!!!NEUVOJA!!! käytetyn auton osto liikkeestä ja "takuu"

meesu

kävin koeajamassa autoa noin viikko sitten lauantaina liikkeessä auto oli -98 vuosimallia oleva mersu. autossa ilmeni koe ajossa vikaa myyjä "korjautti" vian ja kävin tiistaina hakemassa auton auto toimi 100km oikeen ja sama vika ilmeni uudestaan samana iltana ja samalla ilmeni että autossa on ohjaus tehostajan pumppu rikki, kardaanin tukilaakerit ja kansi paffi vuotaa.. papereita tehdessä myyjä sanoi ettei anna takuuta autosta mutta lupasi maksaa jos heti särkyy joten koska tämä menee kauheaksi käden vääntämiseksi huomenna kun vien auton liikkeeseen ja mietitään tilannetta...

JA NYT se kysymys eli onko käytetyn auton myyjällä jonkinlainen laillla määrätty vastuu korvata tämä`?

26

2086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autokauppias-xxcczzx

      Autoliikkeestä ostaessa, ostajalla on aina lain määrittelemä virhevastuu turvana.
      VIRHEVASTUU siis velvoittaa liikettä, toisin kuin yksityiseltä ostaessa, yksityisen myymässä autossa ei ole minkäänlaista virhevastuuta / takuuta.
      Samalla tuo virhevastuulaki VELVOITTAA MYÖS ASIAKASTA riittävällä tarkkuudella koeajamaan ja tarkastamaan auton.

      Täytyy kuitenkin tietää ja ymmärtää, että em. virhevastuu ei ole sama asia, kuin takuu. Itseasiassa ei lähelläkään sitä, toisin kuin usein luullaan.
      Se ei kata / velvoita autoliikettä korvaamaan mitään "normaalista kulumisesta" johtuvia vikoja.

      Sinun tapauksessasi "normaaliin kulumiseen" 15-vuotiaassa mersussa (luultavasti vielä ajettukin 350-600tkm?) kuuluu jo lähes kaikki autossa; käytännössä on "normaalia kulumista" että mikä tahansa osa voi hajota milloin tahansa, eli virhevastuun turva on melko pieni ja koeajollasi suurin merkitys.

      Myyjäliike on tapauksessasi aivan oikein ja lakien mukaan sanonutkin, että takuuta ei ole. Ilmeisen hyvänä autokauppiaana kuitenkin antoi "suullisen lupauksen", että voisi ottaa osaa vikoihin, jos niitä nyt ihan heti tulee.
      Sitä kutsutaan alalla "GOODWILL" -osanotoksi. Eli lain mukaan ei olisi mikään pakko ottaa osaa vikojen korjauksiin, mutta hyvässä hengessä autokauppias tahtoo olla reilu ja maksaa / korjauttaa ainakin osan vioista.

      Asiassa ei ole mitään "käden vääntämisen" aiheita. Kun myyjä on lupautunut osaaottamaan, ilmoittele hänelle reippaasti ja ASIALLISESTI mitä on vialla ja kysy miten tahtoo osaa ottaa.
      Jos asenteellasi VAADIT ja UHKAILET, voin melkolailla taata, ettei ota osaa eurollakaan. Jos olet todella asiallinen, saattaa tietää korjaamot ja osien hankintapaikat niin edullisesti, että ei maksa hänelle eikä sinullekaan juuri mitään saada autosi parempaan kuntoon, kuin ostonhetkellä olikaan.

      • Satuja taisi päästä

        Paskan vitut mitään vastuita ole.

        Kuluttajavalituslautakunnankin sanotaan olevan mukamas ostajan turvana liikkestä ostettaessa,mutta nämäa lausunnot joita se antaa
        on pelkästään ohjeellisia joista autokaupan niin haluessaan kannata mitään välittää.


      • autokauppias-xxcczzx
        Satuja taisi päästä kirjoitti:

        Paskan vitut mitään vastuita ole.

        Kuluttajavalituslautakunnankin sanotaan olevan mukamas ostajan turvana liikkestä ostettaessa,mutta nämäa lausunnot joita se antaa
        on pelkästään ohjeellisia joista autokaupan niin haluessaan kannata mitään välittää.

        Aina on virhevastuulaki turvana, kun auton ostaa autoliikkeestä. Sitä et edes sinä katkeran itkuisilla kommenteillasi voi muuttaa miksikään.

        Suomessa on n. 2000kpl autoliikkeitä. Ne tekevät n. 500 000kpl käytetyn auton autokauppoja/vuosi.

        Jokaisella näistä 2000:sta autoliikkeestä osuu joskus kohdalleen (toisille useammankin kerran/vuosi) sellainen autokauppatapahtuma, jossa asiakas kokee olevansa vahingonkorvaukseen/hyvitykseen oikeutettu.
        Näissä tapauksissa autoliikkeet yli 50% tapauksissa (veikkaisin 80%:sti) sopii asiakkaan kanssa suoraan asian, ilman kuluttajaneuvojaakin.
        Lopuissa tapauksissa, joita autoliike ei siis ihan purematta niele ja korvaile suoraan omalla päätöksellään, asiakkaalla on oikeus käyttää kuluttajaoikeusneuvojan palveluita asian selvittämiseksi.
        Jos kuluttajaoikeusneuvojalta tulee suositus (esim. virheen korjaaminen 50%-50% kulut jakaen), tätä suositusta 99%:sti autoliikkeet myös noudattavat.

        Virhevastuulaki ja kuluttajansuoja siis toimii, kun autoliike on myyjänä.

        Ne muutamat kymmenet tapaukset/vuosi, joissa autoliike ei suostu korvaamaan selkeässä virhetapauksessa mitään tai oikeutta joutuu asiakas hakemaan oikeusteitse, eivät toki ole koko totuus autoliikkeistä ja tavoistaan toimia virhetilanteissa.

        Tämän virhevastuu-turvan lisäksi, vähänkään tulevaisuuteen katsova ja jatkoa suunnitteleva autoliike haluaa mieluummin tyytyväisen, kuin happaman asiakkaan. Heille kunnostetaan/korvagtaan vikoja, jotka eivät edes korvattavaksi kuuluisi. Tämä on GOODWILL-osanottoa, jolla asiallinen asiakas pyritään asiallisella asioidenhoidolla myös pitämään asiakkaana mahdollisesti jatkossakin.

        Kaikkia ei voi pitää onnellisena, joten jokaisella autoliikkeellä on 100% varmasti myös huonoa palvelua ja suuria pettymyksiä kokeneita (entisiä) asiakkaita.
        Autoliikkeen asiakkaatkin kun ovat vain ihmisiä. Sekaan mahtuu heissäkin täysiä prseenreikiä/itkupillejä/ammattivalittajia/suoranaisia huijareita ja mielipuolia, joille ei voi missään järjellisyyden rajoissa olla mieliksi, vaikka haluaisikin.
        Tällaisen asiakkaan kanssa käykin usein niin, että loputtoman korjaus-/korvauskierteen "haistaessaan" autokauppiaan kannattaa mieluummin olla korvaamatta sitä ensimmäistäkään "goodwill"-ongelmaa ja antaa oikeuden päättää kuka korvaa, missämäärin vastuita jaetaan ja lakia luetaan.
        Oikeuteen asti meneviä tapauksia on todella häviävän pieni määrä, kun muistaa n. 500 000kpl tapahtuneita käytetyn auton kauppoja/vuosi autoliikkeissä yhteensä.

        Virhevastuulaki ja kuluttajansuoja siis toimii, kun autoliike on myyjänä.


    • meesu

      kävin viemässä mersun tänään liikkeeseen myyjä aikoi katsoa auton huomenna kun saapuu töihin.. jäämme tarkkailemaan tilannetta. ja eikö se ole ns "asiakkaa harhaan johdattamista" jos ei kerrota vioista jotka on tiedossa en sitten tiedä tiesivätkö liikkeessä että kansi vuotaa koska tämä ilmeni minullekkin pakkas aamuna -24 että kannen välistä valuu vesi ja edellisiä jälkiä ei ollut koska moottori oli pesty.. JA RANNUT OVAT VARMASTI PISTÄNEET SILMÄÄN sitä joka on konehuoneen pessyt on sen verta näköisällä paikalla..

      • autokauppias-xxcczzx

        ??
        Aloituksessa puhuit ilmaisulla "kansi paffi vuotaa" ,eikö niin?

        Se tarkoittaa alan kielellä, että autossa on kansivika, joka taas tarkoittaa yleensä sitä, että kansipahvi vuotaa joko öljyä vesitilaan tai vettä öljyn sekaan... ei tokikaan sitä, jos 350-600tkm ajettu auto hikoilee öljyä jostain tiivisteen välistä moottorin ulkopuolelle.
        (Se jos mikä, on täysin normaalia kulumista 15-vuotiaassa / puolimiljoonaakilometriä ajetussa autossa...)

        Joka tapauksessa, aloituksessa jo oli viitteitä ja tämä vastauksesi varmistaa sen, että asenteesi on prseestä. Olet normaali ostokrapulainen vanhan auton ostaja, joka nyt kuvittelee, että autokauppias korjailee halvalla myymänsä auton sinulle uudenveroiseksi ilmaiseksi.
        Kuten jo sanoinkin;
        Jos asenteellasi VAADIT ja UHKAILET, voin melkolailla taata, ettei ota osaa eurollakaan.

        Eli jos kauppiaan petoksentekijäksi haukkumisasenteesi jatkuu tai vieläpä paheneekin, makselet luultavimmin ihan itse paffisi ja tukilaakerisi... tilailet mistä haluat, asennutat missä haluat ja kokonaan omilla rahoillasi.
        Sinun autosihan se on?

        Asiallisella asenteella goodwill-henkinen kauppias olisi osat hankkinut edullisesti esim. pumppu 100euroa, rättilaakeri 50euroa ja paffi (jos siis todella kansipahvin vaihto, eikä joku muu "paffi") asennettuna tiivisteineen n.300euroa.
        Kokonaiskulut max.500euroa töineen, josta sinulle vaikkapa 50% maksettavaksi.
        Huom!
        Nämä yllämainitut siis goodwill, mikään laki ei velvoita osaa ottamaan em. kuluihin, jotka tapauksessasi (15-vuotias auto, ehkäpä jo 500tkm ajettu) kuluvia osia.

        Mutta jatka toki asenteellisuuttasi, niin maksat helposti 500-1000euroa ja ihan itse.


      • meesu
        autokauppias-xxcczzx kirjoitti:

        ??
        Aloituksessa puhuit ilmaisulla "kansi paffi vuotaa" ,eikö niin?

        Se tarkoittaa alan kielellä, että autossa on kansivika, joka taas tarkoittaa yleensä sitä, että kansipahvi vuotaa joko öljyä vesitilaan tai vettä öljyn sekaan... ei tokikaan sitä, jos 350-600tkm ajettu auto hikoilee öljyä jostain tiivisteen välistä moottorin ulkopuolelle.
        (Se jos mikä, on täysin normaalia kulumista 15-vuotiaassa / puolimiljoonaakilometriä ajetussa autossa...)

        Joka tapauksessa, aloituksessa jo oli viitteitä ja tämä vastauksesi varmistaa sen, että asenteesi on prseestä. Olet normaali ostokrapulainen vanhan auton ostaja, joka nyt kuvittelee, että autokauppias korjailee halvalla myymänsä auton sinulle uudenveroiseksi ilmaiseksi.
        Kuten jo sanoinkin;
        Jos asenteellasi VAADIT ja UHKAILET, voin melkolailla taata, ettei ota osaa eurollakaan.

        Eli jos kauppiaan petoksentekijäksi haukkumisasenteesi jatkuu tai vieläpä paheneekin, makselet luultavimmin ihan itse paffisi ja tukilaakerisi... tilailet mistä haluat, asennutat missä haluat ja kokonaan omilla rahoillasi.
        Sinun autosihan se on?

        Asiallisella asenteella goodwill-henkinen kauppias olisi osat hankkinut edullisesti esim. pumppu 100euroa, rättilaakeri 50euroa ja paffi (jos siis todella kansipahvin vaihto, eikä joku muu "paffi") asennettuna tiivisteineen n.300euroa.
        Kokonaiskulut max.500euroa töineen, josta sinulle vaikkapa 50% maksettavaksi.
        Huom!
        Nämä yllämainitut siis goodwill, mikään laki ei velvoita osaa ottamaan em. kuluihin, jotka tapauksessasi (15-vuotias auto, ehkäpä jo 500tkm ajettu) kuluvia osia.

        Mutta jatka toki asenteellisuuttasi, niin maksat helposti 500-1000euroa ja ihan itse.

        olin asiallinen liikkeessä ja sain asian mukaista palvelua. kun nyt muutenkaan EI ole kyse uudesta autosta niin tottakai niissä on vikoja ja kuluvissa osissa varsinkin, mutta kun autossa on kansi vuotanut vettä ulos päin jo ennestään mutta jäljet oli pesty pois ja pakkasnestehän on siitä jännää että mitä kovempi pakkanen sitä notkeampaa se on eli ei ollut vuoto jälkiä autoa tutkittaessa koska ne oli ns "pimitetty" ...


      • meesu
        autokauppias-xxcczzx kirjoitti:

        ??
        Aloituksessa puhuit ilmaisulla "kansi paffi vuotaa" ,eikö niin?

        Se tarkoittaa alan kielellä, että autossa on kansivika, joka taas tarkoittaa yleensä sitä, että kansipahvi vuotaa joko öljyä vesitilaan tai vettä öljyn sekaan... ei tokikaan sitä, jos 350-600tkm ajettu auto hikoilee öljyä jostain tiivisteen välistä moottorin ulkopuolelle.
        (Se jos mikä, on täysin normaalia kulumista 15-vuotiaassa / puolimiljoonaakilometriä ajetussa autossa...)

        Joka tapauksessa, aloituksessa jo oli viitteitä ja tämä vastauksesi varmistaa sen, että asenteesi on prseestä. Olet normaali ostokrapulainen vanhan auton ostaja, joka nyt kuvittelee, että autokauppias korjailee halvalla myymänsä auton sinulle uudenveroiseksi ilmaiseksi.
        Kuten jo sanoinkin;
        Jos asenteellasi VAADIT ja UHKAILET, voin melkolailla taata, ettei ota osaa eurollakaan.

        Eli jos kauppiaan petoksentekijäksi haukkumisasenteesi jatkuu tai vieläpä paheneekin, makselet luultavimmin ihan itse paffisi ja tukilaakerisi... tilailet mistä haluat, asennutat missä haluat ja kokonaan omilla rahoillasi.
        Sinun autosihan se on?

        Asiallisella asenteella goodwill-henkinen kauppias olisi osat hankkinut edullisesti esim. pumppu 100euroa, rättilaakeri 50euroa ja paffi (jos siis todella kansipahvin vaihto, eikä joku muu "paffi") asennettuna tiivisteineen n.300euroa.
        Kokonaiskulut max.500euroa töineen, josta sinulle vaikkapa 50% maksettavaksi.
        Huom!
        Nämä yllämainitut siis goodwill, mikään laki ei velvoita osaa ottamaan em. kuluihin, jotka tapauksessasi (15-vuotias auto, ehkäpä jo 500tkm ajettu) kuluvia osia.

        Mutta jatka toki asenteellisuuttasi, niin maksat helposti 500-1000euroa ja ihan itse.

        MUTTA eikö minulla ole oikeus purkaa kauppa tämmöisessä tilanteessa? onko se joku 14pv palautus oikeus tms?


      • meesu
        autokauppias-xxcczzx kirjoitti:

        ??
        Aloituksessa puhuit ilmaisulla "kansi paffi vuotaa" ,eikö niin?

        Se tarkoittaa alan kielellä, että autossa on kansivika, joka taas tarkoittaa yleensä sitä, että kansipahvi vuotaa joko öljyä vesitilaan tai vettä öljyn sekaan... ei tokikaan sitä, jos 350-600tkm ajettu auto hikoilee öljyä jostain tiivisteen välistä moottorin ulkopuolelle.
        (Se jos mikä, on täysin normaalia kulumista 15-vuotiaassa / puolimiljoonaakilometriä ajetussa autossa...)

        Joka tapauksessa, aloituksessa jo oli viitteitä ja tämä vastauksesi varmistaa sen, että asenteesi on prseestä. Olet normaali ostokrapulainen vanhan auton ostaja, joka nyt kuvittelee, että autokauppias korjailee halvalla myymänsä auton sinulle uudenveroiseksi ilmaiseksi.
        Kuten jo sanoinkin;
        Jos asenteellasi VAADIT ja UHKAILET, voin melkolailla taata, ettei ota osaa eurollakaan.

        Eli jos kauppiaan petoksentekijäksi haukkumisasenteesi jatkuu tai vieläpä paheneekin, makselet luultavimmin ihan itse paffisi ja tukilaakerisi... tilailet mistä haluat, asennutat missä haluat ja kokonaan omilla rahoillasi.
        Sinun autosihan se on?

        Asiallisella asenteella goodwill-henkinen kauppias olisi osat hankkinut edullisesti esim. pumppu 100euroa, rättilaakeri 50euroa ja paffi (jos siis todella kansipahvin vaihto, eikä joku muu "paffi") asennettuna tiivisteineen n.300euroa.
        Kokonaiskulut max.500euroa töineen, josta sinulle vaikkapa 50% maksettavaksi.
        Huom!
        Nämä yllämainitut siis goodwill, mikään laki ei velvoita osaa ottamaan em. kuluihin, jotka tapauksessasi (15-vuotias auto, ehkäpä jo 500tkm ajettu) kuluvia osia.

        Mutta jatka toki asenteellisuuttasi, niin maksat helposti 500-1000euroa ja ihan itse.

        ja sanon nyt vielä kerran että uudesta autostahan ei ole kyse ei tietenkään ja viat kuuluu asiaan koska vanha on aina vanha, mutta auto ei todellakaan ollut minulle halpa hankinta.. ja myyjä kehui sitä että kuinka toimii hienosti ja EI VUODA öljyjä ja nesteitä minusta se että vettä valuu norona on ihan eri asia kuin se että pikkusen hikoilee.. olenko ihan väärässä?

        tämä on toki ymmärrettävää tietokone vian kanssa kun ne on niin henkimailman juttuja että vika ei ole ilmennyt koe ajossa silloin kun sinne on antureita vaihdettu auto on toiminut sen jälkeen hienosti ilman ongelmia. mutta minusta tuntuu että vikaa ei saatu korjattua jos auto kesti alle 200km remonttin jälkeen vaikka se luvattiin... olenko taas väärässä?


      • autokauppias-xxcczzx
        meesu kirjoitti:

        MUTTA eikö minulla ole oikeus purkaa kauppa tämmöisessä tilanteessa? onko se joku 14pv palautus oikeus tms?

        Autokaupoissa ei ole palautusoikeutta, ei 8 eikä 14 vrk... postimyynnissä kuten HobbyHall tmsv. on palautusoikeus.
        Autokauppa ei ole HobbyHall.


      • autokauppias-xxcczzx
        meesu kirjoitti:

        ja sanon nyt vielä kerran että uudesta autostahan ei ole kyse ei tietenkään ja viat kuuluu asiaan koska vanha on aina vanha, mutta auto ei todellakaan ollut minulle halpa hankinta.. ja myyjä kehui sitä että kuinka toimii hienosti ja EI VUODA öljyjä ja nesteitä minusta se että vettä valuu norona on ihan eri asia kuin se että pikkusen hikoilee.. olenko ihan väärässä?

        tämä on toki ymmärrettävää tietokone vian kanssa kun ne on niin henkimailman juttuja että vika ei ole ilmennyt koe ajossa silloin kun sinne on antureita vaihdettu auto on toiminut sen jälkeen hienosti ilman ongelmia. mutta minusta tuntuu että vikaa ei saatu korjattua jos auto kesti alle 200km remonttin jälkeen vaikka se luvattiin... olenko taas väärässä?

        Tavallaan siis olet ymmärtävinäsi, mutta et ymmärrä kuitenkaan?
        Auto on aina "kallis" hankinta ja suosittelenkin, että ostaa sellaisen auton, johon on varaa ja mielellään niin, että on varaa korjauksiinkin vaikka heti, jos huono tuuri käy (kuten sinulla ilmeisesti on käynyt) ja autoon tulee hetimiten jotain laitettavaa.
        Toinen mitä suosittelen on esim. autotohtori tms. luotettava paikka, jossa käyttää "kallista" hankintaa ennen ostoa, jos omat taidot ei riitä auton kunnon arviointiin.

        Sanoit:
        "...viat kuuluu asiaan koska vanha on aina vanha, mutta auto ei todellakaan ollut minulle halpa hankinta.. ja myyjä kehui sitä että kuinka toimii hienosti ja EI VUODA öljyjä ja nesteitä..."

        Kyllä; 15-vuotias auto voi hajota mistä osaltaan tahansa, milloin tahansa. Nyt se on hajonnut melkolailla heti oston jälkeen (mikä on todella harmillista, ymmärrän) ja kun takuuta ei ole, eikä palautusoikeutta, sinun on auton omistajana korjattava auto jos sillä aiot ajella.
        Olet varmaankin suorittanut ennen ostoa ostajan velvollisuuden kuluttajalain virhevastuulakia ajatellen, eli suorittanut riittävän koeajon ja riittävän auton tarkastuksen ennen ostopäätöstä?
        Virhevastuissa ostajan kohdalla velvollisuuksia ja mm. lause:
        "Et voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai ominaisuuteen, joka sinun olisi tullut huomata normaalissa koeajossa ja tarkastuksessa."

        Mutta voihan olla, ainakin aloituksesi perusteella mitä autokauppias on sinulle sanonut, että autokauppias tahtoo olla reilu ja ottaa osaa goodwill-henkisesti autosi kunnostuksiin.


      • meesu
        autokauppias-xxcczzx kirjoitti:

        Autokaupoissa ei ole palautusoikeutta, ei 8 eikä 14 vrk... postimyynnissä kuten HobbyHall tmsv. on palautusoikeus.
        Autokauppa ei ole HobbyHall.

        eeipä tietenkään mutta jostakin minä senkin bongasin että sen saa palauttaa hyvä kun viitsit selventää!


      • tietäjä
        autokauppias-xxcczzx kirjoitti:

        ??
        Aloituksessa puhuit ilmaisulla "kansi paffi vuotaa" ,eikö niin?

        Se tarkoittaa alan kielellä, että autossa on kansivika, joka taas tarkoittaa yleensä sitä, että kansipahvi vuotaa joko öljyä vesitilaan tai vettä öljyn sekaan... ei tokikaan sitä, jos 350-600tkm ajettu auto hikoilee öljyä jostain tiivisteen välistä moottorin ulkopuolelle.
        (Se jos mikä, on täysin normaalia kulumista 15-vuotiaassa / puolimiljoonaakilometriä ajetussa autossa...)

        Joka tapauksessa, aloituksessa jo oli viitteitä ja tämä vastauksesi varmistaa sen, että asenteesi on prseestä. Olet normaali ostokrapulainen vanhan auton ostaja, joka nyt kuvittelee, että autokauppias korjailee halvalla myymänsä auton sinulle uudenveroiseksi ilmaiseksi.
        Kuten jo sanoinkin;
        Jos asenteellasi VAADIT ja UHKAILET, voin melkolailla taata, ettei ota osaa eurollakaan.

        Eli jos kauppiaan petoksentekijäksi haukkumisasenteesi jatkuu tai vieläpä paheneekin, makselet luultavimmin ihan itse paffisi ja tukilaakerisi... tilailet mistä haluat, asennutat missä haluat ja kokonaan omilla rahoillasi.
        Sinun autosihan se on?

        Asiallisella asenteella goodwill-henkinen kauppias olisi osat hankkinut edullisesti esim. pumppu 100euroa, rättilaakeri 50euroa ja paffi (jos siis todella kansipahvin vaihto, eikä joku muu "paffi") asennettuna tiivisteineen n.300euroa.
        Kokonaiskulut max.500euroa töineen, josta sinulle vaikkapa 50% maksettavaksi.
        Huom!
        Nämä yllämainitut siis goodwill, mikään laki ei velvoita osaa ottamaan em. kuluihin, jotka tapauksessasi (15-vuotias auto, ehkäpä jo 500tkm ajettu) kuluvia osia.

        Mutta jatka toki asenteellisuuttasi, niin maksat helposti 500-1000euroa ja ihan itse.

        Sinä olet se goodwill hörhö jobbari tällä palstalla joka suoltaa joka ketjuun samaa paskaa. Jos auto hajoaa tuolla lailla hetimiten, on myyjä vastuussa vioista koska ne ilmestyivät kuuden kk:n sisällä ostosta ja jolloin katsotaan, että ne viat on ollu jo ostaessa, joten myyjä velvollinen korjaamaan.

        Jos auto tulee olennaisesti parempaan kuntoon, kuin se ostohetkellä olisi kunnossa ollessaan ollut (uusia osia) joutuu asiakas osallistumaan korjauksiin.

        Ovelasti yrität täällä pistää kaikki liikkeiden goodwilliin, jota ei ole olemassakaan. Kyllä se on virhevastuu mikä niilä on ja josta valitettavan usein luistetaan.


    • Apukoulunko käynyt?

      "papereita tehdessä myyjä sanoi ettei anna takuuta"

      Mikähän tuosta sinulla jäi ymmärtämättä?
      ...vaikkakin täysälyisellehän tuo on käytetyssä autossa toki jo sanomattakin selvä asia...

      • meesu

        sinä et taas puolestaan osaa lukea......

        tai en osaa selittää tarpeeksi hyvin että ymmärrät?


    • meesu

      siis tarkoitan nyt sitä että ei antanut mitään erityistä takuuta esim tiettyä kilometri määrä jnejne mutta kun auto ostettiin ehjänä ja siinä ilmeni vikoja SAMANA ILTANA joita myyjä ei ole maininnut mutta jotka olivat autossa ostohetkellä

      • meesu

        ja nyt joku keksii syyttää minu siitä että en tutkinut autoa huolella mutta ei tutkin sen niin huolella kun pystyi vaan huonopa sitä on ruveta muttereiksi ruuvvaamaan pihalle ja katsomaan sitten ei sitä autoa nyt pysty päivätolkulla koe ajamaan että viat ilmenisivät....


      • autokauppias-xxcczzx

        Sanoit tuossa ylempänä:
        "olin asiallinen liikkeessä ja sain asian mukaista palvelua."

        Hyvä. Jatka samalla asiallisella linjalla, niin autokauppiaskin saattaa jatkaa asiallisella linjallaan ja ottaa osaa sinun autosi kunnostuksiin.
        Lain mukaan (sitähän sinä aloituksessa kysyitkin) virhevastuulakia noudatetaan ja se jos mikä on tulkinnanvaraisuuksia täynnä. Veikkaisin, että 15-vuotias MB (ajettukin ehkä 500tkm?) on senverran ehtoopuolella, että kuluttajasuoja on melkolailla pieni.
        Tapauksessasi autokauppias on kuitenkin kauppaa tehdessä ollut reilu ja lupautunut vikoihin osaaottamaan "jos heti särkyy", joten asiallisesti käyttäytyessäsi saattaa lupauksensa pitääkin.
        Lain mukaan pakko ei ole, auto on sinun ja yksin sinun, takuuta ei ole ja tapauksessasi (auton ikä ja ajomäärä) virhevastuutkin melko olemattomat.
        Jos autosi olisikin 2008 eikä 1998, ajettu 50tkm eikä 500tkm, asia olisikin aivan toisin.


      • meesu
        autokauppias-xxcczzx kirjoitti:

        Sanoit tuossa ylempänä:
        "olin asiallinen liikkeessä ja sain asian mukaista palvelua."

        Hyvä. Jatka samalla asiallisella linjalla, niin autokauppiaskin saattaa jatkaa asiallisella linjallaan ja ottaa osaa sinun autosi kunnostuksiin.
        Lain mukaan (sitähän sinä aloituksessa kysyitkin) virhevastuulakia noudatetaan ja se jos mikä on tulkinnanvaraisuuksia täynnä. Veikkaisin, että 15-vuotias MB (ajettukin ehkä 500tkm?) on senverran ehtoopuolella, että kuluttajasuoja on melkolailla pieni.
        Tapauksessasi autokauppias on kuitenkin kauppaa tehdessä ollut reilu ja lupautunut vikoihin osaaottamaan "jos heti särkyy", joten asiallisesti käyttäytyessäsi saattaa lupauksensa pitääkin.
        Lain mukaan pakko ei ole, auto on sinun ja yksin sinun, takuuta ei ole ja tapauksessasi (auton ikä ja ajomäärä) virhevastuutkin melko olemattomat.
        Jos autosi olisikin 2008 eikä 1998, ajettu 50tkm eikä 500tkm, asia olisikin aivan toisin.

        kiitos suuresti! nyt alan olemaan jo vähän kartalla asiasta yritin netistä tutkia pykäliä tämmöisille tilanteille vaan kun ovat sen verta ristiriitaisia että yrittää nyt niitä ymmärtää..

        elikkä kaikki aikalailla omasta käyttäytymisestä kiinni liikkeen ei ole pakko korvata tätä. pidetäämpä mielessä kiitoksia! ja hyvää joulun odotusta!


      • autokauppias-xxcczzx
        meesu kirjoitti:

        kiitos suuresti! nyt alan olemaan jo vähän kartalla asiasta yritin netistä tutkia pykäliä tämmöisille tilanteille vaan kun ovat sen verta ristiriitaisia että yrittää nyt niitä ymmärtää..

        elikkä kaikki aikalailla omasta käyttäytymisestä kiinni liikkeen ei ole pakko korvata tätä. pidetäämpä mielessä kiitoksia! ja hyvää joulun odotusta!

        Ole hyvä ja samoin; Hyvää Joulun odotusta.

        JOS kuitenkin tuntuu, että et saanut reilua palvelua kun autoliikkeen kanssa asioit, voit aina kysyä neuvoa kuluttajaneuvojalta. Sieltä neuvovat kyllä miten pitäisi toimia ja tarvittaessa ottavat myyjäliikkeeseen yhteyttä asian sovittelun "välikätenä".

        Tätä oikeuttahan sinulla ei ole, jos ostat yksityishenkilöltä ostat, eli VIRHEVASTUULAKI toimii aina, kun ostaa autonsa autoliikkeestä.


    • na-b

      Lieneekö kyseessä c-sarjan bensamersu, tarkemmin c 180? Niissä koneissa on tyyppivikana vesivuoto, yleensä kannen etupuolelta. Vaivaa voi korjata kiristämällä kannenpultteja, mutta muutama pultti on hankalassa paikassa, eikä niitä voi kiristää ilman purkamista.

    • sd3e4r

      Tuskin on kansipahvi jos vesi norona tulee ulos. Olisko vesipumppu.

    • Kerrokerrokuvastin..

      No? Miten kävi?
      Ottiko autoliike osaa 15-vuotiaan 500000km ajetun auton korjauksiin?

      • meeesu

        JEP! liike otti osaa korjaus kustannuksiin ja korjautti auton ja lasku meni puoliksi samalla laitattivat pari pikku vikaa mitkä olin sanonut olevani valmis itse korjaamaan. täytyy kyllä hattua nostaa rinta juopille


      • Valetta.
        meeesu kirjoitti:

        JEP! liike otti osaa korjaus kustannuksiin ja korjautti auton ja lasku meni puoliksi samalla laitattivat pari pikku vikaa mitkä olin sanonut olevani valmis itse korjaamaan. täytyy kyllä hattua nostaa rinta juopille

        Kiva.
        Sitten kun lopettelet vielä valheesi ja kerrot, mistä Joupin myymälästä on myyty -98 mersu joulukuussa 2012?
        Kiitos.


    • meeesu

      en kai mää nyt huumorilla täälä kirjottele !?

      • Valetta edelleenkin.

        Kiva.
        Sitten kun lopettelet vielä valheesi ja kerrot, mistä Joupin myymälästä on myyty -98 mersu joulukuussa 2012?
        Kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe