kerro kodistasi

torveloinen

Hei kaikki köyhät kanssakärsijät :)
Kertokaa minulle kodistanne. Miten asutte? Minkäkokoinen kämppä, paljonku vuokra, miten vuokran maksu onnistuu, mitä kalusteita, onko omaa pyykkikonetta vai käytättekö pesutupaa? Yms.
Kysyn siksi että olen itse köyhä ja minua kiinnostaa miten te muut köyhimykset elelette.... :) olen siis vaan utelias.

29

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TimppaT2

900 neliön vaatimaton palatsi meren rannalla 3000 neliön tontilla.
      Kristallikruunu joka huoneen katossa, joka on tehty aidoista timanteista.
      30 metrinen huvijahti laiturissa.
      300 naisen haaremi kahleissa kellarissa odottamassa että "isi tulee kotiin!" :P
      Oma Tiikeri ja Musta Pantteri.
      Laadukkaat italialaiset aidosta tiikerinnahkasta tehdyt kalusteet.
      Pyykit hakee kerran viikossa pesulayrittäjä pestäväksi.
      Sauna ja savusauna rannassa, sekä poreamme ja uima-allas löytyy.
      3 Auton autotalli, jossa: Bentley, Porche ja Mersu.
      Vuokrasta en osaa sanoa, kun sossu maksaa.

• Sullapa upea kämppä :)

• ggggggggggggggggggg

Puussa on maja noin 15 neliötä.

• pupu ja käpy

Ok-talo 3krs.yht.240n, tontti 1600n. ei pakollisia kk kuluja, kulut maksetaan kun on niitten aika välillä enemmänkin kerralla, senmukaan mitä tarvii.Ekoeresin huonekalut ja kirppareilta tehtyjä entisöityjä löytöjä, kaupasta ostettuja huonekaluja ei ole kuin sänky. Muut on vanhaa 1920-50-luvun aarteita jotka kirppareilta löydetty.38kpl oikeita tauluja, ei mitään painokuvia.AEG-kalusteet sekä myöskin se pesukone.pioneer tv42'' tosin jo 5v.vanha mutta pidän aina kaikki kunnes hajoaa.7000kpl kirjasto, josta olen jo kierrätyskeskukseen vienyt osan, ne mitä en uudelleen aio lukea, siis roskaa.Puolisollani on alakerrassa täydellinen puu ja metalli verstas kaikkine koneineen jottei tule ongelmia vapaa-ajan kanssa.Aina voi jotain uutta kehitellä.Auto on senverran uusi jottei siihen pidä puuttua eikä nykyisiin voikaan.Kysyt miksi sitten kirjoitan 'köyhyys'palstalla, no senpä takia kun tuloni ovat nykyisin alle köyhyysrajan, eli niukin naukin yli1100e jää käteen työttömyysavustusta, puolisoni toki saa eläkettä1400e/kk käteen.Mutta olemme tyytyväisiä kaikin puolin elämäämme.Ja tekemistä riittää kun vain olisi sitä aikaa tarpeeksi kaikkeen mitä haluaisi tehdä.

• roskaa

Kyllä omakotitalossa on pakollisia kuluja. Lämmitys, sähö, vesi ja jätemaksut. Et siis asu, etkä ole asunutkaan ok-talossa kun et tuota tiedä.

• pupu ja käpy
        roskaa kirjoitti:

Kyllä omakotitalossa on pakollisia kuluja. Lämmitys, sähö, vesi ja jätemaksut. Et siis asu, etkä ole asunutkaan ok-talossa kun et tuota tiedä.

Ei ole pakollisia kuluja siinä mielessä että on maksettava säännöllisesti joka kk saamatta mitään vastineeksi niinkuin vuokralla asuessa.Kuluja on totta kai.ja jatkuvasti. Juurikin nuo mainitsemasi, maakaasu80-200e/kk riippuen onko kesä vai talvi,sähkö180-220e/4kk välein, vesi 70e/2kk, jätehuolto14e/2kk...lisäksi mitä et kuvitellutkaan menevän, siis vakuutus1600e v.sisältyy auto kaskoineen , kissa kaskoineen täysarvo tololle ja PIHALLE. Pikkurempat ulkovuorista ja katosta aina kattilanvaihtoon, jossakin välissä on tullut ikkunatkin uusittua.NÄMÄ KAIKKI ON PAKOLLISIA KULUJA, mutta täysin itse määrämäni aikana, ei silloin kun vuokraisäntä määrää.... eli ne on vapaaehtoisia kuluja jotka olen itse valinnut maksettavakseni samalla kun olen valinnut ok-talossa asumisen.Ehkä ymmärsit kirjoitukseni ihan tarkoituksella väärin.Kaikki mitä maksan asumismuodostani on vapaaehtoisia kuluja, ei pakollisia.Vuokralaiselle on pakollisia kuluja, sillä lentää kämpästä piankin pihalle jollei maksa niitä pakollisia kulujaan.

• pupu ja käpy
        pupu ja käpy kirjoitti:

Ei ole pakollisia kuluja siinä mielessä että on maksettava säännöllisesti joka kk saamatta mitään vastineeksi niinkuin vuokralla asuessa.Kuluja on totta kai.ja jatkuvasti. Juurikin nuo mainitsemasi, maakaasu80-200e/kk riippuen onko kesä vai talvi,sähkö180-220e/4kk välein, vesi 70e/2kk, jätehuolto14e/2kk...lisäksi mitä et kuvitellutkaan menevän, siis vakuutus1600e v.sisältyy auto kaskoineen , kissa kaskoineen täysarvo tololle ja PIHALLE. Pikkurempat ulkovuorista ja katosta aina kattilanvaihtoon, jossakin välissä on tullut ikkunatkin uusittua.NÄMÄ KAIKKI ON PAKOLLISIA KULUJA, mutta täysin itse määrämäni aikana, ei silloin kun vuokraisäntä määrää.... eli ne on vapaaehtoisia kuluja jotka olen itse valinnut maksettavakseni samalla kun olen valinnut ok-talossa asumisen.Ehkä ymmärsit kirjoitukseni ihan tarkoituksella väärin.Kaikki mitä maksan asumismuodostani on vapaaehtoisia kuluja, ei pakollisia.Vuokralaiselle on pakollisia kuluja, sillä lentää kämpästä piankin pihalle jollei maksa niitä pakollisia kulujaan.

LISÄYS edelliseen...unohdin mainita kiinteistöveron ja sitäpaitsi en ole eläessäni asunut kerrostalossa kuin 3kk, se oli 'talon etsimis aikaa' jolloin oli tavarat jossakin säilytettävä ja helpoin ratkaisu oli kerrostalo siksi aikaa.

• köyhäätuunaaja

Köyhänä normaalisti asutaan vuokralla 80 neliössä (2mh, oh, k sauna kylpyhuoneella wc): vanhempi ja teini. Vuokranmaksu vähän aina myöhässä. Lahjoituksena saatu pyykkikone koska ei ole pesutupaa. Kalusteet ovat lähestulkoon tutuilta saatuja hyväkuntoisia ja kirpparilta itse entisöityjä: vaikka kierrätystä harrastan kalusteissa meillä on modernin kaunis omaperäinen koti - mikään ei repsota tai näytä omaan makuuni rumalta. Sisustus on mielenkiintoni - teen ja tuunaan itse paljon. Kodinkoneet ovat myös tuttavilta saatuja; he vaihtavat usein uusimpaan, minulle kelpaa 5 vuotta vanhatkin :)
      Kodin tekstiilit (verhot ja matot) vaihtuvat usein; itse ompelemalla, tarjouksia hyödyntämällä. Kyselen usein tuttavilta heidän "pois heitämiään" tavaroita ja tekstiilejä, vaatteita; muokkaan niitä sitten meille sopivaksi tai lahjoitan eteenpäin tarvitseville.

• tyytyväinen köyhä

Ok-talo, n.100 neliötä. Remontit sisä- ja ulkotiloissa tehty useamman vuoden aikana (täydet kotitalousvähennykset näin) . Rakenettu -90 luvun alkuvuosina.
      tottakai kuluja ok-talosta on:sähkö, lämmitys, korjauskulut. Vesimaksut, jätemaksut, kiinteistövero. Itse huolehdin lumenpudotukset katolta, sekä pihatyöt. Kustannuksia tulee myös esim. ruohonleikkuusta, sekä kaikki tarvittavat koneet ja välineet täytyy olla itsellä. Ei voi taloyhtiön piikkiin tehdä mitään...:)

Kalustus ajanmukainen, vähitellen ostetut laadukkaat huonekalut, keittiö, sauna, wc-remppa, sekä kaapistot ja pinnat uusittu muutama vuosi sitten.
      tyytyväinen olen ja pärjään koht.pienellä palkalla tässäkin.Verhot , matot ja liinat laadukaitta, Vallilaa, Marimekkoa ym. Taulu, sekä putki tv on.
      jospa aloittaja nyt kertoo mitä itse omistaa, vai pelkkää uteliasuuttaanko vaan kyselee..:??
      nm. yksinelävä nainen, köyhä mutta ei kipeä eikä laikska, joten työnteko onnistuu, ja aina jotain jää myös sukanvarteen, käyetettäväksi esim. matkoihin, kauneudenhoitoon yms.

• ....

52 neliötä, 495 euroa, josta saan vajaa 200 e asumistukea. Osamaksulla ostetut pesukone, sohva, entiseltä työtoverilta saatu sänky.
      Laiskanlinna jossa voi nukkua.
      Roskiksen vierestä löydetty hylly jonka nuori somalipoika kantoi melkein kotiin asti.
      Kaksi radiota, kännykkää.
      Vaatteista iso osa ostettu kirppikseltä tai osamaksulla.

• vieläuskoa

Hei kaikille.

Rivitalossa 40 neliötä, 470 vuokra asumistukea parisataa.
      Pesukone löytyy ja pelkään joka päivä että se hajoaa olen vähän neurootikko.
      Tumma tammipöytä jonka sain ilmaiseksi sekä ihana laiskanlinna sekin ilmaiseksi ja mukava sohva. Tv on vain koristeena se, tai digiboxi on simahtanut eikä varaa korjata oli kumpi tahansa. Ihan erillinen makkari mikä on näin pienessä kämpässä erikoista mutta aika hyvin suunniteltu pikkumaja. Sänky on ihan ostettu se on niin henkilökohtainen juttu että käytettynä en huoli.
      Tietysti tietokonepöytä (ilmaiseksi) ja itse kone ja pelkään myös että tämäkin simahtaa ei ole varaa korjata. Parasta on kuitenkin oma sauna tarvitse mennä mihinkään yhteissaunaan.

Oma varasto jonne jouduin viemään kirjahyllyn se ei sentään tähän asuntoon sovi. Tai sopii mutten halua asunnosta liian ahdasta.
      Varastossa myös kaksi polkupyörää joista toisen löysin tienposkesta, aika uusi pyörä mutten uskalla sillä ajaa. Ilmoitin siitä netissä mutta omistajaa ei löytynyt.
      Soitin sitten poliisille että tulkaa hakemaan eipä siitä välittänyt vaan sanoi että aja tänne poliisiaseman löytötavaraan, en muuten tasan tarkkaan aja joku tunnistaa matkan varrella pyörän omakseen ja siitähän joutuisin kärsimään.
      Ihana oma piha ja pieni parveke jossa pöytä ja tuoli. Kelpaa kesällä ja miksei talvellakin istuskella.
      Tämä on päätyasunto josta olen erittäin onnellinen on vähän yksityisyyttä.
      Ai niin tiskikone olen minä ja en huolisi tiskikonetta vaikka ilmaiseksi annettaisiin uutena.
      Pesukoneen ostin aikoinaan osamaksulla hobbarista silloin kun siihen pytinkiin pystyi vielä luottamaan. Entinen hobbyhall oli sellainen köyhän ostospaikka josta sai mukavasti tavaraa osamaksulla mutte sitten jotain muuttui...

Nyt sitten huvittava juttu. Pienessä asunnossa huonekalujen paikat on tarkasti suunniteltava ettei tule sitä labyrinttiä. Pelasin sims2 peliä ja huomasin että ostamani asunto oli melkein samanlainen. Ostin siinä pelissä samanlaisia kalusteita kuin itselläni ja huomasin että tuo järjestys sopisi minullekin joten kokeilin ja onnistui :D

Pidän asunnostani ja ihan soppeli yhdelle ihmiselle.

Kiva ketju kiitos aloittajalle.

• elliivo

Mulla on 61 neliön kaksio. Vuokra saunan ja autopaikan kanssa 576,28 e.
      Asumistukea saan 270 e.
      On oma pesukone mutta kun nyt on pyykkitupaan niin lyhyt matka pesen siellä niin säästän sähköä. Tiskikonetta en enää ottaisikaan, jätin sen pois kun muutin tähän pienempään asuntoon lasten lähdettyä kotoa.
      Läppärin sain tytöltä ja poistin vanhan pöytäkoneen käytöstä. Huonekalut on vanhoja mutta silti kotini on kaunis. Ostan useimmat tavarani HobbyHallista, usein sieltä poistotarjouksista. Esim. matot ovat siellä edullisempia kuin kaupoissa. Sänky ja sohvat ovat ikivanhat mutta sohvien päällä on irtopäälliset ja sänkyä olen tuunannut petauspatjoilla. Telkkari on 22 tuumainen led. Radion ostin kerran kirpparilta neljällä eurolla. Sitten löysin isomman radion missä on cd ja kasettisoitin roskiksesta. Leivänpaahtimen ostin kolmella eurolla kirppikseltä. Uuden kahvinkeittimen sain kun vvo palkitsi pitkästä asumisesta 25 e:n lahjakortilla anttilaan.
      Eilen löysin kirpparilta sähkövatkaimen vitosella ja pussilakanan kahdella eurolla.
      Olis siellä ollut myös uusia mattoja kahdella kympillä mut ei ollut oikein minun makuun.
      Viihdyn mainiosti omassa kodissani. Sohvani on maailman rentouttavin paikka vaikka se on yli 10 v. vanha. Minulla on 26 v. vanha aalto-mallinen sohvapöytä kukkapöytänä ja hobbarista 20 eurolla ostettu pyöreä, pyörillä oleva tumman puun värinen pöytä sohvapöytänä.
      12 vuotta sitten sain työpaikalta lahjakortin kalusteliikkeeseen kun olin ollut 10 vuotta samalla työnantajalla töissä. Sillä ostin vitriinikaapit, tv-tason ja lipaston.
      Minulla on myös muutamia tauluja ja kaksi vitriinikaapillista kirjoja. Kirpparilta voi löytää vaikka mitä melkein ilmaiseksi. Kerran löysin kaksi merenvihreää verna-lasia yhteensä kolmella eurolla. Keräänkin myös suomalaista designia, astioita, marimekon tekstiilejä ym.
      Tyttö osti muutaman satasen auton jonka antoi mun nimini. Minä maksan vakuutukset, käyttöverot ja autopaikan. Tyttö ostaa bensat.

• Näin meillä

Asumme rivitalon päädyssä ,75.5 neliötä ja 2 aikuista ja kaksi murkkua jotka tyttö ja poika eli heillä omat huoneet. Vuokra 544, asumistukea 237 e.
      Pienet tulot (työttömiä ollaan) joten toimeentulotukeakin joka kuukaudelle 200e.
      Olkkari on iso joten parisänky mahtuu hyvin sinne, sänky on tutulta ostettu 12 vuotta sitten 500 markalla. Patjat 6-7 vuotta vanhoja, uutena ostettu sotkasta. Kirjahylly 20 e ostettu kaverilta, telkku 299 e anttilasta.

Olkkariin mahtuu vielä pöytä ja neljä tuolia jotka saatu sukulaisilta ja maalattu valkoiseksi. Vitriini myös itse maalattu. Sohvapöytä kirpparilta 5 e.
      Läppärin ostin huutonetistä 300e (viime vuoden mallia), taloudessamme on myös vanhempi läppäri sekä pari vuotta vanha pöytäkone, ostettu hobby hallista. On pojalla käytössä.

Lasten kosketusnäyttö puhelimet dna nettikaupasta.
      Vuodesohva ja vaatekaappi anttilasta osamaksulla.
      Lasten sängyt hobby hallista. Tytön monitoimipöytä viime jouluna sotkasta, oli tarjouksessa. Lasten huoneisiin kalusteita tullut hankittua vuosien aikana, kirpparilta tai saatu jostakin, sängyt ja patjat toki uusina ostettu.
      Mattoja ja verhoja saatu myös, osa kirpparilta, osa uutena.

Ruokapöytä ja penkit 10 vuotta vanhoja ja kuluneita, keittiö pieni niin ei mahtunut isoa pöytääkään. Mikro 16 vuotta vanha.
      Teema astiat hobbyhallista. Tiskikone hajosi 3 vuotta sitten, uutta ei ole tullut hommattua.
      Pyykkikone appiukon peruja, 4 vuotta vanha päältä täytettävä.
      Vaatehuone aivan liian pieni ja usein sekaisin, samoin ulko(häkki)varasto on pieni.

Omaa saunaa meillä ei ole ja asuntokin on melko huonokuntoinen, muovimatot resuisia ja asunnon ulkopuolella kummallisia hajuja (home?), maaperä jatkuvasti kostea. Isännöitsijä ei välitä.

• akka vaan

oma mökki 45 neliötä, pesuhuone ja ulkosauna, pari vajaa, liiteri itse rakennettuja enimmäkseen purkutavarasta. 2100 tontti jolla puupinot traktori, peräkärry yms romu ja roina jota on elämän aikana tullut haalittua . Menot noin 250 e kk, ja kohta pienenee, kun viimeinen lainaerä saadaan maksettua.
      telkkaria ei ole, ja sohva on puukantinen vuodesohva, kestää kissan ja koiran. Ainoa uutena hankittu kalistus on parisänky. Kaikki muu joko kaatopaikalta läydettyä ( silloin kun ennenmuinon vielä kaatopaikoilta sai tavaraa) tai kirpparilta hankittua, kalustus kokonaisuudessaan, pari tukevaa isoa pöytää, 2 konttorituolia, 4 puutuolia, pyykkikone ja jääkaappi sekä puuloota. ja seinän täyttävä kirjahylly.

• akka vaan

lisäys edelliseen. on arkkupakasti eteisessä ja lattialla muovimaton, siis lattiapäällyste-maton suikaleita. mattojen korvikkeena, ei mattojen puistelua, koko kömpän voi luututa samaan syssyyn. Verhot vaihan, ku joku suvusta lahjoittaa uudet. Astiat on häälahjaksi saatuja tai tuttuje nkaapinsiivouksista yli jääneitä. Viimenin suuri saanti oli kun tädin mies kuoli ja täti (80v) sanoi, että heidän romuvarastnsa saa tulla tyhjentömään. Tuli rautanauloja, santapaperia, hiomakone, kompura, hitsauslaite yms mitä autonhajottaja ja tee se itse mies on vuoskymmenien saatossa koonut. 15 porakoneesta toimi yksi. naulapyssyjä ei ole vielä kokeiltu.

• näin joo---

No muutettiin 10 vuotta sitten uudiskohde rivariin. Ihan normikokoinen 90 m2 kahdelle aikuiselle ja pojalle sekä koiralle. Oli kyllä jälkeenpäin huvittavaa se tilanne että meillä molemmilla oli vain opiskelu ja köyhyysajoista viedä sinne huonekaluja jotka olivat kuin sillisalaatti uudessa asunnossa. Olisikohan ollut kuin kaksi samaa tuolia missään. Ei ollut varaa uusiin tavaroihin paitsi pyykinpesukoneeseen joka vielä 10 vuoden jälkeen toimii.. No keittiökoneet olivat tietenkin talon puolesta upouusia. Ei enää ja yksi tiskikone uusittu.... Saunakin jo noin 1000 saunomisekerran jälkeen sen näköinenkin... Pikkuhiljaa ilman velkaa uusittu myös ajanmyötä huonekalutkin..Ja vanhat repaleiset huonekalut menneet roskikseen...Asumiskustannukset kuitenkin kohtuulliset 840 euroa/kk lyhennyksiä korkoineen ja 158 euroa vastiketta.. Niin ja vesimaksutkin...

• lkjljlkj..

37 neliöinen kerrostalo yksiö kaupungin laidalta. omistusasunto josta velkaa parisen tonnia vielä jäljellä. On pyykinpesukone ja kaikki normit kalusteet eli sohva, sohvapöytä, kirjotuspöytä ja ruokapöytä. Sisustus ihan siisti ja köyhyysrajalla painetaan

• joku...

Opiskelijana pärjään hyvin 30 neliöisessä yksiössä.
      Vuokraa maksan 430€ vesimaksu 17€. Asumistukea saan n. 260€ ja kuntoutusrahaa vajaat 600€. Taloyhtiö laskuttaa sähköstä muutaman kk välein.
      Pieni ruokapöytä tuli ostettua vanhoilta naapureilta muutamalla kympillä silloin kun muutin omilleni ja sohva ja kirjahylly dvd-kaappi löytyivät tavaranvaihtokirpparilta. Isovanhemmat ostivat mulle TV:n. Sänky kirjoituspöytä ja läppäri mulla olikin jo ennestään.
      Tiskikonetta mun kämppään ei edes mahtuis ja pyykkikonetta mulla ei oo tällä hetkellä varaa ostaa. Onneks taloyhtiöllä on kunnollinen pyykkitupa, jota voi käyttää 2:lla eurolla vaik 5 tuntia kerralla. ett ei paha

• Asumistilanne

39 neliön kämppä, vuokra 400 euroa, asumistuki 256 euroa. Huonekalut suureksi osaksi joko kierrätyskeskuksesta tai lapsuudenkodin omasta huoneesta. Puuttuvat vain viimeiset hyllyt, joiden kämpän koon takia pitäisi olla just sopivat, jotta kamat mahtuisivat tehokkaasti pieneen tilaan, mutta kierrätyskeskuksesta ei ole sopivan kokoista löytynyt, joten osa muuttokuormasta on ollut laatikoissa odottamassa jo 6 vuotta. Pyykit pesen pesutuvassa(2 euroa/2 tuntia), saunaa ei ole (enkä taloyhtiön homeista saunaa halua käyttää), tiskit pesen käsin. 90-lukulainen tietokone ostettu käytettynä läheisestä firmasta, joka uusi tietokoneensa. Tällä hetkellä jääkaappi ja imuri rikki, ja niiden uusimiseen yritän säästää rahaa. Lisäksi säästän sänkyä varten, kun lapsuudenaikainen sänky on mitoitettu 6-vuotiaalle, eikä aikuiselle.

• lumipisara1

Jääkaappi kuuluu vuokranantajan hommata.
      Jos jääkaappisi on rikki sinun on heti ilmoitettava vuokranantajallesi niin saat uuden kaapin!
      Kierrätyskeskuksessa ainakin täällä Mikkelissä on sänkyjä ihan hitosti ja melkein ilmaiseksi antavat.
      Gigantissa oli kesällä imureita 19,90 e hintaan myynnissä.
      Taloyhtiön homenen sauna kelpaa hyvin kun ottaa ison pyyhkeen minkä levittää alustaksi lauteille. Itse käytän vanhoja kuluneita froteepyyhkeitä mitkä pesen aina kaytön jälkeen. Saunominen tuo köyhän elämään edes vähän luksusta :)

• vieläuskoa

Hei taas.

Pakko kertoa entisistä asunnoistani jotka olivat kerrostaloissa.
      Muistaakseni vain yhdessä oli kunnollinen äänieristys.
      Olihan se kammottavaa ja tuohon aikaan kun vielä kävin töissä niin jo aamusuihkukin aiheutti naapurille päänvaivaa. Työskentelin asiakaspalvelussa joten oli aika pakko käydä suihkussa aamulla ja kestää naapurin seiniin koputus ja suora veetuilu käytävässä. Jouduin jopa muuttamaan sängyn paikkaa kun tajusin että naapuri nukkuu seinän takana samassa paikkaa kun kuulin sängyn narinan. Aika hauskaa että nukuimme melkein samassa vuoteessa eroituksena vain pari senttiä lastulevyä :)

Eräässä toisessa kämpässä meteli ei haitannut varmaan muita kuin minua koska kaikki metelöivät, ryyppäsivät, riitelivät ja huusivat ihan suoraa huutoa.
      Työssä sitä sitten oli aika väsy kun oli kuunnellut koko yön meteliä ja poliisit oli vakiovieraita, ei kuitenkaan minun asunnossa.
      Tai kävihän ne poliisit pari kertaa kysymässä kun yhden kerran oli puukotettu joku ja toisella kertaa ammuttu. Kuulin kyllä sen laukauksen ja menin keittiön puolelle turvaan ja lattialle. Siitä lahomajasta olisi mennyt luoti läpi useammasta asunnosta ja ihme ettei sortunut koko talo.
      Pelkäsin niin paljon että pakkasin aika pian ja sain asua ystävän luona kunnes saa toisen asunnon.
      Olin tuohon aikaan "lainannut" turvasuihkeen töistä ja palauttanut sen aina aamulla kunnes tuo "lainailu" huomattiin. En tietystikään tunnustanut kun pelkäsin että saan potkut. Ehkä he olisivat ymmärtäneet jos olisin kertonut miksi lainailin sitä.
      Suihke on vieläkin jossain kaapissa mutta tuskin toimii enää enkä välitä kyllä tietääkään toimiiko.

Taisin poiketa aiheesta mutta kun nyt ajattelee tätä nykyistä asuntoa rivitalossa, tai kotiani niin viimeinkin saan olla rauhassa ja naapurit ovat ystävällisiä.
      Ensimmäinen vuokra-asuntoni jota voin kutsua kodiksi.

• Kyllä kelpaa

Kaupunginkämppä, kaksio, 62 neliötä, parveke, hissitalo. Kun viitisen vuotta sitten tähän muutin oli tähän tehty täydellinen remontti, lattiat, seinät, katto, kylppäri ja keittiö. Vuokra vain 550 euroa kuussa vaikka pk-seudulla. En maksa sitäkään koska olen työtön.

Kalusteina pari sohvaa, iso 46" telkkari, hd-digiboksi ja läppäri. Makkarissa 160 senttiä leveä sänky. Keittiössä kuuden istuttava pöytä.

• ddna

Uudellamaalla reilun 70 neliön kerrostalokolmio. Asukkaina minä ja 2 lasta. Maksan asuntolainaa, yhtiövastiketta ja sähköä yhteensä reilut 1000 euroa kuukaudessa. Sen jälkeen jää ruoan ym. pakollisten kulujen jälkeen noin 200 euroa, jolla ostan vaatteet, lääkkeet, silmälasit, huonekalut, lahjat, kodin elektronikkaa, järjestän lasten synttärit, matkakulut lapsuudenkotiin, lasten harrastukset ja viikkorahat jne.

Säästöä tulee siitä, että emme käy ravintolassa syömässä, vaan teen edullista kotiruokaa itse. Huonekalut ja vaatteet ostetaan käytettyinä aina jos mahdollista. Isommat hankinnat (polkupyörä, telkkari, silmälasit) on aina sellaisia, että niitä varten on etukäteen säästettävä ja vaan yritettävä nipistää esim. minimaalisista ruokamenoista, jotta saa rahat kasaan. Lehtiä en tilaa ja kaikki mahdollinen on kilpailutettu (netti, kännykät, vakuutukset). Myös tietokoneet käytetään loppuun eli aika ajoin palautetaan tietokoneeseen lähtöasetukset, jonka jälkeen tietokone taas toimii jonkin aikaa OK.

Oma n. 10-v vanha pyykinpesukone löytyy, joka jo kertaalleen korjattu. Samoin jääkaappipakastin ja liesi ovat vanhat yli 10-v. TV on uusi, digiboksi reistailee. Lapsilla ei ole omaa telkkaria, mikä aiheuttaa välillä kiistoja. Taloudessa 2 läppäriä, joista molemmat ikivanhoja. Säästän kolmatta läppäriä varten, jotta vanhimman läppärin voisi antaa kuopukselle. Myös sängyt pitäisi vaihtaa uudempiin, sillä Huuto.net:in kautta ostetut sängyt eivät vastaa tarkoitustaan.

Kalusteet on vanhoja käytettynä ostettuja tai saatuja. Sohva on kamala, mutta se menettelee, kun päälle on laitettu vanha päiväpeitto. Mattoja ja verhoja uusin sitä mukaa kun kirppikseltä löytyy sopivalla hinta-/laatusuhteella parempaa omaan kotiin sopivaa. Astiat ovat kotimaisia ja täydennän sarjaa, jos kirppikseltä löytyy niitä kohtuuhintaan. Säästöä tulee siitä, että kaapit eivät ole tavaraa pullollaan, vaan ostan vain tarpeeseen. Alkoholiin tai tupakkaan ei mene rahaa lainkaan.

Taloutta helpottaa myös se, että esikoinen on ollut kesätöissä, joten hänellä on vähän omaakin rahaa.

Jos olisi rahaa, ostaisin uudet läppärit ja sängyt jokaiselle.

• Pikku mökin akka

Uteliaalle, asun 40 neliön mökissä. Mökki on sukulaisten omistuksessa. Ei mitään mukavuuksia. Saunan rakensin. Katoilta kerään sadevettä. Pyykkikone on tuvassa. Sadevedellä pesen pyykin. Puilla lämmitän ja keitän ruuat, ei edes ole sähköhellaa.

• on oma

58,5 kaksio ja vastike 318,60€kk . sairaseläkettä1162€kk. Menee siis ihan hyvin. En juo enkä polta. Takana 30 vuotinen työura.. Minun kohdalla lähinnä hukkaputki..

• Asunnossaonkivaa

Terve. Rivitalo, vuokralla asun. On etu ja taka pihaa, naapureina eläkeläis rouvat ja on hiljaista, metsän keskellä. Vuokra siinä 500e.
      Paljon rakennusvikoja, raoista tulee sillon tällöin sisälle torakkaa, hämähäkkiä ynnä muuta mukavaa. En valita, täällä on lämmintä, kodikasta ja tosiaan hiljaista.
      Jos viellä plussaa hakee, niin metsä tossa vieressä ja sieltä pääsee viellä kauemmas ihmisistä luonnon helmaan. Että ei tässä mitään, elelen tässä niin kauan kuin voin, on niin mukavaa että. Tosin sähkö ja vesi laskut voi olla yllätys välillä, mutta saahan laskut aina jaettua osiin.

• Duunari"tyttö"-

Hyvinpä monilla silti. Minä 31 neliötä, vuokra 350 euroa kk. Siihen muut,kuten vesi, sähkö, pesutupa koneellishinnalla.
      Ammattini takia pyykkii on usein!
      Tulot nettona 650-750 euroa kk, kun on "määräaikainen" muu osa-pätkätyö, tarvittaessa kutsutaan, plus joku vakikohdekin...

En ole kuin kerran 2 vuoteen hakenut työttömyysturvaa, koen sen vaivalloiseksi- teenhän jo kuitit asiakk. ja pomolle erikseen tuntini ilmoitan-
      Lokakuu oli hiljaista, pitänee hakea jotain tukea... vähän yli 500 rapsahti tiliä.

Asun? Kissan kanssa. Yksinäispeti, huono pöytä, pari tuolia, kolme mattoa. Astiat on säilöntäänkin, ja kaikkeen kokkaukseen. Liinavaatteita tarpeeksi, pari kivaa valaisinta.
      Tavan vermeet, kuten imuri, rikkasetti, mikroliinat. Ompelukonetta ei enää, ei pakastinta... Pistän hillona ja mehuina taloyhtiön kylmiöön... kuten aina.

Jaa? Joskus koen köyhyyttä. Mutta se mielikuvitus kyllä pitää minut pipoissa ja lapasissa...
      Uusina ostan? Sukat, pikkarit, jos milloin jonkin vempeleen tai sellaista, ongelmajätteestä kieltäydyn,vaikka ilman saisin.
      Telkkaria ei ole. Enkä oikein kaipaa, kuten en tietokonettakaan... Nytkin tulin keikalta, kirjastoon.

• fgnsfhmsfm

Vuokrayksiö huonolla alueella, 38 neliötä, vuokra vähän alle 500, as.tukea pari-kolmesataa. Ei ole varaa ostaa uusia verhoja, mutta noillakin ikivanhoilla pärjää. Jääkaapissa ei ole pakastinlokeroa. Pakastinta en halua sähköä kuluttamaan. Digi-tv maksoi aikoinaan melko paljon, nyt olisi varmaan puolet siitä. Pesukone noin 7 v vanha ja nikottelee, pesutupa onneksi ilmainen. Sohva yhtä vanha kuin pesukone, kissa repinyt, ei varaa tuplapäiväpeittoon, jolla saisi peitettyä. Keittokomeroon ei mahdu pöytää mutta näinkin menee. Sänky jo vähän suttuinen kun on ties mitä teetä kaatunut, mutta saa kelvata toistaiseksi. Astioita aika vähän, koska ei kaappeihin mahdu enää mitään. Matot kulahtaneet mutta ehjät. Ruma korkkimatto, hyi. Läppäri osin työväline, aika hidas mutta välttämätön, halvahko perusmalli. Kyllä tämä minulle vielä välttää, mutta suoraan sanoen en kehtaa kutsua kavereita kylään.

• trashionistas

Pienen pieni vuokrayksiö, jonka vuokra alle 500€/kk. Vuokra menee suoraveloituksena, joten maksu onnistuttava, on siis ensisijainen meno itselläni. Vasta vuokran maksun jälkeen mietitään muita menoja.

Kodinkoneita ei ole paljoa; perusliesi ja jääkaappi tietenkin, mutta ei astianpesukonetta tai mikroaaltouunia. Pesutupa löytyy samasta rapusta.

Kalusteita ei hirveästi pieneen kämppään mahdu, enkä edes pitäisi täyteen tupatusta kodista. Tavarat eivät ole tärkeitä. Kirjoja on melkein vahingossa kertynyt pari kirjahyllyllistä. Niistä pitäisi eroon päästä jo tilankin vuoksi. Sänky, sohva ja keittiönpöytä, joka toimii myös työpöytänä - siinäpä ne tarvittavat kalusteet. Kalusteet ovat roskakatoksesta pelastetuista hyllystä suomalaiseen Tapiovaaran designiin. Ihmiset heittää roskalavoille -tietämättään ilmeisesti- hyvinkin arvokasta kamaa. Erilaisilla nettimyyntipalstoilla esim pääkaupunkiseudulla asuva voi löytää lahjoituksena annettavia hyväkuntoisia ja laadukkaitakin kalusteita, kun vaan jaksaa etsiä. Mieluummin otan sen vanhan, täyspuisen ja kestävän kalusteen, kuin maksan lastulevyisestä, jonkin halpis-huonekalukaupan (ikea, sotka yms) huonekalusta täyden hinnan uutena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1411
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1385
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1150
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1077
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      31
      892
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe