409 pappia,virassa olevia n. puolet, jotka joutuvat työskentelemään naispappiem kanssa, jos naispappeus hyväksytään, allekirjoitti adressin, jossa vaadittiin viime tingassa naispappeudesta luopumista ja palaamista kirkon tunnustuksen mukaiseen toimintaan. Adressista ei käy ilmi miten he menetelevät, jos ja kun naispappeus toteutuu.
Lista julkistettiin kirkolliskokouksen läheekeskustelussa lääninrovasti Timo Holman toimesta.
"Iltalehti julkaisee ohessa kaikkien listalle tulleitten pappien nimet. Joukossa ei monta tuttua pappia ole. On sentään ennestää tutut rettelöpapit Simojoki, Paavonperä ja huhtisen veljekset."
"Teuvo Huhtinen ajoi viime kesänä sotaveteranit kirkostaan." (Mikäköhän juttu toi oli? Miksi ajoi pois?)
"Pauli Huhtinen on kuulu Maarian "avokummipappi", nykyisin lähettitehtävissä Uudessa Guineassa! (En tunne tarinaa.)
"Luonnollisesti joukossa on em. pappien taustatuki Anssi Simojoki."
"Parlamentaarista voimaa edustavat Iisalmen ja SMPn Heikki Riihijärvi sekä savonlinnalainen SKLn, ( nykyisin kristillisdemokraatit, KD), Olavi "Porno" Ronkainen. Turusta listalla on mm. eläkkeellä oleva tuomiorovasti Lauri Huovinen, joka taannoin esti urkukonsertin, koska urkuri oli Hannu Taanilan kaveri."
"Korkeampaa teologista tietoa listalle tuovat mm. Göttingenin yliopiston teologian professori Jouko Martikainen, ( onko tämä se joka uskoo ns.Torinon käärinliinan autenttisuuteen), HYn kirkkohistorian eläkeläisprofessori Martti Parvio sekä Ådo Akademin eksegetiikan profssori Jukka Thuren."
V. 1986 409 pappia vastusti naispappeutta
15
174
Vastaukset
- *0*
"V. 1986 409 pappia vastusti naispappeutta"
No, kerropa saman tien, kuinka monta pappia oli naispappeuden kannalla, jotta asiaan saadaan perspektiiviä.Jotakin viitteitä, löytyi helposti googlella:
Vuonna -76 tilanne oli tämä:
"Toisen kerran pappisviran avaaminen naisille tuli kirkolliskokouksen äänestettäväksi vasta kolmetoista vuotta myöhemmin, vuonna 1976. Pappisvirkaa ei kuitenkaan vieläkään avattu naisille, vaan esitys kaatui jälleen kannattajien enemmistöstä huolimatta. 70 äänesti puolesta, 33 vastaan.[8] Tavallisten suomalaisten suhtautuminen naispappeuteen oli samansuuntainen. Lähes kolme neljästä olisi suonut naisille oikeuden papiksi"
Ja -86 naispappeu hyväksyttiin.
"Kuitenkin vasta vuonna 1986 saavutettiin tarvittava kolmen neljäsosan enemmistö."
Naispappeuden kannatuksen kehitys Suomen Gallupin kyselyjen mukaan eri vuosina. Prosenttiosuuksien järjestys: kannatan, vastustan, en osaa sanoa.
1952
52 %
35 %
13 %
1958
44 %
34 %
22%
1970
66 %
12 %
22 %
1976
73 %
13 %
14 %
1982
77 %
13 %
10 %
1983
79 %
14 %
7%
http://www.naisteologit.fi/tutkimuksia/niemelasalonen.pdfa-teisti kirjoitti:
Jotakin viitteitä, löytyi helposti googlella:
Vuonna -76 tilanne oli tämä:
"Toisen kerran pappisviran avaaminen naisille tuli kirkolliskokouksen äänestettäväksi vasta kolmetoista vuotta myöhemmin, vuonna 1976. Pappisvirkaa ei kuitenkaan vieläkään avattu naisille, vaan esitys kaatui jälleen kannattajien enemmistöstä huolimatta. 70 äänesti puolesta, 33 vastaan.[8] Tavallisten suomalaisten suhtautuminen naispappeuteen oli samansuuntainen. Lähes kolme neljästä olisi suonut naisille oikeuden papiksi"
Ja -86 naispappeu hyväksyttiin.
"Kuitenkin vasta vuonna 1986 saavutettiin tarvittava kolmen neljäsosan enemmistö."
Naispappeuden kannatuksen kehitys Suomen Gallupin kyselyjen mukaan eri vuosina. Prosenttiosuuksien järjestys: kannatan, vastustan, en osaa sanoa.
1952
52 %
35 %
13 %
1958
44 %
34 %
22%
1970
66 %
12 %
22 %
1976
73 %
13 %
14 %
1982
77 %
13 %
10 %
1983
79 %
14 %
7%
http://www.naisteologit.fi/tutkimuksia/niemelasalonen.pdfMielenkiintoista tilastostatistiikkaa. Naispappeuskysymys on näköjään saanut sekin aikoinaan aikaan (1984) eroaallon kirkosta:
"Suomen Kuvalehti kysyi vuonna 1983 yhteistyössä Suomen Gallupin kanssa osalta Suomen papistosta heidän suhtautumistaan naispappeuskysymykseen. Haastatelluista 146 papista 44 % kannatti naispappeutta, 42 % vastusti ja 12 %:lle asia oli yhdentekevä. Erityisesti monet nuoret papit vastustivat naispappeutta.[13]
Pappisviran avaamisesta naisille äänestettiin kirkolliskokouksessa kolmannen kerran toukokuussa 1984, jolloin 73 äänesti puolesta ja 32 vastaan.[14] Vain seitsemän äänen puuttuessa määräenemmistöstä hanke raukesi. Tätä seurasi voimakas kirkon jäsenten vastareaktio: muutaman viikon aikana tuhannet ihmiset ilmaisivat vastalauseensa kielteiseen päätökseen eroamalla kirkosta. Enemmistö heistä oli naisia. Kielteisen naispappeuspäätöksen jälkeen Kirkon tutkimuskeskuksen Suomen Gallupilla teettämän haastattelututkimuksen mukaan ainoastaan 22 % suomalaisista oli samaa ja 73 % eri mieltä kirkolliskokouksen tekemän päätöksen kanssa. Kolme neljästä suomalaisesta (77 %) katsoi, että asia tulisi käsitellä uudelleen viimeistään seuraavassa kirkolliskokouksessa.[15]- raskas soutuinen
a-teisti kirjoitti:
Jotakin viitteitä, löytyi helposti googlella:
Vuonna -76 tilanne oli tämä:
"Toisen kerran pappisviran avaaminen naisille tuli kirkolliskokouksen äänestettäväksi vasta kolmetoista vuotta myöhemmin, vuonna 1976. Pappisvirkaa ei kuitenkaan vieläkään avattu naisille, vaan esitys kaatui jälleen kannattajien enemmistöstä huolimatta. 70 äänesti puolesta, 33 vastaan.[8] Tavallisten suomalaisten suhtautuminen naispappeuteen oli samansuuntainen. Lähes kolme neljästä olisi suonut naisille oikeuden papiksi"
Ja -86 naispappeu hyväksyttiin.
"Kuitenkin vasta vuonna 1986 saavutettiin tarvittava kolmen neljäsosan enemmistö."
Naispappeuden kannatuksen kehitys Suomen Gallupin kyselyjen mukaan eri vuosina. Prosenttiosuuksien järjestys: kannatan, vastustan, en osaa sanoa.
1952
52 %
35 %
13 %
1958
44 %
34 %
22%
1970
66 %
12 %
22 %
1976
73 %
13 %
14 %
1982
77 %
13 %
10 %
1983
79 %
14 %
7%
http://www.naisteologit.fi/tutkimuksia/niemelasalonen.pdfEli kansan enemmistön tuki naispappeudelle oli jo 16 vuotta ennen sen hyväksymistä. Eteeneköhän homojen oikeudet hiukan nopeampaan tahtiin?
- haertju567eui
raskas soutuinen kirjoitti:
Eli kansan enemmistön tuki naispappeudelle oli jo 16 vuotta ennen sen hyväksymistä. Eteeneköhän homojen oikeudet hiukan nopeampaan tahtiin?
Kun on kyse lakimuuutoksista, jotka vaativat määräenemmistön tuen, niin useinkin enemmistö voi olla asian takana ennen kuin se vaadittava määräenemmistö saadaan tukemaan asiaa. ja tämä siis yhtä yhtä hyvin eduskunnassa kuin kirkossakin.
Luultavasti ainakin kirkosa samaa sukupuolta puolta olevien vihkiminen vaatii määräenemmistön vaikka parisuhteen solmineiden kanssa rukoilu vietiinkin läpi tavallisella enemmistöllä. Moni vaati jo siihenkin määräenemmistöä. haertju567eui kirjoitti:
Kun on kyse lakimuuutoksista, jotka vaativat määräenemmistön tuen, niin useinkin enemmistö voi olla asian takana ennen kuin se vaadittava määräenemmistö saadaan tukemaan asiaa. ja tämä siis yhtä yhtä hyvin eduskunnassa kuin kirkossakin.
Luultavasti ainakin kirkosa samaa sukupuolta puolta olevien vihkiminen vaatii määräenemmistön vaikka parisuhteen solmineiden kanssa rukoilu vietiinkin läpi tavallisella enemmistöllä. Moni vaati jo siihenkin määräenemmistöä."Luultavasti ainakin kirkosa samaa sukupuolta puolta olevien vihkiminen vaatii määräenemmistön vaikka parisuhteen solmineiden kanssa rukoilu vietiinkin läpi tavallisella enemmistöllä."
Luultavasti. Nyt kai noin puolet kannattaa, vajaalle 15% asialla ei ole merkitystä ja loput vastustaa. Yksi tutkimus tässä:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112033-suomalaisten-enemmisto-kannattaa-sukupuolineutraalia-avioliittolakia
Jos leikkimielisesti vertaisi asiaa tilastoon naispappeuden kannatuksesta ja tekisi siitä suorat johtopäätökset kirkon muutosten nopeudesta aikaa menisi kyllä vielä melkoinen tovi. Kirkkohan sinnitteli vielä 16 vuotta vaikka vastustajia oli enää hiukan reilu kymmesosa. Ehkäpä muutos kuitenkin tapahtuu tällä kertaa hiukan ripeämmin.
100 % imaameista ja muista hengellisistä johtajajista Saudi- Arabiassa vastustaa nyt ja tällä hetkellä naisten autolla ajoa. Luulisin että sama 100 % vastustaa pappeuttakin.
Eli kaikki vastaukset kaikkin kysymyksiin riippuu vähän siitä keneltä kysyy.- ;:;
"Eli kaikki vastaukset kaikkin kysymyksiin riippuu vähän siitä keneltä kysyy."
Niin, sen takia olisikin hyvä kysyä Jumalan mieltä asiaan, kuin mennä enemmistömielipiteen mukana "tuuliajolle".Siinä on vain yksi ongelma: Jumala ei anna vastauksia. Ainoat Jumalan sanat löytyy Raamatusta, jossa hän sanoo, ettei naisia lasketa väkilukuun.
Vaikuttaa siltä, ettei sellaiselta viitsi paljon kysellä, ainakaan naispappeudesta? Tuuliajolla ollaan jo, kun naisetkin lasketaan.
- §§§
Ovatko lainausmerkeissä olevat lauseet Holman, Iltalehden vai sinun ajatuksiasi?
- kaikumeneisyydestä?
Lainausmerkeissä on Iltalehden teksti, ei kenenkään muun Alku enne lainauksien alkua on minun refaraattia lehden tekstistä. Suluissa olevat on minun omia lisäyksiä,huomautuksia.
- rtywkiru7,dy78aq4e
Kun otat nyt esille tuon 25 vuotta vanhan listan, täytyy kysyä, onko se nyt äskettäin julkaistu jossakin vai mistä sen nyt kaivoit esiin?
Onko linkkiä siihen, jos se on netissä?
Tuo mainittu sotaveteraanijuttu taisi olla se, että Iltahuuto ei kuulunut papin mielestä hautajaisiin? Muistotilaisuuteen se sallittiin, mutta ei siis itse hautajaistoimitukseen kirkossa. Näin muistelen.
Avokummikiistassa oli kyse siitä, että papin mielestä kummeiksi eivät kelpaa avoliitossa elävä pari.- kaikumenneisyydestä?
Satuin törmäämään ihan alkuperäiseen 25.v. vanhaan Iltalehteen.
Kiitos kun kerroit noista tapauksista jotka minulle ihan uusia juttuja. - rtywkiru7,dy78aq4e
kaikumenneisyydestä? kirjoitti:
Satuin törmäämään ihan alkuperäiseen 25.v. vanhaan Iltalehteen.
Kiitos kun kerroit noista tapauksista jotka minulle ihan uusia juttuja.Tuo sotaveteraanijuttu ei tainnut mennä sittenkään oikein - se on uudempi tapaus. En tiedä, missä tuossa noin vanhassa sotaveteraanijutussa on kyse.
Avokummikiista on kyllä juuri tuolta ajalta ja liittyy juuri Huhtiseen ja Turkuun.
Mielenkiintoinen lista - pari nimeä edesmenneitä - kertonee sen, että tradition merkitys on aina suuri ja etuoikeutetussa asemassa oleva porukka on sokea syrjinnälle, jossa se on osallinen. Muutokset ja uudistukset aina pelottavat. 60-luvulla mustat ja valkoiset eivät voineet kulkea samassa bussissa Amerikassa, nyt on musta presidentti. Meidänkin ajassa voi olla monia syrjinnän muotoja, joita emme itse huomaa ja joita jälkipolvet ihmettelevät. 80-luvulla rintasyöpään sairastuneet naiset olivat sädehoitoklinikalla ilman paitaa koko lääkärin vastaanottoajan, kunnes eräs potilas nosti asiasta metelin, sen jälkeen paita on ollut poissa vain lääkärin tekemän tutkimuksen aikana.
Anne-pappi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2699942IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3187136Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?841858Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1081529Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61471- 1091181
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751139Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin47946Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus24800MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312752