Millä autolla automyyjä itse ajaa?

ilmaiset lounaat

Ja kuka autoilun kustantaa? Veikkaan että auto tulee ainakin merkkiliikkeiden työntekijöille ns. palkanlisänä siitä hyvästä että kyljessä on liikkeen mainosteipit. Ja auto vaihtuu uuteen 3 kertaa vuodessa että erottuu massasta eikä tarvitse kyllästyä kun aina joutuu samalla ajamaan.

Tavallinen autoilija sen sijaan joutuu itse kustantamaan autonsa ja siitä aiheutuneet kustannukset.

35

7836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automyyjä

Automyyjillä on lähes poikkeuksetta työsuhdeauto josta maksetaan verotusarvo.

• kenen piikkiin ajat?

Mutta työsuhdeauto voi olla joko
        A) osa palkkaa eli esim. 2300 €/kk auto 700 €/kk tai
        B) palkan päälle eli palkka 3000 €/kk auto 700 €/kk

Noista ensinmainittu on ns. autohaitta ja jälkimmäinen autoetu. Vielä jos puhutaan ns. vapaasta autoedusta niin aika edullista on automyyjän autoilu. Jos palkka autoetu on tuo 3700 €/kk niin veroprosentti on pyöreästi 30 eli se että saa jatkuvasti ajaa uudella autolla työnantajan (lue asiakkaiden) piikkiin maksaa siis 0,3 * 700 €/kk eli 210 €/kk.

Oman uuden auton ostajalta lähtee pelkkänä auton arvon alenemana helposti 500 €/kk ensimmäisen vuoden aikana. How great is that?

• kademuttaettätyhmäki
        kenen piikkiin ajat? kirjoitti:

Noista ensinmainittu on ns. autohaitta ja jälkimmäinen autoetu. Vielä jos puhutaan ns. vapaasta autoedusta niin aika edullista on automyyjän autoilu. Jos palkka autoetu on tuo 3700 €/kk niin veroprosentti on pyöreästi 30 eli se että saa jatkuvasti ajaa uudella autolla työnantajan (lue asiakkaiden) piikkiin maksaa siis 0,3 * 700 €/kk eli 210 €/kk.

Oman uuden auton ostajalta lähtee pelkkänä auton arvon alenemana helposti 500 €/kk ensimmäisen vuoden aikana. How great is that?

Samalla laskukaavalla voi laskea työsuhdeautoilijan edut ammatista riippumatta. Näitä wankwank-osaston miehiä tosin kiinnostaa vain se kuinka yhteiskunnan hylkiö automyyjä pääsee hyötymään edustaan.
        Jos kyseessä onkin vaikka pesuainemyyjä tai itsensä myyjä niin silloinko sen auton maksaa jokin yleishyödyllinen taho, punainen risti tms. Vain automyyjänkö kohdalla maksaja on asiakas. Voi vee teitä.

• arvon verotus

Verotusarvo on aika nimellinen saavutettavaan hyötyyn nähden. Minullakin on puhelin etu 20 €/kk, josta maksan verotusarvon 5 €/kk. Siis 60 €/vuosi saan uuden puhelimen 1-2 vuoden välein ja työnantaja maksaa kaikki puheluni.

Vaihtaisin kyllä puhelinetuni mieluusti autoetuun, onko halukkaita vaihtokauppoihin? Anyone?

• Reppuri6
        kenen piikkiin ajat? kirjoitti:

Molemmissa esimerkeissäsi autoilu maksaa 700 eur kuussa. Aina voi spekuloida jos sitä tai tätä mutta 700 eur se noissa esimerkeissä kuukauteen maksaa.

• kauppapoika

Itse olin merkkiliikkeen myyjänä ja ajoin työsuhdeautolla, verotusarvon siitä maksaen (vapaa autoetu), auto oli palkan päälle.

Autoliike hyötyy myös tästä koska työsuhdeauto on esittelyauto. Kun myyjä sillä ajaa, se on joka päivä ajossa eikä talvella viikon lumikasassa seisseenä kun asiakas tulee sitä katsomaan. Autoa käyttävä myyjä huolehtii siitä, että se tulee koeajoilta ehjänä ja on siisti kun asiakas sitä kokeilee. Automyyjä harvemmin saa itse päättää millä ajaa, yleensä työsuhdeautot jaetaan sen perusteella millaisia esittelyautoja toimipisteeseen otetaan.

Autoliikkeessä bensakortti on melko pakollinen työkalu (AINA tarvitsee tankata vaihtoautoja ym.) joten joka myyjällä sellainen lienee. Helpompi se on liikkeellekin pistää autoetu niin myyjäkin maksaa omista ajoistaan jotakin. Muuten se vain tankkaisi omaa autoaan firman kortilla

Nykyisin pidän omaa liikettä ja ajan 15v vanhalla farmarilla. Moni muu pienyrittäjä taitaa olla laittanut suuren osan yrityksensä rahoista omaan ajomersuunsa kiinni, ainakin olen huomannut paljon liikkeitä ympäri suomea joissa myynnissä kymmenisen tonnin autoa ja yksi 20000€ mersu.

• Ari Job

Minä päästelen edelleen 2006-vuosimallin Rav4:llä kun on siihen jo niin tottunut ettei ole tehnyt edes mieli vaihtaa muuhun.
      Itse makselen kaikki kulut iloisesti!

• parasta parhaalle

Nämähän on täysin ammatinvalintakysymyksiä, parhailla mersuilla ja bemareillahan tässä ajellaan, ei makseta veroja ei vakuutuksia, bensat firman piikkiin, ei kalliita huoltoja eikä teille niiiiiin paljon itkua ja hammastenkiristystä aiheutuvaa hinnan alennusta, et sommoista joulua tässä koko vuoden........

( kelloliikkeen pitäjällä parhaat kellot, puhelinmyyjällä puhelimet, talonrakentajalla talot jne. tietenkin tyhmät kyselijät että te kateet jaksatte, tee töitä ja säästä niin pääset kerhoon sinäkin mikäli juomisiltasi tajuat?)

• sdgsgdgsgs

Kai sitä persaukinen kansa on kade jostaki bemarista tai mersusta. Autosta yleensäkin. Onneksi on kaiken tämän yläpuolella henkisesti ja voi vain nauraa.

• sama-auto-34v

Eiks noil automyyjil ole provikkapalkka eli ihan paska? Itehän en kuitenkaan tollasis puljuis asioi niin ihan sama.

• Henkisesti raskasta

Kyllä olen käsittänyt että pieni peruspalkka on jolla ei yksistään juuri pärjää, että pakko olisi jotain myydä. Ihan isossa talossakin. Itsekkin aikoinani meinasin automyyjä kouluun, mutta kuulin kuinka paskaa hommaa se on ja kuinka paljon niitä v-mäisiä asiakkaita on. Aina lomien ja viikonloppujen jälkeen sähköposti tukossa vaihtotarjouksien pyytäjiä, joista tietää jo etukäteen että 1% on tosissaan edes harkitsemassa auton ostoa, loput ihan harrastija jotka jotenkin nauttii tuosta tarjouksien pyytelystä (saapa nähdä kehen kolahti...). Lisäksi todella kausiluontoista ja riippuu niin minkä merkin alle pääsee myymään. Ei kiitos.... Kunnioitan kyllä niitä jotka tuota hommaa jaksaa tehdä.

• 787878787
        Henkisesti raskasta kirjoitti:

Kyllä olen käsittänyt että pieni peruspalkka on jolla ei yksistään juuri pärjää, että pakko olisi jotain myydä. Ihan isossa talossakin. Itsekkin aikoinani meinasin automyyjä kouluun, mutta kuulin kuinka paskaa hommaa se on ja kuinka paljon niitä v-mäisiä asiakkaita on. Aina lomien ja viikonloppujen jälkeen sähköposti tukossa vaihtotarjouksien pyytäjiä, joista tietää jo etukäteen että 1% on tosissaan edes harkitsemassa auton ostoa, loput ihan harrastija jotka jotenkin nauttii tuosta tarjouksien pyytelystä (saapa nähdä kehen kolahti...). Lisäksi todella kausiluontoista ja riippuu niin minkä merkin alle pääsee myymään. Ei kiitos.... Kunnioitan kyllä niitä jotka tuota hommaa jaksaa tehdä.

Olisit mennyt sinne kouluun... Itse aikoinaan kävin. Pohjapalkka alle 1000€/kk, tänä vuonna ansiot ylittää silti 80000€...

• se sama vastaa
        787878787 kirjoitti:

Olisit mennyt sinne kouluun... Itse aikoinaan kävin. Pohjapalkka alle 1000€/kk, tänä vuonna ansiot ylittää silti 80000€...

Hyvin tienaa parhaat lehtimyyjätkin. Se on jo niin paljon ihmisestä itsestään kiinni kuinka myyjänä pärjää. Kaikki ei menesty. Lisäksi tosiaan se mitä pääsee myymään.

• 333333388
        se sama vastaa kirjoitti:

Hyvin tienaa parhaat lehtimyyjätkin. Se on jo niin paljon ihmisestä itsestään kiinni kuinka myyjänä pärjää. Kaikki ei menesty. Lisäksi tosiaan se mitä pääsee myymään.

Juu on totta, että eivät automyyjät automaattisesti ole hyvin tienaavia. Palkka haitari lienee järjettömän laaja, arvioisin 20000-95000€/v. Suurimman osan uskoisin olevan n.35000€/v. Paljon vaikuttaa se, missä myy ja mitä.

• Promoottorit

MB S 500 (5.5) Lang Kauppias itse.

• Mrs Benz

MB S 400 CDI. Sillä ajaa mihin itellä on varaa ja mitä on vara myös pitää.

• opshops

Kuuleppas sinä Promoottorit, se mesen malli on Long ei "Lang".

• Ainakin minun mieles
        opshops kirjoitti:

Kyllä se on Lang.

• reppuri6
        opshops kirjoitti:

Mersu on saksalainen merkki. S on sonderklasse ja pidempi versio lang.

• kettuko1

AMG on 5.5 ei normaali S 500

• Eitaskujakäärinliina
        Mrs Benz kirjoitti:

MB S 400 CDI. Sillä ajaa mihin itellä on varaa ja mitä on vara myös pitää.

Pösö 205 vm -89 eikä tarvi pelätä kateelisten vahingontekoja.
        Mitähän tekisi säästyneellä miljoonalla?

• Hiphop man
        kettuko1 kirjoitti:

AMG on 5.5 ei normaali S 500

Vain niin. Katsohan, mikähän moottori on uusikorisessa S 500 mallissa. Typerykset kommentoivat taas.

• Tämä on totuus.

Kyllä pienemmissä liikkeissä jobbarit ajavat myytävinä olevillla autoilla.
      Ei pienellä liikkeellä ole varaa laittaa 700 euroa työsuhdeautoihin.

Totuus on se, että vaaleanpunaiseen kauluspaitaan pukeutunut undulaatti saa pomon myöntämän auton käyttöedun.
      Eli saa vapaa-aikana brassailla Väyrys-Mersulla, ehkä jopa Audilla mikäli rivistä löytyy sellainen.

Tämänlaista tapahtuu usein liikkeissä, joissa on kiva pomo. :)

• autoliike ei jobbari

Jobbarit ei ajele autoliikkeiden autoilla; ei ison, eikä pienemmänkään.

• 130kg

merkkiliikeet esittelyautoilla josta menee autoetu. jopparit niillä johan asiakas on jättännyt menovettä ja verottaja ei tiedä/kiinosta näin se menee

• Ex-kauppias

Olen eläkkeellä, mutta olin 35 vuotta autokaupassa, automyyjänä, myyntipäällikkönä ja myyntijohtajana. Ajoin aina työsuhdeautolla ja ajoin täydellä autoedulla. Meillä verottaja ei hyväksynyt verohuojennusta esittelyautolla ajamisesta, joten maksoin täyden veron. Nyt olen tyytyväinen koska se näkyy nyt eläkkeessäni. Älkää kadehtiko myyjiä ennen kuin he ovat eläkkeellä, silloin he saavat etua siitä firman autosta.

• Joutuu ja joutuu

Autoliikkeen myyjät ajaa liikkeen esittelyautoilla ja joutuu maksamaan siitä autoedun.

Enkä tiedä onko se niin kivaa ajaa esimerkiksi malliston pienimmällä kinderillä....

• Ei oo ilmaista

Taksilla.

• Ei ilmaista lounasta

Pienen autoliikkeen kauppiaana tulee ajeltua vaihdossa otetuilla autoilla, jotta selviää mitä niissä on kunnostettavaa ja laitettavaa, ennenkuin kehtaa myyntiriviin laitella.
      Joskus selviää satasen laitoilla, kuitenkin useinmiten menee useampikin satku joskus tuhansiakin ennenkuin auto on myyntikunnossa.
      Melkolailla harmillisen usein vaihdossa on tuotu piilovikainen, jonka viat ei ihan pienellä koeajolla tule edes esille.
      ...se niistä autoliikkeiden huimista myyntikatteista sitten.

Eli reippaat koeajelut vaihdokeilla, lienee kaikkien etu? Ainakin autoliikkeestä ostajan etu, kun myyjäliike tietää mitä myy.

• autoilu2

Nyky autoissahan on juuri piilo vikoja. Sais auto liikkeet laittaa tehtaille noottia noista. Ei se auton ostajalle kuulu, jos auto on piilo vikainen. Kaikkien kannalta kuitenkin nyky autot vaikeita. Toki jotkut mallit voi olla tosi toimivia. Ja jotkut taas susia.

• job:bema

Keväällä siivotaan jälleen tarhat loppukäyttäjien alle ja kassassa mukava voittoprosentti!

• fakta

On lapsellista porukkaa, taitaa ottaa eteen heti kun on vähänkin puhe autoista .
      Automyyjillä on tosi pieni peruspalkka , sen lisäksi tulee provisio, eli myyntipalkkio jokaisesta myydystä autosta. Yksityisisssä pienissä autoliikkeissä kokonaispalkka jää melko surkeaksi, eikä suuremmissakaan merkkiliikkeissä myyjä tienaa juuri mitään. Puku päällä ollaan kuin euroopan omistajia mutta keskimäärin köyhälistöä eikä tule autoa käyttöön ilmaiseksi.

• Köyhälistön edustaja

Nyt pitää ihan mielenkiinnosta kysyä. Mikä on se "ei juuri mitään"-palkka kokoluokaltaan?

• kokemusta on

Provisiopalkassa ei muuta hyvää kuin,,,,siinä ei ole,,,ylärajaa....

• juutalaisia

täällä oulussa on tämmönen auto-liike (tokmanni vieressä)
      varastossa ainakin 150 autoa
      porsheja ja nissan 350z ja bmw z4
      kuulostaa houkutelevalta ,eikö väin
      mutta autojen hinnat on on lähes uusia kalliimat esim. bmw 316 vm 2005 uus koppa hinta 40 000 (kolaroitu)
      myyjä itte ajaa vm:2005 suzuki altolla
      itse pankissa käydessäni näin tämän omistajan lainaa hakemaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe