ESP tarvitaanko

sitä??

Moni uuden auton omistaja on ihmetellyt, miksi jarrupalat kuluvat melkein silmissä, samoin renkaiden epätasainen kuluminen (eri pyörien kuluneisuus erilainen). Vetoakseleissakin on heikkouksia. Veikkaan, kun mennään ajassa hiukan eteenpäin, niin vetoakselien vastapuolet tasauspyörästössä uritus hakkautuu hajalle. Ja tähän on syypää nuo kolme kirjainta ESP, ajovakautus järjestelmä. Tämähän on itsestään selvä asia, jos on hiukankin reippaampi ajotyyli, niin ESP, ja kuski taistelee kaiken aikaa toisiaan vastaan, siksi sport malleissa tätä on rajoitettu. Jos ajatellaan, että rallikuski lähtee ajamaan kelloa vastaan autolla jossa on ESP, seuraavaksi ajaa saman pätkän samalla autolla ilman ESPtä, on aika paljon parempi.
Jos joku ei tiedä mikä on ESP, niin tässä lyhyt lainaus sen toiminnasta.
”Järjestelmä pyrkii palauttamaan auton kuljettajan valitsemalle ajolinjalle käyttämällä yksittäisten pyörien jarrutusta ja/tai säätelemällä moottorin vääntömomenttia (muuttamalla sytytysennakkoa ja/tai polttoaineen syöttöä). Järjestelmä on usein kytköksissä lukkiutumattomiin jarruihin ja luistonestojärjestelmään.”

68

3430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humalassa-ajoavustin

      Jostain syystä omasta autoa puuttuu koko esp. Varusteista löytyy kuitenkin mm. 8X turvatyynyt yms. ja lisäksi löytyy parkkitutkat yms. turhuuksia joka lähtöön.

      En ole kaivannut systeemiä juurikaan. Ei ole tarvetta kuskata autoa huonoissa olosuhteissa limiiteillä. Löytyy autosta kyllä ABS, TC ja hätäjarrutehostin.

    • Vai vielä rallia

      Et sinä mikään rallikuski ole. Olet ihan tavallinen nurmijärveläinen autoilija, joka sahaat poukkoillen Nurmijärvi- Espoo väliä arkipäivisn.

    • Samaa ihmetellyt

      Tuntuu aika alkeelliselta systeemiltä, mutta ei kai parempakaan ole. Jos rengas joka tapauksessa luistaisi asfaltilla, niin kuluttaako sitten paljon enemmän renkaita, mutta jarrulevyjä ainakin. Moni kuulema ajaa kovempaa kun luottaa ajonvakautukseen, joten sehän voi selittää renkaiden kulumisen ulosajojen ohella.

    • jani1986

      kyllä toi esp on turha keksintö...abs jarrut ny jotenki ymmärtää mutta ilman niitäki
      pärjää hyvin. Tänään tuli todettua että ajotaito on se joka ratkaisee...ei se
      onko autos jotai sähköherkkuja...meinas perä karata 50km/h vauhris mutta,
      ku on harjoitellu perän heittoa nii kummasti vaan oikeni ja meniki nätisti pitkän mutkan peräluisussa.

      • WannaBeRallyDriver

        Niin, ESP:llä se perä ei olisi karannut. Eli vähän turvallisempaa olisi ajo ollut. Hyvällä kuljettajalla se perä ei karkaa. ESP juurikin korjaa kuljettajan virheitä, joka ei osaa arvioida nopeutta oikein. ESP:n tarkoitus on pääasiassa estää auton pyörähtäminen. Ilman ESP:tä kun mennään täysin poikittain ja rekka näkyy sivulasista, ei mtaitavinkaan kuljettaja tee enää juuri mitään. Mielikuvituksessaan ehkä, mutta oikesti hän on pian luultavasti kuollut.... ESP todellakin vähentää merkittävästi kyseenlaisia onnttomuuksia. Peräkylän äijät nyt aina kyseennalaistaa kaiken uuden. Pyöreät pyörät otettiin täällä varmaan joskus muinoin käyttöön muuta maailmaa myöhemmin, turhaa hömpötystä kun olivat. Ne neliön muotoiset kun olivat paaaaaljon paremmat ja kunnon kuski ei pyöreitä tarvi.....


      • symmertrical awd

        Janipetteri vm 86,välitettavasti sinun ikä luokkasi kuski kuoli tänään(tai siis eilen)treellä kun honda ilman espiä pyörähti rekan edessä.Itse ajanut 12v taksia työkseni ja pari kertaa esp järjestelmä on antanut sen mahdollisuuden väistään töhöilevä auto liikenteessä.Nykyäinen esp kerä nelivedon on huimiin suorituksiin kykenevä järjestelmä,JOLLEI sitä ulosmitata liian kovall nopeudella/turvavälillä


      • Anonyymi

        Abs jarrut on vihoviimeinen keksintö kun on ikänsä ajanut ilman ja käyttään jarrua väistötilanteissa vaistomaisesti. Mikään ei oo vaarallisempi kuin abs. Nyt on ensimmäinen auto missä esp mitta sen saa onneksi kytkettyä pois päältä notta autolla pystyy eres jotenkin ajamaan jäisellä tiellä.


    • Kliff richard

      On se hyvä. ESP hakkaa kenet vain rattimiehen. Teoriassa, jos sulla olis jarrupoljin joka pyörälle ja neljä jalkaa, sekä sadasosasekunnin reaktiokyky joka jalalle, niin saattaisi olla jotain mahdollisuuksia esppiä vastaan...no tuskin sittenkään.

      • holhkhkhkhkjh

        sitten kun turvalaitteet ei enää pysy vauhdissa mukana niin sit on rattimiehen henki höllässä kun mennään metsään ja lujaa...


      • Joulupukinreestä
        holhkhkhkhkjh kirjoitti:

        sitten kun turvalaitteet ei enää pysy vauhdissa mukana niin sit on rattimiehen henki höllässä kun mennään metsään ja lujaa...

        No tässäpä sulle, kun rattimiehet testailee espllä ja ilman:
        http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc&feature=youtube_gdata_player

        Kummasti vain penkat pölisee ilman espiä. Rattimieskään kun ei pysty vaikuttamaan auton kulkusuuntaan jarruilla, kuten espi tekee. Tietty esp ei poista ohjaamisen tarvetta kokonaan, mutta tappaa tehokkaasti luistoa ja samalla hidastaa vauhtia...fysiikanlakien rajoissa toki...


      • ESPi on HYVÄ:.
        Joulupukinreestä kirjoitti:

        No tässäpä sulle, kun rattimiehet testailee espllä ja ilman:
        http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc&feature=youtube_gdata_player

        Kummasti vain penkat pölisee ilman espiä. Rattimieskään kun ei pysty vaikuttamaan auton kulkusuuntaan jarruilla, kuten espi tekee. Tietty esp ei poista ohjaamisen tarvetta kokonaan, mutta tappaa tehokkaasti luistoa ja samalla hidastaa vauhtia...fysiikanlakien rajoissa toki...

        .

        Parantaa selvästi pitoa nuljutetuilla tiealueilla ja renkaat säästyy

        .


      • no esp
        Joulupukinreestä kirjoitti:

        No tässäpä sulle, kun rattimiehet testailee espllä ja ilman:
        http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc&feature=youtube_gdata_player

        Kummasti vain penkat pölisee ilman espiä. Rattimieskään kun ei pysty vaikuttamaan auton kulkusuuntaan jarruilla, kuten espi tekee. Tietty esp ei poista ohjaamisen tarvetta kokonaan, mutta tappaa tehokkaasti luistoa ja samalla hidastaa vauhtia...fysiikanlakien rajoissa toki...

        Käytännössä ESP:llä voidaan ajaa tilanteeseen mistä yksikään kuljettaja ei voi korjata tilannetta. Vaikea ymmärtää mikä tuossa on niin hienoa, täysin tarpeeton varuste.


      • treenattu on
        ESPi on HYVÄ:. kirjoitti:

        .

        Parantaa selvästi pitoa nuljutetuilla tiealueilla ja renkaat säästyy

        .

        Tässä haluttiin tarkoitushakuisesti perustella espin etevyyttä.
        Ilman espiä ajaessa kuljettaja käänsi etupyöriä runsaasti liikaa aiheuttaen itse hallitsemattoman luisun. Ei rattia pidä lappaa edestakaisin hullun lailla, vaan pyöriä pitää kääntää vain kohtuullisesti ja silloin auto joko taipuu kevyesti jarruttaen ässä-mutkaan tai sitten ei, mikä johtuu kokonaan fysiikan laeista eikä mistään espistä. Talviajokurssien testeissä ABS-autolla selvittää väistökokeen noin 10 km kovemmalla nopeudella kuin autolla ilman ABS:ää . Ero on todella vähäinen.
        Kokemattomalle voi olla noista jotakin hyötyä, mutta kokenut hoitelee asian rutiinilla vaika autossa ei olekaan noita apulaitteita.


      • jndkfgjdfgdfgdfg
        treenattu on kirjoitti:

        Tässä haluttiin tarkoitushakuisesti perustella espin etevyyttä.
        Ilman espiä ajaessa kuljettaja käänsi etupyöriä runsaasti liikaa aiheuttaen itse hallitsemattoman luisun. Ei rattia pidä lappaa edestakaisin hullun lailla, vaan pyöriä pitää kääntää vain kohtuullisesti ja silloin auto joko taipuu kevyesti jarruttaen ässä-mutkaan tai sitten ei, mikä johtuu kokonaan fysiikan laeista eikä mistään espistä. Talviajokurssien testeissä ABS-autolla selvittää väistökokeen noin 10 km kovemmalla nopeudella kuin autolla ilman ABS:ää . Ero on todella vähäinen.
        Kokemattomalle voi olla noista jotakin hyötyä, mutta kokenut hoitelee asian rutiinilla vaika autossa ei olekaan noita apulaitteita.

        "Kokemattomalle voi olla noista jotakin hyötyä, mutta kokenut hoitelee asian rutiinilla vaika autossa ei olekaan noita apulaitteita."

        Näin on.

        Onneksi Suomessa on kokeneita.... Rosberg, Häkkinen, Vatanen... ja muutama muu. Sitten on paljon näitä jotka luulee olevansa kokeneita ja sitten loput on rehellisesti oman osaamisen tiedostavia ajajia.

        Eli laitteista on siis hyötyä suurimmalle osalle väestä.


    • ratti­m­atti

      Espin ainoa etu on sen kyky jarruttaa jokaista pyörää erikseen. Siihen ei kyllä kokenutkaan rattimies pysty. Itse en ESP:stä juuri pidä, vaikka ei se normaaliajossa juuri olemassaolostaan muistuttele. Omassa autossa ei enää moista turhuutta ole. Oikeasti hyvin toimivat ABSit on hyvä olla (eli reilusti 2000-luvun puolella valmistetut), mutta esp on turha jos omistaa itsesuojeluvaiston ja hippusellisen ajotaitoa.

      Muistakaas lapset se, että jos ESP joutuu teidän ajoon puuttumaan TE ajatte VÄÄRIN.

      • dESPootti1243

        Ittellä on 2006 lähtien ollut kaikissa autoissa ESP. Kerran on sinä aikana tahattomasti luistonhallinnan valo vilahtanut. Varmasti olisin ilmankin tilanteen liukkaassa kaarteessa hallinnut, muttei siihenkään sitten ollut tarvetta, kun ESP puuttui peliin jo ennen kättelyä. Valo vain vilahti ja jarrut rutisi, eikä muuta darmaattista tapahtunutkaan! :)

        Toki tulee testailtua ESPpiä aina kun se on turvallista, esim. Jossain piha-alueilla. Ei kyllä olisi pahitteeksi kenellekkään tuntea autonsa ominaisuuksia ja eipä tuota saa helpolla sivuluisuun vaikka tahalteen rempoo!! Muuten tulee kyllä ajeltua varsin maltillisesti...


      • Mersussani, vuosimallia 1991, on oikeasti hyvin toimivat ABS-jarrut. Ei toki tarvitse mennä 2000-luvulle laatuautoissa, jotta kyseinen systeemi löytyy.


      • Mersussani, vuosimallia 1991, on oikeasti hyvin toimivat ABS-jarrut. Ei toki tarvitse mennä 2000-luvulle laatuautoissa, jotta kyseinen systeemi löytyy.


    • ....,,,,

      ESP:n avulla tyhmä saattaa selviytyä tilanteesta, johon viisas ei koskaan edes joudu.

      • NiinnniiF

        Viisaskin saattaa joutua tilanteeseen, mihin esp puuttuu.


      • JääräpäidenMaa
        NiinnniiF kirjoitti:

        Viisaskin saattaa joutua tilanteeseen, mihin esp puuttuu.

        ESP kuuluu myös niihin turvalaitteisiin joiden tarpeellisuuden huomaa vasta kun sitä tarvitaan, ja silloin se on hyvä olla olemassa. Onko turvatyynykin turha? Itse en ole koskaan tarvinnut niin eikö se siis ole? Turvavyö myös? Nämäkin kaksi useita ihmishenkiä pelastanutta keksintöä kumottiin ihan samallalailla kun ne yleistyivät. Pidettiin jopa vaarallisena. Turvavyötä ei jotkut suostu tänäpäivänäkään pitämään juuri kyseisestä syystä. Käsittämätöntä jääräpäisyyttä.


      • N S
        JääräpäidenMaa kirjoitti:

        ESP kuuluu myös niihin turvalaitteisiin joiden tarpeellisuuden huomaa vasta kun sitä tarvitaan, ja silloin se on hyvä olla olemassa. Onko turvatyynykin turha? Itse en ole koskaan tarvinnut niin eikö se siis ole? Turvavyö myös? Nämäkin kaksi useita ihmishenkiä pelastanutta keksintöä kumottiin ihan samallalailla kun ne yleistyivät. Pidettiin jopa vaarallisena. Turvavyötä ei jotkut suostu tänäpäivänäkään pitämään juuri kyseisestä syystä. Käsittämätöntä jääräpäisyyttä.

        "Onko turvatyynykin turha?" kuinka usein autosi turvatyyny on käytössä?

        "Turvavyö myös?" kuinka usein auton tuvavyöt tekevät tehtäväänsä?

        itselläni takan noin puoli miljoonaa, ikinä en ole kumpakaan tarvinnut

        ESP on taas ajoon puuttunut monta kertaa, eli ei siitä haittakaan autossa ole, mutta en siitä kyllä lisähintaakaan maksaisi


    • ihme touhua

      "Jos ajatellaan, että rallikuski lähtee ajamaan kelloa vastaan autolla jossa on ESP, seuraavaksi ajaa saman pätkän samalla autolla ilman ESPtä, on aika paljon parempi. "

      Ihan turhaa ajatella, ei sitä ESP:tä ole tehty ralliajoa varten.

      • Noutaja Saapuu

        Niin, ja ralleissa on usein aika monta autoa pöpelikössä. Niissä tilanteissa samalla tilannenopudella, tavallisella henkilöautolla lopputuloksena olisi, jos ei nyt kuolema, niin ainakin vakava loukkaantuminen.


      • lsdnlsdnfsdfsdfs
        Noutaja Saapuu kirjoitti:

        Niin, ja ralleissa on usein aika monta autoa pöpelikössä. Niissä tilanteissa samalla tilannenopudella, tavallisella henkilöautolla lopputuloksena olisi, jos ei nyt kuolema, niin ainakin vakava loukkaantuminen.

        Hmm, pitäisikö ESP ottaa ralleihin.... Niin säästyttäisiin turhilta metsään ajoilta ja riskitilanteilta!!

        Siis ihan oikeasti, kuski joka vie ESP autoa nopeiten, voittaa. Tulisihan se kuskin paremmuus siinäkin esille.


      • Onefortheshow
        lsdnlsdnfsdfsdfs kirjoitti:

        Hmm, pitäisikö ESP ottaa ralleihin.... Niin säästyttäisiin turhilta metsään ajoilta ja riskitilanteilta!!

        Siis ihan oikeasti, kuski joka vie ESP autoa nopeiten, voittaa. Tulisihan se kuskin paremmuus siinäkin esille.

        Juu. Näyttävyys kyllä kärsisi, kun esp tappaisi kaiken liian luiston aiheuttavan vauhdin mutkissa. Mutta tien omistajat olisivat kyllä hyvillään.


    • Bensaa suonissa

      Kuka tarvitsee kuka ei. ESP tekee liukkaalla etenemisestä tuskallista matelua. Onneksi sen saa pois käytöstä.

      • 14 km/h

        " Onneksi sen saa pois käytöstä "
        Mutta kun aja yli 15 km/h, se pamahtaa takaisin päälle. Ei, sitä et voi kiertää.
        Köröttele 14 km/h eteenpäin


      • N S
        14 km/h kirjoitti:

        " Onneksi sen saa pois käytöstä "
        Mutta kun aja yli 15 km/h, se pamahtaa takaisin päälle. Ei, sitä et voi kiertää.
        Köröttele 14 km/h eteenpäin

        Oikeastaan raja on 50km/h omassa autossani, jossain se on isompi, jossa pienempi, jossain ei lainkaan


    • Asennepuolella

      Jos ESPee tekeen noin sinun tapauksessa, niin suosittelen ajotapakurssia...

    • Turha kapine

      Mulla ollut auto 2 vuotta jossa on ESP, otin sen käyttöön talvella. Ajelin sillä toiminto päällä ja pois kokeillen kumi sopisi paremmin ajotyyliini, lopputulos oli että pois käytöstä, enkä ole sitä uudelleen käyttöön ottanut.

      • hsbdkjsnkdfsdfsdf

        Voihan se paremmin sopia ajotapaan, mutta sitten ajotapa on pielessä.

        Mutta ainahan näitä tupakkaavetäviä, ilman turvavöitä ajavia "ikuisesti eläviä" on ollut, ja tulee olemaan.


    • Pentttti

      Vuokra-skodalla ihan etuvedolla vaan vetelin tänään pitkin etelän liukkaita espia vastaan koko ajan, niin siinä jäi bemarit ja tojoterot nylkyttelemään taustapeiliin.
      Ei helposti onnistuisi vastaava helppo reipas meno ilman espiä!

      Omassa B8 nelkku quattrossa systeemit toimii tietysti vielä pari pykälää siistimmin, mutta voin suositella skodaa niille, jotka sellaisen haluavat. VAG osaa espin tosi hienosti!

      • kasva aikuiseksi

        Just joo, tyypillinen aivoton kusipää, ikuinen kakara. Tuttuja tarinoita tuttavapiiristä, josta kaksi ei aja enää ikinä.


    • vitun lelut

      Pari miljoonaa kilometriä 40 vuoden aikana on tullut ajettua, ja hyvin on mennyt ilman tuollaisia apuhärveleitä. ABS:stä voi olla oikeasti hyötyä, tiukan paikan sattuen, mutta minusta tuntuu, että ESP:n kanssa voi käydä jopa päin vastoin. Sopivan (turvallisen) tilannenopeuden käyttäminen kun monille autoilijoille tuntuu olevan mahdotonta, äärirajoilla mennään näin talvikeleillä useinkin, oli ESP tai ei.
      ESP:n kanssa sitten mällätään entistäkin kovemmalla vauhdilla.

      Ei tarvita, tuollaisia auton hintaa nostavia ja lisää vikakohteita tuovia turhakkeita.
      Paras ajonvakautus löytyy ratin ja penkin välistä. Se mitä tarvittaisiin, olisi enemmän järkeä sinne ratin ja penkin väliin. Sitä vaan ei saa, edes rahalla.

      • ksdhbksjdfsdfsdf

        "ABS:stä voi olla oikeasti hyötyä, tiukan paikan sattuen, mutta minusta tuntuu, että ESP:n kanssa voi käydä jopa päin vastoin."

        Olet tuossa täysin oikeassa!! Sinusta tuntuu ettei ESP:stä ole hyötyä, tottahan tuo on että sinusta niin tuntuu.

        Jostakin syystä kuitenkin autotehdas Mercedes-Benz arvioi kolareiden vähenevän ESP:n avulla kolmanneksen. Toyota arvioi kolareiden vähenevän puolella.

        Tuossa lopussa puhut jopa itsesi umpikujaan:

        "Paras ajonvakautus löytyy ratin ja penkin välistä. Se mitä tarvittaisiin, olisi enemmän järkeä sinne ratin ja penkin väliin. Sitä vaan ei saa, edes rahalla."

        Jos ei järkeä saa, eli ihminen on aina ihminen, inhimillisine ominaisuuksineen, niin siinä vaiheessa laitetaan väsymätön ja tunteeton kone (ESP) valvomaan ja korjaamaan ihmisen tekemiä virheitä, eikö niin?

        http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/liikenne/ajonvakautusjarjestelma-pelastaisi-monta-henkea/296663/


    • 15+7

      Riepupetterit tas itkee kun ei ole omakohtaista kokemusta, ESP on muuutaman kerran ilmoittanut olemassa olostaan kun moottoritielle in menty turhan kovaan kaarteessa tai liikkeeelle lähdoössä risteyksestä.

      Kun osaa ottaa oikean ajolinjan ennen risteystä ja nostaa vain jalan jarrulta mutta ei paina kaasua niin vieressä suditaan nastoilla. Kitkoilla ja automaatilla on pärjätty jo 10- vuotta.

    • Bensaa suonissa

      Omassa autossani koen ESPistä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Tuntuma tien pinnan liukkauteen heikkenee oleellisesti kun se on päällä eikä auto vastaa normaalisti kaasun käyttöön.

      • Samaa mieltä

        Bensaa suonissa” Sun kanssa olen täysin samaa mieltä, että tuntuma ajotilanteeseen on koko ajan päällä ilman ESPtä. Otetaan esimerkki, On henkilö joka on ajanut koko ikänsä ilman tätä vempainta ja vielä huonoilla renkailla, ja takavetoisella autolla. On aivan selvä, että ajan mittaan nuo jatkuvat korjausliikkeet on painunut syvällä selkäytimeen saakka, ja tuo jatkuva korjaaminen on yhtä normaalia kuin mutkassa pitää kääntää rattia ja jarruttaessa liukkaalla auton perä heittelee, samoin kaasua painettaessa. Eli, kuski on kokoajan hiukan edellä tapahtumista, ja odottaa, että kohta tulee korjattavaa.
        Mutta kun on kuski jolla on tuo ESP, ei hänelle tule tuota automaatti reaktiota, ja silloin ollaan hukassa kun ei osatakkaan tehdä riittävän nopeasti mitään, ja useasti tässä tilanteessa on jo peli pelattu kun ESP antautuu ja jättää jatkon kuskille. Tämä esimerkkini on tosiaan reilusti kärjistetty, myönnän sen, mutta tuo parhaiten esille sen mitä tarkoitan.


    • Penttti

      On ihan pakko jatkaa sen verran, että en olisi uskonut että porukka ihan oikeasti epäilee espiä. En voi tulla muuhun tulokseen kuin, että juuri kenelläkään täällä ei ole kokemusta hyvin toimivasta järjestelmästä.
      Tässä on ihan samanlainen tilanne, kuin 30 vuotta sitten käyty keskustelu lisäjarruvalon hyödyllisyydestä.
      Silloin pari sukupolvea takaperin torppariajoista vapautuneen suomalaisten ajattelu lisäjarruvalon hyödyttömyydestä ja suorastaan vaarallisuudesta näytti koko muulle sivistymättömälle maailmalle ansiokkaasti per5että! Ja oltiinhan siinäkin oikeassa.
      Herätkää pahvit.

      • turvavyö -- ESP

        No näin vanha patu sanoo, että sama oli aikanaan turvavyön kanssa. En minä tarvitse turvavyötä, olen hyvä ajaja. Kun pitää vain molemmin käsin tiukasti ratista, niin ei satu kolarissa. Ja tämä on totta, hirveä mussutus, kun -75 tuli pakolliseksi turvavyön käyttö etupenkillä.


    • ysivitonen

      Se kolmion vilkkuminen kojetaulussa tarkoittaa sitä, että mennään liian kovaa ja vauhtia on hiljennettävä. Kahelihan sen kuskin täytyy olla, joka kaiken aikaa ajaa ihan limiitillä. ....huom! emme ihan oikeasti ole mitään rallitaitureita tuolla yleisessä liikenteessä.

    • ESP!

      ESP on ehdoton ainakin takavetoisissa autoissa.

    • Neutraali.

      Ja minä kun en ole puolesta enkä vastaan, enkä siis kuulu kumpaankaan kuppikuntaan, yritän siis ajatella puolueettomasti. Tässäkin on varmasti hyvät ja huonot puolet, ja ilmeisesti ylivoimaisesti eniten hyviä puolia, mutta kiinnostaisi tietää mitä on nuo huonot puolet ovat . Mieleen tuli ensimmäiseksi peräkärryn veto. Ajatellaan, että perävaunussa on lautakuorma joka on reilusti yli peräkärryn pituuden, ja tämän takia tulee helposti heijaava voima ylös ja sivulle. Itsellä on kokemusta, että perinteiset kuskin tekemät ohjaus korjaukset vain pahentavat tällaisessa tilannetta, paras konsti on kiihdyttää niin paljon kuin kone myötä antaa, heijaus tasaantuu heti. Mitenköhän ESP tämän tilanteen hoitaa, osaako lisätä nopeutta?
      Toinen ihan eri asia kiinnostaisi tietää, kun autokoulussa suoritetaan liukkaankelin osiota, niin ajetaanko siellä ESP kytkettynä vai ilman?

      • Sekä että

        Meillä ainakin kokeiltiin molemmilla tavoilla että näkee kuinka se ajamiseen vaikuttaa. Tosin sillä olemattomalla ajokokemuksellani liukkaalta, ja ylipäätään muutenkin, on vähän hankala tässä sanoa että miten se lopulta käytännössä vaikutti. Kaikki sen tunnin ajatuskapasiteetti kun meni siihen luvalliseen auton kanssa sutimiseen ja pyörimiseen.

        Se jäi ainakin mieleen että ABS:llä jarruttaessa jarrutusmatka pitenee lukkojarrutukseen verrattuna mikä oli itselle hienoinen yllätys. Jarrutustavoistakin testattiin molemmat. Eiköhän tuossa ajonvakautuksessakin jotain eroja ollut. Itse tässä nyt ensimmäistä talveani ajelen ilman mitään teknisiä apuvälineitä ja ainakin vielä toistaiseksi on tiellä pysytty ja kaikilla pellit ja luut ehjinä. Toivottavasti pysytään näin jatkossakin. Onneksi tuo liukkaan ajo tulee vielä kakkosvaiheessa uudestaan niin ehkä siitä sitten saa jo enemmän asiaakin irti.


    • Vakaaon
    • ntictiääkhc

      Perus suoli24 kuskeja joilla vatasen jalat mutta omat kädet haukkuu ajonvakausjärjestelmiä.Ei muutakuin kokeilee ajoharjoitus radalle,voitatteko sähköaivon.jos niin teette,olette sm rallitason kuskeja.Ajonvakaus ja kehittyneet luiston estot oli formuloissa kera aktiivijousituksen kanssa kun läski vanha nigel mansel voitti vikan mestaruuden.Tuota auton apujärjestelmiä kuvailtiin aikanaan termillä että simpanssikin olisi sillä mestariksi ajanut.Mut kyllä te nyt ilman niitä paremmin vedätte

      • Uohohohohohoho

        "läski vanha nigel mansel voitti vikan mestaruuden."

        Nigel Mansell oli 29-vuotias vuonna 1992, voittaessaan "vikan", eli sen ainoan mestaruutensa formula ykkösissä.

        Voittihan hän toki 1993 mestaruuden Indy car sarjassa, mutta noissa ei sitten ollut mitään ajoa avustavia järjestelmiä. Aikamoinen saavutus läskiltä ja vanhalta, ottaa mestaruus tulokaskaudellaan, asia johon ei kukaan ollut aiemmin pystynyt.

        Muuten ihan mainiota miehistä uhoa tuo tekstisi, hieman vain asiavirheitä.


    • ilman ESP

      Olen kyllä valmis lähtemään ajoradalle kokeilemaan ilman ESPtä, mutta sillä ehdolla, että auton perässä on peräkärry jossa lähes sallittu kuorma, tai sitten asuntovaunu.

      • 1 wd amazon

        Parikymmentä vuotta on tullut kokeiltua tuota asuntovaunun vetoa muulia ja jos alkaa kovasti heilumaan, niin joko reipas kiihdytys tai reipas jarrutus sotkee sen rytkin ja yhdistelmän saa taas hallintaan. Ongelma johtuu usein väärsätä lastauksesta. Lisää painoa aisalle, niin homma pelittää.
        Mm. farkku-Avensiksella oli ongelmia vaunun kanssa kun heijauksessa esp tarjosi jarrua takapyöriin vuorotellen ja söi vauhdin kokonaan pois. En tiedä saiko tehdas sen hallintaan maahantuojan kanssa.
        ESP:n tarpeellisuus riippuu ihan kuskin kokemuksesta. Kun on pärjännyt 40 vuotta ratissa ilman sitä, niin mistä se tarve äkkiä syntyisi, ei mistään.
        JOs olet kokematon erityisesti talviliikenteessä, niin silloin siitä on selkeä hyöty.
        Minun kaltaiset, jotka ovat ajaneet takavetoisilla nuoruudessa kaikki kurvit hiekalla ja lumella "kylki edellä" ja käyneet joka talvi useasti jääradoilla eivät tarvi apuneuvoja autoonsa, vaan pärjäävät omin neuvoin, sillä kaikki tarvittavat hallintaa vaikuttavat tekijät löytyvät korvien välistä.
        Kokemattomat voivat välttää noilla sähköisillä apuneuvoilla onnettomuuden, mikä onkin ihan hyvä asia. Kun vain opetetaan miten ne saa myös haluttaessa kytkettyä pois päältä.


      • joppajoojoojoppa
        1 wd amazon kirjoitti:

        Parikymmentä vuotta on tullut kokeiltua tuota asuntovaunun vetoa muulia ja jos alkaa kovasti heilumaan, niin joko reipas kiihdytys tai reipas jarrutus sotkee sen rytkin ja yhdistelmän saa taas hallintaan. Ongelma johtuu usein väärsätä lastauksesta. Lisää painoa aisalle, niin homma pelittää.
        Mm. farkku-Avensiksella oli ongelmia vaunun kanssa kun heijauksessa esp tarjosi jarrua takapyöriin vuorotellen ja söi vauhdin kokonaan pois. En tiedä saiko tehdas sen hallintaan maahantuojan kanssa.
        ESP:n tarpeellisuus riippuu ihan kuskin kokemuksesta. Kun on pärjännyt 40 vuotta ratissa ilman sitä, niin mistä se tarve äkkiä syntyisi, ei mistään.
        JOs olet kokematon erityisesti talviliikenteessä, niin silloin siitä on selkeä hyöty.
        Minun kaltaiset, jotka ovat ajaneet takavetoisilla nuoruudessa kaikki kurvit hiekalla ja lumella "kylki edellä" ja käyneet joka talvi useasti jääradoilla eivät tarvi apuneuvoja autoonsa, vaan pärjäävät omin neuvoin, sillä kaikki tarvittavat hallintaa vaikuttavat tekijät löytyvät korvien välistä.
        Kokemattomat voivat välttää noilla sähköisillä apuneuvoilla onnettomuuden, mikä onkin ihan hyvä asia. Kun vain opetetaan miten ne saa myös haluttaessa kytkettyä pois päältä.

        "Kun on pärjännyt 40 vuotta ratissa ilman sitä, niin mistä se tarve äkkiä syntyisi, ei mistään."

        Vuonna 1972, kun olet ilmeisesti korttisi saanut, ei ollut myöskään:

        -nopeusrajoituksia
        -turvavöiden käyttöpakkoa
        -talvirengaspakkoa
        -promillerajoja
        -ajovalojen käyttöpakkoa

        Sen sijaan oli 1156 kuollutta tieliikenteessä.

        Mutta... mihinkä noita uusia kotkotuksia tarvitaan kun hyvin on ennenkin pärjännyt.


      • tuolta puolen
        1 wd amazon kirjoitti:

        Parikymmentä vuotta on tullut kokeiltua tuota asuntovaunun vetoa muulia ja jos alkaa kovasti heilumaan, niin joko reipas kiihdytys tai reipas jarrutus sotkee sen rytkin ja yhdistelmän saa taas hallintaan. Ongelma johtuu usein väärsätä lastauksesta. Lisää painoa aisalle, niin homma pelittää.
        Mm. farkku-Avensiksella oli ongelmia vaunun kanssa kun heijauksessa esp tarjosi jarrua takapyöriin vuorotellen ja söi vauhdin kokonaan pois. En tiedä saiko tehdas sen hallintaan maahantuojan kanssa.
        ESP:n tarpeellisuus riippuu ihan kuskin kokemuksesta. Kun on pärjännyt 40 vuotta ratissa ilman sitä, niin mistä se tarve äkkiä syntyisi, ei mistään.
        JOs olet kokematon erityisesti talviliikenteessä, niin silloin siitä on selkeä hyöty.
        Minun kaltaiset, jotka ovat ajaneet takavetoisilla nuoruudessa kaikki kurvit hiekalla ja lumella "kylki edellä" ja käyneet joka talvi useasti jääradoilla eivät tarvi apuneuvoja autoonsa, vaan pärjäävät omin neuvoin, sillä kaikki tarvittavat hallintaa vaikuttavat tekijät löytyvät korvien välistä.
        Kokemattomat voivat välttää noilla sähköisillä apuneuvoilla onnettomuuden, mikä onkin ihan hyvä asia. Kun vain opetetaan miten ne saa myös haluttaessa kytkettyä pois päältä.

        Moni kuollut on sanonu ihan samat sanat. Mihinkähän se loistava ajotaito siinä kuolemankolarissa on yhtäkkiä kadonnut...


      • harjoitusta lisää
        joppajoojoojoppa kirjoitti:

        "Kun on pärjännyt 40 vuotta ratissa ilman sitä, niin mistä se tarve äkkiä syntyisi, ei mistään."

        Vuonna 1972, kun olet ilmeisesti korttisi saanut, ei ollut myöskään:

        -nopeusrajoituksia
        -turvavöiden käyttöpakkoa
        -talvirengaspakkoa
        -promillerajoja
        -ajovalojen käyttöpakkoa

        Sen sijaan oli 1156 kuollutta tieliikenteessä.

        Mutta... mihinkä noita uusia kotkotuksia tarvitaan kun hyvin on ennenkin pärjännyt.

        Jos aikuiset miehet pärjää hyvin liikenteessä, niin ne van pärjää. Ei siinä ole viherpiipertäjillä mitään nokan koputtamista. Ikä tuo varmuutta ja viisautta.
        Ne joilla on vähäinen kokemus, voivat hankkia autoihinsa niin paljon härpättimiä kuin haluavat, mutta ovat siitä huolimatta ketjukolareissa tai ojan pohjalla selällään.
        Jos vastaantulija lävähtää lumipölyn seasta keulaasi vaikka 80 km/h tiellä , niin on aivan sama mitä elektronisia härpättimiä autossasi on. Silloin koittaa kuitenkin se kuuluisa "elokuun viimeinen päivä". Jäähän turvatyynyllä varmasti "penaalin" pohjalle nätimpi naama omaisille, mutta ei se kokonaisuutta ratkaise.
        Onhan autojen tukirakenteet ja kolariominaisuudet paljon parantuneet, mutta eniten kuolemiin vaikuttaa se, että asetetaan päämääräksi alle 300 kuolutta ja kiristetään nopeusrajoituksia ja muita sääntöjä niin kauan että asia toteutuu.
        Omalla ajotaidolla ja korvien välin kapasiteetilla on paljon merkitystä siihen, että pystyy vaistomaan tilanteet ja väistelemään siten, että siitä kuolonkolarista tuleekin vain loukkaantumiskolari. Kokemusta on elämässä kuudesta kolarista, missä ei koskaan ole ollut maksumiehenä enkä myöskään loukkaantunut .


      • jääradalle pian.
        tuolta puolen kirjoitti:

        Moni kuollut on sanonu ihan samat sanat. Mihinkähän se loistava ajotaito siinä kuolemankolarissa on yhtäkkiä kadonnut...

        Eipä auttanut hieno elektroniikkakaan, vaan kuolema korjasi univelat.
        Ajotaidolla välttää lukuisat vaaratilanteet , mutta fysiikan lakeja ei voida korjata minkäänlaisella elektroniikalla.


      • voihyvänenaikasentää
        harjoitusta lisää kirjoitti:

        Jos aikuiset miehet pärjää hyvin liikenteessä, niin ne van pärjää. Ei siinä ole viherpiipertäjillä mitään nokan koputtamista. Ikä tuo varmuutta ja viisautta.
        Ne joilla on vähäinen kokemus, voivat hankkia autoihinsa niin paljon härpättimiä kuin haluavat, mutta ovat siitä huolimatta ketjukolareissa tai ojan pohjalla selällään.
        Jos vastaantulija lävähtää lumipölyn seasta keulaasi vaikka 80 km/h tiellä , niin on aivan sama mitä elektronisia härpättimiä autossasi on. Silloin koittaa kuitenkin se kuuluisa "elokuun viimeinen päivä". Jäähän turvatyynyllä varmasti "penaalin" pohjalle nätimpi naama omaisille, mutta ei se kokonaisuutta ratkaise.
        Onhan autojen tukirakenteet ja kolariominaisuudet paljon parantuneet, mutta eniten kuolemiin vaikuttaa se, että asetetaan päämääräksi alle 300 kuolutta ja kiristetään nopeusrajoituksia ja muita sääntöjä niin kauan että asia toteutuu.
        Omalla ajotaidolla ja korvien välin kapasiteetilla on paljon merkitystä siihen, että pystyy vaistomaan tilanteet ja väistelemään siten, että siitä kuolonkolarista tuleekin vain loukkaantumiskolari. Kokemusta on elämässä kuudesta kolarista, missä ei koskaan ole ollut maksumiehenä enkä myöskään loukkaantunut .

        Olen sanaton.

        Toivottavasti itse ikääntyessäni, minulle ei käy samoin.


      • sdfnlskdfnlsfnsdfk
        harjoitusta lisää kirjoitti:

        Jos aikuiset miehet pärjää hyvin liikenteessä, niin ne van pärjää. Ei siinä ole viherpiipertäjillä mitään nokan koputtamista. Ikä tuo varmuutta ja viisautta.
        Ne joilla on vähäinen kokemus, voivat hankkia autoihinsa niin paljon härpättimiä kuin haluavat, mutta ovat siitä huolimatta ketjukolareissa tai ojan pohjalla selällään.
        Jos vastaantulija lävähtää lumipölyn seasta keulaasi vaikka 80 km/h tiellä , niin on aivan sama mitä elektronisia härpättimiä autossasi on. Silloin koittaa kuitenkin se kuuluisa "elokuun viimeinen päivä". Jäähän turvatyynyllä varmasti "penaalin" pohjalle nätimpi naama omaisille, mutta ei se kokonaisuutta ratkaise.
        Onhan autojen tukirakenteet ja kolariominaisuudet paljon parantuneet, mutta eniten kuolemiin vaikuttaa se, että asetetaan päämääräksi alle 300 kuolutta ja kiristetään nopeusrajoituksia ja muita sääntöjä niin kauan että asia toteutuu.
        Omalla ajotaidolla ja korvien välin kapasiteetilla on paljon merkitystä siihen, että pystyy vaistomaan tilanteet ja väistelemään siten, että siitä kuolonkolarista tuleekin vain loukkaantumiskolari. Kokemusta on elämässä kuudesta kolarista, missä ei koskaan ole ollut maksumiehenä enkä myöskään loukkaantunut .

        Lähtikö sittenkin lapasesta, ihan yllättäen vaikka vaistot kertoi muuta:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288526538281.html


      • Lynx kulkee

    • Takavedolla

      Hyvä apu ESP on, ainakin talven liukkauteen tottumatomalle kuljettajalle. Omassa, silloisessa autossani oli jo vuonna 1998 esp. Itse en ole siitä koskaan pitänyt, koska mokoma hidastaa vauhtia tarpeettomasti, vaimo taas pitää siitä, erittäin kovasti.

      Miksikään sen kehitys ei ole muuttunut vuodesta 1998, vaan on samanlainen toiminnaltaan vielä 2009- mallisessa autossa.

    • pitäis mennä jo

      Kyllä tuo ESP on takavetoisessa nelikossa tarpeeton varuste, liikaa rajoittaa menemistä, en tiedä onko liian herkkä vai mikä mutta viiituttaa kun pitäisi mennä niin lyö vedon pois, no saahan sen nappulalla veke.

      • ksbjksdfsdfsdfsdfds

        Sekotatkohan nyt ESP:n ja luistoneston....

        Ja mikä hitto on takavetoinen nelikko ?! No okei arvaan kyllä, mutta ilmaisu on sangen omaperäinen, aivan sama kuin sanottaisiin nelivaihteinen vaihdelaatikko viidellä vaihteella.


      • octavi
        ksbjksdfsdfsdfsdfds kirjoitti:

        Sekotatkohan nyt ESP:n ja luistoneston....

        Ja mikä hitto on takavetoinen nelikko ?! No okei arvaan kyllä, mutta ilmaisu on sangen omaperäinen, aivan sama kuin sanottaisiin nelivaihteinen vaihdelaatikko viidellä vaihteella.

        Onneksi Skodassa ei ole tuollaista ESP:tä.


      • pitäis mennä jo
        ksbjksdfsdfsdfsdfds kirjoitti:

        Sekotatkohan nyt ESP:n ja luistoneston....

        Ja mikä hitto on takavetoinen nelikko ?! No okei arvaan kyllä, mutta ilmaisu on sangen omaperäinen, aivan sama kuin sanottaisiin nelivaihteinen vaihdelaatikko viidellä vaihteella.

        Luistonesto on osa ESP:tä, ja takaveto nelikolla se on melko turha, sitten kun etuvedon kytkee niin luistonesto ei enää toimi.


    • ESP estää typerystä

      Pyöräyttämästä autoaan kokonaan ympäri!

    • ammattikuski kertoo

      Kuskin ongelma jos ei kykene normaaliin ajamiseen, esp on
      todella hyvä turvaominaisuus ihan kelle vaan, se reakoi useimmiten
      oikealla tavalla ja nopeasti mikä on varmaan pelastanu monelta
      onnettomuudelta.

    • ksdbksfjsdfsf
      • lisää hanaa

        Jos ylittää reilusti kohtuullisen tilannenopeuden, niin on aivan sama mitä apulaitteita autossa on asennettuna. ESP sitten arpoo mennäänkö lepikkoon perä vai keula edellä. Väärin ? lastattu perävaunu vei autoa kun rukkasta vai jarrutettaessa perävaunu kääntyi poikittain .


      • kshbfksjdfsdfsdf
        lisää hanaa kirjoitti:

        Jos ylittää reilusti kohtuullisen tilannenopeuden, niin on aivan sama mitä apulaitteita autossa on asennettuna. ESP sitten arpoo mennäänkö lepikkoon perä vai keula edellä. Väärin ? lastattu perävaunu vei autoa kun rukkasta vai jarrutettaessa perävaunu kääntyi poikittain .

        Mistä tiedät mikä on ollut tilannenopeus tai miten kärry on lähtenyt heittelehtimään?

        Aina löytyy selitys joka tilanteeseen "ei se mitään se ajonvakautus olisi kuitenkaan juuuuri tuossa tilanteessa auttanut"... ja kaikki tämä, tietämättä tilanteesta mitään. Huomaatko itsekin että itsekin sanot tuosta perävaunuonnettomuudesta ettet tiedä mitä siinä tapahtui.... ja silti olet varma että ajonvakautus ei olisi pystynyt tekemään mitään?

        Aikamoinen meedio olet muuten.


    • Anonyymi

      Raju on ajotyyli, jos ESP joutuu ottamaan auton hallintaan niin usein, että jarrut ja muutkin osat kuluvat....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      146
      6130
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3736
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2931
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      49
      2620
    5. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      41
      2560
    6. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2026
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1924
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1620
    Aihe