Kallista ajoa tuonti-Mersulla!!!

Tänä iltana jouduin käymään vielä Essolla (vein lottokupongin), mutta menin sinne jalkaisin, koska en ehtinyt vaihtaa talvirenkaita luotettavaan Tojotaani. Kävely on muutenkin mukavaa, sillä silloin on helpompi tarkkailla ihmisten ajotapaa.

Kun sain toimitettua asiani Essolla, niin lähdin kotiin kylän keskustan kautta, sillä en ole useaan viikkoon käynyt katsomassa poikasten p****rallia. Tänä iltana sain hyvän käsityksen siitä, miten kalliiksi poikasille tulee suurehkoilla saksalaisilla tuontiautoilla ajaminen.

Silmiin pisti erityisesti yksi 6-sylinterisellä bensamoottorilla varustettu tuonti-Mersu, jonka nuori kuljettaja ei ollut omaksunut taloudellista ajotapaa. Jokaisesta risteyksestä lähdettäessä Mersu kiihdytti aivan täysillä, jonka seurauksena auto piti mahdotonta meteliä, ja auto heittelehti sladissa aina seuraavaan risteykseen asti. Auton moottori kävi maksimikierrosluvulla, ja auton takapyörät (nastarenkaat) iskivät koko ajan kipinää, koska jääkerros oli hyvin ohut. Muhevamman äänen vuoksi auton pakoputkeen oli asennettu noin 200 mm halkaisijaltaan oleva kaikuputki, jotta kaikki ohikulkijan varmasti kuomaisivat sen, että bensiiniä poltetaan kuuden sylinterin avulla.

Koska minulla on ollut useita isolla 6-sylinterisellä bensiinimoottorilla varustettuja autoja, niin pystyn melkoisen tarkasti arvioimaan sen, paljonko tämä tuonti-Mersua ajanut poikanen joutuu lystitsään maksamaan. Rauhallisessa kaupunkiajossa tuo Mersu vie suunnilleen 15 l/100 km, mutta poikanen kiihdytteli niin rajusti, että sellaisessa ajossa hetkellinen kulutus on reilusti yli 40 l/100 km.

Myös rengaskulut muodostuvat aivan hirveiksi. Arvioni mukaan takarenkaat kestävät tuollaista ajoa 3 -4 iltaa, jonka jälkeen niistä on pito pois. Tuonti-Mersun kuljettaja saa sen jälkeen tulla Essolle hakemaan uudet pitävät talvirenkaat.

Einari Essonen tietysti tykkää tästä, mutta hurjastelleen tuonti-Mersun kuljettajan isäpappa ei ehkä ole yhtä tyytyväinen. Kunnollisella tukkapöllyllä asia tulisi kerralla kuntoon. Nykyisin tämä tehokkaampi kurittaminen on vanhemmilta kielletty, joten tuonti-Mersun jättisuuret käyttökustannukset on isäpapan pakko hyväksyä.

16

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exxon

      Missä tuo sinun Essosi sijaitsee, se on nimittäin melkoinen harvinaisuus, suorastaan matkailunähtävyys nyky Suomessa?

    • älä huoli

      On se lutusta kun vaari huolehtii nuorison tulaavasta tyylistä. Olet juttusi perusteella itsekkin syyllistynyt aikoinasi samaan. Oppirahat maksussa ja kyllä ne siitä rauhoittuvat kun järki ja realiteeti iskevät takaraivoot ja voimalla.

      • Täysin väärä syytös

        Esitit nyt täysin väärän syytöksen minusta. Edes teoriassa en ole voinut hurjastella autolla nuorena poikasena, sillä sain ajokortin vasta 26-vuotiaana, ja ensimmäisen autoni ostin 32-vuotiaana. Silloin olin ja rauhallinen aikuinen mies, ja osasin ajaa varovasti pintakaasulla. Siksi en ole ajanut ainoatakaan kolaria.


    • Häpeä arvosteluasi

      Isäpappa on kunnon kokoomuslainen rotari, omistaa Nokian ja Lockheed Martinin osakkeita, koulutus korkea, suku maanomistajia jo vuodesta 1740.

      Ei näille pojille ole mitään väliä mitä bensa maksaa, mitä sitä kuluu ja lyökö nastat kipinää. Nämä paremmat ovat parempia nyt, aina, ikuisesti, aamen.

      • Ei mitään uutta

        Viestissäsi ei ollut minulle mitään uutta. Olemme usein Essolla tulleet siihen tulokseen, että tasa-arvoisessa Suomessa vanhat varakkaat suvut ovat hieman muita väestönosia tasa-arvoisempia. Raha siis lisää tasa-arvoa tässä elämässä, ja rikkaiden sukujen vesat oppivat tajuamaan tämän elämää helpottavan seikan jo nuorina.


    • Bemarilla ajokin tulee kalliiksi

      Tämä Mersu-kuski kaasutteli jälleen tänä iltana holtittomasti kylällä, koska lämmennyt sää teki tiet erittäin liukkaiksi. Pienelläkin koneteholla saa silloin takapyörät helposti sutimaan tyhjää, ja meno on kovasti näyttävää.

      Mersu-kuski oli tänään saanut kilpailijan yhdestä tuonti-Bemarista, joka ajeli vielä holtittomammin kuin tämä Mersu. Muutaman rundin jälkeen tämä Bemari-kuski menetti autonsa hallinnan, ja auto meni ojaan, jolloin auton toinen kylki meni aivan ruttuun. Tuonti-Bemarilla ajokin tulee poikasille kovin kalliiksi.

    • toy-ottaa

      Minulle on yks´ hailee, mitä autoilu maksaa. En ole kylläkään mikä nuori, eikä tarvitse rengasta sudittaa. Tilanne vaan on ajautunut sellaiseksi. Ihan piruuttani aloin noin 15 vuotta sitten pelata noitten osakkaiden ja rahastojen kanssa. Oppirahat maksettuani alkuaikoina, sitte alkoi homma pelittää. Autot haen ulkomailta, kun suomessa on niin huono valikoima Autoissa. En tiedä onko joku minulle kateellinen, kun ajelen isolla ja kalliilla autolla, mutta ihan sama minulle. Toisaalta itsetuntoani hivelee, kun yleismiehen tapaiset ihan julkisesti ilmoittavat kateutensa. Jos ei olisi köyhiä, niin rikkaammat ei erottuisi joukosta. Olen kuitekin sisimmässäni empaattinen henkilö, ja annan täyden tunnustuksen suomenToyota kuskeille. Siinä on ihmisryhmä, joka ei edes halua nousta sieltä syvästä kurjuuden suosta.

      • Jallu455

        No olipa viisas viesti. Itsestäsi kertoo tämäkin, taidat olla melko kade tyyppi


      • Ei mitään syytä kateuteen

        " Toisaalta itsetuntoani hivelee, kun yleismiehen tapaiset ihan julkisesti ilmoittavat kateutensa. Jos ei olisi köyhiä, niin rikkaammat ei erottuisi joukosta. Olen kuitekin sisimmässäni empaattinen henkilö, ja annan täyden tunnustuksen suomenToyota kuskeille. Siinä on ihmisryhmä, joka ei edes halua nousta sieltä syvästä kurjuuden suosta. "

        Minä en ole koskaan julkisesti mainostanut kateuttani, sillä minulla ei ole mitään syytä kateuteen. Minulla on ikääni ja ajotaitoihini nähden riittävän luotettava ja hyvälaatuinen Toyota Carina, jolla pääsen joka päivä ajamaan Essolle. Elämänlaatuni vain huononisi, jos minun pitäisi mennä Essolle epäluotettavalla saksalaisella premiumautolla.

        Työssä ollesani minäkin käytin isohkoja saksalaisia autoja, koska en vielä silloin tiennyt paremmasta. Niiden autojen kanssa oli aina murheita, ja melkein joka viikonvaihteessa niitä joutui korjamaan, joten käytännössä asuin autokorjaamolla (omassa autotallissani).

        Kun ostin vuonna 1997 käytettynä 91-mallisen Toyota Carinan, niin kaikki automurheet loppuivat kerralla. Tojota on aina laakin peli, eikä sitä tarvitse jatkuvasti korjailla. Vaihdan öljyt ja suodattimen joka toinen vuosi, eikä auto juuri muuta huoltamista kaipaa. Tuulilasinpyyhkijän kumit olen joutunut vaihtamaan muutaman vuoden välein, mutta sekään ei ole ylivoimainen tehtävä.

        En siis katso olevani Tojotani kanssa missään kurjuuden suossa, joten pystyn täysin rinnoin nauttimaan elämän iloisista asioista. Jos joku lahjoittaisi minulle uuden Mersun (pystyisin sellaisen kyllä ostamaankin autokaupasta), niin elämänlaatuni vain huononisi siitä. Ei vanhan miehen kannata turhaan vaikeuksia kerjätä.


    • toy-ottaa

      Ei ei ei ja vielä kerran ei. En ole kade kellekkään, kun ei tarvitse olla. Tarkoitan siis taloudellisesti. Muista asioista olen monellekin kade. Tämä nyt on tuontiAUTOISTA kekusteleva sivu. Siis autoista minun ei tarvitse kadehtia ketään, koska voin ostaa sellaisen auton kun huvittaa. Korostin vaan, että Toyotakuskit nostavat monen autonkäyttäjän itsetuntoa, kun ajelevat kyseisillä kipoilla. On toikalla tosi hienoja maastureita, mutta ei avensis ja corolla kuskeilla niihin ole varaa.

      • Jallu455

        Entäs jos on varaa, muttei halua/tarvitse/kiinnosta mikään muu kuin tuo tai joku muu määrätty malli? Se on kato joskus kiinni myös siitä tunnearvosta. Jota en kyllä usko nykyautoilla saatavan.


    • 472 CI

      Oma käyttis on -72 Cadillac Sedan Deville.Talvella menee maantieajossa 20-25 litraa ja kaupungissa 50-70 litraa..472 kuutiotuuman eli 7.7 litran V-8 ja ennen öljykriisiä tehty tekele.

      Kukin ajaa sillä millä vara on,Yleismies.Piste.

    • höpöhöp

      Nyt taas heitettiin kehiin kulutuslukemia mersusta aivan hatusta!!!
      Alla ollut vuosia V6 mersu ja kyllä tuohon 15L/100km saa polkea kaasua jo jonkun verran.Sulla on ollut,jos olleet mersuja jotain vikaa vehkeissä mutta jos kunnossa niin ei normaaliajolla saa menemään noita lukemia.Ja tämä asia on tosi.Meillä nelikko jenkkimaasturi 4.2l koneella toisena ja sen kulutuslukemat on aika lähellä noita joita ilmoitit joten jätetäänkö kateelliset paskan puhumiset sikseen.

      • Tiedän, mistä puhun

        Minulla on vuosien varrella ollut 3 V6 bensiinimoottorilla varustettua automaattivaihteista autoa, joilla olen ajellut pääasiassa maantieajoa. Kaupungissakin on tullut pyörittyä sen verran, että minulle on tullut hyvä käsitys autojen kulutuksesta myös kaupunkiajossa.

        Laitan tähän listan kyseisten autojen vuosimallista ja todellisista usean vuoden aikana mitatuista kulutuslukemista sekä maantiellä että kaupungissa, jotka varmasti pätevät kaikille kunnossa oleville vastaaville autoille.

        Ensimmäinen auto: Vuosimalli 1979 , V6 bensiinimoottori (kaasutinmoottori) ja automaattivaihteisto (ei turbiinilukkoa). Kulutus kaupunkiajossa 15 -17 l/100 km. Kulutus maantieajossa 10,5 l/100 km

        Toinen auto: Vuosimalli 1986 , V6 bensiinimoottori (ruiskukone) ja automaattivaihteisto (turbiinilukolla varustettu). Kulutus kaupunkiajossa 15 l/100 km . Kulutus maantieajossa 8,2 l/100 km .

        Kolmas auto: Vuosimalli 1994 , V6 bensiinimoottori (ruiskukone) ja automaattivaihteisto (turbiinilukolla varustettu). Kulutus kaupunkiajossa 15 l/100 km. Kulutus maantieajossa 8 l/100 km .

        Käsitykseni mukaan V6 ruiskukoneella ja automaattivaihteistolla varustettu Mersukin kuluttaa suunnilleen saman kuin minun kaksi viimeistä ruiskukoneilla varustettua mantieautoani. Näissä molemmissa autoissa hetkellisen kulutuksen mittari näytti yli 40 l/100 km, kun autolla lähti rivakasti kadunkulmasta, joten suurehko kaupunkikulutus on hyvin ymmärrettävissä.


      • Yleismies kirjoitti:

        Tiedän, mistä puhun

        Minulla on vuosien varrella ollut 3 V6 bensiinimoottorilla varustettua automaattivaihteista autoa, joilla olen ajellut pääasiassa maantieajoa. Kaupungissakin on tullut pyörittyä sen verran, että minulle on tullut hyvä käsitys autojen kulutuksesta myös kaupunkiajossa.

        Laitan tähän listan kyseisten autojen vuosimallista ja todellisista usean vuoden aikana mitatuista kulutuslukemista sekä maantiellä että kaupungissa, jotka varmasti pätevät kaikille kunnossa oleville vastaaville autoille.

