tämä vapaaehtoinen henkivakuutus,niin jos sen lopettaa ja ottaa säästösumman ulos, niin tuotosta menee vero. Mutta kun minä olen niin tyhmä, että en tiedä, mikä se tuotto on? Ja millainen veroprosentti, 30 % vai? Ajattelin vaan, että jos sen joutuu ottamaan ulos pakolla, niin kuinkahan paljon siitä nyt sitten hyötyy. Säästösumma ei kuitenkaan järin suuri ole. Mieluiten sen antaisi olla vaikka loppuun asti, silloin summa olisi suurempi tietysti ja ilmeisesti siitäkin sitten menisi vero - siis loppuun asti, eli vakuutusajan loppuun.
Säästövakuutus, kuten nyt vaikkapa
8
2406
Vastaukset
- ghfjfghg
Niin, joo, että jos se tuotto on kaikki se mitä on kertynyt ensimmäisen satsauksen jälkeen, niin tota, siis se menis sitten niinkuin koko säästösummasta se vero vai? No, ei tosiaan jäis paljon mitään, että sillä rahalla ei kyllä tästä lävestä pois muuteta.
"Säästösumman verotus
Säästövakuutuksesta maksetaan veroa vasta kun vakuutus erääntyy eli säästösumma maksetaan edunsaajalle. Säästöaikana kertyneitä tuottoja tai syntyneitä voittoja sijoituskohteita vaihtaessa ei siis veroteta vakuutuksen voimassaoloaikana.
Edunsaajana vakuutuksenottaja
Kun säästövakuutuksen säästösumma maksetaan vakuutuksenottajalle itselleen tämän ollessa vakuutettuna, on vakuutuksesta verotettavaa vain vakuutuksen tuotto. Tuotto lasketaan maksettavan säästösumman ja maksettujen vakuutusmaksujen erotuksena. Tuotosta maksetaan pääomatuloveroa."
http://www.henkiduo.fi/henkiloasiakas/saastovakuutus/saastovakuutuksen-verotus
Pääomatulon veroprosentti on 30, 50 000 euroa ylittävältä osalta 32.- öh, voi ei
juu, no, tämähän on kannattava vakuutus, kun siitä ei tarvitse vakuutusmaksuja maksaa, se on loppuunmaksettu, niin tuota veroa saa sitten maksaa miltei koko säästösummasta, jos sen nostaa pois. Joskus aikoinaan toki vakuutusmaksuja ollut, mutta ei nyt pitempään aikaan. Ja sama juttu, jos se on vakuutusajan loppuun asti, niin kauhiat verot koko summasta!
- b o o k s °
1) Aivan ensimäinen sääntö kaikessa sijoittamisessa. Koskaan ei tule laittaa rahojaan sellaisen jonka toimintamallia ei itse perusteellisesti ymmärrä ja hallitse. Ei edes sen "luotettavan ja fiksun" pankinjotajan neuvomana jolla on aina oma lehmä ojassa ja asiakkaat vain potentiaaleja tulonlähteitä.
Ne "pankkineuvojien" myyntipuheet tulee mieluummin unohtaa kokonaan tai vähintäänkin itse opiskella sijoittamista jotta voi omata kriittisen analyysin ja tehdä omat ratkaisut. Pankkien myymisä "sijoutustuotteisa" ainoa varma voittaja on pankki jolla ei ole mitään vastuuta tuloksesta. Lisäksi niissä on yleensä korkeat kulut jotka syövät tuottoa / tuoton.
Toisalta "eläkevakutukset" on jo terminä täysin harhaanjohtava ja pitäisi kuluttasuojturvan nimissä lailla kieltää.
2) Toiseksi. Tärkeää on sijoittaa iseensä, eli alkaa itsenäisesti opiskella sijoittamista ja taloutensa tuottavaa hoitamista.
Mikäli osakkeet ja sijoittaminen kiinnosta rajatummin tai ei omaa riittävästi aikaa sille, niin silloin kannattaa lukea muutama indeksisijoituksesta kerova kirja. Indekseillä voi käydä kauppaa kuin osakkella, ovat kulurakenteeltaan edullisia ja vaativat vähemmän vahtimista ja perehtymistä kuin yksittäisten osakkeiden / yritkysien valinta. Tokihan indekseihinkin sijoittaminen edellyttää globaalin talouden seurantaa ja omaa näkemystä talouden kehityksestä.
Monipuolisesta sijoittamisesta ketova kirja, miten laittaa rahan tuottamaan voi osaltaan olla kiinnostavaa luettavaa.
"Totuus taloudestasi" / Terhi Majasalmi
- http://www.talouselama.fi/kirjat/kolme tapaa olla rikas mita sina haluat/a2157946
Alla olevasa ketjussa on kiinnostavia vinkkejä sijoituskirjallisuuteen.
- http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=218009&tstart=0
Oheinen arvopaperisijoittamisen kirja on sen kirjoittajan nuoresta iästä huolimatta saanut alan konkareilta kuten mm. Saariolta oikein hyvää palautetta.
"Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen" / Jukka Oksaharju
- https://www.nordnet.fi/mux/web/nordnet/book-jukka.html?cmpi=ban-book- mikään sijoittelija
Kiitos, tässä nyt on kyllä käynyt niin, että en ole itse sijoittanut alkuperäisiä rahoja, vaan joku muu on sen vakuutuksen aikoinaan ottanut. Tietysti sitten myöhemmin olen niitä maksuja maksellut niin kauan kuin niitä tuli.
Ei ole varaa sijoitella omia rahoja muuhun kuin välttämättömimpään elämiseen, ei tällä hetkellä ja koska en tästä pääse eteenpäin niin ei tule olemaan jälkeenpäinkään. - unskiva
mikään sijoittelija kirjoitti:
Kiitos, tässä nyt on kyllä käynyt niin, että en ole itse sijoittanut alkuperäisiä rahoja, vaan joku muu on sen vakuutuksen aikoinaan ottanut. Tietysti sitten myöhemmin olen niitä maksuja maksellut niin kauan kuin niitä tuli.
Ei ole varaa sijoitella omia rahoja muuhun kuin välttämättömimpään elämiseen, ei tällä hetkellä ja koska en tästä pääse eteenpäin niin ei tule olemaan jälkeenpäinkään.Uskoisin silti että maksat joko perintöveroa tai pääomaveroa. Jos perit vakuutuksen niin se muutetaan rahaksi ja koko summasta menee perintövero. Jos olet ns. edun saaja niin vakuutuksen tuotosta menee pääomavero joko 30 tai 32 %. Tätä pääomaveroa ei voi mitenkään kiertää ja onhan se vain kolmannes tuotosta, ei koko summasta.
- keka tietaa
No jos saat perintönä sen maksat siitä perintöveroa et pääomaveroa.
p.s. niin ei kannata sekoittaa aloittajan mainitsemaa sijoitusmuotoa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen.- unskiva
Itse en sekoita. Mutta eihän koko mainitussa henkivakuutuksessa ole mitään järkeä jos koko säästösumma tuottoineen menee perintöverolle, ainakaan useimmissa tapauksissa kun alkusumma on kohtalainen. Ko. vakuutusmuotoa juuri myydään sillä että kuoleman tapauksessa edunsaaja saa tuon säästösumman ikään kuin verottomana maksaen vain tuotosta pääomaveron. Tapauksessa jossa pieni alkusijoitus on kasvanut huisin paljon perintövero voisi olla edullisempikin jos
koko summa * n. 0,11 < tuotto * 0,3
Tosin itse realisoituu tilanne vasta lähiaikoina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732795
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229