Leikkaus ja rööki

Palaako??

Hei, olen menossa tissileikkaukseen jossa minulle tehdään rintojen kohotus ilman implantteja. Nyt jännittää kun tupakoin.. Leikkaus on 3 viikon päästä ja tupakkaa palaa noin 10 kpl päivässä. yritän koko ajan vähentää, mutta kun tekee niin mieli :( Lääkäri sanoi, että tupakoiminen hidastaa haavojen paranemista. Oletko sinä jossain operaatiossa käynyt ja tupakoinut. miten vaikutti? Kiitos jo etukäteen kokemuksista :)

34

7731

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei pala!

En ikinä riskeerais röökillä koko hommaa. Kumpaa siis haluat enemmän; röökiä vai tissit?

"6 – 8 viikkoa ennen leikkausta lopettaneista oli 5 %:lla oli haavakomplikaatioita verrattuna verrokkiryhmän 31 %:iin"

"Plastiikka- ja mikrokirurgiset toimenpiteet ovat erityisen herkkiä tupakoinnin
      haittavaikutuksille."

Tosin rintojen pienennysleikkauksessa ei jossain pienessä otannassa havaittu tupakan aiheuttavan normaalia enempää komplikaatioita, mutta ihmettelenpä miksi, kun kaikissa muissa leikkauksissa se on riski.... Tosin arpien paranemiseen se sitten vaikuttaa.

http://www.stumppi.fi/files/attachments/pdf-tiedostot_sisalto_/kirurgia.pdf

Tsemppiä!

• dfghjkl

Vain idiootti polttaa ja lisää riskiä. Jos ei pysty lakkoon niin on iso ongelma- itsensä ja röökin kanssa.

• .....

Luulisi että tuossa olisi hyvä tilaisuus lopettaa tupakointi kokonaan. Kun leikkauksen vuoksi pitää keskeyttää muutamaksi viikoksi (mieluummin kuukausiksi) niin siitä on helpompi jatkaa lakkoa.

• kuntoile
        ..... kirjoitti:

Luulisi että tuossa olisi hyvä tilaisuus lopettaa tupakointi kokonaan. Kun leikkauksen vuoksi pitää keskeyttää muutamaksi viikoksi (mieluummin kuukausiksi) niin siitä on helpompi jatkaa lakkoa.

Olen polttanut yli 30 v. ja läpikäynyt joitakin operaatioita, hengissä ollaan ja arvet on kiinni, eivätkä loista. MUTTA...

ENNEN isoa operaatiota kannattaa nostaa kuntoa esim. lenkkeilemällä päivittäin, vähentää tupakki ihan muutamaan/pvä, taukoa drinksuihin ja nukkua säännöllisesti.Kokeiltu on ja toimii, hyväkuntoisena kun menet,hyväkuntoisena myös tulet.

• Ohjeet saanut
        kuntoile kirjoitti:

Olen polttanut yli 30 v. ja läpikäynyt joitakin operaatioita, hengissä ollaan ja arvet on kiinni, eivätkä loista. MUTTA...

ENNEN isoa operaatiota kannattaa nostaa kuntoa esim. lenkkeilemällä päivittäin, vähentää tupakki ihan muutamaan/pvä, taukoa drinksuihin ja nukkua säännöllisesti.Kokeiltu on ja toimii, hyväkuntoisena kun menet,hyväkuntoisena myös tulet.

Ahkerat tupakoitsijat puolustelevat aina että leikkaushaavat on parantunut ihan hyvin vaikka olisi käynyt tupakalla juuri ennen leikkausta. Tottahan perusterve ihminen paranee leikkauksesta vaikka tupakoikin, mutta varsinkin plastiikkakirurgit korostavat että haavat paranee PAREMMIN kun lopettaa tupakoinnin kokonaan (ei pelkästään vähennä) muutamaa kuukautta ennen leikkausta. Tupakointi heikentää ihon pintaverenkiertoa jolloin pintakerros ei parane ja leikkausarpi voi jäädä hieman leveämmäksi.

Tupakoinnin täysi lopetus edes joitakin tunteja ennen leikkausta parantaa tilannetta nukutuksessa. Tupakoitsija ei aina huomaa kuinka paljon savua jää pyörimään keuhkoihin vielä pitkäksi ajaksi. Tupakoitsija ei tätä huomaa itse kun hajuaisti on jo heikentynyt ja tottunut, mutta tupakoimaton haistaa sen kun ennen bussiin astumista on vedetty viimeiset henkoset ja sen jälkeen koko bussi haisee kuin siellä olisi tupakoitu.

• kuntoile
        Ohjeet saanut kirjoitti:

Ahkerat tupakoitsijat puolustelevat aina että leikkaushaavat on parantunut ihan hyvin vaikka olisi käynyt tupakalla juuri ennen leikkausta. Tottahan perusterve ihminen paranee leikkauksesta vaikka tupakoikin, mutta varsinkin plastiikkakirurgit korostavat että haavat paranee PAREMMIN kun lopettaa tupakoinnin kokonaan (ei pelkästään vähennä) muutamaa kuukautta ennen leikkausta. Tupakointi heikentää ihon pintaverenkiertoa jolloin pintakerros ei parane ja leikkausarpi voi jäädä hieman leveämmäksi.

Tupakoinnin täysi lopetus edes joitakin tunteja ennen leikkausta parantaa tilannetta nukutuksessa. Tupakoitsija ei aina huomaa kuinka paljon savua jää pyörimään keuhkoihin vielä pitkäksi ajaksi. Tupakoitsija ei tätä huomaa itse kun hajuaisti on jo heikentynyt ja tottunut, mutta tupakoimaton haistaa sen kun ennen bussiin astumista on vedetty viimeiset henkoset ja sen jälkeen koko bussi haisee kuin siellä olisi tupakoitu.

Unohdin kertoa, että ennen leikkausta, niin monta päivää kun kykenen, olen kokonaan ilman tupakkia.

• Tupakka1

Paljonko leikkauksen jälkeen pitää olla tupakoimatta? Vaikuttaako se vielä kuukaudenkin kuluttua arpeen?

• Mieluiten123

koko loppuelämä.

• Lopeta2

Jätä pois kokonaan.

• Nikotiini1

Miten nicorette vaikuttaa?

• $yöpäkääreet

Tupakoivien logiikka: Rapataan ulkokurota, mutta sisältä silkkoa täynnä... kalikittujen hautojen logiikka.

Esteettisyys ei ulotu pintaa pidemmälle.

• kuntoile

Kuinkahan mahtaa olla oma tilanteesi ? Katkeralta kuulostaa......

• $yöpäkääreet

>> Kuinkahan mahtaa olla oma tilanteesi ? Katkeralta kuulostaa......

Kommentoin yleisellä tasolla. On varsin merkillistä ja paradoksaalia miten melko monikin huonot elintavat omaava ja niilä terveyttään, sekä ulkonäköäänkin rapauttava hakeutuu "esteettikirurgian" ja vastaavien toimenpiteiden piiriin.

Tupakointi rapauttaa ihmisen terveyttä kaikilla tasoilla, sekä nopeuttaa myös ulkoista vanhenemista ja turmelee ihoakin. Ohessa katsaus aiheeseen:

- http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288337174084.html

- http://www.tohtori.fi/?page=0421481

Terveillä elintavoilla ylläpidetään kokonaisvaltaista terveyttä ja boonuksena henkilö säilyy ulkoisestikin nuorekkaampana ja vanhenee paremmissa puitteissa. Luonnollisestikin tunneperäinen, henkien ja älyllinen terveyskin heijastuu ihmisestä myöskin ulospäin.

:D

• kuntoile

Kuulostaa Päivi Räsäs-tyyppiseltä nalkutukselta ja paasaamiselta.Minun ulkonäkö, eikä fysiikka ole todellakaan rapautunut.Kyllä tupakoitsijalla voi olla tupakoinnista huolimatta esim.liikuntaharrastus sekä älyllisiä harrastuksia.Ihoni on todella hyvässä kunnossa, hampaat hoidettu ja ikää mittarissa 58 v.Sorry, harmittaa vaan tuo ikuinen holhoustyylinen jankutus, ihan hyvin tässä voidaan ja toki tupakointimäärä on tässä omalla kohdallani huomattavasti pienentynyt muutaman vuoden aikana.

• $yöpäkääreet
        kuntoile kirjoitti:

Kuulostaa Päivi Räsäs-tyyppiseltä nalkutukselta ja paasaamiselta.Minun ulkonäkö, eikä fysiikka ole todellakaan rapautunut.Kyllä tupakoitsijalla voi olla tupakoinnista huolimatta esim.liikuntaharrastus sekä älyllisiä harrastuksia.Ihoni on todella hyvässä kunnossa, hampaat hoidettu ja ikää mittarissa 58 v.Sorry, harmittaa vaan tuo ikuinen holhoustyylinen jankutus, ihan hyvin tässä voidaan ja toki tupakointimäärä on tässä omalla kohdallani huomattavasti pienentynyt muutaman vuoden aikana.

>> Minun ulkonäkö, eikä fysiikka ole todellakaan rapautunut.

Päänsä voi toki halutessaan laittaa pensaaseen. Oletko tietoinen millaisessa kunnossa keuhkosi ovat tervan mustaamina? Oletko tietoinen millaisia muutoksia ja pesäkkeitä savukeiden toksiinit aiheuttavat keukorakkuloissa ja keuhkojen hiussuonien extreemeissä? Tupakointi on erityisen haitallista myös yleisvaltaiselle terveydelle.

- http://www.tohtori.fi/?page=0421481

On varsin hämmästyttää miten kyseinen suorastaan kivikautinen, epäterveellinen, oksettavan pahalle haiseva ja epäesteettinen tapa voi edelleen olla edes olemassa nykyisessä ns. sivistyksen ja tiedonkin aikakaudeksi sanotussa maailmassa.

Kyse on myös elämänarvoista. Todelinen elämänsä arvostus ja aktiivinen / omaehtoinen itsensä saastuttaminen tupakoinnilla ei sovi samaan laauseeseen.

Tokihan viimekädessä jokainen tekee elämällään mitä haluaa, sillä edelletyksellä ettei vahingoita toisia. Sääliksi käy syntymättömiä lapsia joiden äiti tupakoi raskausaikana ja sittemmin lapsiperheitä joissa toinen tai molemmat vanhemmista tupakoivat ja antavat erityisen huonon mallin. Lisäksi osa lapsista kärsii passiivisesta tupakoinnista kaikine sen vaikutuksineen, asia johon heille ei ole edes annettu valinnan mahdollisuutta. Miksi edes antaa elämää ja sitten sitä saastuttaen jo ensi metreiltä?

Tupakoinnin puolustukseksi on vain naivi massamallien seuraaminen, koukkuun jääminen, psykologis-henkinen heikkous ja sen aiheuttama riippuvuus aivan kuten huumeissakin. Tupakointi on orjuutta, ei vapautta. Kuitenkin moni on osannut lopettaa tupakoinnilla terveytensä raiskaamisen ja ovat ratkaisustaan ansaitusti tyytyväisiä.

• Mietippä ite

Rööki kasvattaa riskiä. Vain idiootti polttaa

• tietoa1000

Tupakointi huonontaa verenkiertoa eli suomiksi hidastaa ja huonontaa haavan parenemista. Muutama viikko ennen ja jälkeen toimenpiteen tulee olla polttamatta.

• Ohjeen saanut

Muutama viikkokaan ei vielä riitä. Plastiikkakirurgit puhuvat kuukausista ennen leikkausta ja sen jälkeen voikin lopettaa kokonaan.

• tupakka ja leikkaus

Mulle suositeltiin 6 viikkoa ennen leikkausta tai mielellään kokonaan pois. Mikä tupakassa huonontaa verenkiertoa?

• vain cepikset

Hölmöläisten hommaa koko polttaminen.

• Alk. peräinen

Kävi hyvä zäkä :) vähensin siis tupakan 5kpl/ päivässä ja harrastin liikuntaa ennen leikkausta. aamulla poltin 1 ennen kun kotoota lähdin sairaalalle. Kaikki meni leikkauksessa hyvin vaikka olikin hyvin pitkä operaatio! ja arvet on parantunut täydellisesti. edes nänneissä ei ole ollut verenkierto ongelmia, ei ollut verenpurkautumia eikä pahoja mustelmia, mutta olin siis varmaan vain onnekas? Leikkauksen jälkeen meni päiviä että pystyin polttamaan. aina kun otin hatsin tuli pahaolo sama syömisen kanssa. johtui varmaan vahvoista särkylääkkeistä. pidin myös leikkauksen jälkeen tukisukkia yötäpäivää melkein 2 viikkoa että verenkierto olisi parempaa. ehkä tästäkin oli apua? suosittelen silti kaikille röökin lopettamista vaikka itse en siihen pystynyt :)

• alk. per

ainiin eli nikotiini hidastaa pintaverenkiertoa eli nicoretteäkään ei saisi käyttää!

• kuntoile
        alk. per kirjoitti:

ainiin eli nikotiini hidastaa pintaverenkiertoa eli nicoretteäkään ei saisi käyttää!

Hyvä, tuli itse kokeiltua tuo kuntoilun vaikutus palautumiseen, taukoa liikunnassa ei juurikaan kannata pitää. Aika merkillistä tuo saarnojen määrä, en minä, et sinä, eikä tupakoitsijat saarnojen perusteella tapojaan muuta. Itselläni on ammatti, jonka sisältämän erik.tiedon perusteella voisin syyllistää tämän Syöpäkääryleet-tyypin monestakin asiasta, mutta jostain kumman syystä tuntuu, että elämäntapavalintasi on sinun oma valinta.Nyt keskustelun aiheena ei ollut mikään käännytys tupakasta.

• Ylivarovaisuutta

Tukisukilla ei ole mitään vaikutusta verenkiertoon. Niitä käsketään pitää vain vuodelevossa ettei synny veritulppia kun ei pääse liikkumaan. Rintaleikkauksissa pääsee liikkumaan heti, joten tukisukat on turhat jos liikkuu ja kävelee normaalisti.

• $yöpäkääreet
        kuntoile kirjoitti:

Hyvä, tuli itse kokeiltua tuo kuntoilun vaikutus palautumiseen, taukoa liikunnassa ei juurikaan kannata pitää. Aika merkillistä tuo saarnojen määrä, en minä, et sinä, eikä tupakoitsijat saarnojen perusteella tapojaan muuta. Itselläni on ammatti, jonka sisältämän erik.tiedon perusteella voisin syyllistää tämän Syöpäkääryleet-tyypin monestakin asiasta, mutta jostain kumman syystä tuntuu, että elämäntapavalintasi on sinun oma valinta.Nyt keskustelun aiheena ei ollut mikään käännytys tupakasta.

"kuntoile" >> Itselläni on ammatti, jonka sisältämän erik.tiedon perusteella voisin syyllistää tämän Syöpäkääryleet-tyypin monestakin asiasta,

Silloin kun itse asiaan ei ole argumentoitavaa faktapohjalla, niin jotkut kokevat tarvetta lähteä täysin sivuraitelle, selän takana juputtamiseen, sekä henkilöön käymisiin.

Tällaiseen raukkamaistyyliseen selän takana juputtamiseenko ammattisi sisältämä "erikoistieto" on antanut pätevyyden ja henkisen kypsyyden?

Mikäli sinulla on jotakin itse asiaan liittyvää faktapohjaista argumentoivaa, niin puhu minulle suoraan, äläkä juputa akkamaisen raukkamaisesti selän takana.

Kuulisin mieluusti argumettisi joilla kumoat linkein esille nostamani tupakoinnin toksiinien aiheuttamat tärviöt kokonaisvaltaiselle terveydelle pidemmällä aikavälillä.

• donethat...

Poltan, useissa leikkauksissa ollut ja mm. rintojen pienennysleikkauksessa (jossa paljon haava-alueita). Aina haavat parantuneet erinomaisesti, komplikaatioitta. Ei voi olla pelkkää hyvää tuuria, vaan varmaan saan olla onnekas ettei haavat tulehdu vaan menevät kiinni saman tein ja arvista tulee huomaamattomia. Mutta en silti suosittele polttamista missään tilanteessa ;) Mulla sanottiin että 6 kk leikkausta ennen pitäisi lopettaa jotta sillä olisi vaikutusta.

Erään kerran sairaalassa ollessani kun hoitsu mua kärräs ulos tupakille (jalka kipsissä) niin kertoi et tukimuksen mukaan tupakitsijat paranevat nopeammin koska niillä on niin kiire liikkeelle ;)

• Huumorijuttu

Tämä kommentti nopeammin parantumisesta tupakoijilla ei liity tupakanpolttoon vaan siihen että tupakalla käynti pakottaa liikkumaan enemmän kuin muuten viitsisi. Sen vuoksi nykyisin leikkauspotilaat nostetaan kävelemään ja liikkumaan heti kun siihen vähänkin pystyy.

• donethat...
        Huumorijuttu kirjoitti:

Tämä kommentti nopeammin parantumisesta tupakoijilla ei liity tupakanpolttoon vaan siihen että tupakalla käynti pakottaa liikkumaan enemmän kuin muuten viitsisi. Sen vuoksi nykyisin leikkauspotilaat nostetaan kävelemään ja liikkumaan heti kun siihen vähänkin pystyy.

Liittyhän se nimenomaan tupakointiin; tupakoijilla on kiire päästä liikkumaan ja röökille. Jos ei polta niin ei ole mitään niin hyvää (pakottavaa) syytä päästä ylös, ulos ja röökille. Itse tupakoiminen ei tietenkään paranna ketään ;) Mutta tupakanpoltto nimenomaan saa leikkauspotilaat nopeammin ylös sängynpohjalta, ei tarvitse kehoittaa liikkumaan ;)

• Toipumisesta

Eli tupakoija toipuu nopeemmin?

• Väärä oletus

Ei toivu. Leikkaushaavojen paraneminen kestää hiukan kauemmin koska ihon pintaverenkierto on huono. Myös tupakoinnin aiheuttama huonompi keuhkojen hapettuminen heikentää hieman toipumista tupakoimattomaan verrattuna. Kyllähän tupakoijakin toipuu ja haavat paranee, mutta jos sama ihminen ei olisi koskaan polttanut, toipuminen olisi nopeampaa.

Tuo hoitajan huumoriheitto nopeammasta toipumisesta tarkoitti sitä että tupakoitsija lähtee liikkeelle aiemmin tupakanhimon ajamana. Kyllähän noita on nähnyt sairaalassa ollessa. Minäkin olen joutunut pukemaan huonetoveria kun hän ei itse pystynyt leikkauksen jälkeen jotta hän pääsi ulos tupakalle.

• Äo testi

Tupakointi on idioottien hommaa. En koskaan ole naisen kanssa joka polttaa.

• Lääke?

Miten nää uudet lääkkeet toimii siis tupakasta irti pääsemiseen?

• ENT. ketjupolttaja

Itse poltin ketjupolttajana noin 30-vuotta. Terveyshuollosta sain Champix lääkekuurin. Ekan pillerin jälkeen tupakka ei maistunut miltään ja en saanut sitä enään poltettua... Nyt kaksi vuotta myöhemmin ihmettelen, että mikä siinä tupakassa koukutti? Hae ihmeessä lääkäriltä resepti. Alkuun sivuvaikutuksena tuli vallattomia unia ja vatsakipuja. Ne loppu, kun puolitin annoksen eli TSEMPPIÄ sinulle.

• lääke??

Siis mikä lääke. Joku muu kun nicorette?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe