Eli miten koira opetetaan lopettamaan haukkuminen käskystä? Koirani räksyttää paljon vieraiden seurassa... Jos ihmiset esim. nousevat ylös tai muuten tekevät äkkinäisiä liikkeitä koira alkaa räksyttää, vaikka normaalioloissa kotona se on hyvin hiljainen. Toisinaan se saattaa myös lenkillä haukahdella toisille koirille, tai ihmisille jos he katsovat liian pitkään. Haukku ei ole aggressiivista, vaan saman tapaista räksyttämistä tai haukahtelua, mitä pihakoirat harrastavat.
Miten saan sen hiljenemään, kun mitkään kieltosanat ei toimi? Koira on aikoinaan opetettu haukkumaan käskystä tietyllä käsimerkillä. Kouluttaja oli sitä mieltä, että sillä pitää olla luvallisia tuokioita haukkua, kun siinä on haukkuherkkiä rotuja, esim. pystykorvaa, ja koira on siis seropi ja ikää kolme vuotta.
Kouluttajan neuvosta asioita koiralleni on opetettu sillä tavalla, että otan namin käteen ja sen pitää yrittää tajuta itse millä se sen saa, eli kun se vahingossa "tarjoaa" toimintoa jonka tahdon sille opettaa, se saa palkkion. Onko se nyt sitä positiivista vahvistamista sitten..? En kysellyt kouluttajalta että mihin "koulukuntaan" kuuluu, mutta siis oikeasta käytöksestä palkattiin ja väärä jätettiin huomiotta. Eli miten samalla tyylillä voisi opettaa "hiljaa" -komennon? Koiraani ei tehoa ollenkaan se, että vieraat jättävät sen vaille huomiota (suhtautuvat kuin ilmaan) kun se räksyttää, vaan se räksyttää siitä huolimatta, siksi tahtoisin opettaa jonkun selkeän komennon mistä se tietää mitä siltä halutaan.
Käskystä hiljaa
8
1395
Vastaukset
- Hyst!
Oikeasti, neuvokaa nyt joku... Miten koiran voi opettaa olemaan käskystä hiljaa? Nyt olisi tilanne sellainen, että minulla olisi mahdollisuus ottaa koira töihin mukaan toimistolle, mutta kun se räksyttää kaikille huoneeni ohi käveleville ihmisille (jos ovi on auki) ja huoneeseeni tuleville ja samassa huoneessa työskenteleville työtovereille jos lähtevät liikkeelle (sitten jos olemme kahdestaan huoneessa ja ovi kiinni, koira on hiljaa)... Eli häiritsee todella kovasti kaikkia muita ja minuakin, kun haukkuu melkein koko ajan.
- ...
No sinähän jo kuvasit hyvin aloituksessa itse miten parhaiten saa oppimaan. Kasvattajasi on ollut viisas. Palkitset ja kehut koiraa kvoasti aina silloin kun se on hiljaa. Kun se mekkaloi, jätät sen huomiotta. Heti kun taas hiljenee kehut ja palkitset kovasti. Toistelet usean viikon ajna, niin kauan, että koira on tajunnut mikä on jutun pointti. Sen jälkeen alat lisäämään sanaa / käskyä/ vihjettä kehujen sekaan. "Hyst, hyvä poika, noin sitä pitää..." ja namua kuonoon... Eli Hyst- sana kuuluu vain silloin kun koira on hiljaa ja siitä tulee koiralle merkityksellinen; tuon sanan kuuluessa kun olen hiljaa saan namuja...
Joo ja näitä asioita ei opeteta millään parilla kolmella makupalalla, vaan lenkkimakkarapötkö palasiksi ja ja se päivässä jaettuna vaikka neljään harjoitustuokioon. Eli koiran palkkaamistiheys tulee olla noin kolme sekuntia, jos tahdot sen jotain oppivan, eli parikymmentä makupalaa minuutissa... Ja se miten monta minuuttia/tuntia haluat päivässä harjoitella on tietenkin kiinni siitä miten nopeasti haluat koiran käytöksen muuttuvan toivottuun suuntaan... Lenkkiä en susoittelisi kuitenkaan syöttämään pötköä enempää päivässä keskikokoiselle koiralle suolaisuuden takia. Monesti ihmiset valittavat sitä, että makupala koultuksella ei saa aikaiseksi mitään... Tjaa... Olen nähnyt ihmisten tulevan puolen tunnin treeneihin koiran kanssa muutaman hassun makupalapalan kanssa. Ei ihme ettei opi mitään... Kolmen sekunnin välein vahviste kun harjoitellaan uudessa paikassa uutta/ei vielä tuttua asiaa, muuten makupaloista ei ole mitään hyötyä... - Hyst!
... kirjoitti:
No sinähän jo kuvasit hyvin aloituksessa itse miten parhaiten saa oppimaan. Kasvattajasi on ollut viisas. Palkitset ja kehut koiraa kvoasti aina silloin kun se on hiljaa. Kun se mekkaloi, jätät sen huomiotta. Heti kun taas hiljenee kehut ja palkitset kovasti. Toistelet usean viikon ajna, niin kauan, että koira on tajunnut mikä on jutun pointti. Sen jälkeen alat lisäämään sanaa / käskyä/ vihjettä kehujen sekaan. "Hyst, hyvä poika, noin sitä pitää..." ja namua kuonoon... Eli Hyst- sana kuuluu vain silloin kun koira on hiljaa ja siitä tulee koiralle merkityksellinen; tuon sanan kuuluessa kun olen hiljaa saan namuja...
Joo ja näitä asioita ei opeteta millään parilla kolmella makupalalla, vaan lenkkimakkarapötkö palasiksi ja ja se päivässä jaettuna vaikka neljään harjoitustuokioon. Eli koiran palkkaamistiheys tulee olla noin kolme sekuntia, jos tahdot sen jotain oppivan, eli parikymmentä makupalaa minuutissa... Ja se miten monta minuuttia/tuntia haluat päivässä harjoitella on tietenkin kiinni siitä miten nopeasti haluat koiran käytöksen muuttuvan toivottuun suuntaan... Lenkkiä en susoittelisi kuitenkaan syöttämään pötköä enempää päivässä keskikokoiselle koiralle suolaisuuden takia. Monesti ihmiset valittavat sitä, että makupala koultuksella ei saa aikaiseksi mitään... Tjaa... Olen nähnyt ihmisten tulevan puolen tunnin treeneihin koiran kanssa muutaman hassun makupalapalan kanssa. Ei ihme ettei opi mitään... Kolmen sekunnin välein vahviste kun harjoitellaan uudessa paikassa uutta/ei vielä tuttua asiaa, muuten makupaloista ei ole mitään hyötyä...Olen palkannut sitä makupaloilla, ja niitä on kulunut roimasti, että en muutamalla nappulalla edes yritä... Koirani on kyllä nopea oppimaan ja tykkääkin oppia uusia asioita. Kouluttajani neuvoi sellaisen jutun, että kulloisenkin tempun pitäisi olla aina aluksi johonkin tiettyyn paikkaan sidottu, eli jossain tietyssä huoneessa harjoitellaan tiettyä asiaa, tai puiston tietyssä nurkassa jne. jotta koira muistaa sen helpommin, että "ai tämä oli se paikka missä tehtiin tätä..." ja kerrallaan viitisen minuuttia muutamia kertoja päivässä. Vasta sitten kun se temppu siellä valitussa paikassa onnistuu, siirrytään sitä harjoittelemaan muualle.
The Problem tässä haukku -hommassa on se, että kun koira tosiaan on hiljainen minun kanssani, normaalissa arjessa. Se siis pitäisi periaatteessa saada haukkumaan ensin, ja sitten hiljenemään, josta palkkaan... Ääh - kai minä sen jotenkin keksin miten saan jutun opetettua. Tuli vain vähän ikävähkönä yllätyksenä koko työpäivän kestänyt räksytys, kun ensi kerran sen toimistolle mukaan otin. En yhtään osannut ajatella, että se ei olisikaan siellä hiljaa, kun kotona on. =/ - ...
Hyst! kirjoitti:
Olen palkannut sitä makupaloilla, ja niitä on kulunut roimasti, että en muutamalla nappulalla edes yritä... Koirani on kyllä nopea oppimaan ja tykkääkin oppia uusia asioita. Kouluttajani neuvoi sellaisen jutun, että kulloisenkin tempun pitäisi olla aina aluksi johonkin tiettyyn paikkaan sidottu, eli jossain tietyssä huoneessa harjoitellaan tiettyä asiaa, tai puiston tietyssä nurkassa jne. jotta koira muistaa sen helpommin, että "ai tämä oli se paikka missä tehtiin tätä..." ja kerrallaan viitisen minuuttia muutamia kertoja päivässä. Vasta sitten kun se temppu siellä valitussa paikassa onnistuu, siirrytään sitä harjoittelemaan muualle.
The Problem tässä haukku -hommassa on se, että kun koira tosiaan on hiljainen minun kanssani, normaalissa arjessa. Se siis pitäisi periaatteessa saada haukkumaan ensin, ja sitten hiljenemään, josta palkkaan... Ääh - kai minä sen jotenkin keksin miten saan jutun opetettua. Tuli vain vähän ikävähkönä yllätyksenä koko työpäivän kestänyt räksytys, kun ensi kerran sen toimistolle mukaan otin. En yhtään osannut ajatella, että se ei olisikaan siellä hiljaa, kun kotona on. =/"The Problem tässä haukku -hommassa on se, että kun koira tosiaan on hiljainen minun kanssani, normaalissa arjessa. Se siis pitäisi periaatteessa saada haukkumaan ensin, ja sitten hiljenemään, josta palkkaan..."
Ei tarvitse. Riittää kun vähän välillä muistutat sitä siitä, että nyt on hyvä Hyst hiljaa ja saa makupalaa. Joskus tulee kuitenkin se hetki kun koira alkaa räkyttää, silloin olet vain passiivinen, et sanot ai tee mitään. Joskus se hiljenee, silloin kuuluu taas se ääni Hyst hyvä ja saa makupalaa. jutun pointti ja vihje sana siis opetetaan siellä missä koira toimii kuin pitää. Sitten kun lisätään häiriötä kehiin, sitten vain odotetaan sitä oikeaa hetkeä sanoa se sana ja yhdistää tämä onnistuminen sinne häiriöiden keskellekin.
Astetta helpommaksi teille molemmille teet tietenkin sillä, että istut toimistossasi keskellä yötä alkuun opettelemassa koirasi kanssa, kun ei liiku muita ihmisiä. Tällöin pääset paremmin käsiksi (eli palkkaamaan) siihen toivottuun käytökseen. - Hyst!
... kirjoitti:
"The Problem tässä haukku -hommassa on se, että kun koira tosiaan on hiljainen minun kanssani, normaalissa arjessa. Se siis pitäisi periaatteessa saada haukkumaan ensin, ja sitten hiljenemään, josta palkkaan..."
Ei tarvitse. Riittää kun vähän välillä muistutat sitä siitä, että nyt on hyvä Hyst hiljaa ja saa makupalaa. Joskus tulee kuitenkin se hetki kun koira alkaa räkyttää, silloin olet vain passiivinen, et sanot ai tee mitään. Joskus se hiljenee, silloin kuuluu taas se ääni Hyst hyvä ja saa makupalaa. jutun pointti ja vihje sana siis opetetaan siellä missä koira toimii kuin pitää. Sitten kun lisätään häiriötä kehiin, sitten vain odotetaan sitä oikeaa hetkeä sanoa se sana ja yhdistää tämä onnistuminen sinne häiriöiden keskellekin.
Astetta helpommaksi teille molemmille teet tietenkin sillä, että istut toimistossasi keskellä yötä alkuun opettelemassa koirasi kanssa, kun ei liiku muita ihmisiä. Tällöin pääset paremmin käsiksi (eli palkkaamaan) siihen toivottuun käytökseen.Okei... Kiitos neuvosta. Tuo toimistoon yöllä meno ei kylläkään onnistu, kun taitais vartijat olla kohta paikalla. :) Mutta kokeilen tuota, että kun on hiljaa palkkaan jne.
Itselläni tuo menee ihan peruskaman piikkiin,eli kehutaan,motivoidaan toivotusta(ja sitäharjoitellaan kunnolla) ja väärästä kielto.
Itse kun lähden siitä,että peruskielto sopii tarvittaessa lopettamaan toiminnan monesti parhaiten.Se pitää opettaa ja jos ei koira tottele kieltoa,niin sitten kannattaa miettiä,mikä mättää ja tarvisko apuja joltain kokeneemmalta.Kieltoa kun pitäisi uskoa.
Pääpaino on kuitenkin ohjaamalla oikeaan.Eli tehdään vaan aktiivisesti harjoituksia,kehutaan kun on hiljaa ja myöskin tarvittaessa vaikenemisesta.
Se sitten,jos kiellon sijaan käyttää pelkkää huomioimattomuutta,niin se on oma valinta,ja jos se toimii,niin hieno homma.
Itse olen kumminkin jokusen pelkästään noin toiminineitten,jo siis haukkumalla itseään toteuttaneen,opettanut toisin,kun ei ole huomioimattomuus/palkka enää toiminut.Pennuilla,jotka ei ole vielä toimintaa päässeet jatkamaan,huomioimattomuus mielestäni on oiva keino moneenkin(toki palkkauksen kanssa pääasiassa).
Yksi tapa on opettaa haukkkumaan käskystä,sitten lopettamaan käskystä.Käskysana lopettamiseen on sitten toiminut myös,kun koira on alkanut omiaan haukkumaan.Tosin jotkut koirat on vaan oppineet lopettamaan käskystä,mutta eivät olemaan aloittamatta...(joten tiedä senkään tehokkuudesta pitemmänpäälle)- joobax
"Yksi tapa on opettaa haukkumaan käskystä,sitten lopettamaan käskystä.Käskysana lopettamiseen on sitten toiminut myös,kun koira on alkanut omiaan haukkumaan.Tosin jotkut koirat on vaan oppineet lopettamaan käskystä,mutta eivät olemaan aloittamatta...(joten tiedä senkään tehokkuudesta pitemmänpäälle) "
Tämä voi toimia! Olet jo opettanut koiran haukkumaan pyynnöstä, joten opeta nyt lopettamaan vaikka siitä HYST-käskystä. Pienestä pitäen olen opettanut koiralleni myös NYT RIITTÄÄ -käskyä, jonka yleensä saan karjaista, kun koiralla menee joku juttu yli, ja siihen loppuu ihan kaikki. Mutta ehkä tämä ei ole tarpeen?
Pääasia tässä haukkumisen lopettamisessa (kun se on jo meneillään) lienee se, että jollain tavalla herätät koiran kuuntelemaan sinua, jolloin voit esittää sille toiveesi, että olepas hiljaa. Tässä voit joutua koskemaan koiraan, karjaisemaan, suihkaisemaan tai viemään koiran hetkeksi pois. Tehokkainta on, kun ehdit sanomaan sen HYST tai minkä tahansa kurinpitoäännähdyksen juuri ennen kuin se aloittaa haukunnan ja siitä makkaraa kehiin välittömästi, kun se ei aloitakaan haukkua. - Hyst!
- molossi: koiralla on jo ns. joka paikan kieltosana, ja se on "ei". On toiminut niin ruuan perässä pöydälle kuikisteluissa, sängylle kiipeämisen yrittämisessä, lenkillä kiskomisessa jne. jne. mutta jostain syystä ei toimikaan räksytyksen lopettamiseen. =/
- joobax: niin tosiaan, voisi kokeilla yrittää opettaa tuon hiljenemisen tuollakin tavalla, että laitan koiran haukkumaan käskystä. Oliskohan tässä sitten toimiva ratkaisu se, kun koira osaa jo haukkua tietyn käsimerkin nähdessään, että teen merkin ja kun se haukkuu niin sanon yllättäen "hyst!" ja kun se ehkä hämmästyy ja hiljenee, niin siihen palkkaan..?
Ongelma on lähinnä se, että miten itse saan selkeäksi toiminnan ja koiran tajuamaan mitä siltä tahdon. Koirani on kyllä nopea oppimaan, ja jos vaan osaan antaa oikean vinkin, se hyvin äkkiä tajuaa jutun juonen ja oppii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1377189Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1255001L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa684372TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153493Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242301Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3021799Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241666Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91609- 671495
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581448