Autosta luopuminen

luopukaa tekin

Onko autosta luopuminen yhteiskunnasta luopumista? Kanniskellessani kauppakasseja suren sitä, kuinka normaalina autoilua pidetään. Monille ihmisille tekisi hyvää luopua autosta. Pelkkä autolla hienostelu saisi laittaa verolle. Työautot ymmärrän, mutta en eliittiautoilua.
Yksi maailman rumimmista näyistä:

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=usa&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.bGE&bpcl=40096503&biw=1440&bih=799&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=1zPjUO6NC8jx4QS5wYEQ#um=1&hl=fi&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=traffic highway&oq=traffic highway&gs_l=img.12..0i19.24158.28408.2.30195.10.10.0.0.0.1.113.510.9j1.10.0...0.0...1c.1.p2y_p5TkxQY&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.bGE&fp=ead7194e6b32659c&bpcl=40096503&biw=1440&bih=799

50

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+4

      Autoilua verotetaan Suomessa jo aivan sairaan paljon..

      • luopukaa tekin

        Miten NAISILLA on varaa autoilla, vaikka he eivät osaa itse korjata autojaan? Ilmeisesti isät auttavat?


      • Tykkään ajaa! :)
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Miten NAISILLA on varaa autoilla, vaikka he eivät osaa itse korjata autojaan? Ilmeisesti isät auttavat?

        Höpsistä. Suurin osa miehistä rehvastelee autonkorjaustaidoillaan, mutta tosiasiassa ei osaa tehdä oikeastaan mitään muuta kuin vaihtaa renkaita (uuh, miten rankkaa!) ja tuijotella öljytikkua. Eikä asia tästä muutu: nykyautojen pellin alle ei asiaa ole muilla kuin mekaanikoilla.

        Minä tarvitsen autoa työssäni ja tykkään myös hienostella sillä. Kokemusta omista autoista on jo kolmelta vuosikymmeneltä. :)


      • 77788999999999999999
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Miten NAISILLA on varaa autoilla, vaikka he eivät osaa itse korjata autojaan? Ilmeisesti isät auttavat?

        Nykyautoja ei paljon pysty huoltamaan ilman erityistyökaluja joita taasen ei kannata hankkia pelkästään omaa autoa varten. Joku vanha vaikkapa lada 1500 mallia -90 ennen katralysaattoreita oli huollettavissa ja katsastusremontoitavissa suht. vähin työkaluin, mutta ne ajat ovat jo menneet. Ei tuollaiseen ladaan saisi enää helposti varaosiakaan, ja olishan tuollainen lada jo kulttuurisestikkin kiusallinen nykyaikana. Ne varakiri/harakiri-autonosaliikkeetkin ovat jo kadonneet maisemista.

        Nykyään säästää paljon jos vaan pärjäilee ilman autoa. Siihen voi vaikuttaa hankkimalla asunnon hyvien julk. liikenneyhteyksien vierestä. Hyötyliikunta kuten kauppareissut pyörällä tai jalkaisin säästävät vielä kuntoasalijututkin ja ne tulee paremmin hoidettuakkin kun lenkki on muutakin kuin vaan pelkkä tylsä kuntolenkki.
        Naiset kyllä katsovat kieroon jos miehellä ei ole autoa. Tosin se ei näissäkään asioissa enää niin paljon kieroon katsomista aiheuta silloin enää jos olet selvästi muuten varakas ja mitä ilmeisemmin hyvin pystyisit autoakin pitämään.


      • luopukaa tekin
        77788999999999999999 kirjoitti:

        Nykyautoja ei paljon pysty huoltamaan ilman erityistyökaluja joita taasen ei kannata hankkia pelkästään omaa autoa varten. Joku vanha vaikkapa lada 1500 mallia -90 ennen katralysaattoreita oli huollettavissa ja katsastusremontoitavissa suht. vähin työkaluin, mutta ne ajat ovat jo menneet. Ei tuollaiseen ladaan saisi enää helposti varaosiakaan, ja olishan tuollainen lada jo kulttuurisestikkin kiusallinen nykyaikana. Ne varakiri/harakiri-autonosaliikkeetkin ovat jo kadonneet maisemista.

        Nykyään säästää paljon jos vaan pärjäilee ilman autoa. Siihen voi vaikuttaa hankkimalla asunnon hyvien julk. liikenneyhteyksien vierestä. Hyötyliikunta kuten kauppareissut pyörällä tai jalkaisin säästävät vielä kuntoasalijututkin ja ne tulee paremmin hoidettuakkin kun lenkki on muutakin kuin vaan pelkkä tylsä kuntolenkki.
        Naiset kyllä katsovat kieroon jos miehellä ei ole autoa. Tosin se ei näissäkään asioissa enää niin paljon kieroon katsomista aiheuta silloin enää jos olet selvästi muuten varakas ja mitä ilmeisemmin hyvin pystyisit autoakin pitämään.

        Haluaisin potkukelkkojen uusrenesanssin alkavan Suomesta! NYT!


    • Hyvä idea

      Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia. Ai joo, olen myös työtön, ystävätön ja neitsyt. Mikä on todennäköisyys?

      • luopukaa tekin

        :D:D:D


    • ei käy

      älä naurata, en saa pillua ja sitten ei saisi edes ajaa autolla. Jos saisin naisen niin voisin harkita autosta luopumista

    • Oletko joku vasuripaska?

      Autoilu on vapaan miehen vapaa oikeus.

      • luopukaa tekin

        Vasureista(kin) olen luopunut.


    • "Pelkkä autolla hienostelu saisi laittaa verolle."
      Se on jo nykyisin verolla... joka vuosi valtio vaan korottaa autoveroja. Et jo pelkästään sen omistaminen ja ylläpitäminen ei todellakaan oo ilmasta.

      • luopukaa tekin

        Tarvitseeko yhden maitolitran ostamiseen autoa? Ihmiset voisivat pulkalla vetää ruokaostoksensa!


      • Nasta lautaan!
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Tarvitseeko yhden maitolitran ostamiseen autoa? Ihmiset voisivat pulkalla vetää ruokaostoksensa!

        Entäs jos ei huvita? Ajan autolla 200m päässä olevaan ruokakauppaan etkä mahda sille hevon vittua, se on kato sitä yksilönvapautta. Sen kun syötte ituja ja pelastatte valaita viherpellet, meikä ei mistään ilmastonmuutoksista piittaa paskan vertaa.


    • ,.....,

      Mulla on auto mutta se on puolet vuodesta pois käytöstä. Kesäautoilusta (huvi/hyöty) en luovu. Työmatkat teen julkisilla silloinkin vaikka auto seisoisi kadun varressa.

      • luopukaa tekin

        Entä jos yhteiskunta tukisi autoilusta luopuneita? Porkkanaa piiskan sijaan. Samalla tavalla kuin pikkukunnat tukevat synnyttäjiä! 10 000 € per hlö.


      • ,.....,
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Entä jos yhteiskunta tukisi autoilusta luopuneita? Porkkanaa piiskan sijaan. Samalla tavalla kuin pikkukunnat tukevat synnyttäjiä! 10 000 € per hlö.

        No se olis kyllä mulle helppoa rahaa. Mulla on nyt ollut auto yli 10 vuoden taon jälkeen vasta vajaa 2 vuotta eli pystyisin olemaan silti ilmankin (vaikka edellä kirjoitinkin että kesäautoilusta en luovu)


      • luopukaa tekin
        ,....., kirjoitti:

        No se olis kyllä mulle helppoa rahaa. Mulla on nyt ollut auto yli 10 vuoden taon jälkeen vasta vajaa 2 vuotta eli pystyisin olemaan silti ilmankin (vaikka edellä kirjoitinkin että kesäautoilusta en luovu)

        Miten hommaat ostokset kotiisi?


      • ,.....,
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Miten hommaat ostokset kotiisi?

        Öö..kasseissa ja pusseissa käsivoimin. Moon sinkku niin ei ole isot ostokset. Paitsi tietty sit jos ostaa jotain isompaa (vaikka käy Ikeassa), sit pitäis vähän miettiä.

        Silloin kun hommasin auton, roudasin kaikkea turhaa rojua kierrätysasemalle yms. Tuollaisissa tapauksissa auto on tarpeellinen.


      • luopukaa tekin
        ,....., kirjoitti:

        Öö..kasseissa ja pusseissa käsivoimin. Moon sinkku niin ei ole isot ostokset. Paitsi tietty sit jos ostaa jotain isompaa (vaikka käy Ikeassa), sit pitäis vähän miettiä.

        Silloin kun hommasin auton, roudasin kaikkea turhaa rojua kierrätysasemalle yms. Tuollaisissa tapauksissa auto on tarpeellinen.

        Omistatko potkukelkan? Minulla on vain pulkka.


      • ,....,
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Omistatko potkukelkan? Minulla on vain pulkka.

        Mulla on rattikelkka. Ja liukuri.


      • luopukaa tekin
        ,...., kirjoitti:

        Mulla on rattikelkka. Ja liukuri.

        On surullista, että potkukelkat ovat kadonneet katukuvasta. Niiden käyttöä tulisi tukea samoin kuin pulkkienkin.
        Potkukelkkailu on osa kansallisidentiteettiämme, mutta häpeämmekö me suomalaisuuttamme?


      • 44455666666666666666
        ,....., kirjoitti:

        Öö..kasseissa ja pusseissa käsivoimin. Moon sinkku niin ei ole isot ostokset. Paitsi tietty sit jos ostaa jotain isompaa (vaikka käy Ikeassa), sit pitäis vähän miettiä.

        Silloin kun hommasin auton, roudasin kaikkea turhaa rojua kierrätysasemalle yms. Tuollaisissa tapauksissa auto on tarpeellinen.

        Pakettiautoja voi vuokrata jotain 60-70€vuorokausi. Näillä saa isommat tavarat ja muutotkin kuljetettua silloin harvoin kun tarvetta on, ne ovat paljon parempiakin tavarankuljetukseen kuin mitä pelkkä henkilöauto vaikka olisi peräkärryineenkin.


    • Ei ole oikea mies

      vaan homo, jos ei aja autoa

    • Moni valitettavasti tarvitsee auton. Siksihän jopa monilla Vihreiden helsinkiläisillä kansanedustajilla ja kaupunginvaltuutetuilla on auto.

      Minullakin on tuolla kellarissa, vaikka yritän ajaa sillä mahdollisimman vähän. Käyn bussilla töissä, kävelen jo ulkoilun ja kuntoilun vuoksi mahdollisimman paljon jne.

      • luopukaa tekin

        Ruokakaupassa käymiseen ei tarvita autoa. Silti pihat ovat väärällään autoja ja tiet tukossa.


      • luopukaa tekin kirjoitti:

        Ruokakaupassa käymiseen ei tarvita autoa. Silti pihat ovat väärällään autoja ja tiet tukossa.

        En minä tarvitse, koska kotiovelta lähimmän ruokakaupan ovelle on noin 100m. Mutta minulla on monta maalla asuvaa kaveria, joilla on lähimpään ruokakauppaan kymmenenkin kilometriä. Yritäpäs siellä pärjätä lapsiperheellisenä ilman autoa.

        Vaikka minusta maalla asuminen on kaikkea muuta kuin ekologista, en minä silti niitä pakottaisi kaupunkiin vain ympäristönsuojelun nimissä.


      • luopukaa tekin
        Ratikkakuski kirjoitti:

        En minä tarvitse, koska kotiovelta lähimmän ruokakaupan ovelle on noin 100m. Mutta minulla on monta maalla asuvaa kaveria, joilla on lähimpään ruokakauppaan kymmenenkin kilometriä. Yritäpäs siellä pärjätä lapsiperheellisenä ilman autoa.

        Vaikka minusta maalla asuminen on kaikkea muuta kuin ekologista, en minä silti niitä pakottaisi kaupunkiin vain ympäristönsuojelun nimissä.

        Myymäläautot on keksitty.


      • Mies1985

        "Moni valitettavasti tarvitsee auton. Siksihän jopa monilla Vihreiden helsinkiläisillä kansanedustajilla ja kaupunginvaltuutetuilla on auto."

        Oliko tuo sarkasmia vai oletko oikeasti noin sinisilmäinen?


      • Plääääh
        luopukaa tekin kirjoitti:

        Myymäläautot on keksitty.

        On keksitty juu, mutta käytännössä niitä ei kovin monessa paikassa ole. Niiden valikoimakin on yleensä tosi surkea.

        Et edes halua ymmärtää että joillakin on oikeasti tarvetta sille autolle, koska itse asut jossain kaupungin keskustassa. Toisten täytyisi syödä kauppa-autosta maitoa ja leipää, lopettaa harrastukset yms jne vain siksi että sinun tekee nyt mieli ekohippeillä ja muka pelastaa maailmaa.

        Moni kaupunkilainen voisikin varmasti vähentää autoilua kätevästi. Syrjäkylillä sille autolle voi olla ihan oikeaa tarvetta.


      • luopukaa tekin
        Plääääh kirjoitti:

        On keksitty juu, mutta käytännössä niitä ei kovin monessa paikassa ole. Niiden valikoimakin on yleensä tosi surkea.

        Et edes halua ymmärtää että joillakin on oikeasti tarvetta sille autolle, koska itse asut jossain kaupungin keskustassa. Toisten täytyisi syödä kauppa-autosta maitoa ja leipää, lopettaa harrastukset yms jne vain siksi että sinun tekee nyt mieli ekohippeillä ja muka pelastaa maailmaa.

        Moni kaupunkilainen voisikin varmasti vähentää autoilua kätevästi. Syrjäkylillä sille autolle voi olla ihan oikeaa tarvetta.

        Minä uskon yksilötason ekohippeilyyn ja mukamaailmanpelastamiseen. Vastustan kaikkia hankkeita, joihin kerjätään EU- tai muuta rahaa ja sitten ajellaan autoilla edestakaisin mukaluonnonsuojelemassa.


    • Auto pakolliseksi

      Auto on välttämättömyysesite, eikä mitään luksusta.

      Lapsiperheissä tarvitaan useampi auto kaikkien kuljetustarpeiden asianmukaiseen hoitamiseen.

      Onneksi autojen hinnat ovat laskeneet tasolle, jossa kustannukset eivät enää ole autoilun esteenä eikä toisaalta toisaalta toisen auto ole mitään ylellisyyttä, jota pitäisi verottaa vieläkin enemmän.

      Autoton sinkkumies kannattaa kiertää kaukaa.

      • luopukaa tekin

        Potkukelkat kuolevat sukupuuttoon kuin dinosaurukset! Jokaisella läänillä tulisi olla oma kansallisliikuntavälineensä samoin kuin on kukat ja linnutkin!


    • ..................

      Kyllä auton pitäminen on helvetin kallista. Jotain vanhaa autoa verotetaan ihan törkeästi ja syö 20 litraa 100 km tota saakelin kallista eko bensiiniä. Sitten päälle kaikki huollot, verot ja vakuutusmaksut

      • luopukaa tekin

        Valitsetko sukset, potkukelkan, pulkan, lumikengät vai minkä?


      • hkkjkkkl

        700 vuodessa vakuutuksiin. 200 autoveroon. 70 katsastus. Vaikka et ajaisi metriäkään.

        Tuohon lisäksi bensat, huollot ja varaosat.

        Sen 1500 jäisi enemmän käteen ilman autoa. Jos kiinnostaa loskapaskassa rämpiä.


      • luopukaa tekin
        hkkjkkkl kirjoitti:

        700 vuodessa vakuutuksiin. 200 autoveroon. 70 katsastus. Vaikka et ajaisi metriäkään.

        Tuohon lisäksi bensat, huollot ja varaosat.

        Sen 1500 jäisi enemmän käteen ilman autoa. Jos kiinnostaa loskapaskassa rämpiä.

        Sitten vielä niiden morsiankandidaattien kuskaaminen.


      • rrwrwrre
        hkkjkkkl kirjoitti:

        700 vuodessa vakuutuksiin. 200 autoveroon. 70 katsastus. Vaikka et ajaisi metriäkään.

        Tuohon lisäksi bensat, huollot ja varaosat.

        Sen 1500 jäisi enemmän käteen ilman autoa. Jos kiinnostaa loskapaskassa rämpiä.

        jos ostaa n. 30000 € auton, kuukaudessa menee n. 600 € autoiluun, kun ottaa huomioon auton arvon alenemisen.


      • jkjkjljll
        rrwrwrre kirjoitti:

        jos ostaa n. 30000 € auton, kuukaudessa menee n. 600 € autoiluun, kun ottaa huomioon auton arvon alenemisen.

        Nii jos lainaa on ottanut niin sehän vasta maksaakin.


    • ääliö hukassa?

      Herra on hyvä kokeilee ilman autoa käydä ostamassa ruokatarpeet pulkan kanssa kun lähimpään kauppaan on 15km, vesisateessa, helteessä, pakkasessa jne.

      Ostanko sit vielä vedettävän pakastimen joka toimii polkupyörän dymanolla ettei ruoat mene pilalle?

      • luopukaa tekin

        Peräänkuulutan kansallisromantiikkaa potkukelkan hengessä. Naisena. Nainen kyytiin ja mies työntää.


    • ...

      Autoilu on kyllä nykyään sen verran kallista, että ei se enää normaalia touhua ole.
      Omassa kaveripiirissä on enemmän autottomia kuin autollisia.

      • MassiKassi

        Mulla on osakesijoituksia yli 350 tuhannen euron edestä, mutta ei mitään tarvetta edes 500 euron autolle. Jos joskus on kiire, mennään taksilla. Muuten silloin harvoin kun menee johonkin, ehtii bussillakin.


    • Autoilun vastustaminen

      edustaa homokommunismia

    • autoton-m32

      Mulla ei ole autolle tarvetta. Kauppaan on 100m, sen matkan kantaa vaikka viikon pöperöt. Jos ja kun joskus tarvii jotain isompaa tavaraa siirtää, niin pakettiauton saa päiväksi vuokralle naurettavan halvalla jo mainittuihin oman auton ylläpitokuluihin ja arvonalenemaan verrattuna.

      Se on sitte eri asia jos elämäntilanne muuttuu, akka ja muksut jne. Sillon tietysti on auton hankinta paikallaan. Mutta toistaiseksi ei ole mitään mieltä ottaa peltilehmää syömään euroja vain siksi että semmonen olisi.

    • mettäihiminen

      Joo toki se olisi hienoa kävellä tai hiihdellä kolmenkympin pakkasessa lähimpään ruokakauppaan, joka sijaitsee n. 30 kilometrin päässä. Kesäaikaan tietysti mukavampaa.

      • luopukaa tekin

        Muista Päätalon metsäsavotat!


    • .................

      Arvostan vapaa-aikaani sen verran paljon, että olen valmis maksamaan autosta. Jossain pääkaupunkiseudulla tilanne voi tietysti olla toinen ja joukkoliikenteen käyttäminen ei vie useita kertoja kauemmin kuin omalla autolla liikkuminen.

    • Olen palstalla monesti kertonut, kuinka omistin aiemmin hieman normiautoa sporttisemman kulkineen ja sain 13-vuotiaalta tyttöystävältäni paskaa niskaan kun ajoin tällä autolla varovasti ja liikennesääntöjen mukaan. Hän myös ihmetteli miksi en ostanut Audia tai BMW:ta jos kerran pystyin ostamaan sellaisen mikä mulla oli.

      Kyseisestä autosta ei ollut siis mitään hyötyä naisasioissa, eikä tarvitse ollakaan, sillä autohan on kulkuväline. Kyllästyin myös auton jatkuviin pienempiin ja isompiin vikoihin, ja siksi ajankin nykyisin vuoden 1998 pikkuautolla josta maksoin muutaman satasen. Se on sentään ihan rehellisesti huono ja alempitasoinen auto, ilman että kukaan luulee siitä tai minusta yhtään mitään.

      Muutenkin olen miettinyt että tuollainen autolla pröystäily edustaa sellaista kukkoilevaa alfamiestä tai huomionkipeää nousukasta, jollaisena en halua profiloitua. Haluan että (teini)nainen rakastuu minun sisimpääni, välittämättä siitä ajanko 50.000 vaiko 500 euron autolla.

      Nykypäivänä auto tuntuu olevan muutenkin tärkeä status, jopa nuorillekin ihmisille. Moni vanhempi tuttuni on kertonut, kuinka muutama vuosikymmen sitten joutui säästämään vuosikausia saadakseen ensimmäisen autonsa. Sekin oli todennäköisesti käytetty Kuplavolkkari tai Moskvits, ja se kelpasi kylän neidoille vallan mainiosti. Nykyisin jokaisella "menestyvällä" nuorella miehellä pitäisi olla BMW tai Audi ja mieluiten mahdollisimman kallis. Tuo koko menestys-illuusio on median keksintöä, ja siksi roskamedioita seuraavat aivottomat suomalaisnaiset vaativat kumppaniltaan esimerkiksi juuri hienon auton, puhumattakaan kaikesta muusta.

    • AutotonDuunari

      En ole tarvinnut autoa mihinkään, enkä tarvitse jatkossakaan. Työmatkaa on 200 metriä ja saan myös tehdä etätöitä jos on tarpeen. Joten en ole keksinyt mitä autolla oikeasti tekisin. Kaverilla on about kilsa työmatkaa ja se otti sitten siihen työsuhdeauton... Aika turhaa sekin. ;) Mutta tällasta tää on.

    • Mies23vkl

      Ajokortin olen ajanut, mutta en ajanut kertaakaan sen hankkimisen jälkeen. Ei mielestäni ole mitään järkeä hankkia autoa kun julkisilla ja pyörällä pääsee ja autoon menevät maksut ovat todella suuret.

      Joissain tietyissä tilanteissa auto on toki lähes pakollinen jos haluaa säästää, mutta kaverin olen saanut minun kanssa huonekaluja ym. hakemaan, jotta ei ole tarvinnut kotiinkuljetuksesta maksaa.

      Itsekin ymmärrän täysin jos työssään autoa tarvii, mutta valtaosa autoliikenteestä on täysin turhaa liikennettä. Saattaisi ylipaino ja masennus vähentyä jos useampi luopuisi autostaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      84
      1782
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      366
      1494
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      64
      1198
    4. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      218
      1032
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      37
      966
    6. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      187
      897
    7. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      816
    8. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      795
    9. Se mitä näytän ulospäin

      Ei ole koko totuus - tietäisitpä mitä tunteita kätken kulisseihin.
      Ikävä
      64
      738
    10. Puola valmistautuu sotaan: "Meistä ei tule enää Venäjän siirtokuntaa"

      Puola käyttää puolustusmenoihinsa jo yli neljä prosenttia bruttokansantuotteestaan, mutta aikoo vielä lisätä summaa. –
      Maailman menoa
      179
      677
    Aihe