Ford Duratorq-moottorin kestävyys

Olli

Onko Ford Transit Sport Vanin 2,2 litraisessa Duratorq-moottorissa jakopään ketjulla mimmoinen käyttöikä ? Venyykö ketju, kuluvatko laahaimet ja mites se kiristinyksikkö, kestääkö kuinka pitkään ?

22 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Kestää ainakin niin pitkään kuin yksi mies viitsii sillä ajaa ja vielä sen seuraavankin omistaja,ainakin.
    Kaikki ihmisen tekeleet voi mennä rikki,kuluu eikä ikuisia mutta kumisiin hihnajakopäihin verrattuna ikuinen ja huoltovapaa.
    Omassa Transitissani on yli 400tkm ja sama ketju kiristimineen eikä mitään ihmeääniä/kilinöitä tai kolinoita jakopäästä.
    Muutenhan nuo dieselit nyt merkistä riippumatta enempi työkoneita kalinoineen käyntiääneltään oli sitten paku tai henkilöauto.
    Löytyy myös -70 mallinen tiesmitä ajettu "huoltovapaana ajettu"jenkki V8 ja täysremontin yhteydessä uusittiin tietty samalla myös originaali jakopää varmuuden vuoksi.
    Ihan ok kunnossahan se oli ja olisi mennyt vielä seuraavat 40v eli mitä opimme tästä?
    Kumihihnat olisivat jo levinneet aikoja sitten ja ainakaan itse en enää yhden harha-askeleen(hyppäsi pakkasella startatessa hampaan ja poks kaput koko mylly)jälkeen sekaannu moisiin.
    Toiset saa kehua ja ylistää täällä kuten mainosmiehet ja antaahan se työtä hihnanvaihteluilla koneremontein korjaamoille,puhumattakaan jännityksestä talviaamuisin käynnistellessä tai kestääkö edes vaihtovälin.

  • Se 2,2 litran duratorq on ikuinen kone. Löytyy myös muuten Boxerin ja Jumperin nokalta.

    • myös landrover käyttää nykyjään duratorg mottia vaan on 2,4 litrainen.


    • pepe7 kirjoitti:

      myös landrover käyttää nykyjään duratorg mottia vaan on 2,4 litrainen.

      Kyllä joo. Ja pirun moni muukin. Jos ei litrakokoa huomioida
      Duratorq motteja eri koossa löytyy ainakin seuraavista:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine
      Siellä on autoja MiniCpooperista ja pikkuPösösstä Range Roveriin


  • niin sen ketjun vaihtoväli on 350 000tuhatta kilometriä ja kannattaa vaihtaa.

  • Hyvä varmaan jo moisilla km määrillä muutakin vaihtaa,siis vesipumppu ym kulutusosaa kun noilla km määrillä rupeaa olemaan jo ehtoopuolella auto kuin auto nykyaikana,sanokoon nyt joku "teräväpää "mitä tahansa.
    Itellä Transit 2003 ja 140tkm ilman murheita oikeastaan.
    Yli 200tkm en autoja yleensä päästä,loppukäyttäjät erikseen kun kallista tuo ainainen korjaaminen pikkuhiljaa jo eikä siitä enää uutta saa...
    Akut olen vaihtanut uusiin ja vesipumppu/ohjaustehostinpumppu yhdistelmä vaihdettu 100tkm kohdalla.
    Erittäin tyytyväinen kokonaisuutena minun käyttötarpeisiini jotka on:Luotettava,yksinkertainen peruspeli jota voi itsekkin huoltaa/korjaillakkin,lämmin,hyvä ajaa istua,tavaratila ok,varustetaso hyvä vakiona(mutta kumminkin veivilasit jne paku kun on)ja ulkonäkö miellyttää,etuvetoisena edustaa nykyaikaa ja Suomessa nyt tuo talvikin...,turvallisuus kunnossa ja haluttu vaihdossakin kun pitelee hyvin.
    Miinuksena hiukka meluisa" motarilla " tai sitten normaalimökää(ei kaikista merkeistä kokemuksia),huono ruosteensuojaus(joo tässä nyt ok)ja sivuikkunat huurtuu herkästi.
    Seuraavakin auto on Transit,ellei rikastu niinpaljon että pääsee USA Ford:iin....

    • Aika huono kestämään, jos pitää vaihtaa uuteen jo 200 000 km, se vasta tulee kalliiksi.


  • Niin no jos tuo 200tkm tulee mulla täyteen tällä mun ajomäärällä noin 3 vuoden kuluttua ja auto on-03 eli eiköhän tuollainen lähes 15vuotta piisaa samalla autolla,vai??
    Kas kun auto tai eukko ei parane vanhetessaan kuten viini ja mobilivehkeet on sitten tallissa erikseen mitä ruuvata,oli ajokilometrit mitä tahansa...
    Hyvänä esimerkkinä vanha 500cc ykspyttyinen ilmajäähdytteinen,siis " tosimiesten "moottoripyörä jolla ikää 30v.
    Ajettu 11tml ja hyvin originaali seissyt vuodesta n-90 "ladossa"
    Alla alkuperäiset renkaat,kone pyöri vaan ikivanhat siirappiset öljyt,ikivanhat jarrunesteet,koko virtapuoli hapettunut eli kaikki liitokset lampunkannoista liittimiin sekä virtalukkokin auki,kaasutin täynnä vihreää kovettunutta mönjää,pyöränpinnat ketjutkin ruostuneet ja sitä rataa eli hyvin vähän ajettu,silti vaati kovan homman että kohta voipi viedä konttorille MR kilvitettäväksi tarkastettavaksi=)

    • Vähän ajan minäkin. Volkkarin mittarissa vasta 450 000 ja ajattelin samalla ajaa itseni eläkkeelle työhommeleista. Näillä vuosilla ja kilsoilla vielä 200 000 km, niin tavoite on saavutettu. Tuntuu Wolkkari kestävän ja kestävän, kun ei liian hienoa tekniikkaa ole, ei edes nokkaketjua, vaan voima välitetään nokka-akselille hammasrattain. Auton vaihto on usein sitä, että viat vaihtaa vain paikkaa ja uudempi voi olla huonompi. Mitä jotkut laittaa uusiin autoihin, minä laitan sijoituksiin ja voin jäädä omalle eläkkeelle paljon normaalia aikaisemmin suht varakkaana.


  • Jos viitsii kiduttaa itseänsä ja vielä kehuskella että ajaa 450tkm ajetulla ja aivan varmasti loppusuoran jo ohittaneella koslalla sekä aikoo jopa pitkittää kärsimyksiä korjaamon kanssa käsi kädessä niin ei ymmärrä ei.
    Menee näitten masokisti Mersumiesten juttuihin joissa 200D tai muulla hikikoneella kinnataan 500tkm-miljoonaan...miksi??
    Tekniikka kehittyy,autot kehittyy ja kyllästyykin jo 10v jälkeen viimeistään ajoi paljonko ajoi.
    Vaikka perustekniikkaa halajaa niin kypsä mikä kypsä,ei näitä nykyautoja ole tarkoitettu aikakoneiksi ikiliikkujiksi,elektroniikka ym pettää jossei muu ensin ja 200tkm minulla ainakin piisaa eli jätän korjaamoiden kanssa kaveerauksen suosiolla seuraaville jotka tykkää värkätä tien poskessa-vapaa-aikana parkkipaikalla,etsiä varaosia,hinata ja kaapeleitten kanssa häärätä.

    • Sinä olet ottanut asiaksi ajaa kertakäyttöautolla, maksat sitten siitä riesasta ylimääräistä. Vie transu paalaamoon, kunnolliselle autolle 200 000 km on vasta sisäänajokilometrit. Eikä korjaamon henkilökunta ole tullut tutuksi, yli 10 vuotta on mennyt, kun viimeksi on korjaamolla auto käynyt, öljyt ja kulutusosaa vaihtaa hallissa itsekin muutamassa tunnissa, eikä koskaan ole tarvinnut tienposkessa kyykkiä. Kaikesta paistaa läpi, että sinun kokemukset rajoittuvat paskoihin transuihin ja näkemykset ovat sen mukaisia.

      Toisaalta tilanne on ikävä, ostat minkä tahansa uuden auton nykypäivänä, saa vika-alttiimman auton, kuin 15 vuotta sitten vastaava. Elektroniiikka tulee näihin kaikkiin jostakin taka-intian tehtaista ja jos jonkinsortin vikavaloa palaa kojetaulussa ja taas korjaamolle. Mielummin investoi sijoitusasuntoihin, kuin näihin uusiin romuihin ja jää oravanpyörän aamuruuhkista pois 10 vuotta aikaisemmin, kuin transumies.


  • No, eipä noilla pakun hinnoilla paljon investoida kerrostaloasuntoihin. Vaikka vaihtais joka vuosi autoa. Itse aikoinaan sorruin sijoittamaan osakkeisiin, sampo pankin sijoitusneuvojan kanssa asioin, meni 25000€ sijoituksesta n.5000€ kankkulan kaivoon, olisinpa senkin sijoittanut uuteen pakuun niin olishan ainakin saannu ajaa vuotta uudemmalla.

    • 25 000 riitti vielä muutama vuosi sitten sijoitusyksiön alkupääomaksi, vuokralla vivuttamalla loppu maksetaan. Nyt markkinoilla ei ole 3 isoimmassa kaupungissa sijoituskelpoisia asuntoja myynnissä, kukaan ei myy, koska pankista ei saa rahoille korkoa, pelätään inflaatioita ja euron romahtamista.


  • Miten sijoitusasunnolla pystyy ajamaan??
    Ilmeisesti myös tämän henkilön logiikalla auto on nyttemmin muuttunut sitä varmemmaksi,paremmaksi ja kait mukavammaksikin mitä vanhempi se on ja vain uudenkarheat ovat pajalla.
    Olenkohan ymmärtänyt tämänkin väärin ja tyhmyyksissäni koittanut nuorentaa aina määrätyin välein autoani että nimenomaan saisin mukavamman,nykyaikaisemman,turvallisemman ja luotettavamman ajopelin...

    • Täälläpäin sanotaan sinun kaltaisia autossa nukkujia kodittomiksi. Ymmärrän velkaisen tuskan, nukut varmaa transiitin perätilassa romujen joukossa. Siksi sinun on niin vaikea ymmärtää, että jotkut asuvat ihan oikeissa asunnoissa, jopa omistavat niitä useampia, eivätkä aja niillä.

      Kukin tyylillään. Muista ostaa välillä uusi patja sen ruskistuneen ja homeisen tilalle, kun "nuorennat" kotiasi, sen jälkeen on kuin junalla menisi ;D


  • Voi sijoitusasunnolla ajaa!!
    Kaveri varmaan investoi tollasiin isoihin asuntovaunutyyppisiin isoihin "parakkeihin "joissa pyörät alla ja myydään valmiiksi kalustettuinakin verhot ikkunoissa jne.
    Tiedättehän semmoisia kuin Jenkkilässä.
    Siihen kun keulille iskee jonkun ison "veturin" niin A"vot,maisema vaihtuu.

  • Vaikka kone ehkä kestäisi sen 200tkm, ei kori ja muu kestä Fordissa. Täysiä susia koko vehkeet, hävettää ajaa Fordilla.

    • Kyllä kokemukseni ovat samat, jenkkipojjaat vähät välittää mitä sotkua euroopassa saavat aikaan, hyvät lakimiehet takaavat että ford pärjää joka tilanteessa , tapahtuipa mitä tahansa.

      Ajan uudehkolla transitilla..ensimmäinen ja viimeinen Ford.


  • Noita Duratorg moottoreita on käytetty mm. Transiiteissa jo 2000 luvun alusta alkaen kun ne tulivat markkinoille ja kestäviä tuntuvat olevan ajokilometreiltään. Mutta mutta ne kehitysversiot kallistuvat aina sinne elektroniikka ja tietokone puolelle eli moottorin ohjausjärjestelmiin ja kun niitä uusitaan ja muka parannellaan aina entistä jotenkin niin eikös niitä vikojakin ala tulla ja puhutaan näistä moottorin ohjausjärjestelmiin liittyvistä vioista jotka ei vaikuta itse moottorin kestävyyteen.
    Itse olen sitä mieltä em. huomioon ottaen että mitä vähemmän elektroniikkaa Suomen oloissa on sen parempi moottori. Mutu pohjalta voisin arvata et enempi ne viat on siellä moottorissa sähköpuolen elektroniikka vikoja kuin itse moottori vikoja eli autosähköasentajilla riittää työtä. Siks annan näiden 200tkm miesten vaihtaa ja koeajaa nää uudet autot ekana sekä korjata lapsukset niin pääsen sit ajamaan vähän pidemmän matkan jo korjatulla ja päivitetyllä versiolla, eiks niin ?

  • EI SE TRANSITIN 2,2 KONE MUUTEN LÖYDY PÖSÖN JA CITIKAN NOKALTA,
    ON HIUKAN ERI MOOTTORI, KATSO WIKIPEDIA.

    • Niin niin ja on kertakäyttömallia jos kun lasahtaapi?


  • Samakait se mitä moottori kestää kun alusta on suunniteltu tyhjällä kopilla ajoon. Pikkusen työkaluja ja tarvikkeita kyytiin niin takapää makaa pohjaanlyöntikumien varassa, ihan hengenvaarallinen viritys suomen talvessa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.