttelyksi jopa inhoksi? Siinä vaiheessa jos jäät suhteeseen, josta et saa kaikkea sitä mitä haluaisit on sinunkin sitouduttava siihen, että asia on ok vielä vuosienkin päästä etkä ala syyttelemään vaimoasi siitä mitä et saanut tai siitä, ettet tehnyt toisin ja eronnut hänestä. Pahimmassa tapauksessa jatkat nyt suhteessa rakkaudesta vaimoosi ja vuosien päästä "kun on jo liian myöhäistä" huomaatkin vihaavasi naistasi koska hän ei pystynyt antamaan lasta sinulle ja päädytte eroon jolloin lopputuloksena = ei vaimoa ei lasta ei enää mahdollisuutta tehdä lasta....
      Mieti tarkkaan ja sitoudu päätökseesi ja muista: se on sun päätös ja sen kanssa on elettävä vaikka kuinka harmittaisi jälkeenpäin. Ei auta muita syytellä.
      Kaikkea hyvää ja voimia! Et ole helpon asian kanssa tekemisissä. Teitpä niin tai näin aina menetät jotain tärkeää ja rakasta..

    • katti4

      Ota selvää Bowen terapiasta, Bowen therapy, varsin uusi hoitomuoto Suomessa, mutta on muutamia harjoittajia.
      Ja on toimii lapsettomuuteen erittäin hyvin.

      • pers.arska

        Noin kuukautiskierron puolivälissä tempaiset paistinpannulla akkaa takaraivoon,niin että taju lähtee.Kippaat sen soffan selkänojalle pää alstäin roikkumaan ja lasket siemenet sisään,mällin lennettyä kirnuat vielä muutaman työnnön,että siemen menee kunnolla vakoon.Tepsii varmasti.


    • jklopooo

      vai niin

    • haloo!

      Ei kai lapsettomuus vaimosi vika ole?

    • " afopej0948kf "

      provo.

    • Nähty on

      Mikäli sinun nesteissä ei ole vikaa, niin vaihda naista, niin ne naisetkin tekevät vastaavissa tilanteessa. Tästä on tuttava piireissä useampiakin kokemuksia

    • Nih!

      adoptoikaa mukelo.

      • L****

        mukelo :D


    • OO--

      Onko teidät kummatkin testattu? Oletko ihan varma ettei sinusta johdu lapsettomuus?

    • keinoja on

      kyllä se vihkivalassakin sanotaan että myötä ja vastoinkäymisissä kunnes kuolema erottaa pitää rakastaa toista se ei ole mikään mies joka jättää vaimon jos ei lapsia tule.

      • Päivitä tietosi

        No ei siinä valassa kyllä noin sanota :D


      • tunnetila, ei lupaus
        Päivitä tietosi kirjoitti:

        No ei siinä valassa kyllä noin sanota :D

        Ei sanotakaan.

        Vihkivalassa kysytään, tahdotko rakastaa, ei suinkaan: sun pitää rakastaa. Kaksi eri asiaa. Ja tulevaisuuden tahtotiloja ei kukaan osaa päättää etukäteen, ihan sama kuinka paljon niitä etukäteen vannoisi. Vihkivalassa ei tosin pyydetäkään sellaista vannoman.


    • Myös lapseton

      En ymmärrä miksi ihmiset tekevät niin suunnattoman ongelman lapsettomuudestaan. Sehän tarkoittaa sitä, että tekee ongelman siitä että ei saa elämäänsä jotakin ekstraa. Aika pikkumaista minun mielestäni.

      Jos te olette terveitä, niin mitä muuta voitte elämältä vaatia? Adoptiomahdllisuuskin on, jos välttämättä haluaa kasvattaa yhden ihmisen tähän maailmaan.

      Minä kai periaatteessa voisin saada lapsen biologisesti. Mutta psyykkiset ongelmani todennäköisesti estävät sen loppuiäkseni. Miksi minunkaltaisia ihmisiä ei säälitellä lapsettomuuden takia samalla lailla kun heitä, joilla on jokin biologinen este?

      Nykyaikana on jokin kummallinen käsitys, että kaikkien täytyy saada kaikkea tai heidän elämänsä ei ole onnellinen. Vammaisten täytyy saada tehdä kaikki se mitä terveidenkin. Kaikkien lasta haluavien täytyy saada lapsi ihan kuin se olisi ihmisen perusoikeus ja -velvollisuus.

      Uutisväläys: Ei täydy. Ei ole. Lopettakaa itkeminen ja eläkää elämäänne.

    • " Kokemusta On"

      Tilatkaa yhdessä aika taitavalle koko kehon vyöhyketerapeutille.

      Ja tilatkaa sieltä itsellenne muutamat hoidot, siis molemmille!

      Ravintoasioihin kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota.

      Ja sen jälkeen unohtakaa kokonaan koko lastensaantijuttu.

      Valistunut veikkaukseni on, että aivan muutamassa kuukaudessa teillä voi olla jotain uutisia kerrottavana! Ja luonnonmukaiselta aivan luomulta pohjalta!

      Näillä sivuilla on nämä vyöhyketerapiat selitetty mielestäni hyvin! Tutustukaapa!
      http://www.anjansuvituuli.fi/

    • ajomies ei kiirehdi

      paskan liekki mikset kokeile homeopaattista hoitoa esim liisa sulkakoski lääkäri turku
      alle kuukauden on yleensä olleet akat tiineenä

    • katsokaa tulevaisuut

      Biologinen vanhemmuus on yliarvostettua. Todennäköisesti saisitte adoptiolapsen aivan helposti ja jos jostakin syystä ette kelpaisi, niin olisiko parempi harkita jotain muuta kuin lastenkasvatusta. Sitäpaitsi muutaman vuosikymmenen kuluttua omien geenien siirtäminen jälkipolville ei ole enää tärkeää, koska teknologia tulee mahdollistamaan geenien valikoimisen ja sitä myötä nykymuotoinen sukuperinne ja perhe kokee täydellisen inflaation.
      Nykymaailmassa voi tehdä paljon hyödyllisempääkin kuin kasvattaa lapsia, nehän eivät ole mitenkään uhanalainen laji. Lapsettomuudesta on ainoastaan se haitta, että silloin kärsii sosiaalisessa statuksessa, mikä tietysti voi olla - ja onkin varsin suuri painolasti, lisäksi kun lapsettomuuden aiheuttama syrjintä on pääosin täysin vaiettu asia kaikissa kulttureissa ja yhteiskuntaluokissa. Ehkä sen muuttuu paremmaksi tulevaisuudessa.

    • oletko varma

      "Vaimoni ei pysty saamaan lapsia ja hoitoja on jatkettu jo vuosia.

      Viime aikoina olen miettinyt yhä useammin eri vaihtoehtoja hoitojen jatkamisen ja avioeron väliltä. "

      Onko asia tutkittu, että se on aivan varmasti vaimosi, joka ei pysty saamaan lapsia? Lapsettomuuden syy voi aivan yhtä hyvin olla miehessäkin ja yllättävän usein se miehessä juuri onkin.

      • l90-

        Hömelö! Jos kerran lääkärit ovat tutkineet, niin miksi sitä lähteä epäilemään. Lapsettomuustapauksissa vika löytyy naisesta 1/3 tapauksista, miehestä 1/3 tapauksista ja 1/3 tapauksissa syyllistä ei tiedetä. Jos kuitenkin syypää naisen lapsettomuuteen on esim. vaikea endometrioosi tai että jostakin syystä alkiot eivät kiinnity kohtuun, niin syy on silloin selkeästi naisessa eikä siinä auta vaikka olisi minkälaisen teräsmiehen litkua.


    • nainen onneton

      minulla sama juttu. Haluan äidiksi, mutta mies ei pysty saamaan lapsia. Ero on ollut mielessä koska suhdekkin on laantunut ja ed.mainittua asia ajanut meidät erilleen. Olen 35 vuotta ja miehen kanssa olen ollut 13 vuotta. Eli hepposin perustein en tästä suhteesta ole lähdössä.

    • Surullista teille =( Eikai se rakkaus ja kiintymys mihinkään katoa?? Maailma on täynnä orpoja ja hylättyjä lapsukaisia jotka kaipaavat äitiä ja isää. Tällaisen pienen kun adoptoi omaksi.. niin uskon että rakastat häntä kuin olisi omaa lihaa ja verta. Miettikää ihmeessä tuota vaihtoehtoa.

      • 98lk

        Adoptointiprosessi ei ole niin helppoa kuin luulisi. Ensinnäkin vanhemmat syynätään todella tarkkaan esim. jossain vaiheessa sairastettu masennus voi olla esteenä tulla hyväksytyksi adoptiovanhemmaksi.

        Suomesta on erittäin vaikea saada adoptiolasta johtuen lähinnä siitä, että moni päihdeongelmainen vanhempi ei halua luovuttaa oikeuttaan lapseen, vaan mieluummin hypyyttää lasta huostaanotosta toiseen kerta toisensa jälkeen, vaikka lapselle usein parasta olisikin se, että jo vauvavaiheessa lapsi annetaan adoptioon. Valkoihoista tervettä vauvaa on erittäin vaikea saada adoption kautta.

        Esimerkiksi Kiinasta saa adoptioon lapsia vain tiukoin perustein ja he ovat aina tyttöjä. Kiinalaisessa adoptiossa on aika alhaiset ikärajat, joten jos esim. isä onkin hieman iäkkäämpi, niin adoptio ei onnistu mitenkään.

        Jos intoa riittää, niin varaperheeksi tai tukiperheeksi voi päästä perehdyttämisen kautta. Tosin siinä on aina luopumisen tuskaa, jos lapsi on pitkään perheessä ja sitten palautetaankin biologisille vanhemmille.


      • .............
        98lk kirjoitti:

        Adoptointiprosessi ei ole niin helppoa kuin luulisi. Ensinnäkin vanhemmat syynätään todella tarkkaan esim. jossain vaiheessa sairastettu masennus voi olla esteenä tulla hyväksytyksi adoptiovanhemmaksi.

        Suomesta on erittäin vaikea saada adoptiolasta johtuen lähinnä siitä, että moni päihdeongelmainen vanhempi ei halua luovuttaa oikeuttaan lapseen, vaan mieluummin hypyyttää lasta huostaanotosta toiseen kerta toisensa jälkeen, vaikka lapselle usein parasta olisikin se, että jo vauvavaiheessa lapsi annetaan adoptioon. Valkoihoista tervettä vauvaa on erittäin vaikea saada adoption kautta.

        Esimerkiksi Kiinasta saa adoptioon lapsia vain tiukoin perustein ja he ovat aina tyttöjä. Kiinalaisessa adoptiossa on aika alhaiset ikärajat, joten jos esim. isä onkin hieman iäkkäämpi, niin adoptio ei onnistu mitenkään.

        Jos intoa riittää, niin varaperheeksi tai tukiperheeksi voi päästä perehdyttämisen kautta. Tosin siinä on aina luopumisen tuskaa, jos lapsi on pitkään perheessä ja sitten palautetaankin biologisille vanhemmille.

        venäjällä ja virossa riittää niitä valkoisia ipanoita adoptoitavaksi.


      • apoptiomamma
        ............. kirjoitti:

        venäjällä ja virossa riittää niitä valkoisia ipanoita adoptoitavaksi.

        Vaan eipä ole suomella kontakteja ainakaan viroon, joten mahdotonta sieltä adoptoida. en myöskään tiedä tällä hetkellä mahdollisuutta venäjältä!


    • Aikuisten palsta?

      Kuinka paljon näitä pöllejä riittää, jotka vastaavat tällaisiin trolleihin: ootaisko avioeron. Miettikää nyt itsekin tulisitteko kysymään suoli24:läisiltä, kannattaisiko teidän ottaa avioero. Taustat kerrotaan muutamalla rivillä. Ai tulisitte vai? No sitten en voi auttaa...

      aloittajalle: Minä en osannut päättää käyttäisinkö ruskeita vai sinisiä sukkia ja koska mieheni/vaimoni/whoever ei osannut auttaa, otimme eron. Nyt olemme kaikki tyytyväisempiä-

      • kahden aikuisen isä

        No näköjään meitä pöllejä riittää, mutta silti haluaisin kysyä palstan ns. asiantuntijoilta: "Onko lapsettomuus perinnöllistä"??


      • Lapsettomuus
        kahden aikuisen isä kirjoitti:

        No näköjään meitä pöllejä riittää, mutta silti haluaisin kysyä palstan ns. asiantuntijoilta: "Onko lapsettomuus perinnöllistä"??

        No ON! Jos isallas ei ollut lapsia, niin et todennakoisesti tule saamaan niita itsekkaan. Selkea perinnollisyys!


    • Näin minä tein.

      Ota vaikka ero.Kyllä sinulla on oikeus saada oma lapsi! Lapsettomuus syö suhdetta,se on aina mörkönä taka-alalla ja suhteenne kuitenkin muuttuu lapsettomuuden myötä,vaikka nyt vielä rakkautta olisikin.

      • adoptiomamma

        Heips! Adioptiolapset ovat aivan yhtä ihania ja omia, kuin biologisetkin..kokemusta on..:)


      • äidin tyttö
        adoptiomamma kirjoitti:

        Heips! Adioptiolapset ovat aivan yhtä ihania ja omia, kuin biologisetkin..kokemusta on..:)

        Voi ne olla ihania, mutta adoptiolapsi on surullisempi lapsi kuin biologinen, koska siltä puuttuvat biologiset vanhemmat. Äiti ja isä ovat vain jotain random kasvattajia, joilla ei ole mitään perinnöllistä yhteyttä lapseen. Synkkä kohtalo, sanoisin.


    • ONGELMASI EI OLE

      ONGELMA.Siihen löytyy kyllä apu ja vieläpä helposti. t.Jukka

    • mieti vielä

      Ajattele näin: jos oletetaan että vika on sinussa, haluaisitko että vaimosi jättäisi sinut sen takia ja yrittäisi saada lapsen jonkun toisen kanssa?

      Jos et haluaisi sen menevän niin, niin miksi itse nyt mietit sitä?

      Ei lapsen saaminen saisi olla niin tärkeää että on valmis rikkomaan kaiken muun sen tavoittelemiseksi (olettaen siis että kaikki muuten on hyvin).

    • ÄLLITÄLLI

      Lupasitko aikanaan elellä "myötä- ja vastamäkiä"? Ottaisit siit vaimostasi eron vain sen takia, ettei hän pysty saamaan lasta? Onko rakkaus/välittäminen kaikki mitä nyt yhteiselämään kuuluu jäänyt lapsettomuuden jalkoihin? Puhut vain itsestäsi, miten vaimo tämän ottaa? Miten hän käsii? Tiedätkö mitä? Olet aika paska mieheksi.

    • n33-

      Itse en eroaisi lapsettomuuden vuoksi. En hylkäisi toista sen vuoksi.

    • lapseton mies 32

      Helppo se teidän on huudella kun ette näköjään ymmärrä mistään mitään. Jos on käynyt hoidoissa vuosia ja kokeillut vaikka mitä ilman tuloksia niin ei paljon naurata. Mitä tulee adoptioon, niin pitää olla naimisissa tietyn ajan eikä sekään hupi ole halpaa, eikä se tosiaan poista sitä halua BIOLOGISEEN lapseen.

      Rakkaus vaimoon on ja pysyy, mutta samalla repii miestä, koettakaa ymmärtää se. Maailma on valintoja täynnä, kun kirjoitat pahasta olostasi niin saat vain enemmän paskaa niskaan, no mitä muuta voi odottaa tältä palstalta?? Uskomatonta miten ihmiset suhtautuvat toisten hätään. Ja kyllä se lapsettomuus on iso asia, joka päivä mielessä miljoona kertaa. Te jotka ette halua lapsia ette vois edes ymmärtää sitä tuskaa mikä tulee kun näkee jatkvusti lapsiperheitä ja raskaana olevia naisia.

      • niinpä niin

        Joskus pitäisi keskittyä hetkeksi muuhun, kuin pakkomielteisesti lapsen saantiin. Toisilla ei ole edes kumppania, sulla sentään on. Mieti miltä se tuntuu kun ei ole kumppania edes ja on yksin aina. Tai on menettänyt tärkeän ihmisen. Lapsia kuolee maailmassa miljoonia nälkään joka päivä, sä elät ja hengität.

        Mitä tunteita täytät sillä lapsen saannilla? Vaikka vaikea asia onkin. Yksin elävällä ja köyhillä ym ei ole myös siihen mahdollisuutta, jos ei ole lapsettomillakaan. Oletko ajatellut sitäkin.


      • mistäteitäsikiää

        Ehkä olisit syntynyt naiseksi jos Luoja olis tarkoittanut sut vanhemmaksi.

        Osta koira ja teetä sillä pentuja.

        Olet vielä aivan juniori, oletkohan edes miettinyt mitä kaikkea lapsen kasvattamiseen liittyy? Haluan lapsen ei oikein riitä ollakseen hyvä isä.

        Miksi pitää olla biologinen lapsi? Siksikö että voisit nähdä siinä itsesi paremmin?


      • eräs.
        mistäteitäsikiää kirjoitti:

        Ehkä olisit syntynyt naiseksi jos Luoja olis tarkoittanut sut vanhemmaksi.

        Osta koira ja teetä sillä pentuja.

        Olet vielä aivan juniori, oletkohan edes miettinyt mitä kaikkea lapsen kasvattamiseen liittyy? Haluan lapsen ei oikein riitä ollakseen hyvä isä.

        Miksi pitää olla biologinen lapsi? Siksikö että voisit nähdä siinä itsesi paremmin?

        Luulen että koira ei auta asiaa yhtään. Mutta totta että lapsen kasvatus on haastavaa varmasti.


    • Vedä päähän!

      Vaihda porsintakykyiseen naaraaseen... mitä tuosta ihmettelemään. Olet sangen itsekäs hyypiö. Varmaan lähdet perheestä kun alkaa lasten vuoksi olemaan vaikeeta. Luovuttaja!

    • Mie vaan

      Rakasta vaan vaimoasi niinkuin rakastit ennenkin ei se lapsettomuus ole itsestä kiinni.adoptio on pitkä prosessi mutta palkitsee ajallaan.kokemusta on itsekkin odottelusta(adoptio). Koita vaan jaksaa odotella!

    • perinnöillistä

      Jos vanhemmillanne ja isovanhemmillanne ei ole ollut lapsia, tekään että luultavasti saa, koska tutkijat ovat huomanneet että lapsettomuus on perinnöistä.

      • ???

        "jos vanhemmillanne ja isovanhemmillanne ei ole ollut lapsia, tekään ette luultavasti saa, koska tutkijat ovat huomanneet että lapsettomuus on peri..."

        mikä logiikka väittämässäsi on? jos isovanhemmilla ei olisi ollut lapsia, ei niitä vanhempiakaan olisi saatikka lapsenlapsia...ihan näin loogisesti ajateltuna :)


    • tee mitä lystää

      Oletko idiootti?

      Toivottavasti et tule saamaankaan lapsia, noin tyhmien ei ole tarkoitus jatkaa sukua laisinkaan vaan tehdä muutoin tehtävänsä yhteiskunnan hyväksi.

      Tän on pakko olla provo!!!Ei kukaan voi olla noin typerä.

    • Itsekästä

      Tottakai lapsi on iso asia, mutta on todella itsekästä ajatella noin. Eikä se varmastikaan yhtään helpompaa sun vaimolle ole! Ja hän joutuu vielä kestämään kaikki ne hoidot.

      Vaikka väität että rakastat vaimoasi, niin näköjään sulla ei riitä tarpeeksi rakkautta jos haluat jättää hänet.

    • nainen744

      Hei aloittaja! miksi edes yritit vaimosi kanssa lapsia jos noin helposti valmis eroamaan? sä olet mennyt naimisiin ja tehnyt avioliittolupauksen niin myötä kuin vastoinkäymisessä,muistatko nämä sanat? kunnioitatko vaimoasi yhtään niin paljoa että pidät siitä lupauksestasi kiinni? millään muulla ei ole väliä.

      Jos heivaat avioliiton omien pakkotarpeiden vuoksi niin olet vitun ällöttävä nahjuke, totaalinen hylkiö. Voiko tuollaisia miehiä oikeasti olla???ei hittovie

      On paras että vaimosi lähtee äkkiä hakemaan parempaa miestä

    • No entinen mies ja vaimo meni lekuriin samasta syystä, lekuri ei auttanut, mutta pappi auttoi:D

    • kaesar

      provo..!

    • gguy

      Jos mies miettii ero sen takia, että nainen ei tule raskaaksi niin heti ollaan tuomitsemassa. Sen sijaan naisillahan oikeus saada lapsia vaikka ilman miestä tai kaksi naista keskenään. Kyllä oma jälkikasvu on kuitenkin avioliiton ihan perusjuttuja, kyllä sitä nykyään erotaan paljon pienemmästäkin syystä.

    • gyuit

      Kyllä sitä ollaan heti tuomitsemasssa jos mies miettii ero sen takia, että nainen ei tule raskaaksi. Naisillahan on oikeus saada lapsia vaikka ilman miestä tai kaksi naista keskenään. Kyllä oma jälkikasvu on avioliiton ihan perusjuttuja, sitä erotaan nykyään pienemmistäkin syistä.

      • arvomaailma..

        Jälkikasvu ei ole aina "perusjuttuja". Joillekin ihmisyys, inhimillisyys ja rakkaus ovat perusjuttuja parisuhteessa. Ettei kierrätetä heti kumppania kun ei mene oman mielen mukaan. Ihminen ei ole mikään esine, ei aikuinen, eikä lapsi.
        Jos ainoa kiinnostus elämässä on tehdä vain lapsia, mitä hittoa tekee ylipäätään parisuhteissa? Hyväksikäyttää toista seksiin? Vai kannattaisiko tiedostaa asia jo ennen suhdetta, että kertoo toiselle... mitä tekee tuossa tilanteessa. Ettei toinen pety kun toinen lähtee.


    • mustamaija

      Sterssi on pahen kaveri lapsen tekoon.

      Nyt neuvottelette. Jos vaimosi ei saisi lapsia omista munasoluista, voisiko tulla vieraista? Hänen omaan kohtuun jos on.
      Koeputki voisi olla luovutetuista ja sinun siittiöistä.

      Ja asoptio on erinomainen vaihtoehto. Ei kaikki lapset vaikka on biologisia ole ihan läheisiä. Ongelmia piisaa vaikka muille.

      Jos ei adoptio, niin voitte alkaa sijaisvanhemmiksi pienille tai isommille lapsille.
      Ihan oikeasti ongelmalapsen tullessa ja hänen suhteensa onnistuessa ohjaamaan muualle kuin kavulle voi tulla ihania elämyksiä.

      Vanhemmuus on vaikeaa. Se on erityisen vaikeaa tällaisissa kauan toivotuissa perheissä odotettu lapsi kun ei ole "satukirjaa" vaan kauhea rääkymaija ja vaatii valtavasti.

    • Helppo Nakki

      Laitapas asiasta rukouspyyntö vaikkapa rukousystävien kotisivun kautta. Asia hoituu.

    • uskoluuti

      A: mietit haluatko olla tämän naisen kanssa, vaikka ei saada lapsia
      B: voisiko munasolun siirto auttaa häntä
      C: adoptoitte. Se on pitkä prosessi ja kannattaa aloittaa kun on lapsenteot kesken.
      D. Sijaislapset, ihan sijoitetut
      E: viikonlopun sijaislapset, tukiperhelapset.
      F: harrastustoiminta, jossa isäkuvioita voi toteuttaa.

      Stressi on pahin vihollinen. Puhu rouvasi kanssa. Yrittäkää päättää yhdettä. Luopuminen hoidoista kannattaisi ja alkaa vaikka olla tukiperhe.

    • Karppausvaihtoehto

      Hei,

      yksi huomio vielä: Lapsettomuus voi johtua sekä miehestä että naisesta, joten välttämättä avioerolla ei voitetttaisi mitään; ongelma vain siirtyisi uuteen suhteeseen.

      Mutta mikäli onni potkaisisi vielä joskus, tämänkin koettelemuksen kestänyt liitto olisi hyvä alusta pienelle ihmiselle. Isän ja äidin yvä suhde on pikku lapsen turvallisuuden perusta

    • nainen 25v

      Voit tulla yhä biologisesti isäksi luovutetulla munasolulla. Jos rakastat vaimoasi ja haluat jatkaa hänen kanssaan, suosittelen tiedustelemaan tätä. Ainahan voitte myös harkita adoptiota lisäksi, tai kokeilla uutta raskautta luovutetulla munasolulla kun olette siihen valmiita.

      100% varmasti et voi myöskään tietää onko sinussa vikaa, lapsettomuus johtuu joskus myös vähän molemmista. Simennesteen analyysi (joka sinulle ilmeisesti on tehty) ei kerro vielä kaikkea. Etkä uuden kumppaninkaan kohdalla voisi tietää, kuinka hedelmällinen hän on.

      Tsemppiä sinulle, itse olen mieheni kanssa nuoresta iästä huolimatta yrittänyt lasta pian kaksi vuotta. Miehen sperma ok, vika on minussa luultavasti. Tällä hetkellä käytän Clomifenia ja Puregonia.. Aluksi ajatus luovutetusta munasolusta tuntui kamalalle, mutta jos hoidot eivät tepsi tai huomataan että munasoluni ovat lääkkeistä huolimatta liian huonoja, voisin hyväksyä luovutetun munasolun.

    • trallallaaa

      hanki jalkavaimo, niin ne musutkin tekevät 8)

    • chokoholisti

      Mielestäni sinulla on oikeus pohtia kysymyksiäsi. Mutta pystytkö pohtimaan niitä ääneen myös vaimosi kanssa? Asiat voivat joskus alkaa näyttää toisenlaisilta, kun niistä keskustelee. Ja jakaminen tekee hyvää.

      Oletko miettinyt tarkkaan sitä, miksi haluat lapsia? Oikea vastaus ei ole, että niin kuuluu tehdä. Itse ainakin aikanani olisin halunnut lapsia siksi, että olisin halunnut kokea raskauden ja synnytyksen omassa kehossani (nyt olen tyytyväinen, etten ole lapsia saanut - olen henkisesti liian heikko kasvattamaan lasta vahvaksi aikuiseksi). Kun tiedän, miksi edes olisin halunnut lapsia, on siitä toiveesta ollut helpompi päästää irti.

      Lapsettomuushoidot ovat varmasti jossain määrin "välitilaa", ei oikeaa elämää. Onhan aiheesta kirjoitettu. Hoidot ylläpitävät toivoa, mutta aina jollekulle se toivo jää syntymättä. Jos ikä ei ole este, niin olisi varmasti hyvä pitää välillä hoitotaukoa. Koettaa keskittyä muihin asioihin. Panostaa mukavaan yhdessäoloon kumppanin kanssa ja nauttia seksistä, kun lääketiede ei ole siinä välissä. Ja keskustella.

      Muutama kommentti edellisistä vastauksista (jotka siis jaksoin lukea). Ymmärtääkseni lapsettomuusprosentti on ollut suunnilleen sama suunnilleen aina (noin 15 %). Myöhäistä perheenperustamista ei voi yksinomaan syyttää lapsettomuudesta. Ja on asioita, joita on hyvin vaikeaa välttää, kuten kemikaalit, jotka vaikuttavat hedelmällisyyteen (kannattaa ihan mielenkiinnosta perehtyä aiheeseen - muutenkin kuin lisääntymisen kannalta). Siksi toiseksi ehkä hyvää tarkoittavat neuvot ruokavalioiden ym. suhteen kannattaisi lausua harkiten: jos vaikkapa naiselta puuttuu munanjohtimet tai kohtu, niin karppaus ei asiaa korjaa. Lapsettomuuden periytyvyydestä: Miehen lapsettomuus voi oikeasti periytyä pojalle. Mikroinjektiolla aikaansaadulla pojalla voi olla sama spermaa heikentävä ominaisuus kuin isällään.

    • toope200

      Toivottavasti löydät vaimosi kanssa ratkaisun..

      Terv 2tytön isä

    • alexandra5

      Heissan, teimme alkioadoption virolaisella klinikalla ja synnytin kauniin, aivan täysin omalta tuntuvan ihanan tytön. Jaksoimme pitkän lapsettomuuden...lukuisia hoitoja omilla soluilla ja luovutetuilla, kunnes päädyimme alkioadoptioon. Se toi meille tulosta ja nyt meillä ihanin tyttö maailmassa. Kuitenkaan avioliittomme ei kestänyt ja nyt olemme eroamassa. Hoitotaival piti kasassa...nyt matka eri suuntiin, mikä syvästi surettaa. Tyttö 3v.

    • Jumalaonapu

      Kokeile jotain uutta vaihtoehtoa, Jumala kun on paras lääkäri, mitä on. Kokeile laittaa rukouspyyntö Pirkko Jalovaaralle, joukko rukoilee ja Jumala vastaa niihin ajanmittaan, tuhansia parantuneita ym. ihmeitä tapahtunut. Sisko parani levinneestä kasvaimesta. Tuonne voi kirjoittaa rukouspyynnön, että saisitte lapsen, ei maksa mitään, riittää kun kiitätte Jumalaa sitten jälkeenpäin:

      http://www.radiodei.fi/?sid=145

    • J K

      ÄLÄOTA EROA

    • lottovoittosittenkin

      Mikä diagnoosi vaimollesi on annettu lapsettomuudesta ? Itse sain tuomion: en voi tulla raskaaksi /saada lapsia. Tämän kommentin antoivat Suomen johtavat lapsettomuuslääkärit. Kuitenkin vuoden päästä tuosta heidän ns. lopullisesta diagnoosistaan olinkin raskaana ja sain terveen lapsen raskausviikolla 39.

    • 18+16
    • lapsellinen.

      Tuhkamuna.

    • pikkukultarinta

      Mikä on vuosia?
      Asiassa voi mennä yli 10v ennen ko onnistuu.
      Oletteko koittaneet ihan keino hed.?
      Joka tapauksessa toivon parasta ja jaksamista ja että puhuisit asiasta suoraan vaimosi kanssa :-)

    • eronnut nainen

      Voi olla että päädytte eroon. Mieti miten paljon vaimoasi rakastat. Jos tuntuu sitlä että haluat erota, niin silloin se täytyy tehdä. Eroavathan monet muutkin. Ei välttämättä lapsettomuus ole kuitenkaan se perimmäinen eron syy. Ehkä olette kuitenkin niin toivoneet lasta niin kovasti, että yhteinen muu elämä on jäänyt hoitelematta.

      Voit elää tyytyväisenä vaimosi kanssa tai sitten jälkeenpäin katua kun et eronnut aikoinaan. Tee päätös ja elä sen päätöksen mukaan. Oli se päätös mikä tahansa. Puhu vaimollesi, että et ole enää häneen rakastunut ja suhteenne tuntuu väljähtyneeltä. Älä kuitenkaan mainitse että syynä on lapsettomuus, koska se ei varmaankaan ole se perimmäinen syy. Vaimosi surisi lapsettomuuttaan lopun elämäänsä. Hän ei ansaitse sitä.

      Jos avioero alkaa pyöriä mielessä niin se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.

    • lapseton

      Hei!
      Ole rehellinen itsellesi ja vaimollesi. Tee ratkaisu, jonka kanssa pystyt elämään. Erosta selviää ja lapsettomuudesta selviää, jos asiat voi käydä rehellisesti läpi.

      Tässä minun tarinani.
      Menin naimisiin miehen kanssa, jolla oli jo ennestään monta lasta. Ehdoksi parisuhteelle laitoin sen, että hän haluaa lapsen minun kanssani. En ole tyyppiä, joka latelee ehtoja, mutta tämä asia oli minulle tärkeä. Olin lapsesta haaveillut jo pitkään. Emme kuitenkaan koskaan puhuneet kaikista niistä asioista, jotka liittyvät tähän haaveeseen.

      Menimme siis naimisiin, miehen lapset muuttivat meille äitinsä alkoholisimin vuoksi ja yhteinen elämä uusperheessä alkoi. Pidin perhe-elämästä sen rankkuudesta huolimatta. Lapsen teko lykkäytyi milloin minkäkin asian vuoksi, enkä voinut olla huomaamatta, että harkinnastaaan ja lupauksestaan huolimatta, mieheni ei todellisuudessa halunnut lasta. Seksi alkoin olla varsinaista peliä ja viivytystaistelua. Yritin olla painostamatta, vaikka aika meni vähiin ja suru ja pettymys olivat repiviä. Lopulta hän sitten myönsi, että ei halua antaa minulle lasta. Hänelle riittävät omansa.

      Siinä sitä sitten oltiin. Miehen ura kukoisti. Minä kävin töissä ja kannoin vähintäänkin oman osani vastuusta lasten kasvatuksessa ja hyvinvoinnissa. Mies hoiti hyvin kotitöitä ja raha-asioista, mutta oli paljon poissa. En päässyt kotoa pois lepäämään ja aloin väsyä. Lopulta sairastuin sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Meidän avioliittomme alkoi olla riekaleina. Minä olin riekaleina. Lapsihaaveen rikkoutumisen lisäksi suuri isku oli se, että minä en ollutkaan niin arvokas miehelleni, että hän olisi halunnut lapsen minulle suoda.

      Eräänä päivänä mies sitten tuli kotiin ja kertoi olleensa vasektomiassa.
      Game over. Romahdin. Avioliitto over.

      Vasta siinä vaiheessa itse ymmärsin ja kykenin hänellekin kertomaan, mitä kaikkea lapsettomuus tarkoittaa.

      Se tarkoittaa sitä, että sinä olet se katkennut sukuhaara isossa suvussa, jossa muut jatkavat elämää. Sinulla ei ole perhettä, joka kokoontuu ympärillesi eri elämänvaiheissa. Ei ole keneenkään sitä kyseenalaistamatonta rakkaussuhdetta, joka useimmiten vanhempien ja lasten välillä on. Ei ole lasta rinnoilla tuoksumassa vauvalle, eikä ole lasta, jonka vauvaa hoitaa ja vanhemmuutta tukea seuraavassa sukupolvessa. Ei ole sitä pientä, joka kutsuu sinua äidiksi, isäksi, mummiksi, vaariksi ja jonka lohduttajaksi kelpaat vain sinä.
      Kun tulet vanhaksi ja voimattomaksi, olet onnekas, jos sisarusten lapsista löytyy joku, joka oikeasti huolehtiin eduistasi ja tarpeistasi.
      Haudassa ei varmaankaan enää häiritse, onko sille siistijää, mutta olisihan se mukava tietää, että joku rakas vaalii muistoani.

      Eron jälkeen sinnittelin monta vuotta jaksaakseni vielä elää. Suru lapsettomuudesta ja viha entistä miestäni kohtaan oli kuin hyökyaalto, joka paiskoi ympäriinsä. Kävin terapiassa, elin mahdollisimman normaalia arkea ja kokosin itseäni ja elämääni pala palalta.

      Nyt olen kasassa ja elämä jatkuu. Toivon edelleen lähes päivittäin, että en olisi entistä miestäni koskaan tavannut. Uskon, että olisimme selvinneet lapsettomuudesta, jos se ei olisi ollut hänen valintansa, vaan yhteinen surumme. Nyt en saa enää koskaan tietää, olisinko voinut saada lapsen. Toivon, että entinen mieheni katuu tekoaan, mutta pelkäänpä pahoin, että näin ei ole.

      Hyvätkin välinnat voivat osoittautua vääriksi.

    • ei-isä

      Adoptio ei ole helppo prosessi ja kysyy parisuhteelta paljon. Tiedän kuitenkin muutamia, jotka ovat onnistuneesti adoptoineet lapsen ulkomailta. Se on siis mahdollista. Jos avioliitto on heikolla pohjalla, ei siihen kannata ryhtyä.

    • lapset maailmalla

      Lapsesta tulee jotain sellaista ihanaa, jos ei sitä saa.
      Itsellä on ollut lapsia. He on jo lentäneet pesästästä ja yritän olla liikaa puuttumatta aikuisten elämään.

      Näkisin itse isän tehtävät sellaiselle sijoitus tai tukilapselle ihan parhaimpina.
      Olen itse kohtannut sellaisia "toivottuja" adoptiolapsia tai hedelmöityshoitojen jälkeen.
      Elämä lapsen kanssa onkin ollut raskasta. Lapsi on ollut huostaanotettuna tai sijoitettuna.
      Odotukset saattaa olla jotain hienoa, mutta lapsi on oma yksilönsä ja pistää omalla tahdollaan kaikki uusiksi.

    • perateutti76

      Jotenkin tuli sellainen surullinen tunne aloittajan tekstistä, joka pohtii tulevan elämänsä suuntaa. Muiden vastaukset ovat periaatteissa ohjeita tietämättä mitä heidän elämässä oikeasti tapahtuu.. Ei se adoptio tai ero ole kaikille paras vaihtoehto tai tietämättä syyllistää jos lapsia haluaa tehdä myöhemmällä iällä..

      Itse jäin miettimään, jos te olette niin pitkään ollut hoitojen kohteena niin onko teillä ollut tai tarjottu mahdollisuutta pohtia näitä asioita esimerkiksi pariterapiassa?
      Lapsettomuus on monille lasta haluaville traumaattinen shokkitila, joka vaatii asian käsittelyä turvallisessa ympäristössä oikean terapeutin kanssa. Sen avulla te voisitte yhdessä puolisosi kanssa luoda sellaisia ratkaisuja, jotka olisivat molemmille hyväksi.

      Joskus käy niin lapsettomuushoitojen aikana, että parit eriytyy toisistaan ja sulkeutuvat omiin ajatuksiin ja pelkoihin. Sellainen voi pitkässä juoksussa tuhota suhteen.

    • Uraihmisillä yleistä

      Lisääntynyt lapsettomuus on kääntöpuoli ylelliselle elämälle, jota keskiluokkaiset ihmiset harrastavat.

      Hyvinvoivat uranaiset tälläävät itsensä joka aamu täyteen meikkejä, voiteita vahoja, jotka kaikki sisältävät ns. hormoninhäritsijöitä., Stressaantuneina töissään kulkevilla miehillä on läppäri sängyssäkin ja siittiötasot vaan laskevat.

      Koti on täynnä palonestoaineita yms, uusista kaluisteista, matoista ja koneista erittyviä myrkkyhönkiä, jotka muodikkaassa passiivitalossa vain tiivistyvät.

      Asenne on "Kaikki mulle ja heti!" ja se heijastuu myös elimistöön. Pinkeät uranaiset hermostuvat heti, kun lasta ei aikataulun mukaan alakaan kuulua, ja se huonontaa lapsensaantimahdollisuuksia.

      • siinäkin yksi syy

        Pelkästään kännykän säteilyn taksussa on tutktittu vähentävän siittiöiden määrää ja heikentävän niiden liikkuvuutta.

        Nykyiset kodit ovat kuin säteilykenttiä, sähkölaitetta täpötäynnään.

        Ap-mies, tupakoitko myös? Pidätkö läppäriä sylissä?


    • tekotapamukava

      Munat veke ja putket poikki.Kokkareiden yks heebo on oikeassa lapsilisien poistosta!Muutoin kokkarit on syvältä perseestä,muissa asioissa!
      Jos on varaa putkautella niitä penikoita,pitäs olla varaa itse ne myös elättää!
      Ei yhteiskunnan tartte maksaa joidenkin lunttujan virheistä!
      Jos pentua ei normtavoin saa,ei sen pitäs olla ollenkaan mahollista,se on vissi juttu.

      • pakkoies yksi este

        Voi olla ettei vaimosi saa sen takia lapsia, että hän kokee lapsivaatimuksesi olevan kuin pelottava ies hänen niskassaan.

        Ehkä silloin on paras erota. Voi olla että vaimosi erottuaan uuden poikaystävän löydetyään yllättäen tuleekin raskaaksi tuosta vain poks, kun se hirmuinen stressi ja pakkovaade lapsen saannista on poissa.

        Jos sinä et nai jo ennestään lapsia synnyttänyttä naista, ei sinulla ole mitään takeita että uusikaan vaimosi saisi kanssasi lapsia. Eikä sittenkään vaikka naisit vaikkapa kolmelapsisen yh-äidin.


    • eihyvämaailma

      Lapsen saanti voi olla muutakin kuin iloinen asia...
      Ja tätä maailmaa kun katsoo,tulevaisuus ei näytä järin ihanalta lapsillekkaan.
      On tulossa ruokapulaa ym, tämän kesän tulvat antoivat jo esimakua....

    • Onnellinen odottaja

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10417012

      Hei Tässäpä vinkki eräästä amerikkalaisesta sähköisestä kirjasta, jossa luvataan, että saatat tulla raskaaksi jopa 30 päivässä. Nettisivut näyttävät tietysti amerikkalaiselta huijaukselta, mutta engalnninkielisessä kirjassa on paljon järkeenkäyviä juttuja. Kirjassa puhutaan kiinalaisesta lääketieteestä, joka on erittäin vanha, paljon vanhempi kuin länsimainen. Siellä on paljon järkeenkäypiä selityksiä, että minkälaista ravintoa tulisi syödä ja mitä välttää, koska nämä tietyt ravinnonlähteet nostavat kehon sisäistä lämpötilaa ja lämpötila tulisi pitää mahdollisimman neutraalina, ulos ei pitäisi lähteä koskaan märillä hiuksilla ja aina lämmintä päähän kylmillä ilmoilla, sauna ja kuumat kylvyt pahasta. Roskaruokaa ehodttomasti vältettävä ja pitkälle prosessoituja ruokia, vehnäperäiset pannaan ja todellakin vähähiilihydraattinen ruokavalio on todellakin hyvä, urheilun harrastaminen kaikissa muodoissa, rentoutumisharjoitukset, kunnon lepo. Sitten tulisi välttää suoraan pakastimesta otettua ruokaa(esim jäätelö, jääpalat), sillä taas se vaikutus kehon lämpötilaan on epäsuotuisa., ei aromaterapiaa, yleensäkin sokerin liiallinen käyttö eri muodoissa pahasta., pukeudu aina lämpimästi, syö ei-sitrus-hedelmiä, vältä tiettyjä kaloja, pudota painoa.
      Tämä kirja maksaa noin 30-40 euroa.
      Ja, olen muuten raskaana pitkän yrittämisen jälkeen.Olen sitä mieltä, että itse voi vaikuttaa paljon selittämättömään lapsettomuuteen omilla elämänvalinnoilla.
      Suurinta rakkautta on se, kun päästää toisesta irti. Jos olette/olet epävarma rakkaudestasi ja halustasi kokeilla jotain muuta keinoa lapsettomuuteen, niin alku on aina vaikeinta, kun asiasta pitää tehdä iso päätös ja se kalvaa, mutta oletkin kirjoituksestasi päätellen henkisesti kypsytellyt asiaa pitkään, kun olet tarpeeksi kypsä, tee niin kuin vaistosi sanoo, meillä on vain yksi elämä ja jokainen haluaa elää sen tyydyttävällä tavalla, ei niin, että on katkeroitunut jossain vaiheessa, kun ei uskaltanut ja joskus voi olla liian myöhäistä. Mutta älä ota näiden aikaisempien ihmisteilkeitä kommentteja itseesi, he eivät tiedä oikeasti, mitä lapsen kaipuu voi olla. Jos vaimollasi on suuri sydän ,hän kyllä ymmärtää, että aina ei voi jatkaa vaikka kuinka paljon rakastaisi, itsekin lopetin hedelmättömän suhteen ja otin vallan käsiini.
      Tsemppiä.

    • kuningasviina7

      Se stressi tekee sitä lapsettomuutta ja jatkuva yli yrittäminen...
      Elämä on ihmeellistä,sellainen jolla on kaikki kunnossa ,ois lapselle ihana koti ym..niin sitten ei saakkaan lapsia..
      Mutta nämä huumehörhöt ja alkoholistit lähtee paksuksi joka latingista...

    • geggonen1

      Ainahan voitte lohduttautua kliseillä, joilla höperöt perustelevat aina uudelleen ja uudelleen ettei kannata lisääntyä:
      Ruokapula
      Liikakansoitus
      Maailmansota
      Supertulivuoret
      Astreodit
      Maailmanloppu
      jne. jne.
      Uusia keksitään koko ajan lisää

    • Realisti6

      Tai sitten sokeasti uskoa, että maailma menee aina vaan paremmaksi ja että ei tule mitään luonnonkatastrofia ja ruokaa riittää sotkea ja viedä kaatikselle selkävääränä ja niin edelleen...
      Mukavampihan se on uskoa näitä "vaaleanpunaisessa hötössä eläviä"..
      Joiden todellisuudentaju ja maailmanmenon ymmärtäminen on kadoksissa.

      • kysymmys?

        Ihmiselämä on kuitenkin niin lyhyt ettei Jeesuksen uutta tulemista kannata buukata ihan ensi viikon kalenteriin.
        Jos joulukuussa 2012 ei tulekkaan maailmanloppua ei kannattane odotella seuraavaakaan Maya kalenterin loppua.
        Yellowstone voi purkautua huomenna tai vasta 100 000 vuoden päästä.
        Sinulla Realisti6 on varmaan heittää päivämääriä tai vuosia, jonka jälkeen ei ehdottomasti kannata lisääntyä - ja syitä miksi ei.
        Ruokien kaatopaikalle kuskaaminen ei toivottavasti ole yksi niistä

        Sinunlaisia apokalyptteja on on ollut jo tuhansia vuosia miksi JUURI SINÄ olisit oikeassa juuri nyt, ja miksi aikaisemmat olivat väärässä ??


    • Realisti6

      Ei tarvitse olla päivämääriä kun seuraa tätä maailman menoa ,sotia syntyy jokapuolella,on tulvia ja muita katastrofeja,eikä tarvi olla mikään ennustaja kun tämän kaiken näkee. Jotkut ei vaan halua katsoa ja uskoa sitä todeksi.
      kyllä jokin muu tulee ennen kuin Jeesus! Kansat nousee vastarintaan hallituksia vastaan joka puolella,se on arvaamatonta touhua ja siitä voi seurata vaikka mitä,myös meille vaikka se kuulostaa kaukaiselta asialta.
      Jos esim Suomessa tulisi tuo Amerikan myrskytilanne,ei olisi kovin mukavaa...
      Mutta täällähän tuudittaudutaan siihen ettei MEILLÄ mitään sellaista tapahdu..
      Saatte lisääntyä rauhassa, mutta ei kannata hirveesti surkutella jos niitä lapsia ei tulekkaan... Kaikella on tarkoituksensa.
      Jokaisella saa olla oma mielipiteensä ja elämänsä.

    • afopej0948kf

      Jotku ihmiset haluaa tahallaan ymmärtää asiat väärin. Luuletteko,että lapsettomuus on helppoa ja joku helkkarin taivaanlahja?! Kyllä lapsi on vaimoni ja minun yhteinen toive. Lapsettomuus vain yksinkertaissti vaikuttaa suhteeseen. Rakastan vaimoani. En pidä häntä lapseteko-koneena. Mutta edes yksi lapsi meille..EDES YKSI, olisi enemmän kuin lottovoitto.

      Tarkoitin perhe-elämällä ja uranluonnilla sitä,että JOS me ei saada lasta,niin pystymme paremmin keskittymään työelämään ja pystymme paremmin luomaan uraa KUIN jos meillä olisi lapsi.

      Minkäs minä sille voin, kun minulla on vauvakuume.

      Päänaukojat..teidän ei kannata vaivautua vastaamaan.

    • pregnancy

      Jos et ole valmis muuttamaan mitään toimintamalleja, niin miksi kysyt neuvoa, et voi aina saada vain mukavia ja itseäsi miellyttäviä vastauksia. Jos olet kysynyt neuvoa vaikkapa ystävältäsi varaudu siihen, että sieltäkään ei tule sellaista joka miellyttäisi sinua. VAIN SINÄ ITSE VOIT TEHDÄ SELLAISEN PÄÄTÖKSEN, jonka kanssa voi elää elämääsi, johon olet tyytyväinen. Välillä täytyy olla kova ja itsekäs ja ottaa se mikä itselle kuuluu. Jos et voi saada vaimosi kanssa lapsia, lopeta suhde, se ei ole rakkautta, että jatkat suhteessa ja vuosien ja vuosikymmenien kuluessa olet niin katkeroitunut ,että inhoat vaimoasi ja itseäsi, kun valitsit väärin. Sillä hetkellä, kun ero tapahtuu se voi tuntua niin väärältä, mutta myöhemmin niin oikealta. On marttyyriutta vaimosi puolelta, jos hän ei vaikkapa päästä sinua menemään, miksi tuntisit syyllisyyttä siitä, että ette saa lasta. Onhan muutkin eronneet tällaisessa tilanteessa.
      Itse jätin puolisoni lapsettomuuden takia ja nyt olen oikealla tiellä, kumpikin olemme helpottuneita ja se tuntuin suurimmalta rakkaudelta, kun antaa toisen mennä.
      Tee se mikä tuntuu oikealta , ei se mikä tuntuu järkevimmältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      56
      4113
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2841
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2135
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1866
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      61
      1324
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1167
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1039
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      86
      1025
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      982
    Aihe