Minulla on nuori koira, jota haluaisin pitää myös auki. Mutta lähtee kaikkien eläinten perään. Metsässä myös lähtee hajujen perään. Miten olette opettaneet koiranne niin, ettei lähde minkään perään?
jahtaajakoira
17
2190
Vastaukset
- jaappahj
Riippunee koiriesi metsästysviettien voimakkuudesta, kuinka helppoa tuollainen käytös on kitkeä pois.
- bullipoju
Samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa. Joitakin koiria ei voi pitää kuin aidatuilla alueilla vapaana koska riistavietti on niin vahva.
Mutta keinoja joilla voit kokeilla on luoksetuloharjoitukset ja kontaktiharjoitukset.
http://www.koirakoulukompassi.com/tanne.html- kissojen jahtaaja
Ei koira ole metsäkoira. Haluaisin kuulla miten olette opettaneet koiranne itse.
Kiitos linkistä kuitenkin. - j´w ´j
kissojen jahtaaja kirjoitti:
Ei koira ole metsäkoira. Haluaisin kuulla miten olette opettaneet koiranne itse.
Kiitos linkistä kuitenkin.Kaiken rotuisilla ja kaikkeen koulutetuilla koirilla voi esiintyä metsästysviettiä. Koirat ovat yksilöitä, eivätkä aina vastaa joka suhteessa rotuaan.
- bullipoju
kissojen jahtaaja kirjoitti:
Kiitos linkistä kuitenkin.Mutta selvästi riistaviettinen. Sinun on ensin selvitettävä onko koirasi täysin korvaton kun näkee eläimen. Opeta koiralle vaikka että pillin vihellyksestä saa namin aina, ehdollistat koirasi siihen ja kun koirasi tulee joka kerta hakemaan sinulta namin kun puhallat pilliin, voit alkaa kokeilemaan käytännössä.
Osta pitkä hihna tai köysi ellet luota koirasi palaavan ja mene koirasi kanssa etsimään "riistaa" ja kun riista löytyy ja koirasi lähtee sen perään, vihellä pilliin, jos koirasi reagoi edes jotenkin, on sinulla toivoa mutta jos koira ei reagoi mitenkään, on se riistavietti todennäköisesti ihan liian vahva että sille voisi tehdä mitään. Silloin kun koiralla on todella vahva riista vietti, se keskittää kaikki aistinsa riistaan eikä auta vaikka se olisi kuinka hyvin koulutettu koska koira ei kuule eikä näe mitään muuta kuin sen riistan.
Mutta tosiaan jos koirasi reagoi pilliin edes vaikka vain vilkaisemalla sinua, alkaisin sinuna tutkimaan tuota linkin sisältöä tarkasti. Turha minun on alkaa sitä tähän kirjoittamaan kun se tuolta linkistä löytyy ihan selvästi ja ehkä vielä selvemmin.
Minulla esim. on todella riistaviettinen koira joka juoksee kaiken juoksevan perään enkä ole saanut sitä opetettua pois. Koirani onneksi huomaa ennemmin kuin myöhemmin että en tulekaan sen perässä joten nuo jahdit eivät kauaa kestä. Mutta silti, pidän silmäni auki metsässä ja hihna on koko ajan kädessäni ja toivon todellakin että minä olen se joka huomaa sen jäniksen ensin.
- Minpin4Ever
Terve!
Itse opetin käskyn seis, eli koiran kuuluu pysähtyä ja totella seuraavaa käskyä mikä on yleensä luoksetulo.
Harjoittele ensin kävelyillä kun koira on remmissä, sanot käskyn seis ja pysähdyt. Kun koira ymmärtää että siitä käskystä pysähdytään niin palkkaa. Jatkoharjoite:karvaleluviehe ja koira vapaana. Liikuta ensin viehettä ihan vähän ja kun koira kiinnostuu niin SEIS. Jos koira ei pysähdy niin blokkaa pääsy vieheelle kieltäen ja aloita taas. Pysähdyksestä palkkaus ja useamman onnistumisen myötä lisäät vaikeutta liikuttamalla viehettä enemmän ja lopuksi jopa käyttämällä toista henkilöä liikutuksessa kun itse keskityt koiraan.
Huom! Seis käsky toimii vain pysäyttäjänä, jos et anna koiralle sen jälkeen muuta ohjetta (esim luoksetulo ja istuminen katsekontaktilla) niin koira tuskin pysyy pysähtyneenä paikallaan.- Tuokaan
ei kyllä välttämättä takaa sitä että onnistuisi :(. Mutta sinänsä ihan hyvä neuvo, tolla tyylillä itse sitä treenailin, mutta koiran vietit on sitä luokkaa että oksat veks. Kun koira pääsee tietyn matkan päähän ja saa hajun, niin siitä se alkaa: Parhaimmillaan tuntien odotus että herra saapuu harharetkiltään. Joten nykyään meillä koissu on riimun vanki jossa sitten tuo seis-käsky toimii hienosti. Pitkällä fleksillä kulkiessa koira pysähtyy välittömästi ja keskeyttää minkä tahansa toiminnon.
- Minpin4Ever
Tuokaan kirjoitti:
ei kyllä välttämättä takaa sitä että onnistuisi :(. Mutta sinänsä ihan hyvä neuvo, tolla tyylillä itse sitä treenailin, mutta koiran vietit on sitä luokkaa että oksat veks. Kun koira pääsee tietyn matkan päähän ja saa hajun, niin siitä se alkaa: Parhaimmillaan tuntien odotus että herra saapuu harharetkiltään. Joten nykyään meillä koissu on riimun vanki jossa sitten tuo seis-käsky toimii hienosti. Pitkällä fleksillä kulkiessa koira pysähtyy välittömästi ja keskeyttää minkä tahansa toiminnon.
Saako kysyä minkärotuinen koissu kyseessä? :)
Meilläkin vaati paljon toistoja että rottakoira on lähtemättä orvan tai muun pienriistan perään. - Se on
Minpin4Ever kirjoitti:
Saako kysyä minkärotuinen koissu kyseessä? :)
Meilläkin vaati paljon toistoja että rottakoira on lähtemättä orvan tai muun pienriistan perään.pystykorva/kkk ja lähtee kun telkkä pesästä kun jäniksen näkee. Tai jäljet haistaa. Sama juttu oravat, fasaanit, ketut, ja hirvet. Ei auta pikkupiipitykset edes fleksissä, vaan pitää olla reippaat desibelit ja ruista ranteessa kun kanin näkkee ;D Riistan perään säntäämistä en edes kauheasti estele muualla kuin jos tielle yrittää, ja silloin pysähtyy kuin seinään kun seis kajahtaa.
Tuo seis-käskyn opettaminen riistaviettiselle koiralle selkäytimeen on mitä parhain henkivakuutus sille. - Minpin4Ever
Se on kirjoitti:
pystykorva/kkk ja lähtee kun telkkä pesästä kun jäniksen näkee. Tai jäljet haistaa. Sama juttu oravat, fasaanit, ketut, ja hirvet. Ei auta pikkupiipitykset edes fleksissä, vaan pitää olla reippaat desibelit ja ruista ranteessa kun kanin näkkee ;D Riistan perään säntäämistä en edes kauheasti estele muualla kuin jos tielle yrittää, ja silloin pysähtyy kuin seinään kun seis kajahtaa.
Tuo seis-käskyn opettaminen riistaviettiselle koiralle selkäytimeen on mitä parhain henkivakuutus sille.Noilla roduilla ymärrän että jäljet kiinnostaa, kkk ainakin minun kokemusteni mukaan kova nenänkäyttäjä.
Toinen kätevä käsky on jätä. Tunnen pari koiranomistajaa joilla jäljistä innostuvia rotuja (beagle, mäyräkoira) jotka käyttävät jätä-käskyä kun haluavat koiran luopuvan jäljestä. Toki harrastavat mejää jotta koira pääsee positiivisesti tekemään sille mielekästä, luulen että täm auttaa luopumistilanteissa koska jälki ei ole yhtä arvokas jos kuitenkin ajoittain koira pääsee joskus luvallisesti jäljestämään. Se on kirjoitti:
pystykorva/kkk ja lähtee kun telkkä pesästä kun jäniksen näkee. Tai jäljet haistaa. Sama juttu oravat, fasaanit, ketut, ja hirvet. Ei auta pikkupiipitykset edes fleksissä, vaan pitää olla reippaat desibelit ja ruista ranteessa kun kanin näkkee ;D Riistan perään säntäämistä en edes kauheasti estele muualla kuin jos tielle yrittää, ja silloin pysähtyy kuin seinään kun seis kajahtaa.
Tuo seis-käskyn opettaminen riistaviettiselle koiralle selkäytimeen on mitä parhain henkivakuutus sille.Minä vuonna koirasi on syntynyt.. mietin vain kun itselläni on kyseisten rotujen miksaus. Vähän off topic, mutta voisivatko olla sisaruksia?
- Se on
mis.sy kirjoitti:
Minä vuonna koirasi on syntynyt.. mietin vain kun itselläni on kyseisten rotujen miksaus. Vähän off topic, mutta voisivatko olla sisaruksia?
kaiketi syntynyt vuonna 2-3/2006 ja meille se tuli 2007 keväällä kodinvaihtajana. Syntymäpaikka kaiketi jossain hämeessä. Koissu on erittäin suomenpystykorvan näköinen ja monet kysyvät onko se aito(siis kaiketi paperillista tarkoittavat). Kooltaan karvan verran isompi kuin pystis. Luonteeltaan jännä sekoitus arkuutta ja täydellistä itsesuojeluvaiston puutetta.
Täsmääkö kuvaus sun haukkuusi? Olisihan se mielenkiintoinen ylläri jos tuon sisaruksia jostain löytyisi. Se on kirjoitti:
kaiketi syntynyt vuonna 2-3/2006 ja meille se tuli 2007 keväällä kodinvaihtajana. Syntymäpaikka kaiketi jossain hämeessä. Koissu on erittäin suomenpystykorvan näköinen ja monet kysyvät onko se aito(siis kaiketi paperillista tarkoittavat). Kooltaan karvan verran isompi kuin pystis. Luonteeltaan jännä sekoitus arkuutta ja täydellistä itsesuojeluvaiston puutetta.
Täsmääkö kuvaus sun haukkuusi? Olisihan se mielenkiintoinen ylläri jos tuon sisaruksia jostain löytyisi.No luonne täsmää kyllä mutta neiti on syntynyt 12/08. Harmi kun ei hirveämmin näitä miksejä ole näkynyt tai kuullut että kenelläkään olisi, olisi ollut kiva tutustua sisaruksiin.
Tuo on taas pystykorvan kokoinen mutta täysin karjalankarhukoiran väritys, luonne on sitten molempia sekaisin, vartioi kotia mutta oravan, jäniksen,pupun tai vaikkapa liian lujaa lentävän puunlehden nähdessään (sanojasi lainaten) lähtee kuin telkkä pesästä perään.
Neidin syntymäpaikasta en tiedä kun rescue yhdistykseltä minulle tuli, mutta ihan suomesta kotoisin oleva neitokainen.
Hyvä kysymys,muttei helppo vastata...
Eläinten perään lähteminen kertoo saalisvietistä,riistan hajujen metsästus/riistavietistä.
Kumpaakin voi olla tai sitten jompaakumpaa.Metsästyskoirilla useinmiten enemmän jälkimmäistä.
Mutta kummankin saaminen hallintaan on hallintakysymys.Ja mitä vahvemmat vietit noissa,sen vahvempi se perushallinta pitää olla.
Meillä ei lähdetä perään.Ja sen eteen aloitetaan työt heti,kun pentu tulee.
Eli ihan peruskamaa,heti lähdetään rakentamaan luotto kuntoon ja suhde.Kaikkeen opetetaan miten kuuluu toimia.Opetetaan,motivoidaan ja vaaditaan.Opetetaan kielto ja myös vaaditaan.Tuo on perus.
Koiralle opetetaan kunnon kontakti,matkat mitä se saa irrota,ja EI koskaan päästetä silmistä häviämään,varsinkaan nuorta koiraa.Luoksetulo vahvaksi,myöskin pysäytys/hallinta käskyt.Vapaana ollessaan EI koskaan saa lähteä yhdenkään ihmisen tai koiran luo,ilman lupaa.
Noilla siis luodaan pohjaa,että ikinä ei livistetä,mistään syystä.
Itse käytän paljon makupaloja.Lenkillä harjoitellaan noita säännöllisesti,kun "vitsaa" väännetään.Vanhempanakin satunnaisesti palkkailen.
Harjoitellaan tarvittaessa pitkällä liinalla.Tuttujen koirien kanssa mm.helppo harjoitella.
Alussa kun koira bongaa jotain,niin heti huomio itseen ja keskeytys.Kun koira tottelee,kovat kehut ja makupalat.
Jos koira lähtee,niin yksi/korkeintaan kaksi kieltoa.Jos ei tottele,niin sitten perään ja siihen malliin muistutus,että varmasti tietää tehneensä väärin.
Heti perään,tilanteen purku,esim.luoksetulo ja hyvät palkkaukset/kiitokset.
Niin ja metsässä,vielä raakileen koiran pysäytän heti hajulta,kun huomaan,että bongaa jonkun sellaisen hajun,että jalat alkaa vipattamaan väärään suuntaan.
Noilla eväillä meillä on menty ja säännöillä.Ja portista ulos kun astutaan(pihalla saa ajaa),niin yhtään mitään ei jahdata.Ei edes kärpäsiä.Päivittäin on normilenkeilläkin auki,ja kuten sanoin,niin palkkaan/kehun vanhempanakin.Ja aina hyvinkin voimakkaasti(ja usein makupalallakin,jos on),kun on esim.tiukka paikka ollut,kuten vaikka kissa lähtenyt nenän edestä ym. ...
Tuossa nyt jotain niistä systeemeistä,joilla kaikki on harjoitettu :)- kukkahattutäti ;)
No itselläni fokseja ja olen pitänyt niitä heti irti..välillä mennyt piiloon jotta joutuu hakemaan minua ja kun löytää paljon kehuja ja palkkiota.
Minun koirillani toimi vinkulelu palkkiona ja namit eli nakit.
Aluksi voisi olla hyvä pitää koulutushihnassa ja harjoitella luoksetuloa. Eli tee itsestäsi mielenkiintoinen(korkea ääni saa koiran huomion ja juokseminen poispäin siitä hulluttele ja kun koira luonasi palkitse) jonka perässä on hauskaa mennä.
Täysin 100% koirani ei olleet eli ajatus oltava hieman koiriaeni edellä eli jos näkyy jotain niin seis käsky hyvä. Eli jos jossain jotain hyvin mielenkiintoista niin älä oleta että koirasi kääntää selän sille vaan pysytä käskyllä ja laita suosiolla kiinni hetkeksi ja vaihda suuntaa ja kehu kun unohtuu asia päästä irti.
Omani ei jättänyt minua mutta metsäkoiran tapaan etäisyys minusta on luontaisesti 100m ja jos annat mennä sen sinne niin hallinta heikkenee. Eli pyri pitämään koirasi noin 20m päässä max. Ja treenaa vain kun koirasi on jo kuluttanut suurimman energian.
Ai niin se vielä kun päästät koirasi irti niin harjoittele kiinnilaittoa myös siten että laitat koiran kiinni palkitset ja irrotat uudestaan näin koira ei miellä luoksetuloa kiinnilaittamiseen ja tylsyyteen.- kukkahattutäti ;)
Harrastin myös perustokoa eli seuraamista ja paikallaoloa etc..se vahvistaa kontaktia ja ohjattavuutta.
Koulutukset aina mielenkiintoisina ja pienin etapein..
- Noudattakaa lakia
Jos (ja kun ) täällä on niitä itsekkäitä ja välinpitämättömiä koiranomistajia, jotka ei noudata lakia ja sääntöjä, vaan pitävät koiriaan vapaana kielletyillä alueilla, niin tässä muistin virkistämiseksi kerrattakoon, mitä laki määrää:
JÄRJESTYSLAKI
4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Pitäkää koirat siis aina kiinni! Lukuunottamatta noita poikkeuksia, mitä laissa on mainittu.
Oikein toimimalla kaikilla on paljon mukavampaa. Muistakaa, että on esimerkiksi paljon ihmisiä, jotka pelkäävät koiria. Tällaisten ihmisten ei tulisi joutua kohtaamaan vapaana kulkevia koiria sellaisilla alueilla, joilla koirat täytyy pitää kiinni!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1377189Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1255001L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa684372TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153493Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242301Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3021799Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241666Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91609- 671495
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581448