Onko peräkärryssä oltava talvirenkaa nastoillat jos vetoautossa on talvirenkaat nastoilla?
Vetoauto ja peräkärryn renkaat
15
7917
Vastaukset
- Jarruton vai jarrut?
www.poliisi.fi kertoo:
Kysymys:
Olen ymmärtänyt, että jarrullisessa perävaunussa on käytettävä talvella talvirenkaita joulukuusta helmikuun loppuun. Onko talvirengaspakon aikana myös peräkärryssä oltava nastarenkaat, jos vetoautossa on? Entä onko sallittua vetää marraskuussa nastarenkaallisella autolla jarrullista perävaunua, jossa on normaalit kesärenkaat. Marraskuussahan talvirengaspakko ei ole voimassa.
Vastaus:
Henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita.
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Marraskuussakaan ei nastarenkain varustetulla autolla voi vetää yli 0,75 tonnin perävaunua, jossa on nastattomat renkaat.
Oma lisäys: Jarruttomassa, kokonaismassaltaan enintään 750 kg perävaunussa ei tarvita nastoja vaikka vetoautossa on nastarenkaat. - jouko 55
Kiitoksia vastauksesta, tulipahan hyvä tietopaketti nyt kerralla. Vaikka kyllä minusta tässä viimeisessä tapauksessa olisi hyvä olla nastarenkaat, ja ihmettelenkin, että niitä ei vaadita. Mikähän lie perustelu? Tv.Jouko
- Honest ABE
Perävaunun keveys. Tässä on varmaan ajateltu, ettei alle 750 kilon kevytkärry vie kovin helposti vetoautoa mukanaan, vaikkei pitoa olisikaan. Samasta syystä tällainen kärry ei vaadi E-korttiakaan. Yhdistelmän jarrutustehoonhan jarruttoman kärryn renkailla ei ole vaikutusta.
- jouko 55
Honest ABE kirjoitti:
Perävaunun keveys. Tässä on varmaan ajateltu, ettei alle 750 kilon kevytkärry vie kovin helposti vetoautoa mukanaan, vaikkei pitoa olisikaan. Samasta syystä tällainen kärry ei vaadi E-korttiakaan. Yhdistelmän jarrutustehoonhan jarruttoman kärryn renkailla ei ole vaikutusta.
Lähinnä olen miettinyt,nyt kun ajoin kovassa lumipyryssä, että kärry lähtee helposti sivuluisuun jos joutuu jarruttamaan kurvissa jos kärryn renkaissa ei ole nastoja. Niinkauan kun on veto päällä ei ole hätää, mutta meneppäs jarruttamaan. Minulla oli lumi linko kyydissä silloin. Olisi kyllä parempi vaihtoehto jos kärryn renkaissakin olisi nastat.
- Omaapäätäjasitärataa
jouko 55 kirjoitti:
Lähinnä olen miettinyt,nyt kun ajoin kovassa lumipyryssä, että kärry lähtee helposti sivuluisuun jos joutuu jarruttamaan kurvissa jos kärryn renkaissa ei ole nastoja. Niinkauan kun on veto päällä ei ole hätää, mutta meneppäs jarruttamaan. Minulla oli lumi linko kyydissä silloin. Olisi kyllä parempi vaihtoehto jos kärryn renkaissakin olisi nastat.
Jouko hyvä, saathan sinä nastat siihen laittaa. Kiellettyä se ei ole.
- Parhaat renkaat
taaimmaiselle akselille, niinhän sitä neuvotaan josta vois päätellä, että juuri siellä peräkärryssä pitäis olla ne parhaat eli pitävimmät renkaat.
- Aisapainoa vaan
Parhaat renkaat vetoauton taka-akselille, niin auto pysyy suunnassa. Kevytperävaunu kyllä seuraa sitten perässä.
- olethan urpo
Aisapainoa vaan kirjoitti:
Parhaat renkaat vetoauton taka-akselille, niin auto pysyy suunnassa. Kevytperävaunu kyllä seuraa sitten perässä.
Hahahhhaaaaa, vetoauton renkaiden sijoittelu ei vaikuta pätkääkään peräkärryn suunnanmuutoksiin. Olisiko sinun parempi päivittää tietosi, myös aisapainon suhteeen, ei nääs ollut oikein asiaa ollenkaan. Eli jos joskus saat tulevaisuudessa kokemusta niin kerro miten kävi,.
- Aisapanoa vaan
olethan urpo kirjoitti:
Hahahhhaaaaa, vetoauton renkaiden sijoittelu ei vaikuta pätkääkään peräkärryn suunnanmuutoksiin. Olisiko sinun parempi päivittää tietosi, myös aisapainon suhteeen, ei nääs ollut oikein asiaa ollenkaan. Eli jos joskus saat tulevaisuudessa kokemusta niin kerro miten kävi,.
Niin kauan kuin vetoauton perä ei lähde luistelemaan ja peräkärryn aisa pysyy kiinni vetokoukussa, kärry ei karkaa minnekään. Ei ainakaan aisan pituutta kauemmaksi koukusta. Riittävästi painoa ja pitoa siis vetoauton takarenkaisiin.
Liian pienellä tai negatiivisella aisapainollahan saa auton perän luistelemaan jopa kesäkelillä ja silloin on leikki kaukana. Kolmisen vuotta sitten sattui sellainen epävakaa yhdistelmä tulemaan suoralla valtatiellä vastaan, mutta onneksi totaalinen pyörähdys tapahtui vasta sekunnin verran kohtaamisen jälkeen.
- joopastajoo
Ei tarvitse olla nastarenkaita, kesärenkaat riittää, ei sinulla kuitenkaan ole jarrullista kärryä.
- jouko55
Joo laki ei vaadi nastarenkaita, mutta kuinkahan monta kolaria olisi vältetty jos peräkärryssäkin olisi nastarenkaat? Veikkaaisin, että melko monta. On selvää, että kärry pysyy kaistallaan paremmin nastarenkailla varustetulla kärryllä kun joutuu jarruttamaan kurvissa.
- pentti 67
jouko55 kirjoitti:
Joo laki ei vaadi nastarenkaita, mutta kuinkahan monta kolaria olisi vältetty jos peräkärryssäkin olisi nastarenkaat? Veikkaaisin, että melko monta. On selvää, että kärry pysyy kaistallaan paremmin nastarenkailla varustetulla kärryllä kun joutuu jarruttamaan kurvissa.
Ei siinä kurvijarrutusta tarvita. Väärä kärrin kuormaus siihen riittää. Kärry lähtee heittelehtimään hallitsemattomasti. Kyllä silloin nastarenkaista voisi tosiaan olla apua.
- jouko55
Olenkin ihmetellyt, että miksi ei vaadita nastarenkaita aina peräkärryynkin? Kai ne joskus huomaa senkin puutteen.
- Anonyymi
Miten tämä asia tulee olla, jos vetoautossa on kitkat? Rinnastetaanko kitkat suoraan nastallisiin talvirenkaisiin vai pitääkö tuo ajatella jotenkin toisin? Entä onko mahdollista käyttää vetoautossa kitkoja ja kärryissä nastoja, vai pitääkö perässäkin olla kitkat?
- Anonyymi
Talvirenkaat riittää, nastarenkaat ovat kädettömiä pelkureita varten.
Vanhoilla talvirenkailla pärjää mainiosti myös kesäaikaan, suositan ympärivuotisiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793