Digikamerat ja lataus

hjhjhjjjj

Tarviiko se ensimmäinen lataus olla nykyään pitkä, ja jos niin kuinka pitkä? Voiko kameraa ladata sammutettuna, ja mistä sen näkee että se lataa. Tuli niin huonot ja lyhyet ohjekirjaset.

44

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näissä yleensä olisi hyvä kertoa mistä ihmeen kamerasta on kyse. Yleensä kameroita ladataan ottamalla akku irti ja laittamalla se laturiin. Tällöin kamera luonnollisesti on sammutettuna, ellei ole vara-akkua. Pitkää alkulatausta ei tarvitse.

    • ---

      RTFM pätee myös kameroissa.

    • JOBO?

      Tarviiko se ensimmäinen lataus olla nykyään pitkä, ja jos niin kuinka pitkä?
      —riippuu paljolti akkutyypistä, lataan aina 16 h ekalla kerralla

      Voiko kameraa ladata sammutettuna, ja mistä sen näkee että se lataa.
      – voi ja lienee pakkokin, usein lataus näkyy laturin merkkivalosta

      Kerroppa mikä kamera niin saat lisäohjeita

      • hjhjhjjjj

        Kamera on Samsung ST88


      • Vihjeeksi
        hjhjhjjjj kirjoitti:

        Kamera on Samsung ST88

        Samsung ST88:n suomenkielinen ohjekirja (n. 130 sivua) on ladattavissa täältä:

        http://www.samsung.com/fi/support/model/EC-ST88ZZBPBE2-downloads?isManualDownload=true

        Vanhempien NiCd- ja NiMH-akkujen ns. muisti-ilmiö vaatii, että akut ladataan kerralla täyteen (ensilataus 16 tuntia, myöhemmin riittää vähempikin) ja puretaan tyhjiin ennen uutta latausta. Muutoin akkujen kapasiteetti alkaa laskea ennen aikojaan.

        Uusissa laitteissa on nykyisin useimmiten Li-Ion-akut, joissa ei ole muisti-ilmiötä. Niitä saa ladata ja purkaa vapaammin.


      • Vihjeeksi kirjoitti:

        Samsung ST88:n suomenkielinen ohjekirja (n. 130 sivua) on ladattavissa täältä:

        http://www.samsung.com/fi/support/model/EC-ST88ZZBPBE2-downloads?isManualDownload=true

        Vanhempien NiCd- ja NiMH-akkujen ns. muisti-ilmiö vaatii, että akut ladataan kerralla täyteen (ensilataus 16 tuntia, myöhemmin riittää vähempikin) ja puretaan tyhjiin ennen uutta latausta. Muutoin akkujen kapasiteetti alkaa laskea ennen aikojaan.

        Uusissa laitteissa on nykyisin useimmiten Li-Ion-akut, joissa ei ole muisti-ilmiötä. Niitä saa ladata ja purkaa vapaammin.

        Kumma. kun tuo on aina 16 tuntia täysin riippumatta akun kapasiteetista tai latausnopeudesta. Puppua sanon minä.


      • Vihjeeksi
        okaro kirjoitti:

        Kumma. kun tuo on aina 16 tuntia täysin riippumatta akun kapasiteetista tai latausnopeudesta. Puppua sanon minä.

        Olkoon sitten vaikka puppua.

        Nikkelikadmium- (NiCd) ja nikkeli-metallihydridiakkujen (NiMH) latauslaitteet tapaavat olla varsin simppeleitä laitteita ja latausvirta on mitoitettu kapasiteetin mukaiseksi: isolle akulle suurempi ja pienelle pienempi. Tietty milliampeerimäärä latausvirtaa tiettyä akun kapasiteetin milliampeerituntimäärää kohden. Tästä seuraa jokseenkin vakio latausaika.

        Tuo 16 tunnin ensilatausaika on ollut aika yleinen ohje monien NiCd- ja NiMH-akkutekniikkaa käyttävien pienlaitteiden akkujen latauksessa. Poikkeuksiakin (lähinnä ”älylatureita” nopeutettuine latausalgoritmeineen) saattaa olla, mutta tuskinpa tuon ohjeen noudattamisesta silloinkaan varsinaista haittaa on.

        Seikkaperäisempää tietoa eri akkutyyppien eroista kertoo mm. Wiki:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku


      • fakta faktoina
        okaro kirjoitti:

        Kumma. kun tuo on aina 16 tuntia täysin riippumatta akun kapasiteetista tai latausnopeudesta. Puppua sanon minä.

        Se 16 tuntia on nimeltään ylilataus. Wanhan ajan akku- ja laturitekniikalla pystyi puskemaan akkuihin lisää virtaa vaikka ne oli jo täynnä. Nykyään ei onnistu. Laturi osaa lopettaa virransyötön kun akku on täynnä.

        Li-ion akku on täynnä silloin kun laturi niin ilmoittaa. Sen voi ottaa käyttöön kesken latauksen ja ladata täyteen vaikka ei olisi täysin tyhjä. Siitä ei ole mitään haittaa. Ainoa huono puoli siinä on vanhaan akkutekniikkaan verrattuna että se kestää huonommin kylmää. Li-ion akun kapasitetti alkaa laskea jo 5 asteessa joten lämpimässä taskussa välillä pitämällä saa kapasiteetin takaisin käyttöön talvella kuvatessa.


      • Vihjeeksi kirjoitti:

        Olkoon sitten vaikka puppua.

        Nikkelikadmium- (NiCd) ja nikkeli-metallihydridiakkujen (NiMH) latauslaitteet tapaavat olla varsin simppeleitä laitteita ja latausvirta on mitoitettu kapasiteetin mukaiseksi: isolle akulle suurempi ja pienelle pienempi. Tietty milliampeerimäärä latausvirtaa tiettyä akun kapasiteetin milliampeerituntimäärää kohden. Tästä seuraa jokseenkin vakio latausaika.

        Tuo 16 tunnin ensilatausaika on ollut aika yleinen ohje monien NiCd- ja NiMH-akkutekniikkaa käyttävien pienlaitteiden akkujen latauksessa. Poikkeuksiakin (lähinnä ”älylatureita” nopeutettuine latausalgoritmeineen) saattaa olla, mutta tuskinpa tuon ohjeen noudattamisesta silloinkaan varsinaista haittaa on.

        Seikkaperäisempää tietoa eri akkutyyppien eroista kertoo mm. Wiki:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

        Latureita on erilaisia. Minulla on laturi, joka lataa 2000 mAh akun 10 tunnissa ja sellainen, joka lataa sen n. tunnissa. Edellisessä ei ole mitään muuta kontrollia kuin ajastinkatkaisu n. 12 tunnissa. Sellaisella tyhmällä laturilla en ainakaan rupeaisi ylilataamaan. NMH akkuja on myös käytety kännyköissä. Yleensä juuri tässä yheydessä olen kuullut 16 tunnin latauksesta. Minä sanon, että lataa ,kunnolla täyteen, mutta unohtaa tuollaiset 16 tunnin säännöt.


      • JOBO?
        fakta faktoina kirjoitti:

        Se 16 tuntia on nimeltään ylilataus. Wanhan ajan akku- ja laturitekniikalla pystyi puskemaan akkuihin lisää virtaa vaikka ne oli jo täynnä. Nykyään ei onnistu. Laturi osaa lopettaa virransyötön kun akku on täynnä.

        Li-ion akku on täynnä silloin kun laturi niin ilmoittaa. Sen voi ottaa käyttöön kesken latauksen ja ladata täyteen vaikka ei olisi täysin tyhjä. Siitä ei ole mitään haittaa. Ainoa huono puoli siinä on vanhaan akkutekniikkaan verrattuna että se kestää huonommin kylmää. Li-ion akun kapasitetti alkaa laskea jo 5 asteessa joten lämpimässä taskussa välillä pitämällä saa kapasiteetin takaisin käyttöön talvella kuvatessa.

        ”fakta faktoina Se 16 tuntia on nimeltään ylilataus.”

        Jos noin on niin kerroppa missä kamera tai akkumerkissä tuo on mahdollista Li-ion akulla?
        Voiko Samsung ST88:n akun yliladata?

        Kaikissa mun Li-ion latureissa ylilataus on mahdoton kun laturin suojapiiri katkaisee latauksen kun virta laskee n. 3 prosenttiin maksimista.
        Käsitykseni mukaan Li-ionakun lataaminen sellaisessa laturissa jossa ylilataus on mahdollista on vaarallista?


      • kunnolla täyteen?
        okaro kirjoitti:

        Latureita on erilaisia. Minulla on laturi, joka lataa 2000 mAh akun 10 tunnissa ja sellainen, joka lataa sen n. tunnissa. Edellisessä ei ole mitään muuta kontrollia kuin ajastinkatkaisu n. 12 tunnissa. Sellaisella tyhmällä laturilla en ainakaan rupeaisi ylilataamaan. NMH akkuja on myös käytety kännyköissä. Yleensä juuri tässä yheydessä olen kuullut 16 tunnin latauksesta. Minä sanon, että lataa ,kunnolla täyteen, mutta unohtaa tuollaiset 16 tunnin säännöt.

        ”Minä sanon, että lataa ,kunnolla täyteen, mutta unohtaa tuollaiset 16 tunnin säännöt.”

        Miten Samsung ST88:n akku ladataan ”kunnolla täyteen”?
        Haittaaks se jos ei lataa ”kunnolla täyteen”?


      • kunnolla täyteen? kirjoitti:

        ”Minä sanon, että lataa ,kunnolla täyteen, mutta unohtaa tuollaiset 16 tunnin säännöt.”

        Miten Samsung ST88:n akku ladataan ”kunnolla täyteen”?
        Haittaaks se jos ei lataa ”kunnolla täyteen”?

        En nyt tiedä kysytkö tosissasi vaan oletko leikkimässä sanaleikkejä. Lataa vaikka niin, että se ilmoittaa akun olevan täynnä. Katso käyttöohjeista lisää. Yleensä, kun akkua lataa, kannattaa ladata täyteen.


      • hohhojata
        JOBO? kirjoitti:

        ”fakta faktoina Se 16 tuntia on nimeltään ylilataus.”

        Jos noin on niin kerroppa missä kamera tai akkumerkissä tuo on mahdollista Li-ion akulla?
        Voiko Samsung ST88:n akun yliladata?

        Kaikissa mun Li-ion latureissa ylilataus on mahdoton kun laturin suojapiiri katkaisee latauksen kun virta laskee n. 3 prosenttiin maksimista.
        Käsitykseni mukaan Li-ionakun lataaminen sellaisessa laturissa jossa ylilataus on mahdollista on vaarallista?

        JOBOlla tuntuu olevan vakavia ongelmia luetun ymmärtämisessä.

        Edellä todettiin, että vanhanaikaisella akku- ja laturitekniikalla ylilataus oli mahdollista. Moderneja Li-ion-akkuja ei voi yliladata.


      • jatahohho
        hohhojata kirjoitti:

        JOBOlla tuntuu olevan vakavia ongelmia luetun ymmärtämisessä.

        Edellä todettiin, että vanhanaikaisella akku- ja laturitekniikalla ylilataus oli mahdollista. Moderneja Li-ion-akkuja ei voi yliladata.

        Mitenkäs tuo vanhanaikainen akku- ja laturitekniikka tähän asiaan kuuluu?
        Minulla on autossa ns. lyijyakku ja vanhanaikainen laturi, vaikuttaako se kameran Li-ion akun lataamiseen?

        ”Moderneja Li-ion-akkuja ei voi yliladata.”

        Kyllä voi ja niillä on aiheutettu mm kännykän ”räjähdyksiä” ja sytytetty paloja ylilataamalla. Siksi Li-ion akkuja ei pidä ladata sellaisella (tarvike)laturilla jossa ei ole ns. suojapiiriä joka estää ylilatauksen.


      • ei voi yliladata?
        okaro kirjoitti:

        Latureita on erilaisia. Minulla on laturi, joka lataa 2000 mAh akun 10 tunnissa ja sellainen, joka lataa sen n. tunnissa. Edellisessä ei ole mitään muuta kontrollia kuin ajastinkatkaisu n. 12 tunnissa. Sellaisella tyhmällä laturilla en ainakaan rupeaisi ylilataamaan. NMH akkuja on myös käytety kännyköissä. Yleensä juuri tässä yheydessä olen kuullut 16 tunnin latauksesta. Minä sanon, että lataa ,kunnolla täyteen, mutta unohtaa tuollaiset 16 tunnin säännöt.

        ”Minulla on laturi, joka lataa 2000 mAh akun 10 tunnissa ja sellainen, joka lataa sen n. tunnissa.”

        Minullapa onkin pikalaturi joka lataa 75 Ah akun kolmessa tunnissa. Sellaisia akkuja on käytetty autoissa, mutta miten nämä jutut liittyy aloittajan ksymyksiin?

        ”Sellaisella tyhmällä laturilla en ainakaan rupeaisi ylilataamaan” kameran Li-ion akkua.
        vrt
        hohhojata:
        ”Moderneja Li-ion-akkuja ei voi yliladata”


      • jäätävä totuus..
        JOBO? kirjoitti:

        ”fakta faktoina Se 16 tuntia on nimeltään ylilataus.”

        Jos noin on niin kerroppa missä kamera tai akkumerkissä tuo on mahdollista Li-ion akulla?
        Voiko Samsung ST88:n akun yliladata?

        Kaikissa mun Li-ion latureissa ylilataus on mahdoton kun laturin suojapiiri katkaisee latauksen kun virta laskee n. 3 prosenttiin maksimista.
        Käsitykseni mukaan Li-ionakun lataaminen sellaisessa laturissa jossa ylilataus on mahdollista on vaarallista?

        Alkuperäisissä akuissa alkuperäisillä latureilla ei onnistu ylilataus mutta aloittaja ei kertonut onko rahat niin tiukassa että on tilattu kiinasta niitä parin euron akkuja jotka syttyy palamaan kun akku täynnä ja pidetään laturissa. Niissä halvimmissa kun ei ole mitään suojapiiriä.
        Tästä oli joskus pari vuotta sitten juttua olikohan kuningaskuluttajassa. Näyttivät mitä tapahtuu noilla tappoakuilla. Kunnon posahdus ja isot liekit jos jätti lataukseen kun akku täynnä.


      • jäätävä totuus.. kirjoitti:

        Alkuperäisissä akuissa alkuperäisillä latureilla ei onnistu ylilataus mutta aloittaja ei kertonut onko rahat niin tiukassa että on tilattu kiinasta niitä parin euron akkuja jotka syttyy palamaan kun akku täynnä ja pidetään laturissa. Niissä halvimmissa kun ei ole mitään suojapiiriä.
        Tästä oli joskus pari vuotta sitten juttua olikohan kuningaskuluttajassa. Näyttivät mitä tapahtuu noilla tappoakuilla. Kunnon posahdus ja isot liekit jos jätti lataukseen kun akku täynnä.

        Tuollaisia akkuja ei saa käyttää. piste.


      • . piste.
        okaro kirjoitti:

        Tuollaisia akkuja ei saa käyttää. piste.

        ”Tuollaisia akkuja ei saa käyttää. piste.”
        vs:
        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi ja että sitä ei ladata liian täyteen.”

        Onko näin?


      • . piste. kirjoitti:

        ”Tuollaisia akkuja ei saa käyttää. piste.”
        vs:
        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi ja että sitä ei ladata liian täyteen.”

        Onko näin?

        Homma nyt on yksinkertaisesti niin, että normaalin kuluttajan ei tyarviutse miettiä näitä latausasioita. Lataa akku täyteen, kun tarvitse ja sillä siisti. Asiasta on turha vääntää enempää.


    • JOBO?

      oukei

      Arvatenkin lataat akkua kamerassa (ei erillisessä latauslaitteessa)

      • Kun akku latautuu niin kameran takaseinässä palaa punainen valo
      • Valo sammuu kun akku on täysi
      • Jos valo vilkkuu niin jotain on pielessä

      Tuota latausjohtoa voi käyttää myös ns. verkkolaotteena (voit kuvata vaikka akku on tyhjä). Kamera pitää sammuttaa ennen latausjohdon irroittamista.

      • hjhjhjjjj

        Kiitoksia vastauksista


      • JOBO?
        hjhjhjjjj kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista

        ST88:ssa on muistaakseni Li-ion-akku

        – kestää normaalikäytössä n. 2–3 vuotta,
        – itsepurkaus n. 5%/ kk
        – ei ns. muisti-ilmiötä
        – ei siedä ylilatausta
        – ei ylläpitolatausta
        – ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista
        – latausaika voi olla alle 1 h
        – purkaminen aivan tyhjäksi ei ole suositeltavaa


      • JOBO? kirjoitti:

        ST88:ssa on muistaakseni Li-ion-akku

        – kestää normaalikäytössä n. 2–3 vuotta,
        – itsepurkaus n. 5%/ kk
        – ei ns. muisti-ilmiötä
        – ei siedä ylilatausta
        – ei ylläpitolatausta
        – ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista
        – latausaika voi olla alle 1 h
        – purkaminen aivan tyhjäksi ei ole suositeltavaa

        "– ei siedä ylilatausta
        – ei ylläpitolatausta
        – ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista
        – latausaika voi olla alle 1 h
        – purkaminen aivan tyhjäksi ei ole suositeltavaa "

        Nämä säännöt ovat jollekin systeemin rakentajalla. Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi ja että sitä ei ladata liian täyteen.

        Vältä akkustressiä, maailmassa on tärkeämpiäkin asioita miettiä kuin miten ladata akkua. Olennaista on varmistaa, ettei virta pääse loppumaan kesken, muun on sekundaarista. Jos akku kuluu loppuun voi ostaa uuden. Tosin nuo on hyvin kestäviä. Minulla on kamerassani vara-akkuna 2005 ostetun kameran akku ja hyvin toimii vaikka akun valmistuksesta on kahdeksan vuotta. Li-Ion akun pitäisi muka vanheta kolmessa vuodessa valmistuksesta.


      • JOBO?
        okaro kirjoitti:

        "– ei siedä ylilatausta
        – ei ylläpitolatausta
        – ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista
        – latausaika voi olla alle 1 h
        – purkaminen aivan tyhjäksi ei ole suositeltavaa "

        Nämä säännöt ovat jollekin systeemin rakentajalla. Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi ja että sitä ei ladata liian täyteen.

        Vältä akkustressiä, maailmassa on tärkeämpiäkin asioita miettiä kuin miten ladata akkua. Olennaista on varmistaa, ettei virta pääse loppumaan kesken, muun on sekundaarista. Jos akku kuluu loppuun voi ostaa uuden. Tosin nuo on hyvin kestäviä. Minulla on kamerassani vara-akkuna 2005 ostetun kameran akku ja hyvin toimii vaikka akun valmistuksesta on kahdeksan vuotta. Li-Ion akun pitäisi muka vanheta kolmessa vuodessa valmistuksesta.

        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi ja että sitä ei ladata liian täyteen.”

        Ihanko totta kuluttajan ”kamera huolehtii”. Jos noin on niin pitääkö kamera olla lähellä laturia vai voinko jättää vara-akun kotiin lataukseen vaikka lähden ulkoiluttamaan kameraa?

        Kuinka kaukaa kuluttajan kamera pystyy huolehtimaan akun latauksesta ja purkautumisesta jos akku ei ole kamerassa?

        Li-ion akku on itsepurkautuva. Miten kamera huolehtii siitä, että akku ei pääse tyhjäksi?


      • JOBO? kirjoitti:

        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi ja että sitä ei ladata liian täyteen.”

        Ihanko totta kuluttajan ”kamera huolehtii”. Jos noin on niin pitääkö kamera olla lähellä laturia vai voinko jättää vara-akun kotiin lataukseen vaikka lähden ulkoiluttamaan kameraa?

        Kuinka kaukaa kuluttajan kamera pystyy huolehtimaan akun latauksesta ja purkautumisesta jos akku ei ole kamerassa?

        Li-ion akku on itsepurkautuva. Miten kamera huolehtii siitä, että akku ei pääse tyhjäksi?

        Tässä tapauksessa kyse oli kamerasta, jossa on sisäinen laturi. Jos laturi on erillinen, niin se tietysti on laturin tehtävä. Se, kohta mitä lainasin ei puhunut mitään itsepurkautumisesta. Muutenkaan se ei ole kovin merkittävä ongelma normaalikäytössä.


      • hjhjhjjjj
        JOBO? kirjoitti:

        ST88:ssa on muistaakseni Li-ion-akku

        – kestää normaalikäytössä n. 2–3 vuotta,
        – itsepurkaus n. 5%/ kk
        – ei ns. muisti-ilmiötä
        – ei siedä ylilatausta
        – ei ylläpitolatausta
        – ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista
        – latausaika voi olla alle 1 h
        – purkaminen aivan tyhjäksi ei ole suositeltavaa

        "-ei siedä ylilatausta
        -ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista"

        Ja miten ns. normaalikäyttäjä tietää näistä mitään. Ainoa mitä tiedän on että kun ledi sammuu akku on täynnä. Eikö nykyajan akut/kamerat ole tarpeeksi "älykkäitä" estääkseen ylilataantumisen. Eikö tuota voi käyttää myös latauksessa ja tarkistaa akun latauksen tilan?


        Mikä tämä on?
        "-ei ylläpitolatausta"


      • kyse oli
        okaro kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kyse oli kamerasta, jossa on sisäinen laturi. Jos laturi on erillinen, niin se tietysti on laturin tehtävä. Se, kohta mitä lainasin ei puhunut mitään itsepurkautumisesta. Muutenkaan se ei ole kovin merkittävä ongelma normaalikäytössä.

        ”Tässä tapauksessa kyse oli kamerasta, jossa on sisäinen laturi.”

        Et siis todellakaan tiedä mistään mitään!
        ST88:n sisällä ei oe mitään laturia vaan laturi on integroitu pistotulppaan. Ja ST88:n on saatavissa myös akkulaturi jossa akku ladataan kameran ukopuolella.

        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi … Minulla on kamerassani vara-akkuna 2005 ostetun kameran akku ja hyvin toimii vaikka akun valmistuksesta on kahdeksan vuotta. Li-Ion akun pitäisi muka vanheta kolmessa vuodessa valmistuksesta.”

        ”Se, kohta mitä lainasin ei puhunut mitään itsepurkautumisesta.”
        MIstä sait LI-ion akun joka ei itsepurkaudu kun ei puhuta?

        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi”
        Mitenkäs se sinun kamerasi huolehtii siitä, että tuo mainitsemasi vara-akku ei pääse tyhjäksi?

        ”Tässä tapauksessa kyse oli” siitä, että kirjoittelet puutaheinää asiasta josta et mitään tiedä.


      • kyse oli kirjoitti:

        ”Tässä tapauksessa kyse oli kamerasta, jossa on sisäinen laturi.”

        Et siis todellakaan tiedä mistään mitään!
        ST88:n sisällä ei oe mitään laturia vaan laturi on integroitu pistotulppaan. Ja ST88:n on saatavissa myös akkulaturi jossa akku ladataan kameran ukopuolella.

        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi … Minulla on kamerassani vara-akkuna 2005 ostetun kameran akku ja hyvin toimii vaikka akun valmistuksesta on kahdeksan vuotta. Li-Ion akun pitäisi muka vanheta kolmessa vuodessa valmistuksesta.”

        ”Se, kohta mitä lainasin ei puhunut mitään itsepurkautumisesta.”
        MIstä sait LI-ion akun joka ei itsepurkaudu kun ei puhuta?

        ”Kuluttajan kohdalla kamera itse huolehtii siitä, ettei akku pääse tyhjäksi”
        Mitenkäs se sinun kamerasi huolehtii siitä, että tuo mainitsemasi vara-akku ei pääse tyhjäksi?

        ”Tässä tapauksessa kyse oli” siitä, että kirjoittelet puutaheinää asiasta josta et mitään tiedä.

        Siis siinä on USB-laturi. Väitätkö tosiaan, että latausta kontrolloiva elektroniikka on siinä USB-johdossa eikä kamerassa? Tuo olisi varsin erikoinen tapa tehdä asia

        Sinä olet täällä vain haastamassa riitaa. Minulla ei ole aikaa leikkeihisi. Painu suolle.


      • hjhjhjjjj kirjoitti:

        "-ei siedä ylilatausta
        -ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista"

        Ja miten ns. normaalikäyttäjä tietää näistä mitään. Ainoa mitä tiedän on että kun ledi sammuu akku on täynnä. Eikö nykyajan akut/kamerat ole tarpeeksi "älykkäitä" estääkseen ylilataantumisen. Eikö tuota voi käyttää myös latauksessa ja tarkistaa akun latauksen tilan?


        Mikä tämä on?
        "-ei ylläpitolatausta"

        Kuten edellä sanoin käyttäjän ei tarvitse miettiä tällaisia. Ne laitteet hoitavat nuo asiat. Joillakin on vain tapana sekoittaa ihmisten asioita tuomalla tuollaista insinööritietoa sotkemaan käyttäjiä.


      • JOBO?
        hjhjhjjjj kirjoitti:

        "-ei siedä ylilatausta
        -ilman suojapiiriä akun lataaminen on vaarallista"

        Ja miten ns. normaalikäyttäjä tietää näistä mitään. Ainoa mitä tiedän on että kun ledi sammuu akku on täynnä. Eikö nykyajan akut/kamerat ole tarpeeksi "älykkäitä" estääkseen ylilataantumisen. Eikö tuota voi käyttää myös latauksessa ja tarkistaa akun latauksen tilan?


        Mikä tämä on?
        "-ei ylläpitolatausta"

        Ja miten ns. normaalikäyttäjä tietää näistä mitään.
        —no esimerkiksi siten, että tuossa aloittajan kamerassa latausvalo vilkkuu jos akku tai laturi on rikki tai/ja kytkit kameraan väärän laturin.
        —ja siitä jos Li-ion akku kuumenee ladatessa niin akku tai laturi on rikki tai/ja kytket kameraan väärän laturin.

        ”Ainoa mitä tiedän on että kun ledi sammuu akku on täynnä. Eikö nykyajan akut/kamerat ole tarpeeksi "älykkäitä" estääkseen ylilataantumisen.”
        —laturit ja kamerat on ”viisaita”, mutta akut ja käyttäjät on tyhmiä. Varsinkin kännyköiden ja läppäreiden akuissa on ollut liian paljon valmistusvirheitä. Siksi käyttäjän pitää olla huolellinen

        ”Eikö tuota voi käyttää myös latauksessa ja tarkistaa akun latauksen tilan?”
        —voi jos osaa mutta noihin jotka ladataan USB-kaapelilla (kuten Samsung) on kovin helppo kytkeä vahingossa tai ymmärtämättömyyttään väärä laturi. Ne kun on kovin samannäköisiä. Se on aina kameran ”surma” jos akku poksahtaa kamerassa väärän latauksen takia.

        Mikä tämä on?
        "-ei ylläpitolatausta"
        —tarkoittaa esim. sitä, että älä pidä itsepurkautuvaa Li-ion vara-akkua jatkuvasti kiinni laturissa jotta se olisi täynnä tarvittaessa.


      • kyse oli
        okaro kirjoitti:

        Siis siinä on USB-laturi. Väitätkö tosiaan, että latausta kontrolloiva elektroniikka on siinä USB-johdossa eikä kamerassa? Tuo olisi varsin erikoinen tapa tehdä asia

        Sinä olet täällä vain haastamassa riitaa. Minulla ei ole aikaa leikkeihisi. Painu suolle.

        No ei kun se lektroniikka on laturissa joka on rakennettu pistotulpan yhteyteen.

        Akun voi ladata myös kameran ulkopuolella erillisessä telineessä. Kamerassa ei ole mitää kauko-ohjausta joka kontrolloi latausta kameran ulkopuolella.

        En haasta riitaa vaan yritän antaa aloittajalle oikeita tietoja esittämäsi huuhaan asemesta. Miksi kirjoittelet kaikenmaailman puutaheinää jolla ei ole mitään tekemistä aloittajan kysymyksen kanssa esim:
        ”… ihmeen kamerasta on kyse. Yleensä kameroita ladataan ottamalla akku irti ja laittamalla se laturiin.”
        ”Minulla on laturi, joka lataa 2000 mAh akun 10 tunnissa ja sellainen, joka lataa sen n. tunnissa.”

        Kameroita ”ladattiin” filmillä silloin kun minä olin nuori, mutta miten kamera ladataan ”ottamalla akku irti”?


    • uiiuiuiiiii

      Lisäkysymys.

      Kun kytkee kameran usb:llä dvd soittimeen valitaanko Usb vai videolähtö. Videolähdössä olisi ohjeen mukaan AV kaapeli, ainakin televisioon kytkettäessä.

      • Miksi kytkisit sen DVD-soittimeen? Mihin pyrit tällä kytemisellä?


      • uiiuiuiiii
        okaro kirjoitti:

        Miksi kytkisit sen DVD-soittimeen? Mihin pyrit tällä kytemisellä?

        Katsoisin digikuvia ja videoita. Soittimen ohjekirjassa lukee että näyttää digikamerankuvia, ja on vielä Samsungin soitin. TV kytkentä on inhottavassa paikassa.


      • uiiuiuiiii kirjoitti:

        Katsoisin digikuvia ja videoita. Soittimen ohjekirjassa lukee että näyttää digikamerankuvia, ja on vielä Samsungin soitin. TV kytkentä on inhottavassa paikassa.

        Kannattaisi panna kuvat muistitikulle, jos laiteessa on USB. Kortinlukijakin voi käydä. Se toimiiko kamera suoraan riippuu laitteista. millainen TV sinulla on? Onko siinä USB:tä? Kannattaa pitää ketju mahdollisimman lyhyenä ja digitaalisena. Tavallisessa DVD-soittimessa ei ole DVD-sisääntuloa.

        Jos DVD-soittimessa ei ole USB:ta niin kuvat pitää polttaa CD:lle tai DVD:lle (tarkasta ohjeesa käykö DVD ja muut yksityiskohdat, kuten kansiot)


      • uiiuiuiiii
        okaro kirjoitti:

        Kannattaisi panna kuvat muistitikulle, jos laiteessa on USB. Kortinlukijakin voi käydä. Se toimiiko kamera suoraan riippuu laitteista. millainen TV sinulla on? Onko siinä USB:tä? Kannattaa pitää ketju mahdollisimman lyhyenä ja digitaalisena. Tavallisessa DVD-soittimessa ei ole DVD-sisääntuloa.

        Jos DVD-soittimessa ei ole USB:ta niin kuvat pitää polttaa CD:lle tai DVD:lle (tarkasta ohjeesa käykö DVD ja muut yksityiskohdat, kuten kansiot)

        Juu ei näy suoraan digikameralta, en tiedä miksi(dvd). Sen sijaan kun pistän suoraan TV:hen näkyy.

        En muuten tiedä miksi en saa hd videokuvaa näkymään vaikka tv on full hd, 480p kuva näkyy. Haluaisin myös koko ruudun kuvan mutta ei ole kuin noin 3/4.


        Kysyisin vielä että miten yleisiä noihin digikameroihin ovat tietokonevirukset? Ostin lähisukulaiselle lahjaksi ja epäilyttää se että minkälaisiin koneisiin hän kameran yhdistää ja voinko sitten omalle koneelle yhdistää huoletta


      • uiiuiuiiii kirjoitti:

        Juu ei näy suoraan digikameralta, en tiedä miksi(dvd). Sen sijaan kun pistän suoraan TV:hen näkyy.

        En muuten tiedä miksi en saa hd videokuvaa näkymään vaikka tv on full hd, 480p kuva näkyy. Haluaisin myös koko ruudun kuvan mutta ei ole kuin noin 3/4.


        Kysyisin vielä että miten yleisiä noihin digikameroihin ovat tietokonevirukset? Ostin lähisukulaiselle lahjaksi ja epäilyttää se että minkälaisiin koneisiin hän kameran yhdistää ja voinko sitten omalle koneelle yhdistää huoletta

        Miten kytket kameran televisioon? RCA:llako? Se on puhtaasti analoginen liitäntä. Jos kamerasi antaa 480 juovaa, niin vaihtda sen lähtö PAL:lle. Jos mahdollista pidä ketju digitaalisena, ei ole miltä katsoa kuvia HD-TV:llä analogiliitännän kautta.

        Virukset ovat järjestelmäkohtaisia. Ei ne tartu PC:stä kameroihin, eikä muutenkaan kameroissa ole viruksia. Suurempi riski on kameran vioittumien esimerkiksi viallisen portin takia. Minä en kytke kameraa mihinkään laitteeseen vaan käytän kortinlukijaa.


      • kjkkkkkkk
        okaro kirjoitti:

        Miten kytket kameran televisioon? RCA:llako? Se on puhtaasti analoginen liitäntä. Jos kamerasi antaa 480 juovaa, niin vaihtda sen lähtö PAL:lle. Jos mahdollista pidä ketju digitaalisena, ei ole miltä katsoa kuvia HD-TV:llä analogiliitännän kautta.

        Virukset ovat järjestelmäkohtaisia. Ei ne tartu PC:stä kameroihin, eikä muutenkaan kameroissa ole viruksia. Suurempi riski on kameran vioittumien esimerkiksi viallisen portin takia. Minä en kytke kameraa mihinkään laitteeseen vaan käytän kortinlukijaa.

        Vaihdoin PALille ja kamera on tv:n USB portissa kytkettynä.


      • kjkkkkkkk
        okaro kirjoitti:

        Miten kytket kameran televisioon? RCA:llako? Se on puhtaasti analoginen liitäntä. Jos kamerasi antaa 480 juovaa, niin vaihtda sen lähtö PAL:lle. Jos mahdollista pidä ketju digitaalisena, ei ole miltä katsoa kuvia HD-TV:llä analogiliitännän kautta.

        Virukset ovat järjestelmäkohtaisia. Ei ne tartu PC:stä kameroihin, eikä muutenkaan kameroissa ole viruksia. Suurempi riski on kameran vioittumien esimerkiksi viallisen portin takia. Minä en kytke kameraa mihinkään laitteeseen vaan käytän kortinlukijaa.

        Entä voiko kameran muistikorttiin tarttua virus ja levitä sitä kautta koneelle?


      • kjkkkkkkk
        okaro kirjoitti:

        Miten kytket kameran televisioon? RCA:llako? Se on puhtaasti analoginen liitäntä. Jos kamerasi antaa 480 juovaa, niin vaihtda sen lähtö PAL:lle. Jos mahdollista pidä ketju digitaalisena, ei ole miltä katsoa kuvia HD-TV:llä analogiliitännän kautta.

        Virukset ovat järjestelmäkohtaisia. Ei ne tartu PC:stä kameroihin, eikä muutenkaan kameroissa ole viruksia. Suurempi riski on kameran vioittumien esimerkiksi viallisen portin takia. Minä en kytke kameraa mihinkään laitteeseen vaan käytän kortinlukijaa.

        Jotain videoiden kohdalla herjaa että no codec ja Jpegien(kuvat) kohdalla on vaan mustaa.


      • ffffffffffffffffffff
        okaro kirjoitti:

        Miten kytket kameran televisioon? RCA:llako? Se on puhtaasti analoginen liitäntä. Jos kamerasi antaa 480 juovaa, niin vaihtda sen lähtö PAL:lle. Jos mahdollista pidä ketju digitaalisena, ei ole miltä katsoa kuvia HD-TV:llä analogiliitännän kautta.

        Virukset ovat järjestelmäkohtaisia. Ei ne tartu PC:stä kameroihin, eikä muutenkaan kameroissa ole viruksia. Suurempi riski on kameran vioittumien esimerkiksi viallisen portin takia. Minä en kytke kameraa mihinkään laitteeseen vaan käytän kortinlukijaa.

        "eikä muutenkaan kameroissa ole viruksia"


        Kun tässä ketjussa nyt väännetään pilkkua oikein urakalla, niin todettakoon että tuota lausetta ei kannata yleistää ainakaan Samsung Galaxy Cameraan, jossa on Android.


      • kyllä voi
        kjkkkkkkk kirjoitti:

        Entä voiko kameran muistikorttiin tarttua virus ja levitä sitä kautta koneelle?

        Periaatteessa voi tarttua mutta ei kameran kautta.


      • kyllä voi
        kyllä voi kirjoitti:

        Periaatteessa voi tarttua mutta ei kameran kautta.

        Korjaan, ei kameran kautta ellei ole Samsung Galaxy Camera.


    • Galaxy Camera

      Samsung Galaxy Camera on ihan kiva, vain puhelin puuttuu.

      Mistä se tulee, että kännykässä on kamera, mutta kamerassa ei ole matkapuhelinta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe