Dieselin vesipumpusta

"huoltolahja"

Toiset merkkihuollot vaihtavat jakohihnan vaihdon yhteydessä myös vesipumpun, toiset taas tuntuvat olevan sitä mieltä ettei vesipumpun vaihto ole tarpeellista, vaan että se tehtäisiin normaalin huoltoaikataulun mukaan.

Mitäpä tekisitte tilanteessani, antaisitteko mennä "samaan konkurssiin" vai jättäisittekö vesipumpun vaihdon sille asetetulle ajan kohdalle?

Jos pumppu pitäisi vaihtaa jakohihnan kanssa, selittäkää miksi?

Lontoon-kielisillä sivuilla sanottiin, että yleensä vesipumppu vaihdetaan jakohihnan kanssa pakettina. Ota tästä nyt selvää...

15

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vode 666

      No, mikäli sulla on auto jossa jakohihna pyörittää vesipumppua on se syytä vaihtaa hihnan yhteydessä. Aika pieni lisäkustannus hihnan vaihdon yhteydessä ja tae sille että hihna kestää.
      Samoin apulaitehihna on syytä vaihtaa jakohihnan kanssa samaan aikaan, usealla automerkillä menee hihnan kappaleet jakohihnan väliin hihnan katketessa ja sitten saadaankin jo kalliimpi remontti aikaiseksi.

      EI käsittääkseni millään automerkillä vaihdeta vesipumppua "normaalin huoltoaikataulun" mukaan vaan joko hihnan kanssa tai sitten kun vuotaa/laakerit sökönä.

    • naurattaaa

      Kuminarumiesten ongelmia... hah hah hah

      • historicautot erikse

        Eipä näy se ketjukan olevan ikunen ja luotettava. Nykyiset remmit taitaa kestää nykyään paremmin.


    • +4+8+78+7872787

      Jaa-a! Toiset meistä valitsevat autonsa etupäässä käyttötarkoituksen mukaan. Toisarvoista on vakuutusmaksujen suuruus tai onko koneessa hihna vai ketju. Toki noillakin on merkitystä, kuten meilläkin. Hihna on juu ja vakuutukset eivät ole sieltä halvimmasta päästä. Auto on kuitenkin ollut meille juuri sellainen mitä etsimmekin, olemme olleet tyytyväisiä.

      Yleensäkään ei taida sellaista autoa löytää, jossa kaikki osa-alueet toiveista auton suhteen täyttyisivät. Aina joutuu joustamaan jostain.

      • Anonyymi

        Chevrolet Suburban - kaikki juuri toiveiden mukaan.

        Kämmenen pituinen ja vahvuinen ketju, ei vaihtoa. 5-litran öljytilavuus ei rasita lompakkoa vaihdoilla.

        Neliveto ja vivusta 100% lukot. Maavara talvella ja kantojen yli mökkitiellä "riittävä". Varsinkin BF-renkailla kestää kantata. Tai vaikka nousta sen perusAudin keulan yli.

        Vääntöä riittävästi V8 454, eli 7,4-litraa. Nämä koneet ei tunnetusti hajoa. Kulutus oman kaasujalan mukaan. 8-täyttä penkkiä (ei mitään X5 tai X7 bemareiden "lastenistuimia" takana.) Lisäksi iso takakontti, joka samankokoinen kuin edellä mainittujen takakontti selkänojat laskettuna. Ja jos jääkaappipakastin täytyy viedä, kaataa yhden penkkiriveistä - ja jää silti viisi istuinpaikkaa. Tai jos on jotain joka ei hiaceen mahdu, niin kaadetaan loput penkkirivit.

        Mitä vielä? Sellaista pakkasta ei ole ettei iso kasi käynnisty välittömästi avaimesta. Ja se lämmöntuotanto. Lämmittäisi monta Corollaa.

        Ja sitten ne huollot. Koostaan huolimatta ameriikan osat ovat naurettavan halpoja, miksi? Koska tuotantomäärät ovat käsittämättömiä. Laturit, startit, virranjakajat, yms. Marginaalihintaisia euroautoihin. Alumiinipohja ei ruostu ja irtokorin voi nostaa sellaisenaan irti.

        Viitisenkymmentä eri merkkiä ja mallia ollut Audista Mersuun, Nissanista Toyotaan. Fordit, Fiatit, Opelit, Volvot, Volkswagenit, jopa Land Rover kokeiltu ja tästä olen tykännyt ylivoimaisesti eniten.

        Tämä auto ei sovi kaikille. Kaupungiautona varmasti heikompi, mutta en asu kaupungissa. Eli omaan tarpeeseen täydellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Chevrolet Suburban - kaikki juuri toiveiden mukaan.

        Kämmenen pituinen ja vahvuinen ketju, ei vaihtoa. 5-litran öljytilavuus ei rasita lompakkoa vaihdoilla.

        Neliveto ja vivusta 100% lukot. Maavara talvella ja kantojen yli mökkitiellä "riittävä". Varsinkin BF-renkailla kestää kantata. Tai vaikka nousta sen perusAudin keulan yli.

        Vääntöä riittävästi V8 454, eli 7,4-litraa. Nämä koneet ei tunnetusti hajoa. Kulutus oman kaasujalan mukaan. 8-täyttä penkkiä (ei mitään X5 tai X7 bemareiden "lastenistuimia" takana.) Lisäksi iso takakontti, joka samankokoinen kuin edellä mainittujen takakontti selkänojat laskettuna. Ja jos jääkaappipakastin täytyy viedä, kaataa yhden penkkiriveistä - ja jää silti viisi istuinpaikkaa. Tai jos on jotain joka ei hiaceen mahdu, niin kaadetaan loput penkkirivit.

        Mitä vielä? Sellaista pakkasta ei ole ettei iso kasi käynnisty välittömästi avaimesta. Ja se lämmöntuotanto. Lämmittäisi monta Corollaa.

        Ja sitten ne huollot. Koostaan huolimatta ameriikan osat ovat naurettavan halpoja, miksi? Koska tuotantomäärät ovat käsittämättömiä. Laturit, startit, virranjakajat, yms. Marginaalihintaisia euroautoihin. Alumiinipohja ei ruostu ja irtokorin voi nostaa sellaisenaan irti.

        Viitisenkymmentä eri merkkiä ja mallia ollut Audista Mersuun, Nissanista Toyotaan. Fordit, Fiatit, Opelit, Volvot, Volkswagenit, jopa Land Rover kokeiltu ja tästä olen tykännyt ylivoimaisesti eniten.

        Tämä auto ei sovi kaikille. Kaupungiautona varmasti heikompi, mutta en asu kaupungissa. Eli omaan tarpeeseen täydellinen.

        Ei taida kulutus jäädä alle kympin?
        Minä vaihdoin plugarin sähködutoon, kun kulutus pyöri viiden pinnassa. Enää ei tarvitse käydä tankkkaamassa.


    • tyhmät säästää aina

      Kaikki haluavat autonsa olevan luotettava ja varma ja kuiten haluavat säästää kaikessa joka edesauttaa tuon tavoitteen toteutumista, ei ole oikein järkevää logiikkaa. Voi pieni säästö tulla kalliiksi, ihan sama kun ajelisi lman vakuutuksia.

      • Vode 666

        Juuri näin!!! Ja jakopään hilppeissä säästäminen on sitä suurinta tymyyttä mitä auton ylläpidossa voi tehdä, tulee kalliiksi.


    • forddiesel

      Niin tässä tuli vaan mieleen, että mitenkä ihmeessä vesipumpun vaihtaminen on tae jakohihnan kestävyydelle tai missä koneessa katkenneen apulaitehihnan on mahdollista mennä jakohihnan väliin tai edes koskea siihen.

      Tottahan on, että kun se jakohihna vaihdetaan niin vaihdetaan myös vesipumppu, ohjainrulla/-rullat, sekä kiristin/kiristimet. Kun jakopää on lyöty kasaan niin myös uusi apulaitehihna/-hihnat. Nykyajan tarvikevesipumppu maksaa sen noin 50€. Jakopään osat yleisesti myydään kitteinä, joissa on hihnat, rullat ja kiristimet.

      Epäilen hyvin vahvasti merkkikorjaamon olemassaoloa, joka ei etenkin takuunalaiseen autoon jakopään yhteydessä jättäisi vaihtamatta ko. hilppeittä.

      • voi teitä..

        Tuolla logiigalla ajateltuna renkaiden vaihtamisen yhteydessä tulee vaihtaa myös pyörien laakerointi.


    • esimiehesi

      Jos se vesipumppu leikkaa kiinni aiheutuu hihnavaurio, josta seuraa taas isompia ongelmia.

      Esimerkiksi Volvon D5 kone on erittäin kuuluisia siitä, kuinka apulaitehihna menee katketessaan jakohihnan väliin. Vika johtuu usein kiristinrullan laakerin laikkaamisesta tai laturin vapaakytkimen hajoamisesta.

      Vesipumppua ei vaihdeta valmistajan ohjeiden mukaisesti jakohihnan vaihdon yhteydessä joka kerta useissakaan automalleissa. Toimikoot taas vaikka esimerkkina sama Volvon D5 pata. Itse asiassa pumpulle ei ole vaihtoväliä, se vaihdetaan ainoastaan, jos siinä on jotain vikaa.

      Ja tarvikepumppuun kannattaa aina suhtautua varauksella. Tai varmistaisin ainakin, että tuote tulee laadukkaalta valmistajalta ja pumpun siivet ovat metallia. Mieluiten samasta pajasta, joka valmistaa alkuperäiset osat.

    • Anonyymi

      Minun autooni volvo v70 vm. 2005 D5 koneella oli vaihdettu huhna paketti vesipumppuineen siis tarvike sarja ja 90tuhatta km myöhemmin vesipumpun laakeri jumi vauhtia n. 100 km/h hihnasta lähti hampaat ja moottorille täystuho, suosittelen halpoja tarvike sarjoja.

    • Anonyymi

      Volkswagen konsernin dieseleissä jakohihna pyörittää myös vesipumppua. Täydellisessä jakohihnasarjassa tämä pumppu tulee mukana. Sen vaihtamisen lisäkustannus on muutaman kympin, koska pumppu maksaa alle 50€ ja jakohihnan vaihdon yhteydessä sen vaihtoon menee aikaa vain noin 5-10 min, koska siihen ei tule mitään vesiletkuja. Olisi äärimmäistä tyhmyyttä jättää pumppu vaihtamatta silloin kun sen vaihto on pikkujuttu, varsinkin kun sillä on ajettu jo 180-210tkm (jakohihnan vaihtoväli). Jos sen joutuisi vaihtamaan jakohihnan vaihtojen välissä, vaihdon hinta olisi satasia.
      Mikään huolto ei myöskään anna takuuta jakohihnan vaihdolle jos valmistajan ohjeista rullien ja vesipumpun vaihdosta samalla poiketaan.
      Apulaitehihna tosiaan voi katketessaan aiheuttaa monessakin automerkissä jakohihnan vaurioitumisen ja sitä kautta moottorivaurion. Katketessaan apulaitehihna voi särkeä muovisen jakopään koteloinnin, jolloin muovin tai apulaitehihnan kappale voi mennä jakohihnan ja rattaan väliin, jota jakohihna ei kestä, koska ei veny yhtään.
      Apulaitehihnan vaihtamatta jättäminen jakohihnan vaihdon yhteydessä on säästöä väärässä paikassa.

      • Anonyymi

        On ilahduttavaa, että kaiken p*skanjauhannan ja valehtelun lomaan joku kirjoittaa asiaa ja totta!


    • Anonyymi

      Tottakai samalla hihnanvaihdolls kannattaa vaihtaa kiristimet ohjainrullat ja vesipumppu. Se menee silloin kerralla, eikä tarvitse tehdä samaa remonttia pian uudestaan vuotavan vesipumpun vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      270
      14425
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      68
      7303
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      211
      7131
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      65
      5162
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      114
      4889
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      75
      4724
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      101
      4515
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      21
      4427
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      78
      4177
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      102
      3968
    Aihe