"Vanhakatolisuus"

Young

Mitä se on tämä ns. "vanhakatolisuus", engl. "Old Catholic"?

7

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ignatius

      http://www.newadvent.org/cathen/11235b.htm

      Myöhemmin he ovat myös alkaneet mm. vihkia naisia papittariksi ja enemmän tai vähemmän ryhtyneet kokopäivä protestanteiksi... Ikävä juttu, sillä sakramentit (niin pitkälti kuin muoto ja aine ovat päteviä - ei siis papittarien vihkimyksessä) ovat päteviä.

      • ei ihan

        Ignatius, eiköhän kuitenkin kirkolle ole annettu valta päättää tuosta pätevyydestäkin muodon ja aineen "yli"? vrt. Can. 841 Since the sacraments are the same for the whole Church and belong to the divine deposit, it is only for the supreme authority of the Church to approve or define the requirements for their validity; it is for the same or another competent authority according to the norm of can. 838 §§3 and 4 to decide what pertains to their licit celebration, administration, and reception and to the order to be observed in their celebration.

        Mitä tulee vanhakatolilaisiin, niin tuon ensyklopedian tietojen lyhennykseksi löysin tällaisen määritelmän:

        ... lahkoja, jotka eivät hyväksy paavin erehtymättömyyttä eivätkä paastopäiviä, lievityksiä, pyhien kunnioitusta ja papiston selibaattia.

        Kyse on siis vähän "kristillisemmästä" lafkasta kuin nuo "vapaat katolilaiset": http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000101&posting=22000000004107031


      • Ignatius
        ei ihan kirjoitti:

        Ignatius, eiköhän kuitenkin kirkolle ole annettu valta päättää tuosta pätevyydestäkin muodon ja aineen "yli"? vrt. Can. 841 Since the sacraments are the same for the whole Church and belong to the divine deposit, it is only for the supreme authority of the Church to approve or define the requirements for their validity; it is for the same or another competent authority according to the norm of can. 838 §§3 and 4 to decide what pertains to their licit celebration, administration, and reception and to the order to be observed in their celebration.

        Mitä tulee vanhakatolilaisiin, niin tuon ensyklopedian tietojen lyhennykseksi löysin tällaisen määritelmän:

        ... lahkoja, jotka eivät hyväksy paavin erehtymättömyyttä eivätkä paastopäiviä, lievityksiä, pyhien kunnioitusta ja papiston selibaattia.

        Kyse on siis vähän "kristillisemmästä" lafkasta kuin nuo "vapaat katolilaiset": http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000101&posting=22000000004107031

        Jollei oikea aine ja oikea muoto yhdessa ole läsnä, ei sakramentillista armoa vuodateta. Esim. eukaristiaa ei voi viettaa marie-keksien ja omenamehun kanssa missään tilanteessa. Samoin ei myöskaan asetussanoja voi korvata pääsääntöisesti millään muilla sanoilla. Samoin pappisvihkimyksen oikea aine on kastettu mies. Sitä ei voida viettää, tahi 'vierittää' kastetun naisen päälle.

        Kaanon 841 puhuu Kirkon valtuudesta, n.s. indefektibiliteetistä, "yli" sakramentaalisen riituksen. Se kuinka missäkin ja minäkin aikana sakramentteja vietetään riippuu Kirkon tahdosta. Samoin Kirkolla yksin on oikeus julistaa vastaus kysymyksissä joihin littyy valideetti. Edes Kirkkokaan ei voi julistaa, että ehtoollisen oikea aine on viini, leipä ja joku kolmas elementti kuten vaikkapa coca-cola.

        Suomeksi teksti lukee jotenkin näin:

        Koska sakramentit ovat samat koko Kirkolle ja kuuluvat uskon jumalalliseen säiliöön, ainoastaan Kirkon ylimmallä auktoriteetilla on oikeus hyväksyä ja määritellä niiden validiteetin vaatimukset; ainoastaan tällä samalla - tai vastaavalla kompetentilla auktoriteetilla kanonien .... mukaan - on oikeus päättää lailliseen sakramenttien viettoon, jakamiseen ja vastaanottamiseen liittyvistä seikoista, sekä riitista jota k.o. sakramenttien vietossa on käytettavä.


    • mg rules

      se ohjaaja/näyttelijä Mel Gibson juuri näitä "vanha katolisia"? ei kait jos nää hyväksyy naispapit, sitähän ei tietääkseni Gibson hyväksy.
      Tietääkö kukaan mitä "katolisuutta" Gibson edustaa???

      • melli

        Mel Gibson on ihan normaalisti katoliseen uskoon ja katoliseen kirkkoon kastettu katolilainen.

        Hänellä lienee nykymessuun ja ekumeniaan omat varauksensa. Ja saattaa olla, että hän turvautuu lefebvristien apuun kotomaisesmissa, mutta esim. The Passionia tehdessä kuvauspaikalla kävi ihan täysin laillinen katolinen pappi Roomasta, joka vietti siellä joka aamu vanhan messun.


    • Jerry Falwell

      google tuttu termi?

    • Serafim

      ... vähän samanlainen ilmiö kuin ns. vanhauskoisuus venäläisessä ortodoksiassa?!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1439
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      329
      1042
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      729
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      156
      720
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      47
      671
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe