Luotettava päivähoito

Lapsen etu ensin

On kummallista, kun monet vanhemmat ei luota suomalaiseen päivähoitoon. Mikä lasten päivähoidossa on vikana? Päivähoito on suomessa hyvin valvottua, lapsilähtöistä sekä hoitajat hyvin koulutettuja ja lapsen hoidosta on aina mahdollisuus keskustella kasvatuskumppaneina hoitajien kanssa. Hoitajille myös tehdään lapsista varhaiskasvatussuunnitelma. Miksi vanhemmat aina vaan valittavat päivähoidosta näillä keskustelu foorumeilla , vaan olisiko niin, että vanhempien epätietoisuus/ epävarmuus kasvattajana olisi kaiken valittamisen syy.Ei nähdä/myönnetä, että hoitaja (hän ei ole lapsesi äiti) tekee työtään lapsesi parhaaksi , ammatti kasvattajana, ja jolla saattaa olla pitkäkin kokemus kasvattajana ja siksi erilainen näkemys kasvatustilanteista. Hoitajia on monenlaisia, mutta uskon, että kaikki hoitajat osaavat olla ammatin vaatimalla tavalla töissä, muuten heidät olisi jo yleisen päivähoidon valvonnan kautta erotettu. Jos näin ei ole, niin heti on jokaisen velvollisuus ilmoittaa lapsenedun nimissä asia eteenpäin johtoon. Sitten vielä, kyllä jokaisen vanhemman olisi syytä katsoa peiliin, jos tulee päivahoidon kanssa "ongelmia", joista ei voi keskustella suoraan hoitohenkilökunnan kanssa. Miksi ei voi? Näistä "ongelmatilanteista" kärsii aina lapsi, johon vastuuntuntoisen aikuisen on aina puututtava sekä hoitajien että vanhempien .Muistakaa, että lapsi on tärkein.

64

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

      Juuri näin "lapsen etu ensin" siksi onkin niin tärkeä nähdä ja keskustella päivähoidon epäkohdista ja haasteista ja olla näistä vanhempana tietoinen. Totta on että Suomen päivähoidossa on paljon hyviä asioita ja hyviä pyrkimyksiä mutta on myös paljon kehittämisen varaa.

      • Kuningaskuluttaja

        Kaikista tärkein hoitajan ominaisuus tässä palveluammatissa on kuunnella lasta ja vanhempaa, mutta erityisesti lasta, sillä lapsen hyvinvoinnista hoitajat ovat vastuullisia ensikädessä. Onhan tietysti plussaa jos yhteistyö vanhempien kanssa sujuu moitteettomasti, mutta täytyy samaan hengenvetoon todeta, ettei kaikkia voi miellyttää vaikka haluaisikin, niin erilaisia me ihmiset lopppujen lopuksi olemme. Kun kaikki vanhemmat ja hoitajat vielä kunnioittaisivat toisiaan, niin lapsetkin oppisivat samalla hyviä tapoja aikuisilta. Pannaan hyvä kiertämään.


      • !!!
        Kuningaskuluttaja kirjoitti:

        Kaikista tärkein hoitajan ominaisuus tässä palveluammatissa on kuunnella lasta ja vanhempaa, mutta erityisesti lasta, sillä lapsen hyvinvoinnista hoitajat ovat vastuullisia ensikädessä. Onhan tietysti plussaa jos yhteistyö vanhempien kanssa sujuu moitteettomasti, mutta täytyy samaan hengenvetoon todeta, ettei kaikkia voi miellyttää vaikka haluaisikin, niin erilaisia me ihmiset lopppujen lopuksi olemme. Kun kaikki vanhemmat ja hoitajat vielä kunnioittaisivat toisiaan, niin lapsetkin oppisivat samalla hyviä tapoja aikuisilta. Pannaan hyvä kiertämään.

        Lapsen ja vanhemman suhteen toimivuus ja säilyminen pitkän päivittäisen eron aikana on EDELLYTYS lapsen hyvinvoinnille. Ilman toimivaa läheistä suhdetta sekä lapseen ETTÄ lapsen vanhempiin ei hoitaja pysty tätä tärkeätä suhdetta tukemaan, eikä työtään kunnolla tekemään. Tässä ollaan siis varsinaisen haasteen äärellä. Kuningaskuluttajan tavoin tämän keskeisen tosiasian huomiotta jättäminen on päivähoidon piirissä vielä liian tavallista.


      • Sitä saa mitä tilaa
        !!! kirjoitti:

        Lapsen ja vanhemman suhteen toimivuus ja säilyminen pitkän päivittäisen eron aikana on EDELLYTYS lapsen hyvinvoinnille. Ilman toimivaa läheistä suhdetta sekä lapseen ETTÄ lapsen vanhempiin ei hoitaja pysty tätä tärkeätä suhdetta tukemaan, eikä työtään kunnolla tekemään. Tässä ollaan siis varsinaisen haasteen äärellä. Kuningaskuluttajan tavoin tämän keskeisen tosiasian huomiotta jättäminen on päivähoidon piirissä vielä liian tavallista.

        Mikä pakko sitä lasta on viedä hoitoon (esikoulu on sitten asia erikseen). Lapsen paras paikka on kotona kahden vastuuntuntoisen vanhemman kanssa. Kyllä he keksivät luovaa tekemistä lapselleen riittävästi tavallisesti eläen ja samalla oppivat tuntemaan lapsensa. Myöhemmissä lapsen kasvuvuosissa onnellinen lapsuus palkitaan hyvänä menestymisenä ja hyvänä itsetuntona. Samalla he oppivat kunnioittamaan ja arvostamaan vanhempiaan ja läheisiään. Mutta tämä vaan toteutuu hyvillä arvopohjaisilla (kunnollisilla) vanhemmilla joilla on aikaa lapsilleen.Lapsen täytyy saada yrittää ja erehtyäkin kannustavassa ilmapiirissä.Tämä on sitä vastuullista vanhemmuutta 24/7. Ei siinä mitään ns.ammatti/hoitajakasvattajia välttämättä tarvita eikä paljon rahaakaan.Lasten oikeat arvopohjaiset edut kunniaan vihdoinkin.


    • kauheapäiväkoti!

      No ensinnäkin, vaikka hoitaja olisi kuinka ammattitaitoinen, jos lapsiryhmä on liian suuri ei ammattitaito auta.
      Monet hoitajat leipääntyneitä, huomaa; EI KAIKKI.
      Hoitajat usein "tukkivat suuhun", ikävä mennä lasta hakemaan kun nuoleskelu alkaa heti.
      Hoitajilla "ammattitaito" saattaa olla 10-20 vuotta sitten käyty koulu.
      Kun menee paikalle yllättäen (omakohtaisia kokemuksia) tädit istuu kahvilla/ oikeaa määrää hoitajia ei ole paikalla.
      Jos yrität nätisti sanoa jostain asiasta, eli antaa palautetta, hoitaja kieltää koko asian olemassaolon. "ei sitä lasta täällä purtu" No missäs sitten? Jos et ole nähnyt, kerro rehellisesti ettei asiaa ole huomattu!
      vanhempien huolen vähättely!
      Ruoka-allergioista ei aina huolehdita = mansikka-allergiasta kärsivälle annettiin mansikkajäätelöä.
      Lapsi ollut uein vähissä vaatteissa ulkona, kun sanot tästä hoitaja sanoo jonkun muun pukeneen, kun kysyt kuka ei suostuta kertomaan ja sanotaan että ehkä lapsi ei liiku tarpeeksi ulkona ollessaan.
      Hoitajat tappelivat lasten nähden, kun olin viemässä lasta hoitoon.
      Kun lapsi kertoo että häntä kiusataan sanoo hoitaja lapsen valehtelevan vaikka lapsi näkee kotona painajaisia eikä varmaan voi valehdella kaikkia kertomiaan asioita..

      Tuossa nyt joitain yhden lapsen kanssa kokemiani.. Ei siis kaikki.

      olen nämä kaikki vienyt eteenpäin myös päiväkodissa ja ylemmäs, kun pinna paloi totaalisesti tuohon sössimiseen. Jos minä sössisin töissäni ja valehtelisin saisin potkut!

      Monilla hoitajilla omat suosikkilapset joilta "ei voi kieltää mitään, kun se on niin söpö"..

      • Pakko vastata

        Jokaisessa päivähoitopaikassa päivähoitolaki (pakko noudattaa) määrää lapsiluvun, joka ei saa hetkeksikään ylittyä. Käytäntö on sama koko suomessa.

        Sitten, joka ammatissa on leipääntyneitä (ei kaikki) työntekijöitä. Se on fakta.

        Hoitajat ei tuki kenenkään suita, mutta asiattomat huomautukset ei ole suotavia. Ei niitä tarvitse kenenkään työpaikallaan sietää. Näitä letkautuksia hoitajana joutuu joskus kuulemaan, niinkuin kaikissa palveluammateissa.

        Hoitajien ammattitaitoa pidetään yllä jatkuvasti, monta kertaa vuodessa kouluttamalla heitä. Oletko ollut tästä tietoinen. Kysy hoitajilta.

        Hoitajilla on niinkuin muillakin työntekijöillä lakisääteiset kahvitauot ja työkokoukset. Toiset valvoo silloin (=valvontavastuu). Näin tehdään muillakin työpaikoilla esim. sairaaloissa, kaupoissa ym:ssa. Taukoja hoitajatkin tarvitsevat työssa, että jaksavat virkeinä hoitaa lastasi. Vai nuutuneen,nälkäisen ja väsyneen hoitajanko haluat?

        Pakko on oikaista vanhemmalle, jos lasta ei ole purtu. Hoitaja on vaitiolovelvollinen puhumaan toisten lasten asioista, mutta aina jos jotain on purtu, niin asia on selvitetty lasten vanhempien kesken. Ei ole hoitajan vika, jos lapset tappelee, vaan lapset siinä riitelee ja hoitaja yrittää selvittää riidan. Näin se menee.

        Kaikkien vanhempien (yksityisiä) huolia emme ota taakaksemme. Pääasia, että lapsella menee hoidossa hyvin, ilman huolia.Hoitoa koskevia asioita kyllä keskustellaan.

        Ruoka-allergioita/lääkityksiä on paljon päivähoidoissa, joista kaikki/jotkut ovat vastuussa. Joskus valitettavasti virhe saattaa sattua (=erittäin harvinaista) ja on erittäin valitettavaa. Näin ei saisi koskaan käydä ja asia pitää aina tutkia, missä "mättää".Hoitajat on tietoisia tästä.

        Pukemisessa on monta tyyliä. jotkut vanhemmat "turostaa" kaikki vaatekerrat lapselleen, oli sää mikä tahansa. Sitten, jotkut vanhemmat pukevat vain "kuhan on" tyylillä. Räikein on ehkä paljaat jalat talvella kumikengissä.Etsi siinä sitten varavaatteita, että olis edes jotain päällepantavaa. Huomautettu on, muttei nää asiat mene kaikille vaan jakeluun. Hoitajat kokemuksellaan pukevat sään mukaan, muttei se aina vanhemmalle kelpaa.Tää on tosi.

        Jokaisella työpaikoilla tulee erimielisyyksiä, tietenkään niitä ei selvitetä lasten kuullen. Oletko puhunut asiasta asianomaisten henkilöiden kanssa? Mitäpä jos puhuisit.

        Usein leikki-ikäinen (lue mielikuvitusikä) kertoo kotonaan asioita, jotka ei pidä paikkaansa. Syynä saattaa olla, ettei kaverit miellytä, ei uskalla tulla leikkiin, on jännittynyt tai ei ole tottunut toisiin lapsiin (ainut lapsi), syitä on monia. Lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, ei se aina jonkun kohdalla ole helppoa. Nämä lapset tarvitsevat tukea hoitajalta sekä vanhemmalta. Kouluun mennessä nämäkin taidot pitäisi oppia, pitämään puoliaan, ettei tule sitten ongelmia koulussa isossa ryhmässä. Lapsesi pelkotiloista kannattaa ottaa palaveriaikaa hoitajilta ja yrittää selvittää asiaa.

        Sitten vielä, jokainen tekee virheitä, sellaista ihmistä ei olekkaan, mutta toivottavasti jokainen virheistään oppii, edes vähän.

        Toivotaan, että päivähoidossa kaikki lapset, vanhemmat ja hoitajat ovat arvokkaita ihan omana itsenään. Kunnioitetaan toisiamme.


      • kauheapäiväkoti
        Pakko vastata kirjoitti:

        Jokaisessa päivähoitopaikassa päivähoitolaki (pakko noudattaa) määrää lapsiluvun, joka ei saa hetkeksikään ylittyä. Käytäntö on sama koko suomessa.

        Sitten, joka ammatissa on leipääntyneitä (ei kaikki) työntekijöitä. Se on fakta.

        Hoitajat ei tuki kenenkään suita, mutta asiattomat huomautukset ei ole suotavia. Ei niitä tarvitse kenenkään työpaikallaan sietää. Näitä letkautuksia hoitajana joutuu joskus kuulemaan, niinkuin kaikissa palveluammateissa.

        Hoitajien ammattitaitoa pidetään yllä jatkuvasti, monta kertaa vuodessa kouluttamalla heitä. Oletko ollut tästä tietoinen. Kysy hoitajilta.

        Hoitajilla on niinkuin muillakin työntekijöillä lakisääteiset kahvitauot ja työkokoukset. Toiset valvoo silloin (=valvontavastuu). Näin tehdään muillakin työpaikoilla esim. sairaaloissa, kaupoissa ym:ssa. Taukoja hoitajatkin tarvitsevat työssa, että jaksavat virkeinä hoitaa lastasi. Vai nuutuneen,nälkäisen ja väsyneen hoitajanko haluat?

        Pakko on oikaista vanhemmalle, jos lasta ei ole purtu. Hoitaja on vaitiolovelvollinen puhumaan toisten lasten asioista, mutta aina jos jotain on purtu, niin asia on selvitetty lasten vanhempien kesken. Ei ole hoitajan vika, jos lapset tappelee, vaan lapset siinä riitelee ja hoitaja yrittää selvittää riidan. Näin se menee.

        Kaikkien vanhempien (yksityisiä) huolia emme ota taakaksemme. Pääasia, että lapsella menee hoidossa hyvin, ilman huolia.Hoitoa koskevia asioita kyllä keskustellaan.

        Ruoka-allergioita/lääkityksiä on paljon päivähoidoissa, joista kaikki/jotkut ovat vastuussa. Joskus valitettavasti virhe saattaa sattua (=erittäin harvinaista) ja on erittäin valitettavaa. Näin ei saisi koskaan käydä ja asia pitää aina tutkia, missä "mättää".Hoitajat on tietoisia tästä.

        Pukemisessa on monta tyyliä. jotkut vanhemmat "turostaa" kaikki vaatekerrat lapselleen, oli sää mikä tahansa. Sitten, jotkut vanhemmat pukevat vain "kuhan on" tyylillä. Räikein on ehkä paljaat jalat talvella kumikengissä.Etsi siinä sitten varavaatteita, että olis edes jotain päällepantavaa. Huomautettu on, muttei nää asiat mene kaikille vaan jakeluun. Hoitajat kokemuksellaan pukevat sään mukaan, muttei se aina vanhemmalle kelpaa.Tää on tosi.

        Jokaisella työpaikoilla tulee erimielisyyksiä, tietenkään niitä ei selvitetä lasten kuullen. Oletko puhunut asiasta asianomaisten henkilöiden kanssa? Mitäpä jos puhuisit.

        Usein leikki-ikäinen (lue mielikuvitusikä) kertoo kotonaan asioita, jotka ei pidä paikkaansa. Syynä saattaa olla, ettei kaverit miellytä, ei uskalla tulla leikkiin, on jännittynyt tai ei ole tottunut toisiin lapsiin (ainut lapsi), syitä on monia. Lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, ei se aina jonkun kohdalla ole helppoa. Nämä lapset tarvitsevat tukea hoitajalta sekä vanhemmalta. Kouluun mennessä nämäkin taidot pitäisi oppia, pitämään puoliaan, ettei tule sitten ongelmia koulussa isossa ryhmässä. Lapsesi pelkotiloista kannattaa ottaa palaveriaikaa hoitajilta ja yrittää selvittää asiaa.

        Sitten vielä, jokainen tekee virheitä, sellaista ihmistä ei olekkaan, mutta toivottavasti jokainen virheistään oppii, edes vähän.

        Toivotaan, että päivähoidossa kaikki lapset, vanhemmat ja hoitajat ovat arvokkaita ihan omana itsenään. Kunnioitetaan toisiamme.

        Luettelit kuinka asian pitäisi mennä, et kuinka asiat menee.
        Lapsiluku oli liian suuri, yksi perhepäivähoitaja hoisi 8kpl lapsia.
        menin paikalle yllätteän, muut olivat kuulemma "koulutuksessa" joka valituksen tehtyäni muuttui kokoukseksi ja siellä oli kuulemma ollut kaksi hoitajaa toinen vessassa käyntini aikana (olin paikalla n. 1h).

        Minä en ole koskaan ollut epäasiallinen, aina hyvin kohtelias ja sanonut vain aiheesta. Olen muunmuassa joutunut tätejä kieltämään yksityisasioidemme selvittelemisestä muille, olivat toiselle äidille kertoneet kuinka perheessämme tapahtui keskenmeno.

        Minä en itse lastani taastusti purrut, löysin hampaanjäljet käsivarresta iltapesun aikaan. Aamulla olin vienyt lapsen hoitoon ja hain hänet sieltä suoraan kotiin, olimme kahden illan. Kävikö meillä siis joku hullu murtautuja lapsenpurija jos jälki ei kerran tullut päiväkodissa?

        Minulla on ystäviä lastenhoitoalalla, lähihoitajina he ovat valitelleet kouluttautumismahdollisuuksien puutetta. Ensiapukoulutus jokaisella päässyt vanhenemaan.

        kerran hain lasta hoidosta, paikalla 3 tätiä, jotka kaikki istuivat kahvihuoneessa kahvilla lasten leikkiessä eteisessä.

        Mansikka-allergia oli tiedossa päiväkodissa, lapsi sai kauheat kutinat ja ahdistusta.

        Tämä kiusaaminen oli ihan totta, kuulin myöhemmin muillakin olleen samoja ongelmia ja lapsi kertoi tapahtuneista myöhemminkin.

        Tädit tappelivat huutaen kun vein lasta hoitoon, en jättänyt lasta vaan ajoin suoraan päivähoitotoimistoon ilmoitusta tekemään.

        Olen kaikista näistä asioista kertonut eteenpäin ja tehnyt valituksia.

        Meno meni vieläkin hurjemmaksi, joten en enää vie lapsia hoitoon. Järjestän hoidon jotenkin muuten, tällähetkellä olen itse kotona.

        Kunnioittan vain niitä hoitajia, jotka oikeasti tekevät työtään kuten kuuluu.


      • kauheapäiväkoti
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Luettelit kuinka asian pitäisi mennä, et kuinka asiat menee.
        Lapsiluku oli liian suuri, yksi perhepäivähoitaja hoisi 8kpl lapsia.
        menin paikalle yllätteän, muut olivat kuulemma "koulutuksessa" joka valituksen tehtyäni muuttui kokoukseksi ja siellä oli kuulemma ollut kaksi hoitajaa toinen vessassa käyntini aikana (olin paikalla n. 1h).

        Minä en ole koskaan ollut epäasiallinen, aina hyvin kohtelias ja sanonut vain aiheesta. Olen muunmuassa joutunut tätejä kieltämään yksityisasioidemme selvittelemisestä muille, olivat toiselle äidille kertoneet kuinka perheessämme tapahtui keskenmeno.

        Minä en itse lastani taastusti purrut, löysin hampaanjäljet käsivarresta iltapesun aikaan. Aamulla olin vienyt lapsen hoitoon ja hain hänet sieltä suoraan kotiin, olimme kahden illan. Kävikö meillä siis joku hullu murtautuja lapsenpurija jos jälki ei kerran tullut päiväkodissa?

        Minulla on ystäviä lastenhoitoalalla, lähihoitajina he ovat valitelleet kouluttautumismahdollisuuksien puutetta. Ensiapukoulutus jokaisella päässyt vanhenemaan.

        kerran hain lasta hoidosta, paikalla 3 tätiä, jotka kaikki istuivat kahvihuoneessa kahvilla lasten leikkiessä eteisessä.

        Mansikka-allergia oli tiedossa päiväkodissa, lapsi sai kauheat kutinat ja ahdistusta.

        Tämä kiusaaminen oli ihan totta, kuulin myöhemmin muillakin olleen samoja ongelmia ja lapsi kertoi tapahtuneista myöhemminkin.

        Tädit tappelivat huutaen kun vein lasta hoitoon, en jättänyt lasta vaan ajoin suoraan päivähoitotoimistoon ilmoitusta tekemään.

        Olen kaikista näistä asioista kertonut eteenpäin ja tehnyt valituksia.

        Meno meni vieläkin hurjemmaksi, joten en enää vie lapsia hoitoon. Järjestän hoidon jotenkin muuten, tällähetkellä olen itse kotona.

        Kunnioittan vain niitä hoitajia, jotka oikeasti tekevät työtään kuten kuuluu.

        Niin ja en todellakaan kerro omia asioitani uppo-oudoille ihmisille, vaikka olisivatkin päiväkodin hoitajia en vaikka yrittivät kyllä kysellä.


      • Mamman mussukka
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Niin ja en todellakaan kerro omia asioitani uppo-oudoille ihmisille, vaikka olisivatkin päiväkodin hoitajia en vaikka yrittivät kyllä kysellä.

        Täytyy todeta, että tuolla asennepohjalla on mahdotonta olla kasvatuskumppani kanssasi.
        Ymmärrä nyt, että mitä enemmän hoitajat tietävät lapsesi taustasta, sitä helpompi heidän on hoitaa.
        Se jos hoitaja on rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan, on omat sanktionsa, josta hän itse on vastuussa.Sehän on selvää.
        Miksi muuten olit hoitopaikassa kokonaisen tunnin? Yleessä lapsen hakua ja tuontia on turha pitkittää, vai jäitkö leikkimään lapsesi kanssa hoitoon.
        Lapsilukua ei saa ylittää lain mukaan hoidoissa. Pph:lla saa olla 4 ja puoli lasta.Tämä ei ole hoitajien vika, jos näin on, vaan esimiesten.
        Kuulopuheiden perusteella ei mielestäni kannata hoitosuhdetta sanoa irti, vaan ottaa itse selvää hoitajilta ja heidän esimiehiltään. Uskon, että he ovat halukkaita yhteistyöhön kanssasi. kaikista asioista voidaan tehdä hyviä ratkaisuja, kunhan on yhteistyöhaluja molemmin puolin.


      • kauheapäiväkoti
        Mamman mussukka kirjoitti:

        Täytyy todeta, että tuolla asennepohjalla on mahdotonta olla kasvatuskumppani kanssasi.
        Ymmärrä nyt, että mitä enemmän hoitajat tietävät lapsesi taustasta, sitä helpompi heidän on hoitaa.
        Se jos hoitaja on rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan, on omat sanktionsa, josta hän itse on vastuussa.Sehän on selvää.
        Miksi muuten olit hoitopaikassa kokonaisen tunnin? Yleessä lapsen hakua ja tuontia on turha pitkittää, vai jäitkö leikkimään lapsesi kanssa hoitoon.
        Lapsilukua ei saa ylittää lain mukaan hoidoissa. Pph:lla saa olla 4 ja puoli lasta.Tämä ei ole hoitajien vika, jos näin on, vaan esimiesten.
        Kuulopuheiden perusteella ei mielestäni kannata hoitosuhdetta sanoa irti, vaan ottaa itse selvää hoitajilta ja heidän esimiehiltään. Uskon, että he ovat halukkaita yhteistyöhön kanssasi. kaikista asioista voidaan tehdä hyviä ratkaisuja, kunhan on yhteistyöhaluja molemmin puolin.

        Yhteistyöhalu usein loppuu siihen ainakin minulla kun toinen osapuoli ei edes yritä tehdä oikein. Sieltä vain räksytetään ja räksytetään, sitten yleisemmin pidetään juuri tuollaista "laki sanoo" linjaa.
        Tiedän mitä laki sanoo, siksihän olenkin kauhuissani!
        Ja tiedän, että jos lapsi on ulkona -15 asteen pakkasessa pelkät haalari ja alusvaatteet päällä hänelle tulee kylmä. Tiedän että hän sanoi tädille ulkona olevan kylmä ja tiedän että täti ei päästänyt lämmittelemään.

        Päiväkotiin saa mennä katsomaan omaa lastaan, siellä ei ole koskaan "suljetut ovet". Olisi jopa suotavaa, mikäli vanhemmat valvoisivat näin itsekin lastensa hoitoa.
        Miksi ihmeessä en olisi saanut käydä ja olla siellä? Minun kannustuksestani moni muu vanhempi nykyään käy katsomassa yllättäen lastaan ja hakee yllättäen.

        Moni päiväkoti varmaan ihan ok, mutta minä en lapsiani enää hoitoon vie sinne, se on ihan varma. Minun lapseni ovat minulle arvokkainta maailmassa ja tuon päiväkodin henkilökunnalle en antaisi edes autoani lainaan.

        Ja toki, kaikki asiat mitkä lapsen hoidossa voivat auttaa kuuluu kertoa hoitajalle, mutta noihin asioihin ei kuulu kyselyt "onko veljesi sinkku" pahempiakin oli ja paljon henkilökohtaisempia.. Lapsen hoitoon kuuluu vain lasta koskettavat asiat.

        Kyllä se vaan on niin, että näyttää pahasti siltä, että ihan jokainen pääsee läpi näistä lahihoitajakoulutukseen vaadittavista testeistä.

        Tiedän että yrität puolustella suomen lastenhoitoa koska olet itse hoitaja saatat näin ollen ottaa aika henkilökohtaisesti minun kritiikkini. Mutta avaahan nyt silmäsi ja mieti itsekin! Kunnollinen hoitaja ei sano "Miksi muuten olit hoitopaikassa kokonaisen tunnin? Yleessä lapsen hakua ja tuontia on turha pitkittää, vai jäitkö leikkimään lapsesi kanssa hoitoon." Ystäväni lastenhoitoalalata sanoi; "olipa hyvä että jäit sinne, kun kerran lakia rikottiin, olipa ainakin kaksi aikuista paikalla, vaikka et hoitaja olekkaan, veithän asian eteenpäin ettei toiste satu tuollaista, sehän on hirveän vaarallista lapsille ja rasittavaa tuolle perhepäivähoitajallekkin!"

        eäkohdat tulisi aina tunnistaa ja tunnustaa jokaisen työssään, niitä on pyrittävä ehkäisemään keinolla millä hyvänsä ja jokainen palaute on otettava tosissaan. Palaute harvoin on päiväkodissa niin huonoa ettei sitä kannattaisi kuunnella ja lapsia ja vanhempia tulisi aina kuunnella. Ei rakentaa linnoitusta hoitajien ja lasten ja heidän vanhempiensa väliin. Epäkohdat on myönnettävä jotta asioita voidaan parantaa ja viedä eteenpäin. Lain rikkomisia ei varsinkaan tuisi sallia! Eikä selitellä.

        Sinäkin yrität taputella ja selitellä asiat oikeinpäin, tämä ei toimi räikeiden rikkeiden ollessa kyseessä, lakiakin on rikottu ja eettisiä arvoja myös. eikö inua yhtään hirvitä että suomessa tapahtuu päiväkodeissa tuollaista?? Millainen se sinun päiväkotisi on? Leikitääkö siellä lasten turvallisuudella?


      • kauheapäiväkoti
        Pakko vastata kirjoitti:

        Jokaisessa päivähoitopaikassa päivähoitolaki (pakko noudattaa) määrää lapsiluvun, joka ei saa hetkeksikään ylittyä. Käytäntö on sama koko suomessa.

        Sitten, joka ammatissa on leipääntyneitä (ei kaikki) työntekijöitä. Se on fakta.

        Hoitajat ei tuki kenenkään suita, mutta asiattomat huomautukset ei ole suotavia. Ei niitä tarvitse kenenkään työpaikallaan sietää. Näitä letkautuksia hoitajana joutuu joskus kuulemaan, niinkuin kaikissa palveluammateissa.

        Hoitajien ammattitaitoa pidetään yllä jatkuvasti, monta kertaa vuodessa kouluttamalla heitä. Oletko ollut tästä tietoinen. Kysy hoitajilta.

        Hoitajilla on niinkuin muillakin työntekijöillä lakisääteiset kahvitauot ja työkokoukset. Toiset valvoo silloin (=valvontavastuu). Näin tehdään muillakin työpaikoilla esim. sairaaloissa, kaupoissa ym:ssa. Taukoja hoitajatkin tarvitsevat työssa, että jaksavat virkeinä hoitaa lastasi. Vai nuutuneen,nälkäisen ja väsyneen hoitajanko haluat?

        Pakko on oikaista vanhemmalle, jos lasta ei ole purtu. Hoitaja on vaitiolovelvollinen puhumaan toisten lasten asioista, mutta aina jos jotain on purtu, niin asia on selvitetty lasten vanhempien kesken. Ei ole hoitajan vika, jos lapset tappelee, vaan lapset siinä riitelee ja hoitaja yrittää selvittää riidan. Näin se menee.

        Kaikkien vanhempien (yksityisiä) huolia emme ota taakaksemme. Pääasia, että lapsella menee hoidossa hyvin, ilman huolia.Hoitoa koskevia asioita kyllä keskustellaan.

        Ruoka-allergioita/lääkityksiä on paljon päivähoidoissa, joista kaikki/jotkut ovat vastuussa. Joskus valitettavasti virhe saattaa sattua (=erittäin harvinaista) ja on erittäin valitettavaa. Näin ei saisi koskaan käydä ja asia pitää aina tutkia, missä "mättää".Hoitajat on tietoisia tästä.

        Pukemisessa on monta tyyliä. jotkut vanhemmat "turostaa" kaikki vaatekerrat lapselleen, oli sää mikä tahansa. Sitten, jotkut vanhemmat pukevat vain "kuhan on" tyylillä. Räikein on ehkä paljaat jalat talvella kumikengissä.Etsi siinä sitten varavaatteita, että olis edes jotain päällepantavaa. Huomautettu on, muttei nää asiat mene kaikille vaan jakeluun. Hoitajat kokemuksellaan pukevat sään mukaan, muttei se aina vanhemmalle kelpaa.Tää on tosi.

        Jokaisella työpaikoilla tulee erimielisyyksiä, tietenkään niitä ei selvitetä lasten kuullen. Oletko puhunut asiasta asianomaisten henkilöiden kanssa? Mitäpä jos puhuisit.

        Usein leikki-ikäinen (lue mielikuvitusikä) kertoo kotonaan asioita, jotka ei pidä paikkaansa. Syynä saattaa olla, ettei kaverit miellytä, ei uskalla tulla leikkiin, on jännittynyt tai ei ole tottunut toisiin lapsiin (ainut lapsi), syitä on monia. Lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, ei se aina jonkun kohdalla ole helppoa. Nämä lapset tarvitsevat tukea hoitajalta sekä vanhemmalta. Kouluun mennessä nämäkin taidot pitäisi oppia, pitämään puoliaan, ettei tule sitten ongelmia koulussa isossa ryhmässä. Lapsesi pelkotiloista kannattaa ottaa palaveriaikaa hoitajilta ja yrittää selvittää asiaa.

        Sitten vielä, jokainen tekee virheitä, sellaista ihmistä ei olekkaan, mutta toivottavasti jokainen virheistään oppii, edes vähän.

        Toivotaan, että päivähoidossa kaikki lapset, vanhemmat ja hoitajat ovat arvokkaita ihan omana itsenään. Kunnioitetaan toisiamme.

        Millainen vanhempi tai hoitaja on jos ei usko lasta joka kertoo asioista, ei ota selvää ja antaisi lapsen jopa oireilla?!? millainen hoitaja sellainen on joka sanoo äidin olevan väärässä kun uskoo omaa lastaan? Varsinkin kun lapsi oireilee!

        "Usein leikki-ikäinen (lue mielikuvitusikä) kertoo kotonaan asioita, jotka ei pidä paikkaansa. Syynä saattaa olla, ettei kaverit miellytä, ei uskalla tulla leikkiin, on jännittynyt tai ei ole tottunut toisiin lapsiin (ainut lapsi), syitä on monia. Lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, ei se aina jonkun kohdalla ole helppoa. Nämä lapset tarvitsevat tukea hoitajalta sekä vanhemmalta. Kouluun mennessä nämäkin taidot pitäisi oppia, pitämään puoliaan, ettei tule sitten ongelmia koulussa isossa ryhmässä. Lapsesi pelkotiloista kannattaa ottaa palaveriaikaa hoitajilta ja yrittää selvittää asiaa. "


      • Mamman mussukka
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Yhteistyöhalu usein loppuu siihen ainakin minulla kun toinen osapuoli ei edes yritä tehdä oikein. Sieltä vain räksytetään ja räksytetään, sitten yleisemmin pidetään juuri tuollaista "laki sanoo" linjaa.
        Tiedän mitä laki sanoo, siksihän olenkin kauhuissani!
        Ja tiedän, että jos lapsi on ulkona -15 asteen pakkasessa pelkät haalari ja alusvaatteet päällä hänelle tulee kylmä. Tiedän että hän sanoi tädille ulkona olevan kylmä ja tiedän että täti ei päästänyt lämmittelemään.

        Päiväkotiin saa mennä katsomaan omaa lastaan, siellä ei ole koskaan "suljetut ovet". Olisi jopa suotavaa, mikäli vanhemmat valvoisivat näin itsekin lastensa hoitoa.
        Miksi ihmeessä en olisi saanut käydä ja olla siellä? Minun kannustuksestani moni muu vanhempi nykyään käy katsomassa yllättäen lastaan ja hakee yllättäen.

        Moni päiväkoti varmaan ihan ok, mutta minä en lapsiani enää hoitoon vie sinne, se on ihan varma. Minun lapseni ovat minulle arvokkainta maailmassa ja tuon päiväkodin henkilökunnalle en antaisi edes autoani lainaan.

        Ja toki, kaikki asiat mitkä lapsen hoidossa voivat auttaa kuuluu kertoa hoitajalle, mutta noihin asioihin ei kuulu kyselyt "onko veljesi sinkku" pahempiakin oli ja paljon henkilökohtaisempia.. Lapsen hoitoon kuuluu vain lasta koskettavat asiat.

        Kyllä se vaan on niin, että näyttää pahasti siltä, että ihan jokainen pääsee läpi näistä lahihoitajakoulutukseen vaadittavista testeistä.

        Tiedän että yrität puolustella suomen lastenhoitoa koska olet itse hoitaja saatat näin ollen ottaa aika henkilökohtaisesti minun kritiikkini. Mutta avaahan nyt silmäsi ja mieti itsekin! Kunnollinen hoitaja ei sano "Miksi muuten olit hoitopaikassa kokonaisen tunnin? Yleessä lapsen hakua ja tuontia on turha pitkittää, vai jäitkö leikkimään lapsesi kanssa hoitoon." Ystäväni lastenhoitoalalata sanoi; "olipa hyvä että jäit sinne, kun kerran lakia rikottiin, olipa ainakin kaksi aikuista paikalla, vaikka et hoitaja olekkaan, veithän asian eteenpäin ettei toiste satu tuollaista, sehän on hirveän vaarallista lapsille ja rasittavaa tuolle perhepäivähoitajallekkin!"

        eäkohdat tulisi aina tunnistaa ja tunnustaa jokaisen työssään, niitä on pyrittävä ehkäisemään keinolla millä hyvänsä ja jokainen palaute on otettava tosissaan. Palaute harvoin on päiväkodissa niin huonoa ettei sitä kannattaisi kuunnella ja lapsia ja vanhempia tulisi aina kuunnella. Ei rakentaa linnoitusta hoitajien ja lasten ja heidän vanhempiensa väliin. Epäkohdat on myönnettävä jotta asioita voidaan parantaa ja viedä eteenpäin. Lain rikkomisia ei varsinkaan tuisi sallia! Eikä selitellä.

        Sinäkin yrität taputella ja selitellä asiat oikeinpäin, tämä ei toimi räikeiden rikkeiden ollessa kyseessä, lakiakin on rikottu ja eettisiä arvoja myös. eikö inua yhtään hirvitä että suomessa tapahtuu päiväkodeissa tuollaista?? Millainen se sinun päiväkotisi on? Leikitääkö siellä lasten turvallisuudella?

        En ole itse hoitaja. Tunnen kylläkin alan melko hyvin. Täytyy todeta vain, ettei tää elämä niin tiukkapipoista ole, jotta tuollaisista asioista pitäisi koko hyvä päivähoito pilata. Sitä moni yrittää tehdä näillä palstoilla.Pipo siis kiristää liikaa ja tämä ei ole ryppyilyä Sinulle. Haluatko kuulua heihin?
        Elämä on ihanaa, kun sen oikein ymmärtää.


      • "suljetut ovet"
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Yhteistyöhalu usein loppuu siihen ainakin minulla kun toinen osapuoli ei edes yritä tehdä oikein. Sieltä vain räksytetään ja räksytetään, sitten yleisemmin pidetään juuri tuollaista "laki sanoo" linjaa.
        Tiedän mitä laki sanoo, siksihän olenkin kauhuissani!
        Ja tiedän, että jos lapsi on ulkona -15 asteen pakkasessa pelkät haalari ja alusvaatteet päällä hänelle tulee kylmä. Tiedän että hän sanoi tädille ulkona olevan kylmä ja tiedän että täti ei päästänyt lämmittelemään.

        Päiväkotiin saa mennä katsomaan omaa lastaan, siellä ei ole koskaan "suljetut ovet". Olisi jopa suotavaa, mikäli vanhemmat valvoisivat näin itsekin lastensa hoitoa.
        Miksi ihmeessä en olisi saanut käydä ja olla siellä? Minun kannustuksestani moni muu vanhempi nykyään käy katsomassa yllättäen lastaan ja hakee yllättäen.

        Moni päiväkoti varmaan ihan ok, mutta minä en lapsiani enää hoitoon vie sinne, se on ihan varma. Minun lapseni ovat minulle arvokkainta maailmassa ja tuon päiväkodin henkilökunnalle en antaisi edes autoani lainaan.

        Ja toki, kaikki asiat mitkä lapsen hoidossa voivat auttaa kuuluu kertoa hoitajalle, mutta noihin asioihin ei kuulu kyselyt "onko veljesi sinkku" pahempiakin oli ja paljon henkilökohtaisempia.. Lapsen hoitoon kuuluu vain lasta koskettavat asiat.

        Kyllä se vaan on niin, että näyttää pahasti siltä, että ihan jokainen pääsee läpi näistä lahihoitajakoulutukseen vaadittavista testeistä.

        Tiedän että yrität puolustella suomen lastenhoitoa koska olet itse hoitaja saatat näin ollen ottaa aika henkilökohtaisesti minun kritiikkini. Mutta avaahan nyt silmäsi ja mieti itsekin! Kunnollinen hoitaja ei sano "Miksi muuten olit hoitopaikassa kokonaisen tunnin? Yleessä lapsen hakua ja tuontia on turha pitkittää, vai jäitkö leikkimään lapsesi kanssa hoitoon." Ystäväni lastenhoitoalalata sanoi; "olipa hyvä että jäit sinne, kun kerran lakia rikottiin, olipa ainakin kaksi aikuista paikalla, vaikka et hoitaja olekkaan, veithän asian eteenpäin ettei toiste satu tuollaista, sehän on hirveän vaarallista lapsille ja rasittavaa tuolle perhepäivähoitajallekkin!"

        eäkohdat tulisi aina tunnistaa ja tunnustaa jokaisen työssään, niitä on pyrittävä ehkäisemään keinolla millä hyvänsä ja jokainen palaute on otettava tosissaan. Palaute harvoin on päiväkodissa niin huonoa ettei sitä kannattaisi kuunnella ja lapsia ja vanhempia tulisi aina kuunnella. Ei rakentaa linnoitusta hoitajien ja lasten ja heidän vanhempiensa väliin. Epäkohdat on myönnettävä jotta asioita voidaan parantaa ja viedä eteenpäin. Lain rikkomisia ei varsinkaan tuisi sallia! Eikä selitellä.

        Sinäkin yrität taputella ja selitellä asiat oikeinpäin, tämä ei toimi räikeiden rikkeiden ollessa kyseessä, lakiakin on rikottu ja eettisiä arvoja myös. eikö inua yhtään hirvitä että suomessa tapahtuu päiväkodeissa tuollaista?? Millainen se sinun päiväkotisi on? Leikitääkö siellä lasten turvallisuudella?

        Puhutaanko tässä päiväkodista, vai perhepäivähoidosta?


      • Hirveä kauhea kamala
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Millainen vanhempi tai hoitaja on jos ei usko lasta joka kertoo asioista, ei ota selvää ja antaisi lapsen jopa oireilla?!? millainen hoitaja sellainen on joka sanoo äidin olevan väärässä kun uskoo omaa lastaan? Varsinkin kun lapsi oireilee!

        "Usein leikki-ikäinen (lue mielikuvitusikä) kertoo kotonaan asioita, jotka ei pidä paikkaansa. Syynä saattaa olla, ettei kaverit miellytä, ei uskalla tulla leikkiin, on jännittynyt tai ei ole tottunut toisiin lapsiin (ainut lapsi), syitä on monia. Lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, ei se aina jonkun kohdalla ole helppoa. Nämä lapset tarvitsevat tukea hoitajalta sekä vanhemmalta. Kouluun mennessä nämäkin taidot pitäisi oppia, pitämään puoliaan, ettei tule sitten ongelmia koulussa isossa ryhmässä. Lapsesi pelkotiloista kannattaa ottaa palaveriaikaa hoitajilta ja yrittää selvittää asiaa. "

        Oletko ottanut lapsesi pelkotiloista palaveriaikaa hoitajilta ja yrittänyt selvittää asiaa ja jos olet, niin mihin tulokseen olette tulleet? Kiinnostaa.


      • kauheapäiväkoti
        Mamman mussukka kirjoitti:

        En ole itse hoitaja. Tunnen kylläkin alan melko hyvin. Täytyy todeta vain, ettei tää elämä niin tiukkapipoista ole, jotta tuollaisista asioista pitäisi koko hyvä päivähoito pilata. Sitä moni yrittää tehdä näillä palstoilla.Pipo siis kiristää liikaa ja tämä ei ole ryppyilyä Sinulle. Haluatko kuulua heihin?
        Elämä on ihanaa, kun sen oikein ymmärtää.

        Eli lakia saa rikkoa ja jos se häritsee niin "pipo on liian kireällä"?


      • kauheapäiväkoti
        "suljetut ovet" kirjoitti:

        Puhutaanko tässä päiväkodista, vai perhepäivähoidosta?

        Päiväkodista ja eiköhän siellä ole jo vaatimuksena ainakin suurimmassa osassa että pph ei ole oikea hoitaja edes eli pitää olla lähihoitajan koulutus...

        Mutta olisihan meillä pipo liiian tiukalla jos vaatisimme lakia noudatettavan ja oikeat työntekijät hoitamaan lapsia. Eikös vaan?


      • kauheapäiväkoti
        Hirveä kauhea kamala kirjoitti:

        Oletko ottanut lapsesi pelkotiloista palaveriaikaa hoitajilta ja yrittänyt selvittää asiaa ja jos olet, niin mihin tulokseen olette tulleet? Kiinnostaa.

        Otin silloin kun lapsi oli hoidossa, meillä oli näitä turhia keskusteluita useita. tädit tappelivat keskenään palvereiden ajan.. Eri kasvatuslinjoista.
        Ongelmia myönsivät olevan ja muutoksen olevan tarpeellinen, mutta:
        Mitään muutosta ei koskaan tullut.
        Lapsen oireilut lopuivat kuin seinään, kun ei enää tarvinnut mennä päiväkotiin..

        Mutta kuten olen sanonut, on myös näitä hyviä päiväkoteja ja hyviä hoitajia, itsekin tunnen paljon hyviäkin hoitajia, vahinko vain eivät hoitaneet minun lastani.
        Olkaa vanhemmat tarkkana ja valvokaa! On lapsen hyvinvoinnista kyse!


      • luottamuspulako
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Otin silloin kun lapsi oli hoidossa, meillä oli näitä turhia keskusteluita useita. tädit tappelivat keskenään palvereiden ajan.. Eri kasvatuslinjoista.
        Ongelmia myönsivät olevan ja muutoksen olevan tarpeellinen, mutta:
        Mitään muutosta ei koskaan tullut.
        Lapsen oireilut lopuivat kuin seinään, kun ei enää tarvinnut mennä päiväkotiin..

        Mutta kuten olen sanonut, on myös näitä hyviä päiväkoteja ja hyviä hoitajia, itsekin tunnen paljon hyviäkin hoitajia, vahinko vain eivät hoitaneet minun lastani.
        Olkaa vanhemmat tarkkana ja valvokaa! On lapsen hyvinvoinnista kyse!

        Mitä voi olla ne "turhat keskustelut" tätien kannssa. Oletko aina itse varma omasta kasvatuslinjastasi? Eikö sinulla ole koskaan ongelmia lapsesi kanssa? En usko. Olisikohan lapsesi oireilun syy ollut, että teit liian pitkää päivää ja siksi lapsesi olisi ikävöinyt tai ei ole vielä tottunut hoitoon. Tai et
        luota lastasi kenenkään hoitoon. Voisiko olla näin?
        Meidän kaupungissa on monta pph:a päiväkodeissa. Miksi ei saisi olla, koska he ovat koulutettuja hoitajia. Perhepäivähoitaja on moniammatillinen osaaja joka on vielä erittäin suosittu hoitaja/ hoitomuoto suomessa.


      • kauheapäiväkoti
        luottamuspulako kirjoitti:

        Mitä voi olla ne "turhat keskustelut" tätien kannssa. Oletko aina itse varma omasta kasvatuslinjastasi? Eikö sinulla ole koskaan ongelmia lapsesi kanssa? En usko. Olisikohan lapsesi oireilun syy ollut, että teit liian pitkää päivää ja siksi lapsesi olisi ikävöinyt tai ei ole vielä tottunut hoitoon. Tai et
        luota lastasi kenenkään hoitoon. Voisiko olla näin?
        Meidän kaupungissa on monta pph:a päiväkodeissa. Miksi ei saisi olla, koska he ovat koulutettuja hoitajia. Perhepäivähoitaja on moniammatillinen osaaja joka on vielä erittäin suosittu hoitaja/ hoitomuoto suomessa.

        Minulla ei ole ollut ongelmaa kasvatuslinjojen kanssa vaan näillä päiväkodin tädeillä, he siis tappelivat keskenään ja minä ja mieheni istuimme ja kuuntelimme. Itse en alkaisi kollegan kanssa riitelemään asiakkaan kuullen. Keskustelut olivat turhia, sillä ne eivät auttaneet asioita mitenkään. Sama ralli jatkui kokoajan. Jouduimme siis istumaan parinkin tunnin jaksoja päiväkodilla vain kuuntelemassa tappelua, raivoamista.. Turhia lupauksia ja toteuttamattomia suunnitelmia siitä mitä tehdään..
        Ei minulla ole ollut ongelmia lapseni kanssa ikinä. Eikä kuulemma ollut tädeilläkään, oikein mukava ja kohtelias lapsi on kuulemma hän.

        Lapseni ei ollut liian kauan hoidossa, vain 5h-8h eikä edes jokaisena viikonpäivänä. Oli vuoden, kunnes onnistuin järjestämään asiat niin, ettei tarvinnut mennä enää. Eli tottunutkin oli.

        Minä vein ilomielin lapsen aikoinaan hoitoon, sillä oma työni on mielenkiintoista ja mielekästä. Luotin täteihin sillä tunsinhan useita päiväkodeissa työskenteleviä hoitajia, en tosin tästä lapseni päiväkodista yhtäkään.

        Lastani hoitaa nykyisin minun ja mieheni lisäksi isovanhemmat ja kummit, olemme järjestelleet hoitoa, jotta voisin tehdä töitä aina mahdollisuuden tullessa.

        Minulla ei ole perhepäivähoitajia vastaan mitään, mutta käsittääkseni nykyään päiväkodissa vaaditaan lastentarhanopettajan, lähihoitajan tai lastenhoitajan koulutus, että nämä pph:t olisivat sitten apuhoitajina siellä.
        Itseasiassa:
        Tällähetkellä etsimme perhepäivähoitajaa, jotta voisin palata työhön kunnolla.
        Olemme myös keskustelleet erään perheen kanssa, jos palkkaisimme yhteisen hoitajan lapsille.


      • Mummo hoitajana
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Minulla ei ole ollut ongelmaa kasvatuslinjojen kanssa vaan näillä päiväkodin tädeillä, he siis tappelivat keskenään ja minä ja mieheni istuimme ja kuuntelimme. Itse en alkaisi kollegan kanssa riitelemään asiakkaan kuullen. Keskustelut olivat turhia, sillä ne eivät auttaneet asioita mitenkään. Sama ralli jatkui kokoajan. Jouduimme siis istumaan parinkin tunnin jaksoja päiväkodilla vain kuuntelemassa tappelua, raivoamista.. Turhia lupauksia ja toteuttamattomia suunnitelmia siitä mitä tehdään..
        Ei minulla ole ollut ongelmia lapseni kanssa ikinä. Eikä kuulemma ollut tädeilläkään, oikein mukava ja kohtelias lapsi on kuulemma hän.

        Lapseni ei ollut liian kauan hoidossa, vain 5h-8h eikä edes jokaisena viikonpäivänä. Oli vuoden, kunnes onnistuin järjestämään asiat niin, ettei tarvinnut mennä enää. Eli tottunutkin oli.

        Minä vein ilomielin lapsen aikoinaan hoitoon, sillä oma työni on mielenkiintoista ja mielekästä. Luotin täteihin sillä tunsinhan useita päiväkodeissa työskenteleviä hoitajia, en tosin tästä lapseni päiväkodista yhtäkään.

        Lastani hoitaa nykyisin minun ja mieheni lisäksi isovanhemmat ja kummit, olemme järjestelleet hoitoa, jotta voisin tehdä töitä aina mahdollisuuden tullessa.

        Minulla ei ole perhepäivähoitajia vastaan mitään, mutta käsittääkseni nykyään päiväkodissa vaaditaan lastentarhanopettajan, lähihoitajan tai lastenhoitajan koulutus, että nämä pph:t olisivat sitten apuhoitajina siellä.
        Itseasiassa:
        Tällähetkellä etsimme perhepäivähoitajaa, jotta voisin palata työhön kunnolla.
        Olemme myös keskustelleet erään perheen kanssa, jos palkkaisimme yhteisen hoitajan lapsille.

        " Siis hellou" 2 tuntia päiväkodilla vain kuuntelemassa tappelua" Ei ole kyllä kovin uskottavaa. "Ja sama ralli jatkui kokoajan" Just joo! Kirjoitat " ettei sulla ole ollut ongelmia lapsesi kanssa ikinä". Hyvä näin."Eikä kuulemma ollut tädeilläkään, oikein mukava ja kohtelias lapsi on kuulemma hän". Täytyy vaan todeta, että mikä tässä hoidossa nyt sitten oikein "mättää"? Kaikkihan on mennyt OIKEIN hyvin.


      • kjBCKbwkbckbwckkk
        Mummo hoitajana kirjoitti:

        " Siis hellou" 2 tuntia päiväkodilla vain kuuntelemassa tappelua" Ei ole kyllä kovin uskottavaa. "Ja sama ralli jatkui kokoajan" Just joo! Kirjoitat " ettei sulla ole ollut ongelmia lapsesi kanssa ikinä". Hyvä näin."Eikä kuulemma ollut tädeilläkään, oikein mukava ja kohtelias lapsi on kuulemma hän". Täytyy vaan todeta, että mikä tässä hoidossa nyt sitten oikein "mättää"? Kaikkihan on mennyt OIKEIN hyvin.

        Lue kaikki nimimerkin "kauheapäiväkoti" viestit.

        Lapset olleet huonosti puettuna ulkona kylmissään, liian vähän hoitajia paikalla, kiusaamista... Lapsi reagoinut vahvasti päiväkodin tapahtumiin..

        Kyllä minä ainakin raivoaisin jo yhdestä noista syistä, uskomattomia asioita! Lakiakin rikottu!

        Mummo lukee nyt ja kommentoi vasta sitten.


      • Sivullinen lukija
        luottamuspulako kirjoitti:

        Mitä voi olla ne "turhat keskustelut" tätien kannssa. Oletko aina itse varma omasta kasvatuslinjastasi? Eikö sinulla ole koskaan ongelmia lapsesi kanssa? En usko. Olisikohan lapsesi oireilun syy ollut, että teit liian pitkää päivää ja siksi lapsesi olisi ikävöinyt tai ei ole vielä tottunut hoitoon. Tai et
        luota lastasi kenenkään hoitoon. Voisiko olla näin?
        Meidän kaupungissa on monta pph:a päiväkodeissa. Miksi ei saisi olla, koska he ovat koulutettuja hoitajia. Perhepäivähoitaja on moniammatillinen osaaja joka on vielä erittäin suosittu hoitaja/ hoitomuoto suomessa.

        Hirmuisesti kirjoittaja(t?) tuntuu puolustavan hoitajia, omasta mielestäni on aika ihmeellistä käytöstä hoitajilta ja vika on kyllä nyt muualla kuin vain lapsen vanhemmissa! Vastaaja on selkeästi päättänyt, että hoitajat ovat ammattilaisia ja hoito on laadukasta ja jos joku homma ei mene niin kun pitäs niin vanhemmissa on syy (tai jokin lapsesta itsestään johtuva). Vanhemman liian pitkä päivä, vanhempi ei luota lasta kenenkään hoitoon, lapsen mielikuvitus, Ihan sama varmaan mitä kirjoittaja ketoo hoidossa tapahtuneen, aina löytyy puolustus... Ihan kuin vastaaja olisi yksi kyseisen päiväkodin hoitaja?


      • Lapset rikkaus
        Sivullinen lukija kirjoitti:

        Hirmuisesti kirjoittaja(t?) tuntuu puolustavan hoitajia, omasta mielestäni on aika ihmeellistä käytöstä hoitajilta ja vika on kyllä nyt muualla kuin vain lapsen vanhemmissa! Vastaaja on selkeästi päättänyt, että hoitajat ovat ammattilaisia ja hoito on laadukasta ja jos joku homma ei mene niin kun pitäs niin vanhemmissa on syy (tai jokin lapsesta itsestään johtuva). Vanhemman liian pitkä päivä, vanhempi ei luota lasta kenenkään hoitoon, lapsen mielikuvitus, Ihan sama varmaan mitä kirjoittaja ketoo hoidossa tapahtuneen, aina löytyy puolustus... Ihan kuin vastaaja olisi yksi kyseisen päiväkodin hoitaja?

        Molemminpuolin on joka junaan lähtijöita, tämä on syytä muistaa näissä netti kirjoitteluissa. Kaikki ei ole aina siltä miltä näyttää vaan usein pahasti väritettyjä juttuja. Totuus on jostain siltä väliltä. Tärkeintä on, että me aikuiset pidetään lapsista yhdessä huolta ja taataan heille onnellinen lapsuus. T: monilapsisen perheen äiti.


      • kauheapäiväkoti
        Lapset rikkaus kirjoitti:

        Molemminpuolin on joka junaan lähtijöita, tämä on syytä muistaa näissä netti kirjoitteluissa. Kaikki ei ole aina siltä miltä näyttää vaan usein pahasti väritettyjä juttuja. Totuus on jostain siltä väliltä. Tärkeintä on, että me aikuiset pidetään lapsista yhdessä huolta ja taataan heille onnellinen lapsuus. T: monilapsisen perheen äiti.

        Tuo mitä nimimerkki "sivullinen lukija" kirjoitti on ihan totta.

        Nämä minun kokemukseni ovat aitoja.
        Niitä ei ole pakko uskoa, sillä en tahdo millään suomi24 palstalla kirjoittaa omalla nimelläni tai muutoin tunnistettavasti.
        Nämä kokemukseni, joita olen kertonut on vain osa niistä ongelmista mitä vastassamme oli päiväkodissa.
        Olen toki tarkka lapsistani, kuten varmaan (toivottavasti) jokainen äiti tässä maailmassa.
        En koe olleeni vaikea äiti, toki jo vaikea äiti on sellainen joka vaatii lain mukaista palvelua ja hoitoa lapsilleen niin sitten kai olin.
        uskon kuitenkin tämän taistelun parantaneen jopa päiväkodin työntekijöiden oloja, eihän kenestäkään ole mukavaa painaa työtä alimiehitetyssä yksikössä?

        Olen samaa mieltä, että lapsille tulisi taata onnellinen ja turvallinen lapsuus.
        Minun luottoni suomalaiseen päivähoitoon on mennyt, joten hoidan lapsia kotona ja otan luotettavan avun vastaan isovanhemmilta ja ystäviltä.

        Näillä kirjoituksilla tarkoitukseni on ollut kertoa meidän kokemuksemme, mutta myös herättää vanhempia valvomaan päivähoidon laatua.
        Toivottavasti edes joku katsoo siellä vähän tarkemmin ympärileen ja menee useammin yllättäen paikalle, meidän vanhempien velvollisuus kun on valvoa lastemme turvallisuutta ja etuja.


      • Löysää vähän
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Päiväkodista ja eiköhän siellä ole jo vaatimuksena ainakin suurimmassa osassa että pph ei ole oikea hoitaja edes eli pitää olla lähihoitajan koulutus...

        Mutta olisihan meillä pipo liiian tiukalla jos vaatisimme lakia noudatettavan ja oikeat työntekijät hoitamaan lapsia. Eikös vaan?

        Anteeksi nyt, mutta perhepäivähoitaja ON ihan oikea hoitaja siinä missä lähihoitajakin.
        Hänen vastuullaan saa päiväodissa olla 4 lasta, ei enempää, mutta hän saa olla töissä päiväkodissa, ihan niinkuin muutkin hoitajat, mikään laki ei sitä estä.
        Itse mielummin uskon lapseni kokeneelle perhepäivähoitajalle, kuin lähihoitajalle joka on esim. kouluttautunut päihdepuolelle, muttei saanut sieltä töitä. Eihän sellaisella ole hajuakaan lasten hoidosta. Nykyään perhepäivähoitajat käyvät myös ammattitutkinnon itselleen.


      • nnnnnnnnnnnnnnnnnnn
        Löysää vähän kirjoitti:

        Anteeksi nyt, mutta perhepäivähoitaja ON ihan oikea hoitaja siinä missä lähihoitajakin.
        Hänen vastuullaan saa päiväodissa olla 4 lasta, ei enempää, mutta hän saa olla töissä päiväkodissa, ihan niinkuin muutkin hoitajat, mikään laki ei sitä estä.
        Itse mielummin uskon lapseni kokeneelle perhepäivähoitajalle, kuin lähihoitajalle joka on esim. kouluttautunut päihdepuolelle, muttei saanut sieltä töitä. Eihän sellaisella ole hajuakaan lasten hoidosta. Nykyään perhepäivähoitajat käyvät myös ammattitutkinnon itselleen.

        Itseasiassa useissa päiväkodeissa perhepäivähoitaja on vain apuhoitaja.
        Eli ei saa lapsia vastuulleen, ilmeisesti koulutus ei riitä.
        Näin ainakin tässä meidän päiväkodissa.


      • Ei eläkkeellä vielä
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Luettelit kuinka asian pitäisi mennä, et kuinka asiat menee.
        Lapsiluku oli liian suuri, yksi perhepäivähoitaja hoisi 8kpl lapsia.
        menin paikalle yllätteän, muut olivat kuulemma "koulutuksessa" joka valituksen tehtyäni muuttui kokoukseksi ja siellä oli kuulemma ollut kaksi hoitajaa toinen vessassa käyntini aikana (olin paikalla n. 1h).

        Minä en ole koskaan ollut epäasiallinen, aina hyvin kohtelias ja sanonut vain aiheesta. Olen muunmuassa joutunut tätejä kieltämään yksityisasioidemme selvittelemisestä muille, olivat toiselle äidille kertoneet kuinka perheessämme tapahtui keskenmeno.

        Minä en itse lastani taastusti purrut, löysin hampaanjäljet käsivarresta iltapesun aikaan. Aamulla olin vienyt lapsen hoitoon ja hain hänet sieltä suoraan kotiin, olimme kahden illan. Kävikö meillä siis joku hullu murtautuja lapsenpurija jos jälki ei kerran tullut päiväkodissa?

        Minulla on ystäviä lastenhoitoalalla, lähihoitajina he ovat valitelleet kouluttautumismahdollisuuksien puutetta. Ensiapukoulutus jokaisella päässyt vanhenemaan.

        kerran hain lasta hoidosta, paikalla 3 tätiä, jotka kaikki istuivat kahvihuoneessa kahvilla lasten leikkiessä eteisessä.

        Mansikka-allergia oli tiedossa päiväkodissa, lapsi sai kauheat kutinat ja ahdistusta.

        Tämä kiusaaminen oli ihan totta, kuulin myöhemmin muillakin olleen samoja ongelmia ja lapsi kertoi tapahtuneista myöhemminkin.

        Tädit tappelivat huutaen kun vein lasta hoitoon, en jättänyt lasta vaan ajoin suoraan päivähoitotoimistoon ilmoitusta tekemään.

        Olen kaikista näistä asioista kertonut eteenpäin ja tehnyt valituksia.

        Meno meni vieläkin hurjemmaksi, joten en enää vie lapsia hoitoon. Järjestän hoidon jotenkin muuten, tällähetkellä olen itse kotona.

        Kunnioittan vain niitä hoitajia, jotka oikeasti tekevät työtään kuten kuuluu.

        Voi hoitajillakin olla joskus huono päivä.


    • Hyviä kokemuksia

      Päiväkoteja on monenlaisia, itse olen kuullut ja lukenut "kauhujuttuja" lasten kohtelusta, hoitajien välinpitämättömyydestä ym. mutta ovatko totta, en tiedä, kun ei ole henkilökohtaista kokemusta. Myös hoitajat itse kertovat näitä (varsinkin määräaikaiset), ei vain vanhemmat. Tuskin kaikki ihan tuulesta temmattua, "ei savua ilman tulta". Minusta sinulla on aika ruusuinen kuva päivähoidosta. En voi tietää varmaksi mitä päiväkotipäivän aikana tapahtuu, mutta siitä että lapsi mielellään menee hoitoon ja mitä sinä pienenä hetkenä kun vien ja haen lapsen näen ja kuulen niin olen tyytyväinen päiväkotiin missä lapsemme on. Samoin edelliseen olimme. Mutta epäilen, että kaikki päivkodit ei ole yhtä hyviä paikkoja lapselle.

      Oli myös tosi hyvä, kun tuli vanhemmille sähköisesti kysely (koskee kaikkia kaupungin päiväkoteja), jossa voi kertoa tyytyväisyytensä. En tiedä sitten kuinka vanhemmat vastailee näihin ja kertooko huonoista kokemuksista rehellisesti, jos sellaisia on. Toivottavasti. Jos ei uskalla hoitajien kanssa suoraan keskustella.

    • sdfgdgf

      Moni kotikin on tosi kauhea. Joillekin päiväkoti on omaa kotia parempi vaihtoehto. Onneksi kuitenkin kaikilla on vailinnanvapaus hoitaa lapsensa itse jos ei ole tarjottuun palveluun tyytyväinen.

    • ds<fgdhs

      Opettelisit nyt ensin kirjoittamaan, niin että normaalin sivistyksen saanut ihminen ymmärtäisi helpommin.

      Vaatisin lasteni hoitajalta edes jonkinnäköistä älyllistä toimintaa empaattisuuden lisäksi.

      • Katso peiliin välill

        Piste, pilkku ja huutomerkki......


    • fgdgfgh

      Kuulostaa lähinnä joltain hysteeriäidiltä..Jos lapselta tippuu kenkäkin ulkona niin herranen aika sentään!! Olen lastenhoitaja ja nähnyt paljon näitä hysteerikkoja..Lapsi/lapset ovat heille kuin jumalia jota kaikkien pitää palvoa ja passata. Ei lapsia niin kasvateta.

      Jos taas sitten et ole hysteerikko, vaan päiväkodissa on oikeasti jotakin tosi pahasti vialla niin ota yhteyttä esimieheen tai korkeampaan tahoon. Turha sitä on hoitajille mussuttaa. He ovat vaan työntekijöitä.
      Meillä/minulla on monesti yli seitsemän lasta ja vielä pieniä päälle. Ikävä kyllä lukumäärä ylittyy harva se päivä. Esimies ei välitä ja me hoitajat olemme todella väsyneitä. Päälle saamme vanhempien ja esimiesten haukut, vaikka parhaamme yritämme ison lapsikatraan kanssa!

      Jos havaitsettä hoitajat ovat ylityöllistettyjä niin ota ihmeessä yhteys korkeampaan tahoon. Ei esimieheen (koska nykyään hekään eivät välitä) vaan vielä korkeampaan tahoon. Tuo ettei lapsilla ole tarpeeksi vaatteita, voi nimittäin johtua kiireestä kuten moni muukin asia. Aina hoitajat eivät tee asioita tahallaan, mutta pakon edessä voi joutua tekemään vaikka mitä.

    • väärinkirjoittaja

      Kantelu lääninhallitukselle tms. on paljon parempi tapa saada muutosta aikaan, kuin kirjoitella anonyyminä suomi24 palstalla :D :D

      • Pahan ilman lintu

        Olen samaa mieltä ed. kanssa. Hullua kirjoitella tänne ns.ongelmistaan päivähoidossa, joka on tapahtunut joskus kauan sittten ja kehottaa KYTTÄÄMÄÄN hoitajia. Jos mieltäsi kismittää ja olet katkera hoitajillesi,ota yhteyttä heihin ja selvitä välisi heidän kanssa. Turha sitä on täällä mustamaalata koko päivähoidon porukkaa. Ihme touhua.


      • kauheapäiväkoti
        Pahan ilman lintu kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ed. kanssa. Hullua kirjoitella tänne ns.ongelmistaan päivähoidossa, joka on tapahtunut joskus kauan sittten ja kehottaa KYTTÄÄMÄÄN hoitajia. Jos mieltäsi kismittää ja olet katkera hoitajillesi,ota yhteyttä heihin ja selvitä välisi heidän kanssa. Turha sitä on täällä mustamaalata koko päivähoidon porukkaa. Ihme touhua.

        Kuten olen sanonut, asianomaiset valitukset tehty. Asiat hoidettu niiden vaatimalla tavalla, noista kokemuksista siis jo hetki aikaa, lapsi ei enää hoidossa.

        Miksi minä en saisi kertoa kokemuksiani täällä? haluan kertoa kokemukseni, jotta muutkin vanhemmat tarkkailisivat päiväkotia tarkemmin, eikä vain sokeasti luotettaisi.

        Miten minä muka mustamaalaan koko päivähoidon jos kerron omat kokemukseni?

        Miksi hoitajat ovat niin suuttomia etteivät itse nosta meteliä alimiehityksestä ei se ole vanhempien tehtävä vaan hoitajan itsensä, tätä varten on liitot!!!
        Minä en voisi tehdä tuollaisia virheitä työntekijäpulasta johtuvan ajanpuutteen vuoksi, että pistäisin lapsen liian vähissä vaatteisa ulos!
        herrajumala missä sellaisen hoitajan eettiset ja moraaliset käsitykset ovat?
        Miten hän kykenee elämään itsensä kanssa?

        Onko päivähoidon huono taso suomessa tabu?


      • Mustamaalaus
        kauheapäiväkoti kirjoitti:

        Kuten olen sanonut, asianomaiset valitukset tehty. Asiat hoidettu niiden vaatimalla tavalla, noista kokemuksista siis jo hetki aikaa, lapsi ei enää hoidossa.

        Miksi minä en saisi kertoa kokemuksiani täällä? haluan kertoa kokemukseni, jotta muutkin vanhemmat tarkkailisivat päiväkotia tarkemmin, eikä vain sokeasti luotettaisi.

        Miten minä muka mustamaalaan koko päivähoidon jos kerron omat kokemukseni?

        Miksi hoitajat ovat niin suuttomia etteivät itse nosta meteliä alimiehityksestä ei se ole vanhempien tehtävä vaan hoitajan itsensä, tätä varten on liitot!!!
        Minä en voisi tehdä tuollaisia virheitä työntekijäpulasta johtuvan ajanpuutteen vuoksi, että pistäisin lapsen liian vähissä vaatteisa ulos!
        herrajumala missä sellaisen hoitajan eettiset ja moraaliset käsitykset ovat?
        Miten hän kykenee elämään itsensä kanssa?

        Onko päivähoidon huono taso suomessa tabu?

        Ja onko joidenkin vanhempien valittaminen suomessa tabu? Onneksi on se toinen korva...


      • kauheapäiväkoti
        Mustamaalaus kirjoitti:

        Ja onko joidenkin vanhempien valittaminen suomessa tabu? Onneksi on se toinen korva...

        Ei ollenkaan, mutta jos minä sanon mielipiteeni en ymmärrä miten se olisi mustamaalausta tai valehtelua, kokemuksista kuitenkin kerron.

        Toki olen minäkin tavannut moniakin ihmisiä, jotka turhasta valittavat, mutta en ymmärrä mikä minun kokemuksissani on se turhasta valittaminen?

        Ikävä kyllä moni pistää ne asiat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, joskus saattaisi näet olla aihetta mennä vähän itsensä.


    • väärinkirjoittaja

      "Liian vähästä pukeutuimisesta" tuli mieleen kohtalaisen tuore koulutukseni, jossa varhaiskasvatuksen opettaja nimenomaan painotti että myös karaisu on osa kasvatusta. Olen tässä samaa mieltä. Siinä mikä on vähäistä ja mikä liian vähäistä on varmasi näkemyseroja ja uskon että ammattitaitoiset hoitajat kyllä tietävät miten lapsi kuuluu pukea. Heillä on tähän sekä kokemusta että koulutusta.

      • kauheapäiväkoti

        Niin no, jos lapsella on siniset huulet ja hän tärisee on hänellä liian vähän vaatetta.

        Tämä tiedoksi sinulle, jotta voit vastaisuudessa pukea kunnolla lapset.

        Jos vanhemmat sanovat että lapselle sitten puetaan siihen -15-20 asteeseen se villahaalari ja toppapuku ja laitetaan ne villahanskat sinne alle ja villasukat myös, niin miksi ihmeessä täti sitten ei laita? Kun lapsi selkeästi ne tarvitsee.

        En ymmärrä missä sinä olet koulusi käynyt? Tulee ihan ne lapsuuden hopeanuoli videot mieleen jossa sitä koiraa karaistiin uittamalla sitä jäävedessä, näinkö pitäisi tehdä lapsillekkin?


      • Mitäihm

        "myös karaisu on osa kasvatusta". Minkähänlaista karaistusta hän tarkoitti?


      • väärinkirjoittaja
        Mitäihm kirjoitti:

        "myös karaisu on osa kasvatusta". Minkähänlaista karaistusta hän tarkoitti?

        Karaista tottumaan talveen, ulkoiluun, itsetekemiseen jne. fysiikasta tässä lähinnä oli puhe. Lpai joka ei ole tottunut ulkoilemaan talvella tarvitsee karaisua, jotta siihen tottuu. Sen näkeekin monista lapsista jotka eivät kotona ollessaan paljon ulkoile... Kun taas paljon ulkoilevien perheiden lapsetkin tarkenevat, liikkuvat ja pysyvät lämpiminä ilman sellaisia toppauksia joissa ei edes pysty liikkumaan.
        Tottakai tumput suorana seisovalle lapselle tulee kylmä.


      • vvvvvvvvvvvvvvvvvvv
        väärinkirjoittaja kirjoitti:

        Karaista tottumaan talveen, ulkoiluun, itsetekemiseen jne. fysiikasta tässä lähinnä oli puhe. Lpai joka ei ole tottunut ulkoilemaan talvella tarvitsee karaisua, jotta siihen tottuu. Sen näkeekin monista lapsista jotka eivät kotona ollessaan paljon ulkoile... Kun taas paljon ulkoilevien perheiden lapsetkin tarkenevat, liikkuvat ja pysyvät lämpiminä ilman sellaisia toppauksia joissa ei edes pysty liikkumaan.
        Tottakai tumput suorana seisovalle lapselle tulee kylmä.

        Ei silti tarvitse lasta ulos "alasti" pistää, eikö täti voi keksiä tekemistä ja ohjata touhuamaan, miksi pitää lähes alasti lapsi ulos laittaa "karaistumaan"!!!!


      • Mustamaalauspiiri
        vvvvvvvvvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        Ei silti tarvitse lasta ulos "alasti" pistää, eikö täti voi keksiä tekemistä ja ohjata touhuamaan, miksi pitää lähes alasti lapsi ulos laittaa "karaistumaan"!!!!

        Tässä jutussa on jotain mätää, koska lapsi joka liikkuu ja peuhaa ulkona on usein pää märkänä hiestä, vaikkei olis paljon mitään päällä. Oliskohan tässä kysymyksessä lapsi joka ei liiku, vaan seisoo ulkoilun ajan tumput suorana. Ei ole hoitajan tehtävä aina " ohjelmoida" lapsia, vaan lasten pitäisi löytää myös itse tekemistä. Hoitajat ei ole tempputätejä. Jospa lapsesi ei ollut vielä päässyt toisten leikkeihin mukaan ja olisi siksi viluinen. Oletko ajatellut, että näinkin voi olla asia?


      • Ei palele
        vvvvvvvvvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        Ei silti tarvitse lasta ulos "alasti" pistää, eikö täti voi keksiä tekemistä ja ohjata touhuamaan, miksi pitää lähes alasti lapsi ulos laittaa "karaistumaan"!!!!

        Ryhmässäni on 15 lasta, iältään 1 - 3- vuotiaita. Villasukkia ei ole kuin kahdella ja usealla talvikengätkin on kirpputoreilta hankittuja; sellaisia, joista vuorit kuluneet olemattomiin. Kuluneiden kintaiden alle moni tarvitsisi ohuet lapaset, mutta ei ole niitäkään. Ajankohtainen vinkki Joulupukille: Kaikille lapsille lahjaksi kunnolliset välivaatteet, villasukat ja lapaset!


      • väärinkirjoittaja
        Ei palele kirjoitti:

        Ryhmässäni on 15 lasta, iältään 1 - 3- vuotiaita. Villasukkia ei ole kuin kahdella ja usealla talvikengätkin on kirpputoreilta hankittuja; sellaisia, joista vuorit kuluneet olemattomiin. Kuluneiden kintaiden alle moni tarvitsisi ohuet lapaset, mutta ei ole niitäkään. Ajankohtainen vinkki Joulupukille: Kaikille lapsille lahjaksi kunnolliset välivaatteet, villasukat ja lapaset!

        Joo. Se olisikin joulupukille oiva lahja toive, sillä tammi-helmikuun pakkasilla tarvitaaan jo välivaatteita ja villasukkia- ja lapasia. Pukki kerkeää ne talveksi tuoda. Nyt vielä ei ole kunnon talvi, joten päiväkotisi lapsien vanhemmat ovat osanneet suhtauta säähän ihan oikein.


      • ei palele
        vvvvvvvvvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        Ei silti tarvitse lasta ulos "alasti" pistää, eikö täti voi keksiä tekemistä ja ohjata touhuamaan, miksi pitää lähes alasti lapsi ulos laittaa "karaistumaan"!!!!

        Tuskin päiväkodin henkiläkunta pistää lapsia ulos alasti. Niin paljon on arkoja vanhempia, että pistäisivät hanttiin. Omat lapseni ovat 2 v-stä lähtien uineet avannossa ja pyörineet sauna-hangessa. Ja terveenä ovat olleet, aina. Nyt samaa harrastetaan jo kolmannessa sukupolvessa.


      • Rapakko lapset
        Ei palele kirjoitti:

        Ryhmässäni on 15 lasta, iältään 1 - 3- vuotiaita. Villasukkia ei ole kuin kahdella ja usealla talvikengätkin on kirpputoreilta hankittuja; sellaisia, joista vuorit kuluneet olemattomiin. Kuluneiden kintaiden alle moni tarvitsisi ohuet lapaset, mutta ei ole niitäkään. Ajankohtainen vinkki Joulupukille: Kaikille lapsille lahjaksi kunnolliset välivaatteet, villasukat ja lapaset!

        Tosi hyvä kirjoitus. Näin on meilläkin, mutta parempi näinkin ryysyissä" vielä, kun että lapsella on uudet hienot (lue kalliit merkkivaatteet) joita ei sitten saa vanhempien mukaan liata varsinkaan. Lapsi ei uskalla tehdä mitään kuraleikkejä, eikä ryömiä maassa eikä leikkiä normaalisti, kun äiti on kieltänyt likaamasta vaatteita. Ja kuravaatteita ei kuitenkaan muisteta ottaa hoitoon,vaikka pyydetty on. Voi vitsi, että joskus ottaa päähän tällaset asiat hoitajana.Kumoa siinä sitten äitin neuvot hoidossa,ja anna lapsen leikkiä täyspainoisesti. No haukkujahan siitä tulee vanhemmalta, kun ei mukamas katota perään, vaan annetaan ravata vaatteet. Ei ymmärretä, että lapsi tarvitsee "työpaikalleen työvehkeet" ja ei niiden uusia hienoja tarvitse olla. Kunnolliset käyttövaatteet kunniaan hoidossa.


      • Lumi "ukkoja"
        ei palele kirjoitti:

        Tuskin päiväkodin henkiläkunta pistää lapsia ulos alasti. Niin paljon on arkoja vanhempia, että pistäisivät hanttiin. Omat lapseni ovat 2 v-stä lähtien uineet avannossa ja pyörineet sauna-hangessa. Ja terveenä ovat olleet, aina. Nyt samaa harrastetaan jo kolmannessa sukupolvessa.

        Meillä molemmat lapset tykänneet hyppiä aina saunailtoina hangessa ihan pienestä asti.. Ei ole kyllä sairastaneetkaan paljon mitään, mutta kivoja muistoja heille on siitä jäänyt. Vasta viime viikolla toivoivat paljon lunta, että saatas taas saunan kuistilta hyppiä lumeen. Meillä on kanssa jo ainakin kolmannessa polvessa tehty näin talvisin.


      • !!!!!
        Rapakko lapset kirjoitti:

        Tosi hyvä kirjoitus. Näin on meilläkin, mutta parempi näinkin ryysyissä" vielä, kun että lapsella on uudet hienot (lue kalliit merkkivaatteet) joita ei sitten saa vanhempien mukaan liata varsinkaan. Lapsi ei uskalla tehdä mitään kuraleikkejä, eikä ryömiä maassa eikä leikkiä normaalisti, kun äiti on kieltänyt likaamasta vaatteita. Ja kuravaatteita ei kuitenkaan muisteta ottaa hoitoon,vaikka pyydetty on. Voi vitsi, että joskus ottaa päähän tällaset asiat hoitajana.Kumoa siinä sitten äitin neuvot hoidossa,ja anna lapsen leikkiä täyspainoisesti. No haukkujahan siitä tulee vanhemmalta, kun ei mukamas katota perään, vaan annetaan ravata vaatteet. Ei ymmärretä, että lapsi tarvitsee "työpaikalleen työvehkeet" ja ei niiden uusia hienoja tarvitse olla. Kunnolliset käyttövaatteet kunniaan hoidossa.

        Kyllä päiväkotejen tulisi olla näissä vaateasioissa vähän napakampia. Päiväkodin ulkoiluun tarvitaan vaatteita joissa voi peuhata, jotka sään suhteen asianmukaisia. Miksi ihmeessä vanhemmille ei anneta ihan sekeitä ohjeita! Kyllä ne ammattikasvattajat pystyvät parhaiten arvioimaan minkälaiset vaatteet asiallisia päiväkodissa. Vaikea on ymmärtää että hoitajat ottavat edes kuuleviin korviin ettei lapsi "saa sitten liata" hienoja merkkivaatteita! Väärin ovat hoitajat ymmärtäneet ohjeen "vanhempien kuuntelemisesta".


      • sairaanhoitaja.
        Mustamaalauspiiri kirjoitti:

        Tässä jutussa on jotain mätää, koska lapsi joka liikkuu ja peuhaa ulkona on usein pää märkänä hiestä, vaikkei olis paljon mitään päällä. Oliskohan tässä kysymyksessä lapsi joka ei liiku, vaan seisoo ulkoilun ajan tumput suorana. Ei ole hoitajan tehtävä aina " ohjelmoida" lapsia, vaan lasten pitäisi löytää myös itse tekemistä. Hoitajat ei ole tempputätejä. Jospa lapsesi ei ollut vielä päässyt toisten leikkeihin mukaan ja olisi siksi viluinen. Oletko ajatellut, että näinkin voi olla asia?

        No huh huh.. Eikö jokaisen lapsen pitäisi saada olla yksilö`? Jokainen lapsi on erilainen.
        Toinen lapsi on kylmissään helpommin kuin toinen.

        Minä olen huolestunut näistä karaistuspuheista ja muusta.. Aina lapsen oikeudet ja edut ensin!

        Miten kukaan voi puolustella hoitajia jotka pitävät sinihuulista lasta ulkona?

        SAIRASTA!


      • Villasukista
        Ei palele kirjoitti:

        Ryhmässäni on 15 lasta, iältään 1 - 3- vuotiaita. Villasukkia ei ole kuin kahdella ja usealla talvikengätkin on kirpputoreilta hankittuja; sellaisia, joista vuorit kuluneet olemattomiin. Kuluneiden kintaiden alle moni tarvitsisi ohuet lapaset, mutta ei ole niitäkään. Ajankohtainen vinkki Joulupukille: Kaikille lapsille lahjaksi kunnolliset välivaatteet, villasukat ja lapaset!

        Eräässä päiväkodissa ei kelvannut, että lapsella on talvella villasukat. Piti olla jotkut erityisesti ulkoilua varten valmistetut sukat, ei mitkään neulotut villasukat. Marketista sitten haettiin kyseiset sukat. Tässä päiväkodissa teimmekin kaiken hoitajien mielestä väärin.


      • 6 h pv:ssä ulkona
        sairaanhoitaja. kirjoitti:

        No huh huh.. Eikö jokaisen lapsen pitäisi saada olla yksilö`? Jokainen lapsi on erilainen.
        Toinen lapsi on kylmissään helpommin kuin toinen.

        Minä olen huolestunut näistä karaistuspuheista ja muusta.. Aina lapsen oikeudet ja edut ensin!

        Miten kukaan voi puolustella hoitajia jotka pitävät sinihuulista lasta ulkona?

        SAIRASTA!

        Tottakai jokainen lapsi on oma yksilönsä ja erilainen, eihän tässä siitä ole kysymys. Eikä kukaan lapsi ole kylmissään helpommin. Kaikki lapset palelee, jos on liian vähän päällä, mutta nyt olikin kysymys siitä liikkumisesta ulkona. Jos koko ajan liikkuu ja peuhaa paljon kavereiden kanssa, niin hiki siinä tulee helpommin, kuin sellasella lapsella joka seisoo tumput suorana koko ulkoilun ajan. Siksi hoitajana on pakko pukea näille hikipäille vähän vähemmän vaatetta, muuten he heittävät jatkuvasti pipot ja tumput menemään ja valittavat kuumuuttaan. Ja jos lapsella on jo siniset huulet kylmyydestä, niin luulis vanhempien, hoitajien ja sairaanhoitajan tietävän, että se on jo lastensuojeluasia tällainen hoito. En usko, että kukaan oikeasti haluaa lapsen kylmävän ulkona.


    • <<äiti>>>

      Minä jotenkin seuraan tätäkin keskustelua aika äimänkäkenä. Kun ongelmia tulee, niin syytä on vain siinä toisessa osapuolessa. Vanhemmat syyttävät paivähoidon henkilökuntaa ja toisin päin. Lapsi on tainnut siinä sivussa unohtua kokonaan. Ehkä kannattaisi istua rauhassa ja kertoa puolin ja toisin, mikä mättää. Aikuisen ihmisen tulisi olla jo niin kypsä, että kestää vähän kritiikkiäkin ja lähtee asiaan sillä mielellä, että hyvän ratkaisun löytyminen ongelmiin on kaikkien etu.

      Olen ihan tavallinen työelämässä oleva 3-vuotiaan lapsen äiti. Lapsemme on ollut helsinkiläisessä päiväkodissa vuoden verran. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä lapsemme hoitoon ja siksi ehkä tämä tämänkin keskustelun kissanhännän veto kuulostaa minusta ihan oudolle ja vieraalle meidän arkipäivässä.

      Teen etätyötä kotona ja työpäivieni pituudet vaihtelevat. Käyn siis hakemassa (mieheni vie aina aamuisin) lapsemme hyvin eri aikoihin päiväkodista, joten näen aika paljon sitä, millaista se arkipäivä siellä on. Olen ollut näkemääni ja kokemaani hyvin tyytyväinen. Hyvän tekemisen meinigin tuntee jo päiväkodin oven avattua. Ja siitäkin sen huomaa, että lapsemme selvästi viihtyy hoidossaan. Varmaankin meidän vanhempien osa tälläisessä päiväkodissa on hyvä ja helppo, mutta mielestäni on tärkeää kertoa myös tälläisistä hyvistä kokemuksista päiväkodista.

      Me vanhemmat yritämme laittaa kortemme kekoon myös tämän hyvän päivähoidon puolesta. Lähinnä se tarkoittaa sitä, että pyrimme omalta osaltamme vahvistamaan kasvatuskumppanuutta. Emme voi vaikuttaa siihen, millainen ihminen siellä hoidossa hoitaa lastamme, mutta voimme vaikuttaa siihen, millaisia kumppaneita me itse olemme.

      Olen jo kerran toisessa vähän samanlaisessa keskustelussa kertonut, millä keinoin itse olen yrittänyt toimia tässä suhteessa henkilöstöön. Tässä siis minun hyväksi koettuja keinoja:

      1. Kaikissa päiväkodeissa ja hoitajissa/henklökuntaan kuuluvassa on myös hyviä puolia. Kannattaa antaa niistä asioista runsaasti kiitosta. Kaikki haluavat kuulla positiivista palautetta, joten siinä ei kannata säästellä. Jo sen antaminen usein raikastaa ilmapiiriä ja ehdottomasti kannustaa kaikkia.

      2. Keskustele avoimesti asioista. Vaikkapa tämä lapsen pukeutumiskysymys. Meillä lapsella kulkee päivittäin mukana päiväkotireppu, johon on laitettu monen moista vaatetta. Usein itse kyselen, onko siellä henkilökunnan mielestä kaikki tarpeellinen ja löytyykö ne helposti. Mitä enemmän lapsesi asiosta päivähoidossa keskustelet (en tarkoita, että joka päivä pitää pitää pitkiä puhumisia, mutta oikeasti kysyä miten päivä on mennyt ja tarpeen tullen yksityiskohtaisemminkin. Vasu- ja varttikeskustelut kannattaa ottaa tosissaan ja avoimesti keskustella kaikesta lapsen hoitoon liittyvästä

      3. Aikuisena pitää kestää myös negatiivista palautetta joko omasta tai lapsesi tekemisestä. Keskitytään enemmän ongelman ratkaisemiseen pitäen lapsen paras fokuksena, kuin riitelemään asioista. Lapsi vastoaa helposti riitasoinnut ja se voi saada lapsen voimaan huonosti.

      4. Kun on aihetta antaa negatiivista palautetta päiväkotiin, niin sen antamisen tapaa kannattaa harkita tarkoin. Tälläistä palautetta kannattaa antaa sillä tavoin kuin itse haluaisi sitä saada vaikkapa esimieheltään, työtovereiltaan tai asiakkailtaan omassa työssään.

      Minusta näillä keinoilla voi omalta osaltaan olla vanhempana edistämässä hyvää kasvatuskumppanuutta henkilökunnan kanssa.

      • kauheapäiväkoti

        Olisipa ihanaa jos meilläkin olisi onnistunut kaikki noin hyvin, keskusteluja käytiin yritin olla ymmärtäväinen ja aina olin hyvin ystävällinen ja kuuntelin hoitajan asian. Kuitenkin heti kun palautteen antamista tuli, käyttäytyi hoitaja kuin ongelmaa ei olisi ollut.
        Vaatteiden pukemisestakin sanoin kohteliaasti, hoitaja lupasi että ensikerralla puetaan paremmin: Kuitenkin kun menin taas hakemaan oli lapsi jälleen ulkoilemassa huulet sinisenä..
        Palavereja on pidetty, olemme mieheni kanssa istuneet päiväkodilla tunteja, juttelemassa, selvittämässä asioita.

        Minua kauhistuttaa tämäkin ketju, kuinka monet ovat puolustelleet päiväkodin toimintaa, kuinka jopa se on sallittua ettei lakeja noudateta ja lapsi saa olla kylmissään ulkona. Kaikesta on väännety väkisillään minun syytäni, jopa siitä kun yllättäen menin päiväkotiin ja siellä oli liian vähän henkilökuntaa.

        Olen todella huolissani, sillä jos tänne kirjoittelee oikeat päiväkodinhoitajat täytyy suomen päiväkodin tilasta olla todella huolissaan!

        Sanotaan vain ettei saisi edes kirjoittaa, kun mustamaalaan suomen päiväkoteja, enhän, kerron oman kokemukseni ja toivon jonkun oppivan siitä, en ole sanonut jokaisen päiväkodin olen noin kauhea.

        lapsi pitää olla pääosassa hoitoasioissa, ei hoitajan eikä vanhempien. Lapsella on kuitenkin vaikeaa pitää omia puoliaan, siksipä aikuisen kuuluu se tehdä.

        En ollenkaan ihan totta ymmärrä miksi kokemusteni kertominen olisi väärin, miksi päiväkodista saa puhua vain positiivisessa mielessä? Kun kaikilla ei ole positiivisia kokemuksia. Tuossakin päiväkodissa me emme olleet ainoa perhe joka joutui palavereissa istumaan ja asioita ratkottiin jopa ylimääräisessä kokouksessa kaikkien vanhempien kanssa, paikalla oli myös johtajistoa ja hoitajia päiväkodista..

        Kumpa meidänkin kokemuksemme olisi ollut toisenlainen, olisin mielelläni jatkanut töissä, lapsen etu on minulle kuitenkin se tärkein.


    • !!!

      Jokainen meistä vanhemmista haluaisi tietenkin vilpittömästi että omalla lapsellamme olisi hyvä olla päiväkodissa. Päiväkoteja ja hoitajia on kuten muissakin työpaikoissa joka lähtöön. Päiväkotien laatua tarkkaillaan hyvin heikosti korkeammalta taholta nykyään. Ei ole myöskään olemassa selkeitä laatukriteereitä päiväkodin kasvatustyölle. Vaikka tämä rakenne olisi olemassa en usko että sillä kuitenkaan kaikkia ongelmia ratkottaisiin. Oleellinen tekijä joka parhaiten takaa lapsen hyvinvoinnin päiväkodissa on kuitenkin hoitajien kyky ja edellytykset olla läheisessä yhteydessä sekä lapsiin etä lasen vanhempiin a että päiväkodilla selkeät tavoitteet tämän toteutumiselle. Tässä suhteessa päiväkodit hyvinkin erilaisia.

      Vanhempana kyllä luovuttaisin jos vastassa päiväkoti johon rakentavan dialogin rakentaminen ei vaan onnistu. Antaisin palautetta sekä päiväkodille että ylemmälle tasolle ja yrittäisin löytää sopivamman paikan lapselleni. Ei sitä päätä seinään kannata loputtomiin hakata!

      • paha mieli

        Mutta täällä keskustelupalstalla tätä yhtä tapausta on turha jauhaa, koska lopputulosta ei kuitenkaan koskaan synny, ja onhan tämä kuultu jo niin monta kertaa. Ei tällaisella kirjoittelulla saada täällä, kun pahaa aikaan ja pilataan toisten ns. hyvien hoitajien maine. Välillä tuntuu kuin olisi mielenterveys sivuilla tällä palstalla.


      • !!!
        paha mieli kirjoitti:

        Mutta täällä keskustelupalstalla tätä yhtä tapausta on turha jauhaa, koska lopputulosta ei kuitenkaan koskaan synny, ja onhan tämä kuultu jo niin monta kertaa. Ei tällaisella kirjoittelulla saada täällä, kun pahaa aikaan ja pilataan toisten ns. hyvien hoitajien maine. Välillä tuntuu kuin olisi mielenterveys sivuilla tällä palstalla.

        Palstalle kirjoittaa varmasti pääasiallisesti vanhemmat tai hoitajat joilla on ongelma tai ollut huonoja kokemuksia joiden kanssa tarvitsevat apua tai mahdollisuutta saada toisten mielipiteitä. Tätä varten nämä palstat ymmärtääkseni on olemassa että myös niillä joilla ei ole ehkä mahdollisuutta purkaa vaikeita asioita, on tähän mahdollisuus. Kun puhumme päivähoidosta koskettaa tämä tietysti suurta osaa meistä jotka palstaa luemme. Pistää meidät miettimään ja pohtimaan mikä oma tilanteemme lapsemme päiväkodissa jne. Vaikka se rankkaa onkin niin tavallaan mitä enemmän pyrimme vertaamaan ja ottamaan selvää oman lapsemme päiväkodin arjesta ja työtavoista ja olemme näihin tyytyväisiä, sitä vähemmän toisten ongelmat meitä horjuttaa ja sitä paremmin pystymme ehkä myös auttamaan niitä äiteja jotka ovat ahdingossa lapsensa päiväkodin kanssa.


      • tarkkailevaäiti
        paha mieli kirjoitti:

        Mutta täällä keskustelupalstalla tätä yhtä tapausta on turha jauhaa, koska lopputulosta ei kuitenkaan koskaan synny, ja onhan tämä kuultu jo niin monta kertaa. Ei tällaisella kirjoittelulla saada täällä, kun pahaa aikaan ja pilataan toisten ns. hyvien hoitajien maine. Välillä tuntuu kuin olisi mielenterveys sivuilla tällä palstalla.

        Mutta minusta ainakin oli hyvä kuulla tuollainenkin kokemus, sillä itse olen ollut todella luottavainen ja vain viitannut kintaalla huhuille joita liikkuu lasten päiväkodista. siksipä olemme mieheni kanssa päättäneet olla tarkempia. Ei kait se haittaa jos päiväkodissa todella on kaikki hyvin.
        ja sitten sellainen juttu, että jos teidän päiväkodissa on kaikki hyvin niin luulisi sinunkin vain ilolla lukevan vanhempien aikovan olla tarkempia ja jopa itse neuvovan vanhempia katomaan tarkemmin!

        melkeen jokasessa viestissä tällä ikäviä kokemuksia omaavalla äidilläkin on, että kaikki hoitsut ja päiväkodit ei ole huonoja ja itsekin näkyy niitä tuntevan hyviäkin. Onkos se päivähoito sitten joku tabu suomessa?
        onko teidän päiväkodissa luurankoja kaapissa?


      • !!!
        tarkkailevaäiti kirjoitti:

        Mutta minusta ainakin oli hyvä kuulla tuollainenkin kokemus, sillä itse olen ollut todella luottavainen ja vain viitannut kintaalla huhuille joita liikkuu lasten päiväkodista. siksipä olemme mieheni kanssa päättäneet olla tarkempia. Ei kait se haittaa jos päiväkodissa todella on kaikki hyvin.
        ja sitten sellainen juttu, että jos teidän päiväkodissa on kaikki hyvin niin luulisi sinunkin vain ilolla lukevan vanhempien aikovan olla tarkempia ja jopa itse neuvovan vanhempia katomaan tarkemmin!

        melkeen jokasessa viestissä tällä ikäviä kokemuksia omaavalla äidilläkin on, että kaikki hoitsut ja päiväkodit ei ole huonoja ja itsekin näkyy niitä tuntevan hyviäkin. Onkos se päivähoito sitten joku tabu suomessa?
        onko teidän päiväkodissa luurankoja kaapissa?

        Kyllä se näin varmasti on että paljon on kehittämisen varaa ja etenkin pienten kohdalla.Suomessa ei riittävän avoimesti tuoda esille niitä haasteita jonka edessä päivähoito on, kun tulee tarjota jatkuvasti kasvavalle määrälle pieniä laadukasta hoitoa. Suomessa ei yleisellä tasolla puhuta siitä mitä se hyvä laadukas hoito pienten kohdalla on koska ei ole varaa sitä tarjota. Siksi tarjotaan sitä mihin varaa on ja vaijetaan laadusta. Niin kauan kun vanhemmat tyytyväisiä, niin kauan kun vanhemmat eivät vaadi enempää tietoa siitä minkälaista on alle kolmevuotiaan laadukas päiväkotihoito, niin kauan laadusta voidaan tinkiä. Kyllä se päivähoitokeskustelu siksi vähän tabu Suomessa on.


    • Jäikö luu käteen

      Uskon ettei suomen päivähoidossa ole suurempia luurankoja kaapissa, sen verran avointa yhteistyökykyä hoitajilta vaaditaan tässä työssä. Myös pph: koti on aina avoinna vanhemmille. Kuinka moni Teistä, tekisi aina ovet avoinna sitä työtä? Myös päiväkodin hoitajat tiedostavat vanhempien tarkkailu silmät. Tee siinä sitten työtä, ja ole oma itsesi kasvattajana, kun kaiken mitä teet usein kysenalaistetaan vanhempien taholta. Ei kaikki vanhemmat näin tee, muttei sulla tarvitse sattua, kuin se yksi nalkuttava vanhempi, niin johan on huono päiväkoti se.

    • vuoripalmut

      Niin, minäkin jäin miettimään, että tiedämme tästäkin yhdestä tapauksesta vain puolittaisen totuuden. Emme tiedä mikä on kyseisen päiväkodin näkemys asiasta.

      • kauheapäiväkoti

        No he myönsivät virheensä, tosin vasta sitten kun ulkopuoliset tahot sekoitettiin asiaan.

        Ei kait teidän ole pakko uskoa kokemuksiamme päiväkodista, jonkun ne kuitenkin saattoivat herättää ja moni vanhempi varmaan tarkemmin seuraa lastensa oloja päivähoidossa.


    • Kauheakotiko

      Siis selvä provo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2481
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1977
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe