Jeesuksen suku

ihmettelen..

Tuli vain mieleen kun laulussakin sanotaan että "Hoosianna, Davidin poika!", mutta kun lukee matt. 1:1-16 (Jeesuksen sukuluettelo) tulee ilmi että eihän Jeesus ollut mitään sukua Davidille. Joosef oli Davidin jälkeläinen mutta Maria ei. Joosef ainakin tiesi että Jeesus ei ole hänen poikansa, en tiedä muista ihmisistä.

Onko se että Joosef hyväksyi Jeesuksen "lapsekseen" vaikuttanut niin paljon tähän sukulinjaan? Että Jeesus onkin Davidin poika vain adoption kautta?

Tuntuu jotenkin hassulta että juutalaisten kuningas, kuninkaan sukua ei oikeasti sitä ollutkaan. (Toki Jumalan poikana oleminen varmasti tämän korvaa)
Olisiko tuona aikana ollut mahdotonta kuulua tuohon hyvään sukuun vain äitinsä kautta? Toisin sanoen oliko patriarkaalinen järjestys niin vahva että jos David olisikin ollut Marian esi-isä, sillä ei olisi ollut Jeesuksen kannalta niin suurta merkitystä?

5

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

että myös Daavid oli Jumalan poika? Samoin oli joukko muita juutalaisia merkkihenkilöitä Vanhasta testamentista. Jeesuksen aikoina se oli vielä ihan yleisesti käytetty nimitys ihmisistä jotka olivat Jumalalle mieluisia palveljioita. Luonnollisesti moinen nimitys lakkasi olemasta suosiossa sen jälkeen kun Jeesus julistettiin Jumalaksi komiteapäätöksellä...

• Tergo

Jumalan Poika –sanalla on VT:ssa neljä merkitystä. Ensiksi, se viittaa Israeliin kansana. 2Moos.4:22: "Sano silloin faraolle: ´Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani´." Hoosea 11:1 mainitsee: "Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani."

Ajatus on, että Jumala on valinnut tämän kansan erityiseen tehtävään ja heiltä odotetaan täyttä kuuliaisuutta.

Toiseksi, Israelin kuninkaita nimitetään samoin. Daavidin liitossa Jumala sanoo tarkoittaen kaikkia Daavidin kuninkaallisia jälkeläisiä: " Minä olen oleva hänen isänsä ja hän on minun poikani…", 2Sam.7:14.

Myös kuningas on valittu, "poika" ja Jumalan tehtäväänsä asettama.

UT:sta käy ilmi, kuinka sen kirjoittajat näkivät nämä ja muut VT:n jakeet viittauksina Jeesukseen. Vertaa Psalmia 2:7 ("Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: ´Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin´"), Heprealaiskirjeen 1. lukuun jakeeseen 5, jonka kirjoittaja viittaa tähän psalmiin.

VT:ssa Israelin kuninkaille annettu nimitys on UT:ssa liitetty tarkoittamaan Messiasta.

Kolmanneksi varhaiset heprealaiset tekstit käyttävät joskus tätä sanontaa enkeleistä. Tämä käy ilmi erityisesti Jobin kirjasta, 1:6, 2:1 ja 38:7. Psalmissa 89:7 on sama ajatus. Monet näkevät tämän merkityksen myös 1Moos.6:2:ssa.

Neljäs merkitys on, että nimi liitetään Messiaaseen. Jesajan 9:5 ilmoitus syntyvästä poikalapsesta antaa hänelle jumalallisia arvonimiä, koska Hänen alkunsa on jumaluudessa. "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."

Sananlaskujen 30:4 mainitsee: "Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?"

VT:ssa nimi siis viittaa Israeliin kansana, kuninkaaseen tai enkeliin.

Mutta vain Messiasta voidaan kutsua sanan täydessä merkityksessä Jumalan Pojaksi. Juutalainen ajatus Jumalan Pojasta käsittää valinnan, kuuliaisuuden ja lopulta myös jumalallisen alkuperän. Viimeinen piirre on merkittävä Jumalan Poikaa koskevissa UT:n kuvauksissa. Jumalallinen alkuperä oli se, joka vakuutti Jeesuksen opetuslapset uskomaan, että heidän keskellään, yksi heidän kansastaan, on Jumalan Poika

• raimo

Jeesusta pidetään Joosefin jälkeläisenä vaikka ei olekaan sitä lihan puolelta vaan Jumalan, koska
      Jeesus syntyi Daavidin suvun perheeseen ja hänessä toteutuvat kaikki mitä Daavidin poika
      Salomo teki paitsi Salomon synnit. Jeesus on
      rauhanruhtinas ja Salomo-nimi trkoittaa rauhaa.
      Jeesus on ihmeellinen neuvonantaja ja istuu kerran Daavidin valtaistuimella kuten Salomo ja
      jakaa neuvoja kaikille, jotka tulevat häntä kuulemaan kuten Salomokin teki. Jeesuksen Messiasvaltakunta on Egyptin purosta Eufrat-virtaan kuten Salomonkin. Jeesus on tässä mielessä Daavidin poika, rauhanruhtinas.

Lisäksi Jeesuksen aikana autiomaat viljellään ja
      ei sodita, niin oli Salomonkin aikana hyvinvointi
      ja rauha.

Ylistetty olkoon Jeesus Kristus, Messias, rauhanruhtinas! Hoosianna Daavidin Pojalle!

Joko sinä olet saanut Jumalan Pyhän Hengen sinetin, että saat osan siinä ylösnousemuksessa, joka on ensimmäinen eli elämän ylösnousemus ja
      saat hallita Daavidin Pojan kanssa rauhanvaltakunnassa 1000 vuotta, uudessa ruumiissa, joka ei enää näe kuolemaa!

Et siis vielä, tee parannus tänään!

• Aku

vain siitä omasta pelastuksestasi ja jättäisit tämän asian (ja miten siihen ylipäänsä suhtautua) jokaisen itsensä harkintaan. Kummallista, että aina pitää tuputtaa.

• raimo
        Aku kirjoitti:

vain siitä omasta pelastuksestasi ja jättäisit tämän asian (ja miten siihen ylipäänsä suhtautua) jokaisen itsensä harkintaan. Kummallista, että aina pitää tuputtaa.

sanasi ja jää odottamaan. Tien mutkan takaa
        tuleekin vastaa kuoppa, josta et tiennyt. Voi kun olis joku kertonut!

Jos näkisimme tuonelassa ja minä olisin siellä hyvällä puolella ja sinä pahalla puolella, mitä
        silloin sanoisit? Voi kun olin toope ja estelin
        ja nyt se on myöhäistä.

Ajattele sitä ihanuutta, että saa nousta kuolleista ja omistaa uusi ruumis, joka ei enää koskaan kuole ja pelastuu kadotukselta. Jos saisit pienen hetkenkään kokea edes murusen vertaa
        tuosta niin suuresta armosta, alkaisit itsekin kertoa siitä muille! Sinusta voi vielä tulla kunnon tuputtaja. Ajattele miten Pietari helluntaina alkoi tuputuksen ja tuhansia tuli uskoon, ja vieläkin tulee! Kiitos Jumalalle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      87
      2656
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      62
      1714
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      10
      1686
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1565
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1538
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      26
      1246
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      26
      1105
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1052
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1022
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      81
      1005
    Aihe