Toiset merkkihuollot vaihtavat jakohihnan vaihdon yhteydessä myös vesipumpun, toiset taas tuntuvat olevan sitä mieltä ettei vesipumpun vaihto ole tarpeellista, vaan että se tehtäisiin normaalin huoltoaikataulun mukaan.
Mitäpä tekisitte tilanteessani, antaisitteko mennä "samaan konkurssiin" vai jättäisittekö vesipumpun vaihdon sille asetetulle ajan kohdalle?
Jos pumppu pitäisi vaihtaa jakohihnan kanssa, selittäkää miksi?
Lontoon-kielisillä sivuilla sanottiin, että yleensä vesipumppu vaihdetaan jakohihnan kanssa pakettina. Ota tästä nyt selvää...
Dieselin vesipumpusta
15
2942
Vastaukset
- Vode 666
No, mikäli sulla on auto jossa jakohihna pyörittää vesipumppua on se syytä vaihtaa hihnan yhteydessä. Aika pieni lisäkustannus hihnan vaihdon yhteydessä ja tae sille että hihna kestää.
Samoin apulaitehihna on syytä vaihtaa jakohihnan kanssa samaan aikaan, usealla automerkillä menee hihnan kappaleet jakohihnan väliin hihnan katketessa ja sitten saadaankin jo kalliimpi remontti aikaiseksi.
EI käsittääkseni millään automerkillä vaihdeta vesipumppua "normaalin huoltoaikataulun" mukaan vaan joko hihnan kanssa tai sitten kun vuotaa/laakerit sökönä. - naurattaaa
Kuminarumiesten ongelmia... hah hah hah
- historicautot erikse
Eipä näy se ketjukan olevan ikunen ja luotettava. Nykyiset remmit taitaa kestää nykyään paremmin.
- +4+8+78+7872787
Jaa-a! Toiset meistä valitsevat autonsa etupäässä käyttötarkoituksen mukaan. Toisarvoista on vakuutusmaksujen suuruus tai onko koneessa hihna vai ketju. Toki noillakin on merkitystä, kuten meilläkin. Hihna on juu ja vakuutukset eivät ole sieltä halvimmasta päästä. Auto on kuitenkin ollut meille juuri sellainen mitä etsimmekin, olemme olleet tyytyväisiä.
Yleensäkään ei taida sellaista autoa löytää, jossa kaikki osa-alueet toiveista auton suhteen täyttyisivät. Aina joutuu joustamaan jostain.- Anonyymi
Chevrolet Suburban - kaikki juuri toiveiden mukaan.
Kämmenen pituinen ja vahvuinen ketju, ei vaihtoa. 5-litran öljytilavuus ei rasita lompakkoa vaihdoilla.
Neliveto ja vivusta 100% lukot. Maavara talvella ja kantojen yli mökkitiellä "riittävä". Varsinkin BF-renkailla kestää kantata. Tai vaikka nousta sen perusAudin keulan yli.
Vääntöä riittävästi V8 454, eli 7,4-litraa. Nämä koneet ei tunnetusti hajoa. Kulutus oman kaasujalan mukaan. 8-täyttä penkkiä (ei mitään X5 tai X7 bemareiden "lastenistuimia" takana.) Lisäksi iso takakontti, joka samankokoinen kuin edellä mainittujen takakontti selkänojat laskettuna. Ja jos jääkaappipakastin täytyy viedä, kaataa yhden penkkiriveistä - ja jää silti viisi istuinpaikkaa. Tai jos on jotain joka ei hiaceen mahdu, niin kaadetaan loput penkkirivit.
Mitä vielä? Sellaista pakkasta ei ole ettei iso kasi käynnisty välittömästi avaimesta. Ja se lämmöntuotanto. Lämmittäisi monta Corollaa.
Ja sitten ne huollot. Koostaan huolimatta ameriikan osat ovat naurettavan halpoja, miksi? Koska tuotantomäärät ovat käsittämättömiä. Laturit, startit, virranjakajat, yms. Marginaalihintaisia euroautoihin. Alumiinipohja ei ruostu ja irtokorin voi nostaa sellaisenaan irti.
Viitisenkymmentä eri merkkiä ja mallia ollut Audista Mersuun, Nissanista Toyotaan. Fordit, Fiatit, Opelit, Volvot, Volkswagenit, jopa Land Rover kokeiltu ja tästä olen tykännyt ylivoimaisesti eniten.
Tämä auto ei sovi kaikille. Kaupungiautona varmasti heikompi, mutta en asu kaupungissa. Eli omaan tarpeeseen täydellinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Chevrolet Suburban - kaikki juuri toiveiden mukaan.
Kämmenen pituinen ja vahvuinen ketju, ei vaihtoa. 5-litran öljytilavuus ei rasita lompakkoa vaihdoilla.
Neliveto ja vivusta 100% lukot. Maavara talvella ja kantojen yli mökkitiellä "riittävä". Varsinkin BF-renkailla kestää kantata. Tai vaikka nousta sen perusAudin keulan yli.
Vääntöä riittävästi V8 454, eli 7,4-litraa. Nämä koneet ei tunnetusti hajoa. Kulutus oman kaasujalan mukaan. 8-täyttä penkkiä (ei mitään X5 tai X7 bemareiden "lastenistuimia" takana.) Lisäksi iso takakontti, joka samankokoinen kuin edellä mainittujen takakontti selkänojat laskettuna. Ja jos jääkaappipakastin täytyy viedä, kaataa yhden penkkiriveistä - ja jää silti viisi istuinpaikkaa. Tai jos on jotain joka ei hiaceen mahdu, niin kaadetaan loput penkkirivit.
Mitä vielä? Sellaista pakkasta ei ole ettei iso kasi käynnisty välittömästi avaimesta. Ja se lämmöntuotanto. Lämmittäisi monta Corollaa.
Ja sitten ne huollot. Koostaan huolimatta ameriikan osat ovat naurettavan halpoja, miksi? Koska tuotantomäärät ovat käsittämättömiä. Laturit, startit, virranjakajat, yms. Marginaalihintaisia euroautoihin. Alumiinipohja ei ruostu ja irtokorin voi nostaa sellaisenaan irti.
Viitisenkymmentä eri merkkiä ja mallia ollut Audista Mersuun, Nissanista Toyotaan. Fordit, Fiatit, Opelit, Volvot, Volkswagenit, jopa Land Rover kokeiltu ja tästä olen tykännyt ylivoimaisesti eniten.
Tämä auto ei sovi kaikille. Kaupungiautona varmasti heikompi, mutta en asu kaupungissa. Eli omaan tarpeeseen täydellinen.Ei taida kulutus jäädä alle kympin?
Minä vaihdoin plugarin sähködutoon, kun kulutus pyöri viiden pinnassa. Enää ei tarvitse käydä tankkkaamassa.
- tyhmät säästää aina
Kaikki haluavat autonsa olevan luotettava ja varma ja kuiten haluavat säästää kaikessa joka edesauttaa tuon tavoitteen toteutumista, ei ole oikein järkevää logiikkaa. Voi pieni säästö tulla kalliiksi, ihan sama kun ajelisi lman vakuutuksia.
- Vode 666
Juuri näin!!! Ja jakopään hilppeissä säästäminen on sitä suurinta tymyyttä mitä auton ylläpidossa voi tehdä, tulee kalliiksi.
- forddiesel
Niin tässä tuli vaan mieleen, että mitenkä ihmeessä vesipumpun vaihtaminen on tae jakohihnan kestävyydelle tai missä koneessa katkenneen apulaitehihnan on mahdollista mennä jakohihnan väliin tai edes koskea siihen.
Tottahan on, että kun se jakohihna vaihdetaan niin vaihdetaan myös vesipumppu, ohjainrulla/-rullat, sekä kiristin/kiristimet. Kun jakopää on lyöty kasaan niin myös uusi apulaitehihna/-hihnat. Nykyajan tarvikevesipumppu maksaa sen noin 50€. Jakopään osat yleisesti myydään kitteinä, joissa on hihnat, rullat ja kiristimet.
Epäilen hyvin vahvasti merkkikorjaamon olemassaoloa, joka ei etenkin takuunalaiseen autoon jakopään yhteydessä jättäisi vaihtamatta ko. hilppeittä.- voi teitä..
Tuolla logiigalla ajateltuna renkaiden vaihtamisen yhteydessä tulee vaihtaa myös pyörien laakerointi.
- esimiehesi
Jos se vesipumppu leikkaa kiinni aiheutuu hihnavaurio, josta seuraa taas isompia ongelmia.
Esimerkiksi Volvon D5 kone on erittäin kuuluisia siitä, kuinka apulaitehihna menee katketessaan jakohihnan väliin. Vika johtuu usein kiristinrullan laakerin laikkaamisesta tai laturin vapaakytkimen hajoamisesta.
Vesipumppua ei vaihdeta valmistajan ohjeiden mukaisesti jakohihnan vaihdon yhteydessä joka kerta useissakaan automalleissa. Toimikoot taas vaikka esimerkkina sama Volvon D5 pata. Itse asiassa pumpulle ei ole vaihtoväliä, se vaihdetaan ainoastaan, jos siinä on jotain vikaa.
Ja tarvikepumppuun kannattaa aina suhtautua varauksella. Tai varmistaisin ainakin, että tuote tulee laadukkaalta valmistajalta ja pumpun siivet ovat metallia. Mieluiten samasta pajasta, joka valmistaa alkuperäiset osat. - Anonyymi
Minun autooni volvo v70 vm. 2005 D5 koneella oli vaihdettu huhna paketti vesipumppuineen siis tarvike sarja ja 90tuhatta km myöhemmin vesipumpun laakeri jumi vauhtia n. 100 km/h hihnasta lähti hampaat ja moottorille täystuho, suosittelen halpoja tarvike sarjoja.
- Anonyymi
Volkswagen konsernin dieseleissä jakohihna pyörittää myös vesipumppua. Täydellisessä jakohihnasarjassa tämä pumppu tulee mukana. Sen vaihtamisen lisäkustannus on muutaman kympin, koska pumppu maksaa alle 50€ ja jakohihnan vaihdon yhteydessä sen vaihtoon menee aikaa vain noin 5-10 min, koska siihen ei tule mitään vesiletkuja. Olisi äärimmäistä tyhmyyttä jättää pumppu vaihtamatta silloin kun sen vaihto on pikkujuttu, varsinkin kun sillä on ajettu jo 180-210tkm (jakohihnan vaihtoväli). Jos sen joutuisi vaihtamaan jakohihnan vaihtojen välissä, vaihdon hinta olisi satasia.
Mikään huolto ei myöskään anna takuuta jakohihnan vaihdolle jos valmistajan ohjeista rullien ja vesipumpun vaihdosta samalla poiketaan.
Apulaitehihna tosiaan voi katketessaan aiheuttaa monessakin automerkissä jakohihnan vaurioitumisen ja sitä kautta moottorivaurion. Katketessaan apulaitehihna voi särkeä muovisen jakopään koteloinnin, jolloin muovin tai apulaitehihnan kappale voi mennä jakohihnan ja rattaan väliin, jota jakohihna ei kestä, koska ei veny yhtään.
Apulaitehihnan vaihtamatta jättäminen jakohihnan vaihdon yhteydessä on säästöä väärässä paikassa.- Anonyymi
On ilahduttavaa, että kaiken p*skanjauhannan ja valehtelun lomaan joku kirjoittaa asiaa ja totta!
- Anonyymi
Tottakai samalla hihnanvaihdolls kannattaa vaihtaa kiristimet ohjainrullat ja vesipumppu. Se menee silloin kerralla, eikä tarvitse tehdä samaa remonttia pian uudestaan vuotavan vesipumpun vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191662
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991488Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36911Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29859Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38811Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43738Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37730Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56728Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37700