        Ensimmäinen auto: Vuosimalli 1979 , V6 bensiinimoottori (kaasutinmoottori) ja automaattivaihteisto (ei turbiinilukkoa). Kulutus kaupunkiajossa 15 -17 l/100 km. Kulutus maantieajossa 10,5 l/100 km

        Toinen auto: Vuosimalli 1986 , V6 bensiinimoottori (ruiskukone) ja automaattivaihteisto (turbiinilukolla varustettu). Kulutus kaupunkiajossa 15 l/100 km . Kulutus maantieajossa 8,2 l/100 km .

        Kolmas auto: Vuosimalli 1994 , V6 bensiinimoottori (ruiskukone) ja automaattivaihteisto (turbiinilukolla varustettu). Kulutus kaupunkiajossa 15 l/100 km. Kulutus maantieajossa 8 l/100 km .

        Käsitykseni mukaan V6 ruiskukoneella ja automaattivaihteistolla varustettu Mersukin kuluttaa suunnilleen saman kuin minun kaksi viimeistä ruiskukoneilla varustettua mantieautoani. Näissä molemmissa autoissa hetkellisen kulutuksen mittari näytti yli 40 l/100 km, kun autolla lähti rivakasti kadunkulmasta, joten suurehko kaupunkikulutus on hyvin ymmärrettävissä.

        Uudemmissa autoissa sama kulutus

        Tänään oli Essolla öljynvaihdossa uudempi ( vm 2003) saksalaisvalmisteinen auto, jossa oli V6-moottori ja automaattivaihteisto. Ihan huvikseni katselin auton ohjekirjasta, miten paljon se kuluttaa kaupunkiajossa polttoainetta. Valmistajan mukaan auton kaupunkikulutus on 15,2 l/100 km, joka vaikuttaa ihan uskottavalta.

        Kun vertaan tätä kulutusta oman V6-moottorilla varustetun automaattivaihteisen maantieautoni ( vm 1994) mitattuun kulutukseen, niin lukemat ovat suunnilleen samat. 9 vuotta nuorempi auto kuluttaa siten kaupunkiajossa yhtä paljon kuin minun vanha maantieautoni. Uskon, että tuonti-Mersujen kulutuskin on samaa luokkaa, joten en ole esittänyt valheellista tietoa isojen bensiinikäyttöisten autojen kulutuksesta.


      • mies32
        Yleismies kirjoitti:

        Tiedän, mistä puhun

        Minulla on vuosien varrella ollut 3 V6 bensiinimoottorilla varustettua automaattivaihteista autoa, joilla olen ajellut pääasiassa maantieajoa. Kaupungissakin on tullut pyörittyä sen verran, että minulle on tullut hyvä käsitys autojen kulutuksesta myös kaupunkiajossa.

        Laitan tähän listan kyseisten autojen vuosimallista ja todellisista usean vuoden aikana mitatuista kulutuslukemista sekä maantiellä että kaupungissa, jotka varmasti pätevät kaikille kunnossa oleville vastaaville autoille.

        Ensimmäinen auto: Vuosimalli 1979 , V6 bensiinimoottori (kaasutinmoottori) ja automaattivaihteisto (ei turbiinilukkoa). Kulutus kaupunkiajossa 15 -17 l/100 km. Kulutus maantieajossa 10,5 l/100 km

        Toinen auto: Vuosimalli 1986 , V6 bensiinimoottori (ruiskukone) ja automaattivaihteisto (turbiinilukolla varustettu). Kulutus kaupunkiajossa 15 l/100 km . Kulutus maantieajossa 8,2 l/100 km .

        Kolmas auto: Vuosimalli 1994 , V6 bensiinimoottori (ruiskukone) ja automaattivaihteisto (turbiinilukolla varustettu). Kulutus kaupunkiajossa 15 l/100 km. Kulutus maantieajossa 8 l/100 km .

        Käsitykseni mukaan V6 ruiskukoneella ja automaattivaihteistolla varustettu Mersukin kuluttaa suunnilleen saman kuin minun kaksi viimeistä ruiskukoneilla varustettua mantieautoani. Näissä molemmissa autoissa hetkellisen kulutuksen mittari näytti yli 40 l/100 km, kun autolla lähti rivakasti kadunkulmasta, joten suurehko kaupunkikulutus on hyvin ymmärrettävissä.

        Kaikkein pienikulutuksisimmissakin kulutus nousee täyskaasukiihdytyksessä tuonne 40 litran paikkeille, joten ei siitä voi mitään päätellä. Paitsi että tietysti täyskiihdytys-jarrutus-kiihdytys-ajotyylillä päästään satumaisiin keskikulutuksiin, myös pienikultuksisilla pikkuautoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe