Toimiiko lastutetut dieselit?

Talvella Quattrolla

Millasia kokemuksia on muilla? Kannattaako lastuttaa/ohjelmoida? Paljonko tehot/väänö lisääntyi ja muuttuiko luonne paljon? Kulkeeko hyvin?

Oma lastutettava olis Audin A4 3.0tdi manuaali -07

49

3855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dynomaster

      Pelkästään positiivisia kokemuksia. Totta kait kannattaa lastuttaa, miksi ei? Hyvä softapaja kyllä kertoo paljonko autosta voi turvallisesti irti ottaa. Toki auton omistaja lopulta päättää paljonko autosta haluaa irti Hp/Nm. Kannattaa kuitenkin muistaa, että rullilla tehty autokohtainen optimointi on ainoa oikea tapa säätää autoa. Ei kannata ostaa mitään ebayn purkkaboxia, koska niillä ei ole mitään tekemistä kunnolla tehdyn optimoinnin kanssa.

      • 1.6 Trendline

        Kuinka helposti muutoskatsastus hoituu?


      • ämdfäbmä<smäs
        1.6 Trendline kirjoitti:

        Kuinka helposti muutoskatsastus hoituu?

        Mikä helvet1n muutoskatsastus???????????????????????


      • 1.6 Trendline

      • ämdfäbmä<smäs

      • 1.6 Trendline
        ämdfäbmä<smäs kirjoitti:

        Niin, mutta mitä tekemistä sillä on lastuttamisen kanssa???????????????????

        "Ajoneuvo on ennen sen ottamista käyttöön liikenteessä esitettävä katsastustoimipaikalle muutoskatsastukseen, jos siihen tehtävä muutos on:

        - ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos

        - ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen;"


      • ämdfäbmä<smäs
        1.6 Trendline kirjoitti:

        "Ajoneuvo on ennen sen ottamista käyttöön liikenteessä esitettävä katsastustoimipaikalle muutoskatsastukseen, jos siihen tehtävä muutos on:

        - ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos

        - ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen;"

        ja höpö höpö. iskutilavuus ei muutu mihinkään, moottoria ei vaihdeta, pakokaasujärjestelmään ei tehdä mitään muutoksia eikä ajoneuvon käyttövoima muutu. ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos/ täydennys tarkoittaa rakenteellisia muutoksia.


      • katsastusmies1
        ämdfäbmä<smäs kirjoitti:

        ja höpö höpö. iskutilavuus ei muutu mihinkään, moottoria ei vaihdeta, pakokaasujärjestelmään ei tehdä mitään muutoksia eikä ajoneuvon käyttövoima muutu. ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos/ täydennys tarkoittaa rakenteellisia muutoksia.

        Olet valitettavan väärässä. Lastutus edellyttää muutoskatsastuksen.


      • ämdfäbmä<smäs
        katsastusmies1 kirjoitti:

        Olet valitettavan väärässä. Lastutus edellyttää muutoskatsastuksen.

        no näytäs semmonen pykälä joka vaatii sen.


      • katsastusmies1

      • katsins
        1.6 Trendline kirjoitti:

        Kuinka helposti muutoskatsastus hoituu?

        Pakkoko siitä lastutuksesta on sinne trafille huudella


    • On omista Audia

      En käyttäisi yleismallisia lastuja. Olettaisi että Audi-yhteisössä on ohjelmoijia jotka tekee ohjelman juuri sinun autoon ja säästyy rahat. Taitaa Audi kuskeillakin olla jotkin nettisivut.

    • 124 300td :)

      ei se kyyti paljoa parantunut lastulla .mutta kun vaihdoin auton 300 d mersuun .mynä pumppu, holset 40 . kkd .pakosarja ,penkityksessä oli 473hv (takarenkaista) :)

    • Vode 666

      Lastutetuista en tiedä... RaceChipin "purkkaboxi" pienensi kulutusta 1l/100km ja kiihdyttäessä keula kohoilee ja kone kiertää lähes bensavehkeen tavoin.

      Eli oman näkemykseni mukaan "purkkaboxi" toimii.

      • auti quottro

        Joisakin autoissa toimii toisissa ei. ostin omaan dieselini (audi a6 3,0 tdi) Race Cipin huijaus boxin auto ei muutunut mielestäni miksikään.


      • Kissanviikset sanon
        auti quottro kirjoitti:

        Joisakin autoissa toimii toisissa ei. ostin omaan dieselini (audi a6 3,0 tdi) Race Cipin huijaus boxin auto ei muutunut mielestäni miksikään.

        Eiks se ole noitten boxien kanssa niin, että kun sen asentaa ja tietää olemassaolon, niin sitten myös "poljetaan" rajummin ja luullaan että hyvin toimii, kulkee ja kiihtyy paremmin ;))


      • Vode 666
        Kissanviikset sanon kirjoitti:

        Eiks se ole noitten boxien kanssa niin, että kun sen asentaa ja tietää olemassaolon, niin sitten myös "poljetaan" rajummin ja luullaan että hyvin toimii, kulkee ja kiihtyy paremmin ;))

        No luulokos se sitä löpön kulutusta pienentää??? Joka tankkaus Tankkaus.comiin kertoo lahjomattoman totuuden.

        Ja eukkokin joka oli tietämätön ko boxin olemassa olosta kysyi mitä olen autolle tehnyt kun kulkee rivakammin.

        Että sillai.


      • juisi_ä
        Vode 666 kirjoitti:

        No luulokos se sitä löpön kulutusta pienentää??? Joka tankkaus Tankkaus.comiin kertoo lahjomattoman totuuden.

        Ja eukkokin joka oli tietämätön ko boxin olemassa olosta kysyi mitä olen autolle tehnyt kun kulkee rivakammin.

        Että sillai.

        Paljo on pakölämmöt kovassa vedossa entäs väännöt? Ai niin, mistäs ne tietäisit. Pääasia, että mustaa pukkaa ja woimaa tuli lisää. Sitten muutaman kympin jälkeen voikin todeta, että oliko se halvin vaihtoehto paras sittenkään.


      • Vode 666
        juisi_ä kirjoitti:

        Paljo on pakölämmöt kovassa vedossa entäs väännöt? Ai niin, mistäs ne tietäisit. Pääasia, että mustaa pukkaa ja woimaa tuli lisää. Sitten muutaman kympin jälkeen voikin todeta, että oliko se halvin vaihtoehto paras sittenkään.

        No, mustaa ei pukkaa yhtään vieläkään ja pakolämmöt tuskin hirveitä on. Ja kyl se jo n.30tkm on ollut ja pelaa yhä.

        Ai niin "kovassa vedossa" EI aikuiset semmosia harrasta, lippispäiden touhua. Se riittää että ohi pääsee eikä jää jalkoihin. Ja vääntöä on sopivasti...


      • gaeriogjqerioå
        Vode 666 kirjoitti:

        No, mustaa ei pukkaa yhtään vieläkään ja pakolämmöt tuskin hirveitä on. Ja kyl se jo n.30tkm on ollut ja pelaa yhä.

        Ai niin "kovassa vedossa" EI aikuiset semmosia harrasta, lippispäiden touhua. Se riittää että ohi pääsee eikä jää jalkoihin. Ja vääntöä on sopivasti...

        Ensinnäkin, jos dieselistä oikeasti otetaan voimaa se näkyy varmasti savuna.

        Toiseksi, "pakolämmöt tuskin on hirveitä" - nämä kommentit vakuuttaa aina!

        Kolmanneksi, miksi edes "lastutit" jos nilkka suorana on sinulle vieras termi?

        Ja tuohon vääntökommenttiin en edes jaksa kommentoida, se kertoo juuri kuinka kassalla olet asian suhteen.


      • Vode 666
        gaeriogjqerioå kirjoitti:

        Ensinnäkin, jos dieselistä oikeasti otetaan voimaa se näkyy varmasti savuna.

        Toiseksi, "pakolämmöt tuskin on hirveitä" - nämä kommentit vakuuttaa aina!

        Kolmanneksi, miksi edes "lastutit" jos nilkka suorana on sinulle vieras termi?

        Ja tuohon vääntökommenttiin en edes jaksa kommentoida, se kertoo juuri kuinka kassalla olet asian suhteen.

        Melkeempä turha vastata amispelleille mutta huvin vuoksi kumminkin: Savu on palamatonta naftaa = amispelleille woimasavua.
        Pakolämmöt, noh jos boxi on TUV-hyväksytty vakio vehkeeseen ni eiköhän tuokin ole hoidossa.
        EI tarvitse enää mennä nilkka oikosena, tuli sen verran lisää woimaa. Paitsi joskus, harvoin, jaksaa näytellä amispelleille takavaloja.
        Vääntömomentti, noh minä pelasin sen kanssa jo silloin kun sinä vielä taputtelit paskaa hiekkalaatikolla.

        Tyydyttikö vastaukset???


    • Vgkvkh

      Mielestäni sun autoon lastutus joka tuo 20% -25% lisää tehoa ja vääntöä on järkevä. Kulkee ja kestää.

    • pelkurit

      Kuule sul saa olla iha vapaasti 3.0 tdi mut ei nekään kulje vaikka olis lastutettu.. Voi olla myös et jollain täällä on oikein 535d Bemmi mut ei auta.. Raksutus vaan kuuluu ja te pojat kyykkäätte. Näin se mene: Kun V8 murahtaa niin dieselpojalla skeida housuun pärähtää.

      • Vode 666

        Totta tämäkin... Itselläkin kesäisin 360 cid murahtelee/karjahtelee ;-) . "Nothing beats cubik inches"


    • möggönen

      Uutta ohjelmaa vaan kehiin ni hyvin toimii.. itellä perus nelikko passatin vääntö nousi 320nm 380nm ja selvästi huomaa ajossa..eikä kantsi missää konttorilla koko hommasta mainita...

    • bmw kusipää
    • Mulla on A6 3.0tdi Q vm 2010, ostin dieselkraft boxin 580 euroa. tehot nousi huimasti samalla dieselin kulutus laski-.
      Hevosvoimia löytyy 300 ja vääntöä 600,,,!
      Suosittelen lämpimästi diesel boxia.
      Paavo Ruotsista,

    • Savu-audi

      Kannattaa ilman muuta. Takatulijat saavat ajella savupilvessä, jolloin jättävät reilun turvavälin (hajuraon). Tehot eivät lisäänny, mutta vääntö kasvaa (lastuttajien piirissä tätä mitataan savutuksen määrän lisääntymisellä). Koneen saat myös karstoittumaan nopeammin, joten korjaamotkin saavat työtä. Katsastukseen on myös mukava mennä vanhalla ropposella, josta muiden vikojen löytymisen pelon lisäksi voi jännittää, että meneekö läpi savutusmittauksesta.

    • joopasen kyllä

      Kyllä toimii! Suosittelen KARALAN MIKAA JYVÄSKYLÄSSÄ.itse käytin mersun 320 cdi -06 ja on ihan eri auto sen jälkeen.nyt kiihtyy nopemmin kun KOMMUNISTI!

    • Hemi 300C V8

      lastutelkaa pellet preemiumi diisseleitänne ei ne silti mulle pärjää. luulette vaan että kulkee mutta ei kulje. kaverin Audi a6 3.0tdi lastu kokeiltu. pitäis olla 270 heppaa mutta ei pysy ainakaan mun Hemin perässä.

      • joopasen kyllä

        Käy Ameriikan Asko kokeilemassa st mersun kanssa ennen kun rupeet diiseleitä mollaamaan!


      • Anonyymi

        Mopo Jonnet ajaa HEMILLÄ


    • jooo-o1

      Faktahan on se, että niillä ''viribokseilla'' tai ylipäätään millään mikä tungetaan autossa johtojen väliin nostamaan tehoja, ei todellakaan saavuteta sitä mikä saavutetaan kunnon lastutuksella/ohjelmoinnilla. Viriboksit AINOASTAAN NOSTAA SYÖTTÖÄ, mikä ei pidemmän päälle ole edes hyvä koneelle (karsta). Lastutuksessa optimoidaan paljon tarkemmin syötöt ja ahtopaineet toisilleen hyviksi ja kulutus oikeasti laskee, kun hyötysuhde paranee. hyötysuhde ei todellakaan parane viritysboksilla, mikä ainoastaan nostaa syöttöjä. jos siitä ajotietokoneesta katsoo sitä kulutuksen muutosta viritysboksin asetuksen jälkeen, se ei ikinä näytä oikeaa lukemaa ennen senkin ohjelmointia.

      Mikäli ei ole varaa ~600e maksavaan lastuun, ei kannata ostaa ~200e maksavaa viriboksia. Kannattaa mieluummin ostaa 0-1000ohm potentiometri, johtoa ja katkaisija, laittaa se potikka syöttöpumpulle menevien 2 ja 3 johtojen väliin ja katkaisija sisälle, tehoa saa tarvittaessa n. 20hp lisää. Tuo ajaa siis täysin saman asian kuin viriboksi. Tämä toimii ainakin VAG-koneiden jakajapumppumalleissa, myös pumppareihin saa onnistumaan. Potikka siis maksaa 2.5-5e, ja johto ja katkasiakaan nyt paljoa maksa...

      Pakko oli avautua, kun ihmiset niin kehuvat noita tyhjänpäiväisiä viribokseja ja maksavat turhaan, TURHAAN niistä...

      • Vode 666

        No teki se "purkkaboxi" mitä tahansa niin fakta on että kulutus pieneni litran satasella ja kulku parani... Ja kulutus pieneni ihan kynä paperi metodilla laskettuna, näyttö tosiaan näyttelee ihan omiaan; yleisimmin yläkanttiin ;-)

        Ja hölmöyttähän semmosesta on 600e maksaa kun halvemmallakin saa.

        Toki kunnon lastutus esim. Karala on parempi mutta onhan se huomattavasti kalliimpikin. Ja EVRY halvempi mutta ei semmosta viiti viritellä autoon jossa takuu vielä voimassa, boksi kun on helppo napata pois huoltoon viedessä .

        PS. EI muuten pukkaa vieläkään ketun häntää eli jaksaa polttaa kaiken...


      • halvin on paras
        Vode 666 kirjoitti:

        No teki se "purkkaboxi" mitä tahansa niin fakta on että kulutus pieneni litran satasella ja kulku parani... Ja kulutus pieneni ihan kynä paperi metodilla laskettuna, näyttö tosiaan näyttelee ihan omiaan; yleisimmin yläkanttiin ;-)

        Ja hölmöyttähän semmosesta on 600e maksaa kun halvemmallakin saa.

        Toki kunnon lastutus esim. Karala on parempi mutta onhan se huomattavasti kalliimpikin. Ja EVRY halvempi mutta ei semmosta viiti viritellä autoon jossa takuu vielä voimassa, boksi kun on helppo napata pois huoltoon viedessä .

        PS. EI muuten pukkaa vieläkään ketun häntää eli jaksaa polttaa kaiken...

        Jospa katsoisit sinne sun lastubosin sisään tajuaisit, että siellä on ihan perus vastus (every-mod), joka on verhoiltu komeaan kuttaperkka lootaan, jota koristaa max-tuning-turbo-hilevel-tuv tarrat.


      • Vode 666
        halvin on paras kirjoitti:

        Jospa katsoisit sinne sun lastubosin sisään tajuaisit, että siellä on ihan perus vastus (every-mod), joka on verhoiltu komeaan kuttaperkka lootaan, jota koristaa max-tuning-turbo-hilevel-tuv tarrat.

        Olen katsonut... Ja on siellä muutakin kuin vastus. Mm pari mikropiiriä, dippejä, konkkia, vastuksia yms.

        Joten väärässä olet!!!!


      • 9779756688
        Vode 666 kirjoitti:

        Olen katsonut... Ja on siellä muutakin kuin vastus. Mm pari mikropiiriä, dippejä, konkkia, vastuksia yms.

        Joten väärässä olet!!!!

        Jep, voihan sinne laittaa vaikka kristallipallon, mutta boxin tekniikka on puhtaasti vastuskikkailua, joka vääristää vain syöttökarttaa. Eli ajat kuormitetulla koneella koko ajan.


      • Vode 666
        9779756688 kirjoitti:

        Jep, voihan sinne laittaa vaikka kristallipallon, mutta boxin tekniikka on puhtaasti vastuskikkailua, joka vääristää vain syöttökarttaa. Eli ajat kuormitetulla koneella koko ajan.

        Väärin taas... CommonRailissa boksi vääristää railipaineen. Joten painetta nostetaan joka saa polttoaineen sumuamaan hienojakoisemmin ja aikaohjatusta suuttimesta tulee tietenkin kovemmalla paineella enemmän tavaraa samassa ajassa...

        Ongelma saattaa syntyä kovalla helteellä pumpun kavitoidessa jolloin leikkaa kiinni. Ja mahdollisesti suuttimet kuluvat ennen aikaisesti loppuun.


      • 455635613
        Vode 666 kirjoitti:

        Väärin taas... CommonRailissa boksi vääristää railipaineen. Joten painetta nostetaan joka saa polttoaineen sumuamaan hienojakoisemmin ja aikaohjatusta suuttimesta tulee tietenkin kovemmalla paineella enemmän tavaraa samassa ajassa...

        Ongelma saattaa syntyä kovalla helteellä pumpun kavitoidessa jolloin leikkaa kiinni. Ja mahdollisesti suuttimet kuluvat ennen aikaisesti loppuun.

        Niin, kuten kirjoitin. Boxi huijaa vaan syöttöä. Jos ajatellaan, että normaalissa tilanteessa ruiskutus-syklin aikana suihkuaa polttoainetta 1 yksikön verran. Boxin jälkeen syöttö on virheellisesti esim. 1.2 yksikköä samalla kaasunvasteella. Eli kone on jatkuvasti kuormitettu virheellisesti.

        CR kiskon paineennosto boxilla (norm. 1000-1500bar) ei nosta merkittävästi ruiskutettavan polttoaineen määrää sylinteriin, koska rajoitteena on suutinkärjen rakenne ja suutintekniikka ylipäätänsä. Myös auton tietokone korjaa suihkun toimintaa vastaamaan aina sille annettuja ohjearvoja, jos niitä ei muuteta moottorinohjaukseen. Enemmän merkitystä on ruiskutusajalla minkä aikaa polttoainetta virtaa palotilaan. Tähän taas purkkaboxi ei vaikuta millään tavalla. Ottaen huomioon vielä sen, että suurempi polttoaineen määrä pitää olla verrannollinen ilman määrään, joka taas vaati ahtojen nostoa. Boxi taas ei tee ahdoille mitään. Eli kone käy käytännössä liian rikkaalla koko ajan. Riittämätön happi aiheuttaa myös savua ja pakolämpöjen kohoamisen.

        En ymmärrä mitä tarkoitat korkeapainepumpun kavitoinnilla. Kavitaatio syntyy yleensä paineenlaskun yhteydessä, jolloin pumppu imee ilmaa ja voitelu heikkenisi. Miten boxi tai optimointi aiheuttaa tämän.

        Tuo suutinten kuluminen on kyllä todellakin vain "mahdollisesti" pohjalla, kuten itsekkin totesit.


      • Vode 666
        455635613 kirjoitti:

        Niin, kuten kirjoitin. Boxi huijaa vaan syöttöä. Jos ajatellaan, että normaalissa tilanteessa ruiskutus-syklin aikana suihkuaa polttoainetta 1 yksikön verran. Boxin jälkeen syöttö on virheellisesti esim. 1.2 yksikköä samalla kaasunvasteella. Eli kone on jatkuvasti kuormitettu virheellisesti.

        CR kiskon paineennosto boxilla (norm. 1000-1500bar) ei nosta merkittävästi ruiskutettavan polttoaineen määrää sylinteriin, koska rajoitteena on suutinkärjen rakenne ja suutintekniikka ylipäätänsä. Myös auton tietokone korjaa suihkun toimintaa vastaamaan aina sille annettuja ohjearvoja, jos niitä ei muuteta moottorinohjaukseen. Enemmän merkitystä on ruiskutusajalla minkä aikaa polttoainetta virtaa palotilaan. Tähän taas purkkaboxi ei vaikuta millään tavalla. Ottaen huomioon vielä sen, että suurempi polttoaineen määrä pitää olla verrannollinen ilman määrään, joka taas vaati ahtojen nostoa. Boxi taas ei tee ahdoille mitään. Eli kone käy käytännössä liian rikkaalla koko ajan. Riittämätön happi aiheuttaa myös savua ja pakolämpöjen kohoamisen.

        En ymmärrä mitä tarkoitat korkeapainepumpun kavitoinnilla. Kavitaatio syntyy yleensä paineenlaskun yhteydessä, jolloin pumppu imee ilmaa ja voitelu heikkenisi. Miten boxi tai optimointi aiheuttaa tämän.

        Tuo suutinten kuluminen on kyllä todellakin vain "mahdollisesti" pohjalla, kuten itsekkin totesit.

        Ahaa, ymmärrät sittenkin jotain asiasta.;-). Juu kyl ainakin tuo 1.5dCi rupeaa ahtamaan voimallisemmin boxin kanssa mikäli painaa kaasua (on ahtopainemittari). Ja kevyellä jalalla ahto taas "myöhästyy" lisääntyneestä polttoaine määrästä johtuen. 80km/h menee vielä 0bar kevyellä jalalla.

        Toki voihan se olla että korjaamolla ovat tuota aukioloaikaa lisänneet, kun meni suutinten kalibrointiin (ilman boxia) ja säestin että teho ykkössijalle. Oli meinaan korjaamon pihasta lähtiessä huomattavasti pirteämpi kuin viedessä.

        Savua ei kyllä tule, jääneekö sitten hiukkasloukkuun?

        No oli miten oli toimii ja se riittää...


      • Anonyymi

        Valmetin viritys ohjeet ;-)


    • jooo-o1

      Joo no kyllä sen silloin ymmärtää mikäli takuut voimassa, mutta tommonen tehoboksi lisää vain ja ainoastaan syöttöä mikä ei pidemmällä ajalla ole hyväksi autolle. Evry hyvä siksi kun sen saa tehtyä katkasijalla, eikä tarvitse koko aikaa pitää päällä. Ja onhan niitä tehobokseja, missä tulee itsessään jokin katkaisijasysteemi mukana.

      Onko sulla Vode mikä auto kyseessä?

    • Vode 666

      Rellu 1.5dCi.

    • R4 350 hp
      • Vode 666

        Kyl mä sanosin et Vulvasta kosahti kansipaffi tai turbo... Ko savutus alko vasta ohi pääsyn jälkeen ja pysäkille stoppas.


    • Suosittelen

      Ei se lastuttaminen suoraan meinaa että savu lisääntyy. Monella auto valmistajallakin on monta eri tehoversiota samasta moottorista eikä eroa ole pakosti kuin softa ja sillä tietysti voidaan sitten rahastaa mukavasti.

      Sitä paitsi tehdas softat ovat usein kompromissejä monen asian suhteen ja vieläpä hätiköiden tehtyjä. Uusissa dieseleissä softalla kyllä säädetään paljon muutakin kun vain syöttöä (suutinten aukeamis ja sulkeutumis aikaa, ahtimen siipiä muuttuva siipisissä, ahtopaineita jne jne)- Oikein tehty softa ei aiheuta savutusta mutta vääntöalue kasvaa mikä puolestaan vaikuttaa suoraan polttoaineen kulutukseen, koska ei tarvitse ajaa nilkka suorana.

      Esimerkiksi vanhempi Citroen C5 2.0HDi, josta siis saatavana ollut ensinnäkin kolme tehoversiota jo tehtaalta samasta koneesta (eikä varmasti tehokkainkaan savuta). Teholuokan nosto lastulla esimerkiksi 108hp/250Nm --> 136hp/320Nm (kuitenkin paremmin optimoitu softa kuin tämä citikan tehokkaampi tehdassofta) eron kyllä huomasi arkiajossa laajemmalla vääntöalueella ja ennestään pieni kulutus putosi noin 0,5l/100km. Savuta ei edes pedaali lattiassa kiihdyttäessä-

      • Vode 666

        Mutta pikkupokien/amispellejen mielestähän dieselissä ei ole woimaa ennen kuin putkesta tulee helvetillinen savu... ;-)

        Ja varsin moni VAG-tuote käryää ikävästi tyhmäkäynnillä kun lastutettu.

        Mutta oikein tehdystä ei todellakaan tule juuri savua. Pikkasen saattaa pöläyttää ennen ahtojen nousua.


    • näillä mennään

      En ymmärrä miksi autoa pitäisi lastuttaa. Jos haluaa tehokkaamman auton, niin ostaa sellaisen. No okei, ymmärrän jos samaa autoa myydään kahdella samanlaisella, mutta eritehoisella moottorilla, niin voi tietty ostaa sen pienempitehoisen ja lastuttaa sen suurempitehoiseksi.

      Mutta noin niin kuin pääpiirteittäin tuollainen touhu on tyhjää nysväämistä.

    • jooo-o1

      Tehon lisäämisen lisäksi kulutus pienenee, koneen käyttöikä kasvaa ja mukavampi ajaa. Ei se lastuttaminen turhaa hommaa ole, ei ne tehtaalla perus käyttiksiin kummempia ohjelmia tee, jälkilastutuksessa tehdään yleensä paljon tarkempi optimointi koneen toimimiseksi mahdollisimman hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe