Miten oppia olemaan ?

Ujo :)

Miten opin olemaan oma itseni vieraitten ja puolituttujen seurassa? En tiedä minne katsoisin, miten pitäisin käsiäni, miten olla. Olen jo melkein 30 vuotias mutta ujous vaan ei haihdu. En tiedä mitä puhuisin vieraille ihmisille, jotenkin pääni tyhjenee siinä hetkessä.. Ystävien ja perheen seurassa olen täysin normaali ja oma itseni. Treffeille en uskalla mennä, perun ne aina viimetipassa, koska ajattelen että en osaisi olla siellä ja tilanne olisi liian kiusallinen.

8

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ksbbfbrr

      Itse olen melkeen puolet nuorempi kuin sinä, mutta ei ole kauaakaan kun itse kamppailin saman ongelman kanssa.

      Noh, sitten vaan pakottauduin olemaan ihmisten kanssa. Paljon.

      Aluksi olin vain hiljaa ja kun tulin kotio, häpesin itseäni.

      Mutta ajan myötä, opin olemaan jännittämättä!

      Aikaisemmin pilasin itsekin kaikki parisuhdemahdollisuuteni, mutta tällä hetkellä minulla on hyvä juttu meneillään =)

      Kyllä kaikki voi muuttua paremmaksi. Olin siitä hyvä esimerkki.

    • tulta päin! ;)

      Mikä siinä on se erottava tekijä, mikä erottaa ystäväsi ja perheesi niistä tuntemattomammista ihmisistä, joiden kanssa jännität? Kun ajattelee, että ystäväsikin ovat joskus olleet sinulle vieraita ja tuntemattomia ennen kuin olette tutustuneet ja ystävystyneet toisiinne. Se erottava tekijä voisi liittyä luottamukseen? Et pysty luottamaan vieraisiin ihmisiin ja pelkäät heidän reaktioita? Pelkäät ehkä mokaamista heidän edessään? Mitä tapahtuu jos ja kun mokaat hyvien ystäviesi ja perheesi kanssa? Silloin et varmaankaan suhtaudu mokaamiseesi niin vakavasti, koska luotat siihen että ystävät pysyvät ystävinä ja perheesi pysyy edelleen perheenäsi ja vierelläsi vaikka mokaisitkin tai käyttäytyisit jotenkin nolosti heidän kanssaan.
      Jännittäessä ja ujostellessa kaikki voi tuntua kauhean vakavalta ja pelottavalta. Siksi olenkin henkilökohtaisesti kokenut, että siihen voisi lääkkeenä toimia huumori ja luottamuksen opettelu, lähinnä itseluottamus. Opettele nauramaan itsellesi enemmän. Aloita se rennossa ja tutussa seurassa. Ole tahallisesti välillä vähän hullunkurinen ja tee pieniä "mokia" ilman että tuomitset ne kauheiksi virheiksi ja hymyile tai naura päälle. Huomaa tilanteiden koomisuus. Esim. niiden jännittävien treffitilanteiden. Voit huomata ettei se, mitä eniten pelkäät olekkaan maailmanloppu eikä kaikki kaadu siihen. Se on myös viehättävä piirre ihmisessä ettei suhtaudu niin kauhean vakavasti itseensä. Sitten toisellakin on helpompi olla sinun seurassasi. Ja muista että vastapuolta voi jännittää ihan yhtä paljon tai enemmänkin vaikkei se näykään välttämättä päällepäin. Ihmiset on hyviä naamioimaan jännittämistä. Jännittäviä tilanteita ei kannata alkaa kokonaan välttelemään, vaikka itselle pitääkin olla armollinen. Eli rohkeasti vain tulta päin vaikka polttaakin! Kun kohtaa pelottavan tilanteen niin huomaa selvinneensä siitä vahvempana eikä se voi enää määrät sinua vaan sinusta tulee sen "herra". Joskus voi auttaa kun miettii ensin mikä on se kaikista pahin pelko mitä kuvittelee tapahtuvan ja sitten menee ihan vapaaehtoisesti siihen tilanteeseen sillä päättäväisellä asenteella että tulkoon nyt juurikin se kaikista pahin mahdollinen skenaario. Sen jälkeen huomaakin ettei niin käynytkään ja selvisi siitä jopa hengissä.

      • Tervettäkin

        " Kun ajattelee, että ystäväsikin ovat joskus olleet sinulle vieraita ja tuntemattomia ennen kuin olette tutustuneet ja ystävystyneet toisiinne. Se erottava tekijä voisi liittyä luottamukseen? Et pysty luottamaan vieraisiin ihmisiin ja pelkäät heidän reaktioita?"

        Noin sen pitääkin olla. Luottamus pitää ansaita ja se vie aikaa. Edes kuukausien tuntemisen jälkeen ei kannata kertoa elämästään ja itsestään kaikkea. Aikaa myöden oppii vasta ihmisestä näkemään, onko hän luotettava ja käytökseltään asiallinen.

        Itse olen aina ja tarpeeksi pitkään varauksellinen uusia tuttavuuksia ja "hyvän päivän" tuttuja kohtaan, joihin ei ole kiinnostusta lähemmin tutustuakaan. Näille ei puhuta kuin pinnallisia, yleisiä asioita, ei juuri itsestään. Kohtelias voi olla, vaikka onkin varauksellinen. Jos joku alkaa esim. utelemaan liian nopeasti, otan etäisyyttä tai kerron vähemmän. Sanoohan sananlaskukin, että uteliaisuus ei kuulu sivistykseen. Fiksu ihminen voi toki olla kiinnostunut toisesta, mutta antaa tämän kertoa omaan tahtiinsa.

        Annat vääränlaisia neuvoja rauhallisille ja hiljaisille ihmisille. Ei pidä yrittää olla hullunkurinen, jos ei sitä luonnostaan ole. Ei pidä yrittää mitään muutakaan. Puhella ei tarvitse, jos ei siltä tunnu, eikä kertoa itsestään asioita, jos ei luota toiseen. Luottamusta tuntemattomiin ja puolituttuihin ei pidä "opetella", eikä sitä oikeasti voi opetella, se syntyy sitä mukaa, kun toinen osoittautuu luottamuksen arvoiseksi, luotettavaksi. Silloin asiat etenee luontevasti.

        Jos itseluottamus on hyvä, nimenomaan silloin ei tarvitse hätäillä itsestään kertomisen ja avautumisen suhteen, koska ei tarvitse palautetta itsestään ja tekemisistään ainakaan muuta kuin hyviltä, pitkäaikaisilta, luottamksen ansainneilta ystäviltä ja läheisiltä. Hyvällä itseluottamuksella varustetun ei tarvitse myöskään teeskennellä, olla teennäinen tai yrittää rikkoa hiljaisuus höpöttämällä turhaan, silloin kestää kyllä hiljaisuudenkin.


    • Tervettäkin

      " Miten opin olemaan oma itseni vieraitten ja puolituttujen seurassa? En tiedä minne katsoisin, miten pitäisin käsiäni, miten olla. Olen jo melkein 30 vuotias mutta ujous vaan ei haihdu. En tiedä mitä puhuisin vieraille ihmisille, jotenkin pääni tyhjenee siinä hetkessä.. Ystävien ja perheen seurassa olen täysin normaali ja oma itseni. Treffeille en uskalla mennä, perun ne aina viimetipassa, koska ajattelen että en osaisi olla siellä ja tilanne olisi liian kiusallinen."

      Ei vieraitten ja puolituttujen kanssa tarvitse tai pidäkään olla samalla tavalla kuin ystävien ja perheen seurassa. Vaikkei jännittäisi mitään tilannetta tai ihmisiä, kannattaa pitää määrätynlainen varauksellisuus ja pidättyväisyys tuntemattomien ja puolituttujen seurassa, koska et tiedä millaisia ihmisiä he ovat, miten luotettavia tai epäluotettavia jne. Itsekin vastaan esim. puolituttujen kysymykseen "mitä kuuluu" ihan yliolkaisesti vain että "ihan hyvää" tai "ok", enkä esitä vastaavaa kysymystä heille, koska en harrasta turhaa, epäaitoa vuorovaikutusta. Joillekin tämä ei riitä, vaan he ovat sivistymättömiä, uteliaita ja alkavat kyselemään kaikenlaista henkilökohtaista, millaisen väistän kuin härkätaistelija sanomalla esim. "on vähän kiire, täytyy mennä" tms. Ei sen vuoksi, että panikoisin, vaan sen vuoksi, ettei asioitaan kannata puhella ihmisille, jotka eivät ole vielä ansainneet luottamusta.

      Ei sinulla ole mitään hätää, koska pystyt olemaan rennosti tuttujen seurassa. Säästyt paljolta murheelta, kun avaudut asioistasi vasta, kun tunnet ihmisen ja luotat häneen, nn vain hyvä, että tutustuminen vie aikaa, ehtii nähdä mikä toinen ihminen on oikeasti ja vetäytyä ihmissuhteesta, jos toinen osoittautuu epäilyttäväksi tai ei ole muuten luottamuksen arvoinen.

      Sekään ei haittaa, ettet heti uskalla treffeille. Etsi joku järkevä, potentiaalinen ehdokas tai useampi ja harrasta heidän kanssaan kirjeenvaihtoa. Pitkässä kirjeenvaihdossa ehtii tutustua tarpeeksi, jotta ei enää paljon jännitä treffeillä. Jos joku ei kestä kuukausien kirjoittelua ennen tapaamista tai vaikuttaa epäilyttävältä, ei hän ole arvoisesi.

    • eeev.

      Mä olen myös hirveän ujo ja ennen jännitin sosiaalisia tilanteita todella paljon. Kyllä nykyäänkin pientä jännitystä tietysti on mutta se kuuluu asiaan.

      Oon ajanmyötä oppinut turvautumaan juuri tuohon huumoriin, osaan nauraa asioille luontevasti, myös itselleni, enkä ota asioita vakavasti ja olen muidenkin silmissä rento tyyppi joten eivät hekään huomio ja pidä minua mitenkään kuolevan vakavana ihmisenä ja se taas helpottaa omaa oloani suuresti:)
      Mutta todella hankalinta ja kiusallisinta on olla juuri niiden vakavien ihmisten seurassa, jotka eivät omista minkäänlaista huumoria eikä edes hymykään meinaa irrota niin sellaiset tilanteet todella ahdistaa :/ Mutta siihen taas auttaa se että mä vältän sellaisia tilanteita, en sitten vain yksinkertaisesti sopeudu sellaisten joukkoo. (:

    • djslf

      Kiitos vastauksista ja uusista näkökulmista :)

    • ujomyös

      Mä tunnistan itteni niin täysin tosta alotuksesta!
      Mulla on ollu ihan samanlaisia ongelmia jo monta vuotta, eikä sitten ihmissuhteista paljon mitään tullukkaan, ja lopulta diagnosoitiin sosiaalisten tilanteiden pelko... Käyn terapiassa ja syön lääkkeitä mutta toistaseks ei oo mikään auttanu, toivotaan että voisin vielä joskus olla oma luonnollinen itteni ihmisten seurassa!
      Ja kaikki muutki samojen ongelmien kanssa kyllä tästä selvitään!:)

    • jjioo

      jotenkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe