Kuljettajien työpäivien pituudet

Avokämmen otsaan

Porukka rupeaa väsymään, kun päivät kellon ympäri, minulla 6 pitkää päivää peräkkäin, tänään vapaa ja taas huomena 12 tunnin päivä, rupeaa hermot kiristymään niin, että kohta voi pomoilla posket punoittaa kun vedän litsarin.
Kuka tampio keksinyt, että kaupunkiliikenteessässäkin on ajettava kellon ympäri päiviä, jos nimen tiedän niin vedän heti korville semmoisen tillikan, että muistaa. Työpaikoilla on nykyään näin, että pomot simputtaa ja perskärpästen joukko nuolee saadakseen paremmat päivät ja se joka ei jaksa ajaa ylitöitä on silmätikkuna, saatanan Tampiot.
Olen alallla pakosta, ajanut jo 3 vuotta ja rupeaa vituttamaan oikeasti kun oma aika jää niin lyhyeksi, aina töissä ja kaverit vapaalla, muijakin jo hermostunut tähän.
Onko akt munattomien miesten liitto kun työaikoja ei saada 2000-luvulle?
Enkä tarvi minkään perskärpäsen neuvoja, että aian on ajettu, tulkaa mulle sanomaan, niin korvat soi ja kusette housuunne, eikö bussikuskilla saa olla omaa aikaa mitä?
Kyttyrät ja persenuolijat teidän mielipiteitä en kuuntele, mutta Kuskit kertokaa millä saadaan alan työajat kuntoon ja päivät sellaisiksi, että ihminen jaksaa?

80

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks kuski vaan hsl..

      Niinpä... Työpäivät pitäis saada lyhemmiksi, ansiotasoa alentamatta, mutta miten?
      Kaikki täs ollaan varmaan väsyneitä, mutta mielummin, ainakin vielä toistaiseksi, teen 12tuntista päivää ja tienaan 3000€, kuin 8tuntista ja tienaisin 2000€... Vaikka kaikki muu elämä kärsiikin, sikäli mikäli jos jollain nyt saattuu jotain muuta elämää vielä olemaan. En tiiä... Ehdotuksia otetaan vastaan.

      • yks kuski vaan hsl..

        Tai no tietysti sitähän on yritetty, ettei olis välissä niitä 4-5 tunnin päiviä, jolloin voitaisiin tasata myös niistä pitkistä päivistä siten, että kaikki päivät olisivat 8-9 tuntisia, ja sehän olis jo ihan ok... mutta...


      • järki2012

        teen 12tuntista päivää ja tienaan 3000€, kuin 8tuntista ja tienaisin 2000€...

        Paremmin kyllä - 8tuntista ja tienaisin 2000€!!!!!


      • Ei järkee 2013
        järki2012 kirjoitti:

        teen 12tuntista päivää ja tienaan 3000€, kuin 8tuntista ja tienaisin 2000€...

        Paremmin kyllä - 8tuntista ja tienaisin 2000€!!!!!

        Kyllä nyt sulla heittää. Ei sidonnaisilla rahhaa tuu. Ylitöillä hynää tulee. Suurimmakasi osaksi minäkin teen12 tuntisia päiviä. Niistä saan vaan ihan normaalin 80 tunnin ja ylimenevältä osalta pohjapalkan. Tunnin palkaton tauko lisää päivän pituutta. Pohjapalkkatunnit, joilla kuskin työpäivää pidennetään useilla tunneilla, eivät tilipussia juurikaan kasvata.
        Vrt muut ammattialat; niissä tehdään 8 tuntista päivää ja ylimenevä on YLItyötä. Kuski tekee 12 tuntista ilman ylityölisiä. Miten se yleensä voi olla mahdollista nykypäivänä? Ovatko meidän AKTn neuvottelijat olleet täysiä hölmöjä? Onko kuskin kannalta järkee olla joka työpäivä 12 tuntia työssä kiinni? Mitään muuta elämää ei oikein saa siällytettyä muuta kuin vapaapäiviin. ja niitäkin on 4 tiliin niinkuin muillakin aloilla.


    • Myös väsynyt

      Eiköhän suurin syy ole AKT:n kuorma-autopuolen ns. omistajakuljettajat jotka laskuttavat 150,- euroa tunti siitä, että odottelevat montun reunalla vuoroaan. No, ei paljon rasita eikä vaadi tarkkaavaisuutta. Linja-autonkuljettajat ovat niin pieni vähemmistö, että alakohtaisia ongelmia ei juuri noteerata.
      Onhan muualla euroopassa olemassa 4,5h ruopeamapituus, jonka jälkeen pakollinen puolen tunnin tauko. Suomi ( siis työnantajapuolen (( AKT )) lobbarit ovat vedättäneet rupeaman pituuden 5,5 tuntiin. Perusteena käytettiin kuulema sitä, että kierroksien väliin jää aina 15 - 30 minuuttia paussia. Ei taida ihan jäädä. Siis laki ei ole muuttunut olosuhteiden mukana. Tämä olisi ammattiliittojen asia!

      • stonari1

        Jonkin verran olet hukassa noiden ajo ja lepoaikojen osalta.
        Lue tuosta kohdasta a jälkeinen teksti:
        Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset

        http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajolepoaika-asetus
        Jos et lyödä, niin tuossa vielä se..

        "Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset

        Edellä mainitusta pääsäännöstä on säädetty sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevia että jäsenvaltiokohtaisia poikkeuksia. Vaikka sanamuodot viittaavat useissa poikkeuksissa vain ajoneuvoihin, tulkinnan lähtökohtana on kuljetus, johon ajoneuvoa kulloinkin käytetään.

        Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset ovat asetuksen 3 artiklassa ja sen mukaan ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta missään jäsenvaltiossa kuljetuksiin, joissa käytetään seuraavanlaisia ajoneuvoja:

        säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä"


        Näin on myös meillä "ulkomailla"


      • ai meinaatko

        myös väsynyt, että AKT, jäseninä on omistajakuljettajia?! Tuskin yhtään autoilijaa tavoitat jäsenlistalta, sillä kyllä he ennemin kuuluvat SKAL.n riveihin. Miksi kukaan kuorma-autoilija olisi AKT.n jäsen?


    • yks kuski vaan hsl..

      Ei taida jäädä joo... Ja vaikka jäisikin, niin ei se mitään TAUKOA ole, että istut ja venailet vartin ratin takana jossain kämäsellä päättärillä, missä ei välttämättä ole edes wc-tiloja...

    • 2vee ja puhki

      Vastapainona on lyhyet vapaat. Vapaa alkaa aina iltavuorosta ja päättyy aikaiseen aamuun.

      Työaikalaki tuli jo sata vuotta sitten mutta kuskit paahtaa toistasataa tuntia (=sidonnaiset ilman ylityökorvauksia) kun pitäisi olla max 80 !!! Miten se ylipäätään voi olla mahdollista vuonna 2012?

      Kotona lasten kanssa en juuri ehdi työpäivisin olemaan.

      • Epäilen syvästi

        Pystytkö todistamaan väitteesi, ettet ole saanut korvausta 80t ylittäviltä tunneilta?


      • yks kuski vaan hsl..
        Epäilen syvästi kirjoitti:

        Pystytkö todistamaan väitteesi, ettet ole saanut korvausta 80t ylittäviltä tunneilta?

        Nimim. "Epäilen syvästi": Totuus on se, että sidonnaisuusaikaa ei lasketa työaikaan, vaan siltä ajalta maksetaan se minimiperuspalkka. Eli kun työaika on se 80t, voi siihen päälle olla esimerkiksi 20t sidonnaisuutta, ja sitä ei lasketa ylityöksi... Ylityöt on sitten erikseen.


      • yks kuski vaan hsl..
        yks kuski vaan hsl.. kirjoitti:

        Nimim. "Epäilen syvästi": Totuus on se, että sidonnaisuusaikaa ei lasketa työaikaan, vaan siltä ajalta maksetaan se minimiperuspalkka. Eli kun työaika on se 80t, voi siihen päälle olla esimerkiksi 20t sidonnaisuutta, ja sitä ei lasketa ylityöksi... Ylityöt on sitten erikseen.

        Niin ja ne palkattomat tauot toki vielä erikseen...


      • 2vee ja puhki
        Epäilen syvästi kirjoitti:

        Pystytkö todistamaan väitteesi, ettet ole saanut korvausta 80t ylittäviltä tunneilta?

        Epäilijälle:
        Korvauksen olen saanut 12 tunnin sidonnaisista. Se on POHJApalkka.

        Tässä on kymmenen työpäivää ja kymmenen 10 tunnin palkatontataukoa.
        -Palkattomat tauot tekee yhteensä 10 tuntia.
        -Sitten on sidonnaiset yhteensä12 tuntia.
        -Yhteensä ne tekee 22 tuntia.
        -Työmaalla jouduin olemaan 102 tuntia.
        -Se on 2 työvuorokautta pidempään kuin normityöläinen!!!!

        Ei ole ihme ettei aikaa jää kotona olemiseen.
        ............
        Viittaan entiseen työhöni 4n seinän sisällä. Tuolla tilikaudella olisin saanut 17 tunnista YLITYÖKORVAUKSEN koska ruokatunti on puoli tuntia. Se on 2 työvuorokautta! Lompakko lihoisi..
        ............
        Katsokaapa viimeistä AKT lehteä. Siinä on bussikuskilla 9 tunnin työpäivä. Taukoja on 2 x 15 min taukoa. Yhteensä 30 minuuttia!!!!
        Minne ehtii varttitunnissa syömään, kahville, vessaan....

        Onnistuisikohan muilla aloilla olla työssä 9 tuntia ilman kahvi- WC ja ruokataukoja vaikka työskentelisi 4n seinän sisällä? Tuskin.


    • yks kuski vaan hsl..

      Se, että sidonnaisia ei lasketa työaikaan, on ihan he**etin outoa ja syvältä sieltä niin... Mutta noin muuten noista työajoista vielä, niin se on ihan fakta, että aikaa millekkään muulle, omalle elämälle, perheelle tms., ei juuri jää, mutta miten ihan noin käytännössä näitä työpäivien pituuksia pystyttäisiin lyhentämään? Joku realistinen ehdotus, että miten se järjestettäisiin??

      Vapaapäivät nyt ainakin pitäisi järjestää niin, että ne olisivat yhteen putkeen molemmat... Ja tosiaan se, että perjantaina työt loppuvat puolenyön maissa ja maanantaina alkavat klo 05.00, on silkkaa v*tt*ilua. Puhumattakaan tästä melko yleisestä käytännöstä, että on esim. keskiviikko vapaa ja sitten sunnuntai vapaa... Mitä siinä ehtii tehdä? Ensiksi koittaa nukkua univelkoja pois ja sitten todeta, että huomenna taas töihin!

      Veemäisintä tässä tilanteessa mielestäni on kuitenkin se, etteivät nämä toiveemme inhimillisemmän pituisista työpäivistä tunnu ihan oikeasti olevan tällä alalla edes mahdollisia. Periaatteessahan siinä vaiheessa firmojen pitäisi palkata puolet enemmän kuskeja, jotta ruuhkat tulisi hoidettua, nostaa tuntipalkkoja, jotta meidän palkat ei laskisi... Mutta kuten sanoin, kertokaa heti, jos on hyvä idea/ehdotus!

    • k yrpä otsassa

      Jos halua olisi niin varmasti pystyisi järjestämään inhimilliset työajat, muillekin kuin luottamusmiehille. Niin..kumma kun heillä normaali työpäivät..

      Palkkahan tuossa ei laske, sidonnaiset olisivat ylityötä.
      8 tuntia työtä päivässä puolen tunnin safkis..kuulostaisiko hyvältä?
      Toki muilla aloilla on vielä kaksi 15min kahvitaukoa, palkallista. Joo se vielä.

      Mallia voisi hakea vaikkapa muualta euroopasta, ei ole mahdotonta muillakaan.
      Kyse on ahneudesta ja lahjotuista liitonmiehistä. Bussifirmathan siinä häviää jos pitäisi työntekijöille järjestää normaalityöaikoja, eihän se mahdollista..
      Ja kohta selittää samaa nämä rikkurinuoleskelijat joita tänne kirjoittaa.

      Tähän ei tule muutosta ilman kunnon lakkoa, olkoon vaikka puoli vuotta.
      Ja ainoa hyväksytty sopimus olisi 8 tunnin työpäivät kuten muilla, sekä sidonnaiset työajaksi.
      Loppupeleissä tässä voitetaan kun sairaslomat, varhaiseläkkeet ja kuolonkolarit vähenevät.

      Mutta ketkä haluavat tehdä vanhalla sopimuksella kähärä ja kumppanit niin se helle suotakoon.

      • Jotta kaikille bussikuskeille saataisiin tasaiset 8 tunnin päivät, pitäisi myös muiden alojen työvuoroja muuttaa niin että päivässä ei olisi kahta ruuhkahuippua, joiden hoitamiseen tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia hiljaisempiin vuorokauden aikoihin verrattuna.


      • yrittäjä kursseille
        helbkuski kirjoitti:

        Jotta kaikille bussikuskeille saataisiin tasaiset 8 tunnin päivät, pitäisi myös muiden alojen työvuoroja muuttaa niin että päivässä ei olisi kahta ruuhkahuippua, joiden hoitamiseen tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia hiljaisempiin vuorokauden aikoihin verrattuna.

        joka kuski, sillä tuon 8 tunnin ajattelun suhteen pitäisi myös hankkia lisää kalustoa, lisää kuljettajia, lisää huoltohenkilökuntaa, se lisäisi polttoainekustannuksia etc, eikä se varmastikkaan onnistu nykykustannuksilla. Saahan sitä esittää utopioita, mutta jos ja kun ei ole kerran mitään realiteettia talouden suhteen, niin........


      • 12 tuntia piinaa
        helbkuski kirjoitti:

        Jotta kaikille bussikuskeille saataisiin tasaiset 8 tunnin päivät, pitäisi myös muiden alojen työvuoroja muuttaa niin että päivässä ei olisi kahta ruuhkahuippua, joiden hoitamiseen tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia hiljaisempiin vuorokauden aikoihin verrattuna.

        Helbkuski, sullahan ei noita pitkiä päiviä ole, joten lienet väärä mies niitä kommentoimaan, ne jotka ajaa niitä pitkiä päiviä, ne tietää kuinka raskaita ja kusisia ne on


      • 12 tuntia piinaa kirjoitti:

        Helbkuski, sullahan ei noita pitkiä päiviä ole, joten lienet väärä mies niitä kommentoimaan, ne jotka ajaa niitä pitkiä päiviä, ne tietää kuinka raskaita ja kusisia ne on

        Missä kohtaa väitin että eivät olisi raskaita? Opettele lukemaan tekstiä niinkuin se kirjoitetaan, äläkä lue sitä niinkuin haluaisit kaikkien kirjoittavan...


      • yks kuski vaan hsl..

        8 tuntia safkis kuulostaa hyvältä, mutta kyllähän se kuukausiansio silloin laskisi... Vai enkö nyt vaan tajua..?

        Sidonnaiset työajaksi taas nostaisi ansiota (ylityökorvaukset), mikä olisi hyvä ja oikein, mutta sama nykyinen kokonaistuntimäärä silti pysyisi...

        Tietysti reilu korotus tuntipalkkaan ja tuntimäärä alemmaksi, mutta mutta...


      • 2vee ja puhki
        helbkuski kirjoitti:

        Jotta kaikille bussikuskeille saataisiin tasaiset 8 tunnin päivät, pitäisi myös muiden alojen työvuoroja muuttaa niin että päivässä ei olisi kahta ruuhkahuippua, joiden hoitamiseen tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia hiljaisempiin vuorokauden aikoihin verrattuna.

        sinä sitten jaksat olla huolissasi, HELBKUSKI, aivan muista asioista kuin kuskien hyvinvoinnista.
        Vaikeampiakin asioita on pystytty hoitamaan kuin jotkin ruuhkahuiput.

        Bussikuskien/-firmojen takia muut firmat eivät ala porrastamaan työläistensä työaikoja. Monella alalla on jo liukuva työaika. Moni ei edes perjantaina töihin menekkään.


      • 2vee ja puhki
        yks kuski vaan hsl.. kirjoitti:

        8 tuntia safkis kuulostaa hyvältä, mutta kyllähän se kuukausiansio silloin laskisi... Vai enkö nyt vaan tajua..?

        Sidonnaiset työajaksi taas nostaisi ansiota (ylityökorvaukset), mikä olisi hyvä ja oikein, mutta sama nykyinen kokonaistuntimäärä silti pysyisi...

        Tietysti reilu korotus tuntipalkkaan ja tuntimäärä alemmaksi, mutta mutta...

        Miten kuukausiansio muka laskisi? Ilmeisen todennäköisesti ainakin ensi alkuun olisi tehtävä jonkin verran ylitöitä. Nythän me teemme ne pohjapalkalla... Sidonnaiset =olemme valmiina tekemään taas kohta työtä poistuisivat.


        Ja kyllä tällä palkalla pärjää tekemällä vain sen 80 tuntiakin. Aikaa jäisi oman kunnon ja perheen hyväksi. Nyt sitä laatuaikaa ei jää.

        Lukekaapa AKTn lehdestä asiajuttu jossa tehdään 9h työpäivä. Taukoa on 2x15min!!!


      • 2vee ja puhki kirjoitti:

        sinä sitten jaksat olla huolissasi, HELBKUSKI, aivan muista asioista kuin kuskien hyvinvoinnista.
        Vaikeampiakin asioita on pystytty hoitamaan kuin jotkin ruuhkahuiput.

        Bussikuskien/-firmojen takia muut firmat eivät ala porrastamaan työläistensä työaikoja. Monella alalla on jo liukuva työaika. Moni ei edes perjantaina töihin menekkään.

        Minä en ole huolissani, nämä ainaiset valittajat täällä tuntuvat olevan...


      • Aamuvuor myöh iltaan
        yks kuski vaan hsl.. kirjoitti:

        8 tuntia safkis kuulostaa hyvältä, mutta kyllähän se kuukausiansio silloin laskisi... Vai enkö nyt vaan tajua..?

        Sidonnaiset työajaksi taas nostaisi ansiota (ylityökorvaukset), mikä olisi hyvä ja oikein, mutta sama nykyinen kokonaistuntimäärä silti pysyisi...

        Tietysti reilu korotus tuntipalkkaan ja tuntimäärä alemmaksi, mutta mutta...

        Miten kuukausiansio muka putoisi? Teemmehän me nytkin sop muk tuntimäärän eli 2vkoa ja 80 tuntia. Kuussa 160 h.
        Poistuisi nuo sidonnaistunnit joita mullakin on joihinkin jaksoihin melkein 20 tuntia 2teen viikkoon ja kuukaudessa järjestään noin 30. Ne eivät ansiotasoa nosta, koska ovat pohjaliksalla.
        Mukana on joka päivä se tunnin palkaton katko niin työmaalla saa olla enemmän kuin kotona. Lähden kotoo ekana ja tuun aina viimesenä. Työmatkaa on 20 min mulla ja vaimo kulkee 35 min bussilla.
        Kunto huononee koska ei ole palautumisaikaa. Kevyt iltapala, suihku ja maate. Se on siinä vaikka teen pelkkää aamuvuoroa.
        Ei uskoisi että teen aamuvuoroa.
        Tätäkö se elämä tulee olemaan? Onko muuta elämää työpäivisin kuin työ? Vapaa-aikani on sitten niinä 2tena vapaapäivänä. Kyllä on köyhää rahallisesti ja laadullisesti!


      • Totta mooses..
        Aamuvuor myöh iltaan kirjoitti:

        Miten kuukausiansio muka putoisi? Teemmehän me nytkin sop muk tuntimäärän eli 2vkoa ja 80 tuntia. Kuussa 160 h.
        Poistuisi nuo sidonnaistunnit joita mullakin on joihinkin jaksoihin melkein 20 tuntia 2teen viikkoon ja kuukaudessa järjestään noin 30. Ne eivät ansiotasoa nosta, koska ovat pohjaliksalla.
        Mukana on joka päivä se tunnin palkaton katko niin työmaalla saa olla enemmän kuin kotona. Lähden kotoo ekana ja tuun aina viimesenä. Työmatkaa on 20 min mulla ja vaimo kulkee 35 min bussilla.
        Kunto huononee koska ei ole palautumisaikaa. Kevyt iltapala, suihku ja maate. Se on siinä vaikka teen pelkkää aamuvuoroa.
        Ei uskoisi että teen aamuvuoroa.
        Tätäkö se elämä tulee olemaan? Onko muuta elämää työpäivisin kuin työ? Vapaa-aikani on sitten niinä 2tena vapaapäivänä. Kyllä on köyhää rahallisesti ja laadullisesti!

        Miten sen nyt ottaa tuon ansiotason nousun/laskun noista sidonnaistunneista, mutta jos sinulla tulee kerran kuussa niitä 30kpl ja ajatellaan tuntipalkkasi olevan vaikka 15€/t niin onhan tuo silloin 450€ ja vaikka siitä maksaisit verot 33% jäisi vielä käteen 300€.
        Taas kun lasketaan peruspalkka 172t*15€=2580€/kk(verojen jälkeen 1728€)
        Jolloin lopputulos on n.17% lisäys peruspalkkaan.

        Kysymys onkin onko paljon vai vähän, sen kai jokainen joutuu henk.koht tasolla miettimään?

        Joudut sen itse perheesi kanssa miettimään onko nuo työaikasi järkeviä vai eikö, siihen ei kukaan muu voi vaikuttaa ja toisaalta olisi hauskaa nähdä pari kolme työlistaasi jolloin niistä saisi todellisen asioiden tilan kuvan, mutta aika moni tänne kirjoittava haukkuu paljon muttei uskalla listojansa esille laittaa.


    • k yrpä

      Vastatkaapa sitten miten se voi onnistua muualla euroopassa?
      Jos tarvitaan lisää kuljettajia sitten palkataan niitä.
      Jos mietitään normikuskeilla on 4-6 pitkää päivää kahteen viikkoon, niin eiköhän sen voi järjestää jos halua olisi. Toki se maksaa ja paljon mutta miksi tilanne on päästetty tähän? Väsyneet kuskit ajavat ihmisten yli niin onko ihmishengellä hintaa?
      Toki on näitä jotka eivät tee ollenkaan pitkiä päiviä mutta muiden pitäisi tehdä..

      Kun nyt tälle tielle lähdetään niin samalla voisi ajattaa veturinkuljettajia ja lentokapteeneja pitkiä päiviä ilman taukoa, vähän sidonnaisia niin kyllä se siitä. Katsokaas kun sillä säästäisi rahaa.

      • rytjrfyjxdsfjrfd

        Ja kyllä, myös lentokentillä on ruuhkahuiput. Miten ne voi siellä pärjätä ilman talkootyötä..


    • Kummallista.

      Tukholman kaupunkiliikenteessä ajetaan 8 tunnin päiviä ja monessa muussakin maassa, jopa Afrikassakin, mitenkäs sitä ei voisi suomessa järjestää?

      • Totta mooses...

        Kerro ne kaikki maat joissa tuossa puhut.


      • Ala Vaihdettu
        Totta mooses... kirjoitti:

        Kerro ne kaikki maat joissa tuossa puhut.

        Helbkuski ei tiedä ,koska ei ilmeisesti ollut tuolloin vielä leivänpäälläkään ,kun jo 90-luvulla oli HKL bussikuskeilla alle 8 tunnin päivät. 60-luvullakin oli ,vaikka silloin yhteiskunta oli vielä enempi työmatkaliikenteeltään 07 ja 16 painotteinen . Oli tietysti joukossa ahneita silloinkin ,mutta saivat ylimenevältä työnteon osalta korvauksen ja ennenaikaisen hautaanmenon. Kumma että ennenvanhaan onnistui työvuorosuunnittelukin ilman tietokoneitakin jopa. Heppi lue historiaa.


      • ei ihme
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Helbkuski ei tiedä ,koska ei ilmeisesti ollut tuolloin vielä leivänpäälläkään ,kun jo 90-luvulla oli HKL bussikuskeilla alle 8 tunnin päivät. 60-luvullakin oli ,vaikka silloin yhteiskunta oli vielä enempi työmatkaliikenteeltään 07 ja 16 painotteinen . Oli tietysti joukossa ahneita silloinkin ,mutta saivat ylimenevältä työnteon osalta korvauksen ja ennenaikaisen hautaanmenon. Kumma että ennenvanhaan onnistui työvuorosuunnittelukin ilman tietokoneitakin jopa. Heppi lue historiaa.

        jos tuo X-HKL/HELB on konkurssikypsä kun on hoidettua taloa, kuin hallitsematonta kaskea. Ilmeisesti palstan suurimmat "huokujat" ovat näitä nykyisen HELB.n kuskeja, joiden työnkuva on vaihtunut lusmuilusta osallistuvaan työhön ja ettei enään ole epäoikeudetonta linjavaali järjestelmää. Veronmaksajien toimesta tätä suojatyökeskusta on pidetty liian kauan siinä toiminnallisessa mallissa, josta nm. ala vaihdettu haikailee. Tosiasiallisesti pelkkä historian lukeminen ei tuo uskottavuutta ko. nimimerkille sen enempää kuin se vasta -90 luvun aikana aloitettu ura joka ei ole kuitenkaan jatkunut, kun sitä ei ole ollut kykyä jatkaa.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Helbkuski ei tiedä ,koska ei ilmeisesti ollut tuolloin vielä leivänpäälläkään ,kun jo 90-luvulla oli HKL bussikuskeilla alle 8 tunnin päivät. 60-luvullakin oli ,vaikka silloin yhteiskunta oli vielä enempi työmatkaliikenteeltään 07 ja 16 painotteinen . Oli tietysti joukossa ahneita silloinkin ,mutta saivat ylimenevältä työnteon osalta korvauksen ja ennenaikaisen hautaanmenon. Kumma että ennenvanhaan onnistui työvuorosuunnittelukin ilman tietokoneitakin jopa. Heppi lue historiaa.

        Alan vaihtajan dementia pahemmanpuoleinen; HKL:llä, samoin STA:lla oli kahdeksan tunnin päiviä, syystä että puolet vuoroista oli ruuhkavuoroja, 3-6 tunnin päivätuolla. Työaika oli silloin usein 7.39, sidonnaisuusaika sai olla poikkeustapauksissa muistaakseni 13 tuntia... ja ruuhkatauosta maksettiin sama perustuntipalkka kuin nykyisistä Ptausta. Ja tämän olen todennut jokaisessa viestiketjussa tästä aiheesta. Ja muistan tuon kyllä erittäin hyvin, nuo ruuhkat kun poistuivat nykyiseltä Helbiltä vasta muutama vuosi sitten.


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Alan vaihtajan dementia pahemmanpuoleinen; HKL:llä, samoin STA:lla oli kahdeksan tunnin päiviä, syystä että puolet vuoroista oli ruuhkavuoroja, 3-6 tunnin päivätuolla. Työaika oli silloin usein 7.39, sidonnaisuusaika sai olla poikkeustapauksissa muistaakseni 13 tuntia... ja ruuhkatauosta maksettiin sama perustuntipalkka kuin nykyisistä Ptausta. Ja tämän olen todennut jokaisessa viestiketjussa tästä aiheesta. Ja muistan tuon kyllä erittäin hyvin, nuo ruuhkat kun poistuivat nykyiseltä Helbiltä vasta muutama vuosi sitten.

        Ei ole dementialla tekemistä sen asian kanssa että ennen pystyttiin järjestämään 8 tunnin ja jopa allekin , päiviä ,mutta nykyään ei ,vaikka on maan parhaat tietojärjestelmät käytettävissä ja jos oikein entisaikoja muistellaan , vaikka kaikki muuten olikin paremmin , raha oli silloin vielä enemmän tiukalla , HKL.lläkin kuin nykyään ,vaikka nykyään siihen vedotaan että rahan takia ei pystytä järjestämään niitä ruuhkavuorojakaan , vaikka kysyntää olisi ,niin kuljettaja ,kuin matkustajapuolellakin. Poikanen olet kun vain nykytilanteesta tiedät.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Ei ole dementialla tekemistä sen asian kanssa että ennen pystyttiin järjestämään 8 tunnin ja jopa allekin , päiviä ,mutta nykyään ei ,vaikka on maan parhaat tietojärjestelmät käytettävissä ja jos oikein entisaikoja muistellaan , vaikka kaikki muuten olikin paremmin , raha oli silloin vielä enemmän tiukalla , HKL.lläkin kuin nykyään ,vaikka nykyään siihen vedotaan että rahan takia ei pystytä järjestämään niitä ruuhkavuorojakaan , vaikka kysyntää olisi ,niin kuljettaja ,kuin matkustajapuolellakin. Poikanen olet kun vain nykytilanteesta tiedät.

        Oliko ruuhkavuorot mielestäsi kahdeksan tunnin päiviä? Suurin osa ei niistä valittanut, niinkun sanoit, halukkaita niitä ajamaan oli ja on edelleen paljon. Nythän pitkien päivien vastapainoksi on lyhyitä, jopa alle viiden tunnin päiviä, mutta sepä ei olekaan muka hyvä asia... mutta tämä tästä, alaa vaihtaneen kanssa en enää kinaa, odotan vain niitä muutoksia mitä minulle muka järjestät...


      • Ruhan veteraani
        helbkuski kirjoitti:

        Oliko ruuhkavuorot mielestäsi kahdeksan tunnin päiviä? Suurin osa ei niistä valittanut, niinkun sanoit, halukkaita niitä ajamaan oli ja on edelleen paljon. Nythän pitkien päivien vastapainoksi on lyhyitä, jopa alle viiden tunnin päiviä, mutta sepä ei olekaan muka hyvä asia... mutta tämä tästä, alaa vaihtaneen kanssa en enää kinaa, odotan vain niitä muutoksia mitä minulle muka järjestät...

        Helbkuski, ei se lisä mitä mainitsit noin mennyt, Hkl:N loppuaikana ja Helbin alkuvuosina se 2-osaisen päivän lisä oli noin 10% persupalkasta eli korotti palkkaa noin toista euroa tunti ja korotti lisiä myös, ei maksettu ruuhkavuoroista kun oli 4-5 tunnin tauko mitään perustuntipalkkaa kuten Pta:ssa, siinähän sais nykyään rahaa, mutta siksi ruuhkavuorot loppuivatkin kun niistä olis jouduttu maksamaan RAHAA, nyt ajetaan 12 tunnin päiviä ja kaadutaan sänkyyn, vaikka onhan niitä joitaionn suosikkimiehiä ruhassakin, jotka ei aja kuin lyhyitä päiviä, onhan siellä eräs Varhasta pois potkittu pomokin , jonkinlaisena kikkamiehenä, naama virneessä kulkee korkkarit jalassa ja nauraa alan veteraaneille, jotka ajaa oikeasti pitkiä päiviä.


      • Ruhan veteraani kirjoitti:

        Helbkuski, ei se lisä mitä mainitsit noin mennyt, Hkl:N loppuaikana ja Helbin alkuvuosina se 2-osaisen päivän lisä oli noin 10% persupalkasta eli korotti palkkaa noin toista euroa tunti ja korotti lisiä myös, ei maksettu ruuhkavuoroista kun oli 4-5 tunnin tauko mitään perustuntipalkkaa kuten Pta:ssa, siinähän sais nykyään rahaa, mutta siksi ruuhkavuorot loppuivatkin kun niistä olis jouduttu maksamaan RAHAA, nyt ajetaan 12 tunnin päiviä ja kaadutaan sänkyyn, vaikka onhan niitä joitaionn suosikkimiehiä ruhassakin, jotka ei aja kuin lyhyitä päiviä, onhan siellä eräs Varhasta pois potkittu pomokin , jonkinlaisena kikkamiehenä, naama virneessä kulkee korkkarit jalassa ja nauraa alan veteraaneille, jotka ajaa oikeasti pitkiä päiviä.

        Juu loppuaikoina ruuhkataukokorvaus oli 12 %, mutta alunperin, 90-luvulla tuli täysi palkka taukotunneilta. Ja alunperin sai lisäksi yli klo.18.30 jälkeen loppuvasta ruuhkavuorosta ruuhkaylityskorvausta jne. Kaikkihan oli ennen toisin, harva silti valitti vaikka nuo silloiset ruuhkavuorot olivat vähintään yhtä pitkiä kuin nykyiset pitkät päivät...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Oliko ruuhkavuorot mielestäsi kahdeksan tunnin päiviä? Suurin osa ei niistä valittanut, niinkun sanoit, halukkaita niitä ajamaan oli ja on edelleen paljon. Nythän pitkien päivien vastapainoksi on lyhyitä, jopa alle viiden tunnin päiviä, mutta sepä ei olekaan muka hyvä asia... mutta tämä tästä, alaa vaihtaneen kanssa en enää kinaa, odotan vain niitä muutoksia mitä minulle muka järjestät...

        Parempi onkin kun lopetat kinaamisen ja pidät lärvisi kiinni ja mitä muutoksiisi tulee ,niin kerron vain sen , koska sinun tasollesi millä työskentelet ,ei vielä kerrota ,kun ei kerrota ylemmillesikään , kun asiat vieläkin kesken . Mutta kauppoja hierotaan sieltä täältä ja eri vaihtoehtoja punnitaan. Kun toteutuksen aika tulee , niin heppikeppikin huomaa että ei voi nauttia suosiota kun on eri henkilöt kenen suosiolla voi saada erikoisia työtehtäviä ja mukavempia työaikoja. Eli selvimmin sanoen joudut samalle viivalle kuin toisetkin. Aikasi siis tulee vielä , kunhan maltat odottaa. Odota vain kärsivällisesti. Me järkkäämme jotakin kyllä.


      • ffffffffffffffffffff
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Parempi onkin kun lopetat kinaamisen ja pidät lärvisi kiinni ja mitä muutoksiisi tulee ,niin kerron vain sen , koska sinun tasollesi millä työskentelet ,ei vielä kerrota ,kun ei kerrota ylemmillesikään , kun asiat vieläkin kesken . Mutta kauppoja hierotaan sieltä täältä ja eri vaihtoehtoja punnitaan. Kun toteutuksen aika tulee , niin heppikeppikin huomaa että ei voi nauttia suosiota kun on eri henkilöt kenen suosiolla voi saada erikoisia työtehtäviä ja mukavempia työaikoja. Eli selvimmin sanoen joudut samalle viivalle kuin toisetkin. Aikasi siis tulee vielä , kunhan maltat odottaa. Odota vain kärsivällisesti. Me järkkäämme jotakin kyllä.

        Milloin päätös tulee ulos EU tuomioistuimesta?
        Siis se, joka ohjaa tuota koko rumbaa ja käytännössä pakottaa myymään Helbin, taikka lopettamaan sen konkurssiin, jos tuomio on kuten sen pitääkin olla.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Parempi onkin kun lopetat kinaamisen ja pidät lärvisi kiinni ja mitä muutoksiisi tulee ,niin kerron vain sen , koska sinun tasollesi millä työskentelet ,ei vielä kerrota ,kun ei kerrota ylemmillesikään , kun asiat vieläkin kesken . Mutta kauppoja hierotaan sieltä täältä ja eri vaihtoehtoja punnitaan. Kun toteutuksen aika tulee , niin heppikeppikin huomaa että ei voi nauttia suosiota kun on eri henkilöt kenen suosiolla voi saada erikoisia työtehtäviä ja mukavempia työaikoja. Eli selvimmin sanoen joudut samalle viivalle kuin toisetkin. Aikasi siis tulee vielä , kunhan maltat odottaa. Odota vain kärsivällisesti. Me järkkäämme jotakin kyllä.

        Lopeta jo se uhoominen kun et uskalla edes omalla nimelläsi kirjoittaa. Muutoksia tulee, ja tiedän kyllä niistäkin paljon enemmän kuin uskotkaan. Sinun ansioksi niitä en kyllä laita se on varma. Ja voi olla että muutosten suunnasta tulet sinä yllättymään enemmän kuin minä :D


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Lopeta jo se uhoominen kun et uskalla edes omalla nimelläsi kirjoittaa. Muutoksia tulee, ja tiedän kyllä niistäkin paljon enemmän kuin uskotkaan. Sinun ansioksi niitä en kyllä laita se on varma. Ja voi olla että muutosten suunnasta tulet sinä yllättymään enemmän kuin minä :D

        Jos mua tarkoitat niin kerron heti että etpä itsekään ole omaa nimeäsi käyttänyt etkä (luojan kiitos) naamaasi näyttänyt näillä palstoilla riekkuessasi. Eikä sinun tarvitsekaan mua kiitellä tulevista. Vain pieni osanen suuren rattaan , tai hiekanjyvä ,miten sen ottaa ,mutta mitä sinun tietämisiin muutoksista tulee ,niin voit toki tietää jotakin ,mutta et kyllä kaikkea etkä sitä mitä minä tiedän . Mutta sun on turha uhota minun yllättymisestäni muutosten suunnasta. Mulla ei siellä firmassa mitään menetettävää ,mutta sulla sensijaan on sitäkin. Mutta hijaa mäessä...


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Jos mua tarkoitat niin kerron heti että etpä itsekään ole omaa nimeäsi käyttänyt etkä (luojan kiitos) naamaasi näyttänyt näillä palstoilla riekkuessasi. Eikä sinun tarvitsekaan mua kiitellä tulevista. Vain pieni osanen suuren rattaan , tai hiekanjyvä ,miten sen ottaa ,mutta mitä sinun tietämisiin muutoksista tulee ,niin voit toki tietää jotakin ,mutta et kyllä kaikkea etkä sitä mitä minä tiedän . Mutta sun on turha uhota minun yllättymisestäni muutosten suunnasta. Mulla ei siellä firmassa mitään menetettävää ,mutta sulla sensijaan on sitäkin. Mutta hijaa mäessä...

        Ihme pelle olet...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Ihme pelle olet...

        En voi olla mitenkään ,kun olen sen sirkuksen jättänyt , mutta hei hepo , oot turhan useaan kertaan tehnyt kirjoituksillasi itsestäsi täydellisen pellen.


      • Xsx

        Esim. Pariisissa kunnallinen joukkoliikenne, meillä yksityinen. Mistä voitot osakkeiden omistajille, jos ei sitä revitään kuljettajan selkänahasta? Tuo kunnallinen löytyy myös muista Euroopan sivistysvaltioista


    • PTS.

      Tulihan se Käkkärä sieltä taas puskasta, tyylin tunnistaa heti Ex-persun ja Kontulan vuokraloisen tekstiksi.
      Minun mielestäni nämä Käkkärät muut liittoon kuulumattomat loiset, voisivat tehdä niitä 12 tunnin päiviä ja voivat suostua palkanalennuksiinkin. Liittoihin kuuluville kuljettajille inhimilliset 8 tunnin työpäivät, jotka voidaan järjestää , jos tahtoa löytyy ja liitto ryhtyy toimiin, eikä hyssyttele.
      Tämä Käkkärä on uskomaton tyyppi, kantaa pomoille hillopitkoa, käy haistelemassa ja maistelemassa reikää(ruisleivän tietysti) ja vastustaa kaikin tavoin kuljettajien pyrkimystä saada normaalin ihmisen työpäivän pituudet.
      Käkkärä asuu kaupungin tuetussa vuokrakämpässä, jonka vuokra on huomattavasti halvempi kuin vapaiden markkinoiden vuokra, eli veronmaksajat tukevat tämän nykyään kokoomusta edustavan linja-autonkuljettajan asumista ja hänellä on varaa palkkaansa alentaakin, kun tekee lisätöinään vessapesuja, itsensä onkin alentanut jo lattitasolle ja P:n nuolijaksi, pahinta laatua on tämä mies Hakunilan loinen

    • Sorro vantaa
      • ei kun tuo

        on juuri näitä pysyn piilossa häveten itseäni tyyppejä, jotka heittäytyvät fiksuina toisen nimmarin taakse. Kuitenkaan mitään annettavaa näillä ko linkinaloittajilla ei ole. Sitten on näitä keloja sun muita alan ulkopuolisia, joilla on taas näitä omia henkilökeemia ongelmia. Älä mene vipuun sorro, ettet tule suotta leimaantuneeksi hölmöksi.


    • Hakunilan renkipoika

      Kahara, Kihara on kyseessä, aikamoinen ukkeli, kantaa pomoille pullavaa ja torttua ja vastustaa kynsin hampain , kuljettajien pyrkimystä saada inhimilliset työpäivät eli pois nämä 10-12 tunnin päivät kaupunkiliikenteestä.
      Kaikki ei voi olla varikon pulla ja luottopoikia ja sopia omia vuorojaan pomojen kanssa, toiset joutuu ajamaan myös ne pitkät paskapäivät ja kaharat ajaa lyhemmät päivät ja rahakkaammat pyhävuorot ja lipittää ja norkoo ja kantaa viestiä varikolla, sitä olaan niin kokoomuslaista, että, että.

    • taidat olla

      nm. hakunilan renkipoika tyhmä. Joko et tiedä tai ymmärrä, ettei pomoille pullaa kantamalla bvoi työvuoroihin vaikuttaa, kun ne tulee ihan eri osoitteesta, eli työaika järjestelijältä, ja ne pohjaa suoraan oletuksellisiin jo vaalmiiksi sarjataulukko järjestelmään. äiltä "pomoilta" voi korkeintaan kysyä joitain vaihtoja tai mahdollisuuksia pekkaspäiviin. Nekin tosin käytetään em. järjestelmän kautta. Tuossa järjestelmässä on kuitenkin usean sadan kuljettajan tiedot ja määritetyt sarjat, joten oletus helpoista on jokseenkin naiivia ajattelua. Se mahdollisuus ainakin meillä Nobinassa on, että voimme vaikuttaa siihen, että ajammeko pelkkiä aamuja, iltoja taiyötä, tai sitten olla valitsematta sen kummoisemmin. Jokatapauksessa meillä kaikki on samalla viivalla, joten ihan turhaa trollausta moinen esitelmöinti.

    • ala on vaihdettu

      Kyllä se vaan niin menee että työt ei jakaannu tasapuolisesti, ei sinnepäinkään.
      Jotkut tekee joka toinen lauantai työtä muttei saa ikinä pyhävuoroja. Ja kaikenaikaa pitkää epäsäännöllistä päivää.
      Vapaat kun alkaa niin usein loppuu illalla ja vapaian jälkeen alkaa aamulla. Tätä se on pahimmillaan. Kuskit meinaa nukahtaa rattiin. Ei mitään elämää.
      Ei puhettakaan että saisi pitää edes pekkasia.
      Sit taas osalla joka toinen sunnuntai osuu pitkä päivä ja halutessa pyhät töissä.
      Sit maanantaina lyhyt päivä että jaksaa.
      Eikä puhettakaan epäsäännöllisistä työajoista. Perjantaina päivä loppuu aamusta ja maanantaisin iltapäivällä sitten takasin töihin.
      Työnteolla hyviä vuoroja ei saa jollei naama miellytä, sen tietää kaikki.
      Sit taas kun joku pullava nuoleskelee ja tuo pomoille kakkua ni johan on hyvät vuorot, saatana.
      Haistakaa oikeestaan vittu

      • Hakunilan Talkoomies

        Kakkara, Kihara nuoleskelee, seli, seli, käy kantamassa torttua myös työvuorosuunnitteluun on nähty Hakunilassa, että sillai


      • reppanat taas
        Hakunilan Talkoomies kirjoitti:

        Kakkara, Kihara nuoleskelee, seli, seli, käy kantamassa torttua myös työvuorosuunnitteluun on nähty Hakunilassa, että sillai

        esittää asioita, joiden takana eivät voi kuitenkaan olla. No anonyyminä voi tietty mchoilla, mutta ei ole kuitenkaan munaa olla oma itsensä, eli sanoa sanottavaansa omalla nimellään. Peloittaako jokin asia, vai miksi sitä joutuu kirjoittamaan bullshittiä verhon takaa?


    • "viikonloppuvapaa"

      Jos puhutaan pitkistä työpäivistä ovat niiden vastapainoksi aina järjestetty niin, että 2n vrkn viikonloppuvapaat ovat minimaalisia.

      Tämäkin 2 vrk viikonloppuvapaa menee seuraavasti:
      Perjantai iltavuoro 15:10 - 23:20 (kovia työtunteja 6.20)
      lauantai vapaa
      sunnuntai vapaa
      maanantai työssä 04:30 - 15:50 (kovia työtunteja 7.30)

      Perjantain iltavapaata kotosalla ei ole lainkaan. Maanantaina helv****n aikasin työhön.

      • Mennään kello ympäri

        Lauantaina töissä 23:10 saakka, sunnuntai vapaa, maanantaina 04:40 työ alkaa. Viikolla 5 työpäivää ja työssäolotunteja tulee noin 52.


      • Mennään kello ympäri kirjoitti:

        Lauantaina töissä 23:10 saakka, sunnuntai vapaa, maanantaina 04:40 työ alkaa. Viikolla 5 työpäivää ja työssäolotunteja tulee noin 52.

        Ja seuraavalla tai edellisellä viikolla työtunteja noin 28? eikö niin?


    • siis mitä

      aloittaja on ajanut jopa 3 vuotta! Mikä arjen sankari! ittu mikä lusperi ja dorka. Opettele nyt ensin ala ja ala vasta senjälkeen esittämään valittamista. Tai jos ahdistaa, nii palaa sinne takahikiälle käpyjä keräilemään se kun kuuluu olevan tosi kannattavaa toimintaa. (siis oikeesti) Jeppe on on ihan märkäkorva kja esittää debattia kuin oikeesti alan ammattilaiset. Poika, vedä nyt edes 20 vuotta ja ala sitten miettii asioita ja katsomaan mitä , mikä tai mihin kaikki kuuluu.

      • Kelokalle

        Jos se käpyjenkeräily on tosi kannattavaa ,niin miksi sitten eräs Karjalan Kägönen tuli pääkaupunkiin sitten esittelemään debattejaan ja kosketuspintojaan .


      • kelokalle
        Kelokalle kirjoitti:

        Jos se käpyjenkeräily on tosi kannattavaa ,niin miksi sitten eräs Karjalan Kägönen tuli pääkaupunkiin sitten esittelemään debattejaan ja kosketuspintojaan .

        tuo kägönen kuittaa sut mennentulen. Sulla ei oo mitään kosketuspintaa alan, mutta silti örvellät kuin olisit ns. alan henkilö. Oikeesti olet vain henkilökemia friikki, joka oman tyhjyydensä kautta esittää enemmän kuin ymmärtää..


      • Tätä näin!!!

        Kun tällä alalle tulee muista töistä, huomaa mitä tämä on. Ei ihme, että on kuskipula. Siksi minäkin olen muulta alalta näissä töissä.
        Kyllä kolmessa vuodessa tämän alan tietää mitä se on ja hallitsee sen.
        Minä olen ollut nyt yli 2 vuotta ja turpaani täynnä tätä hommaa.
        Pakko oli alalle tulla kun varsinainen työmaa myytiin Kiinaan ja muissa töissä porukkaa ei paljoa kaivata. Tämän alan ainoo hyvä puoli on se, että työtä riittää ainakin toistaseksi.
        Mutta kuitenkin tässä alassa on liikaa negatiivisia ilmiöitä, että haku entisiin ammattitöihin on menossa. Alun perinkään en aikunut tätä homaa loppuikääni tehdä vaan väliaikasesti vain.

        Tälläkin kokemuksella voin sanoa, että tämä homma ei kaikille sovi. Jos on muilta aloilta kokemusta, niin nämä isot negat lyö oikein silmille.
        -Millä muulla alalla ollaan työhön sidoksissa yli 12 tuntia?
        -Millä muulla alalla yli 12 tunnin työpäivästä ei irtoa yhtään ylityötuntia?
        -Miksi pitää olla tauko vasta 5,5 tunnin kuluttua?
        -Miksi työpäivän aikana tunnin ruokatauon jälkeen voi olla vielä 4 tuntia sidonnaista?
        -Kotona en ehdi olemaan. Kuntoilu ja perhe- ja sosiaalinen elämä kärsii.
        -Yövyn vieraalla patjalla haisevassa lukaalissa toisen kuorsaajan kanssa. Aamulla pitäisi lähteä raikkaan pirteenä sairaasti hymyilemään.

        -Työpäiväntauotus on päin p-eetä.
        -Vessa ja kahvitauot puuttuvat tyystin.
        -Ruokatunti voi olla vain 10-15 min, mitä siinäkin ehtii?
        -Työpäivä voi alkaa vaikka 02:30
        Mitään tasausaikaa vuorojen välillä ei ole.
        -Viikonloppuvapaa aina lyhyt koska perj on iltavuoro.
        -Liian kiireiset aikataulut. Merkittyä taukoa ei ehdi pitämään.
        -Rahtitavaraa aivan liikaa ja työskentelyasento käy selälle.
        jne
        jne

        Alasta on vaikea löytää mitää hyvää. Palkkakin on huono työssäolomäärään nähden ja sen arvostus on heikkoa.


      • Kelokalle
        kelokalle kirjoitti:

        tuo kägönen kuittaa sut mennentulen. Sulla ei oo mitään kosketuspintaa alan, mutta silti örvellät kuin olisit ns. alan henkilö. Oikeesti olet vain henkilökemia friikki, joka oman tyhjyydensä kautta esittää enemmän kuin ymmärtää..

        Kägönen kuittaili mennentullen pökäleitänsä kaukana Karjalan laulumailla ja itkuvirsien soidessa , kun Kelokalle työskenteli Liikenne Oy.llä 1960-luvulla.


    • kuorma-autoilemaan

      rupee ajamaan kuorma-autoa niin saat paremmat työajat.

    • Ihmettelijä234

      Osa-aikaiset tuntitekijät on ratkaisu..vaan eipäs akt:n porukalle kelvannut, pari tekijää per varikko oli heidän vaatimus ei se auta vaan isompi reservi ...helpottais kummasti sarjasuunnittelua kun ois keikkailijoita jotka kävisi aina tuuraamassa, itse olin aikanaan concordialla tuntitekijänä ajoin välillä pitkän vuoron, välillä lyhyen lta tai aamusivun jne..pysty vapaapäiviä antamaan niitä pyytäville tms..vaan kateus kun joku tekee ajotöitä lisähommana...monella alalla kuten hoitoalalla keikkailijat on tärkeä ryhmä jonka avulla voidaan työvuoroja sorvata toiveiden mukaan, tuo akt.n jäykkyys alkaa olemaan jo ongelma!!!!Itse olen yrittäjänä tietotekniikkapuolella mutta ajan keikkaa taxissa, kuorma autohommissa että välillä dösäkeikkaa nyt tilausajopuolella mutta linjaliikenteessä myös ja nämä paikat missä nyt keikkailen on vakiporukka enemmän kuin tyytyväin kun saavat vapaita aina tarpeen mukaan kun löytyy tuurari, että ratkaisuja kyllä löytyy jos tahtoa olisi asiaa hoitaa, mutta siitä aletaan vaan kiihkoilemaan.

    • kuorma-autoilemaan

      niin just. Pitkän tauon pitäisi olla kallis. Eikö se olis hyvä, jos kaikilla olis pitkiä päiviä lyhyillä tauoilla, ja viikolle tulisi ylimääräisiä vapaapäiviä työtuntien tasaamiseksi?

    • bussialan työajat

      itse olen suorittanut logistiikka-alan ammattitutkinnon ja valmistunut linja-auton kuljettajaksi. ajoin vuoden bussia varhassa ja se oli kyllä yhtä helvettiä. työ oli mukavaa, kivaa ja sitä mitä odotinkin... mutta ne työajat pilasivat kaiken. ajoin vuosaaressa, itiksessä, hertsikassa, rautsikalla ja vielä palvelulinjaa itä-helsingissä... kaikkea kokeillut mitä varha tarjosi. jos työajat olisivat olleet normaaleita 8-9h pituisia sisältäen 2x15min ja 1x30min taukoja sisältäviä ajaisin vieläkin bussia ja tekisin sitä eläkeikään asti. mutta ei niin ei. mikä meni pieleen?

      olet töissä 11-12h työmatkat

      pitkät päivät tasaantuvat sillä, että sinulla on kerran viikossa yksi työpäivä joka on noin 5h pitkä ilman taukoja. esim: 05.05-10.05 tai sitten 5h päivä sillein, että ensiksi ajat 4h ja sitten 45min palkallinen tauko (JOKA EI KUULU TYÖAIKAAN) ja yksi kierros jotain linjaa ja himaan.

      ei ole aikaa harrastuksiin, perheelle eikä mihinkään muuhun kuin työhön ja lepäämiseen.

      bussin ajaminen on vastuullista ja tarkkaa työtä. on pakko olla 100% skarppina ja siihen vaaditaan lepoa, hyvää yleiskuntoa, ja onnellisuutta elämään: perhe, oma aika, harrastukset jnejne. mutta mihinkään edellämainituista ei ole aikaa bussikuskina! tässä seuraavssa viestissä esimerkki työviikosta jonka kirjoitin ennen kuin otin loparit.

      • bussialan työajat

        Noniin joku nostikin täällä vanhan hyvä ketjun ylös. Itselläni seuraavasti Varhalla:

        To vapaa
        Pe vapaa
        La 17.26-00.15
        Su 10.17-20.55
        Ma 07.40-18.28
        Ti 05.09-11.07
        Ke 06.33-18.33
        To 07.06-18.50
        Pe 05.40-10.29
        La vapaa
        Su vapaa

        Tuommoinen 7 päivän putki pääsääntöisesti Rautatientorin lähtöjä. Ja tuon ohessa pitäisi viihdyttää naista, kahta lasta ja vielä harrastaa jotain? Ainoat "vapaa-ajat" jää siis Tiistaille ja Perjantaille, jotka menee 100% nukkuen, että olisi edes jotain mahiksia jaksaa. Ainiin ja saikkuakin on tullut jo kiitettävästi tämän vuoden puolella... Kohta vuosi talossa ja työ aiheuttanut erittäin pahan migreenin. Toivottavasti löytyisi uusi duunipaikka jostain ja pian.


      • bussialan työajat
        bussialan työajat kirjoitti:

        Noniin joku nostikin täällä vanhan hyvä ketjun ylös. Itselläni seuraavasti Varhalla:

        To vapaa
        Pe vapaa
        La 17.26-00.15
        Su 10.17-20.55
        Ma 07.40-18.28
        Ti 05.09-11.07
        Ke 06.33-18.33
        To 07.06-18.50
        Pe 05.40-10.29
        La vapaa
        Su vapaa

        Tuommoinen 7 päivän putki pääsääntöisesti Rautatientorin lähtöjä. Ja tuon ohessa pitäisi viihdyttää naista, kahta lasta ja vielä harrastaa jotain? Ainoat "vapaa-ajat" jää siis Tiistaille ja Perjantaille, jotka menee 100% nukkuen, että olisi edes jotain mahiksia jaksaa. Ainiin ja saikkuakin on tullut jo kiitettävästi tämän vuoden puolella... Kohta vuosi talossa ja työ aiheuttanut erittäin pahan migreenin. Toivottavasti löytyisi uusi duunipaikka jostain ja pian.

        nyt reilu puolivuotta tehnyt perus 8h päiviä ma-pe logistiikka-alalla ja kaikki hyvin. jää aikaa perhelle, harrastuksille ja muille menoille. kaikki siis hyvin... jos jostain saan tietää, että bussialalle saadaan 8-9h pituiset päivät niin sitten anelen kyllä itseni takaisin ratin taakse. onnea ja kestävyyttä vain kaikille kuskeille. oma perheeni ja minä ollaan ainakin tyytyväisiä kun iskä on myös kotona.

        t. 1.5v ja 3 vuotiaan lapsen isä :)


      • busbu
        bussialan työajat kirjoitti:

        Noniin joku nostikin täällä vanhan hyvä ketjun ylös. Itselläni seuraavasti Varhalla:

        To vapaa
        Pe vapaa
        La 17.26-00.15
        Su 10.17-20.55
        Ma 07.40-18.28
        Ti 05.09-11.07
        Ke 06.33-18.33
        To 07.06-18.50
        Pe 05.40-10.29
        La vapaa
        Su vapaa

        Tuommoinen 7 päivän putki pääsääntöisesti Rautatientorin lähtöjä. Ja tuon ohessa pitäisi viihdyttää naista, kahta lasta ja vielä harrastaa jotain? Ainoat "vapaa-ajat" jää siis Tiistaille ja Perjantaille, jotka menee 100% nukkuen, että olisi edes jotain mahiksia jaksaa. Ainiin ja saikkuakin on tullut jo kiitettävästi tämän vuoden puolella... Kohta vuosi talossa ja työ aiheuttanut erittäin pahan migreenin. Toivottavasti löytyisi uusi duunipaikka jostain ja pian.

        yksi ja varmaan suurin syy näihin työaikoihin on se että saadaan vanhat kalliit kuski lähtemään ja tilalle uusia halvempia kuskeja ja harjoittelijoita.


      • kompataan.
        bussialan työajat kirjoitti:

        nyt reilu puolivuotta tehnyt perus 8h päiviä ma-pe logistiikka-alalla ja kaikki hyvin. jää aikaa perhelle, harrastuksille ja muille menoille. kaikki siis hyvin... jos jostain saan tietää, että bussialalle saadaan 8-9h pituiset päivät niin sitten anelen kyllä itseni takaisin ratin taakse. onnea ja kestävyyttä vain kaikille kuskeille. oma perheeni ja minä ollaan ainakin tyytyväisiä kun iskä on myös kotona.

        t. 1.5v ja 3 vuotiaan lapsen isä :)

        Onnea sinulle kun olet saanut itsellesi elämän ja perhe-elämän, bussihommissa sitä ei ole, ei ole aikaa harrastaa ei mitään, fyysinen kunto rapistuu kun pitkät päivät vievät terveyden. Tällä alalla ei palkkakaan ole kummoinen kun muut saa saman tekemällä normaalia 7-8 tunnin päivää
        Kellonympäri päivät vievät mehut ja ammattiliitot eivät ole puuttuneet tähän isoon ongelmaan, jopa liikenneturvallisuus vaarantuu, kun väsynyt kuljettaja, aistit ei pelaa. Olisi jo aika nousta kuljettajien ja oikeasti vaatia normaalin mittaiisia työpäiviä, se on asetettava ensisijaiseksi, mutta ollaan hiljaa vaan ja uusia kurssitetaan ulkomailta, vähän aikaa jaksavat ja kolaroivat ja sitten alan vaihto monella, näin on jo käynyt, mutta puolustajia löytyy, näitä, jotka ovat saaneet sopimalla itselleen paremmat vuorot tai sitten ne, joilla ei ole mitään muuta elämää, kentällä väki on väsynyttä ja terveisiä vaan sinulle nim Bussialan työajat, taidanpa sinut tunteakin.


      • Työaikalaki peestä
        bussialan työajat kirjoitti:

        Noniin joku nostikin täällä vanhan hyvä ketjun ylös. Itselläni seuraavasti Varhalla:

        To vapaa
        Pe vapaa
        La 17.26-00.15
        Su 10.17-20.55
        Ma 07.40-18.28
        Ti 05.09-11.07
        Ke 06.33-18.33
        To 07.06-18.50
        Pe 05.40-10.29
        La vapaa
        Su vapaa

        Tuommoinen 7 päivän putki pääsääntöisesti Rautatientorin lähtöjä. Ja tuon ohessa pitäisi viihdyttää naista, kahta lasta ja vielä harrastaa jotain? Ainoat "vapaa-ajat" jää siis Tiistaille ja Perjantaille, jotka menee 100% nukkuen, että olisi edes jotain mahiksia jaksaa. Ainiin ja saikkuakin on tullut jo kiitettävästi tämän vuoden puolella... Kohta vuosi talossa ja työ aiheuttanut erittäin pahan migreenin. Toivottavasti löytyisi uusi duunipaikka jostain ja pian.

        NO JO ON PÄIVILLÄ PITUUTTA!!! ja palkintona tästä kaikesta jopa neljä vapaapäivää kahdessa viikossa.
        EI paljoa ehdi kotona olemaan....

        Äkkiä tulee mieleen alkaisiko tekemään jotain muuta duunia.


      • alan vaihto
        Työaikalaki peestä kirjoitti:

        NO JO ON PÄIVILLÄ PITUUTTA!!! ja palkintona tästä kaikesta jopa neljä vapaapäivää kahdessa viikossa.
        EI paljoa ehdi kotona olemaan....

        Äkkiä tulee mieleen alkaisiko tekemään jotain muuta duunia.

        eipä tarvitse paljoa maksaa palkkaakaan kun ei sitä ehdi missään käyttämään kaikki vähä vapaa aika menee sängyssä makaamiseen kun ei jaksa mitään. jo vituttaa seuraava töihinlähtö jne...


    • nuoripoika18

      Itse olen miettinyt kuljetus-alan koulutusta mutta tämä sai jotenkin kääntämään pään. Itsellä on kova innostus päässä ratin taakse mutta jos näin on niin odotan että tähän saadaan jotain muutosta aikaseksi. Mutta miten tämä asia saataisiin kuntoon? Tuntuu että täällä suomessa ei saada mitään aikaseksi. Ihmiset valittavat sen minkä kerkeävät netissä mutta julkisesti tätä asiaa ei voida puida kuin muutamalla tekstiviestillä. Nämä päättäjät/liitot pitäisi saada heräämään ... jotain on tapahduttava! Kyllä suomen asiat tällä hetkellä ovat täysin päälaellaan.

      • Sinulle vastaus

        NM. nuoripoika 18. Älä nyt ihan kaikkea usko, mitä tämän saitin jotkin negatiivisimmat esittää. esim. Bussiala vallankin PK-seudulla on ihan varteenotettava työ, jossa ei ole noin paljon negatiivisia juttuja olemassa, mitä nämä jotkin narisijat esittää. Itse alalla 35 vuotta toimineena koen, että asiat ovat ihan kohillaan kaikenkaikkiaan. Palkkaus on kohtuullinen suhteessa koulutukseen, sosialista aikaakin jää esim. perheen, harrastuksien tai muiden henkilökohtaisten mieltymyksien toteuttamiseen. Toki on asioita joita tälläkin alalla voisi aina parantaa, mutta kyllä tää ala kestää veratilun minkä muun alan kanssa tahansa. Noita muutoksia saadaan kuitenkin aikaiseksi vain ja ainoastaan oikeilla asenteilla , eli asenteilla joilla voidaan rakentaa ei hajoittaa.Nämä "kielteisyyden airuuet" ovat valitettavasti suurin este kehitykselle.


    • Pitkää päivää.

      Edellinen nimimerkki Sinulle Vastaus oli taas A. Kakkara, joka koittaa houkutella nuorta poikaa pitkiin ja raskaisiin työpäiviin ja muita ammatteja paljon huonompiin olohin.

      Millään muulla alalla ei ole näitä ylipitkiä työpäiviä, muissa ammateissa maksetaan yli 8 tunnin ylityökorvaus.

      Kyseinen A. Kakkara, toimiikin työntajanpuolen ehdoilla, kantaa pullaa jatkuvasti pomoille ja työvuorosuunnitteluun ja ei kuulu mihinkään ammattiliittoon, tämä reppana, yrittää epätoivoisesti, aina selitää, kuinka hyvn asiat ovat ja mitään parannuksia ei tarvita, SÄÄLITTÄVÄ tyyppi tämä Kakkara, Kihara ja millä nimellä kutsutaankaan, Pk-seudulla tyyppi tunnetaan, on rikkuroinut lakonkin aikana ynnä muuta likaista hommaa.

    • Bornveolia.

      Koska alan liitto Akt tai kuntapuolen liitto yhdessä sen kanssa tekee jotakin?













      Koska Akt tekee asialle, oikeasti jotakin? Miestä/Naista kaatuu rattiin, nukahdellaan kesken ajon, näin kävi tässä pari vuotta, sitten eräällä Veolian naiskuskille, kun väsähti, ja ajoi päin tolppaa.
      Ulkomaalaisia vain palkataan nyt, vanhat kuskit heitetään nyt syrjään, liikenneturvallisuudesta ei välitetä, vaan kovalla rallivauhdilla, kokemattomat kuljettajat ajavat 12 tunnin päiviä.
      Tämä on sairas yhteiskunta ja ala on sairas.
      Millään muulla alalla ei tehdä töitä kellon ympäri, ilman ylityökorvauksia ja taistella, oikeudesta päästä vessaan, ja jos menet, niin myöhässä olet ja haukut tuleee.

    • Talkoo-Taavetti

      AKT taistelee kaiken aikaa, mutta norsukin syödään paloissa. Toiset liitot jotkut menivät mukaan Kinky-sopimukseenkin, vaan AKT.mme ei ehdottomasti mennyt eikä mene !
      Seuraavalla sopimuskierroksella on tapetilla juurikin päivien pituudet ja sidonnaisuuksista luopuminen ,tai vähintäänkin niiden teettäminen niin kalliikksi, ettei niitä enää saisi tehdä vaikka kuljettajat haluaisivatkin jos prossatunteja ja työaikaan kuuluvia.
      Nyt taistellaan irtisanomislakia vastaan ja lakko hyvin lähellä.
      Lietettä on , kuuluisaa lakkovahtien sianlietettä rikkureille sekä tärpättiä munille jos ei muuten uskota.
      Ei lopu lakot eikä lietteet.

    • Partajugi

      Käde hei ! Tarjoon tänään perjantaina klo 18 sovintokaljat jos sopii arvon neidille tulla sovitteluun. Helmigrilli Kontula ja ota Juhana mukaan, tarjoon sillekkin, vaikka haistatteli kansanedustajalle. Huono käytös miehelläsi.
      Sorry kun kerran kusin kahvimukiisi Kontulan kopilla enkä pessyt sitä.
      Tänään tarjoon sovinnon ja kaljat !
      Voidaan keskustella lakkoaseistakin, mutta rakentavassa hengessä, jos sopii.

    • Partajugi

      Uusi kutsu tänään joulu / sovintokaljoille Helmeen , Käde.
      Kuitenkaan emme ymmärrä miksi puolustelet pitkiä tappavia päiviä ja myötäilet työnantajia.
      Mutta sovintoa tarjolla.

    • Ihmettelijä2

      Suomalaiset kuljettajat osaavat kyllä valittaa. Miksi sitten teette sitä työtä jos on niin huono työ mielestänne? On paljon muitakin töitä tarjolla, ja uudellenkouluttamiseen kannustetaan nykypäivänä.
      Monet ulkomaalaiset kuljettajat osaavat arvostaa tätä työtä Suomessa. Miksemme vain anna heidän vallata linja-autoalaa ja kantasuomalaiset siirtyvät parempiin töihin?

    • Altjäsenyritys

      Antaa suomalaisten kuskien valittaa. Kyllä maantielle itkua mahtuu ja sitä on kiva mittailla työttömänä.
      Pussikuskin päiviä voitaisiin pidentää samaan missä ne olivatkin aikanaan. Sidonnaisuus takaisin 14 tuntiin. Meidän yhtiö palkkaa ensisijaisesti muita kuin suomalaisia kuljettajia juurikin tuon jatkuvan valituksen vuoksi, ja palkkaamme nekin määräaikaisilla sopimuksilla että saamme tarvittaessa kitisijän helposti pihalle.
      Maahanmuuttajataustaiset eivät kitise ja, jos kitisevät niin kassan kautta kotiin.

    • Talkoo-Taavetti

      Maahanmuuttajat lakkoporteilla kitisevät kun munat suditaan tärpätillä ja erityisesti muslimeille tekee terää saada nimenomaan sianlietettä päällensä. He kun eivät sioista erityisemmin välitä muutenkaan, niin vielä kusta ja paskat päälle, niin a-vot.
      Mikäli mielivät lakkojen aikoina töihin.

    • Anonyymi

      Tammi -helmikuun vaihteessapa alkaa ruutat soida lakkoporteilla !!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe