Moikka!
Voisiko joku joka opiskelee tai on hakenut kertoa pääsykokeesta, kiitos! Itsellä olisi kiinnostusta opiskella Englannin kieltä ja haluisin olla opettaja jonain päivänä. Englannin kieli on intohimoni :D
Tänä vuonna pääsykokeeseen luettiin nämä jyväskylässä.
Englannin kielen valintakokeeseen luettavat tekstit (1 kirja, 1 tieteellinen artikkeli):
Here are the texts to study for the entrance exam (English): 1 book, 1 research article:
D. Graddol (2006), English next (British Council) pdf-muodossa ja
S. Leppänen & T. Nikula (2007), Diverse uses of English in Finnish society: Discourse-pragmatic insights from media, educational and business contexts. Multilingua 26: 333-380. pdf-muodossa
Jyväskylän yliopiston Englannin kielen pääsykokeet
4
2263
Vastaukset
- tyrskytyyhty
Minä olin siellä viime keväänä "kokeilemassa", vaikken tosiasiassa ollut edes lukenut edellä mainittuja aineistoja, ja täytyy tunnustaa, ettei siellä ollut oikein mitään, mitä olisin voinut tehdä... Palautin siis tyhjät paperit.
Viime kevään koe perustui muistaakseni siis kokonaan noihin aineistoihin. Niiden pohjalta täytyi kirjoittaa esseitä - olikohan se kaksi vai vain yksi? En muista. Eli kokeessa oli erilaisia tehtävänantoja, joista täytyi kirjoittaa. Yksi taisi olla ihan vaan sellainen, että piti kertoa, mitä mieltä Leppänen ja Nikula olivat jostain aiheesta... Siinä piti varmaankin muistella aineiston pääpointteja ja selittää niistä. Mutta siis minkäänlaista kielioppi- tai sanastotestiä ei kokeessa ollut, pelkkää esseekirjoitusta vain. Kielioppijutut täytyy varmaan kuitenkin hallita, jotta saa hyviä esseitä aikaiseksi, näin luulisin. Ja laajasta sanavarastosta on kirjoittaessa aina hyötyä.
Eli mikäli tään kevään koe on samanlainen kuin viimeksi, niin pärjäät varmasti hyvin jos luet aineiston huolella, poimit sieltä pääkohtia ja ehkä myös mietit, millaisista asioista kokeessa mahdollisesti pitäisi kirjoittaa. Tsemppiä! :) - tyrskytyyhty
Niin ja jos haet suoraan opettajankoulutukseen, on sulla kirjallisen kokeen lisäksi myös suomenkielinen haastattelu, joka koostuu yksilöhaastattelusta ja ryhmätilanteesta. Mä hain viime keväänä siis Jkl:n yliopistoon ensisijaisesti saksan opettajaksi.
Yksilöhaastattelu ei ollut kamala. Siellä oli kaksi haastattelijaa ja se vissiin nauhoitettiin myös. Haastattelijat oli mun mielestä tosi ystävällisiä ja ihan rentoja eli ei kannata pelätä. :) He kyselivät kysymyksiä, joista osa oli ennalta-arvattavia mutta osa aika yllättäviäkin. Multa kysyttiin esim. heikkouksia ja vahvuuksia, miksi haluaisin opettajaksi ja miten huomasin haluavani opettajaksi, mikä mua mahdollisesti pelottaa opettajantyössä vai onko mulla siitä ihan "ruusuinen" kuva (tää kysymys yllätti mut!), mitä haasteita opettajantyössä on, millaista yliopisto-opiskelu mun käsittääkseni on tai miten se eroaa lukio-opiskelusta... mitkä on tärkeitä ominaisuuksia opettajalla, miten mä motivoisin oppilaita opiskelemaan saksaa, miksi mun mielestä kannattaa opiskella saksaa jne.
Ryhmätilannekaan ei ollut niin pelottava kuin aiemmin luulin, se oli ihan okei. Meitä oli siinä ehkä viisi hakijaa ja meidät istutettiin saman pöydän ääreen. Sitten meille annettiin kaksi vaihtoehtoa, mistä voitaisiin keskustella, ja meidän piti yhteistuumin päättää, mikä valitaan. Me valittiin aiheeksi "opettajan haasteet".
Sitten me saatiin paperia ja kyniä ja meillä oli joku 20 minuuttia aikaa ryhmässä keskustella siitä, mitä haasteita opettaja voi työssään kohdata. Meidän piti kirjata pääkohdat ylös ja lopuksi esittää ne ja kertoa niistä kahdelle tarkkailijalle. Nämä tarkkailijat siis istuivat sivummalla ja vain katselivat meidän työskentelyä, eivät puuttuneet mihinkään missään vaiheessa eivätkä kommentoineet. Meidän piti itse huolehtia ajankäytöstä.
Sä selviät varmasti hyvin sekä yksilöhaastattelusta että ryhmätilanteesta jos vain olet oma itsesi. :) Ryhmätilanteessa kannattaa varmaan ottaa muiden mielipiteet huomioon ja kuunnella aktiivisesti toisia, ja tietty siinä pitää omakin kortensa kekoon kantaa. Musta tuntuu että mä olen yleensä aika vaisu ryhmätilanteissa, mutta jotain yritin kuitenkin sanoa ja pidin aina katsekontaktin siihen henkilöön, joka kulloinkin puhui, ja ilmaisin vaikka nyökkäilemällä tai pikkusanoilla jos olin samaa mieltä. Pääsin siis opettajankoulutukseen, en tosin tiedä että mikä sen loppupeleissä ratkaisi. - wating4u
Kiitos vastauksesta!
Materiaalit on luettu kertaalleen ja hieman sanastoa sekkailtu. Aineiston aihe on todella mielenkiintoinen ja mukavaa luettavaa. Paljon sellaista asiaa jota on tullut jo aikaisemmin luettua eri lähteistä.
Se varmaan onkin haastavin juttu, että saa kirjoitettua ne asiat joita pidetään tarkeänä, mutta varmaan myös oma mielipide saa tulla kuuluviin? - osk3
Aineisto on ollut sama jo ties kuinka monta vuotta, ja koe pohjautuu tosiaan täysin niiden pohjalta esitettyihin kysymyksiin, joista pitää sitten kirjoittaa esseet.
Itse kävin kaksi kertaa tekemässä ko. kokeen, 2011 ja 2012, kummallakin kerralla jäi parin pisteen päähän, ja päädyin lopulta sitten eri alalle Jyväskylän yliopistoon.
Kävin sitten sisään päästyäni tekemässä englannin sivuaineen valintakokeen, jossa oli täysin samat aineistot (taitaa olla mielikuvituksen puutetta...), mutta matalampi pisteytys. Nyt käyn samoja kursseja kuin enkun pääaineopiskelijatkin, ja omaa pääainetta siinä ohella :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509