Miksi hampaan puudutus sattuu?

niin miksi

Voisiko joku selittää miksi puudutuspiikin laittaminen tekee joskus kipeää ja joskus taas ei tunnu lähes lainkaan? Johtuuko kipu esim. siitä että se laitetaan väärään kohtaan?

21

9214

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auli

      mutta kipu ei välttämättä tarkoita, että se olisi väärään kohtaan pistetty.

      Minun mielestäni puudutuksessa aiheutettu kipu riippuu lähinnä pistäjän taidoista. Rauhallisesti laitettu puudutus ei satu ja nopea survaistu puudutus sattuu tai ei satu.

      Minulla puudutus on laitettu siten, että limakalvon läpi pistämisen jälkeen hammaslääkäri hiukan ruiskuttaa puudutusainetta ja sitten vasta työntää piikkiä syvemmälle jne. Toisaalta useampaan kohtaan pistäminen on tehty siten, että neula on nostettu lähelle pintaa ja sitten pistetty pienessä kulmassa toiseen paikkaan. Neulaa vääntelemällä aiheutetaan ylimääräistä kipua ja kipua voi aiheutua myös liian nopealla puudutusaineen ruiskuttamisella.

      Kun puudutus laitetaan sinne "leukanivelien suuntaan" ja hammaslääkäri käskee aukaista suu oikein isoksi, niin sitä neuvoa kannattaa noudattaa, sillä nimittäin on merkitystä puudutuksen onnistumiseen. Mikäli hammaslääkäri kehoittaa tämän jälkeen hieman sulkemaan suuta, niin näin kannattaa tehdä.

      Minun erään epäonnistuneen puudutuksen syy oli hammaslääkärin mukaan se etten avannut suutani tarpeeksi suureksi... kenelläkään toisella hammaslääkärillä puudutus ei ole moisen syyn takia epäonnistunut, useimmat hammaslääkärit pyytävät nimittäin minua hiukan sulkemaan suuta ennen pistämistä - en ole kysynyt miksi.

    • Piki

      Mua on kerran puudutettu ja toista kertaa ei puuduteta. Vähemmällä tuskalla pääsee ilman puudutusta. Ei tarvi olla turpa turvoksissa loppu päivää.

    • Piikitetty

      ..jos on ammattitaitoinen piikittäjä..

      Lukuisia piikkejä saaneena, totean, että kyllä piikin "sattuminen" on lääkärin ammattitaidottomuutta!

      • puudutettu joskus

        Piikityksen sattumiseen vaikuttaa myös puudutettavan hampaan sijainti. Alaleuan puudutuksessa neula laitetaan sinne "leukanivelen suuntaan" niinkuin nimim. "Auli" kertoi. Siellä on kudosta "paksummin" ja luu tulee vastaan myöhemmin. Kun taas esim. suulaenpuolella luu on hyvin lähellä ja limakalvoa on sen päällä ohuesti.


    • ree

      Mä kysyin kerran puudutuksen jälkeen hampilääkäriltä, että mikä siinä on kun joskus se sattuu ja joskus ei (ko. kerralla en edes tuntenut koko piikkiä). Lääkäri selitti että se riippuu täysin puudutettavasta kohdasta ja siitä, sattuuko puudutuspiikki osumaan johonkin hermoon vai ei. jos ei osu, niin ei myöskään satu. Kyllä mä uskon että ammattitaitoinen lääkäri osaa pistää puudutuksen siten ettei se satu.

    • Kokemusta on

      Mulla sattui puudutukset ennen tosi paljon!

      Vaihdoin lääkäriä ja yllätys, yllätys, ei ole sattunut kertaakaan, vaikka on puudutettu lähes koko kalusto myös tämän uuden lääkärin kanssa!

      Siis ei satu, kun on ammattitaitoinen pistäjä!

    • kiinnostunut

      Miten puudutus sitten laitetaan niin ettei se satu? Mitä virheitä satuttajat tekevät?
      Minä haluan selvyyden tähän että voi "valistaa" hammaslääkäriäni miten hänen pitää toimia.

      • Auli

        sinä et voi opettaa hammaslääkäriä, vaan hän on oppinut puuduttamisen hammaslääketieteellisessä tai sitten ei ole.

        Liekö "elohopealtistuksen syytä" tai asenteiden, mutta vanha koira oppii paremmin uusia asioita kuin hammaslääkäri.


      • kiinn. inttäjä
        Auli kirjoitti:

        sinä et voi opettaa hammaslääkäriä, vaan hän on oppinut puuduttamisen hammaslääketieteellisessä tai sitten ei ole.

        Liekö "elohopealtistuksen syytä" tai asenteiden, mutta vanha koira oppii paremmin uusia asioita kuin hammaslääkäri.

        Haluan tietää täsmälleen mitä virheitä tekevät ne h:t jotka satuttavat.


      • rory
        kiinn. inttäjä kirjoitti:

        Haluan tietää täsmälleen mitä virheitä tekevät ne h:t jotka satuttavat.

        Puudutteen laiton tulee tapahtua rauhallisesti ja aspiroiden. (itseaspiroivienruiskujen tulisi olla itsestäänselvyys jokaisella hammaslääkäriasemalla!) Jos puudute ruiskutetaan kudoksiin liian nopeasti, se aiheuttaa paikallisesti enemmän painetta ja turvotusta, ja näin myös kipua. Johtopuudutuksessa tulisi käyttää tarpeeksi pitkää neulaa, jotta varmasti päästään anatomisesti oikeaan paikkaan. Limakalvoa venytetään yleensä niin jämäkästi, että siitä syntyvä epämiellyttävä tunne heikentää neulanpiston aiheuttaa aistimusta.


      • Niinkö?
        rory kirjoitti:

        Puudutteen laiton tulee tapahtua rauhallisesti ja aspiroiden. (itseaspiroivienruiskujen tulisi olla itsestäänselvyys jokaisella hammaslääkäriasemalla!) Jos puudute ruiskutetaan kudoksiin liian nopeasti, se aiheuttaa paikallisesti enemmän painetta ja turvotusta, ja näin myös kipua. Johtopuudutuksessa tulisi käyttää tarpeeksi pitkää neulaa, jotta varmasti päästään anatomisesti oikeaan paikkaan. Limakalvoa venytetään yleensä niin jämäkästi, että siitä syntyvä epämiellyttävä tunne heikentää neulanpiston aiheuttaa aistimusta.

        ja niiden sivuvaikutuksista.

        http://www.mpa.se/observanda/obs04/040115_xylocain_indrag.shtml


    • viljo4

      Poraamine ilman puudutusta vasta sattuukin. Piikki sen rinnalla on pientä.

    • viljo1

      Puudutus on kuin itikan pisto. Turha kenenkään suurennella asiaa. Vertaa hammas särkyyn niin se ei ole mitään.

      • mistä johtunee

        Älä nyt naurata mua on sattunut niin monta kertaa ei aina
        hyttysenpisto ei satu puudutus on hirveää kun menee pieleen.


    • Armeijassa hammaslääkärin puudutukset oli järkyttävän kivuliaita, kun hammaslääkäri pisti puudutusaineen hirmuisen kovalla paineella ikeneen, niin tuntui, että ien räjähtää.
      Armeijan jälkeen eka puudutus kunnallisella ei tuntunut missään.

      • intti -87

        Intin alussa tarkastettiin hampaat. Hammaslääkäri sanoi että mites on hampaat päässyt noin huonoon kuntoon. Ei tullut kuitenkaan kutsua hammaslääkärille sen jälkeen.

        Miksi tarkastettiin jos ei hoideta. Tilastoja vartenko?


      • 0-0
        intti -87 kirjoitti:

        Intin alussa tarkastettiin hampaat. Hammaslääkäri sanoi että mites on hampaat päässyt noin huonoon kuntoon. Ei tullut kuitenkaan kutsua hammaslääkärille sen jälkeen.

        Miksi tarkastettiin jos ei hoideta. Tilastoja vartenko?

        Minulta hammaslääkäri löysi kaksi reikää ja antoi ajat paikkaamiseen. En kuitenkaan mennyt sillä multa hajosi poskihampaan paikka jonka kävin uusimassa siviilipuolella. Noita kahta remineralisoitunutta reiän alkua ei kukaan hammaslääkäri ole nähnyt syytä paikata vaikka ne ovat olleet suussa jo 20 vuotta.


      • Anonyymi
        intti -87 kirjoitti:

        Intin alussa tarkastettiin hampaat. Hammaslääkäri sanoi että mites on hampaat päässyt noin huonoon kuntoon. Ei tullut kuitenkaan kutsua hammaslääkärille sen jälkeen.

        Miksi tarkastettiin jos ei hoideta. Tilastoja vartenko?

        tilastoja varten, ei mitään muita vastaanottoja


    • yip

      Puudutus on ammatti taidon puute. Olen nyt 28v ja ala asteelta alkaen kunnallisessa lääkärissä eivät ole saaneet hampaitani kuntoon.Paikka pysyy noin puolesta vuodesta vuoteen ja puudutus on mennyt lähes aina päin persettä. Nyt olen aikusi iällä käynyt yksityisellä ja aivan käsittämätömän taitavaa toiminntaa,se otti yhdellä kertaa 3kpl taka hampaita irti niin että en tiennyt kivusta mitään.

    • KertlundVideos

      Pyydä pintapuudutus , ne laittaa rasvaa ikenee ni sit ku pistetää ni ei tunnu missää

      • Olet_tyhmä_trolli

        12 vuotta myöhässä annettu ohje.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe