päiväunien rajoittamisesta

ersgre

Lapseni 2v ja 3v9kk ovat pphoidossa (hoidossa ei muita lapsia) ja pyysin hoitajaamme rajoittamaan esikoisen päiväunia 1 tuntiin siksi, koska jos hän nukkuu esim. 1,5h-2h, niin valvoo illalla vielä klo 22 eikä aamulla meinaa saada hereille :-(. Lapsi on kuulemma väsynyt vielä jos herättää tunnin jälkeen ja tiedän sen itsekin, mutta miten työssäkäyvät vanhemmat jaksavat kun lapsi kukkuu illalla myöhään ja aamulla olisi aikainen herätys?
Hoitajan mukaan ennen klo 14 nukutut unet eivät vaikuta yöuniin, mutta kummasti esikoinen nukahtaa kotipäivinä jo klo 20 (useimmiten ei enää kotona nuku päikkäreitä), mutta hoitopäivinä aina vasta klo 22 kun on nukkunut päikkärit. Välillä yöunet jää vain 8h jos nukkuu päiväunet. Nuorimmaisella (2v) päiväunet ei sen sijaan vaikuta yöuniin. Onko teidän mielestä itsekästä pyytää rajoittamaan päiväunia vajaa 4-vuotiaalla max. tuntiin? Käsittääkseni ei ne päiväkodissakaan 4-vuotiaat nuku enää 2 tuntia? Hoidossa ei ole siis muita lapsia, joten ei pitäisi olla ongelma. Esikoinen nukkui kotonakin aina 3v5kk asti päiväunet, mutta sen jälkeen on ruvennut välillä jättämään kotona päikkäreitä pois.

58

3545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pk-sijainen

Kyllä päiväkodeissa 4-vuotiaat nukkuu ne parin tunnin päikkärit eli klo 12-14 välisen ajan. Tai no kukin lapsi on yksilöllinen mut pääpiirteissään noin.

• tutkittu juttu

Luulisin, että juuri päiväkodissa lapsia ei herätellä päiväunilta. Lapset nukkuvat samassa tilassa ja jos yhtä lasta herätellään tunnin jälkeen niin mitenkä muut lapset saavat nukutuksi. Itse olen sitä mieltä, että jos lapsi nukahtaa päiväunille niin hän on silloin väsynyt ja tarvitsee päiväunet.

• ersgre
        tutkittu juttu kirjoitti:

Luulisin, että juuri päiväkodissa lapsia ei herätellä päiväunilta. Lapset nukkuvat samassa tilassa ja jos yhtä lasta herätellään tunnin jälkeen niin mitenkä muut lapset saavat nukutuksi. Itse olen sitä mieltä, että jos lapsi nukahtaa päiväunille niin hän on silloin väsynyt ja tarvitsee päiväunet.

Kyse ei olekaan siitä, etteikö lapsi hoidossa tarvitsisi päiväunet, vaan siitä, että nukkuu liikaa päivällä ja lasta ei saa illalla ajoissa nukkumaan sitten. Esikoinen on kotonakin sellainen, että jos nukahtaa päiväunille, niin helposti nukkuu 2h, MUTTA illalla ei sitten uni enää tulekaan, vaan kukkuu vielä klo 22 asti, mielestäni lapsi tarvitsee sen 10h yössä unta ja tähän ei ikinä päästä jos nukkuu päivällä paljon, onko teidän mielestä sopiva määrä unta jos nukkuu klo 22-6.30? Eihän siinä jää vanhemmillekään yhtään "yhteistä aikaa" ikinä. Jos lapsen saisi nukkumaan esim. klo 21 aikoihin, niin mitään ongelmaa ei olisi ja saisi nukkua kuinka paljon tahansa hoitopäivän aikana.

• pkopkpok
        ersgre kirjoitti:

Kyse ei olekaan siitä, etteikö lapsi hoidossa tarvitsisi päiväunet, vaan siitä, että nukkuu liikaa päivällä ja lasta ei saa illalla ajoissa nukkumaan sitten. Esikoinen on kotonakin sellainen, että jos nukahtaa päiväunille, niin helposti nukkuu 2h, MUTTA illalla ei sitten uni enää tulekaan, vaan kukkuu vielä klo 22 asti, mielestäni lapsi tarvitsee sen 10h yössä unta ja tähän ei ikinä päästä jos nukkuu päivällä paljon, onko teidän mielestä sopiva määrä unta jos nukkuu klo 22-6.30? Eihän siinä jää vanhemmillekään yhtään "yhteistä aikaa" ikinä. Jos lapsen saisi nukkumaan esim. klo 21 aikoihin, niin mitään ongelmaa ei olisi ja saisi nukkua kuinka paljon tahansa hoitopäivän aikana.

Eli tässä olikin pääsyynä se, että vanhemmilla olisi "omaa aikaa" kun lapsen saa ajoissa petiin. Se se syy useimmiten onkin, kun lasta vaaditaan pitämään päiväkodissa väkisin hereillä, usein se vaan naamioidaan johonkin muuhun syyhyn, kuten siihen, että lapsi valvoo läpi yön muuten.

• pk-sijainen
        tutkittu juttu kirjoitti:

Kyllä lapsia saatetaan herätellä tunnin päikkäreitten jälkeen vanhempien toiveiden mukaisesti. Tarpeeksi hiljaa kun menee herättelemään, niin ei muut häiriinny.

• ersgre
        pkopkpok kirjoitti:

Eli tässä olikin pääsyynä se, että vanhemmilla olisi "omaa aikaa" kun lapsen saa ajoissa petiin. Se se syy useimmiten onkin, kun lasta vaaditaan pitämään päiväkodissa väkisin hereillä, usein se vaan naamioidaan johonkin muuhun syyhyn, kuten siihen, että lapsi valvoo läpi yön muuten.

Kysynpä päinvastoin; jos teidän mielestä on julmaa herättää melkein 4-vuotias lapsi tunnin unien jälkeen, koska lapsi on väsynyt silloin, niin eikös saman logiikan mukaan ole lapselle julmaa herättää hänet aamulla aikaisin jolloin lapsi on tosi väsynyt, koska nukahti illalla myöhään koska oli nukkunut liikaa päivällä? Mikäli nukkuu lyhyet torkut päivällä, nukahtaa illalla ajoissa ja on aamulla sitten pirteä hoitoon koska on nukkunut pitkät unet! Hoidossa ei edelleenkään ole muita lapsia ja kyseessä ei ole päiväkoti, vaan toisen ihmisen koti, jossa aktiviteettia on samanlailla kuin kotihoidossa. Hoitajalle maksamme normimaksua enemmän palkkaa ja juuri siksi valitsimme yksityisen, että hoito on YKSILÖLLISTÄ. Taidatte olla itse vain itsekkäitä, tottahan se on teillekin helpompaa jos ne 4-6-vuotiaatkin vetelee parin tunnin tirsoja päivällä :-). Ja itse asiassa kyllä olen sitä mieltä, että vanhemmatkin jaksavat paremmin kun saavat edes tunnin "huiliaikaa" illassa, itse asiassa monet asiantuntijatkin suosittelevat sitä :-). Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kunnon yöunet ovat tärkeät (10h leikki-ikäisellä vähintään) ja meillä esikoisen unet jää 8-9h jos nukkuu pitkät päikkärit ja sitten on väsynyt aina aamulla, eikö se ole lainkaan tärkeää että lapsi saa YÖLLÄ riittävästi unta?Miksi edelleenkään kukaan ei ota siihen kantaa??

• Kägäi
        ersgre kirjoitti:

Kysynpä päinvastoin; jos teidän mielestä on julmaa herättää melkein 4-vuotias lapsi tunnin unien jälkeen, koska lapsi on väsynyt silloin, niin eikös saman logiikan mukaan ole lapselle julmaa herättää hänet aamulla aikaisin jolloin lapsi on tosi väsynyt, koska nukahti illalla myöhään koska oli nukkunut liikaa päivällä? Mikäli nukkuu lyhyet torkut päivällä, nukahtaa illalla ajoissa ja on aamulla sitten pirteä hoitoon koska on nukkunut pitkät unet! Hoidossa ei edelleenkään ole muita lapsia ja kyseessä ei ole päiväkoti, vaan toisen ihmisen koti, jossa aktiviteettia on samanlailla kuin kotihoidossa. Hoitajalle maksamme normimaksua enemmän palkkaa ja juuri siksi valitsimme yksityisen, että hoito on YKSILÖLLISTÄ. Taidatte olla itse vain itsekkäitä, tottahan se on teillekin helpompaa jos ne 4-6-vuotiaatkin vetelee parin tunnin tirsoja päivällä :-). Ja itse asiassa kyllä olen sitä mieltä, että vanhemmatkin jaksavat paremmin kun saavat edes tunnin "huiliaikaa" illassa, itse asiassa monet asiantuntijatkin suosittelevat sitä :-). Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kunnon yöunet ovat tärkeät (10h leikki-ikäisellä vähintään) ja meillä esikoisen unet jää 8-9h jos nukkuu pitkät päikkärit ja sitten on väsynyt aina aamulla, eikö se ole lainkaan tärkeää että lapsi saa YÖLLÄ riittävästi unta?Miksi edelleenkään kukaan ei ota siihen kantaa??

Ei nää ihmiset täällä ymmärrä. Kaikeenmaailman kukkahattutätejä kimittämässä täällä. Suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin ylempään tahoon, jos homma ei puhumalla selviä. Noilla alemmilla kirjoittajilla on vähän vanhentunutta ja kapeakatseisen "tietoa". Älä välitä niistä.

• ex-pph

Olin joskus vuosia sitten pph:na, ja minulla oli tarkka ja selkeä käytäntö: kaikki lepäävät 40-45 minuuttia (sisälsi unisadun), sen jälkeen vielä hereillä olevat saivat tulla hiljaisiin puuhiin. Käytännössä tälläista ei koskaan tapahtunut, sillä kaikki nukahtivat noin 20 minuutissa. Nukahtaneet saivat nukkua koko 2 tuntia, jonka jälkeen herättelin lempeästi. Missään tapauksessa en olisi lasta herättänyt aiemmin, oli lapsen ikä, tai vanhempien vaatimus mikä vaan.

Meillä myös esimies puolsi tätä ja muutaman kerran käskin itsepäisiä vanhempia olemaan yhteydessä häneen, jos eivät minua uskoneet ja marmatus jatkui. Onneksi 95% vahnemmista olivat tyytyväisiä, kun lapsi sai levätä hoidossa, koska untahan lapsi tarvitsee jos nukahtaa. Meillä myös lapset nukkuivat samassa tilassa (leikkihuoneessa), joten senkään takia ei olisi voinut ketään repiä väkisin ylös, sillä muutkin olisivat heränneet. mutta se nyt ei se pää syy edes ole. Jos hoitopaikan käytäntö ei sovi, niin pitää hoitaa lapset kotona omien tapojen mukaan.

• aeuerieioroe

Itsekästä toimintaa pph:lta. Pitää sotkea lapsen yöunet sillä, ettei voi uskoa vanhempia. Meidän esikoinen jätti itse kaksivuotiaana päiväunet pois. Silloinen pph osasi hoitaa asian tosi hienosti ja antoi lapsen olla hereillä kanssaan. Tuskastui tietysti loputtomaan nukuttamiseen.

Sitten nelivuotiaana muutimme ja hoitaja vaihtui. Uusi hoitaja pakotti kiltin nelivuotiaan nukkumaan päivällä, vaikkei ollut enää kahteen vuoteen nukkunut päikkäreitä hoidossakaan. Sitten lapsi kukkui iltayhteentoista, kun oli ennen mennyt unille kahdeksalta. Aamuisin oli tietysti kamalan väsynyt ja kiukkuinen, kun univajetta oli kolme tuntia joka yöltä. Ja vain sen takia, että pph sai siivota rauhassa... Onneksi saimme lapsen hoitoon toiseen paikkaan. Näin toimiville voisin esittää kysymyksen, että onko kiva rääkätä lapsia tällä tavoin? Itse asiassa siinä rääkkää koko perhettä, itsekin menen normaalisti kymmeneltä nukkumaan jaksaakseni työpäivän.

• ex-pph

RÄÄKÄTÄ lasta kun antaa hänen levätä?!

Päivähoidossa toimitaan asiantuntijoiden yleisten suositusten sekä kunnan yhteisten sääntöjen mukaan, päivähoidossa ei siis "uskota vanhempia" tämänlaisissa asioissa, kuten nukkuminen, ulkoilu, syöminen jne.
        Jokaisella lapsella on oikeus lepoon päivähoidon aikana, ja tämä leikki-ikäisen päivälevon tarve on fakta joka on todettu monissa tutkimuksissa, ja johon ei voi esittää vastaväitteitä.
        Jos lapsi ei levon aikana nukahda, niin pääsee pois ja on kuitenkin huilannut, mikä on tärkeää. Jos taas nukahtaa, niin silloin tarvitsee unta. Itse en koskaan ole "nukuttanut" lapsia, no tietysti ihan pieniä vauvoja, mutta siis tarvinnut ei ole. Kaikki ovat nukahtaneet ihan itse 15-20 minuutin sisään. :)

Jos teidän pph ei ole edes lepäämään päästänyt neljävuotiasta, niin on menetellyt todella väärin lasta kohtaan ja rääkännyt häntä. Ammattitaitoinen varhaiskasvattaja ei niin tee.

• aeuerieioroe
        ex-pph kirjoitti:

RÄÄKÄTÄ lasta kun antaa hänen levätä?!

Päivähoidossa toimitaan asiantuntijoiden yleisten suositusten sekä kunnan yhteisten sääntöjen mukaan, päivähoidossa ei siis "uskota vanhempia" tämänlaisissa asioissa, kuten nukkuminen, ulkoilu, syöminen jne.
        Jokaisella lapsella on oikeus lepoon päivähoidon aikana, ja tämä leikki-ikäisen päivälevon tarve on fakta joka on todettu monissa tutkimuksissa, ja johon ei voi esittää vastaväitteitä.
        Jos lapsi ei levon aikana nukahda, niin pääsee pois ja on kuitenkin huilannut, mikä on tärkeää. Jos taas nukahtaa, niin silloin tarvitsee unta. Itse en koskaan ole "nukuttanut" lapsia, no tietysti ihan pieniä vauvoja, mutta siis tarvinnut ei ole. Kaikki ovat nukahtaneet ihan itse 15-20 minuutin sisään. :)

Jos teidän pph ei ole edes lepäämään päästänyt neljävuotiasta, niin on menetellyt todella väärin lasta kohtaan ja rääkännyt häntä. Ammattitaitoinen varhaiskasvattaja ei niin tee.

Jos pakkonukuttamalla sotkee lapsen ja samalla koko perheen yöunet niin mitä muuta se on kuin lapsen rääkkäämistä. Teidän suosituksenne ja ohjeistuksenne pätevät varmaan yleisellä tasolla, mutta eivät toimi yksilötasolla aivan kuten eivät mitkään muutkaan yleistykset. Jos lapsen yhtäjaksoisista yöunista napsaistaan kolme tuntia pois ja tilalle laitetaan lyhyempi yöuni ja kahden tunnin päikkärit niin ihan peruskoulumatematiikalla pitäisi ymmärtää, että vuorokausitasolla lapselle kertyy viisi tuntia univelkaa viikossa. Sitä paitsi yhtäjaksoista yöunta eivät mitkään päikkärit korvaa. Se on fakta, johon ei ole mitään vastaväitteitä. Jos tuosta ei ole haittaa kasvulle ja kehitykselle niin mistä sitten ja kaikki tehdään muka lapsen edun takia. Lapsen univelkaisesta käytöksestä näkee suoraan, että rääkkäämistä tuo on, vaikka se tehtäisiin ymmärtämättömyyttään ja ties minkä suositusten perusteella.

• ex-pph
        aeuerieioroe kirjoitti:

Jos pakkonukuttamalla sotkee lapsen ja samalla koko perheen yöunet niin mitä muuta se on kuin lapsen rääkkäämistä. Teidän suosituksenne ja ohjeistuksenne pätevät varmaan yleisellä tasolla, mutta eivät toimi yksilötasolla aivan kuten eivät mitkään muutkaan yleistykset. Jos lapsen yhtäjaksoisista yöunista napsaistaan kolme tuntia pois ja tilalle laitetaan lyhyempi yöuni ja kahden tunnin päikkärit niin ihan peruskoulumatematiikalla pitäisi ymmärtää, että vuorokausitasolla lapselle kertyy viisi tuntia univelkaa viikossa. Sitä paitsi yhtäjaksoista yöunta eivät mitkään päikkärit korvaa. Se on fakta, johon ei ole mitään vastaväitteitä. Jos tuosta ei ole haittaa kasvulle ja kehitykselle niin mistä sitten ja kaikki tehdään muka lapsen edun takia. Lapsen univelkaisesta käytöksestä näkee suoraan, että rääkkäämistä tuo on, vaikka se tehtäisiin ymmärtämättömyyttään ja ties minkä suositusten perusteella.

Pakkonukutus? Siis jos lapsi nukahtaa parissakymmenessä minuutissa sikeään uneen, niin mikä tekee siitä pakkonukutusta? Kerropa toki s nyt ihan ens alkuun.

Ja tosiaan suositukset ja säännöt ovatkin yleisiä, mutta niin vaan päivähoidossa mennään. Ihan sama kuin vitamiini ja ravintosuositukset ovat yleisiä ja moni muukin. Tutkimuksia ja tilastoja; siihenhän nämä perustuvat.

Minulta vanhemmat vaativat joskus 3-vuotiaan unien rajoittamista 45 minuuttiin. No, kokeilin piruuttani tätä ja herätin tunnin kuluttua nukahtamisesta, ja tulos oli, että lapsi huusi ja itki kiukkuaan sohvalla/ lattialla kierien kun ei sylissä suostunut olemaan (tuntuuhan se kamalalta herättää väkisin juuri siinä syvimmässä unessa, tietäähän sen itsekin; aamulla uni ei enää ole syvää kun on nukkunut sen syvimmän unen jo). Koko porukkahan siihen heräsi tietystti tässä 3h k asunnossani, ja se oli todellakin viimeinen kerta kun väkisin revin ylös kesken uniajan. Tämän jälkeen vanhemmat vaativat, etten saa laittaa ollenkaan nukkumaan ja kieltäydyin tietysti, jolloin myös käskin ottaa yhteyden esimieheen jos on jotain epäselvää. No, marmatus loppuikin sitten siihen, kun kuulivat "virallisemmankin" kannan.

Pointti onkin se, että jos tosiaan on ehdottomia erityisvaatimuksia ruoan, ulkoilun, nukkumisen tms kanssa, kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että hoitaa lapsensa kotona. Tällöin ei tarvitse "tapella" sääntöjen ja suositusten kanssa. Ja kyllähän kotona olo lapselle paljon helpompaa ja rennompaa on, ettei välttämättä edes nukahda päikkäreille, kuten päivähoidossa tekisi. Hoidossa päivä on lapselle raskaampi ja virikkeitä ja ulkoilua usein enemmän, joten unikin tulee silmään aika helposti.

• aeuerieioroe
        ex-pph kirjoitti:

Pakkonukutus? Siis jos lapsi nukahtaa parissakymmenessä minuutissa sikeään uneen, niin mikä tekee siitä pakkonukutusta? Kerropa toki s nyt ihan ens alkuun.

Ja tosiaan suositukset ja säännöt ovatkin yleisiä, mutta niin vaan päivähoidossa mennään. Ihan sama kuin vitamiini ja ravintosuositukset ovat yleisiä ja moni muukin. Tutkimuksia ja tilastoja; siihenhän nämä perustuvat.

Minulta vanhemmat vaativat joskus 3-vuotiaan unien rajoittamista 45 minuuttiin. No, kokeilin piruuttani tätä ja herätin tunnin kuluttua nukahtamisesta, ja tulos oli, että lapsi huusi ja itki kiukkuaan sohvalla/ lattialla kierien kun ei sylissä suostunut olemaan (tuntuuhan se kamalalta herättää väkisin juuri siinä syvimmässä unessa, tietäähän sen itsekin; aamulla uni ei enää ole syvää kun on nukkunut sen syvimmän unen jo). Koko porukkahan siihen heräsi tietystti tässä 3h k asunnossani, ja se oli todellakin viimeinen kerta kun väkisin revin ylös kesken uniajan. Tämän jälkeen vanhemmat vaativat, etten saa laittaa ollenkaan nukkumaan ja kieltäydyin tietysti, jolloin myös käskin ottaa yhteyden esimieheen jos on jotain epäselvää. No, marmatus loppuikin sitten siihen, kun kuulivat "virallisemmankin" kannan.

Pointti onkin se, että jos tosiaan on ehdottomia erityisvaatimuksia ruoan, ulkoilun, nukkumisen tms kanssa, kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että hoitaa lapsensa kotona. Tällöin ei tarvitse "tapella" sääntöjen ja suositusten kanssa. Ja kyllähän kotona olo lapselle paljon helpompaa ja rennompaa on, ettei välttämättä edes nukahda päikkäreille, kuten päivähoidossa tekisi. Hoidossa päivä on lapselle raskaampi ja virikkeitä ja ulkoilua usein enemmän, joten unikin tulee silmään aika helposti.

Jos lapsi ei ole enää pariin vuoteen tarvinnut päiväunia hoidossakaan niin jos hänet hoitajan mukavuudenhalun takia pakotetaan nukkumaan niin se on pakkonukutusta. Muista se viisi tuntia univajetta viikossa. Se on kaikki suoraan pois lapsen hyvinvoinnista.

Teit väärin siinä kokeilussasi. Olisit herättänyt lapsen 45 minuutin kohdalla ennen kuin hän meni syvään univaiheeseen. Tunnin kohdalla hän oli jo siinä ja vaikeasti herätettävissä. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että vanhempi on oman lapsensa paras asiantuntija?

Kotona hoitaminen ei ole mikään vaihtoehto pitemmän päälle. Meidän on kuitenkin käytävä töissä, jotta lapsilla on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä.

• ex-pph
        aeuerieioroe kirjoitti:

Jos lapsi ei ole enää pariin vuoteen tarvinnut päiväunia hoidossakaan niin jos hänet hoitajan mukavuudenhalun takia pakotetaan nukkumaan niin se on pakkonukutusta. Muista se viisi tuntia univajetta viikossa. Se on kaikki suoraan pois lapsen hyvinvoinnista.

Teit väärin siinä kokeilussasi. Olisit herättänyt lapsen 45 minuutin kohdalla ennen kuin hän meni syvään univaiheeseen. Tunnin kohdalla hän oli jo siinä ja vaikeasti herätettävissä. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että vanhempi on oman lapsensa paras asiantuntija?

Kotona hoitaminen ei ole mikään vaihtoehto pitemmän päälle. Meidän on kuitenkin käytävä töissä, jotta lapsilla on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä.

Kyllä se on kuule ihan sama onko tunti vai 45 minuuttia, että tiedoksesi vaan (ellei jopa pahempi). :D ja tosiaan en nyt kelloa niin tarkkaan kytännyt, saattoi ollakin 45 minuuttia, koska päiväuni yleensä kuunnellaan ja siihen menee ainakin se vartti. Jokatapauksessa viimeinen väkisin ylös raastettu vasta nukahtanut lapsi minun urani aikana. Olin silloin sen verran nuori ja tyhmä, että niin tein vanhempien "määräyksestä". Halusivat myös lapsen puoli kahdeksalta illalla nukkumaan, lapsi tuli hoitoon klo 7.00, muistaakseni, joskus jopa aiemmin.

Mutta palaan tähän "pakkonukuttamiseen". On selvää, että päivähoidossa on lepohetki kaikenikäisille, sen ansaitsee jokainen lapsi ja jokainen ammattitaitoinen hoitaja sen heille suo(vanhemmat eivät voi tätä kieltää kun se lukee jo vasussa). Jos lapsi nukahtaa jo vartissa uneen, niin miten se on pakkonukutusta? Tähän et vastannut edelleenkään. Pakkonukutusta on mielestäni se, että pakotetaan makaamaan hiljaa pimeässä tuntitolkulla, kunnes nukahtaa. Mutta nyt voisit vielä vastata, mikä tekee em tilanteesta pakkonukutusta.

• 12+3
        aeuerieioroe kirjoitti:

Vanhempi ei todellakaan välttämättä ole asiantuntija näissä asioissa. Alla oleva teksti on lainattu vauva.fi keskustelusta:

"Suosittelisin hankkimaan tai lainaamaan kirjastosta vaikkapa seuraavan kirjan: " Pienet päivähoidossa - Alle kolmivuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen perusteita" ja lukemaan sieltä Helena Siren-Tiusasen ja Erkki Tiusasen kirjoittaman kohdan " Unen merkitys kasvulle ja oppimiselle" .

Tässä kirjasta muutama suora lainaus:

" Riittävä ja riittävän laadukas uni on lasten keskushermoston, oppimis- ja keskittymiskyvyn sekä elimistön immuunijärjestelmän huoltoa ja kunnossapitoa. Lasten laadukas uni edellyttää iänmmukaista ajoitusta ja hyvää rauhallista nukkumisympäristöä, molemmat seikkoja, joiden turvaaminen ei modernissa päiväkotiympäristössä useinkaan ole kovin yksinkertaista."

" Luonnollinen päiväunien määrä ja valveillaolojakson pituus on sidoksissa lasten ikään ja keskushermoston kehitykseen. Koska päiväkotipäivä niveltyy osaksi vuorokausirytmiä ja perheiden kokoviikkoista elämää, unirytmien ja -aikataulujen tasapainon saavuttaminen ja ylläpito edellyttävät riittävää ja jatkuvaa vuoropuhelua kasvattajatiimin ja vanhempien välillä. Lasten unet eivät saisi mieltyä asioiksi, joista aikuiset päättävät oman mielensä mukaan. Varhaiskasvatuksessa ja lapsiperheissä lasten unta tulisi arvostaa keskeisenä kasvun, terveyden ja kaikinpuolisen hyvinvoinnin elementtinä."

" Pienille lapsille täysimittaisiin päiväuniin ja yöuniin - joita aikuiset eivät jatkuvasti keskeytä herättelemällä - sisältyvä REM-uni on tärkeää keskushermostoenergian, keskittymiskyvyn ja kohdennetun tarkkaavaisuuden sekä mielialojen, itseluottamuksen ja ympäristöön sopeutumiskyvyn elvyttämistä ja huoltoa."

" Valveillaolovälien venyminen liian pitkiksi merkitsee lapsille ylistimulaatiota ja ei-toivottua kuormitusta. Ei-toivottu kuormitus on sitä haitallisempaa, mitä pienemmistä lapsista on kysymys. Ylistimulaatio ja unen riisto - vaikka aikuiset eivät aina tunnistakaan niitä - näkyy lasten valvekäyttäytymisessä monin eri tavoin, mm. pahantuulisuutena ja vaikeahoitoisuuden lisääntymisenä, energiattomuutena sekä levottomuutena, tarkkaavuuden herpaantumisena ja keskittymiskyvyn hiipumisena."

" Monen lapsen päivähoitopäivät ovat tällä hetkellä venymässä ylipitkiksi vanhempien työaikojen takia. Se lisää ennestäänkin laadukkaan unen ja levon merkitystä."

" Vanhemmilla tulisi olla riittävä tuntuma alle kolmivuotiaiden päiväkotiryhmän uni-valveaikatauluihin samoin kuin henkilökunnalla kotien rytmeihin. Lasten päiväunille pääsy voi mennä päivänkulussa liian myöhäiseksi, ja sen seurauksena heitä joudutaan herättelemään päiväunilta. Lapset ja perheet voivat joutua kärsimään tästä esimerkiksi hankalien iltojen muodossa (syytekijä jää usein tunnistamatta puutteellisen tiedonvälityksen vuoksi)."

" Toisaalta päiväkodeissakin kärsitään esimerkiksi iltanukkumaanmenoaikojen puuttumisesta perheissä tai lennokkaista lomista ja viikonlopuista, jolloin lasten päiväuni- ja yönukkumista on laiminlyöty."

" Todellinen pysähtymisen paikka tulee eteen, jos vanhemmat antavat alle kolmivuotiaiden ryhmissä määräyksiä lastensa herättämisestä tai päiväunien poisjättämisestä kokonaan. Vanhempien tietoisuus laadukkan unen merkityksestä ja arvosta kasvaa kyllä, jos he saavat siitä konkreettista, hyvin perusteltua tietoa ja sen lisäksi ehkä myös nähtäväkseen autenttista videokuvaa päiväunitta jääneiden lasten sammuneesta olemuksesta ja hiipuvasta keskittymiskyvystä iltapäivän viimeisinä tunteina."

Loppuun vielä eräältä Erkki Tiusasen luennolta mieleen jäämäni lause: " Älä herätä nukkuvaa lasta äläkä koiranpentua - niistä tulee luonnevikaisia" ;o)"

• aeuerieioroe
        ex-pph kirjoitti:

Kyllä se on kuule ihan sama onko tunti vai 45 minuuttia, että tiedoksesi vaan (ellei jopa pahempi). :D ja tosiaan en nyt kelloa niin tarkkaan kytännyt, saattoi ollakin 45 minuuttia, koska päiväuni yleensä kuunnellaan ja siihen menee ainakin se vartti. Jokatapauksessa viimeinen väkisin ylös raastettu vasta nukahtanut lapsi minun urani aikana. Olin silloin sen verran nuori ja tyhmä, että niin tein vanhempien "määräyksestä". Halusivat myös lapsen puoli kahdeksalta illalla nukkumaan, lapsi tuli hoitoon klo 7.00, muistaakseni, joskus jopa aiemmin.

Mutta palaan tähän "pakkonukuttamiseen". On selvää, että päivähoidossa on lepohetki kaikenikäisille, sen ansaitsee jokainen lapsi ja jokainen ammattitaitoinen hoitaja sen heille suo(vanhemmat eivät voi tätä kieltää kun se lukee jo vasussa). Jos lapsi nukahtaa jo vartissa uneen, niin miten se on pakkonukutusta? Tähän et vastannut edelleenkään. Pakkonukutusta on mielestäni se, että pakotetaan makaamaan hiljaa pimeässä tuntitolkulla, kunnes nukahtaa. Mutta nyt voisit vielä vastata, mikä tekee em tilanteesta pakkonukutusta.

Ei meidän tenava missään vartissa ole nukahtanut. Kyllähän sitä jokainen lopulta nukahtaa, kun tarpeeksi pitkään pakotetaan olemaan sängyssä. Edellisellä hoitajalla lapsella oli puolen tunnin lepohetki, jonka aikana ei nukahtanut... Kyllä se pakkonukutusta on, jos lapsi pakotetaan makoilemaan sängyssä hiljaa niin pitkään että nukahtaa ajasta viis. Tietysti tämänkin on minun vikani, kun lapsi on luonteeltaan kiltti eikä mikään riehupetteri, joka olisi heittänyt hulinaksi.

• rtyurtuytyut
        aeuerieioroe kirjoitti:

Ei meidän tenava missään vartissa ole nukahtanut. Kyllähän sitä jokainen lopulta nukahtaa, kun tarpeeksi pitkään pakotetaan olemaan sängyssä. Edellisellä hoitajalla lapsella oli puolen tunnin lepohetki, jonka aikana ei nukahtanut... Kyllä se pakkonukutusta on, jos lapsi pakotetaan makoilemaan sängyssä hiljaa niin pitkään että nukahtaa ajasta viis. Tietysti tämänkin on minun vikani, kun lapsi on luonteeltaan kiltti eikä mikään riehupetteri, joka olisi heittänyt hulinaksi.

Aina voi palkata kotiin yksityisen hoitajan ja olla itse palkkaa maksava esimies, joka määrittelee työtavat.

Ihan normaali käytäntö ja yleisesti hyvksytty on se että tunnin lepo kuuluu taata jokaiselle lapselle nukahti tai ei. jos tarvitsee pidemmät unet saa nukkua pidenpäänkin.
        Ja tämä on lapsen etu, Pitkän hoitoäivän aikana, jossa virikkeitä ja vuorovaikutusta on moneen suuntaan, lapsi aivan taatusti väsyy ihan eri lailla kuin kotona. Lepo on aivan välttämätön, uni ei.
        Vanhemmat viis veisaavat siitä kuinka rankka heidän lasensa hoitopäivä on, kun vaativat ettei saisi levätä tai nukahtaa. !! Ei ihme ettei yliväsynyt ja ylikierroksilla käyvä lapsi sitten kotonakaan saa illalla unen päästä kiinni.

Hyvin levännyt lapsi on iloinen ja reipas ja saa illallakin hyvin unta, jos vanhemmat osaavat asiansa.

• ,.-,.-,.-,.-

Vaikea asia. Tosiasiahan se on, että tuollaisesta tulee helposti kierre (niille lapsille, joille pitkät päiväunet tosiaan siirtää yöunia). Kun lapsi nukkuu ne päikkärit, niin illalla ei saa unta ja sitten on aamulla väsynyt, mutta kun kuitenkin joutuu heräämään aikaisemmin, niin on päivällä entistäkin väsyneempi ja nukkuu entistä pidempään päivällä. Sitten taas illalla on pirteämpi ja aamut ovat loppuviikkoa kohti koko ajan vain vaikeammat ja vaikeammat.

Helppoahan se on sanoa, että jos ei hoitopaikan käytännöt kelpaa, niin hoida itse lapsesi. Se on vain vähän ristiriidassa tämän nykysuomalaisen toivomuksen kanssa, että kaikki pientenkin lasten vanhemmat pitäisi ajaa töihin. Lasten edustahan ei missään tapauksessa ole kysymys.

Koska valitettava tosiasia on, että työssäkäyvissä perheissä on pakko herätä aikaisin aamulla yleensä, myös lapsen, niin kyllä lapsen päivärytmistä pitäisi tehdä sellainen, että se mahdollisimman kivuttomasti onnistuu. Koska hoitaja ei ole näkemässä iltatouhuja kotona, niin hänen pitäisi vain luottaa vanhempien arvostelukykyyn lasten nukkumistarpeen suhteen. Näin ei vain useinkaan tapahdu.

• pph minäkin

Minä en laita päiväunille lasta joka valvoo yli puolen yön sen takia, että on nukkunut päivällä. Sen verran pitää osata käyttää järkeään ja kuunnella vanhempia.
        Myös lyhyemmät unet on meillä sallittuja jos lapsen ja perheen tilanne niin vaatii.

Erikseen ovat ne vanhemmat, jotka eivät halua lapsen nukkuvan päiväunia siksi, että saavat heidät illalla nukkumaan heti pikkukakkosen jälkeen saadakseen itselleen omaa aikaa.

Nämä kyllä erottaa toisistaan jos hoitajalla on vähänkin herkkyyttä paneutua asiaan.

• ,.-,.-,.-,.-,.-
        pph minäkin kirjoitti:

Minä en laita päiväunille lasta joka valvoo yli puolen yön sen takia, että on nukkunut päivällä. Sen verran pitää osata käyttää järkeään ja kuunnella vanhempia.
        Myös lyhyemmät unet on meillä sallittuja jos lapsen ja perheen tilanne niin vaatii.

Erikseen ovat ne vanhemmat, jotka eivät halua lapsen nukkuvan päiväunia siksi, että saavat heidät illalla nukkumaan heti pikkukakkosen jälkeen saadakseen itselleen omaa aikaa.

Nämä kyllä erottaa toisistaan jos hoitajalla on vähänkin herkkyyttä paneutua asiaan.

Näinpä. Hyviäkin hoitajia selvästi on, kuten sinä. Meillekin on onneksi sellainen sattunut, sillä lapsellani on sama ongelma ja kun puhuin illoistamme hoidossa, niin sieltä ehdotettiin, että kokeiltaisiinkos herätellä lasta aikaisemmin päiväunilta. Näin tehtiin ja ongelma korjaantui iltojen osalta ja hoidossakin todettiin, että lapsi on loppuviikostakin kokonaisuudessaan paljon pirteämpi kuin aikaisemmin, koska saa vuorokaudessa enemmän unta päiväunilta herättelyn ansiosta kuin aikaisemmin, kun yöunet jäivät lyhyiksi liian pitkien päiväunien takia.

Meillä siis lapsen iltanukahtaminen meni helposti sinne puolille öin, jos päiväunia oli nukuttu hoidossa ja aamuherätys oli joka tapauksessa klo 6.30. Totaalisesti liian lyhyet yöunet paitsi lapselle itselleen, myös meille vanhemmille, jotka jouduimme heräämään vielä aikaisemmin. Lisäksi perheessä on koululaisia, jotka eivät myöskään saaneet unta kunnolla iltaisin ja iltayöstä, jolloin nuorimmainen valvoi ja harvoin ihan hiljaa.

• iuytrewdfghjuiytr

Kuulin eräältä hoitajalta mielenkiintoisen jutun. Vanhemmat vaativat, että alle kaksivuotias sai nukkua vain max 45min päikkyjä, että menisi illalla nukkumaan 11 mennessä. Hoitajan mielestä lapsi oli aamuisin toivottaman väsynyt ja hänen mielestään lapsen nukkumisongelmalla ei ollut mitään tekemistä päivällä nukkumisen kanssa (perheessä oli arvionsa mukaan muutakin pielessä iltarutiineissa, nukkumaanmenoaika 3 tuntia liian myöhään ja lapsi sen takia yliväsynyt jne). Pitkän väännön jälkeen hoitaja lupasi vanhemmille herättää lapsen tuon 45 jälkeen mutta ei kuitenkaan tehnyt oikeasti niin vaan lapsi nukkui edelleen sen 2-3 tuntia minkä hän tarvitsi. Vanhemmat kuitenkin jonkin ajan päästä mainitsivat että nyt on iltanukkuminenkin parantunut kun lapsi nukkuu sopivan pienet päikyt! :D

• uneliasaatu

näinhän se monesti menee ;)

• lhhh

Kyllä siinä varmaan vanhemmankin asenne ratkaisee. Jos äiti ja isä on ihan stressissä, että "taas se on nukkunut pitkät päikkärit eikä varmana nukahda illalla", tarttuu se fiilis varmaan lapseenkin, ja eihän ketään siinä mielentilassa nukuta.

• ryhmistäti

Meilläperhepäivähoidossa kaikki lapset lepäävät, nukkua ei kenenkään ole pakko. Usein lapset kuitenkin nukahtavat kuunnellessaan unisatua tai lauluja.

• tässä ketjussa

kukaan ei tunnu käsittävän tai välittävän siiutä että lapsella on aina univelkaa pitkien päiväunien takia.Kynsin ja hampain puolustellaan vain 2 h päiväunia,no onhan se hoitajalle helpompaa kun kaikki nukkuu joten ehkä on kyse siitä..En muuta syytä keksi miksi tieten tahtoen haluaa että lapsella univelkaa.

• näin onkin
        tässä ketjussa kirjoitti:

kukaan ei tunnu käsittävän tai välittävän siiutä että lapsella on aina univelkaa pitkien päiväunien takia.Kynsin ja hampain puolustellaan vain 2 h päiväunia,no onhan se hoitajalle helpompaa kun kaikki nukkuu joten ehkä on kyse siitä..En muuta syytä keksi miksi tieten tahtoen haluaa että lapsella univelkaa.

Asettukaapa pph:n tilanteeseen. Esim. meillä kahden lapsen toivotaan nukkuvan kaksi tuntia päiväunia, yksi saa nukkua tunnin ja yksi ei ollenkaan.
        Jos meillä ei kaikki lapset mene lepäämään, niin eihän nämä kaksi lasta nuku jos kuulevat, että osa on hereillä leikkimässä. Ja jos kaikki menevät lepäämään niin nämä kaksi lasta jotka eivät saisi nukkua/toinen korkeintaan tunnin nukahtavat aina ensimmäisinä ja tunnin jälkeen saa tosiaankin tätä yhtä herätellä kauan ja yleensä herättää itkullaan muut lapset. Eli pidä yhtä hereillä kahdelle anna nukkumarauha ja yhtä alat herätellä kun nämä pari ovat unessa. Itsellekin toivoisi pienen hetken kahvittelurauhan. Tosiaankin vieraiden lapsia on erilaista hoitaa kuin jos hoitaisin vain omiani. Olemme koko päivän lasten kanssa läsnä, emme hetkeksikään voi jättää esim. 5 vuotiaita näköpiiristämme ja lapsethan ovat kaikki erilaisia, eivät kaikki lapset pysty edes tuntia viettämään rauhallista hetkeä ja olemaan niin hiljaa, että muut saisivat nukkua.
        Jotenkin tuntuu siltä, että vanhemmat eivät saa lapsilleen kunnollista päivärytmiä.Aamulla ylös seitsemän maissa, päivällä päiväunet ja illalla nukkumaan ennen yhdeksää.Sama rytmi viikonloppuna ja illalla tosiaan sen lapsen on pysyttävä siellä sängyssä, vai saako alle kouluikäinen pomputella vanhempiaan tulemalla useita kertoja pois sängystä. Eli kun sänkyyn mennään niin siellä pysytään.

• ex-pph
        tässä ketjussa kirjoitti:

Hoitajalle (ainakin minulle) on ihan sama, valvooko lapsi vai nukkuuko kaikki, ihan yhtä "helpolla" pääsen.
        Minulla ei vaan koskaan tullut tilannetta, että hoitolapsi ei tarvitsisi unta, koska kaikki ovat aina nukahtaneet lepohetkessä heti. Meillä pääsi aina pois "nukkarista" noin 40 minuutin jälkeen (sis. unisadun lukemisen, joten hiljaista lepoa oli n 20 min), jos ei ollut nukahtanut. Käytännössä kuitenkin kaikki nukahtivat heti sadun jälkeen ellei jo sen aikana. Tämän jälkeen herätin kaikki vasta välipalalle, klo 14.00. Aika simppeliä kaikille.

• siis simppeliä
        ex-pph kirjoitti:

Hoitajalle (ainakin minulle) on ihan sama, valvooko lapsi vai nukkuuko kaikki, ihan yhtä "helpolla" pääsen.
        Minulla ei vaan koskaan tullut tilannetta, että hoitolapsi ei tarvitsisi unta, koska kaikki ovat aina nukahtaneet lepohetkessä heti. Meillä pääsi aina pois "nukkarista" noin 40 minuutin jälkeen (sis. unisadun lukemisen, joten hiljaista lepoa oli n 20 min), jos ei ollut nukahtanut. Käytännössä kuitenkin kaikki nukahtivat heti sadun jälkeen ellei jo sen aikana. Tämän jälkeen herätin kaikki vasta välipalalle, klo 14.00. Aika simppeliä kaikille.

sinulle.Mikä siinä nyt on että tätä juttua ei käsitetä? Jos lapsi nukkuu päiväunet tulee univajetta ja jos ei nuku/nukkuu hetken niin ei tule univajetta.

• ex-pph
        siis simppeliä kirjoitti:

sinulle.Mikä siinä nyt on että tätä juttua ei käsitetä? Jos lapsi nukkuu päiväunet tulee univajetta ja jos ei nuku/nukkuu hetken niin ei tule univajetta.

Kuten ylempänä kirjoitin, oli lapsen väkisin ylös raahaaminen pahin virhe mitä pph:na ollessani tein(onneksi vain kerran). Lapsi herätti huudollaan kaikki muutkin ja iltapäivä oli kaikinpuolin kaoottinen, tietysti. Joten hoitopaikoissa ei useinkaan onnistu se väkisin syvästä unesta herättäminen, koska olo lapsella on silloin todella kaamea ja tästä todennäköisesti seuraa huutoa ja raivoa, ja kuitenkin muilla lapsilla on oikeus rauhallisiin päiväuniin, vaikka vanhemmat olisivat omalta lapseltaan valmiita sen eväämään.

Päivähoidossa mennään päivähoidon käytännöillä ja hoitopaikan säännöillä, yksilöllisyyttä on joissan tapauksissa mahdotonta toteuttaa, eikä ihmeitä pysty tekemään (vaikka vanhemmat sen kuvittelevat olevan helppoa niinkuin se teoriassa varmaan onkin).

Univaje ja keskiyöhön valvominen teidän perheessänne johtui varmasti aivan muista asioista kuin päiväkodissa nukutuista päiväunista. Sanon vankalla kokemuksella, että näin se useimmiten on; vika on vanhempien omassa toiminnassa. Tiedän kollegoja, jotka samaisessa tilanteissa suoraan valehtelivat vanhemmille että lapsi nukkuu nykyään vain hetken vaikka jatkoivat samaa rataa, ja arvaapa mitä? Tämä auttoi yöuniin kuin taikaiskusta! ;) Mietimme usein, kiukkuavatko vanhemmat enemmän kotona, jos tietävät lapsensa nukkuneen hyvät päikkärit ja tämä taas saa lapset levottomiksi ja päinvastoin. Mene ja tiedä, mutta näin se vaan on, ihmeellistä tosiaan! :D

Simppeliä se käytäntö oli tietysti lapsille ja tottakai myös minulle, kun ei tarvinnut selitellä vanhemmille kuin tämä selkeä käytäntö jo alkukeskustelussa. Samanlaiset simppelit säännöt oli muissakin asioissa, esim ulkoiluissa ja kerhoihin kuskailuissa. Silloin on turha marmattaa, ja hoitopaikkaa voi vaihtaa, jos ei millään meidän käytäntö jostain syystä olisi sopinut. Eikös se ole ihan simppeliä siis vanhemmillekin?

• Ghnimlpkb

Mä olen lastentarhanopettaja. Meillä kyllä herätellään lapsia vanhempien toiveiden mukaan. Homma hoidetaan hiljaksiin, eikä lasta mitenkään revitä sängystä.,en tajua miten lapsen herättäminen tunnin unien jälkeen olisi eri asia kuin saman lapsen herättäminen aamulla kesken unien ja yliväsymyksen seurauksena uudestaan kahden aikaan välipalalle.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että lapset tottuvat tähänkin unirytmiin, kun sitä toistetaan joka päivä, muutaman viikon jälkeen tunnin unien jälkeen herääminen käy melkein itsestään. Ja meillä nuorimmat heräteltävät ovat juuri noita n. neljä vuotiaita. Kyse on ihan normaalista kehitysvaiheesta, kun päikkärit alkaa pikkuhiljaa jäämään pois. Ja se, että toiset lapset heräisivät, on täyttä puppua! Unien jälkeen meillä ainakin on hiljaisen leikin aika, joka on myös hyvä tilaisuus lapselle oppia puuhastelemaan hiljaa itsekseen esim. palapelien ja kirjojen parissa. Kyllä pph:kin pystyy siinä samalla vaikka siivoilemaan. Eikö päivähoidossa kuuluisi ottaa lapsentarpeet ja kehitysasteet huomioon. Luulisi, että pph:lla olisi siihen vielä parempi tilaisuus kuin meillä päiväkodissa, kun lapsia on kuitenkin vain neljä.

• näin onkin

Vuosia sitten meillä kävi luennoimassa Erkki Tiusanen lasten päiväunista ja niiden tarpeesta. Kasvatustieteiden kandi ja hän oli perehtynyt lasten uniongelmiin.
        Älä herätä nukkuvaa lasta,äläkä koiranpentua, ettei niistä tulisi luonnevikaisia.Näin neuvoo suomalainen kansanviisaus.Jo vuosia hän oli selvittänyt päivähoitajille, miten tärkeää on oikea unirytmi ja riittävä uni.Kun lapsi jaksaa olla valveilla viitisen tuntia,on hän saavuttanut yksien päiväunien kehitysasteen.Hän tarvitsee päivällä kahden,kolmen tunnin päiväunet.Hänen mukaansa päiväunet lievittävät lasten levottomuutta,tuskaisuutta ja ahdisttuneisuutta.Parantavat keskittymiskykyä,tarkkaavaisuutta ja älyllistä suorituskykyä.
        Oma lapseni oli esikoulussa päiväkodissa ja siellä ei ketään herätelty kesken unia,eikä myöskään tuossa lähipäiväkodissa, jossa joskus työskentelen silloinkuin omat hoitolapseni ovat lomalla.

• ex-pph

"en tajua miten lapsen herättäminen tunnin unien jälkeen olisi eri asia kuin saman lapsen herättäminen aamulla kesken unien..." Kyse onkin unen eri vaiheista. Aamuyöllä ja aamulla uni on kevyempää, kuin juuri nukahtaneena.

Ja se, että muut lapset eivät heräisi, niin voin kertoa, että meidän huushollissa(3h k yhdessä tasossa) heräsivät kaikki tämän lapsen huutoon, joka piti herättää väkisin. Kaikki lapset siis olivat alle 4-vuotiaita(1v, 1,5v, 2,5v ja 3v siihen aikaan) ja tarvitsivat todellakin tarpeekseen unta! Meillä ei päiväkodissa myöskään herätellä vanhempien mielen mukaan, vaan käytäntö on ihan sama ja simppeli kuten minullakin aikoinaan oli.

"Älä herätä nukkuvaa lasta,äläkä koiranpentua, ettei niistä tulisi luonnevikaisia." Tämän lauseen olen minäkin kuullut joskus koulutuksessa, jokin vanha viisaus :)

• 12+3
        näin onkin kirjoitti:

Vuosia sitten meillä kävi luennoimassa Erkki Tiusanen lasten päiväunista ja niiden tarpeesta. Kasvatustieteiden kandi ja hän oli perehtynyt lasten uniongelmiin.
        Älä herätä nukkuvaa lasta,äläkä koiranpentua, ettei niistä tulisi luonnevikaisia.Näin neuvoo suomalainen kansanviisaus.Jo vuosia hän oli selvittänyt päivähoitajille, miten tärkeää on oikea unirytmi ja riittävä uni.Kun lapsi jaksaa olla valveilla viitisen tuntia,on hän saavuttanut yksien päiväunien kehitysasteen.Hän tarvitsee päivällä kahden,kolmen tunnin päiväunet.Hänen mukaansa päiväunet lievittävät lasten levottomuutta,tuskaisuutta ja ahdisttuneisuutta.Parantavat keskittymiskykyä,tarkkaavaisuutta ja älyllistä suorituskykyä.
        Oma lapseni oli esikoulussa päiväkodissa ja siellä ei ketään herätelty kesken unia,eikä myöskään tuossa lähipäiväkodissa, jossa joskus työskentelen silloinkuin omat hoitolapseni ovat lomalla.

Ylempänä laitoin lainauksen Tiusasen kirjasta (alkup. lainaus vauva.fi keskustelusta joltain lto:lta). Suosittelen kaikille vanhemmille ja myös hoitajille/lastentarhanopettajille.

• ersgre
        näin onkin kirjoitti:

Uskon, että tämä on hyvin toteutettavissa mikäli lapsi on KOTIHOIDOSSA eli saa nukkua kuinka pitkään tahansa aamulla. Käytännössä useat lapset joudutaan herättämään aamulla hoitoon. Toki lapsi mielellään ehkä nukkuisi vaikka kolmekin tuntia päivällä MUTTA jos seuraavana aamulla on aikainen herätys, niin vanhempi lapsi, joka on nukkunut pitkät päiväunet, ei nukahda illalla ajoissa ja on sitten aamulla todella kiukkuinen, koska YÖUNET jää lyhyiksi. Kumpi on siis edelleenkin tärkeämpää lapsen ja perheen hyvinvoinnin kannalta: hyvin nukutut yöunet vai pitkät päiväunet? Meillä muuten esikoinen on nyt tottunut nukkumaan niitä 1h päikkäreitä, tänään heräsi itse pirteänä tunnin unien jälkeen ja juuri äsken nukahti ajoissa klo 21 mennessä. Hoitaja on herättänyt lapsen tunnien unien jälkeen ja on antanut lapsen loikoilla sen jälkeen, hyvin on mennyt ja lapsi jaksanut päivän, vaikka alussa olikin vähän väsynyt ennen kuin tottui uuteen rytmiin (että yöllä nukutaan enemmän ja päivällä vähemmän). Tulipas muuten paljon keskustelua yksistä päiväunista :-) Edelleenkin olen sitä mieltä, että 4-vuotiaskin tarvitsee päiväunet, kunhan nyt ei montaa tuntia.

• lhhhh

Kyllä se varmaan riippuu lapsesta. Jotkut lapset itkee herätessään vielä viisi vuotiainakin. Lastentarhanopettajana tiedät varmasti hyvin, kuinka normaaleissa päiväkotiryhmissäkin on nykyään erityislapsia. Ja eihän siihen tarvita välttämättä erityislastakaan, joku voi vaan olla herkempi kuin muut.

• toisipain

Meilla lapset ovat aloittaneet 2,5 vuotiana esikoulun. Esikoulun ohjelmaan eivat kuulu paivaunet. Viikonloppuna & keskiviikkona nukutaan mahdollisia univelkoja pois.

• nii varmaa

"Meilla lapset ovat aloittaneet 2,5 vuotiana esikoulun."

Mitähän superlapsia sullakin muka on... :D

• toisinpain
        nii varmaa kirjoitti:

"Meilla lapset ovat aloittaneet 2,5 vuotiana esikoulun."

Mitähän superlapsia sullakin muka on... :D

ihan tavallisia lapsia, emme vain asu Suomessa.

• pööpötti4

Hei!
        Mielenkiinnostan kysyn, kuinka paljon esikoululaisia lapsienne eskarissa on. Entä kuinka pitkiä päiviä esikoulu siellä kestää?

• toisinpain
        pööpötti4 kirjoitti:

Hei!
        Mielenkiinnostan kysyn, kuinka paljon esikoululaisia lapsienne eskarissa on. Entä kuinka pitkiä päiviä esikoulu siellä kestää?

Luokassa on n. 20-25 lasta joita opettamassa on juff & assari.
        Koulupaiva on 8.45-12 ja 13.15-15.35. Lounastauoksi vanhemmat voivat hakea lapset kotiin syomaan, mutta myos koulussa voi syoda (omat evaat mukaan). Iltapaivalla lapsilla on mahdollisuus menna koulubussilla "hoitopaikkaan" tai kotiin.
        Koulussa ei nukuta paivaunia, mutta pienten luokassa on sanky jossa voi vasymyksen iskiessa ottaa torkut.
        Esikoulussa voi olla vain puolipaivaisesti, mutta suurin osa lapsista on koulussa kokonaisen paivan.
        Taalla pain jarjestetaan jo 3 vuotiaille kesaleireja (viikko poissa kotoa), vaatimuksena vain sisasiisteys (vaipattomuus)...

• nii varmaa
        toisinpain kirjoitti:

ihan tavallisia lapsia, emme vain asu Suomessa.

No sitten, esim. jenkeissä lapset menevät kouluun jo alle 5-vuotiaina mut Suomessahan on tunnetusti eri meininki ja hyvä niin.

• päiväuni

Kotona kannattaa myös yrittää tehdä jotain aktiivista esim. ulkoilla, leikkiä, käydä kävelyllä, jolloin lapsi luonnostaan väsyy ja voi helpottaa sitä illalla nukahtamista. Tiedän että pitkän työpäivän jälkeen ei välttämättä jaksaisi, mutta liikkua voi siinä kotipihalla tai kodin lähistöllä, ei tarvitse mennä mihinkään erilliseen liikuntapaikkaan. Ja iltaan selkeät rutiinit. Iltapalat, -pesut, unisadut/musiikit ja sitten valot pois ja sängystä ei enää nousta. Ja kyllähän ne lapset pomppisivat sängyistä ylös päivähoidossakin, jos siellä huoneessa ei olisi aikuista. Jos ei halua lasta silitellä, voi siellä huoneessa istua hiljaa sängyn vieressä ja läsnäololla rauhoittaa lasta.

• gfhjfghjgj

Monilla vanehmmilla on putteellistä taitoa laittaa lapsensa illalla ajoissa nukkumaan. Tutut, toisutat rutiinit, iltapäivälläkin ulkoilua ja liikutaa, kevyt iltapal ajen joka ila auttavat ongelmaan. Päiväunet eivät ole tämä ongelma, vaan yliväsynyt lapsi joka ei osaa rauhoittua nukkumaan, eivätka vanehmmat osaa sitä johdonmukiasesti hoitaa.

• ............

Millä ihmeen logiikalla esimerkiksi yhteensä kahdeksan tuntia vuorokaudessa (yöunet 6 tuntia ja päiväunet 2 tuntia) nukkuva lapsi voi olla vähemmän yliväsynyt kuin 12 tuntia vuorokaudessa (yöunet 11 tuntia ja päiväunet 1 tunti) nukkuva lapsi? Kuten täällä moni on yrittänyt epätoivoisesti toitottaa, niin joillakin lapsilla ne pitkät päiväunet VÄHENTÄVÄT yöunien määrää niin paljon, että kokonaisunimäärä jää ehkä reilustikin lyhyemmäksi päiväunien kanssa kuin ilman niitä.

Ja jos kerran vanhemmat ovat niin tyhmiä, että eivät osaa laittaa lastaan nukkumaan, mikäli tämä on nukkunut päiväunet hoidossa, niin eikö se ole jo riittävä syy jättää nukuttamatta päiväunia, jos ne samat vanhemmat oppivat niin helposti laittamaan lapsensa nukkumaan?

• Tyytyväinen

Onneksi on ex-pph. Kolmio aivan liian pieni asunto päivähoitajalle. En veisi lastani ikinä.
      Onneksi meillä on olleet hyvät hoitajat ja yhteistössä ollaan saatu kaikkien lasten kohdalla uniasiat kohdilleen. Joskus on jouduttu myös päiväunilta herättämään hoidossa, kun ilta riekuttu ja aamulla huonotuullisen väsyneen lapsen joutuu hoitoon viemään. Onneksi harvoin, kun yhteistyöllä päivähoidon kanssa nopeasti ollaan saatu lapsen kannalta oikea unirymi.

Unethan on sekaisin monesti ihan omasta syystä viikonlopun tai loman vuoksi, mutta hyvä yhteistyö on jees.

• Hoitaja5

Miksi kolmio on mielestäsi liian pieni päivähoitajalle työn tekoon?

• hyvin mahtuu

Meillä päin toimii useampia ryhmiksiä kaksioissa. Lapsia on 12 ja hoitajia 3.
        Miksi perhepäivähoitaja ei voi hoitaa neljää lasta kolmiossa?

Itse toimin pph:na suurehkossa omakotitalossa, mutta koko talo ei todellakaan ole hoitolasten käytössä. Yksi huone leikkimiseen, toinen vain ja ainoastaan nukkumiseen. Keittiössä piirrellään ja askarrellaan mutta sinne ei lapsilla ole asiaa kun laitan ruokaa. Hyvin pärjätään. Tilaa ei todellakaan tarvi enempää.

• missävika

Ei niitä lapsia aina välttämättä siellä päivähoidossa herätetä, vaikka vanhempien näin annetaan ymmärtää. Ja kas kummaa, lapsi on mennyt ihan hyvin illalla nukkumaan. Eli...

• tiedoksi..

Periaate on, että lapsi ei nuku enempää kuin unta tarvitsee. Pirteä lapsi nousee sängystä ylös itse jo tunnin päästä, kun väsynyt vielä nukkuu. Lapset nukkuvat vain tarpeeseen.

Nukkuessa tapahtuu lapsen kaikki kehitys. Ja väkisin ylös revitty lapsi kärsii herättelystä enemmän, mitä hyötyy.

• -------------

Niinpä. Ja juuri siksi olisi tärkeää saada lapsen unirytmi sellaiseksi, että YÖunet eivät kärsisi, hän saisi nukkua tarpeekseen vuorokauden aikana ja häntä ei tarvitsisi herätellä aamulla hoitoon monta tuntia liian aikaisin. Tähän pääsemiseksi täytyy joskus ehkä herätellä päiväunilta ajoissa, koska silloin saadaan muutamilla herättelyillä unirytmi kuntoon ja sitten lapsi herääkin jo ajoissa sekä päivä- että yöunilta ihan itse, saa nukuttua vuorokauden aikana tarpeeksi ja on pirteä.

Jos aikuiselta menee esimerkiksi kesäloman aikana unirytmi sekaisin siten, että nukkumaan tuleekin mentyä vasta aamuyöstä ja sitten heräillään joskus iltapäivällä, niin eikös tuokin rytmi yleensä korjata siten, että töiden alkaessa vain pakolla herätään aamulla ajoissa ja sitten ollaan väsyneenä päivä, mutta illalla uni tulee hyvin ajoissa? On aika vaikeaa mennä nukkumaan illalla ajoissa, jos on herännyt "yöunilta" muutamaa tuntia aikaisemmin, ei silloin saa unta. Mutta sitten kun on saatu se rytmi kohdalleen, niin aamuheräämiset eivät enää ole niin kauhean tuskallisia. Ihan sama se on lasten kanssa. Jos lapsen unirytmi on häiriintynyt siten, ettei hän nuku kunnolla yöllä pitkien päiväunien takia, niin on lapsen (ja koko perheen) etu, että lapsen rytmi korjataan tarvittaessa vaikka herättämällä päiväunilta aikaisemmin. Muutamien päivien jälkeen unirytmi on korjaantunut ja sitten ei toivottavasti tarvitse herätellä enää päivällä eikä aamulla.

Minusta kuulostaa todella huolestuttavalta, että päivähoidon ammattilaiset eivät tajua tällaisia perusasioita ja sitä, että lapset ovat yksilöitä. Eikä ilmeisesti kiinnosta ajatella lapsen (ja perheen) etuja, ainoastaan omaa etuaan ja helppouttaan.

• meillä menee näin tä

Meidän 2v ja risat tyttö on ainakin sellainen ,että tarvii nimenomaan 11h YÖunta (n. 21-08). Silloin hän on pirteä aamupäivän, mutta nukahtaa noin 13 aikaan helposti nukuttamatta 1-1,5h päikyille ja on taas herättyään pirteä koko illan. Jos ei nuku yöllä tarpeeksi ei mikään päiväuni sitä korvaa. Esim. jos yöuni vaan 10h ja päkyt sitten venyy 2h tai yli niin on kamalan väsy ja kiukkuinen koko päivän. (vaikkei siis herättäis päikyiltä). Vaikealta tuntuu kuvitella, että meidän muksu nukkuis vielä 4 vuotiaana 2h päivällä.

• pojoijoj

Lapsi nukkuu päivällä sen minkä tarvitsee, tai ei nuku ollenkaan jos ei unta tarvitse, silloin riittää esim puolentunnin lepohetki. Lapsenne herää nyt tunnin/puolentoista jälkneen, joten sen verran hän tarvitsee päiväunta.
        4-vuotiaana saattaa nukkua saman verran tai sitten vähemmän. Tuskin alkaa yhtäkkiä nukkumaan kahta tuntia.
        Tässä ketjussa oli kyse siitä, minkä verran kukin päiväunta tarvitsee. Joku väittää täällä, että on _pakkonukutusta_, jos lapsi päiväkodissa nukahtaa heti ja saa nukkua sen päiväuniajan kuten muutkin. Eli tavallaan pelkää, että lapsi nukahtaa pienessäkin lepohetkessä, joten lepäämään ei saisi ollenkaan laittaa, ettei rättiväsynyt lapsi "vahingossa" nukahtaisi.

• .........
        pojoijoj kirjoitti:

Lapsi nukkuu päivällä sen minkä tarvitsee, tai ei nuku ollenkaan jos ei unta tarvitse, silloin riittää esim puolentunnin lepohetki. Lapsenne herää nyt tunnin/puolentoista jälkneen, joten sen verran hän tarvitsee päiväunta.
        4-vuotiaana saattaa nukkua saman verran tai sitten vähemmän. Tuskin alkaa yhtäkkiä nukkumaan kahta tuntia.
        Tässä ketjussa oli kyse siitä, minkä verran kukin päiväunta tarvitsee. Joku väittää täällä, että on _pakkonukutusta_, jos lapsi päiväkodissa nukahtaa heti ja saa nukkua sen päiväuniajan kuten muutkin. Eli tavallaan pelkää, että lapsi nukahtaa pienessäkin lepohetkessä, joten lepäämään ei saisi ollenkaan laittaa, ettei rättiväsynyt lapsi "vahingossa" nukahtaisi.

Ei, vaan tässä ketjussa on kysymys siitä, että päiväkodeissa tunnutaan haluttavan lasten nukkuvan päivällä, ei yöllä, jolloin kuuluisi nukkua. Ja kun nukkumisrytmi muutetaan sellaiseksi, että päivällä nukutaan, niin silloin yöllä valvotaan, mikä luonnollisesti häiritsee perheen elämää ihan kohtuuttomasti. Kyllä kenet tahansa lapsen saa nukkumaan päivisin ja valvomaan öisin, jos hänen rytminsä sellaiseksi muutetaan.

Tietenkin lapsi tarvitsee unta päivällä, jos ei yöllä ole nukkunut. Se EI tarkoita sitä, että lapsen pitäisi nukkua koko päivä, jolloin seuraavakin yö menee valvomiseksi. Eikä varsinkaan sitä, että lapset nukutetaan kaikki päivät, jolloin kaikki yöt menevät hankalaksi.

Jos lapsi nukkuu yöt hyvin, niin ei kai niiden päiväunien määrällä olekaan ongelmaa ja ei kai lapset silloin tarvitsekaan päivällä unta yhtä paljon, kun on yöt kunnolla nukkunut. Aloittajan lähes nelivuotias lapsi on jo niin vanha, ettei useimmat sen ikäiset enää edes tarvitse päiväunia. Tämä johtuu ihan siitä, että he nukkuvat yöt kunnolla, joten pikkuinen rauhoittumishetki päivällä riittää. Jos aloittajan lasten hoitaja toimisi oikein, hän alkaisi rajoittaa lapsen päiväunia päivällä siten, että lapsi nukkuisi yöllä paremmin, jolloin todennäköisesti päiväunet jäisivät kokonaan (ikätasoisen tarpeen mukaan) pois lähiaikoina. Silloin hoitajan vain pitäisi uhrata lasten päivittäinen nukkuma-aika (=palkallinen työaika, jonka on saanut tähän asti pitää "vapaana") isomman lapsen kanssa olemiseen.

• gsdgdsfgddsfgdgf

Höpö höpö. Lapsi nukkuu, ja saa nukkua kun väsyttää.
      Päivähoidossa olo väsyttää ihan eri lailla kuin kotona lorvailu.
      Jos lapsi on väsynyt, niin saa nukkua. piste.

• Justjoo ja silleen

Vastaan ap:lle.
      Olen sitä mieltä että vanhempien kanssa pitää tehdä yhteistyötä, muuten tuo yksilöllisyys hoidossa ei toteudu ja on pelkkää sanahelinää.
      En ymmärrä miksei lasta joka jo melkein 4v.voi herätellä aiemmin. Tunnin unet kuulostaa ihana kohtuudelta. Eihän vanhempi ole kieltänyt unia kokonaan/lepohetkeä. Minulla hoidossa 2 lasta 4 ja 5 vuotiaat. Nousevat ylös heti kun olen saanut pienet unten maille. Iha hiljaa siirrymme toiseen huoneeseen. Luemme ja annan isoille jotain mielekästä puuhaa. Jamaikan hyvin kerkiää tiskata, pyyhkiä pöydät jajuoda sen kupillisen kahvia jalkaa lehdenkin. Kyllä ton ikäiset jo osaa touhuta itsekseen.

Taitaa nää hoitajat vain alistaa työtään ja tehdä itselleen pitkän tauon.

• hohhoijaaaaaaaata

Nimen omaan yhteistyötä, mutta yhteistyötä ei ole myöskään se, että vanhemmat sanelevat säännöt ja niitä mukisematta noudatetaan. Tällöin ei tulisi päivähoidosta mitään, kun yksi ei nukkuisi eikä leipäisi ollenkaan ja joku pitäisi herättää vartin jälkeen, seuraava puolen tunnin kuluttua jne. ja se viimeinen saisi sitten nukkua vaikka neljään asti, kun joutuu aamulla heräämään niin aikaisin. Niin ja eihän pikki Maija-Petterin tarvitse ulkoilla eikä syödä sellaista ruokaa mitä ei halua, kyllä sille aina voi antaa enemmän sitten pannukakkua välipalalla ja kyllä sille joku aikuinen pitää löytyä sisälle, kun ei haluta hänen likaavan uuden uutukaisia reimatec-haalareita ulkona. Yhteistyötäpä hyvinkin, se on joidenkin kohdalla haastavaa, mutta onneksi useimpien kanssa ihan helppoa ja toimivaa.

• pulmaa kerrakseen,

Minulla on4 lasta hoidossa 2, 5 vuotiasta ja 2 ja 4 vuotiaat sisarukset.
      Näitä nuorimmaisia vanhemmat toivoivat nukutettavan tunnin. Nukahtavat ensimmäisinä ja herätän molemmat tunnin jälkeen. Ilta-uniin se ei vakuttanut mitenkään,eli riekkuvat illalla samalla tavalla ja nyt onkin toiveena etteivät nukkuisi olleenkaan.Hankalaksi menee, koska näiden kahden vanhemmat toivovat lasten nukkuvan päiväunet ja jos nämä kaksi ovat ylhäällä niin eihän siitä tule mitään.Mitä teen?Ajattelin ehdottaa päiväkotia, mutta ainakin tällä alueella nukkuvat kaikki lapset päiväunet, jopa esikoululaiset.,

• oåkpoi

Ehdotapa kuule ihan kotihoitoa.
        Nukkumattomana eli rättiväsyneenä riekkuminen ei onnistu paikoissa, joissa on muita lapsia, ei varmasti edes päiväkodissa, saati että siellä suostuttaisiin totaaliseen lepäämättömyyteen (päivälepo kuuluu jo vasuunkin).
        Kyllä on nukkumaanmeno-ongelmat jossain ihan muualla kuin päikkäreissä tälläkin perheellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10651
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3319
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      228
      2230
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2043
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      2
      1442
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1154
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 176
      1034
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe