Onnistuin murtamaan varpaani eilen. Iskin sen vahingossa kaapin kulmaan kotona puuhaillessani. Kuului rusahdus ja tähtiä vilisi silmissä, niin paljon sattui. Laittelin heti kylmää ja koholle.
Tänään kävin lääkärissä, varvas kuvattiin ja kyllä, se on murtunut siististi koko pikkuvarpaan luu, aivan varpaan tyvestä, vähän matkaa jalkapöytään päin.
Hemmetin kipeä on. Se nyt sitten teipattiin kiinni vierusvarpaaseen ja pitäis pitää näin pari viikkoa. Ens viikolla kontrolliröntgen, että on lähtenyt luutumaan oikein.
Kaipaisin samasta vaivasta kärsineiltä / tietäviltä kommentteja, miten parantumista voi edesauttaa? Pitkä joululomat ovat tässä aluillaan, joten harmittaa suunnattomasti, että teloin jalan. Ei siis kestä lainkaan varata painoa jalalle, kenkää ei voi edes yrittää jalkaan, kun sattuu niin älyttömästi. Lääkäri ei puhunut suomea käytännössä lainkaan, joten hänestä ei ollut apua. Miten nopeasti tällaisen pitäisi parantua kävelykuntoon, entä normaaliksi? Milloin uskaltaa alkaa liikkua, jos jossain vaiheessa saisi kengän jalkaan?
Eniten kiinnostaa, joko tämä jouluksi on kunnossa? Ja missä vaiheessa turvotus / tunnottomuuden ja kylmäämisen tunne jalassa helpottavat?
Pliis, vastailkaahan, jos osaatte neuvoa :)
Varvasmurtuma - mikä auttaa parantumista?
17
39464
Vastaukset
- LLL
kivun helpottaminen tarkoittaa paranemista ja kun arkuus on loppunut on myös parantunut riittävästi.
vältä kipua -- väljä kenkä, sopiva teippaus naapurivarpaaseen jne.
kuvia ei yleensä tarvitse ottaa seurannassa ellei ole jotain ongelmaa.
paranemisaika on yksilöllinen - toimistotöihin pystyy yleensä muutaman päivä- viikon kuluessa, arkuus säilyy 2-5 viikkoa. - Tonttu
Nyt löytyi apu, mikä jelppaa ulkona liikkumisessa. Talvicrocsit!
En olis kyllä ikinä uskonu laittavani moisia jalkaani, mutta tuli kokeiltua ja aivan mahtavat tossa kipeässä jalassa.
Normikenkäänhän tuota jalkaa ei saa millään (yritetty on ja sattu niin samperisti pelkkä yrittäminen), mutta tuohon crocsiin sai aika helposti. Leveä lesti on muutenkin nyt hyvä, ei purista rikkinäistä pikkuvarvasta.
Suosittelen muillekin varvaspotilaille! Pääsee ulos kotoa edes vähän.- ukko.
Älä rasita liikaa. Paranee nopeammin ja riittävällä D-vitamiinilla.
- Tonttu
ukko. kirjoitti:
Älä rasita liikaa. Paranee nopeammin ja riittävällä D-vitamiinilla.
Juu, en toki. Pääasiassa lepäilen sisällä ihan rauhakseen, mutta nyt pääsen sentään käymään pihalla happea haukkaamassa ja pienille kauppareissuille auton kyydissä. Hullukshan tässä tulis, jos joutuis vain neljän seinän sisällä olemaan. Vaikka toki ei tässä paljon liikuta.
- varvasmurtuma
Tonttu kirjoitti:
Juu, en toki. Pääasiassa lepäilen sisällä ihan rauhakseen, mutta nyt pääsen sentään käymään pihalla happea haukkaamassa ja pienille kauppareissuille auton kyydissä. Hullukshan tässä tulis, jos joutuis vain neljän seinän sisällä olemaan. Vaikka toki ei tässä paljon liikuta.
mulla myös varvas murtui puolitosita viikkoa sitten. Haluaisin tietää, kauan kestää että pääsee kävelemään normaalisti? Nyt kävelen linkkaamalla. Hidasta touhua... Lääkäri sanoi, että hyvälaatuinen murtuma varpaan tyvessä, jatkuu jalkapöytään.
Olen välillä teipannut maalarinteipilla viereiseen varpaaseen, välillä antanut olla. Turvonnut on vielä. - kestää.
varvasmurtuma kirjoitti:
mulla myös varvas murtui puolitosita viikkoa sitten. Haluaisin tietää, kauan kestää että pääsee kävelemään normaalisti? Nyt kävelen linkkaamalla. Hidasta touhua... Lääkäri sanoi, että hyvälaatuinen murtuma varpaan tyvessä, jatkuu jalkapöytään.
Olen välillä teipannut maalarinteipilla viereiseen varpaaseen, välillä antanut olla. Turvonnut on vielä.Viikkoja kestää.
Ihan yksilöllistä.
Muista riittävä D-vitamiini, joka vahvistaa luita eli 50-125µg/vrk - .........
kestää. kirjoitti:
Viikkoja kestää.
Ihan yksilöllistä.
Muista riittävä D-vitamiini, joka vahvistaa luita eli 50-125µg/vrkEihän se auta enää jos varvas on murtunut. Itsekin syön aivan riittävästi D-vitamiinias eikä luissa ole osteoporoosia, silti varvas murtui tapaturmassa. Luut murtuu vaikka olisi terästä jos sikseen tulee.
- OliverAhola022
Joo mursin varpaan tänää on kyllä iha sairaa kipee.. Skuuttailessa tlrmäsin vhä isompaa jätkää..Nenää sattu ja huomasun et varvas oku hirveen turvonnu. OISKO MURTUMA?
- 100µg
Auttaa se jatkossa.
Kaikkien pitää syödä D-vitamiinia runsaasti.- Tarkkuutta neuvoihin
Vaarallinen ohje! Liiallinen D-vitamiini on vaarallista, maksimiannosta ei saa ylittää.
Nyt ollaan harkitsemassa ohjearvojen korottamista. D-vitamiinin ansio luunmurtumien torjuntaan perustuu siihen että kun vitamiinitaso on hyvä, niin kalsium sitoutuu hyvin luustoon. Eli D-vitamiinin lisäksi pitää saada myös kalsiumia riittävästi (myös yhdistelmäpillereitä löytyy).
- Hoiturinplanttu
Itse teippasin kierremurtuman jäätelötikulla ( yikku puikosta) ja se parani nopeasti ja tikku auttoi kipuuun kun varvas ei päässyt liikkumaan. Pumpulia tasaisesti väliin.
Olen hoitaja joten ajattelin että tämä on hyvä neuvo. - Anonyymi
Huh, eilen siivosin ja siinä kiiruhtaessani potkaisin pikkuvarpaan tuolin jalkaan ja kyllä sattui. Varvas mustu ja vertakin näkyy ihan päällepäin ihon ja kynnen alla. Teippasin sen toiseen varpaaseen kiinni. Mut menee kyllä linkkaamiseksi, kun kengän laittaa. Oon ton varpaan jo aiemminki murtanut kaksikin kertaa,,, jotenki tolla jalalla huiskin ympäriinsä. Edellisellä kerralla teippasin sen myös kiinni toiseen varpaaseen, mutta ei meinannu parantua ja lopulta piti päivystykseen mennä ja varvas olikin luiskahtanut paikoiltaan ja lääkäri sit yritti kiskasta sen suoraan, mut ei saanut. Välillä se varvas jää hankalaan asentoon ja pitää ite kiskoa sitä suorempaan. Toivottavasti tämä uusi murtuma paranee itekseen.
hetki sitten - Anonyymi
Minä tein eilen kärrynpyörän ja Iso varpaani osui seinääm täysiä? Onko varvas murtunut kun sattuu liikuttaa sitä ja sattuu kävellä?
- Anonyymi
no ei sitten ykskään tullut kertomaan kauanko kesti olla varaamatta pottuvarpaalla ettei tarvinnut vääntää suuta vinooon
- Anonyymi
Mulla on mennyt nyt 7 viikkoa isovarpaan avomurtumasta.Oli sen verran paha että jouduttiin operoimaan ja sen jälkeen kävelin hoitokengällä ja kepeillä 4 viikkoa.Ei kyllä vieläkään kunnolla kestä varata ja pottuvarvas on edelleen turvoksissa. Juuri mikään kenkä ei sovi jalkaan ja ens viikolla pitäisi yrittää palata töihin.Että aikaa tuntuu menevän paljon,riippuu varmaan iästäkin tuo luutuminen.Nuoremmilla luutuu ehkä nopeammin.
- Anonyymi
Avomurtumahan on aina vähän pahempi, näin ainakin olettaisin.
Itse olin nuorempana " ammattilainen " pikkuvarpaiden murtamisessa, aina osui jomman kumman jalan pikkuvarvas ovenkarmiin tai pöydän jalkaan.
Turposi aina reilusti ja oli pitkään mustana. Aika hitaasti paraneminen yleensä tapahtui.
Teippaaminen viereiseen varpaaseen on usein se paras hoito, harvemmin niitä operoidaan sen kummemmin, jos ei ole tosi pahasti mennyt.
Nyt olen jo yli keski-iän, ja edelleen osaan varpaitani kolhia. Silloin tällöin jopa ovea avatessani tai sulkiessani, alareuna osuu varpaisiin. Välillä pöydän jalkaan, tai sohvan jalkaan. Murtumia ei ilmeisesti ole kuitenkaan tullut moneen vuoteen, mikä on sinänsä ihan hyvä asia.
Kolhin kyllä muutenkin itseäni, en edes tiedä mistä se johtuu kun näössäkään ei ole vikaa. Olisiko joku hahmotusongelma tai jotain.
Eihän tämä kivaa ole olla lähes jatkuvasti mustelmilla milloin mistäkin kohtaa. - Anonyymi
Voit varautua kuukausien vaivaan, puolivuottakin joitakin tuntemuksia ennenkuin jalalla voi ponnistaa suht'normaalisti on kokemusta...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759