raw (cr2) sekoilee

johanna ei tajuu

eli omistan canon1000D ja nyt ensimmäistä kertaa olen ottanut pari raw kuvaa. Kun otin raw jpg kuvan niin aluksi yhden kuvan tuominen koneelle oli maailman hitainta ja vaivalloisinta ja sitten kun kuvan sain tuotua ja avattua piscasassa, oli tämä cr2 päätteinen kuva aivan oudon näköinen: siihen tuli lila iso laatikko nurkkaan ja toinen kuva taas muuttui punaiseksi ja keltaiseksi.
SItten kun otin pelkän raw kuvan se toi cr2 nimisen tiedoston taas mutta nyt väriongelmaa ei tullut. Avaan kuvat picasassa ja en ainakaan ole tietoinen että kameran mukana olisi mitään "raw kääntäjää" tullut
Osaako joku selittää miksi näin kävi? Uskallanko ottaa toiste raw jpg kuvia, onko muillakin näitä ongelmia vai onko vika vaan minun kamerassa?

27

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masa

      Kyllä ne cr2 (eli se RAW) ja jpg kuvat pitäisi ymmärtääkseni olla ihan toisistaan erillisiä siinä mielessä, ettei niiden molempien ottamisen tuollaisia efektejä pitäisi aiheuttaa. Tosin kyllä nyt tuli mieleen, että itsekin kokeilin ensin raw jpg yhdistelmällä ja aluksi rawit näkyi ihan oudon näköisinä Faststone viewerissä. Arvelin että eihän se osaa niitä tietenkään näyttää, mutta sitten myöhemmin se ikään kuin itsestään alkoi näyttämään ne rawitkin ihan hyvän näköisinä. En tiedä mitä siinä tapahtui, ehkä joku muu osaa selittää.

      Mutta kyllä niitä raw kuvia uskaltaa ja kannattaa käyttää. Se on pieni tai ehkä isompikin askel eteenpäin kuvien laadussa. Ja sitten seuraavaksi lataamaan Lightroom kuukaudeksi ilmaiseen kokeilukäyttöön. Siitä ei kyllä sitten sen jälkeen tee mieli luopua, niin joutuu varmaan lopulta ostamaankin. No, kyllä Canonin DPP:lläkin alkuun pääsee, ja ihan ok sekin on. Mukavan näppärä verrattuna Lightroomiin, joka on mielestäni vähän kankea kaikkine catalogeineen, importtaamisineen ym. ylimääräisiltä tuntuvine hienouksineen

    • näppärä?

      ”vähän kankea kaikkine catalogeineen, importtaamisineen ym”
      —joopa joo ja tietokone on vähän kankea kun pitää importata kuvat kameran kortilta koneelle. Ja sitten pitää vielä exportata säädetyt kuvat tallennusmediaan ja sitten pitää exportata varmuuskopio toiseen mediaan. Onneksi kaikeltä tältä voi helposti välttyä.

      • masa

        No kyllä se minulle on yksi ylimääräinen vaihe tehdä se importtaus Lightroomiin, kun ne kuvat on jo kopioitu sinne levylle, josta ne saa DPP:llä suoraan auki. Minulle tietokone ei ole kankea, tykkään ja haluan kopsailla kuvat itse kameran kortilta levylle ja sieltä edelleen valmiit kuvat talteen, järjestellä haluamiini kansioihin jne. Siltä osin en Lightroomista tykkää että se yrittää tuoda jonkun oman hässäkkänsä siihen vielä päälle. Muuten kyllä se on parasta mitä olen kokeillut.


      • vähän notkea
        masa kirjoitti:

        No kyllä se minulle on yksi ylimääräinen vaihe tehdä se importtaus Lightroomiin, kun ne kuvat on jo kopioitu sinne levylle, josta ne saa DPP:llä suoraan auki. Minulle tietokone ei ole kankea, tykkään ja haluan kopsailla kuvat itse kameran kortilta levylle ja sieltä edelleen valmiit kuvat talteen, järjestellä haluamiini kansioihin jne. Siltä osin en Lightroomista tykkää että se yrittää tuoda jonkun oman hässäkkänsä siihen vielä päälle. Muuten kyllä se on parasta mitä olen kokeillut.

        Miksi kopioit säätämättömät kuvat ”sinne levylle”, miksi et ”importtaa” niitä suoraan kameran kortilta LR:n.

        Teen näin
        – tuon kuvat LR:n kirjastoon suoraan kameran kortilta
        – poistan epäonnistuneet
        – tallennan arkistoitavat DNG-muodossa kovalevylle
        – säädän kuvat ja tallennan ”haluamiini kansioihin”

        Mikä edelläolevassa on mainitsemiasi ylimääräisiä hienouksia?
        Minkä ylimääräinen kankea ”hässäkkä” tuossa tulee vielä päälle?


      • masa
        vähän notkea kirjoitti:

        Miksi kopioit säätämättömät kuvat ”sinne levylle”, miksi et ”importtaa” niitä suoraan kameran kortilta LR:n.

        Teen näin
        – tuon kuvat LR:n kirjastoon suoraan kameran kortilta
        – poistan epäonnistuneet
        – tallennan arkistoitavat DNG-muodossa kovalevylle
        – säädän kuvat ja tallennan ”haluamiini kansioihin”

        Mikä edelläolevassa on mainitsemiasi ylimääräisiä hienouksia?
        Minkä ylimääräinen kankea ”hässäkkä” tuossa tulee vielä päälle?

        Mietin tuota vähän, miksi kopioin. Luulisin että siksi kun olen vielä aika alussa oman "työskentely" tavan kehittelyssä. En ole vielä aivan täysin vakiintunut pelkän Lightroomin käyttöön, vaan tykkään kokeilla myös muita ohjelmia.

        Lisäksi teen sen ensimmäisen huonojen kuvien poistokierroksen mieluummin FastStonella kuin Lightroomilla, koska sillä se mielestäni onnistuu kätevämmin, koko ruudussa hiiren rullaa pyöritellen ja välillä deleteä nappaillen. Eihän tuotakaan tietysti mitenkään estäisi se, että ottaisi kuvat koneelle Lightroomilla, mutta sitten taas ne poistetut huonot kuvat joutuu vielä erikseen poistelemaan Lightroomin catalogista. Onko Lightroomissa muuten joku toiminto, jolla saisi siivottua kerralla ne kaikki "offline" kuvat pois? Sekin tuota helpottaisi.


      • vähän notkea
        masa kirjoitti:

        Mietin tuota vähän, miksi kopioin. Luulisin että siksi kun olen vielä aika alussa oman "työskentely" tavan kehittelyssä. En ole vielä aivan täysin vakiintunut pelkän Lightroomin käyttöön, vaan tykkään kokeilla myös muita ohjelmia.

        Lisäksi teen sen ensimmäisen huonojen kuvien poistokierroksen mieluummin FastStonella kuin Lightroomilla, koska sillä se mielestäni onnistuu kätevämmin, koko ruudussa hiiren rullaa pyöritellen ja välillä deleteä nappaillen. Eihän tuotakaan tietysti mitenkään estäisi se, että ottaisi kuvat koneelle Lightroomilla, mutta sitten taas ne poistetut huonot kuvat joutuu vielä erikseen poistelemaan Lightroomin catalogista. Onko Lightroomissa muuten joku toiminto, jolla saisi siivottua kerralla ne kaikki "offline" kuvat pois? Sekin tuota helpottaisi.

        Että sillälailla.
        Ensi syytät Lightromia kankeaksi ja sitten selitätkin, että et osaa.
        Kyllä se delete-nappi toimii LR:ssakin.

        Jos haluat tehdä jonkun tempun useammalle kuvalle niin aktivoi ne kaikki ja sitten klikkaat yhtä hiiren oikealla napilla ja valitset mitä kuville tehdään.

        ”mutta sitten taas ne poistetut huonot kuvat joutuu vielä erikseen poistelemaan Lightroomin catalogista”
        Miksi tuollaista höpöä väität. Delete-käskyn jälkeen voit valita poistetaanko kuvat kirjastosta tai sekä levyltä, että kirjastosta.

        Teen kuvien poiston ja kaikki muutkin toimenpiteet Develope (ei Library) -ikkunassa.

        Onko aina niin, että jos et osaa jotakin niin vika on aina välineissä, ei ”omassa päässä”?


      • masa
        vähän notkea kirjoitti:

        Että sillälailla.
        Ensi syytät Lightromia kankeaksi ja sitten selitätkin, että et osaa.
        Kyllä se delete-nappi toimii LR:ssakin.

        Jos haluat tehdä jonkun tempun useammalle kuvalle niin aktivoi ne kaikki ja sitten klikkaat yhtä hiiren oikealla napilla ja valitset mitä kuville tehdään.

        ”mutta sitten taas ne poistetut huonot kuvat joutuu vielä erikseen poistelemaan Lightroomin catalogista”
        Miksi tuollaista höpöä väität. Delete-käskyn jälkeen voit valita poistetaanko kuvat kirjastosta tai sekä levyltä, että kirjastosta.

        Teen kuvien poiston ja kaikki muutkin toimenpiteet Develope (ei Library) -ikkunassa.

        Onko aina niin, että jos et osaa jotakin niin vika on aina välineissä, ei ”omassa päässä”?

        Joo, kyllä tietysti Lightroomistakin voi deletoida, mutta yritinkin selittää, että teen ensimmäisen deletointikierroksen mieluummin eri ohjelmalla kuin LR (koska esim. FastStonella se sujuu nopeammin ja mielestäni miellyttävämmin), ja sen takia en halua niitä kuvia heti ensimmäiseksi vetäistä sinne LR:ään. Sen jälkeen jos niitä huonoja käy karsimassa jollain toisella ohjelmalla, niin Lightroomissa ne kuitenkin vielä näkyy "offline" tms. kuvina, jotka pitää sitten vielä erikseen poistaa. Jos käytän DPP:tä tai yleensä mitä tahansa muutakin ohjelmaa, en joudu koskaan ajattelemaan tuollaisia asioita.

        No mutta se on vain minun mielipide, että minun käytössäni tuossa on muutama sellainen tarpeettoman tuntuinen asia, josta tulee käyttöön pientä kankeutta. Jollekin toiselle tuollainen systeemi voi olla ihan miellyttäväkin.


      • yritinkin selittää?
        masa kirjoitti:

        Joo, kyllä tietysti Lightroomistakin voi deletoida, mutta yritinkin selittää, että teen ensimmäisen deletointikierroksen mieluummin eri ohjelmalla kuin LR (koska esim. FastStonella se sujuu nopeammin ja mielestäni miellyttävämmin), ja sen takia en halua niitä kuvia heti ensimmäiseksi vetäistä sinne LR:ään. Sen jälkeen jos niitä huonoja käy karsimassa jollain toisella ohjelmalla, niin Lightroomissa ne kuitenkin vielä näkyy "offline" tms. kuvina, jotka pitää sitten vielä erikseen poistaa. Jos käytän DPP:tä tai yleensä mitä tahansa muutakin ohjelmaa, en joudu koskaan ajattelemaan tuollaisia asioita.

        No mutta se on vain minun mielipide, että minun käytössäni tuossa on muutama sellainen tarpeettoman tuntuinen asia, josta tulee käyttöön pientä kankeutta. Jollekin toiselle tuollainen systeemi voi olla ihan miellyttäväkin.

        ”Lightroomissa ne kuitenkin vielä näkyy "offline" tms. kuvina”

        No ne näkyy juuri sen takia kun haluat kierrättää kuvat FastStonen kautta. Kömpelyys johtuu pelkästään jääräpäisyydestäsi tehdä täysin turha operaatio toisella ohjelmalla kun kaiken voi tehdä kätevämmin suoraan LR:ssa.

        Ei kai se ole LR:n vika jos teet kuville täysin turhia ylimääräisä temppuja jotka aiheuttavat sinuööe ongelmia


      • masa
        yritinkin selittää? kirjoitti:

        ”Lightroomissa ne kuitenkin vielä näkyy "offline" tms. kuvina”

        No ne näkyy juuri sen takia kun haluat kierrättää kuvat FastStonen kautta. Kömpelyys johtuu pelkästään jääräpäisyydestäsi tehdä täysin turha operaatio toisella ohjelmalla kun kaiken voi tehdä kätevämmin suoraan LR:ssa.

        Ei kai se ole LR:n vika jos teet kuville täysin turhia ylimääräisä temppuja jotka aiheuttavat sinuööe ongelmia

        No se kätevyys on aika lailla kai makuasia, ja makuasioistahan voi vain kiistellä. Pitää kai sitä pikkuhiljaa alkaa siirtymään pelkän Lightroomin käyttöön, kun se on tullut kuitenkin todettua parhaaksi ja ostoonkin menossa. Siinähän se sitten alkaa samalla loppua tarve muiden ohjelmien kokeiluunkin. Kuitenkin jotenkin siinä ärsyttää se "minä olen Lightroom, sinun jumal... eikun ohjelmasi, sinulla ei tule oleman muita ohjelmia"-asenne. Mutta ei kai se sitten häiritse kun suostuu vaan tekemään kaiken ns. "oikein".

        Saanko Lightroomissa jotenkin kuvat notkeasti selattavaksi koko näytölle, vai meneekö kankeaksi? Pieni näyttö nääs, niin kaikki tila on hyödynnettävä. Aika hyvinhän siitä saa kyllä niitä reunoja kavennettua, mutta kuitenkin ne ottaa tilaa kuvalta. Erillistä isoa näyttöä en voi nyt tähän hätään hankkia erinäisten perheolosuhde/tila/yms. syiden takia, joita en ala täällä tarkemmin selittelemään.


    • Canonisti minäkin

      Ensinnäkin RAW JPG:tä ei kannata yleensä käyttää. Kamerat valottavat ne teknisesti huonomman JPG:n mukaan, jolloin RAW:n edut häviävät osittain. Yleensäkään JPG:tä ei kannata käyttää, jos työnkulku ei sitä jostain syystä erityisesti vaadi.

      Toiseksi Canonin kameroiden mukana tulee aina joku softa RAW:n käsittelyyn. Canonin softat ovat vain niin kökköjä, etten ole niitä itse viitsinyt käyttää. Kun vielä viitsin puljata kuvia Win-koneella, oli käytössäni IrfanView. Suosittelen.

      http://www.irfanview.com/

      Mitä noihin kuvan rikkoutumisiin tulee, niin haiskahtaa siltä, että kuvatiedosto on hajonnut siirrettäessä.

      • 19+7

        Miksi yleensä vaivaudut kirjoittamaan tänne tollasta fuulaa. Sun mielipiteet ovat vailla alkeellisintakaan tietoa tai perusteluja - toistuvasti. Faktan kanssa niillä ei ole mitään yhteistä.

        Mistä kamera tietää valottaa tallennusformaatit eri tavalla? Kennolle, aina samoilla persteilla, valottunut kuvatiedosto vain siirretään kortille eri formaateissa kaikilla siihen formaattiin kuuluvilla ominaisuuksilla. Ei rawista hävitetä mitään, jpegistä kyllä. Voisit pitää milipitees kameran mukana tulevista ohjelmista omana tietonasi. Joillekin ne ohjelmat riittävät, joillekin ei. Opettelisit ohjelmien käytön, ettei tarvi puljata. En edes usko sun hajoamis-luuloon.


      • niin haiskahtaa?

        ”kuvatiedosto on hajonnut siirrettäessä.”

        Mitä on kuvatiedoston siirtäminen?
        Miksi kuvatiedosto siirretään, eikä kopioida?


      • Canonisti minäkin
        19+7 kirjoitti:

        Miksi yleensä vaivaudut kirjoittamaan tänne tollasta fuulaa. Sun mielipiteet ovat vailla alkeellisintakaan tietoa tai perusteluja - toistuvasti. Faktan kanssa niillä ei ole mitään yhteistä.

        Mistä kamera tietää valottaa tallennusformaatit eri tavalla? Kennolle, aina samoilla persteilla, valottunut kuvatiedosto vain siirretään kortille eri formaateissa kaikilla siihen formaattiin kuuluvilla ominaisuuksilla. Ei rawista hävitetä mitään, jpegistä kyllä. Voisit pitää milipitees kameran mukana tulevista ohjelmista omana tietonasi. Joillekin ne ohjelmat riittävät, joillekin ei. Opettelisit ohjelmien käytön, ettei tarvi puljata. En edes usko sun hajoamis-luuloon.

        Oikein periaatteessa valonmittaukseen asti. Sen jälkeen ainakin kehittyneemmät järjestelmät ottavat huomioon kytettävän tiedostomuodon ja sen rajoitukset. Eli samassa valaistuksessa .jpg ja .raw voi heittää aukon.


    • ojkwi7tkhjk

      Jos kamera on uutena kaupasta hankittu on sen mukana tulleet tällaiset ohjelmat:
      • Zoom Browser EX / ImageBrowser
      • PhotoStitch
      • EOS Utility (inc. Remote Capture; Windows & Mac except Mac Intel)
      • Digital Photo Professional (Windows / Mac)
      • Picture Style Editor

      Tuo Digital Photo Professional hoitaa RAW:it ja jpg:tkin.

      RAW jpg on kaksi erillistä tiedostoa ja ohjelmat käsittelee ne erillisinä.
      On suositeltavaa käyttää RAW jpg talletusta, ellei tarvita pitkia kuvasarjoja.
      RAW:n käyttö hidastaa kameraa ja lyhentää sarjan pituutta.
      Vert. RAW 2 kuvaa/s 5-ruutua. jpg 3 kuaa/s 800 ruutua.
      Ero on siis melkoinen tuossa kamerassa.

      Jos ei tarvitse pitkiä liikesarjoja on RAW jpg paras vaihtoehto. Jos jpg onnistuu ei RAW:iin tarvitse koskea, muussa tapauksessa RAW pelastaa useimmiten tilanteen suuremman säätövaransa avulla.

      Ps. Heitä Picasalla vesilintua. Se ei ole edes varsinainen kuvankäsittelyohjelma.

      • aloittaja olen

        kiitos vastauksesta. tykkään picasasta koska sitä on helppo käyttää.Kamera on ostettu uutena ja paketissa on step up photography 2, eos digital software instruction manuals ja solution disk v18.0 ei muita levyjä. Paketin olen ostanut joskus 2009 kai


      • iwigi
        aloittaja olen kirjoitti:

        kiitos vastauksesta. tykkään picasasta koska sitä on helppo käyttää.Kamera on ostettu uutena ja paketissa on step up photography 2, eos digital software instruction manuals ja solution disk v18.0 ei muita levyjä. Paketin olen ostanut joskus 2009 kai

        solution disk v18.0


      • aloittaja olen
        iwigi kirjoitti:

        solution disk v18.0

        kiitos avusta siellä on ohjelma joka avaisi rawit mutta niistä muutamasta ensimmäisestä sanoo että kuva on corrupeted eli jotenkin ne ensimmäiset sitten on vioittunu onneksi ne olikin vaan testikuvia


      • jkajfk
        aloittaja olen kirjoitti:

        kiitos avusta siellä on ohjelma joka avaisi rawit mutta niistä muutamasta ensimmäisestä sanoo että kuva on corrupeted eli jotenkin ne ensimmäiset sitten on vioittunu onneksi ne olikin vaan testikuvia

        Käytä kotinlukijaa.


      • aloittaja olen
        jkajfk kirjoitti:

        Käytä kotinlukijaa.

        jep täytyy mennä ostamaan uusi kun vanha on joskus hajonnut, mutta veikkaan että se saattaa olla osa syynä. kiitos


    • mnkeegan

      Rawia laukkaavat eivät koskaan opi valokuvaajiksi, koska oletetaan että säätämällä jälkeenpäin kaikki korjaantuu. Totta onkin että raw- kuvissa on kauhian paljon enemmän informaatioo kuin valmiiksi pureskelluissa jpg- kuvissa. Kannattaa opetella oikeat säädöt eri kuvaustilanteisiin niin säästyy paljon tilaa vieviltä raw- kuvilta. Lopuksi kun sitä rawia on väännelty ja säädelty se muunnetaan jpg- muotoon jolloin viimeistään ne ylimääräiset informaatiot haihtuu taivaan tuuliin. Tulemana kuitenkin edelleen enemmän megatavuja kuin alkuperäisessä jpg- kuvassa.

      • aloittaja olen

        juu olen vuosikausia kuvannut ja aina jpgnä nyt vasta ajattelin että kokeilen tuota rawta, ja picasaa käytän koska en kuvia mitenkään paljon muokkaile, kasvokuvia ehkä pehmentelen,mutten tavoite on että kuva onnistuu jo otettaessa ja tiedetään, tästä monet ei pidä että kuvia ei muokkailla:D


      • mulla on huolia
        aloittaja olen kirjoitti:

        juu olen vuosikausia kuvannut ja aina jpgnä nyt vasta ajattelin että kokeilen tuota rawta, ja picasaa käytän koska en kuvia mitenkään paljon muokkaile, kasvokuvia ehkä pehmentelen,mutten tavoite on että kuva onnistuu jo otettaessa ja tiedetään, tästä monet ei pidä että kuvia ei muokkailla:D

        No jopas nyt jotakin
        RAW ”kuva onnistuu jo otettaessa ja tiedetään …”
        Että semmoistakin saattaa sattua jo ottaessa?

        Minulla on semmoista, että ei onnistu ottaessa. Mm. RAW:n valkotasapainon joudun sen aina jälkikäteen säätämään.
        Usein myös kuvan vaalea ja tumma pää, kirkkaus, kylläisyys, terävyys ja kohina pitää säätää tulostusta varten. Usein vielä erikseen jokaista tulostinta (näyttö/netti, mustesuihku, kirjapaino) varten


      • mnkeegan
        mulla on huolia kirjoitti:

        No jopas nyt jotakin
        RAW ”kuva onnistuu jo otettaessa ja tiedetään …”
        Että semmoistakin saattaa sattua jo ottaessa?

        Minulla on semmoista, että ei onnistu ottaessa. Mm. RAW:n valkotasapainon joudun sen aina jälkikäteen säätämään.
        Usein myös kuvan vaalea ja tumma pää, kirkkaus, kylläisyys, terävyys ja kohina pitää säätää tulostusta varten. Usein vielä erikseen jokaista tulostinta (näyttö/netti, mustesuihku, kirjapaino) varten

        Minkälainen kamera on ihmisellä joka joutuu joka kuvan valkotasapainoa säätämään? Luulen ettei minkäänlaista kameraa. Senhän huomaa heti kameran takanäytöltä on onko valkotaspaino kohdillaan tai edes sinne päin. Itse toimin niin että otan keinovaloissa yhden koekuvan ja säädän valkotasapainoa sen perusteella. Erittäin hyvin on osunut säätäminen kohdilleen, ja ne pienet heitot mitä löytyy on helppo korjailla jpg- kuviinkin. En ole tullut ajatelleksikaan että kuva pitäisi säätää erikseen jokaista katselu ja tulostuslaitetta varten. Joka kerta paperitulostukset ovat näyttäneet tismalleen samanlaisilta kuin Samsungini näyttö ne on minulle näyttänyt. Toisin sanoen jos kuvat näyttää hyviltä tietokonenäytöllä näyttää ne hyviltä myös paperiversiona.


      • on huolia?
        mnkeegan kirjoitti:

        Minkälainen kamera on ihmisellä joka joutuu joka kuvan valkotasapainoa säätämään? Luulen ettei minkäänlaista kameraa. Senhän huomaa heti kameran takanäytöltä on onko valkotaspaino kohdillaan tai edes sinne päin. Itse toimin niin että otan keinovaloissa yhden koekuvan ja säädän valkotasapainoa sen perusteella. Erittäin hyvin on osunut säätäminen kohdilleen, ja ne pienet heitot mitä löytyy on helppo korjailla jpg- kuviinkin. En ole tullut ajatelleksikaan että kuva pitäisi säätää erikseen jokaista katselu ja tulostuslaitetta varten. Joka kerta paperitulostukset ovat näyttäneet tismalleen samanlaisilta kuin Samsungini näyttö ne on minulle näyttänyt. Toisin sanoen jos kuvat näyttää hyviltä tietokonenäytöllä näyttää ne hyviltä myös paperiversiona.

        Minkälainen kamera on ihmisellä jonka kamera säätää RAW-kuvien valkotasapainon?
        Voiko vika olla päässä vai onko kamera ihmeitä tekevä?


      • Että SILLEENKIN

        Että näin. Te mussunössöt ette ole KOSKAAN valokuvia ottaneet. Yli sata vuotta on tehty ja tehty erinomaisia valokuvia ILMAN mitään jipeegeetä tai digikameraa.
        Silloin kuvattiin mustavalkoisella ja nekin KORJATTIIN tarvttaessa PIMIÖSSÄ vrt tietokone. Ja suomalainen kuvaaja kuvasi ympäri maailmaa 1900-luvun alussa PALKKIKAMERALLA; LASILEVYLLÄ diakuvat. Telkkarissa oli sarja näistä diakuvista. Oli muuten HIENOJA ; TARKKOJA JA LOISTAVIA VÄREJÄ:


      • SILLEENKIN
        Että SILLEENKIN kirjoitti:

        Että näin. Te mussunössöt ette ole KOSKAAN valokuvia ottaneet. Yli sata vuotta on tehty ja tehty erinomaisia valokuvia ILMAN mitään jipeegeetä tai digikameraa.
        Silloin kuvattiin mustavalkoisella ja nekin KORJATTIIN tarvttaessa PIMIÖSSÄ vrt tietokone. Ja suomalainen kuvaaja kuvasi ympäri maailmaa 1900-luvun alussa PALKKIKAMERALLA; LASILEVYLLÄ diakuvat. Telkkarissa oli sarja näistä diakuvista. Oli muuten HIENOJA ; TARKKOJA JA LOISTAVIA VÄREJÄ:

        Hei! Unohdit, että ennen hiihdettiin suksilla kouluun KESÄT ja TALVET.


      • digisuksilla?
        SILLEENKIN kirjoitti:

        Hei! Unohdit, että ennen hiihdettiin suksilla kouluun KESÄT ja TALVET.

        Ne ei siis olleet digisukset vaanpuusukset.
        Huom ottaessa ei kuitenkaan hiihdetty kouluun yli sata vuotta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      178
      9404
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7228
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3645
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      105
      1428
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1293
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1188
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      931
    Aihe