Saksasta tuodun auton siirtäminen toisen nimiin ennen...

Sprintteri2012

Saksasta tuotujen autojen tarinoita on luettu nyt niin paljon, että alkaa pää olemaan pyörällä.
Mutta myös moni asia on selvinnyt ennen omaa lähtöä vastaavaan reissuun.
Mutta ainakin yksi suuri kysymys vielä on vailla vastausta.
Olen tuomassa autoa toiselle henkilölle ja luulen, että on parempi ensin ostaa se saksasta omille nimille (ei tarvitse kaverin passia matkaan eikä valtakirjoja saksaksi yms.) Mutta kun tulen suomen tulliin ja pitäisi tehdä auton "käyttöönotto ilmoitus" miten hoidan sen asian kun auto on tulossa kaverille. Ja jos tarvitsee tehdä luovarit kaverille, katkeaako hänen ajoaika sitten odotellessa veropäätöstä. Eli miten tälläisessä tapauksessa olisi viisainta toimia.
Jos jollain olisi kokemusta aiheesta olisi se avuksi minulle ja varmaan monelle muullekin.

9

640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto Saksassa

      Jos nimiin saannilla tarkoitat Saksalaisten rekisterikilpien hankkimista (nimiin hankkiminen), niin sinun täytyy olla kirjoilla jossain Saksan kaupungissa (tämän perusteella määräytyvät rekisterikilven ekat kirjaimet (esim B = Berlin, F = Frankfurt jne.) Sen sijaan siirtokilvet saat viemällä konttorille Fahrzeugbriefin / Fahrzeugausweisin ja hankkimalla kyseiseen kapineeseen vakuutuksen, kilvet jne.

      • Auto Saksassa

        Ja tarkennuksena, siirtokilvillä tarkoitan vientikilpiä, Exportkenzeichen.


    • sprintteri2012

      Joo. Tarkoitan auton luovarien ottamista nimiini saksasta ja sitten täällä tullissa (tai jälkeen?) siirtämistä kaverini nimille ilman että hänen max 3 kk:n ajo-aika kärsii, ehkä ilmaisin asiani liian monimutkaisesti.

    • Auto Saksasta

      Nyt pistit pahan. Periaatteessa auto tarvitsee laittaa jonkun nimiin (en tiedä tarvitseeko olla paikalla, mutta todennäköisesti vientikilpivakuutuksen takia). Suomen päässä Autoon laitetaan Suomen siirtokilvet ja oikeat kilvet saa ruuvata veropäätöksen jälkeen. 3kk ajoaikaan tämän ei pitäisi mielestäni vaikuttaa mitään, mutta en ole varma, koska olen rekisteröinyt sekä Saksan että Suomen päässä Auton vain normaaleilla kilvillä. Näin ollen itselleni on hämärän peitossa, voiko Suomeen tuotaessa autonomistajan vaihtaa, suosittelen tämän asian tarkistamista tullista. Jos tuot itse auton, on sinun kuitenkin järkevintä ottaa auto nimiisi ja vakuutuksiisi Saksan päässä.

    • sprintteri2012

      joo. tarkoituksena on nyt laittaa se tuossa lähiaikoina kun lähden reissuun, omille nimilleni saksassa ja tulliin tullessa yritän suoraan tehdä käyttöönoton kaverin nimille, mukana valtakirja kaverilta ja valmiiksi täytetty (allekirjoitettu) luovari, johon voi auton sarjanumeron laittaa kun sen tietää. Soitin kertaalleen jo tulliin ja jonkinlaisen vastauksen sain, että luultavasti onnistuu, mutta oli hiukan epäselvät ohjeet, joten yritän nyt näin. Laitan viestiä kun reissu on tehty niin ollaan jo viisaampia.

    • sprintteri2013

      No niin, nyt on auto suomessa. Ja helpointa koko reissussa olikin varmaan nuo asiat joita ihmettelin.
      Eli tuotaessa, laitoin saksassa omiin nimiin, mukana oli kaverilta valtakirja joka oikeuttaa suunnilleen kaikkeen. Tulliin helsingissä ja käyttöönottoilmoitus omalla nimellä ja alas kaverin nimi (siitä löytyy kohta henkilölle jolle auto on menossa luovutukseen, siihen kaverin nimi, ja tarvitset valtakirjaa), nyt on leimaa siihen asti kunnes saksan kelta tai punapäiset kilvet loppuu. Luovarin tekeminen kaverille tässä välissä. Sitten vakuutus suomesta (kaverille valtakirjalla, voi vaatia puhelinsoiton kaverille) ja katsastuskonttorilta siirtoluvat tullin leimaamalla käyttöönottoilmoituksella (valtakirjalla), nyt 5 päivää aikaa tehdä rekisteröintikatsastus ja laittaa veropaperit sisään.
      Saksassa hommat meni ok. Yhden kaverin tuoman bemarin rekisteriasiat kesti pari päivää kun taas omani meni 15 minuutissa, erona oli yksityinen henkilö ja punasetkilvet sekä autojobbari kuka tunsi erään venäläisen rekisteritoimiston pihalla seisovasta volkkarista joka hommasi keltaiset kilvet todella nopeasti... 75 €:lla.

      • mjo75mj

        Vielä tarkennuksena kysyn..

        Ostitko Saksan päässä auton omiin vai kaverisi nimiisi
        Vientikilvet ilmeisesti omiin nimiisi?
        Voiko vientikilpiä ottaa toisen nimiin?


    • Auto Saksassa

      Hieno homma tuo raporttisi. Auton maahantuonnista ei ole koskaan liikaa tietoa, sillä itselläkin on kyseinen teko edessä tulevaisuudessa, kun oma auto ajetaan Suomen puolelle.

      • SHL1

        Olen samaa mieltä!
        Lisää tällaista asiaa, eikä kaiken maailman "luulemisia".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2229
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      225
      1991
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1562
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1301
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      148
      1267
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      49
      1170
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      65
      1060
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe