Nooan Arkki 1. Moos. 6:14-22
Samana vuonna kuin juutalaiset palasivat kotimaahansa ja perustivat uudelleen Israelin valtion 1948 tapahtui Turkissa maanjäristys, joka paljasti Araratin vuoristossa (1. Moos. 8:4) Nooan Arkin mitat täyttävän (1. Moos. 6:15) laivan muotoisen muodostelmaan, josta tutkimalla mm. Ron Wyatt päätyi johtopäätökseen, että se on Nooan Arkki sen kokoisena ja juuri siellä, kuin Raamattu kertoo. Lähellä Arkin löytöpaikkaa pienestä kylästä on löydetty myös suuria reiällisiä kivejä, jotka ovat olleet Arkin ankkureita.
Baabelin torni 1Moos.10:1-32
Mesopotamian alueelta tunnetaan lähes 30 muinaista temppelitornia eli zikkuratia, jollainen Baabelin tornikin lienee ollut.
Aabrahamin syntymäpaikka 1Moos.11:27-31
Sir Leonard Woolleyn v. 1922-1934 kaivausten ansiosta Uur on eteläisen Babylonian parhaiten tunnettuja muinaisia rauniokaupunkeja. Aabraham lähti Uurista kolmannen dynastian aikana (n. 2113-1991 eKr).
Aabraham Harranissa 1Moos 11:31;12:5
Kiilakirjoitukset ovat selvittäneet, että Harran oli olemassa jo 1800-1700 eKr. Kaupunki sijaitsi huomattavan kauppareitin varrella.
Patriarkkojen aika 1Moos.12:1-50;26
Italiaiset tutkijat Pettenato ja Matthiae löysivät 1975 Pohjois-Syyriasta savitaulukirjaston n. 2300 eKr. Savitaulut todistavat heprealle lähisukua olevasta muinaiskanaanilaisesta kielestä. Monet savitauluissa esiintyvistä nimistä muistuttavat Raamatun nimiä (esim. Eber - Ebrum, Ismael - Ishmail ja Israel - Ishrail).
Löydöt todistavat myös Raamatun patriarkkakertomusten puolesta, sillä niissä mainitaan mm. seuraavat Raamatussa mainitut paikan nimet: Haasor, Megiddo, Jerusalem, Laakis ja Gaza ja mahdollisesti Sodoma ja Gomorra. Nususta Kirkukin läheltä 1925-1941 löytyneet savitulut kertovat patriarkkojen elämän asioista, jotka mainitaan Raamatun kertomuksissa, kuten adoptio, avioliitto, esikoisen oikeudet ja kotijumalat.
Sodoma ja Gomorra 1Moos.19:23-25
Sodoman, Gomorran ja muut yhteensä viisi hävitettyä kaupunkia on onnistuttu sijoittamaan Kuolleenmeren ympärille, joka on maailman matalin paikka. Tänäkin päivänä alueelta löytyy yli 90% rikkiä (tulikiveä), jota ei luonnosta muuten tavata, ja alueella on myös löydettävissä tuhkaa sekä näiden tuhottujen kaupunkien muodostelmia. Alueella ei tänä päivänä kasvaa mitään - aivan kuten Raamattu ennusti.
Mesopotamia 1Moos.20;26:6
Naahor oli Rebekan, Iisakin vaimon kotikaupunki, joka mainitaan myös Raamatussa. Se mainitaan v. 1935 löytyneissä ns. Marin asiakirjoissa, jotka ovat 1700-l:lta eKr. Tämän seudun kaupungeista tunnetaan myös Raamatussa mainitut Terah, Peleg ja Regu (vrt. 1 Moos.11:10-30).
Joosef Egyptissä 1. Moos. 39-50
Egyptiläisen Al Ahram lehden mukaan arkeologit ovat löytäneet ikivanhoja egyptiläisiä rahoja, joissa mainitaan nimi "Joosef" sekä hänen egyptiläinen nimensä "Saba Sabani". Yhdessä kolikossa on Joosefin nimen lisäksi lehmän kuva. Tämä sopii hyvin, sillä Raamattu kertoo Joosefin pelastaneen egyptiläiset nälänhädästä sekä näin tulleen Egyptin "valtionvaltionvarain ministeriksi".
Nälänhätä Egyptissä 1Moos.41:36
Egyptistä on löydetty kiveen hakattu kertomus, jossa faarao Djoser sanoo: "Olin ahdingossa Suurella valtaistuimella, ja palatsissaolijat kärsivät suuresta pahuudesta, sillä Niilin tulva ei ollut noussut ajallaan seitsemään vuoteen. Viljaa oli niukasti, hedelmät kuivuivat, ja kaikesta syötävästä oli pulaa. Kaikki ryöstelivät lähimpiään.". Egyptistä on löydetty myös suuria viljavarastoja, jotka voivat olla juuri kyseisiä Joosefin ohjeiden mukaan rakennettuja.
Israelin Egyptissä 2Moos.1-14
Beni Hasanista löydetty hautaveistos, 1900 eKr., kuvaa seemiläisryhmän tuloa Egyptiin 'ylänköjen sheikin Ibshen' johdolla. Leeviläisillä (eräs Israelin heimo) on Raamatussa egyptiläisiä nimiä kuten Mooses, Assir, Pashur, Merari, Hofni, Piinehas ja Puutiel.
"Punaisen Meren" ylitys 2Moos.14:21-30
Akaban lahden pohjasta tutkijat ovat löytäneet jäänteitä mm. Mooseksen ajan egyptiläistä tyyppiä olevista kärrynpyöristä. Paikkaa Akaban lahdella on vanhoissa kartoissa nimellä "Nuwayba'al Muzayyinah", joka tarkoittaa "Mooseksen Avaamat Vedet".
Siinain vuori 2Moos. 19:2
Siinain vuori, jossa Mooses kohtasi Jumalan ensin palavana pensaana (2Moos.3:1) sekä myöhemmin sai 10 käskyn taulut, sijaitsee (Saudi-) Arabiassa (Gal. 4:25) ja tunnetaan tänä päivänä nimellä Jabal al-Lawz. Alue on aidattu ja sieltä on löydetty alttari, piirroksia mitä ei ole muuaalle Saudi-Arabiassa tavata sekä merkillinen suuri haljennut kivi, joka näyttää siltä kuin vesi olisi tullut sen keskeltä (2Moos.17:6). Läheltä tätä vuortaa löytyy alue, jossa on suuri määrä palmuja sekä kaivoja, joka on todennäköisesti Elim, jossa israelialaiset leiriytyvät veden äärelle (2Moos.15:27).
Jeriko ja Joosuan aika Joos.6:1-27
Tässä kaupungissa on tehty useita kaivauksia. Egyptistä löydettiin v. 1887 ns. Amarna-kirjeet, joissa puhutaan habiruista (vrt. hebrealaiset) ja todennäköisesti Kanaanin maan valtaamisesta.
Raamattu Ja Arkeologia
33
602
Vastaukset
- Ingenjör_81
Arvostelijat 1800-luvulla päättelivät, että Joosuan kirja ja Tuomarien kirja olisivat kirjoitettu paljon myöhäisemmällä ajankohdalla kuin mitä Raamattu antaa olettaa, koska näissä kirjoissa puhutaan raudasta. 1800-luvulla uskottiin yleisesti, ettei rauta olisi ollut tunnettu ennen 12. vuosisataa eKr. Mutta 1922 Howard Carter löysi Tutankhamonin haudasta rautaesineitä, jotka osoittivat raudan olleen käytössä jo 14. vuosisadalla eKr.
Varhaisin Raamatun ulkopuolinen asiakirja, jossa Israel mainittiin on ns. 'Israel-kivi' farao Meremptan ajalta 1200-l:lta. Merempta hallitsi aikana, jota Raamatussa kutsutaan tuomarien ajaksi, jolloin Merempta teki 'Israel-kivessä' mainitun sotaretken Palestiinaan.
Siilon kaupunki 1Sam.1:1-8:22
Siilossa suoritetut kaivaukset osoittavat kaupungin joutuneen filistealaisten käsiin n. 1050 eKr. ja se hävitettiin, niin kuin Raamattu kertoo (vrt. Jer.7:10-15).
Simson Tuom.13:24
Tel Beit Shemeshin arkeologisilta kaivauksilta on löydetty pieni kivinen sinetti, jonka arvioidaan olevan ensimmäinen arkeologinen todiste Raamatun Simsonista. Sinetti on läpimitaltaan 1.5 senttimetriä, ja siinä on kuva ihmishahmosta suuren eläimen vierellä. Sinetti löydettiin arkeologisten kaivausten yhteydessä kerrostumasta, joka ajoittuu 1000-luvulle eKr. Tämä ajanjakso oli Juudean kuningaskuntaa edeltävä ns. Tuomarien aika, jolloin myös Simsonin uskotaan eläneen.
Kuningas Saul 1Sam.9:1-31:13
Gilgalissa, Jerusalemin lähellä, sijaitsi Saulin palatsilinnoitus. Paikan löysi 1800-luvulla Edward Robinson. Siellä tehdyt kaivaukset antoivat lisätietoja Saulin hallituskaudesta.
Kuningas Daavid 1Sam.1:1-24:25
Daavidin valloittama jebusinialaisten (2Sam.5:6-8) kaupunki on tutkimusten mukaan sijainnut Jerusalemista kaakkoon. Prof. Avraham Diranin johtama arkeologiryhmä löysi viime vuonna Raamatun ulkopuolisen viittauksen kuningas Daavidista. Danin kaupungin sijaitipaikalta löytyi kivenpala, johon oli kaiverrettu kirjoitusta. Kivenpala on ehkä muistomerkistä, joka on pystytetty syyrialaisten voitettua Israelin 800-l:lla eKr. Kirjoituksessa mainitaan Daavidin huone eli Daavidin dynastia, joka tarkoittaa Juudan kuningaskuntaa. (Salomonin Davidin pojan kuoleman jälkeen Daavidin kuningaskunta jakaantui kahteen osaan, Juudaan ja Israeliin.) Syyrian kuningas Benhadad valtasi Raamatun kirjoituksen mukaan Danin kaupungin 885 eKr. Tätä tukevat tekstifragmentit, joista voi päätellä, että Juuda ja Israel olivat kirjoitushetkellä Syyrian vihollisia. Daavidin on väitetty olevan myöhempien vuosisatojen kehittämä myytti, ei historiallisesti olemassaoleva henkilö. Tämä löydös kuitenkin todistaa Daavidin historiallisuuden puolesta.
Goljat 1Sam.17
Gatin kaupungin lähistöltä Israelista israelilaiset arkeologit ovat löytäneet keramiikanpalasen, johon on kirjoitettu nimi Goljat ja kirjoitus on peräisin 900–1000 -lukujen ajalta eKr.
Kuningas Salomon 1Kun.3:1-11:43
Kaivaukset Megiddossa ja Geserissä ovat vahvistaneet Raamatun tiedot Salomon ratsuväestä ja sotavaunuista (1Kun.9:15-19;10:26). Nelson Glueck löysi v. 1938 Salomon kuparisulatot Esjon-geberistä (1Kun.7:45-46).
Kuningatar Saban ja kultakaivokset 1Kun. 10:1-2
Brittiarkeologi Louise Schofield Pohjois-Etiopiasta on löytynyt temppelin rauniot ja vanhan kultakaivoksen, mistä Saban kuningataren kalleuksien arvellaan olevan peräisin.
Suusakin sotaretki 1Kun.14:25-28
Egyptin hallitsija Suusak eli Siisak, 945-924 eKr., teki Raamatussa mainitun sotaretken Palestiinaan. Karnakin temppelin Siisakin voittomuistomerkissä luetellaan hänen Palestiinassa valloittamansa kaupungit ja kylät ja kerrotaan tunkeutumisesta Gileadiin.
Benhadad 1Kun.15:18
Raamatussa mainittu Aramin kuningas Benhadadin nimeä kantava steele löydettiin Pohjois-Syyriasta v. 1940.
Omri ja Meesa 1Kun.16:21-27;2Kun.3:4-27
Isrelin kuninkaasta Ahabista ja Omrista ja Mooabin kuninkaasta Meesasta on Raamatussa kertomus. Vuonna 1868 Diibonista löydetyssä Meesan steelessä mainitaan Omri, Ahab ja Meesa. Eli myös nämä Raamatussa mainitut henkilöt ovat historiallisia.- Ingenjör_81
Ahab ja Jeehu 1Kun16 ja 1Kun9
"Israelilainen Ahab", jonka Raamattu kertoo olleen Isrelin kuninkaana, mainitaan Salmassar III:n monoliittikirjoituksessa. Vuonna 1846 Layard löysi Nimrudista Mesopotamiasta "mustan obeliskin". Kivessä on tekstiä ja kuvia kuninkaista tuomassa veroa assyrialaisille. Eräässä kiven tekstin osassa kerrotaan Israelin kuninkaasta Jeehusta, joka maksoi veroa. Jeehu mainitaan Israelin kuninkaana 2Kun.9.
Ahabin norsunluupaltsi; 1 Kun. 22:39
Irakista Nimrudista löydettiin kaivuksissa v. 1940-1951 satoja norsunluusta tehtyjä laattoja. Muutama vuosi löydön jälkeen samanlaisa laattoja löytyi Samariasta Palestiinasta. Laatat olivat identtiset Nimrudista löydettyjen kanssa. Samariasta löydetyt laatat osoittautuivat olevan peräisin "Ahabin norsunluun palatsista". Ahabin (874-853), Israelin kuninkaan, palatsi oli koristeltu näillä laatoilla. Assyrialaisten ryöstäessa v. 722 eKr. palatsin, laatat irroitettiin seinästä ja vietiin sotasaaliina Assyriaan, vrt. Aamos 3:15.
Jerobeam II; 2 Kun. 14:23-29
Megiddosta löydettiin 1900-luvun alussa Megiddon Jaspissinetti, jossa oli teksti: "Shema, Jerobeamin palvelija". Jerobeam oli eräs Raamatussa mainittuja Israelin kuninkaita. Kaivauksissa on saatu tietoja Jerobeam II paakaupungista Samariasta.
Menahem; 2 Kun. 15:19
Israelin kuninkaan Menahemin maksama vero mainitaan Assyrian hallitsijan Tiglat III:n (745-727 eKr.) Iranista läydetysta steelista.
Asarja; 2 Kun. 15:1-7
Juudan kuningas Asarja, Aramin hallitsija Resin ja Juudan kuningas Aahas (2 Kun 16:7-8)sekä Pekah ja Hoosea (2 Kun. 15:29-30) mainitaan assyrialaisissa teksteissä.
Samarian kukistuminen; 2 Kun. 17:3-23
Samarian valtasi Sargon II (722-705 eKr.) Vrt. Jes. 20:1. Ns. Khorsabadin annaaleissa Sargon kertoo vieneensä pakkosiirtolaisuuteen 27 290 samarialaista kuten myös Raamattu kertoo. Sama asia kerrotaan Sargonin viimeisestä pääkaupungista löytyneestä piirtokirjoituksessa. Kirjoituksissa luki: "Minä piiritin ja valloitin Samarian ja vein 27 290 ihmista sotasaaliina".
Hiskia ja Sanherib; 2 Kun. 18:13-19:37; Jes. 36:1-37:38
British Museumissa Lontoossa säilytetään v. 1830 löydettyä ns. Taylorin särmiötä, jonka kuudella kiilakirjoitussivulla Assyrian kuningas Sanherib (705-681 eKr.) kertoo mm. Jerusalemin piirityksesta (701 eKr.) Hän sanoo sulkeneensa kuningas Hiskian kaupunkiinsa.
Hiskian vesijohto; 2 Kun. 20:20
Kuningasten kirja Raamatussa mainitsee kuningas Hiskian rakentaneen vesijohdon, jolla hän johti veden kaupunkiin. Vuonna 1880 löydettiin ns. Siiloan kirjoitus Jerusalemin lähettyviltä, vesijohtotunnelin läheltä, kirjoitus, joka kertoo 512 m pituisen tunnelin valmistumisesta (n. 700 eKr.) - Ingenjör_81
Ingenjör_81 kirjoitti:
Ahab ja Jeehu 1Kun16 ja 1Kun9
"Israelilainen Ahab", jonka Raamattu kertoo olleen Isrelin kuninkaana, mainitaan Salmassar III:n monoliittikirjoituksessa. Vuonna 1846 Layard löysi Nimrudista Mesopotamiasta "mustan obeliskin". Kivessä on tekstiä ja kuvia kuninkaista tuomassa veroa assyrialaisille. Eräässä kiven tekstin osassa kerrotaan Israelin kuninkaasta Jeehusta, joka maksoi veroa. Jeehu mainitaan Israelin kuninkaana 2Kun.9.
Ahabin norsunluupaltsi; 1 Kun. 22:39
Irakista Nimrudista löydettiin kaivuksissa v. 1940-1951 satoja norsunluusta tehtyjä laattoja. Muutama vuosi löydön jälkeen samanlaisa laattoja löytyi Samariasta Palestiinasta. Laatat olivat identtiset Nimrudista löydettyjen kanssa. Samariasta löydetyt laatat osoittautuivat olevan peräisin "Ahabin norsunluun palatsista". Ahabin (874-853), Israelin kuninkaan, palatsi oli koristeltu näillä laatoilla. Assyrialaisten ryöstäessa v. 722 eKr. palatsin, laatat irroitettiin seinästä ja vietiin sotasaaliina Assyriaan, vrt. Aamos 3:15.
Jerobeam II; 2 Kun. 14:23-29
Megiddosta löydettiin 1900-luvun alussa Megiddon Jaspissinetti, jossa oli teksti: "Shema, Jerobeamin palvelija". Jerobeam oli eräs Raamatussa mainittuja Israelin kuninkaita. Kaivauksissa on saatu tietoja Jerobeam II paakaupungista Samariasta.
Menahem; 2 Kun. 15:19
Israelin kuninkaan Menahemin maksama vero mainitaan Assyrian hallitsijan Tiglat III:n (745-727 eKr.) Iranista läydetysta steelista.
Asarja; 2 Kun. 15:1-7
Juudan kuningas Asarja, Aramin hallitsija Resin ja Juudan kuningas Aahas (2 Kun 16:7-8)sekä Pekah ja Hoosea (2 Kun. 15:29-30) mainitaan assyrialaisissa teksteissä.
Samarian kukistuminen; 2 Kun. 17:3-23
Samarian valtasi Sargon II (722-705 eKr.) Vrt. Jes. 20:1. Ns. Khorsabadin annaaleissa Sargon kertoo vieneensä pakkosiirtolaisuuteen 27 290 samarialaista kuten myös Raamattu kertoo. Sama asia kerrotaan Sargonin viimeisestä pääkaupungista löytyneestä piirtokirjoituksessa. Kirjoituksissa luki: "Minä piiritin ja valloitin Samarian ja vein 27 290 ihmista sotasaaliina".
Hiskia ja Sanherib; 2 Kun. 18:13-19:37; Jes. 36:1-37:38
British Museumissa Lontoossa säilytetään v. 1830 löydettyä ns. Taylorin särmiötä, jonka kuudella kiilakirjoitussivulla Assyrian kuningas Sanherib (705-681 eKr.) kertoo mm. Jerusalemin piirityksesta (701 eKr.) Hän sanoo sulkeneensa kuningas Hiskian kaupunkiinsa.
Hiskian vesijohto; 2 Kun. 20:20
Kuningasten kirja Raamatussa mainitsee kuningas Hiskian rakentaneen vesijohdon, jolla hän johti veden kaupunkiin. Vuonna 1880 löydettiin ns. Siiloan kirjoitus Jerusalemin lähettyviltä, vesijohtotunnelin läheltä, kirjoitus, joka kertoo 512 m pituisen tunnelin valmistumisesta (n. 700 eKr.)*Manasse; 2 Kun. 33:10-13*
Kuningas Manassen pakkokäynti Niinivessä mainitaa assyrialaisissa teksteissä.
*Jesajan profetia; Jes. 1:1-66:24*
Qumranista löydettiin v. 1947 yhdessä muiden ns. Kuolleenmeren kirjakääröjen kanssa koko Jesajan kirjan sisältävä käärö, joka oli tuhat vuotta vanhempi kuin vanhimmat siihen asti tunnetut Vanhan Testamentin käsikirjoitukset, noin vuodelta 100 eKr.. Käsikirjoissa on myös otteita Habakukin kirjan kahdesta ensimmöäsesta luvusta, osia 1. ja 5. Mooseksen kirjasta, Tuomarien kirjasta ja Danielin kirjasta.
38 kirjakaaroa sisätää tekstiä 19:sta Vanhan Testamentin kirjastä. Kieli on hepreaa, arameaa ja kreikkaa, kirjoitusmateriaali on pergamenttia ja papyrusta. Tämä löydetty vanha Jesajan kirjan kaaro on sisällöltään samanlainen kuin nykyisten Raamatunkäännösten esim. suomenkielisen, Jesajan kirja.
Kolme vuotta taman jälkeen löydettiin läheltä edellisiä löydöksiä käärö, jossa oli kopioita Raamatun ns. pikku profeetoista. Rulla sisälsi 12 VT:n kirjaa, jotka meilläkin on Raamatussa, kirjat ovat sisällöltään samanlaisia ja jopa samassa järjestyksessä kuin nykyisessä Raamatussa. Tämä käärö kirjoitettiin noin 100 jKr.
*Niinive; Naahaum 1-3, Joona 1-4*
1800-luvun puolivälissä Raamatun maininta Ninivesta Assyrian valtakunnan pääkaupunkina pidettiin kyseenalaisena. Epäiltiin, että oliko niin suuren ja kuuluisan kaupungin, kuten Raamattu sen kuvailee, mahdollista hävitä jäljettomiin. Pääteltiin, että Raamatun kertomus kaupungin koosta ja merkityksestä oli liioiteltu ja että kaupunki on ollut korkeintaa kylänpahanen. Mutta Niinive löytyi 1800-luvun lopulla. Niinivesta on nyt kaivettu esiin tuhansia savitauluja, muureja, portteja, huoneistoja, veistoksia, kohokuvia, assyrialaista taidetta, tarvekaluja ja aseita. Nyt tiedetään, että Niinive ei ollut kyläpahanen tai vain mielikuvitusta, vaan se oli maailmankaupunki, johon assyrialaisten valtakunnan kulttuuri oli keskittynyt.
.
*Juudan pakkosiirtolaisuus; 2 Kun. 25:1-30; Hes., Dan., Esra*
Babyloniasta lahelta Ishtarin porttia on loydetty 300 kiilakirjoitustaulua, jotka on ajoitettu vuosien 595 ja 570 eKr. väliin. Näissa tauluissa esiintyy Juudan kuninkaan Joojakinin nimi muiden vangittujen ruhtinaiden nimien joukossa. Jahudin maassa oleva Jaukin (Juudasta oleva Joojakin) mainitaan yhtenä niistä, joille Babylonian kuningas antoi elatuksen. Samoissa kirjoituksissa mainitaan Samaria ja Israelin maa nimella 'Omrin maa', Omri oli voimakas Israelilainen hallitsija, joka mainitaan Raamatussa.
Palestiinasta Gibeasta löydettiin sinettikivi, johon oli kaiverrettu teksti: "Jaasanja, kuninkaan virkamies." Sinetti on täytynyt kuulua Jaasanjalle, joka mainitaan 2 Kun. 25:23 ja Jeremian kirjassa 40:8. Hän oli yksi armeijan pääliköistä, jotka tulivat Nebukadnessarin asettaman Juudan käskynhaltijan Gedaljan luo (2 Kun. 25:23). - Ingenjör_81
Ingenjör_81 kirjoitti:
*Manasse; 2 Kun. 33:10-13*
Kuningas Manassen pakkokäynti Niinivessä mainitaa assyrialaisissa teksteissä.
*Jesajan profetia; Jes. 1:1-66:24*
Qumranista löydettiin v. 1947 yhdessä muiden ns. Kuolleenmeren kirjakääröjen kanssa koko Jesajan kirjan sisältävä käärö, joka oli tuhat vuotta vanhempi kuin vanhimmat siihen asti tunnetut Vanhan Testamentin käsikirjoitukset, noin vuodelta 100 eKr.. Käsikirjoissa on myös otteita Habakukin kirjan kahdesta ensimmöäsesta luvusta, osia 1. ja 5. Mooseksen kirjasta, Tuomarien kirjasta ja Danielin kirjasta.
38 kirjakaaroa sisätää tekstiä 19:sta Vanhan Testamentin kirjastä. Kieli on hepreaa, arameaa ja kreikkaa, kirjoitusmateriaali on pergamenttia ja papyrusta. Tämä löydetty vanha Jesajan kirjan kaaro on sisällöltään samanlainen kuin nykyisten Raamatunkäännösten esim. suomenkielisen, Jesajan kirja.
Kolme vuotta taman jälkeen löydettiin läheltä edellisiä löydöksiä käärö, jossa oli kopioita Raamatun ns. pikku profeetoista. Rulla sisälsi 12 VT:n kirjaa, jotka meilläkin on Raamatussa, kirjat ovat sisällöltään samanlaisia ja jopa samassa järjestyksessä kuin nykyisessä Raamatussa. Tämä käärö kirjoitettiin noin 100 jKr.
*Niinive; Naahaum 1-3, Joona 1-4*
1800-luvun puolivälissä Raamatun maininta Ninivesta Assyrian valtakunnan pääkaupunkina pidettiin kyseenalaisena. Epäiltiin, että oliko niin suuren ja kuuluisan kaupungin, kuten Raamattu sen kuvailee, mahdollista hävitä jäljettomiin. Pääteltiin, että Raamatun kertomus kaupungin koosta ja merkityksestä oli liioiteltu ja että kaupunki on ollut korkeintaa kylänpahanen. Mutta Niinive löytyi 1800-luvun lopulla. Niinivesta on nyt kaivettu esiin tuhansia savitauluja, muureja, portteja, huoneistoja, veistoksia, kohokuvia, assyrialaista taidetta, tarvekaluja ja aseita. Nyt tiedetään, että Niinive ei ollut kyläpahanen tai vain mielikuvitusta, vaan se oli maailmankaupunki, johon assyrialaisten valtakunnan kulttuuri oli keskittynyt.
.
*Juudan pakkosiirtolaisuus; 2 Kun. 25:1-30; Hes., Dan., Esra*
Babyloniasta lahelta Ishtarin porttia on loydetty 300 kiilakirjoitustaulua, jotka on ajoitettu vuosien 595 ja 570 eKr. väliin. Näissa tauluissa esiintyy Juudan kuninkaan Joojakinin nimi muiden vangittujen ruhtinaiden nimien joukossa. Jahudin maassa oleva Jaukin (Juudasta oleva Joojakin) mainitaan yhtenä niistä, joille Babylonian kuningas antoi elatuksen. Samoissa kirjoituksissa mainitaan Samaria ja Israelin maa nimella 'Omrin maa', Omri oli voimakas Israelilainen hallitsija, joka mainitaan Raamatussa.
Palestiinasta Gibeasta löydettiin sinettikivi, johon oli kaiverrettu teksti: "Jaasanja, kuninkaan virkamies." Sinetti on täytynyt kuulua Jaasanjalle, joka mainitaan 2 Kun. 25:23 ja Jeremian kirjassa 40:8. Hän oli yksi armeijan pääliköistä, jotka tulivat Nebukadnessarin asettaman Juudan käskynhaltijan Gedaljan luo (2 Kun. 25:23).*Nebukadnessar II; Jer., Hes., Dan. 2:1-4:34*
R. Koldewey suoritti v. 1899-1914 kaivauksia jossa löydettiin mm. Ishtarin portti, kuninkaallinen palatsi, zikkurat, Mardukin temppeli ja ns. riippuvat puutarhat. Nebukadnessarin rakennustoiminnasta kertovat tiilet, joihin on lyöty hänen nimensä.
*Belsassar; Dan. 5:1-31*
Raamatun mukaan Belsassar oli kaldealaisten viimeinen kuningas. Babylonialaisten asiakirjojen perusteella tiedetään nyt, että Belsassar oli Nabunaidin vanhin poika ja kanssahallitsija. Belsassar hallitsi Nabunaidin sijaisena (Dan. 5:1-31; 7:1;8:1) vuodesta 549 eKr. aina Babylonian kukistumiseen v. 539 eKr.
*Kyyroksen kasky; Esra 1:1-3;2 Aik. 36:22-23*
Ns. Kyyroksen lieriö, jonka H. Rassam löysi Babyloniasta 1800 l:lla, on sopusoinnussa Raamatun kanssa, sillä siinä kerrotaan Kyyroksen palauttaneen kansoja entisille asuinsijoilleen, kuten myös Raamattu kertoo.
*Paluu pakkosiirtolaisuudesta; Esra 1:1-10:44*
Kansan johtomiehiin kuuluvilla Sesbassarilla (Esra 1:11) ja Serubbaabelilla (Esra 2:2) oli babylonialaiset nimet. "Dareikki" (Esra 2:26) tarkoitti kreikkalaista drakmaa. Tutkimusten perusteella tiedetään tätä rahayksikkoa käytetyn juuri tähän aikaan.
*Kserkses; Esterin kirja*
Persian pääkaupungista Persepoliista löydetyistä piirtokirjoituksissa kerrotaan kuinka Kserkses I (486-465 eKr.) kärsi tappion kreikkalaisille Salamiin ja Plataian taisteluissa. Suusanin linna (Ester 1:2) sijaitsi Susassa, josta löydettiin Kserksekseen palatsi.
*Esran ja Nehemian kirjat*
Esran ja Nehemian kirjojen aitous oli 1800-l:n loppupuolella hyökkäyksen kohteena. Niiden historiallinen luotettavuus tehtiin kyseenalaiseksi. Lähellä Nubian ja vanhan Egyptin rajaa sijaitsee Elefantinen saari. Tältä saarelta löytyi papyruskääröjä, jotka vahvistavat Raamatussa olevien Esran ja Nehemien kirjojen luotettavuuden. Ne mm. todistavat juutalaisten käyttäneen Nehemian aikana kalenteria, jonka mukaan vuosi alkaa syksyllä. Tällaisesta ajanlaskusta puhuttiin niiden lisaksi ainoastaa Raamatun Nehemian kirjassa. Asiakirjoissa mainitaan Nehemian vihollinen Sanballat ja Jerusalemin juutalaisen ylipappi Joohanan ja niistä käy myös ilmi, että Sanballat oli Samarian kuvernööri aivan kuten Raamattu myös kertoo. - Ingenjör_81
Ingenjör_81 kirjoitti:
*Nebukadnessar II; Jer., Hes., Dan. 2:1-4:34*
R. Koldewey suoritti v. 1899-1914 kaivauksia jossa löydettiin mm. Ishtarin portti, kuninkaallinen palatsi, zikkurat, Mardukin temppeli ja ns. riippuvat puutarhat. Nebukadnessarin rakennustoiminnasta kertovat tiilet, joihin on lyöty hänen nimensä.
*Belsassar; Dan. 5:1-31*
Raamatun mukaan Belsassar oli kaldealaisten viimeinen kuningas. Babylonialaisten asiakirjojen perusteella tiedetään nyt, että Belsassar oli Nabunaidin vanhin poika ja kanssahallitsija. Belsassar hallitsi Nabunaidin sijaisena (Dan. 5:1-31; 7:1;8:1) vuodesta 549 eKr. aina Babylonian kukistumiseen v. 539 eKr.
*Kyyroksen kasky; Esra 1:1-3;2 Aik. 36:22-23*
Ns. Kyyroksen lieriö, jonka H. Rassam löysi Babyloniasta 1800 l:lla, on sopusoinnussa Raamatun kanssa, sillä siinä kerrotaan Kyyroksen palauttaneen kansoja entisille asuinsijoilleen, kuten myös Raamattu kertoo.
*Paluu pakkosiirtolaisuudesta; Esra 1:1-10:44*
Kansan johtomiehiin kuuluvilla Sesbassarilla (Esra 1:11) ja Serubbaabelilla (Esra 2:2) oli babylonialaiset nimet. "Dareikki" (Esra 2:26) tarkoitti kreikkalaista drakmaa. Tutkimusten perusteella tiedetään tätä rahayksikkoa käytetyn juuri tähän aikaan.
*Kserkses; Esterin kirja*
Persian pääkaupungista Persepoliista löydetyistä piirtokirjoituksissa kerrotaan kuinka Kserkses I (486-465 eKr.) kärsi tappion kreikkalaisille Salamiin ja Plataian taisteluissa. Suusanin linna (Ester 1:2) sijaitsi Susassa, josta löydettiin Kserksekseen palatsi.
*Esran ja Nehemian kirjat*
Esran ja Nehemian kirjojen aitous oli 1800-l:n loppupuolella hyökkäyksen kohteena. Niiden historiallinen luotettavuus tehtiin kyseenalaiseksi. Lähellä Nubian ja vanhan Egyptin rajaa sijaitsee Elefantinen saari. Tältä saarelta löytyi papyruskääröjä, jotka vahvistavat Raamatussa olevien Esran ja Nehemien kirjojen luotettavuuden. Ne mm. todistavat juutalaisten käyttäneen Nehemian aikana kalenteria, jonka mukaan vuosi alkaa syksyllä. Tällaisesta ajanlaskusta puhuttiin niiden lisaksi ainoastaa Raamatun Nehemian kirjassa. Asiakirjoissa mainitaan Nehemian vihollinen Sanballat ja Jerusalemin juutalaisen ylipappi Joohanan ja niistä käy myös ilmi, että Sanballat oli Samarian kuvernööri aivan kuten Raamattu myös kertoo.Uuden Testamentin ja kirkon ulkopuolisia viitteitä itse Jeesuksen elämään ja historialliseen henkilöön ei ole paljoa. Harvoja lähteitä esittelee mm. FF Brucen Jesus and Christian Origins outside the New Testament, Hodder, 1974.
CORNELIUS TACITUS
Noin 53 jKr. syntynyt Aasian provinssin maaherra Cornelius Tacitus mainitsee Jeesuksen teloituksen Pilatuksen käskystä Tiberiuksen aikana (Annals XV, 44) kertoessaan Neron aikaisista kristittyjen vainoista Rooman palon yhteydessä. Lisäksi hän viittaa kristittyihin kertoessaan Jerusalemin temppelin hävityksestä 70 jKr. Katkelma Historiat-teoksesta on säilynyt Sulpicius Severuksen ansiosta. Tacitus oli antisemiitti ja piti kristinuskoa vahingollisena taikauskona.
JOSEFUS
Vuonna 37 jKr. syntynyt Josefus, sikäli kuin hänen Jeesusta koskevan mainintansa alkuperäinen muoto voidaan rekonstruoida, luultavasti vahvistaa hänen teloituksensa ristiinnaulitsemalla Pilatuksen määräyksestä juutalaisten syytteen perusteella, ja kertoo hänen maineestaan ihmeidentekijänä ja opettajana. (Antiquities XVIII. 3.3 (64)). Katkelma on erittäin kiistanalainen myönteisyytensä vuoksi Jeeuksen henkilöä kohtaan, ja sen uskotaan yleisesti tulleen myöhemmin lisätyksi. Kappaleesta on kuitenkin olemassa arabiankielisessä kokoomateoksessa säilynyt astetta maltillisempi ja lyhyempi versio, jota pidetään luotettavampana. Myös tässä versiossa todetaan Jeesuksen kannattajien kertoneen johtajansa ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja väitetään Jeesuksen käyttäytymistä luonteeltaan asialliseksi. Toisessa yhteydessä Josefus mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin mestaamisesta (Antiquities XX 9:1).
SVETONIUS
Varhaisia viittauksia kristittyihin tms. on vuodelta 120 jKr. Hadrianuksen hovivirkailija Svetoniuksella Claudiuksen määräämään juutalaisten karkoitukseen ja Neron toimeenpanemiin kristittyjen vainoihin liittyen (Claudiuksen Elämä 25.4; Keisarien Elämä 26.2.).
PLINIUS NUOREMPI
Vähä-Aasian Bitynian maaherran Plinius nuoremman kirjeenvaihdossa keisari Trajanuksen kanssa vuonna 112 jKr. (Epistles x. 96-97) kysytään, pitäisikö kristittyjen teloitukset rajoittaa koskemaan enää johtajia. Plinius kehuu kristittyjen yhteiskunnallista kunnollisuutta ja sanoo heidän ainoaksi rikkeekseen keisarinpalvonnan hylkäämisen Kristuksensa vuoksi (Epistles X, 96).
THALLUS
Samarialainen Thallus kirjoitti jo 52 jKr. kommentoiden ristiinnaulitsemisen pimeyttä auringonpimennyksenä. Katkelma on säilynyt kristityn kirjoittajan Julius Afrikanuksen toimesta (221 jKr.), jossa sen ajankuvausta kritisoidaan.
FLEGONUS
Myös 1. vuosisadan historioitsija Flegonus mainitsee ristiinnaulitsemisen yhteydessä tapahtuneen pimennyksen täysikuuna ja kertoo epätavallisen pimennyksen tulleen merkityksi myös keisari Tiberiuksen historiallisiin mainintoihin. Flegonuksen Aikakirjat on säilynyt katkelmana niin ikään Julius Afrikanuksen toimesta.
SUETON
Historioitsija Sueton (70 - 140 j.aa) oli keisari Hadrianuksen kansliapäällikkö. Hänellä oli luonnollisesti edellisten keisarien arkistoituja dokumentteja käytössään. Niistä käy ilmi, että keisari Claudius (41-54 j.aa) oli ajanut Roomasta joitakin juutalaisia, jotka olivat jonkun "Chrestoksen" vaikutuksesta aiheuttaneet levottomuuksia kaupungissa. Tämä voi todistaa, että noin v. 50 j.aa. Roomassa oli varhaiskristittyjä kuuluivat Kristuksen lahkoon. - Ingenjör_81
Ingenjör_81 kirjoitti:
Uuden Testamentin ja kirkon ulkopuolisia viitteitä itse Jeesuksen elämään ja historialliseen henkilöön ei ole paljoa. Harvoja lähteitä esittelee mm. FF Brucen Jesus and Christian Origins outside the New Testament, Hodder, 1974.
CORNELIUS TACITUS
Noin 53 jKr. syntynyt Aasian provinssin maaherra Cornelius Tacitus mainitsee Jeesuksen teloituksen Pilatuksen käskystä Tiberiuksen aikana (Annals XV, 44) kertoessaan Neron aikaisista kristittyjen vainoista Rooman palon yhteydessä. Lisäksi hän viittaa kristittyihin kertoessaan Jerusalemin temppelin hävityksestä 70 jKr. Katkelma Historiat-teoksesta on säilynyt Sulpicius Severuksen ansiosta. Tacitus oli antisemiitti ja piti kristinuskoa vahingollisena taikauskona.
JOSEFUS
Vuonna 37 jKr. syntynyt Josefus, sikäli kuin hänen Jeesusta koskevan mainintansa alkuperäinen muoto voidaan rekonstruoida, luultavasti vahvistaa hänen teloituksensa ristiinnaulitsemalla Pilatuksen määräyksestä juutalaisten syytteen perusteella, ja kertoo hänen maineestaan ihmeidentekijänä ja opettajana. (Antiquities XVIII. 3.3 (64)). Katkelma on erittäin kiistanalainen myönteisyytensä vuoksi Jeeuksen henkilöä kohtaan, ja sen uskotaan yleisesti tulleen myöhemmin lisätyksi. Kappaleesta on kuitenkin olemassa arabiankielisessä kokoomateoksessa säilynyt astetta maltillisempi ja lyhyempi versio, jota pidetään luotettavampana. Myös tässä versiossa todetaan Jeesuksen kannattajien kertoneen johtajansa ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja väitetään Jeesuksen käyttäytymistä luonteeltaan asialliseksi. Toisessa yhteydessä Josefus mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin mestaamisesta (Antiquities XX 9:1).
SVETONIUS
Varhaisia viittauksia kristittyihin tms. on vuodelta 120 jKr. Hadrianuksen hovivirkailija Svetoniuksella Claudiuksen määräämään juutalaisten karkoitukseen ja Neron toimeenpanemiin kristittyjen vainoihin liittyen (Claudiuksen Elämä 25.4; Keisarien Elämä 26.2.).
PLINIUS NUOREMPI
Vähä-Aasian Bitynian maaherran Plinius nuoremman kirjeenvaihdossa keisari Trajanuksen kanssa vuonna 112 jKr. (Epistles x. 96-97) kysytään, pitäisikö kristittyjen teloitukset rajoittaa koskemaan enää johtajia. Plinius kehuu kristittyjen yhteiskunnallista kunnollisuutta ja sanoo heidän ainoaksi rikkeekseen keisarinpalvonnan hylkäämisen Kristuksensa vuoksi (Epistles X, 96).
THALLUS
Samarialainen Thallus kirjoitti jo 52 jKr. kommentoiden ristiinnaulitsemisen pimeyttä auringonpimennyksenä. Katkelma on säilynyt kristityn kirjoittajan Julius Afrikanuksen toimesta (221 jKr.), jossa sen ajankuvausta kritisoidaan.
FLEGONUS
Myös 1. vuosisadan historioitsija Flegonus mainitsee ristiinnaulitsemisen yhteydessä tapahtuneen pimennyksen täysikuuna ja kertoo epätavallisen pimennyksen tulleen merkityksi myös keisari Tiberiuksen historiallisiin mainintoihin. Flegonuksen Aikakirjat on säilynyt katkelmana niin ikään Julius Afrikanuksen toimesta.
SUETON
Historioitsija Sueton (70 - 140 j.aa) oli keisari Hadrianuksen kansliapäällikkö. Hänellä oli luonnollisesti edellisten keisarien arkistoituja dokumentteja käytössään. Niistä käy ilmi, että keisari Claudius (41-54 j.aa) oli ajanut Roomasta joitakin juutalaisia, jotka olivat jonkun "Chrestoksen" vaikutuksesta aiheuttaneet levottomuuksia kaupungissa. Tämä voi todistaa, että noin v. 50 j.aa. Roomassa oli varhaiskristittyjä kuuluivat Kristuksen lahkoon.LUCIANUS SAMOSATALAINEN
Lucianus Samosatalainen oli toisen vuosisadan satiirikko, joka mainitsi ylenkatseellisesti kristityt ja Kristuksen muutamaan otteeseen. Lucianus kertoo kristittyjen palvovan ristiinnaulittua johtajaansa ja paheksuu menestyneen kultin aikaansaamaa kreikkalaisten jumalien hylkäämistä (Kuoleva Peregrinus, Väärä Profeetta Aleksanteri).
MARA BAR SERAPION
Syyrialainen Mara bar Serapionin kirje puhuu myös juutalaisista, jotka ”tappoivat viisaan kuninkaansa” johonkin aikaan ennen Jerusalemin vuonna 70 tapahtunutta tuhoa ja verrataan tätä Pythagoraan ja Sokrateen kohtaloihin. Kirje on kirjoitettu hieman vuoden 73 jKr. jälkeen ja sitä säilytetään British Museumissa.
TALMUD
Lisäksi ovat juutalaisten oppineiden kirjoitukset. Kirjahyllyn täyttävässä Talmudissa säilyneet ei-kristityt lähteet kertovat, että juutalaisjohtajat teloittivat Jeesuksen pääsiäisaattona etupäässä taikurina ja petturina: Babylonian Talmud, Sanhedrin 43a.
Talmudin todiste Jeesuksen teloituksesta, kirjoitettiin ennen vuotta 135:
Rabbi Akiba, before his death on 135, recorded oral traditions, especially of a legal nature, in what is known as the Mishnah. This, together with commentaries called the Gemaras, constitute the Talmud. Sanhedrin 43a, which dates to the earliest period of composition (Tannaitic period) contains the following: One the eve of the Passover, Yeshu was hanged, Forty days before the execution took place, a herald went forth and cried: "He is going forth to be stoned because he has practiced sorcery and enticed Israel to apostasy. Any one who can say anything in his favour, let him come forward and plead on his behalf." But since nothing was brought forward in his favour he was handed on the eve of the Passover.[57]
OSA TODISTEISTA ON TUHOUTUNUT
Kirkkoisistä piispa Agapius lainaa ja listaa useita muinaisia teoksia, jotka viittaavat ristiinnaulitsemisen tapahtumaan, mutta näistä lähteistä vain osa on tutkijoiden tuntemia, saati sitten säilyneitä. (Shlomo Pines, An Arabic Version of the Testimonium Flavianum and Its Implications. Jerusalem: Jerusalem Academic Press, 1971.)
Encyclopedia Britannican 15. painos käyttää ennätykselliset 20 000 sanaa kuvatessaan historiallisen Jeesuksen henkilöä. Se kertoo ”itsenäisten merkintöjen todistavan, etteivät muinaisina aikoina kristinuskon vastustajatkaan epäilleet Jeesuksen historiallisuutta, joka kyseenalaistettiin ensimmäisen kerran ja riittämättömältä pohjalta monien kirjoittajien toimesta 1700-luvun lopussa, 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.” - Ingenjör_81
Ingenjör_81 kirjoitti:
LUCIANUS SAMOSATALAINEN
Lucianus Samosatalainen oli toisen vuosisadan satiirikko, joka mainitsi ylenkatseellisesti kristityt ja Kristuksen muutamaan otteeseen. Lucianus kertoo kristittyjen palvovan ristiinnaulittua johtajaansa ja paheksuu menestyneen kultin aikaansaamaa kreikkalaisten jumalien hylkäämistä (Kuoleva Peregrinus, Väärä Profeetta Aleksanteri).
MARA BAR SERAPION
Syyrialainen Mara bar Serapionin kirje puhuu myös juutalaisista, jotka ”tappoivat viisaan kuninkaansa” johonkin aikaan ennen Jerusalemin vuonna 70 tapahtunutta tuhoa ja verrataan tätä Pythagoraan ja Sokrateen kohtaloihin. Kirje on kirjoitettu hieman vuoden 73 jKr. jälkeen ja sitä säilytetään British Museumissa.
TALMUD
Lisäksi ovat juutalaisten oppineiden kirjoitukset. Kirjahyllyn täyttävässä Talmudissa säilyneet ei-kristityt lähteet kertovat, että juutalaisjohtajat teloittivat Jeesuksen pääsiäisaattona etupäässä taikurina ja petturina: Babylonian Talmud, Sanhedrin 43a.
Talmudin todiste Jeesuksen teloituksesta, kirjoitettiin ennen vuotta 135:
Rabbi Akiba, before his death on 135, recorded oral traditions, especially of a legal nature, in what is known as the Mishnah. This, together with commentaries called the Gemaras, constitute the Talmud. Sanhedrin 43a, which dates to the earliest period of composition (Tannaitic period) contains the following: One the eve of the Passover, Yeshu was hanged, Forty days before the execution took place, a herald went forth and cried: "He is going forth to be stoned because he has practiced sorcery and enticed Israel to apostasy. Any one who can say anything in his favour, let him come forward and plead on his behalf." But since nothing was brought forward in his favour he was handed on the eve of the Passover.[57]
OSA TODISTEISTA ON TUHOUTUNUT
Kirkkoisistä piispa Agapius lainaa ja listaa useita muinaisia teoksia, jotka viittaavat ristiinnaulitsemisen tapahtumaan, mutta näistä lähteistä vain osa on tutkijoiden tuntemia, saati sitten säilyneitä. (Shlomo Pines, An Arabic Version of the Testimonium Flavianum and Its Implications. Jerusalem: Jerusalem Academic Press, 1971.)
Encyclopedia Britannican 15. painos käyttää ennätykselliset 20 000 sanaa kuvatessaan historiallisen Jeesuksen henkilöä. Se kertoo ”itsenäisten merkintöjen todistavan, etteivät muinaisina aikoina kristinuskon vastustajatkaan epäilleet Jeesuksen historiallisuutta, joka kyseenalaistettiin ensimmäisen kerran ja riittämättömältä pohjalta monien kirjoittajien toimesta 1700-luvun lopussa, 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.”Pontius Pilatus (Matt. 27:11-26)
Juutalainen historioitsija Josefus ja roomalainen historioitsija Tacitus kirjoittavat (n. 100 jKr.) Pilatuksen olleen maaherra.
Vuonna 1961 löydettiin Kesareasta, Israelista, kivi mihin Pontius Pilatuksen nimi on hakattuna "(Pon)tius Pilatus, Juudean maaherra". Lisäksi Vanhoista rahoista on saatu tietoja Pontius Pilatuksesta (26-36 eKr.), samoin kuin muista saman ajan maaherroista Coponiuksesta aina Antonius Felixiin (Apt. 24:3).
Ylipappi Kaifas (Luuk. 3:2)
Joulukuussa 1990 Jerusalemista löydettiin hautaluola. Hauta sijaitsi Jerusalemin laidalla ja hienosta koristelusta pöötellen haudan omistama suku kuului ylempään sosiaaliluokkaan. Haudan joittamisessa
auttoi haudasta löydetty raha, joka oli Herodes Agrippa I:n ajalta 42/43 eKr.
Haudasta löytyi useita luuarkkuja eli ossuaareja. Niissä yhdessä oli kirjoitus Jehosef Bar Kaiafe eli Joosef Kaifaan poika. Josef muunelmineen on yleinen nimi tuona aikana. Sen sijaan Kaifas esiintyy tässä ensimmäistä kertaa piirtokirjoituksissa. Raamatusta Kaifaan nimi on tuttu, samoin roomalaisajan historioitsijan Josefuksen teksteistä ja parista juutalaisesta lähteestä. Tämän niminen ylimmäinen pappi on ollut Jerusalemin korkein virkamies vuosina 18-26 eKr. Josefus mainitsee kaksi kertaa ylipapin nimellä "Josefus, jota kutsutaan Kaifaaksi." Nämä tiedot yhdessa 40-luvulla jKr. painetun rahan kanssa ovat johtaneet juutalaiset tutkijat pitämään asiaa melko varmana: muita Josef Kaifaita ei tuolta ajalta tunneta.
Luukkaan mainitsema verollepano (Luuk. 2:1-5)
Verollepanoja oli Rooman aikana useampikin, joista ensimmäinen tapahtui Luukkaan mukaan keisari Augustuksen valtakautena. Lisäksi Apostolien teoista voimme löytää viittauksen erääseen verollepanoon, ja miten samassa yhteydessä puhutaan Juudas Galilealaisesta, joka ilmeisesti oli jonkinlainen kapinoitsija. Häneen liittyen onkin mielenkiintoista todeta, että ainakin historioitsija Josefus on viitannut häneen (Antiq. XVII, 1.). Hän mainitsee kirjoituksissaan tämän henkilön aiheuttamasta mellakasta ja kapinasta.
Papyruksista on voitu päätellä, että Kyrenius (Quirinius) oli kahdesti Syyrian maaherrana, luultavasti vähän ennen vuotta 4 eKr. ja sitten v. 6-7 jKr. Papyrukset osoittavat myös, että Rooman valtakunnan väestönlaskenta suoritettiin joka 14. vuosi ja että ihmisten oli tuolloin mentävä rekisteröitäviksi siihen paikkaan, mistä heidän sukunsa oli lähtöisin. Tämä tukee Luukkaan kertomusta.
Josefus mainitsee Quiriniuksen (Kyrenius) Herodeksen pojan Arkelauksen karkottamisen yhteydessä vuonna 6 jKr ja silloin toimeenpannun verollepanon (Apt 5:37). Tämä verollepano oli kuitenkin toinen.
Gallio Akaijan käskynhaltijana (Apt. 18:12)
Gallion nimi mainitaan keisari Claudiuksen kirjeessa Delfin kaupungille. Kirjeen mukaan Lucius Iunius Gallion on Akaian käskynhaltija. Löydetyn kirjeen ajankohdaksi mainitaan aika jolloin keisari Claudius 26. kerran nimitetaan imperatoriksi. Tämä tapahtui vuoden 52 jKr. lopulla. Tämä kirje antaa hyvän lähtökohdan Paavalin toiminnan ajoitukselle. Apt. 18:12 kertoo Paavalin joutuneen Gallion, Akaijan käskynhaltian, tuomioistuimen eteen. - dikduk
Ingenjör_81 kirjoitti:
*Manasse; 2 Kun. 33:10-13*
Kuningas Manassen pakkokäynti Niinivessä mainitaa assyrialaisissa teksteissä.
*Jesajan profetia; Jes. 1:1-66:24*
Qumranista löydettiin v. 1947 yhdessä muiden ns. Kuolleenmeren kirjakääröjen kanssa koko Jesajan kirjan sisältävä käärö, joka oli tuhat vuotta vanhempi kuin vanhimmat siihen asti tunnetut Vanhan Testamentin käsikirjoitukset, noin vuodelta 100 eKr.. Käsikirjoissa on myös otteita Habakukin kirjan kahdesta ensimmöäsesta luvusta, osia 1. ja 5. Mooseksen kirjasta, Tuomarien kirjasta ja Danielin kirjasta.
38 kirjakaaroa sisätää tekstiä 19:sta Vanhan Testamentin kirjastä. Kieli on hepreaa, arameaa ja kreikkaa, kirjoitusmateriaali on pergamenttia ja papyrusta. Tämä löydetty vanha Jesajan kirjan kaaro on sisällöltään samanlainen kuin nykyisten Raamatunkäännösten esim. suomenkielisen, Jesajan kirja.
Kolme vuotta taman jälkeen löydettiin läheltä edellisiä löydöksiä käärö, jossa oli kopioita Raamatun ns. pikku profeetoista. Rulla sisälsi 12 VT:n kirjaa, jotka meilläkin on Raamatussa, kirjat ovat sisällöltään samanlaisia ja jopa samassa järjestyksessä kuin nykyisessä Raamatussa. Tämä käärö kirjoitettiin noin 100 jKr.
*Niinive; Naahaum 1-3, Joona 1-4*
1800-luvun puolivälissä Raamatun maininta Ninivesta Assyrian valtakunnan pääkaupunkina pidettiin kyseenalaisena. Epäiltiin, että oliko niin suuren ja kuuluisan kaupungin, kuten Raamattu sen kuvailee, mahdollista hävitä jäljettomiin. Pääteltiin, että Raamatun kertomus kaupungin koosta ja merkityksestä oli liioiteltu ja että kaupunki on ollut korkeintaa kylänpahanen. Mutta Niinive löytyi 1800-luvun lopulla. Niinivesta on nyt kaivettu esiin tuhansia savitauluja, muureja, portteja, huoneistoja, veistoksia, kohokuvia, assyrialaista taidetta, tarvekaluja ja aseita. Nyt tiedetään, että Niinive ei ollut kyläpahanen tai vain mielikuvitusta, vaan se oli maailmankaupunki, johon assyrialaisten valtakunnan kulttuuri oli keskittynyt.
.
*Juudan pakkosiirtolaisuus; 2 Kun. 25:1-30; Hes., Dan., Esra*
Babyloniasta lahelta Ishtarin porttia on loydetty 300 kiilakirjoitustaulua, jotka on ajoitettu vuosien 595 ja 570 eKr. väliin. Näissa tauluissa esiintyy Juudan kuninkaan Joojakinin nimi muiden vangittujen ruhtinaiden nimien joukossa. Jahudin maassa oleva Jaukin (Juudasta oleva Joojakin) mainitaan yhtenä niistä, joille Babylonian kuningas antoi elatuksen. Samoissa kirjoituksissa mainitaan Samaria ja Israelin maa nimella 'Omrin maa', Omri oli voimakas Israelilainen hallitsija, joka mainitaan Raamatussa.
Palestiinasta Gibeasta löydettiin sinettikivi, johon oli kaiverrettu teksti: "Jaasanja, kuninkaan virkamies." Sinetti on täytynyt kuulua Jaasanjalle, joka mainitaan 2 Kun. 25:23 ja Jeremian kirjassa 40:8. Hän oli yksi armeijan pääliköistä, jotka tulivat Nebukadnessarin asettaman Juudan käskynhaltijan Gedaljan luo (2 Kun. 25:23).Koska israelilaiset/juutalaiset asuivat tietyssä maassa, totta kai monet Raamatussa mainitut paikat ovat olleet olemassa, tosin moniin on liitetty kertomus joka ei pidä paikkaansa.
Raamatussa esitettyyn historian kirjoitukseen pätee sama kuin sen luonnontieteeseen, se oli oman ajan uskomuksia ja tarinointia, usein ilman yhteyttä reaalimaailmaan. Tarinat katsottiin opetuksiksi, ei edes yritetty kirjoittaa sellaista historiaa jota nyt pidämme historiankirjoituksen tehtävänä: todenmukaista ja mahdollisimman objektiivista .
- 19+20
Missä on mooseksen hauta? Kuka kirjoitti mooseksen viidennen kirjan, koska siellä vuorella jossa jumala kertomuksen mukaan tappoi mooseksen, ei ollut muita?
- Ingenjör_81
Hyvä, että herää kysymyksiä, mutta meinaatko että onnistuit siis heittämään puskista sellaiset kysymykset, että näihin ei vielä 2000 vuoden aikana olisi vastausta löydetty? No, joitakin sellaisia kysymyksiä on, mutta näihin löytyvät luonnolliset vastaukset. Ei siis pidä unohtaa, että Raamattu on maailman tutkituin ja luetuin kirja.
Q1: "Missä on mooseksen hauta?"
A: "Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa." (5. Moos. 34:6). Raamattu on siis tässäkin kohdassa oikeassa, kukaan ei tiedä muuta kuin että se jossakin Jordaniassa.
Q2. "Kuka kirjoitti mooseksen viidennen kirjan, koska siellä vuorella jossa jumala kertomuksen mukaan tappoi mooseksen, ei ollut muita?"
Ensinnäkin, Jumala ei tappanut Moosesta vaan hän lähti vuorelle kuolemaan. Viimeistä lukua lukuunottamatta on selviö että Mooses on sen kirjoittanut, mutta koska viimeisessä luvussa kerrotaan hänen kuolemansa niin se on mitäkin ilmeisemmin Mooseksen toimeksiannosta annettu Joosualle kirjoitettavaksi. Ja kirjoittajaahan avusti tietenkin Pyhä Henki, kuten muitakin kirjoituksia. - ...
Ingenjör_81 kirjoitti:
Hyvä, että herää kysymyksiä, mutta meinaatko että onnistuit siis heittämään puskista sellaiset kysymykset, että näihin ei vielä 2000 vuoden aikana olisi vastausta löydetty? No, joitakin sellaisia kysymyksiä on, mutta näihin löytyvät luonnolliset vastaukset. Ei siis pidä unohtaa, että Raamattu on maailman tutkituin ja luetuin kirja.
Q1: "Missä on mooseksen hauta?"
A: "Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa." (5. Moos. 34:6). Raamattu on siis tässäkin kohdassa oikeassa, kukaan ei tiedä muuta kuin että se jossakin Jordaniassa.
Q2. "Kuka kirjoitti mooseksen viidennen kirjan, koska siellä vuorella jossa jumala kertomuksen mukaan tappoi mooseksen, ei ollut muita?"
Ensinnäkin, Jumala ei tappanut Moosesta vaan hän lähti vuorelle kuolemaan. Viimeistä lukua lukuunottamatta on selviö että Mooses on sen kirjoittanut, mutta koska viimeisessä luvussa kerrotaan hänen kuolemansa niin se on mitäkin ilmeisemmin Mooseksen toimeksiannosta annettu Joosualle kirjoitettavaksi. Ja kirjoittajaahan avusti tietenkin Pyhä Henki, kuten muitakin kirjoituksia.Luepas tarkemmin, älä viitsi jättää osia pois.
"5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan. 8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. 9 Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.34.html
Terve mies menee vuorelle kuolemaan, koska jumala niin määräsi. Ja mitä tulee tuohon kirjoittamiseen, niin sinähän nyt keksit omiasi, kun sanot, että "ilmeisesti". - dikduk
Ingenjör_81 kirjoitti:
Hyvä, että herää kysymyksiä, mutta meinaatko että onnistuit siis heittämään puskista sellaiset kysymykset, että näihin ei vielä 2000 vuoden aikana olisi vastausta löydetty? No, joitakin sellaisia kysymyksiä on, mutta näihin löytyvät luonnolliset vastaukset. Ei siis pidä unohtaa, että Raamattu on maailman tutkituin ja luetuin kirja.
Q1: "Missä on mooseksen hauta?"
A: "Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa." (5. Moos. 34:6). Raamattu on siis tässäkin kohdassa oikeassa, kukaan ei tiedä muuta kuin että se jossakin Jordaniassa.
Q2. "Kuka kirjoitti mooseksen viidennen kirjan, koska siellä vuorella jossa jumala kertomuksen mukaan tappoi mooseksen, ei ollut muita?"
Ensinnäkin, Jumala ei tappanut Moosesta vaan hän lähti vuorelle kuolemaan. Viimeistä lukua lukuunottamatta on selviö että Mooses on sen kirjoittanut, mutta koska viimeisessä luvussa kerrotaan hänen kuolemansa niin se on mitäkin ilmeisemmin Mooseksen toimeksiannosta annettu Joosualle kirjoitettavaksi. Ja kirjoittajaahan avusti tietenkin Pyhä Henki, kuten muitakin kirjoituksia.Edes itse eksoduksesta ei ole jälkiä missään, ei Egyptissä josta ainakin neljännes sen väestöstä karkasi, ei Siinailta jossa parin miljoonan kansa vaelteli 40 vuotta jättämättä jäljen jälkeä, eikä itse Kaananin alueelta, jonne uuden suuren väestön invaasion olisi ollut pakko jättää jälkiä.
Raamatussa luetellut vallatut kaupungit eivät ole olleet asuttaja samaan aikaan eivät tuhottuja saman aikaan jne
Raamattu on hyvin tutkittu kirja, tosin tieteellisin metodein vasta vähän yli vuosisadan, sen tukimuksen Raamattu on kestänyt varsin huonosti, mutta pitää muistaa että esim VT on kirjoitettu pääosin 2500 vuotta sitten ja sen kirjoittajien ajatusmailma oli oman aikansa,eli ei kannata yrittää tehdä vanhasta kirjallisuudesta historian opusta nykykriteerein. - Ingenjör_81
... kirjoitti:
Luepas tarkemmin, älä viitsi jättää osia pois.
"5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan. 8 Israelilaiset itkivät Moabin tasangolla Mooseksen kuolemaa, kunnes kolmenkymmenen päivän suruaika kului umpeen. 9 Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. Israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.34.html
Terve mies menee vuorelle kuolemaan, koska jumala niin määräsi. Ja mitä tulee tuohon kirjoittamiseen, niin sinähän nyt keksit omiasi, kun sanot, että "ilmeisesti".Joosuan viimeisen luvun kirjoittaminen on otettu EVL:n Herätysseuran Raamatun kommentaarista, mutta Jumalan johdatuksessa Mooses olisi toki voinut itsekin kirjoittaa ennalta tulevat tapahtumat, sillä Raamatussahan on n. 740 ennustusta, joista jo yli 600 on ajallaan käynyt toteen.
Raamattu kertoo selkeästi, kuten ylhäältä luit, että Mooses meni kuolemaan ei tapettavaksi. Jumala tiesi hänen päivien lukumäärän ennakkoon, aivan samalla tavalla kuin sinun ja minunkin päivät, ja hän Moosekselle tuo aika oli tuolloin syystä jota Raamattu ei kerro. - Ingenjör_81
dikduk kirjoitti:
Edes itse eksoduksesta ei ole jälkiä missään, ei Egyptissä josta ainakin neljännes sen väestöstä karkasi, ei Siinailta jossa parin miljoonan kansa vaelteli 40 vuotta jättämättä jäljen jälkeä, eikä itse Kaananin alueelta, jonne uuden suuren väestön invaasion olisi ollut pakko jättää jälkiä.
Raamatussa luetellut vallatut kaupungit eivät ole olleet asuttaja samaan aikaan eivät tuhottuja saman aikaan jne
Raamattu on hyvin tutkittu kirja, tosin tieteellisin metodein vasta vähän yli vuosisadan, sen tukimuksen Raamattu on kestänyt varsin huonosti, mutta pitää muistaa että esim VT on kirjoitettu pääosin 2500 vuotta sitten ja sen kirjoittajien ajatusmailma oli oman aikansa,eli ei kannata yrittää tehdä vanhasta kirjallisuudesta historian opusta nykykriteerein.Jumala ei käskenyt heidän jäädä asumaan erämaavaelluksellansa, jolloin on luonnollista ettei kyliä jäänyt heidän jälkeensä. Toistaiseksi egyptiläiset eivät varmaankaan ole olleet kovin innostuneita siitä nöyryytyksestä, että heidän orjansa lähtivät heiltä pois, jolloin on ilmeisestä etteivät he siitä paljoa kirjoitelleet. Sama ilmiö on näkynyt kautta aikain historian kirjoissa, että niissä on astian makua. Kuten tuossa ylhäällä olen listannut, niin viitetodisteita heprealaisten egyptistä olosta kuitenkin on.
Emme voi myöskään varmasti tietää milloinkan Raamattu on kirjoitettu, koska emme voi mennä historiaan ja tutkia asiaa. Koska niin monelta osalta Raamattu on uskottava, ja maailmaa eniten vaikuttanut kirja, niin että meidänkin ajanlaskumme sekä lippumme siihen perustuu, niin voimme luottaa siihen myös niiltä osin joihin emme ole löytäneet (vielä) arkeologia todisteita, koska se niin monelta muulta osin on historiallisesti paikkaansa pitävä.
Ihminen on tänäänkin sama kuin tuhansia vuosia sitten - syntinen ja paha - ja armoa tarvitaan tänään samalla, kuin ennen. Jumala maksoikin korkeimman kuviteltavissa olevan hinnan ihmisestä uhraamalla itsensä ihmisen vuoksi. Sen suurempaa rakkautta ei voi kuvitellaakkaan. Mikäli taas Jumala ei toimisi täysin oikeudenmukaisesti tuomiten synnin, ei hän olisi täysin vanhurskaus - oikeamielinen.
1980 löydettiin hauta, jossa oli Jeesuksen luut. Samassa haudassa oli Marian luut. Tämä löydös todistaa Jeesuksen eläneen.
- sdfghjkli
Miten ne todistettiin olevan juuri näiden raamatun Marian ja Jeesuksen luut? Dna-testilläkö?
sdfghjkli kirjoitti:
Miten ne todistettiin olevan juuri näiden raamatun Marian ja Jeesuksen luut? Dna-testilläkö?
Samalla tavalla kuin aloittajankin tutkimukset.
- pettäjiä
sdfghjkli kirjoitti:
Miten ne todistettiin olevan juuri näiden raamatun Marian ja Jeesuksen luut? Dna-testilläkö?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_hauta
DNA:ta ei voida ottaa enää noin vanhoista luista ja luut haperoituvat sekä hajoavat jo muutamassa sadassa vuodessa, jolloin niistä ei saada enää mitään näytteitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/The_Lost_Tomb_of_Jesus
Jeesuksen hautoja on paljon, joten niistä voi valita itselleen sopivan pyhiinvaelluspaikan.
Jeesuksia oli paljon ja Maria tai Martta sana tarkoittaa ainoastaan emäntää, eikä kenenkään etunimeä, joten minkä tahansa haudan voi väittää kuuluneen Jeesukselle.
Jaakob tarkoittaa kantapäästä kiinni pitävää tai pettäjää. Jaakobkaan ei ole siis alkuperältään kenenkään Raamatun henkilön nimi, vaan tarkoittaa sitä, mitä joku teki. - Ingenjör_81
pettäjiä kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_hauta
DNA:ta ei voida ottaa enää noin vanhoista luista ja luut haperoituvat sekä hajoavat jo muutamassa sadassa vuodessa, jolloin niistä ei saada enää mitään näytteitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/The_Lost_Tomb_of_Jesus
Jeesuksen hautoja on paljon, joten niistä voi valita itselleen sopivan pyhiinvaelluspaikan.
Jeesuksia oli paljon ja Maria tai Martta sana tarkoittaa ainoastaan emäntää, eikä kenenkään etunimeä, joten minkä tahansa haudan voi väittää kuuluneen Jeesukselle.
Jaakob tarkoittaa kantapäästä kiinni pitävää tai pettäjää. Jaakobkaan ei ole siis alkuperältään kenenkään Raamatun henkilön nimi, vaan tarkoittaa sitä, mitä joku teki.Vähän kuin joku löytäisi Suomesta Matin ja Maijan haudan, ja väittäisi että nämä ovat nyt ne tietyt Matti ja Maija. :)
Se taas mikä on merkittävää, että Jeesuksen opetuslapset olivat valmiita kuolemaan uskonsa vuoksi. Ei kukaan keksi valhetta ja sitten mene leijonien eteen sen takia.
- Rapanhapakko
Orjuutta Egyptissä ja Exodusta ei tapahtunut, onneksi ei myöskään raakaa Kanaanin maan valloitusta. Salomon valtio ei ollut mahtava. Nuo ovat tekaistua valtionhistoriaa, joita arkeologia ei tue.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_Unearthed
Vanhassa Testamentissa ei ole profetioita Jeesuksesta.
http://www.infidels.org/library/modern/jim_lippard/fabulous-prophecies.html
Jeesuksen syntymäkertomukset UTssa viittaavat toisensa kumoavasti kahteen eri vuoteen 10 v välein.
http://www.infidels.org/library/modern/richard_carrier/quirinius.html
Jeesuksen ylösnousemuskertomukset kumoavat toisensa tärkeiltäkin kohdin..
http://ffrf.org/legacy/books/lfif/?t=stone- Ingenjör_81
Ensinnäkin, se että neljän eri ihmisen kertomukset samasta tapahtumasta ja samasta henkilöstä, tässä tapauksessa Jeesuksesta, ovat erilaisia ei tarkoita että ne olisivat ristiriidassa. Toiset nostavat ne kohdat ylös, jotka ovat relevantteja toisen näkökulmassa ja toinen toisessa. Rikostutkijat itse asiassa sanovat, että eroavaisuudet tarinoissa kertovat, että ne ovat totta. Nämä eroavaiset eivät kuitenkaan kerro, että kyseessä olisi virhe, jos ne eivät ole toisiansa pois sulkevia.
Esimerkiksi jos minä sanon, että kävin kaverin kanssa kahvilla ja toinen ystävä sanoo, että kävimme neljästään kahvilla ei ole ristiriidassa, vaan esimerkiksi olisin voinut jättää kertomatta että mukana olivat vaimot, jos se ei kertomukselle ole ollennaista. Kummatkin kuitenkin voivat olla totta yhtä aikaa.
Ja mitä tulee sivustoon infidels.org, niin se on yhtä vakuuttava todisteiden ja haviantojen tulkinnoissa kuin jos kyseessä olisi evl.fi. Väite, etteikö Messiasta - Jeesus Kristusta - ei olisi VT:n profetioissa on vailla minkäänlaista tukea, sillä esimerkiksi Jesajan luku 53 on niin ilmeinen profetia Jeesuksesta, että rabbit eivät lue sitä synagoogissa samalla tavalla kuin Danielin kirja puotettiin pois profetiaallisista kirjoituksista Jeesuksen jälkeen, vaikka se vielä Septuagintassa oli todistetusti ennen Jeesusta.
http://koti.mbnet.fi/jrambon/profetiatJeesus.html
Raamatussa on n. 740 profetiaa, joista jo yli 600 on toteutunut, joten on ilmeistä että loputkin toteutuvat. Mikään muu kirja ei pysty tähän tai edes yritä. Jos haluaisin yhden ainoan profetian tähän päivään otta, joka todistaa että Raamattu on totta esimerkiksi sellainen yksityiskohta, että kun juutalaiset palaavat kotimaahansa melkein 2000 vuoden jälkeen, toisin kuin mikään muu muinainen kansa, kulttuuri ja uskonto, säilyttäen identiteettinsä, niin sieltä tulee hedelmiä ympäri maailmaa. Onkos Jaffa tuttu merkki? Järkyttävän tarkka profetia!
"Tulevina aikoina juurtuu Jaakob, Israel kukkii ja kukoistaa ja täyttää maanpiirin hedelmällänsä." - Jes. 27:6
- insinööri sekoilee
Kovin on hepposet tiedot arkeologiasta sinulla Ingenjör_81. Olisit nyt hyvä mies sentään laittanut linkit mukaan, joihin paikkoihin ja tietoihin vetoat. Raamattu ei kelpaa arkeologiseksi todisteeksi.
- Ingenjör_81
Jokainen voi itse Googlettaa vaikkapa "Joseph egypt coins" jos on kiinnostunut Egyptistä löytyneistä kolikoista jne.
http://lmgtfy.com/?q=joseph egypt coins
Mutta on ilmeistä on arkeologisestikin Raamattu on paikkaansa pitävä, se ennusti Messiaan tulevan ja tapettavan syntien vuoksi. Näin kävi ja tästä seurasi maailman suurin ja mullistavin uskonto sekä Raamatusta on tullut maailman luetuin ja tutkituin kirja. Jos tutkimme todisteita ja havaintoja, niin näyttäisi aivan siltä että on vain kaksi vaihtoehtoa: 1) Raamattu ja Jeesus ovat maailman suurin huijaus tai, 2) Ne ovat juuri niitä mitä väittävätkin. - zyrt
Ingenjör_81 kirjoitti:
Jokainen voi itse Googlettaa vaikkapa "Joseph egypt coins" jos on kiinnostunut Egyptistä löytyneistä kolikoista jne.
http://lmgtfy.com/?q=joseph egypt coins
Mutta on ilmeistä on arkeologisestikin Raamattu on paikkaansa pitävä, se ennusti Messiaan tulevan ja tapettavan syntien vuoksi. Näin kävi ja tästä seurasi maailman suurin ja mullistavin uskonto sekä Raamatusta on tullut maailman luetuin ja tutkituin kirja. Jos tutkimme todisteita ja havaintoja, niin näyttäisi aivan siltä että on vain kaksi vaihtoehtoa: 1) Raamattu ja Jeesus ovat maailman suurin huijaus tai, 2) Ne ovat juuri niitä mitä väittävätkin.Raamatun kirjoitukset eivät käy todisteeksi mistään. Ne ovat vain tarinoita.
- jerwetti6
"Aabraham lähti Uurista kolmannen dynastian aikoihin (2113-1991 ekr) "...
Siis Aabraham oli Nooan poikien aikalainen. Nooan tulvan jälkeen oli ihmisiä 8 kpl.
Kuka rakensi Urin kaupungin? Ketkä olivat näiden dynastioiden hallitsijat? Ja kun otetaan huomioon että Raamatun mukaan Jumala vielä tuossa välissä hajoitti ihmiset eri kieliin ja ihmisryhmiin.
Joko Raamattu ei pidä paikkaansa tai terve logiikka ei pidä paikkaansa...- Ingenjör_81
Vedenpaisumus sijoitetaan n. 2350 eKr, eli aikaa Aabrahamiin olisi pari sataa vuotta. Tuossa ajassa helposti ehtii kylän rakentaa ja toisaalta on otettava huomioon, että mahdolliset ennen vedenpaisumusta olleet rakennukset ovat voineet jo olla olemassa, kuten Gizan pyramidi josta onkin löydetty merisuolaa (vedestä).
http://www.answersingenesis.org/articles/2012/03/09/feedback-timeline-for-the-flood
Ongelma tietenkin on, että kun menemme noin paljon taaksepäin, niin arkeologisten löytöjen ajoitukset ovat aina vaikeita ja perustuvat moniin olettamuksiin. Mutta kuten tässäkin, niin kyseessä on tosiaankin todellinen kaupunki, vaikka eittämättä tuonkin kaupungin olemassaolo on haluttu kieltää jossakin vaiheessa, aivan kuten Kuningas Daavidin, jota tänä päivänä ei juurikaan kukaan enää epäile.
- ps12
Onks sillä niin väliä et pitääkö raamatun kertomukset paikkaansa vai ei???? epäuskoiset jotka ei oo uskovia tai edes usko jumalan olemassaoloon ei usko mihinkään mitä siit on kirjoitettu historiassa... SAMA se et kuinka uskovat puolustelee, kyl jumala pystyy puolustaa omaa tarinaansa. Voimavarojen kulutusta se vaan on et riitaa haastaa turhista asioista. KETÄ kiinnostaa... Ja jos epäuskoiset lukee niin miten te ees jaksatte haaskata aikaanne näiden lukemiseen, HOMMATKAA ELÄMÄ ;D
- Ingenjör_81
"... olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on..." - 1. Piet. 3:15
Tässä yksi hyvä dokumentti muuten tuosta Isralein Exoduksesta, jolle löytyy siis paljonkin todisteita.
http://www.youtube.com/watch?v=-VFOFGwCZvI - tästä se lähtee
Ingenjör_81 kirjoitti:
"... olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on..." - 1. Piet. 3:15
Tässä yksi hyvä dokumentti muuten tuosta Isralein Exoduksesta, jolle löytyy siis paljonkin todisteita.
http://www.youtube.com/watch?v=-VFOFGwCZvIRAAMATTU ON YHTÄ HARHAISTA HISTORIAA KUIN SUOMEN HISTORIA YYA-AIKANA VENÄJÄSUHTEISTA
Mutta en millään tavalla vastusta uskovaisia sinänsä
ja pidän suorapuheisuudesta. uskovaisilla on täysi oikeus
lukea raamattua luonnontieteenä vaikka se ei lisää ymmärrystä.
ingenjörin uutiset ovat ingen gör nyttiä eli huuhaata alusta loppuun.
Exodus on roskaa
Israel ei ollut kansa tuolloin vaan siinailla harhailleita kaoottisia perhekuntia.
Nimi Mooses on otettu siis keksitty faaraoiden nimistä kuten Alex Stubbin
nimi venäjän tsaareista.Johtajia kopioitiin. Moosesta ei todellisuudessa'
ole ollut
tai siis heitä on useita kuten väinämöisiä tai muita satuolentoja.
Erilaisia ukkoja juutalaisperheiden johdossa yksi sanoi tätä toinen tuota
ja leiritulilla kerrottiin lisää satuja muka-kansan retkistä.
On arvattu Hollywood-tasolla (ts. kun on haluttu tehdä filmejä mooseksesta
jota ei ole ollut)
että Mooses olisi leikisti elänyt Ramses suuren aikana.
Mutta Ramses ei hieroglyfeissään missään kerro juutalaisista tai niiden
duuneista
vaan Ramseksen päävastustajat alueella ovat olleet kansat
ja juutalaiset eivät olleet kansa vaan hajanainen harhainen sekasortoinen
joukko.
RAAMATTU ON SIIS JUUTALAISTEN HÄNNÄNNOSTOYRITYS
niinkuin Kalevala on suomalaisten
ja el Cid espanjalaisten ja Roland saksalaisten ja gilgames irakilaisten
Kansa jonka kanssa Ramses tappeli (oletetun Mooseksen aikana)
oli heettiläiset ja siitä hänen kirjoituksensa kertovat ei jostain
exoduksesta tai juutalaisista.
Raamatun huijaus näkyy siinä, että se ei mainitse valtajohtajia
koska on kirjoitettu joskus jälkeenpäin sepitteenä
eikä kirjoittaja ole tuntenu esimerkisis suurfaaroa Ramsesia
eikä mitään muutakaan
kirjoittaessaan satua.
Siksi Exodusta ei voida edes ajoittaa.
Kaiken maailman joosefeista ja potifarin vaimoista raamattu kyllä kertoo
mutta ei esim. egyptin suurhallitsijoista jotka todella voidaan ajoittaa.
Raamattu on siis sataprosenttista satua mutta
tottakai
Israelin kansalla on oikeus elää
ja SUOMALAISET TUKEVAT ISRAELIN VALTIOTA sen taistelussa
vihamielisiä arabeja vastaan.
Juutalaiset ovat älykäs ja eteenpänpyrkivät kansa ja Suomen pitää
lisätä yhteistyötä tällaisen älykköjoukon kanssa.
Mutta muistakaa että nyt tulee vaalit eu:n tärkeimmät vaalit
joissa ratkaistaan myös hyvät suhteet Israeliin
jos nimittäin haloslaiset ja tuomiojalaiset israleinsyöjät pääsevät
niskan päälle niin boikottia tulee varmasti mikä on naurettavaa
koska Israel on lähi-idän ainoa
demokratia
Uskovaisia en vastusta enkä heidän oikeuttaa lukea ja levittää raamattua.
Mutta kaikesta voidaan puhua suoraan.
Ja KANSA TIETÄÄ MITÄ VALITSEE
erityisesti kristikansa on aina tiennyt, herätysliikkeet jne.
Kristitty, tässä ehdokas Sinulle,
suomalaisuuden puolesta
kokemusta riittää
yli 1000 ministeripäivää
EUROOPAN UNIONIN TÄHÄNASTISET TÄRKEIMMÄT VAALIT LÄHESTYVÄT 25.5.
Äänestä Toimi Kankaanniemi EU-parlamenttiin
Ent. ministeri / kansanedustaja
Tervetuloa! Salvete! Welcome! Välkommen! Tere tulemast! Willkommen!
Bonjour! Benvenuti! !Bienvenidos! Bienvenues! Dobro pozhalovat!
http://toimi-kankaanniemi.blogspot.fi/
http://toimikankaanniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayttaja/toimikankaanniemi
oo KATSO TOIMI KANKAANNIEMEN EUROVAALIVIDEO oo
http://dreambroker.com/channel/el3eifsg/iframe/5v7c3scg
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Tässä arvomaailmani - kaikessa lyhykäisyydessään ja kaikessa yksinkertaisuudessaan.
- perusänkyrä
- se on jämpti niin
- Suomiko liittovaltioon? Et kai oo tosissas? No, sitähän minäkin.
- ei mikään jees - jees -mies vaan lahjomaton
Koti, uskonto, isänmaa. Talvisodan henkeä tarvitaan
Ja Sinä päätät.
http://toimi-kankaanniemi.blogspot.fi/
http://toimikankaanniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayttaja/toimikankaanniemi
- Sopii tuota epäillä?
Ihanko faktana tuot tällaista tietoa, meille tietämättömille?
- Luja Linja Jatkuu PS
Sodoma on kaupunki etelä-Israelissa/Jordaniassa jonka mukajumala tuhosi syntien tähden
kuitenkin siten, että raamattu ei kerro (Mooses, Genesis-kirja) minkä synnin.
Keskiajalla veikattiin seksiä. Se ei melkoisella varmuudella pidä paikkaansa,
vaan kyse on nykytutkimuksen mukaan epäkohteliaasta käytöksestä eli nomadiyhteiskunnassa oli harvinaista nähdä kaupunkeja
Sodoma Gomorra
ja kun näissä asukkaat potkivat nomadit ulos epäkohteliaasti mukajumala
tuli ja rankaisi ja tuhosi kaupungit.
Loot pakeni ja vaimo kun ei noudattanut enkelin määräystä muuttui suolapatsaaksi ja siirrettiin kuolleeseen mereen tököttämään.
Sanasta Sodoma tulee virheellisesti siis seksikäytös sodomia.
Mikä sitten tuhosi Sodoman kun jumalaa ei ole. Sodoman alueella on näiden pienten (ehkä 1000 asukasta) kaupunkien kokoon nähden valtaisa joukkohauta luokkaa 20 000 haudattua joten siellä on todellakin tapahtunut tuho.
Hiiliajoituksella olemme (hiilen isotooppi 14 on radioaktiivinen) päätelleet luiden (säilyvät Israelin hiekassa kuivina mädäntymättä) siis ruumiiden syntyneen noin 5200 vuotta sitten.
Muista asiayhteyksistä olemme päätelleet että noin vuonna 3123 ennen ajanlaskun alkua eaa maailmassa oli takatalvi jolloin mm. Sahara kuivui
ja Peru jäätyi. Eli mitä tapahtui?
Sumerilaisten (ts. irakilaisten) savitauluista (sumerilaiset ovat tähtitieteen neroja)
olemme päätelleet että Irakin yli lensi vinottain "tähti" kohti Eurooppaa. Sen viivasta voidaan päätellä että "tähti" on lentänyt kohti Alppeja täysin suoraan.
Se on siis iso vakaasti etenevä kivi, arviolta noin kilometrin kokoinen ja hyvin alhaalla Sodoman kohdalla joten sitä on ihailtu eli kauhisteltu kaupungissa vuonna 3123 eaa.
Koko päätellään tuhosta, se kivi ei voi olla 10 kilometriä eikä 10 metriä vaan
jotain näiden välillä.
Kivi (asteroidi) on törmännyt Alppeihin jonnekin Itävallan alueella jossa törmäyspaikaksi olemme arvanneet Tirolin, josta löytyy valtaisa Köfelin
maanvyörymä täysin pulverimaista maa-ainesta eli asteroidin jäänteet.
Asteroidi aiheutti valtaisan monivuotisen kylmyyden ja tappoi ihmiset ja muut eläimet koko maailmassa lähes sukupuuttoon 3123 eaa.
Tämä muuten uusiutuu jonain päivänä jota emme tiedä joten ...
Sodomassa ihmiset katselivat isoa ilotulitusta kun kivi meni hyvin läheltä alhaalta yli ja pudotti polttavaa ainesta itsestään (kuumuus yli 200 astetta) asukkaiden niskaan, ensi kivaa sädetikkusadetta, sitten kun kuumat palat osuivat, kaikki talot paloivat ja ihmiset kuolivat välittömästi kaasuihin ja iskuihin.
Mutta minun oikeastaaan piti kirjoittaa että jos te olette lopultakin kyllästyneitä
EU-satraappien huijaukseen
rahanmenoon Kreikkaan
kerjäläisiin
mamutukseen
monikulttuurinpalvontaan
tai muuhun vastaavaan, NIIN NYT ON MAHDOLLISTA TEHDÄ MUUTOS, sinä valitset.
OLLI REHN HYVÄKSYI KOMISSAARINA ROMANIAN BULGARIAN
Euroopan unioniin JA KERÄJÄLÄISTEN TULON SUOMEEN
Komissaareja ei valita vaaleilla vaan heidät nimittää kaverikomissio
Jyrki Takainen pyrkii takaovesta komissaariksi kavereittensa pariin
Mutta vastustus nousee jo EU-satraappeja vastaan
Vastavoima on PERUSSUOMALAISET
PERUSUOMALAISTEN TOHTORITROIKKA VANTAALLA sunnuntaina klo 14-15
Seurakuntayhtymän auditorio
Tikkurila, Unikkotie 5 C, 01300 Vantaa
SUNNUNTAINA 13.4. KELLO 14 - 15
http://jussiniinisto.fi/wp-content/uploads/2014/04/professorikiertue.jpg
Avauspuhe dosentti Jussi Niinistö
MILLAISTA OIKEUSTURVAA ON MEILLE TARJOLLA EU:N TOIMESTA?
Prof. Erkki Havansi
MITÄ EU MERKITSEE SUOMEN PERUSTERVEYDENHUOLLON JA SOSIAALITURVAN KANNALTA?
Prof. Mauno Vanhala
oo KATSO Erkki Havansin EUROVAALIVIDEO oo
http://dreambroker.com/channel/el3eifsg/iframe/3eairn14
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
oo KATSO Mauno Vanhalan EUROVAALIVIDEO oo
http://dreambroker.com/channel/el3eifsg/iframe/bl9z8dla
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
http://www.perussuomalaiset.fi/news/perussuomalaisten-eu-vaaliohjelma-julkaistu/
Perussuomalaiset ovat julkaisseet EU-vaaliohjelmansa. Sampo Terho esitteli vaaliohjelman pääkohdat Finlandia-talon tilaisuudessa, jonne on kerääntynyt arviolta 500 perussuomalaista aktiivia ja kenttätyöntekijää.
Eurovaaliohjelman esipuheessa perussuomalaiset ilmoittavat puolustavansa EU:ssa Suomen kansallista etua ja kansallista päätöksentekoa sekä itsemääräämisoikeutta.
Ohjelman neljä pääperiaatetta ovat seuraavat:
1. EU:n liittovaltiokehitys on torjuttava ja jäsenmaiden itsemääräämisoikeus taattava
2. Tukipakettipolitiikka on lopetettava
3. Talousyhteistyötä on kehitettävä edelleen
4. EU:n demokraattisuutta on vahvistettava
HTML -VERSIO
http://www.perussuomalaiset.fi/eu-vaaliohjelma/
PDF-VERSIO
http://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads/2013/04/EUvaaliohjelmaNet.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749