Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kumpiko täyskennoselle?

D600 tulossa

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD vai 24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR? Onko kuvanlaadussa harrastajan näkökulmasta merkittävää eroa. Tamron edullisempi ja olis vakaaja. Eli onko kellään kokemusta molemmista?

11

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kokemusta kuin N

      Olet ehkä lukenut jo:

      http://www.photozone.de/canon_eos_ff/741-tamron2470f28eosff?start=2

      "The Tamron AF 24-70mm f/2.8 SP Di USD VC is not a perfect lens - none really are - but regarding the sum of its qualities it is obviously the best standard zoom for Canon EOS at this stage - at least till the Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L II enters the scene. However, in any case it will be very hard to beat from a price perspective! "

      Se millä runkosovitteella optiikkaa käytetään ei käsittääkseni ole vaikuutusta kuvalaatuun (kunhan se tietysti istuu kamerarunkoosi...)

      Tuo toinen N 24-70 on tosin kylläkin paras omistamani optiikka tällä hetkellä.

    • Vastaan että en tiedä, ei kun tiedän. Mitäpä tässä ujostelemaan. Omistan kyllä mainitun Tamronin ja kerran ottanut muutaman kuvan mainitulla Nikkorilla valokuvauskaupassa. Eroista on sanottava ainakin että Nikkor tuntuu kiihoittavammalta kätösissä. On meinaan laadukkaan tuntuinen jo kättelyssä. Mitä kuvia takanäytöltä katselin niin näytti siltä että kamera (D800) osasi poistaa tehokkaasti tynnyrivääristymän laajassa päässä. Tamronia melko paljon käyttäneenä sanoisin että laadukas on sekin. Laajassa päässä tynnyrivääristymää mutta kolmenkymmenenviiden millimetrin jälkeen ei ollenkaan. Siihen on muuten saatavilla kuvankorjausohjelma joka on saatavilla Tamronin sivuilta ja ainakin Telefoton sivuilta on suora linkki latausohjelmaan. Itsekin sen latasin mutta koska olen vähän yksinkertainen en päässyt kirjautumisohjelmassa puusta pitkään ja jätin leikin sikseen. Tamron on muuten laadukas peli, hiljainen ja nopea tarkennus napsahtaa useinmiten kerralla kohdilleen ja hakee vain joskus erityisolosuhteissa. Semmoisissa tilanteissa voi nopeasti itse hienosäätää tarkennusrinkulasta. Kuvat teräviä ja laadukkaita mutta valkotasapainon kanssa saa olla erityisvalaistuksessa tarkkana. Mutta niinhän se on luultavasti Nikkorinkin kanssa. Kuvainvakain. Joo toimii hienosti. On sitten henkilökohtaista tarvitseeko sellaista. Putkilon halkaisia, tai etummaisen linssin, 82 millimeetriä. Aiheuttaa sitä että tarkennusapuvalo peittyy vähintään puoliksi, jota tosin en itse ole tarvinnut muutenkaan. Rungon oman salaman valokehästä peittyy kolmisenkymmentä prosenttia alakulmasta, joka minua ei ole haitannut koska käytän ulkoista salamaa tarvittaessa. Lopputuloksena sanoisin että jos rahaa on niin Nikkor on varmempi valinta, toimii varmasti joka tilanteessa,jos ei satu susikappale. Mutta Tamron tarjoaa luultavasti lähes saman laadun ja varmuuden huomattavasti pienemmällä rahalla. Kuvanlaadussa tuskin on mitään eroa, sen kolmenkymmenenviiden millin jälkeen, nuin ikkään.

    • Hommasin kiireessä aikoinaan (viime kesän alussa) Sigman vastaavan (24 - 70 F2.8) ilman OS toimintaa D800 runkoon. Se on toiminut hyvin joskin isolla aukolla nurkat ovat hieman sutussa. Alun perin hieman epäilytti VR/OS toiminnan puuttuminen mutta viime kesän ehkä 2000 otoksesta vain alle 10 epäonnistui tuon puutteen vuoksi ja niistäkin tilaisuuksista onnistui muita kuvia. Kiirus tuli kun sainkin rungon yllättäen ja reissuun oli enää muutama päivä. Piti ottaa se minkä silloin hyllystä äkkiä sai.

      Noista kysymisistäsi en ole kokeillut kumpaakaan joten en osaa sanoa mitään niiden toiminnasta.

      • Ripa 73

        Itsellä on myös tuo Sigman lasi ja tyytyväinen olen ollut. Nikkorin vastaava oli harkinnassa , mutta kukkaro ei antanut myöten kun oli puolta kalliimpi. Myös harrastusmielessä kun kuvailee niin riittää Sigma hyvin. Kuvanvakainta en ole edes kaivannut siihen kun riittävän nopea lasi muutenkin.

        Ainoa huono puoli siinä on vastavalosuojan jotenkin "hutera" kiinnitys. Tuntuu että se jää jotenkin löysästi kiinni kun vertaa esim toiseen Sigman lasiin mikä minulla on eli 70-200/ F2.8 OS. Siinä vastavalosuoja naksahtaa jämäkämmin kiinni. Muuten olen molempiin ollut hyvinkin tyytyväinen..


      • Älä syytä laitetta

        "Alun perin hieman epäilytti VR/OS toiminnan puuttuminen mutta viime kesän ehkä 2000 otoksesta vain alle 10 epäonnistui tuon puutteen vuoksi ja niistäkin tilaisuuksista onnistui muita kuvia."

        -Siis mistä ihmeestä toteat että kuvan epäonnistuminen on johtunut juuri vakaajan puuttumisesta?

        Mä sanoisin että kuvaaja itse on tyrinyt jos on mennyt kuvaamaan noinkin lyhyellä f2.8 objektiivillä kuin 24-70 NIIN pimeässä että saa kuvan tärähtämään. Veikkaan ettei tuossa olisi edes kaksi kuvanvakaajaa riittänyt...


      • Älä syytä laitetta kirjoitti:

        "Alun perin hieman epäilytti VR/OS toiminnan puuttuminen mutta viime kesän ehkä 2000 otoksesta vain alle 10 epäonnistui tuon puutteen vuoksi ja niistäkin tilaisuuksista onnistui muita kuvia."

        -Siis mistä ihmeestä toteat että kuvan epäonnistuminen on johtunut juuri vakaajan puuttumisesta?

        Mä sanoisin että kuvaaja itse on tyrinyt jos on mennyt kuvaamaan noinkin lyhyellä f2.8 objektiivillä kuin 24-70 NIIN pimeässä että saa kuvan tärähtämään. Veikkaan ettei tuossa olisi edes kaksi kuvanvakaajaa riittänyt...

        Sille alkuperäiselle kysyjälle, Sigman vastaavalla saa hyviä kuvia josta tässä esimerkki:

        https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/2012LofotitJaVahanMuuta#5773134959772576418

        "Älä syytä laitteita" taas näkee seuraavasta jotta kyllä se tuolla varsin pimeässäkin onnistuu:

        https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/2012LofotitJaVahanMuuta#5775051406121232178

        Omat silmäni eivät nähneet paljoakaan tuolla ylhäällä olevasta jos niitä pieniä pyöreitä ikkunoita ei lasketa. Kuva on Norjalaisen paalukirkon kattorakenteista joiden sanottiin olevan viikinkivene ylösalaisin.

        ISO:ahan siinä on 3200 ja aika 1/15 sek. Olen toisella optiikalla ottanut VR:n avulla kuvia jopa 1/5 sek ajalla onnistuen sisätiloissa kun valoa on ollut hintsusti saatavilla. Liikkuva osa ihmisistä muuttuu haamuiksi mutta rakenteet pysyvät terävänä.

        Ne pilalle menneet olisivat oletettavasti pelastuneet VR:ää käyttämällä jos sellainen olisi ollut käytettävissä. Vakaajasta on todella hyötyä kun puhutaan "pitkistä" ajoista joilla en tarkoita monen sekunnin aikoja. mutta vanhan säännön monikertoja.

        Mikä on "liian pimeää" on suhteellista. Minä en yleensä käytä salamaa vaan pyrin pärjäämään ilman. Isot ISO:t auttavat siinä huomattavasti kuten noista kuvista huomaat. Kuvathan on aina otettava siinä valossa joka paikalla sattuu olemaan. Olen kuvannut kuutamossakin ja siitäkin on tuolla Picasa albumissa todisteet. Mikä siis on liian pimeää? sinun mielestäsi ei välttämättä ole kaikkien muiden.

        Vanha sääntöhän kinofilmillä sanoi maksimiajan olevan 1/optinen pituus eli 100mm optiikalla 1/100sek, VR auttaa pääsemään samassa tilanteessa jopa 1/25sek aikaan. Samaa voi sanoa täyskennoisesta mutta kropissa pitää aika kertoa kroppikertoimella.

        Tuossa kansiossa on runsaasti 24-70 Sigmalla otettuja kuvia jos alkuperäinen kysyjä on asiasta kiinnostunut vaikkei tämä hänen listallaan ollutkaan.


    • hjaddhf

      Kumma kyllä Sigmaa kehutaan aina eniten, mutta näistä kolmesta esillä olleesta se on testien mukaan ehdottomasti huonoin.
      Nikon on lähes identtinen Tamronin kanssa, paitsi, että Nikonissa on järkyttävä värihajonta, joka vaatii aina korjauksen. Nikonissa on kuitenkin se ruotsalaisten kehuma "Nikon känsla", joka houkuttaa.

      Ehdokkaiden arvosanat:
      Sigma 2,5
      Nikon 3,5
      Tamron 3,5

      Aika huonoja kaikki. On siis liki mahdotonta löytää hyvää laajakulmaa kinokoon digiin hinnasta riippumatta.

      Vaikea valinta. Tamron ja Nikon on kalliita. Sigmoja saa liki kolme yhden Nikonin hinnalla ja Tamroneita 1,5 kpl.
      Tamronissa ja Sigmassa on kuitenkin aina suurempi yhteensopivuusriski, kuin Nikonissa.
      Virheellisiä löytyy kaikista merkeistä. Nikonissa ja Canonissakin joka kymmenes objektiivi on susi.

      http://www.lensplay.com/lenses/lens_defect_results.php

      • *ana....

        Et sitten osannut pistää täsmällistä linkkiä mainitsemaasi testiin? Koko fittan sivustoko mielestäsi pitäisi kahlata läpi että tuon testin löytää?


    • UGH -puhuin(paskaa)

      Ei kannata miettiä mitään paremmuusjärjestystä, varsinkaan optisiin ominaisuuksiin perehtyen, sillä keskustelussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/11103913 Koperneekkus kertoo seuraavan suuren totuuden:

      "Jokainen markkinoilta löytyvä objektiivi resolvoi monta luokkaa paremmin kuin yksikään kuluttajahintainen (kuluttajaluokka) CCD tai CMOS-kenno."


      Eli ihan sama mitä tuubaa kameran eteen lykkää, kun kaikki on aina terävää, merkistä viis.

    • Photozone lupaa Nikkorin sutulle 18-55 piirtoa noin 2000 juovaa/kuvan korkeus.

      12M kennossa on noin 1500 juovaparin mahdollisuus koska pystysuunnassa on noin 3000 pikseliä joten aika hyvin nuo sattuvat kohdalleen.

      D800 kennossa on pystyerottelu 4900 pikselin varassa eli noin 2450 juovaparia. Nikkorin 70 - 200 F2.8 yltää saman Photozonen mukaan lähes 2200 juovapariin eli aika kohdallaan ne ovat siinäkin eli suuria heittoja ei todellisuudessa synny.

      D300s 12Mpix kennoineen pystyy erottelemaan noin 90 juovaparia/mm ja D800 36Mpix kennoineen teoriassa noin 102 juovaparia eli ero ei ole valtava vaikka pikseleitä on kolminkertainen määrä mutta tosin suuremmalla alalla.

      Olen kuvannut D70, D200, D90, D300s, D5100 sekä nyt D800 rungoilla enkä ole suurempaa ongelmaa huomannut putkien ja kennojen yhteensovittamisessa. Epätarkat kuvat ovat yleensä olleet kuvaajan virhettä tai tarkennuspisteen karkaamisia.

      Kyllä optiikan laatu kuitenkin vaikuttaa mutta ei niin raflaavasti kuin jotkut suttuteorioineen yrittävät vakuuttaa.

    • Samat pisteet

      Samat DxOMark pisteet ovat saaneet.

      Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED 27
      Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD 27

      Lisää:

      http://nikonrumors.com/2013/05/17/best-lenses-for-nikon-d600.aspx/

      http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/The-best-lenses-for-your-Nikon-D600

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe