Liikenteen sujuvuuden kannalta yksi olennainen seikka on huomioida muut tien käyttäjät. Kiusa se on pienikin kiusa ja tällä tarkoitan sitä, että koittakaa nyt hyvät ihmiset pysyä hereillä liikennevaloissa. Kun valot vaihtuvat vihreäksi, lähtekää saman tien liikkeelle ja antakaa näin tilaa takana tuleville. Tuossa aamuruuhkassa kun ajelin tänä aamuna, tein testin. Yli puolessa tapauksista sai laskea rauhallisesti vähintään viiteen, ennen kuin vihreiden vaihduttua se ensimmäinen auto nytkähti "madellen" liikkeelle. Eli herätkää ja huomioikaa myös muut tien käyttäjät, myös takana tulevat.
Ihmiset nukkuvat liikennevaloissa
21
1905
Vastaukset
- Automatic
Aurinkoisena aamuna aurinko on niin matalalla, että jos se osuu sopivasti opastimeen tai silmiin on valojen vaihtumista hankala havaita. Johtuisikohan tuo aamutuimaan valoissa nukkuminen siitä? Tuskin kukaan kiusallaan sitä harrastaa, vaikka vittumaista liikennekansaa ollankin.
- Srr
Kyllä ne ihmiset ovat vain niin omaan napaa tijottajia, koska samaa nukkumista tapahtuu pimeälläkin... Toiset jättävät myös autonsa eteen parin auton mitan tilaa ennen valoja. Koska eivät ilmeisesti luota että "etu" liikennevalot näyttävät saman, kuin suojatien edessä olevat valot joihin pysähdytään.
- entti
Srr kirjoitti:
Kyllä ne ihmiset ovat vain niin omaan napaa tijottajia, koska samaa nukkumista tapahtuu pimeälläkin... Toiset jättävät myös autonsa eteen parin auton mitan tilaa ennen valoja. Koska eivät ilmeisesti luota että "etu" liikennevalot näyttävät saman, kuin suojatien edessä olevat valot joihin pysähdytään.
Jos liikennevalot laitettaisiin palamaan niin ettei tarvi joka risteykseen pysähtyä,se vittumainen kansa muuttuisi ystävämielisemmäksi.Sitä pitäisi ajaa ylinopeutta että ehtii seuraaviin valoihin,keltaisiin edes.Eli miksi sitä sitten yrittääkään olla skarppina valoissakaan?Ootellaan sitten vaikka toisia vihreiä.Ja ne suunnatut kamerat...pyh...joku vittuuttaan räpsyttelee niitä valoja silleen ...
- stressitön
Mihin teillä kaahareilla on aina kiire? Jumalauta, ei se teidän duuni tai harraste voi olla minuutista kiinni! Ettekö osaa relata? Eikö tule mieleen, että ehkä joku haluaa jopa säästää autoaan, on meinaan sen ostanut itse eikä ole rääkättävä työsuhdepirssi?
Ihan sama kuin täällä hesan seudulla muussakin liikennekulttuurissa. Vaikka ajaisi jo TODELLISTA nopeutta 15 kmt yli rajoituksen, aina perseessä roikutaan ja kaahataan oikeaa bussikaistaa ohi ja ilman vilkkua eteen, vain jäädäkseen edessä oleviin punaisiin liikennevaloihin. Onko järkeä?
Kyllä kaikkiin autoihin pitää saada nopeudenrajoittimet, on tämä touhu, siis agressiivisuus, mennyt sen verran valtavaksi.- Asmo
Liikenne sujuisi paljon paremmin, kun ei jarrutettaisi muiden etenemistä. Siitä voisi olla jopa sinullekin hyötyä.
Kysymys ei suurelta osin ole kiireestä vaan siitä, että moinen tien tukkiminen koetaan huonoksi ja itsekeskeiseksi käytökseksi. Auto ei paljoakaan siitä säästy, jos liikkeelle lähdetään heti kun valot vaihtuvat. Ei sitä silti tarvitse kumit ulvoen kiihdyttää.
Toisaalta kun annetaan ohjeita kuinka säästää polttoainetta, painotetaan usein rivakkaa kiihdytystä ajonopeuden saavuttamiseksi. Tuskin olisi näin, jos se olisi auton kestävyydelle pahasta. Pääasia kuitenkin olisi, että auto saataisiin liikennevaloista liikkeelle kun valot vaihtuvat vihreiksi, eikä vasta tovin sen jälkeen.
- ollaan niin h*tin hitaita
Hidasta reagointia tapahtuu vastaavasti myös valojen vaihtuessa punaiseksi ja aika moni menee vielä läpi vanhoilla vihreillä ;-)
- ykskivi
...tyhmää ja hidasta kansaa, hitaus johtuu paljolti tyhmyydestä. on nähtävissä kaikkialla muuallakin kuin liikenteessä, kolme suomalaista saa kaupassakin aikaan jonon vaikka palvelupisteitä on yhtä paljon kuin asiakkaita.
- Kalle
Niinpä niin, jaapa jaa ja tra la lalla laa, saa hoilata montakin kertaa liikennevaloissa, kun vihreä vaihtuu, niin joku vasta sen jälkeen alkaa vääntämään vaihdetta päälle, sen jälkeen etsii kaasupolkimen ja kovalla vaivalla saa auton liikkeelle, jotkut kuitenkin onnistuu vielä sammuttamaan auton ja kaaos on valmis. Jos se auto on helvetti niin vaikea saada liikkeelle, niin harjoitelkaa sitä muualla kuin liikenteessä.Ruuhka sujuu paljon joustavammin, kun ajetaan reipaasti ja ollaan valppaita, eikä sen kuitenkaan mitään kaahailua tartte olla.
- weeman
Jonon ensimmäinen tajuaa valojen vaihtuvan. Kytkin pohjaan, vaihde ykköselle, hitaasti kytkintä ylös ja liikkeelle. Kaikki lähtevät liikkeelle vasta kun edessään oleva liikkuu, joten takimmainen saa odotella hetkisen. Jos kaikki katsoisi valoja ja lähtisivät liikkeelle vihreillä, koko jono liikkuisi heti.
- rauhallinen
Kirjoituksesta paistaa selvästi, että kirjoittaja on saanut juuri kortin, ajanut vieraalla paikkakunnalla, tai ei ole oikein ymmärtänyt liikenteen valo-ohjauksesta mitään.
Ruuhka-aikoina suurin osa liikkujista on työmatkalaisia, jotka ajavat saman reitin joka ainoa arkipäivä, ja tietävät tarkalleen, minkä ajan kuluttua seuraavat valot vaihtuvat vihreäksi.
Kun liikennesuunnittelijoilla on tapana mitoittaa vihreät aallot tietylle nopeudelle, niin seuraaviin punaisiin ehtii mainiosti rauhallisemminkin, ja "ripeä kiihdyttäjä " herättää lähinnä säälinsekaista hymyä, puhumattakaan, että se vähentäisi vähääkään ruuhkia.
Ja jos seuraavan kerran kohtaat mielestäsi valoissahidastelijan, niin kysymyksessä saattaa olla henkilö, joka on sujuvasta liikenteestä paljon paremmin perillä, kuin malttamattomat lajitoverinsa.- Kalle
Mitä enemmän hidastelet valoissa, sitä vähemmän autoja kerkiää yksien vihreiden aikana, joten jos hidastelet, et ainakaan vähennä ruuhkia etkä edistä liikenteen kulkua. Eikös autokoulussa ja taloudellisenkin ajon kurssilla painoteta ripeää liikkeelle lähtöä, joka EI SAATANA TARKOITA SITÄ, että kumit vinkuu ja kytkin savuaa, älyättekö vai rautalagastako pitää netin kautta alkaa vääntämään asiaa, vähän vaikeeta kylläkin.
- Asmo
... siihen, että autoliikenteen ja liikennevaloissa toimimisen tuntemuksesi on yhtä hyvä, nimittäin arvioit molemmat päin seinää.
Vihreä aalto on vitsi, jos et ole sattunut huomaamaan. Se toteutuu noin 20 %:sti. Vai oletko niitä jotka hiljentävät jo hyvissä ajoin ennen valoja eivätkä päästä esim. kääntyvää liikennettä, joille on vihreät päällä, etenemään ja sivuttamaan risteystä. - No mitäpä se heitä haittaa. Ei *** mulla, mulla, mulla *** ole kiire mihinkään - .
"Ruuhka-aikoina suurin osa liikkujista on työmatkalaisia, jotka ajavat saman reitin joka ainoa arkipäivä, ja tietävät tarkalleen, minkä ajan kuluttua seuraavat valot vaihtuvat vihreäksi."
Tiedät itsekin olevasi väärässä. Ei valo-ohjaus yksinkertaisesti toimi noin.
""ripeä kiihdyttäjä" herättää lähinnä säälinsekaista hymyä"
Minkäslaista hymyä sinussa herättää se, kun valoissa sinun edessäsi oleva katselee maisemia eikä auto hievahdakaan kun valot jo aikaa sitten ovat vaihtuneet vihreiksi. Käytkö kiittämässä kädestä. Itse kiitän mielummin sitä, joka ottaa minut huomioon olemalla hereillä ja omalla ripeydellään varmistaa sen, että minunkin matkani voi jatkua ripeästi. - Kalle
Asmo kirjoitti:
... siihen, että autoliikenteen ja liikennevaloissa toimimisen tuntemuksesi on yhtä hyvä, nimittäin arvioit molemmat päin seinää.
Vihreä aalto on vitsi, jos et ole sattunut huomaamaan. Se toteutuu noin 20 %:sti. Vai oletko niitä jotka hiljentävät jo hyvissä ajoin ennen valoja eivätkä päästä esim. kääntyvää liikennettä, joille on vihreät päällä, etenemään ja sivuttamaan risteystä. - No mitäpä se heitä haittaa. Ei *** mulla, mulla, mulla *** ole kiire mihinkään - .
"Ruuhka-aikoina suurin osa liikkujista on työmatkalaisia, jotka ajavat saman reitin joka ainoa arkipäivä, ja tietävät tarkalleen, minkä ajan kuluttua seuraavat valot vaihtuvat vihreäksi."
Tiedät itsekin olevasi väärässä. Ei valo-ohjaus yksinkertaisesti toimi noin.
""ripeä kiihdyttäjä" herättää lähinnä säälinsekaista hymyä"
Minkäslaista hymyä sinussa herättää se, kun valoissa sinun edessäsi oleva katselee maisemia eikä auto hievahdakaan kun valot jo aikaa sitten ovat vaihtuneet vihreiksi. Käytkö kiittämässä kädestä. Itse kiitän mielummin sitä, joka ottaa minut huomioon olemalla hereillä ja omalla ripeydellään varmistaa sen, että minunkin matkani voi jatkua ripeästi.Mitä ihmeen sonnan jauhantaa ihmistuntemuksesta!?HÄH! Pysy asiassa! "Vihreä aalto on vitsi, jos et ole sattunut huomaamaan. Se toteutuu noin 20 %:sti. Vai oletko niitä jotka hiljentävät jo hyvissä ajoin ennen valoja eivätkä päästä esim. kääntyvää liikennettä, joille on vihreät päällä, etenemään ja sivuttamaan risteystä. - No mitäpä se heitä haittaa. Ei *** mulla, mulla, mulla *** ole kiire mihinkään" .Mitä aineita sä oikein käytät kaveri, kun ei asia näytä pysyvän raiteilla ollenkaan, ajatko autoakin yhtä selvästi kuin juttusi antaa ymmärtää, jätä turha pakan jauhaminen, siinä sulle yks neuvo ja jos autoilu ei ota sujuaksen, osta mopo ja aja mummolaan.
- Asmo
Kalle kirjoitti:
Mitä ihmeen sonnan jauhantaa ihmistuntemuksesta!?HÄH! Pysy asiassa! "Vihreä aalto on vitsi, jos et ole sattunut huomaamaan. Se toteutuu noin 20 %:sti. Vai oletko niitä jotka hiljentävät jo hyvissä ajoin ennen valoja eivätkä päästä esim. kääntyvää liikennettä, joille on vihreät päällä, etenemään ja sivuttamaan risteystä. - No mitäpä se heitä haittaa. Ei *** mulla, mulla, mulla *** ole kiire mihinkään" .Mitä aineita sä oikein käytät kaveri, kun ei asia näytä pysyvän raiteilla ollenkaan, ajatko autoakin yhtä selvästi kuin juttusi antaa ymmärtää, jätä turha pakan jauhaminen, siinä sulle yks neuvo ja jos autoilu ei ota sujuaksen, osta mopo ja aja mummolaan.
Itse vastasin rauhalliselle ja joka sana oli asiaa, mitä sinun kirjoituksesi taas ei ollut. Jos et jotain ymmärtänyt, ei sitä pidä noin pe...i meuhkata.
- hidas lähtijä
Joo, pitää paikkansa, pakko myöntää että olen mokannut parit lähdöt tänäkin kesänä. Ei pitkissä valoissa aina jaksa olla niin skarppina että millisekunnilleen oikein lähtisi. Pahimmat mokat moottoripyörällä, se joskus stumppaa lähdössä käyntiin kutittelu on oma ohjelmanumeronsa.
Tööttään itse yleensä jos joku nukkuu, ihan kevyesti ja ystävällisesti, tiedäthän, "töt-töt" ei mitään sellaista kiukkuista torven päällä makaamista. En itsekään pahastu jos joku tekee niin.
Hyvää kesää ja otetaan rauhallisesti.- Jope
Ne hitaat ovat liikkeellä manuaalivaihteisella autolla. Itse kun ajelee automaatilla niin ei tartte kun siirtää jarrulta kaasulle ja hep liikkeelle.
Itsekkin ennen, kun ajeli manuaalilla niin ei sitä normaali rennossa ajossa heti pääse liikkeelle.
Nyt automaatilla joutuu lähes aina painamaan jopa jarrua kun edessä oleva arpoo vaihteita eikä pääse edestä pois. - ei kiirettä
Jope kirjoitti:
Ne hitaat ovat liikkeellä manuaalivaihteisella autolla. Itse kun ajelee automaatilla niin ei tartte kun siirtää jarrulta kaasulle ja hep liikkeelle.
Itsekkin ennen, kun ajeli manuaalilla niin ei sitä normaali rennossa ajossa heti pääse liikkeelle.
Nyt automaatilla joutuu lähes aina painamaan jopa jarrua kun edessä oleva arpoo vaihteita eikä pääse edestä pois.mie oon asunu tiällä piäkaupunkiseuvulla kohta 20 vuotta,alakkuun myöhästyin aika paljon ku työ- kohtteet erpuolilla kirkonkyllee jota toiset luulloo metropoliks nimeltä helsinki,nii nyt eksyin asijasta,huomasin että ei tarvihe lähtteekö 10 minnuuttia aikasemmin nii ei oo mittää kiirettä pallo pyörrii iliman munnuuhi, toisilla vuan on nii perhananmoinen pätemisen tarve että se pittää näyttee liikenteessä kun muualla ei pysty.
- -S-
Olisi hyvä opetella edes liikennevalot! En nyt jaksa asiasta enempää kirjoittaa mutta joillakin ei edes ole selvillä milloin saa risteyksestä ajaa :)
- urpo
ihan vittumaisuuttani odotan noin 5sek. ennen kun lähden valoista.
- mihin kire..
kirettä, kirettä...
- Anonyymi
ah siis tämää liian monta kertaa tapahtuu silleen että hyväs lykys pääsee liikkeelle sitten vasta ku valot alkaa vaihtumaan jo takasin punaseksi testan joskus teoriaa joiyhinkin muihin että jättää tarpeeks ison turvavälin niin on on hyvin päässy liikkeele ja alkaa jo saavuttamaan toista ku se ei ole edes liikkuni vielä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303441Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs81484Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131453Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241235Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34873Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht241861- 60859
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66844Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.122818Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲97798