HKL lipuntarkastus.

Udo.

Asun lähialue kolmella junalipun hinnaksi tulee näin ollen 123 euroa ja lähialuelipun hinnaksi 133 euroa. Minun nettotuloni vaihtelevat 1250 ja 1470 euron välillä hiukan kuukauden provisioista riippuen työskentelen puhelinmyyjänä.

Vuokraa minulta menee kuukaudessa 585,00 euroa. Jos siis keskiarvonettoni olisi 1360 jäisi minulle lähialuelipun ja vuokran jälkeen käyttörahaa 642 euroa.

Se on vielä siedettävää mutta minulla on ulosottoa joiden jälkeen minulle jää käteen noin 800 euroa kuukaudessa siitä kun vähennetään vuokra ja lähialuelippu niin mitä jää käteen? Eipä paljon paskaakaan. Veroprosenttinikin paukkuu loppuvuodesta yli 30 prosentin eli ruokarahaa ei jää.

Ulosottokierteeseen jouduin jäätyäni 2010 työttömäksi pakollisia menoja vain oli vaikka karsin niitä kovalla kädellä. Tästä ulosotosta olisin päässyt eroon jo ilman lipuntarkastusmaksua.

Ulosoton vuoksi minulla ei ole varaa ostaa lähialuelippua, pummilla matkustamisesta ei ole hyötyä sillä tarkastajiin törmää vähintään kaksi kertaa kuukaudessa.

Nyt minulla ei edelleenkään ole varaa ostaa lippua ja älyttömintä on se, että se johtuu lipuntarkastusmaksuista joita on kasautunut 1600 euron edestä ulosottoon.

Tarkastusmaksuilla pitäisi olla joku katto. Minulla on vaihtoehtona ainoastaan jatkaa pummilla matkustamista ja kerätä vähintään 160 euron edestä tarkastusmaksuja jotka menevät ulosottoon ja pitävät minua niin köyhänä etten kykene ostamaan lippua enkä muitakaan välttämättömiä hyödykkeitä.

Minun pitäisi ilmeisesti lopettaa työssäkäynti ettei tarkastusmaksuja kertyisi lisää. Onko tässä mitään järkeä?.

Minuä muuten ihmettelen miten kukaan viitsii tehdä tarkastajan työtä tiedostaen sen minkä kirjoitin.

Minusta lipuntarkastajat pitäisi irtisanoa siitäkin saataisiin jo reilusti miljoonien mummonmarkkojen säästöt ja ne voitaisiin käyttää lipunhinnan alentamiseen.

5

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivistysmaa häh?

      Lipuntrkistus on HYVÄ juttu ja sen pitäs olla vaan tehokkaampaa. Vika ei ole sun tapaksessa edes siinä. Ulosotto... se on pienitulosen PAINAJAINEN, johon sossun pitäs puuttua. No, eihän se puutu, kun takertuu sosiaalilakiin. Silti se VIRKAILIA voisi käyttää omaa harkintaa, jota tietyille ihmisille ja ne tuet on moninkertasia "free money".

      Toki, jos sossu katsoo, et et tarvitse matkalippua on se sitten siinä. Toki järjetöntä on kasvattaa ulosoton saamisia, sillä niistä et pääse koskaan eroon.

      Ulosoton voi keskeyttää ja tästä eivät tykkää sossussa puhua. Sekin anotaan erikseen, mut en osaa sanoa miten. Oikeusaputoimisto voisi ehkä auttaa, kun on olemassa sellanen.

      Sossuun menossa kannattaa ainakin lukasta netistä hieman sosiaalilakia jotta virkailia ei pistä ihan kuus-nolla. Hakiallakin on oikeudet olemassa. Itseltäni jättivät aikanaan tukia maksamatta, kun jäin töistä pois. Maksoivat toki taanehtivasti, kun toinen sosiaaliviranomainen puuttui peliin. Mitään anteeksipyyntöä tai korkoaja ei tietenkään annettu. Sossu osaa myös tehdä päätöksiä vaikka ei ole itse paikalla janomassa EI ja joutuu maksamaan vaikkapa toisen ihmisen vuokran.

    • Hyvin meni...

      Kiitollinen saa olla että tuli hankittua edes kohtuullinen ammatti. Nettotulot ~2500. Lisäksi työnantaja kustantaa seutulipun (verottomana). Ei pääse rikastumaan mutta eipähän ole lipuntarkastajat ongelma.

    • Sakke.

      Lipuntarkastusmaksuissa pitäis tosiaan olla joku katto, se voisi hyvin olla vaikka tuo hurja 1600 euroa. 12 kertaa lähialue kolmen hinta eli vuoden lipputuot kun olisivat kertyneet tarkastusmaksujen muodossa ei niitä enää laitettaisi ulosottoon vaan katsottaisiin läpi sormien. Tuo 12 kertaa 133 on myös kylmää kyytiä köyhälle mutta ei niin paha kuin nykyinen jossa mitään kattoa ei ole.

    • Anonyymi

      Tänään seurasin metroasemilla lippujen tarkastusta. Tummaihoisilta ei kyselty lippua vaan viitottiin jatkamaan matkaa. Tähän on tultu.

    • Anonyymi

      Oma ratkaisu olisi että, kaikille ulosotossa oleville lippu pitäisi antaa ilmaiseksi. Kun ei ole mitään järkeä kasvattaa velkaa. Kaikille hankalassa asemassa oleville pitäisi olla ratkaisuja ettei heitä rangaistaisi enempää. Lisäksi lippujen hinnat on vähän liian korkeita. En tunne tarkkaan mutta minusta nyt kun tuli tuo uudistus lippujen hinnat vaan nousi liikaa.
      Tsemppiä vaan sinulle. Koita olla jotenkin kasvattamatta ulosottoa. Helppo sanoa. Ehkä saat vielä sellaisen työn ettei ole lipun kanssa ongelmia. Tai työn jossa lippu kuuluu palkkaan .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe