Uskovainen tulkitsee Raamattuaan sen kymmenellä ..

Usko Jumalaton

.. eri tavalla ja tässä uskotaan se mitä kunkin seurakunnan johto on asiasta mieltä, niin eikö YHTÄÄN arveluta - nykyinen Raamattukin on katolisen kirkon paavin ikioma luomus - siihen kelpuutettiin ne kertomukset mitä valtakoneistoa miellytti ja kirkko edusti ehdotonta valtaa, että sillä oli merkityksensä?

Mitä jos Raamatun tulkinnat annettaisiin - näin yhteisöveronmaksajan ominaisuudessa - kansalliselle elimelle, jossa PAINO on tieteellä ja ennen kaikkea ajattelulla ja logiikalla - jolloin Raamatusta voisi riisua ainakin kaikki ristiriitaisuudet ja toisaalta nekin osat, joiden TIEDETÄÄN olevan perintöä aiemmista uskonnoista kuten egyptiläisilta jne..

12

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,.

Ainakin saataisiin tooooooosii ohut kirja:D

• No siis Thomas Jeffersonin tiedetään tehneen oma versionsa uudesta testamentista. Josta hän otti kaikki Jeesuksen ihmeteot pois ja jätti kaikki arkipäiväisiltä tuntuvat asiat paikoilleen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_Bible

Vielä en ole kerennyt kyseistä opusta lukaista.

• liity mukaan!

Uuden Testamentin koostamisesta voi lukea vaikka tuolta:

http://raapustus.net/?id=27

Samoilla sivuistoilla on käsitelty suuri määrä ristiriitaisuusväitteitä.

Jos jonkin kirkkokunnan opeissa on mielestäsi korjattavaa, niin kannattaa liittyä jäseneksi ja vaikuttaa asioihin ryhmän jäsenenä.

• Raapustus on nimensä veroinen.

Voi sitä silti lukea ja hämmästellä, mutta kannattaa muistaa lähdekritiikki.

Esimerkiksi kohdassa:

"Nykyisen Raamatun evankeliumeihin luotettiin, koska Matteus ja Johannes olivat olleet Jeesuksen lähimpiä seuraajia, Luukas oli Paavalin matkatoveri ja Markus Pietarin tulkki."

on ilmeisesti ajanpuutteen vuoksi jätetty mainitsematta, että "tiedot" evankeliumien kirjoittajista ovat perimätietoa eikä historiallista faktaa.

Myös seuraava kohta herättää ajatuksia:

"Jeesus ei tiettävästi kirjoittanut ainoatakaan kirjaa, vaan vaelsi ympäriinsä ja opetti suullisesti. Hänen opetuslapsensa, nuo muistinvaraisen kulttuurin kasvatit, vaalivat hänen sanojaan huolellisesti ja kertoivat niitä edelleen."

Miksi Jeesus ei jättänyt tärkeimpiä oppejaan kirjallisessa muodossa?

Silloin ei tarvitsisi arpoa eri tulkintojen välillä, vaan asian voisi lukea selkeästi ja yksiselitteisesti kirjoitetusta kirjasta!

Luulisi kaikkivoipan kykenevän siihenkin.

• Vielä "raapustuksesta........sillä mielellä, että asiaan vähemmänkin perehtyneet eivät menisi lankaan, kun tuolla ylempänä kehoitin raapustusta lukemaan......KRIITTISESTI.

Tekstissä palaillaan aina silloin tällöin sen alussa mainittuun kohtaan Dan Brownin "Da Vinci koodista".

Raapustuksessa annetaan ymmärtää, että Brown kertoo gnostilaisten evankeliumien hylkäämisestä. Tosiasiassa Brown käsittelee areiolaisten kirjoitusten karsimista.

Silloin asia kääntyy päälaelleen.

Gnostilaisuudessa Jeesuksesta tehdään yliluonnollinen hahmo, kun taas areiolaisuudessa Jeesuksen jumaluutta karsitaan.

• Esko o

>>Uskovainen tulkitsee Raamattuaan sen kymmenellä eri tavalla

Eihän tämä voi pitää paikkaansa. Eri ihmiset ajattelevat eri lailla, mutta yksi
      ihminen pyrkii muodostamaan yhden oman käsityksensä.

• ...

''yksi ihminen pyrkii muodostamaan yhden oman käsityksensä.''
        Sinulla on usein montakin mielipidettä samasta asiasta. Ensin väität jotain, sitten kun asiasta yrittää keskustella, väität että et ole ikinä sanonut niin, vaan olet täysin päin vastaista mieltä.

• Esko o
        ... kirjoitti:

''yksi ihminen pyrkii muodostamaan yhden oman käsityksensä.''
        Sinulla on usein montakin mielipidettä samasta asiasta. Ensin väität jotain, sitten kun asiasta yrittää keskustella, väität että et ole ikinä sanonut niin, vaan olet täysin päin vastaista mieltä.

Mitä minä sanon, se on oikein. Voit esittää lainauksilla arkiston teksteistä, jos olet erimieltä.

• ...
        Esko o kirjoitti:

Mitä minä sanon, se on oikein. Voit esittää lainauksilla arkiston teksteistä, jos olet erimieltä.

''Mitä minä sanon, se on oikein.''
        Silloin kun olet jotain mieltä vai silloin kun olet päinvastaista mieltä kuin olit hetki sitten?

''Voit esittää lainauksilla arkiston teksteistä, jos olet erimieltä.''
        Ei minun tarvitse mitään sinulle todistella.

• Esko o
        ... kirjoitti:

''Mitä minä sanon, se on oikein.''
        Silloin kun olet jotain mieltä vai silloin kun olet päinvastaista mieltä kuin olit hetki sitten?

''Voit esittää lainauksilla arkiston teksteistä, jos olet erimieltä.''
        Ei minun tarvitse mitään sinulle todistella.

Helppohan se olisi esittää lainauksia copypastella. Kun et sitä tee, väitteissäsi ei ole uskottavuutta. Väität perättömiä.

• ...
        Esko o kirjoitti:

Helppohan se olisi esittää lainauksia copypastella. Kun et sitä tee, väitteissäsi ei ole uskottavuutta. Väität perättömiä.

''Helppohan se olisi esittää lainauksia copypastella. Kun et sitä tee, väitteissäsi ei ole uskottavuutta. Väität perättömiä.''
        Miksi minä sellaisia tekisin? Sinäkin sanoit että niin ei tarvitse tehdä. Ja jos joku ei ole uskottava, niin se olet sinä. Minua ei ole syytä epäillä virheistä, valehtelusta tai paskanjauhannasta, minä olen sellaisen yläpuolella.

• 24ewrf
        Esko o kirjoitti:

Älä Esko jaksa. Johan sä naurat itsekin noita typeryyksiäs. Syytä ainakin olisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2605
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      396
      2107
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      20
      1862
    4. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1724
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      120
      1593
    6. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      15
      1521
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1112
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1103
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1009
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      915
    Aihe