Nuoresta lähtien hampaitani on paikattu jatkuvasti ja alkuun tietysti amalgaamilla. Ikää on nyt 43v ja hampaat "pelkkää paikkaa"! Myöhemmin hampaita on paikattu muovilla ja suuri osa muovipaikoista on todella isoja.
Muovipaikat kuitenkin alkavat vuotaa ja lohkeilevat varsinkin poskihampaissa. Laskeskelin että minulle muovipaikkojen vuotamisen ja isojen lohkeamien takia tehty viimeisen 3-4 vuoden sisällä ainakin tusinaan hampaaseen pitkä ja iso juurihoito! Lisäksi samassa ajassa on jo jouduttu lopulta poistamaan 3 hajonnutta hammasta!
Onko muovi ainoa materiaali millä nykyään paikataan ja kestääkö paikat muilla? Varsinkin juurihoitojen jälkeen isoilla muovipaikoilla paikatut hampaat halkeavat ja murenevat ainakin minulla niin, että ihan pian on edessä proteesien hankinta...
Muovipaikat ei kestä!
5
1886
Vastaukset
- 16+20
Mikään paikkamateriaali ei tietenkään vedä vertoja omalle hampaalle. Amalgaami on kestävä, tosin ei niin esteettinen vaihtoehto etenkin poskihampaissa, muovipaikan elinikä tuppaa olemaan se 5-10 vuotta valitettavasti.
Keramia on kestävä materiaali juurikin poskihampaissa, keraaminen kruunu juurihoidettuun hampaaseen voisi olla hyvä vaihtoehto. Toki muoviin verrattuna se on hintava, mutta uskon että maksaa itsensä takaisin koska sitä ei tarvitse uusia muovin tavoin.- 6+3
Nykymuovit on tutkimusten mukaan jo amalgaamia kestävämpiä. Yleensä muovit kyllä kestää, joten onko ne lohkeavat muovipaikat alunalkaen tehty hyvin? Jos on, niin sitten kruunutukset tai posliinit on enää vaihtoehtoja.
- Tällainen kokemus
6+3 kirjoitti:
Nykymuovit on tutkimusten mukaan jo amalgaamia kestävämpiä. Yleensä muovit kyllä kestää, joten onko ne lohkeavat muovipaikat alunalkaen tehty hyvin? Jos on, niin sitten kruunutukset tai posliinit on enää vaihtoehtoja.
Omasta kokemuksestani olen todennut että kaikki muovipaikat ovat olleet kestäviä. Ne ovat irronneet kokonaisina eivätkä rikkoutuneet. Olen kuullut että muovipaikkojen ongelma on juuri tuo kutistuminen jolloin se irtoaa hampaasta ja putoaa pois. Mikäli reiän puhdistus ja esityöt on tehty huonosti, paikka irtoaa nopeammin.
- jozzucca
Muovipaikan kestävyys riippuu valtavasti siitä, minkä mallinen-, missä kohdassa hammasta - ja miten syvä reikä on. Jos joutuu korvaamaan puoli hammasta muovilla, kestävyys on yleensä huono. Jos taas on pieni kolo hampaiden välissä niin muovi voi pysyä vaikka kuinka kauan. Muovihan ei m illään tavalla vahvista hammasta, joten jokainen uusi paikka hampaassa heikentää "hampaan" kestävyyttä. Lisäksi muovin ja hampaan välinen sauma tuppaa aukeamaan vuosien kuluessa, jolloin paikka voi irrota. Mikään paikkausmenetelmä ei ole ikuinen. Parempi siis estää reikien syntyminen ruuokavalion ja kotihoidon avulla kuin joutua loputtomaan paikkauskierteeseen.
- hggyuguyg
oletko vaihtanut paikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745