Kierukkavamma?

Ninnu

Loukkasin polveni viime kesänä kaaduttuani rajusti. Lääkäri totesi totesi tuolloin, että kyseessä saattaa olla kierukkavamma, mutta oli kuitenkin epäileväinen.

Nyt onnettomuudesta on kulunut noin vuosi. Aina silloin tällöin polveeni ilmestyy vieläkin sama kipu, kuin onnettomuuden tapahduttua; tuntuu kuin polven ympärille olisi sidottu tiukka kiristävä naru, joka aiheuttaa paineen tunteen pitkälle pohjelihasta pitkin. Varsinainen kipu tuntuu lähinnä melkeinpä keskellä polven sisusta ja myös polven sisäsivussa. Käydessäni nyt uudelleen lääkärillä hän totesi, että on nyt varma, että kyseessä on kierukkavamma ja sanoi antavansa lähetteen tähystykseen jos niin haluan.

Ongelmana onkin nyt se, että lääkäri sanoi polveni olevan ns. hyväkuntoinen vammautunut polvi kun kipuja ei ole jatkuvasti, tähystysleikkaus saattaa kuulemma jättää polveen pahempia kipuja kuin tällä hetkellä. Antakaapa vinkkejä, mitä minun kannattaisi tehdä? Leikkautanko nyt polveni sillä uhalla, että oireilu saattaa olla jatkossa kovempaa vai opettelenko vain elämään näiden kivuliaiden päivien kanssa?

5

6886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • late

minulla oli aikaisemmin samallaiset oireet polvessa ja se oli nivelkierukkavamma.hoitona oli että se leikattiin normaalilla leikkauksella
      leikkaus onnistui erinomaisesti eikä polvessa ole ollut pienintäkään kipua.suosittelen liekkausta kipu jää leikkauspöydälle. tsemppiä!!!

• Hetkinen!

Leikkaus on - olkoon se sitten kuinka "rutiininiomainen " tahansa, aina radikaali toimenpide jonka onnistumisesta ei ole takeita.

Lisäksi, vaikka leikkaus "onnistuisikin" siinä mielessä, että akuutti vaiva mitä sillä lähdettiin korjaamaan korjautuisikin, voi leikkaus pidemmän päälle vaikuttaa polvea ympäröivien tukirakenteiden keskinäiseen tasapainoon niin, että leikkauksesta on lopulta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ninnu, polveasi ympäröivät lihakset saattavat olla esimerkiksi staattisessa suojajännityksessä joka aiheuttaa polveesi virheasennon mikä oireilee kuvaamanasi kipuna.

Jos olisin sinä, yrittäisin ensin polven kuntoutusta pätevän(!) osteopaatin ohjauksessa ja vasta sitten, jos sekään ei auta - kokeilisin vasta viimeisenä keinona puukotusta.

• Trubadurix

Moi Ninnu!
      Minulla on molemmat polvet tähystetty pariin kertaan ja sittemmin myös laitettu molempiin polviin tekonivelet.
      Tähystys ei ole varsinainen leikkaus: siinä kahdesta pienestä rei'ästä tutkaillaan polven "sisuskaluja". Toisesta reiä'stä kurkkii pikkuinen kamera ja toisesta kirurgin "imuri", jolla hän voi esimerkiksi imeä pois irtautuneita kierukanpalasia, tulehtunutta sidekudosta ynnä muuta pientä.
      Tähystys ei mielestäni ole samalla tavalla arveluttava toimenpide kuin avoleikkaus. Se on aika pieni toimenpide ja sen jälkeen pääsee mm. kotiin parin tunnin kuluttua (riippuu puudutuksesta).
      Nivelrikkoasioista löytyy enemmän tietoa osoitteesta www.tekonivel.net ;-)) (pieni mainos, sorry...)

• ulla56

Hei sinulle on tehty se polvitähystys .minulle tehdään huomenna olisin utelias että onko se kovin kivulias meinaavat tehdä sen paikallispuudutuksella .Olisi kiva jos voisit antaa vähän tietoja minulle !Kiitos

• vamman saanut

Heips!
      Itselläni on myös nivelkierukassa vamma, ja lääkäri oli kyllä sitä mieltä ellei muutamssa kuukaudessa parane, niin on parempi tähystää ja korjata jos siellä nyt sitten todella on se vamma. Ja todellakin mielelläni sinne tähystykseen menen,sillä se kipuilu on todella epämiellyttävää...Ei voi toisen polven varassa mennä kyykkyyn ollenkaan sillä heti iskee jumalaton paineen tunne ja polvi meinaa mennä lukkoon kunhan ensin paukahtaa todella kivuliaasti.. Jonottamaan kyllä täytyy siihen toimenpiteeseen,nyt kolme kuukautta olen jonottanut,mutta yritän kestää... Ja elän siinä toivossa että sillä paranee :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      69
      4072
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      21
      2321
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      447
      1994
    4. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      165
      1861
    5. Pysyä yhdessä vai ei

En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      93
      1194
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      108
      1186
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      236
      1125
    8. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      957
    9. En halua sua enää

joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      844
    10. Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa

Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina
      Maailman menoa
      173
      785
    Aihe