Kierukkavamma?

Ninnu

Loukkasin polveni viime kesänä kaaduttuani rajusti. Lääkäri totesi totesi tuolloin, että kyseessä saattaa olla kierukkavamma, mutta oli kuitenkin epäileväinen.

Nyt onnettomuudesta on kulunut noin vuosi. Aina silloin tällöin polveeni ilmestyy vieläkin sama kipu, kuin onnettomuuden tapahduttua; tuntuu kuin polven ympärille olisi sidottu tiukka kiristävä naru, joka aiheuttaa paineen tunteen pitkälle pohjelihasta pitkin. Varsinainen kipu tuntuu lähinnä melkeinpä keskellä polven sisusta ja myös polven sisäsivussa. Käydessäni nyt uudelleen lääkärillä hän totesi, että on nyt varma, että kyseessä on kierukkavamma ja sanoi antavansa lähetteen tähystykseen jos niin haluan.

Ongelmana onkin nyt se, että lääkäri sanoi polveni olevan ns. hyväkuntoinen vammautunut polvi kun kipuja ei ole jatkuvasti, tähystysleikkaus saattaa kuulemma jättää polveen pahempia kipuja kuin tällä hetkellä. Antakaapa vinkkejä, mitä minun kannattaisi tehdä? Leikkautanko nyt polveni sillä uhalla, että oireilu saattaa olla jatkossa kovempaa vai opettelenko vain elämään näiden kivuliaiden päivien kanssa?

5

6882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • late

minulla oli aikaisemmin samallaiset oireet polvessa ja se oli nivelkierukkavamma.hoitona oli että se leikattiin normaalilla leikkauksella
      leikkaus onnistui erinomaisesti eikä polvessa ole ollut pienintäkään kipua.suosittelen liekkausta kipu jää leikkauspöydälle. tsemppiä!!!

• Hetkinen!

Leikkaus on - olkoon se sitten kuinka "rutiininiomainen " tahansa, aina radikaali toimenpide jonka onnistumisesta ei ole takeita.

Lisäksi, vaikka leikkaus "onnistuisikin" siinä mielessä, että akuutti vaiva mitä sillä lähdettiin korjaamaan korjautuisikin, voi leikkaus pidemmän päälle vaikuttaa polvea ympäröivien tukirakenteiden keskinäiseen tasapainoon niin, että leikkauksesta on lopulta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ninnu, polveasi ympäröivät lihakset saattavat olla esimerkiksi staattisessa suojajännityksessä joka aiheuttaa polveesi virheasennon mikä oireilee kuvaamanasi kipuna.

Jos olisin sinä, yrittäisin ensin polven kuntoutusta pätevän(!) osteopaatin ohjauksessa ja vasta sitten, jos sekään ei auta - kokeilisin vasta viimeisenä keinona puukotusta.

• Trubadurix

Moi Ninnu!
      Minulla on molemmat polvet tähystetty pariin kertaan ja sittemmin myös laitettu molempiin polviin tekonivelet.
      Tähystys ei ole varsinainen leikkaus: siinä kahdesta pienestä rei'ästä tutkaillaan polven "sisuskaluja". Toisesta reiä'stä kurkkii pikkuinen kamera ja toisesta kirurgin "imuri", jolla hän voi esimerkiksi imeä pois irtautuneita kierukanpalasia, tulehtunutta sidekudosta ynnä muuta pientä.
      Tähystys ei mielestäni ole samalla tavalla arveluttava toimenpide kuin avoleikkaus. Se on aika pieni toimenpide ja sen jälkeen pääsee mm. kotiin parin tunnin kuluttua (riippuu puudutuksesta).
      Nivelrikkoasioista löytyy enemmän tietoa osoitteesta www.tekonivel.net ;-)) (pieni mainos, sorry...)

• ulla56

Hei sinulle on tehty se polvitähystys .minulle tehdään huomenna olisin utelias että onko se kovin kivulias meinaavat tehdä sen paikallispuudutuksella .Olisi kiva jos voisit antaa vähän tietoja minulle !Kiitos

• vamman saanut

Heips!
      Itselläni on myös nivelkierukassa vamma, ja lääkäri oli kyllä sitä mieltä ellei muutamssa kuukaudessa parane, niin on parempi tähystää ja korjata jos siellä nyt sitten todella on se vamma. Ja todellakin mielelläni sinne tähystykseen menen,sillä se kipuilu on todella epämiellyttävää...Ei voi toisen polven varassa mennä kyykkyyn ollenkaan sillä heti iskee jumalaton paineen tunne ja polvi meinaa mennä lukkoon kunhan ensin paukahtaa todella kivuliaasti.. Jonottamaan kyllä täytyy siihen toimenpiteeseen,nyt kolme kuukautta olen jonottanut,mutta yritän kestää... Ja elän siinä toivossa että sillä paranee :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      68
      5708
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      4717
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      18
      2956
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      177
      2357
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      2016
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      160
      1987
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      101
      1460
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1174
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1146
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      1038
    Aihe