Olen syönyt n. pari kuukautta suurehkoa annostusta kortisonia harvinaiseen sidekudossairautuudeen (60mg prednisolon/vrk). Minulla on jo nyt ns. kuukasvot, eli naama on pyöreä kertyneen nesteen vuoksi, vaikka nesteenpoistolääkekin käytössä. Hoitona myös Oxiklorin ja solunsalpaaja. Tavoite on, että kortisoninannostus hiljalleen lasketaan 10mg/vrk, mutta oletettavasti tuolla annostuksella kortisonia jatketaan vielä parikin vuotta.. Muutoin kortisoni on kyllä tuonut toimintakykyni ja elämäninnon takaisin, eli siinä mielessä ei voi valittaa.
Kysymykseni kuitenkin on, pääseekö kasvojen turvotuksesta eroon kun kortisonia vähennetään tai viimeistään kun se lopetetaan? Kuinka pian? Kokemuksia? Jatkuuko naaman pullistuminen aina vaan vai tuleeko stoppi jossain vaiheessa?
Kysymykseni kuitenkin on, pääseekö kasvojen turvotuksesta eroon kun kortisonia vähennetään tai viimeistään kun se lopetetaan? Kuinka pian? Kokemuksia? Jatkuuko naaman pullistuminen aina vaan vai tuleeko stoppi jossain vaiheessa?
Vastaukset 2
Vanhimmat
Masennus ja kortisoni-kirjoituksessa (Suomi24 reumapalstalla) äiskä kertoo hyvin, että tyttärensä kuukasvot palautuivat normaaliksi lähes heti kortisonin loputtua. Toinen hyvä kirjoitus aiheesta on Ei koskaan enää kortisonia.
Käytin itse kortisonia 40mg->0mg yhteensä 3kk. Sain heti kuukasvot kun aloitin mutta myös minulla ne hävisivät noin kuukaudessa kun annos oli loppunut.
Vieroitusoireet olivatkin sitten järkyttävät! Muista ajaa alas todella hitaasti!