Piinahelvettiä ei ole

4965jjyhhh

Uskomatonta miten todistajia rakkaudettomiksi pilkkaavat tahot kuitenkin itse uskovat piinahelvettiin, jossa heidän mielestään syntisiä piinataan ja kidutetaan ikuisesti. Kuinka moni on joutunut elämään lapsuutensa piinahelvetin varjossa?
Liian moni.
Yleensä helvetinjulistajat vetoavat raamatun kohtaan Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä:

Luuk. 16:24

Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

Kuitenkin samaiset rakkaudelliset kristityt uskovat ihmisen elävän kuoleman jälkeen henkenä, ei lihallisena olentona.
Millainen on henkiotsa joka kaipaa viilennystä ja henkiruumis joka kärsii tulesta?
Kyseessä on selvästi vertaus tai muista uskonnoista lainattu kohta tukemaan haluttua asiaa.

10

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkennus

Kyse onkin nyt PIINAhelvetistä. Ei siitä tulesta, joka on toinen kuolema.
      Tuli sammu, mutta tulessa oleva kuolee, ei elä ikuisesti kärsien.

• Rikas mies+ Lasarus

Opettiko Jeesus sillä mitä hän sanoi rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, että pahoja piinataan kuoleman jälkeen?

Onko Luukkaan 16:19–31:ssä oleva kertomus kirjaimellinen
      vai pelkästään kuvaus jostakin muusta?

The Jerusalem Bible myöntää alaviitteessään, että se on ”kertomuksen muotoon puettu vertaus, joka ei viittaa mihinkään historialliseen henkilöön”.

Jos se ymmärrettäisiin kirjaimellisesti, se merkitsisi sitä,
      että
      -Jumalan suosiosta nauttivat voisivat
      kaikki mahtua yhden miehen, Abrahamin, povelle;
      - ettei Haadeksen tuli haihduttaisi sormen päässä olevaa vettä;
      -että pelkkä vesipisara huojentaisi siellä olevan kärsimyksiä.

Kuulostaako se sinusta järkevältä?
      Jos kertomus olisi kirjaimellinen,
      se olisi ristiriidassa Raamatun muiden osien kanssa.
      Jos Raamattu olisi ristiriitainen, käyttäisikö totuutta rakastava sitä uskonsa perustana? Raamattu ei kuitenkaan ole ristiriitainen.

Mitä tuo vertaus merkitsee?
      ”Rikas mies” edusti fariseuksia (ks. jaetta 14).
      Lasarus-kerjäläinen edusti tavallisia juutalaisia, joita fariseukset halveksivat,
      mutta jotka katuivat ja joista tuli Jeesuksen seuraajia
      (ks. Luuk. 18:11; Joh. 7:49; Matt. 21:31, 32).
      Myös heidän kuolemansa oli vertauskuvallinen;
      se edusti olosuhteiden muutosta. Aikaisemmin halveksitut pääsivät Jumalan suosion asemaan, ja aikaisemmin näennäisesti suositut joutuivat Jumalan hylkäämiksi, samalla kun heitä piinattiin niiden esittämillä tuomiosanomilla,
      joita he olivat halveksineet (Apt. 5:33; 7:54).
      http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1101989234

• Kas kun todistajat uskovat Raamatun olevan henkeytetty, mutta tässä tapauksessa se ei siis pidäkkään paikkaansa?

• jaa jaa

Ja mitähän ajattelit sen henkeytyksen tarkoittavan?
        Sitä näkemystä kuolleiden tilasta joka vallitsee vt:n puolella vai joitakin kohtia jotka epämääräisesti ut:n puolella viittaavat puunahelvetin olemassaoloon?
        Kaiken lisäksi raamatunkäännökset käyttävät sangen vapaasti kaiken helvetiksi.

Eikö kolminaisuusopin kannattaja kykene tutkimaan asioita lainkaan vaan uskoo suomalaista kirkkoraamattua sellaisenaan?

• baaaaaaad god!

Buddahalaisillahn on kylmä helvetti myös?

Olen ollut useinkin _uimapuvussa_ ,jalkineet jalassa ja pipo päässä,
      lapaset kourissa ja hngityssuojain kasvoilla -110C pakkasessa,
      ns. superkylmähoidossa,
      mutta aika ikävää semmoisessakin olisi aikaa viettää enempi kuin se 2.min joka on minun max.aika jonka siedän :)
      Eikä kyllä mulle, ilkeälle ihmiselle tulisi mieleenkään nakata sinne ketään edes tunniksi, ei edes Sanamiestä ;D

Jumala siis kiduttaa ihmisiä ikuisesti?
      Mikä on semmoinen "isänrakkaus" ihmispoloja kohtaan kun ei salli syntisten edes tyhjyyteen raueta, vaan
      tahtoo heitä julmasti kiduttaa Taivasporukan sitä suosiolliseti seuratessa?

Sun jumaluus on tosi paha ja ilkeä kun rääkkää ihmisiä ikuisesti,Sanamies!

• mitä teille on opetettu.

Lian pitkii tekstei en jaksa lukee. En tiiä mitä mieltä ootte. Mutta uskokaa vaa ettei helvettii oo, sitku kuolette ni sitten näätte. Jos helvettii ei oo ni miks ette tapa itteenne ^^

• elämänhalun vuoksi
        mitä teille on opetettu. kirjoitti:

Lian pitkii tekstei en jaksa lukee. En tiiä mitä mieltä ootte. Mutta uskokaa vaa ettei helvettii oo, sitku kuolette ni sitten näätte. Jos helvettii ei oo ni miks ette tapa itteenne ^^

Siksi emme tapa itseämme, koska haluamme elää, emmekä kuolla lopullisesti.

Mitä sinä oikeastaan yritit sanoa? Et kai vain tarkoittanut, että ainoastaan helvetinpelko estää sinua tekemään itsarin. Syysmasennustako?

• Abraham+lasarus eiau

joujou! :d
      19.11.2012 22:09

Hahhah -.- kuka sano että taivaassa kuunellaan niitä??? Ne on niin kaukana toisistaan!!! Minustakin rämä on julmaa mutta ihmoset on ansainnu sen synneillään. ///
      Yleensä helvetinjulistajat vetoavat raamatun kohtaan Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä:

Luuk. 16:24

Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
      Valehteleeko Raamattu, häh?

• voe voe

Helvettiä ei ole, se nyt vaan on niin. Toivottavasti helvettiuskovaiset eivät ole pettyneitä sitten aikanaan kun ketään ei kidutetakaan.
      Kait sekin on sitten joidenkin mielestä julmaa.

• opiskellaanpas:

4C ”Gehenna”: täydellisen tuhon vertauskuva

Hepr. הנם גי (gē hin·nom′ ’Hinnominlaakso’);

kreik. γέεννα (ge′en·na); lat. gehenna

”Gehenna” tarkoittaa ’Hinnominlaaksoa’,
        sillä se on kreikkalainen muoto heprealaisista sanoista gē hin·nom′.

Septuagintassa on Jos 18:16:ssa ”Hinnominlaakson” tilalla ”Gehenna”.
        Se esiintyy Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa 12 kertaa,
        ensimmäisen kerran Mt 5:22:ssa.

Uuden maailman käännöksessä sen vastineena on ”Gehenna” kaikissa kohdissa, joissa se esiintyy ja jotka ovat: Mt 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mr 9:43, 45, 47; Lu 12:5; Ja 3:6.

Hinnominlaakso sijaitsi muinaisen Jerusalemin länsi- ja eteläpuolella
        (Jos 15:8; 18:16; Jer 19:2, 6).
        Juudan myöhäisempien kuninkaiden päivinä sitä käytettiin pakanallisen epäjumalan Molekin palvontaan,
        ja tuolle jumalalle uhrattiin ihmisuhreja tulessa
        (2Ai 28:3; 33:6; Jer 7:31, 32; 32:35).

Jotta tuota laaksoa ei olisi enää käytetty sellaisiin uskonnollisiin tarkoituksiin, uskollinen kuningas Josia saastutti sen, varsinkin sen Tofetiksi kutsutun osan (2Ku 23:10).

Juutalainen kommentaattori David Kimḥi (1160?–1235?) kertoo sanasta ”Gehinnom” joitakin historiallisia tietoja kommentissaan psalmiin 27:13: ”Se on Jerusalemin lähistöllä oleva paikka, vastenmielinen paikka, ja sinne heitettiin epäpuhtauksia ja ruumiita. Siellä oli myös jatkuva tuli epäpuhtauksien ja ruumiiden luiden polttamista varten. Tämän vuoksi jumalattomien tuomiota sanotaan vertauskuvallisesti Gehinnomiksi.” (Sefer Tehillim, hepr., 1542.)

Hinnominlaaksosta tuli Jerusalemin jätteiden kaato- ja polttopaikka. Kuolleiden eläinten raadot heitettiin sinne tuleen, johon lisättiin tulikiveä eli rikkiä palamisen edistämiseksi. Sinne heitettiin myös teloitettujen rikollisten ruumiit, sillä heidän ei katsottu ansaitsevan kunniallista hautausta muistohautaan. Jos ruumiit putosivat tuleen, ne paloivat poroksi, mutta jos ne putosivat jollekin tuon syvän rotkon ulkonemalle, niiden mätänevään lihaan tuli matoja, jotka eivät kuolleet ennen kuin ne olivat syöneet lihan ja jättäneet vain luurangon jäljelle.
        http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1001060090?q=gehenna&p=par

Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6276
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3797
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2913
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2830
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1602
    7. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1583
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1561
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1298
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1232
    Aihe