Lääkärin mukaan minut on kuin luotu luovuttamaan verta, olen 18 vuotias tyttö. Veriryhmä on AB- ja hemoglobiini on liian korkea. Tiedän että veriryhmästäni on pulaa, mutta pelkään mennä luovuttamaan. Sattuuko se? Huippaako sen jälkeen?
Pelkään mennä luovuttamaan verta!
2
91
Vastaukset
- SE AUTTAA
kAIKETI VERENLUOVUTUSKIN VAIKUTTAA ERI IHMISIIN ERILAILLA.
MUTTA MINÄ JONKA VERIRYHMÄ ON MYÖS AB, OLEN LOVUTTANUT USEASTI VERTA, VÄLILLÄ OLEN SAANUT MENNÄ KESKEN TYÖPÄIVÄN VERENLUOVUTUKSEEN, KUN VERESTÄ ON OLLUT KOVA PUUTE, OVAT HÄLYTTÄNEET HÄTIIN.
OLEN MYÖS SAANUT VERTA, ETTÄ TIEDÄN MITEN PALJON AUTTAA SE, KUN SAA VERENSIIRRON.
MINUUN VERENLUOVUTUS EI TEHNYT SANOTTAVAMPAA VAIKUTUSTA, EIKÄ VERENLUOVUTUS SATU SEN ENEMPÄÄ, KUN MITÄ SATTUU ROKOTUS, TAI VERIKOKEN OTTO VERISUONESTA, SE ON VAIN JA AINOASTAAN SE NEULANPISTO MIKÄ SATTUU, KUN VERTA LUOVUTETAAN, JA JOS PELKÄÄ SITÄ ETTÄ VERENLUOVUTUKSEN JÄLKEEN HUIMAA, SITÄ VOI VERENLOVUTUKSEN JÄLKEEN JÄÄDÄ PAIKOILLEEN LEPÄÄMÄÄN JOKSIKIN AIKAA.
ROHKEUTTA VAIN, PUOLISONI EHTI LOVUTTAA AJANSAATOSSA VERTA MELKEIN 100 KERTAA. - apple4
Mä olen aina jännittänyt verikokeita ihan hirveästi, ja ollut tapahtumahetkellä melkein pyörtymispisteessä. Olen nyt käynyt viitisen kertaa verenluovutuksessa, ja viime viikon verikoe olikin ihan läpihuutojuttu.
Suosittelen siis lämpimästi! Veripalvelulla on ammattitaitoiset hoitajat, tekeväthän he sitä tosiaan työkseen, ja voit ihan reilusti sanoa että jännittää. Musta plussaa oli se että saa olla makuuasennossa (vrt verikoe ainakin mulla otettu istuen). Itse katson aina poispäin neulan tullessa, ja keskityn vain hengittämään syvään, aluksi ihan silmät kiinni. Neulan pisto toki hieman nipistää, mutta jos vertaa sitä esim. hammaslääkärissä mahd. kokemaasi poraamiseen tms. niin on pieni haitta. Neulan ollessa paikallaan se ei juuri tunnu, eikä ainakaan satu. Siinä sitten menee muutama minuutti sideharsorullaa rutistellen (veri kiertää paremmin ja luovutus käy nopeammin) ja sitten hoitaja ottaa neulan pois. Sen jälkeen saat maata niin kauan kuin siltä tuntuu, mulle hoitaja toi eka kerralla mehulasin saman tien käteen.
Mua ei ole huipannut, vähän voimaton olo usein on loppupäivän, ja suositellaankin välttämään raskasta liikuntaa, mutta kun ei hikitreenejä tosiaan tee niin ihan hyvin menee ilta vaikka tv:tä katsellen tai lueskellen. Ja juoda pitää!
Mene siis rohkeasti, helpottaa elämää kun on yksi pelko vähemmän, ja tulee hyvä mieli kun joku saa apua sinun verestäsi! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856