Lottovoitto jäi lunastamatta

Abu-Hannan rasismikirjoitus nousi kahdessa päivässä vuoden luetuimmaksi jutuksi.

Umayya Abu-Hannan kirjoitus "Lottovoitto jäi lunastamatta" nousi nopeasti vuoden 2012 luetuimmaksi jutuksi Helsingin Sanomien verkkosivuilla. Sunnuntaina 30. joulukuuta ilmestynyttä kirjoitusta luettiin kahdessa päivässä yli 410 000 kertaa.

Kirjoituksessa vuonna 1981 Suomeen muuttanut Abu-Hanna kertoi kokemastaan rasismista ja muutostaan Amsterdamiin. Kirjoitus herätti runsaasti keskustelua myös sosiaalisessa mediassa ja sitä jaettiin Facebookissa kymmeniätuhansia kertoja.

Mielenkiintoinen aihe, josta olen jo toisaalla keskustellut, mutta täällä kirjoitus ei ole vielä herättänyt kiinnostusta. Lukekaa ajatuksella ja kommentoikaa.

http://www.hs.fi/sunnuntai/Lottovoitto jäi lunastamatta/a1356756791315

172

510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmimummi
      • Olen myös samoilla linjoilla kuin toimittaja Appelsin.

• Pirre*

• Pirre* kirjoitti:

Ja lisää linkkejä..:)

http://www.hs.fi/kotimaa/Abu-Hanna kirjoituskohusta Suomi ei kestä kritiikkiä ulkomaalaisilta/a1305632739239

Kiitos linkistä. Olen sen jo aijemmin lukenut kuten kaikki muutkin asiasta kertovat kannanotot. Kolme päivää olen keskustellut asiasta niin kotisohvalla kuin netissäkin. Tosin täällä 60 osastolla ei ole syttynyt oikeaa keskustelua.

Itse olen keskittynyt kirjoituksiin tutkimalla vastakkain asettelua Suomi/Hollanti, suomalaiset/hollantilaiset.

Amsterdam ei edusta koko Hollantia. Minulla on ilo asua Hollannissa ollessani Heemstedessä, kauniissa puistoisessa kylässä, joka on kantahollantilaisten asuma-aluetta.

Tässä on ote lähettämäsi linkin kohdasta, joka minua kiinnostaa enempi kuin mummujen huudot Helsingin metroasemalla.

"Ulkomaalaisvastaisiin ja rasistisiinkin näkemyksiin on helpompi reagoida, kun ne ovat näkyvissä. Hollannissa on selvää, että koko yhteiskunta ei ole liberaalin moniarvoisuuden takana", Laitio sanoo.

Suvaitsevaisuudessaan mitenkään ruusuinen maa Hollanti ei ole, Laitio painottaa. "Amsterdam on punavihreä kupla Hollannin sisällä, mutta esimerkiksi Rotterdamissa ja maaseudulla ulkomaalaisvastaisuus on hyvin voimakasta."

Abu-Hannan kirjoituksessa kritiikkiä on herättänyt myös se, että hän ei ole opetellut hollannin kieltä. "Kyllä minä aion opiskella hollantia, en vain ole vielä tehnyt sitä. Olen vain väsynyt", Abu-Hanna sanoo. Vaikkakin kirjoitti aijemmin:
        Suomen kieli oli aikoinaan kuudes oppimani kieli, joten minua ei huvita aloittaa hollannin opiskelua.

Hänen on opeteltava hollannin kieli jos aikoo pysyvästi jäädä maahan jos nyt ei matkusta seuraavaksi Palestiinaan.

Mitähän palestiinalaiset reakoisivat jos heidän heimosotiaan "naureskeltaisiin" Israelilaisessa mediassa?

• "möreä-ääninen"

Älä nyt sinäkin ala tällaiseen linkitys-pashaan, heevetti.

Minulta jää viikottain lunastamatta.

H.

• Tuli luettua se hesarista eikä jaksa sen juttuihin silleen ottaa kantaa, koska en usko puoliakaan mitä se kertoi. Uskoisin jos sillä olisi väitteittensä tueksi todistajia, että sen lapselle olisi sanottu noin niinkuin se väitti.

• "Nittaminax"

Enpä minä pidä pahana, vaikka ruman sanan sanoo niinkuin se aina on ollut.
        Kuten että pylly on pershe.
        Minä en muista että koskaan olisin kohdistanut raivoani ihon-väriin,
        ja tuskin kukaan muukaan Suomalainen muistaa.
        Lapset ovat sitten eri-asia, mutta hehän eivät rasismista mitään tiedäkään.
        Heillehän riittää, jos toisen puhe kuulostaa änkytykseltä.
        Luulenkin, että toisen-värisillä on asiasta aina kyseessä se perus-sana.
        Lieneekö ovat he herkkä-hipiäisempiä?

H.

• mymmelimamma

Minä kyllä uskon, että hyvinkin on voitu sanoa tummaihoiselle lapselle hyvinkin pahasti. Suomessa on kyllä niin rasistista tämä porukka.

Kai siellä Amsterdamissa on suvaitsevaisempaa kansaa, kun on enemmän ihmisiä kaikista maista.

Tuossa muussa asiassa olen kyllä tämän Appelsinin kanssa samoilla linjoilla.

• ..............

Olen ollut paikalla, kun vammaiselle lapselle tyhmä täti sanoo pahaa.
        Uskon siis hyvinkin, että vajaaälyiset ihmiset puhuvat pashaa, koska heille ei ole annettu viisautta, eikä muutakaan ihmisyyttä.

• Vaikea juttu
        .............. kirjoitti:

Olen ollut paikalla, kun vammaiselle lapselle tyhmä täti sanoo pahaa.
        Uskon siis hyvinkin, että vajaaälyiset ihmiset puhuvat pashaa, koska heille ei ole annettu viisautta, eikä muutakaan ihmisyyttä.

Miten pitäisi reagoida, kun ja jos joku lähellä oleva töräyttää rasistisen huomautuksen?
        Olemmeko kuin emme kuulisi ja näkisi, vai tulisiko puuttua ja huomauttaa?
        Saammeko tiukkapipon maineen, jos emme ymmärrä humoorivitsiä, jonka toi n:rikin kyllä tajusi?
        Eli vähätteleekö rasistisen huomautuksen tehnyt omaa puhettaan?

Jos ollaan yleisellä paikalla, niin uhri ei ainakaan kovin mielellään rupea kuuntelemaan toisten väittelyä rasismista.

• Kukas onkaan seuraava nainen joka suomalaisia moittii.
      Suomi on hyvä maa asua.
      Enkä jaksanut kun puoleen väliin lukea ja siinä ei vielä päästy siihen lottovoittoon asti.

• Luojan kiitos!!

Joku muukin, jokaei lukenut sitä kokonaan!!

En lukenut mäkään.

• minttupuu kirjoitti:

Luojan kiitos!!

En lukenut mäkään.

Ei kaikkeen jaksa, ei vaan jaksa.

• minttupuu kirjoitti:

Luojan kiitos!!

En lukenut mäkään.

"minttupuu"

Totahei...
        Luohan nyt nahkasi kaunokainen.
        MINÄKIN kirjoitin. :)

H.

• Tulisilla@ Jos eT jaksa lukea et tiedä mistä lottovoitosta oli kyse, etapas selvää:

• tavara-taivas

Eilisen lehdet ja toissaviikon Lotto-rivi.........

Hyvältä tuntuu, että nyt on löytänyt ymmärtäväisemmän ympäristön.
      Minulla ei ole pienintäkään tarvetta olla uskomatta hänen kirjoitukseensa.
      Ihmisten ymmärtämättömyys, ahdas näköala, ilmenee uskomattomissa käänteissä.

• Hän kirjoittaa epäuskottavaa tarinaa, tarinaa ilman todenperää.

Hän analysoi ilman lääkärin pätevyyttä 80-vuotiaan mummun terveeksi suomalaiseksi vanhukseksi, joka ei ollut humalassa. Tuo vanhus heilui ja haukkui lastenvaunujen edessä nimitellen hänen tytärtään ... keleen nee....keriksi.

Uskotko ilman pienintäkään epäilyä?

• tavara-taivas
        korppis kirjoitti:

Hän kirjoittaa epäuskottavaa tarinaa, tarinaa ilman todenperää.

Hän analysoi ilman lääkärin pätevyyttä 80-vuotiaan mummun terveeksi suomalaiseksi vanhukseksi, joka ei ollut humalassa. Tuo vanhus heilui ja haukkui lastenvaunujen edessä nimitellen hänen tytärtään ... keleen nee....keriksi.

Uskotko ilman pienintäkään epäilyä?

Meillä jokaisella on vain ja ainoastaan oma subjektiivinen totuutemme, meillä kaikilla.

Kellä meillä muillakaan on vaikkapa lääkärin asiantuntemusta kohdatessamme ympärillämme erilaisia tapahtumia. Mistä voimme tietää kenenkään mielentilaa?
        Silti tunteemme on omamme, ja totta siis.

Yhtä vähän uskon, kuin epäilen. Kuka muukaan meistä tietämättömistä voi muuta tehdä? Luullahan voi, muttei kannata kuvitella sen osuvan oikeaan, minunkaan.
        Ihmisen rehellisyyteen haluan uskoa. En sinisilmäisesti.

Ymmärrän äidin hädän.

• ...

Kirjoitti kai merkkitaksalla.

Mitään erikoisempaa uutta kirjoituksessa ei ollut. Outo juttu, joillain tuntuu olevan ongelmia rasismiasioitten kanssa, ei kaikilla. Että haukutaanhan sitä suomalaisiakin ihmisiä, milloin mistäkin ulkonäkösyystä tai jonkin mielpiteen takia. Mikä rasismikortti silloin pitäisi vetää kehiin "saa tulla pyyhkiin" kö, hä?

=DW=

• Ja näin puhuu ihminen joka itse herjaa ihmisiä milloin miksikin, loispummieläkeläinen, lestaati ynm....

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Ja näin puhuu ihminen joka itse herjaa ihmisiä milloin miksikin, loispummieläkeläinen, lestaati ynm....

Tarkeneeko?

=DW=

• Nittaminax kirjoitti:

Ja näin puhuu ihminen joka itse herjaa ihmisiä milloin miksikin, loispummieläkeläinen, lestaati ynm....

"Nittaminax"

Huomaa myös että hän tuppaa seurailemaan minua ja rakentamaan jaarituksensa minun juttujeni avulla.

H.

• DW@

Rahapula ja huomion kipeys.

• Toimittaja Umayya Abu-Hannan motiivi yleistää suomalaiset rasisteiksi ja ylistää hollantilaiset suvaitsevaisuuden esimerkkikansaksi ihmetyttää.

Asun osan vuodesta Hollannissa. Minulla on laaja hollantilainen ystäväpiiri. Olen matkustellut maata ristiin rastiin, tunnen maan historiaa ja kulttuuria. Hollanti hallitsi maailmankauppaa ja riisti siirtomaitaan ja sen kansalaisia vuosisatoja. Indonesialaisia valloittajat kutsuivat apinoiksi. Näinä Hollannin mahtivuosisatoina suomalaiset elivät piilopirteissään eivätkä olleet juurikaan tekemisissä muiden kuin omiensa kanssa.

Umayya Abu-Hanna lähti Hollantiin kirjoittaman kirjaa apurahan turvin. Aikaa on nyt kulunut kaksi vuotta. Viime syksynä julkaistiin hänen kirjansa Multikulti. Kirja on ilmeisesti jäänyt ilman huomiota, kauppojen kirjahyllyille pölyttymään. Hän kaiketi halusi muistuttaa meitä mettäläisiä olemassa olostaan ja kertoa uudesta elämästään "prinsessa piireissä".

Hollanninkieltä Umayya ei halua kertomansa mukaan oppia sillä kuusi vierasta kieltä on hänelle riittävä määrä. Kuitenkin jos työttömyys iskee, eikä kirjat myy hänen on ehkä tartuttava harjan varteen jos prinssiä ei löydy. Kotouttamiskuviot astuvat kehiin ja hänen on suoritettava hollanninkielenkoe hyväksyttävästi mikäli mieliä jäädä maahan ja saada sosiaalietuuksia.

Amsterdamin laitamilla on maahanmuuttajien ghettoja, jonne ei kantahollantilaisella ole menemistä ja joissa pesii kova rikollisuus. Rotterdamissa 60 % väestöstä on ulkomaalaistaustaisia. Rotterdamin pormestari on maltillinen marokkolaistaustainen mies, joka ei säästä sanoja kritisoidessaan omiaan. Maassa maan tavoilla on hänen sanomansa maamiehilleen.

Pieni musta tyttö Amsterdamissa ei herätä tunteita ei vastaan eikä puolesta. Lapsi on vain yksi monikulttuurisuuden edustaja. Ihmettelenkin miksi Abu Hannan tytär saa hartioilleen kantaakseen äitinsä turhautumiset ja epäonnistumiset.

Umayya ei tule saamaan Hollannissa samanlaista asemaa kuin hän sai Suomessa. Kielitaidottomana hän jää Ayaan Hirsi Alin varjoon vaikka voi olla, että Hirsi Alinin jättämä tyhjä tila kiehtoisikin häntä.

Hollanti on kaunis maa ja hollantilaiset ovat iloisia ja onnellisia.
      Tämä on yleistys kuuluu samaan sarjaan kuin suomalaiset ovat juoppoja akan pieksäjiä.

Hollannin suvaitsevaisuus julkisivun kulisseissa kytee muukalaisviha. Umayya on Hollannissa allochtoon.

Arvostukseni Umayya Abu-Hanna kohtaan laski nollaan. Ihailin häntä aikoinaan kuten ihailen jokaista maahanmuuttajaa, joka onnistuu integroitumaan Suomeen ja menestymään täällä.

Käsittämätöntä katkeruutta on yleistää ja syyttää suomalaisia omista epäonnistumisistaan.

Toisaalta voisin itsekin olla valmis provosoimaan jos palkintona häämöttäisi "lottovoitto" kymmenille kielille käännetty bestseller.

• "korppis"

Läpä lässytä lässyn lää....
        H.

• hunksz kirjoitti:

"korppis"

H.

Voisit myöskin kirjoittaa pikku runon.
        Kun Kekkonen tapasi Beatrixin.
        Siinä olisi enemmän historian siipien havinaakin.
        H.

• hunksz kirjoitti:

Voisit myöskin kirjoittaa pikku runon.
        Kun Kekkonen tapasi Beatrixin.
        Siinä olisi enemmän historian siipien havinaakin.
        H.

Tästä ketjusta voi poistua he, jotka eivät jaksa lukea pitkiä kirjoituksia sekä he joilla ei ole minkäänlaista käsitystä mistä tässä aloituksessa on kysymys.

Turhaa lätinää heittää asiaan kuulumatonta hömppää sekaan.

• korppis kirjoitti:

Tästä ketjusta voi poistua he, jotka eivät jaksa lukea pitkiä kirjoituksia sekä he joilla ei ole minkäänlaista käsitystä mistä tässä aloituksessa on kysymys.

Turhaa lätinää heittää asiaan kuulumatonta hömppää sekaan.

"käpytikkani"

Keskustelu-palstalta ei voi poistua, koska silloin se muuttuisi myötäily-palstaksi.
        Minua kutsutaan minä-minä-mieheksi.
        Älä sinä sorru tuohon haukkuun, naisenakaan.
        Mutta, koska tarkoituksenasi on hakea taas tyhjänpäiväistä kiukuttelua ja jaarittelua, poistun tästä aloituksesta, sikäli kun ihmeitä tapahtuu.

H.

• 14 + 18
        hunksz kirjoitti:

"korppis"

H.

Pitäisit nyt suusi kiinni sen kerran, kun korppis puhuu asiaa!

• _________________-

Korppis unohti että Hollannista on aina lähdetty pois eli entisiä hollantilaisia on maailma täynnä. Kantsii katsoa tilastoja miten miljoonat hollantilaiset ovat jättäneet tämän kauniin ja suvaitsevaisen maan.

Korppis ei asu Hollannissa. Hän on vierailija siellä ei asukas. Nämä ovat kaksi eri asiaa joita hän ei ymmärrä.

• Jos nyt oikein mietit ja luet ja ymmärät tekstini en puolusta hollantilaisia vaan suomalaisia.

• ...

Jep.

Mutta ei ole pakko luopua kansalaisuudesta, jos asuukin välillä ulkomailla. Tosiasia kuitenkin on, tyyppi loispummaa suomen soskua, kelaa, ties mitä työkkäriä ja lässyttää muka asuvansa ulkomailla ja ihan itekseen tulevansa toimeen. Samanlaisia tapauksia surullisen paljon. Lähinnä Eu- alueella, pummivat toimeentulonsa synnyinmaastaan, mutta lomailevat niillä rahoilla ulkomailla. Ja erittäin paljon just kreikassa ja espanjassa, maita mitkä on sitä kautta oasltaan ajettu korruptioon ja talousvaikeuksiin.

Elikkäs, pummi, mikä pummi. Oletettavasti tulee tänne märisemään sairaanhoitoaan muutaman vuoden päästä. En kyllä hänenä ihan noin paljoa ilkeäisi haukkua suomeen muuttanutta henkilöä, joka sitten muuttaa muualle täältä. Tokikin munkin mielestä toi po asia oli tökerö, mutta isänmaanpetturi ja loiseläkeläispummi, joka asuu ulkomailla on mun mielestä vähintäänkin jäävi narisemaan asiaasta. Oisko tullut hollannin torilla kielivaikeuksia ja ite joutunut rasismin kohteeksi, näin vois rivien välistä lukea :D

=DW=

=DW=

• Pirre*

Miksemme uskoisi hänen 30 vuoden ajalta saatuja kokemuksiaan todeksi, onko jonkun toisen totuus oikeampi kuin hänen oma, hänen kokemastaan omasta elämästä täällä, - niin tosiaan - miksi me suomalaiset olemme niin herkkähipiäisi meihin kohdistetusta kritiikistä...

• Sinä uskot, mutta kaikki ei usko.

Onkohan palestiinalaiset kovanahkaisempia?

• |||||

Mitä sinä asiasta tiedät, muuta, kuin lukemaasi???

Mitä muutenkaan, kuin vain lukemaasi?

Muualla, onneksi, on metsäsuomalaisia fiksumpaa porukkaa.

• Minä asun osan vuodesta Hollannissa ja minulla on hollantilainen mies.

• aimali

Ihmettelen suomalaisen niukkaa itsetuntoa, kun pitää pienimmästäkin piikistä olla kuin ampiainen.
      Uskon Umayya Abu-Hannan kertomukseen. Itsekin olen ala-arvoisten älyttömien nähnyt, ja kuullut tekevän jopa pahempaa.
      Kuka meistä suomalaisista on hyvä?
      Ehkä joku toistaan parempi?

Rasismia, ilkeää puhetta, rasismin kanssa, sitäkö täällä pitäisi viljellä?
      Rasismi, häpeäköön hän, joka sitä kannattaa!!

Tekkeekö pahhaa, että täällä ollaan noin ilkeitä?
      Onneksi Hollannissa on ihmisyyttä.
      Äitinä itsekin hakisin lapselleni hyvän maan,
      en mitään pahaa hakaa, jossa kukin potkii toisiaan polviin.
      .

• Onko sinulla hyvä itsetunto kun ihmettelet muiden suomalaisten itsetuntoa.

Tuntuu turhauttavatlta kirjoittaa aina uudestaan ja uudestaan, että Amsterdam ei ole koko Hollanti. Ennenkuin otat kantaa ja vastaat esim. minulle lue kaikki viestini.

Miksi otan kantaa asiaan?

• aimali
        korppis kirjoitti:

Onko sinulla hyvä itsetunto kun ihmettelet muiden suomalaisten itsetuntoa.

Tuntuu turhauttavatlta kirjoittaa aina uudestaan ja uudestaan, että Amsterdam ei ole koko Hollanti. Ennenkuin otat kantaa ja vastaat esim. minulle lue kaikki viestini.

Miksi otan kantaa asiaan?

Joo, luuletko, etten ole lukenut, kaikki kaikkien vuosien? :))
        Kaikki, sunnuntai-iltapäivienkin sanailut??

Oletpahan kuin Hunksi, lue edelliset ja kaikki.
        Anna armoa, ja nauraa.

Hyvää Yötä, Kaunista Uutta Vuotta!!

• 12+18

Minäkin uskon Umayyan tarinan, koska hän on fiksu ihminen.
        Minä äänestin häntä.
        Kuinka moni teistä on tavannut hänet, kun niin asiantuntevasti puhutte hänestä?

• aimali kirjoitti:

Joo, luuletko, etten ole lukenut, kaikki kaikkien vuosien? :))
        Kaikki, sunnuntai-iltapäivienkin sanailut??

Oletpahan kuin Hunksi, lue edelliset ja kaikki.
        Anna armoa, ja nauraa.

Hyvää Yötä, Kaunista Uutta Vuotta!!

"Onneksi Hollannissa on ihmisyyttä." Onneksi Suomessa on myös ihmisyyttä".

Hyvää Uutta Vuotta sinullekin

• 12+18 kirjoitti:

Minä äänestin häntä.

Minua on hyvin usein analysoitu palstalla ja vain kirjoitusteni perusteella. Eipä ole mairittelevaa luettavaa ; ) Ei lapsien korville sopivaa kuultavaa.

• :((
        korppis kirjoitti:

Minua on hyvin usein analysoitu palstalla ja vain kirjoitusteni perusteella. Eipä ole mairittelevaa luettavaa ; ) Ei lapsien korville sopivaa kuultavaa.

Mitä hyvää kuvittelet ansainneesi?

• käykäähän muuallakin

Ikäviin kokemuksiin voi törmätä kaikkialla maailmassa. Samalla tavalla vaalea herättää huomiota vaikkapa Afrikassa, eikä se huomio ole aina imartelevaa. Olen kasvattanut kaksi ei "arjalaisen" näköistä lasta ja lapsistani Suomi on ollut hyvä maa kasvaa. Me emme ole rasismia kokeneet yli neljän vuosikymmenen aikana. Nyt jo lapsen lapset käyvät koulua ja kyllä heidätkin jukolan Jussista erottaa. Niin ja kyllä monet maahanmuuttajat suhtautuvat rasistisesti myös kantaväestöön. Toimii se toisinkin päin.

• :(( kirjoitti:

Mitä hyvää kuvittelet ansainneesi?

Pahaako ansaitsen ja miksi?

• pokkelle
        12+18 kirjoitti:

Minä äänestin häntä.

Ymmärsinkö oikein, että äänestit apuhannaa? Voiko suurempaa vikatikkiä tehdä?

• ...

Yks juttu.

Toi toimittaja on julkisuuden henkilö suomessa, ulkomaalaisen näköinen ja lapsi on sitten vieläkin ulkomaalaisemman näköinen. Jotenkin olettaisi, että taustansa ja kokemuksiensa ansiosta olisi itse suvaitsevaisempi. Eikäpä tuollainen rasismikortin heiluttelu ketään auta. Lapselle tietenkin vähemmän mukavaa, jos joku loispummieläkeläinen alkaa huutelemaan. Mutta mikä lie sekin huutelija ollut, joku avohoidossa oleva touretten syndtoomaa poteva dementikko tai jotain. Ja jos oli 80 vuotias, kannattaa miettiä sen syntymävuotta. Vielä viiskytluvulla koulukirjoissa käytettiin neekerisanaa.

Mua tympii tämä jenkkityyliin meneminen, kiellettyine sanoineen. Jostain syystä mua monesti pidetään rasistina, johtuu just sanastosta ja ilmaisuista. Iteasiass tulen oikein hyvin toimeen neekerreitten, loispummien ja mustilaisten kanssa, ei ikinä mitään ongelmia. Uskisten kanssa ongelmia on kyllä piisannut, mutta maassa nyt vaan on uskonvapaus, että pitäköön vaan jehovat, mormoonit, lestat ja muut sekopäät päänsä kiinni kun mun kanssa puhuvat :D

Ei pakeneminen ole mikään ratkaisu, eikä tollasten juttujen kirjoittaminen mitään tai ketään auta. Päinvastoin, arvoisalla toimittajalla olisi ollut mahdollista lähestyä asiaa rakentavasti ja eteenpäin vievästi. Nyt tuli vaan isot lööpit ja pikkasen marmeladia paahtoleivän päälle. Ja itse, sekä lapsensa ihan varmasti silmätikkuina suomessa lopun ikänsä. Tietenkin journalistin pitää laittaa itsensä likoon, mutta tota lapsen sotkemista asiaan pidän kyllä jotenkin epäeettisenä ideana ammatilaisen tekemäksi.

=DW=

Tee mitä tahdot, muistaakseni sinullakaan ei ole lapsia.
        Jos minulla olisi, en tällaisella pas*amaassa heitä kasvattaisi, jos olisivat muun värisiä, kuin värittömiä.

• Olen kanssasi pääsääntöisesti samaa mieltä. Yhdessä asiassa olen erilainen kuin sinä, en ole loispummi vaikka eläkettä nautin ja uskovaisten kanssa tulen hiton hyvin toimeen. Ja jos oikein syvällisesti ajattelet moni asia elämässä on uskon asia. Abu.Hannan tyttären karmeat kokemukset suomalaisesta mummosta on jokaiselle omassa tykönään uskon asia..

• ****** kirjoitti:

Jos minulla olisi, en tällaisella pas*amaassa heitä kasvattaisi, jos olisivat muun värisiä, kuin värittömiä.

Minne ajattelit heidät viedä jos pitäisi pois viedä?.

• :))
        korppis kirjoitti:

Minne ajattelit heidät viedä jos pitäisi pois viedä?.

:)))) Annattaisiinko jo olla?? ;))

• :)) kirjoitti:

:)))) Annattaisiinko jo olla?? ;))

Oletko muuten ajatellut miksi Abu-Hanna ei adoptoinut lasta palestiinasta?

• ???????
        korppis kirjoitti:

Olen kanssasi pääsääntöisesti samaa mieltä. Yhdessä asiassa olen erilainen kuin sinä, en ole loispummi vaikka eläkettä nautin ja uskovaisten kanssa tulen hiton hyvin toimeen. Ja jos oikein syvällisesti ajattelet moni asia elämässä on uskon asia. Abu.Hannan tyttären karmeat kokemukset suomalaisesta mummosta on jokaiselle omassa tykönään uskon asia..

mitä halusitkaan sanoa kun toit tämän aiheen palstalle, oliko jotain uutta ehkä.?

• ??????? kirjoitti:

mitä halusitkaan sanoa kun toit tämän aiheen palstalle, oliko jotain uutta ehkä.?

Jos aihe ei ole vielä sinulle avautunut jatka etiäpäin, please!

• ruma.
        korppis kirjoitti:

Jos aihe ei ole vielä sinulle avautunut jatka etiäpäin, please!

Mikä palstapolisi kuvittelet olevasi?

• ruma. kirjoitti:

Mikä palstapolisi kuvittelet olevasi?

Hyvää yötä ja Jumalan siunausta!

• ...
        ****** kirjoitti:

Pinotexia pintaa.

Ihan hyvinhän nuo värikkäämmätkin lapset näyttää suomessa kasvavan, tässä lähistöllä, omassa yhtiösskin jonkin verran. Tsadi tietenkin vähän eri asia, kuin Takahikiä, mutta näkeehän noita maallakin, että ei se mahdotonta ole, vaatii oletettavasti kuitenkin enenpi duunia, kuin muuten.

Mua vaan tympi toi oman lapsen esille tuominen. Karua kertomusta, lapsesta kuva jne. Yleensä julkisuuden henkilöt pitävät lapsensa poissa julkisuudesta hyvin tarkkaankin. Noin periaate kun on, pitäis ajatella lapsen parasta, ,mitä lie päässä liikkunut, kun teki tollasesta pienestä kakarasta lööppikamaa? Onhan niitä lapsitähtiä ja ties mitä, tollanen julkisuus vaan mun mielestä ei edesauta sen tyypin elämää mitenkään, päinvastoin.

Ja onhan tuossa yksityisyydensuoja asiat ja monta muutakin seikkaa. Toki rasismista pitääkin kirjoittaa, toi valokuva oli vaan mun mielestä väärin lasta kohtaan. Se kuva tuleepi säilymään netissä koko lapsen eliniän, asui sitten missä päin maapalloa tahansa.

Nojaa. Onhan noita muitakin tapauksia. Yks entinen pomo, joka säästeliäs nihilisti, laittoi omat kakaransa mainosmalleiksi omassa firmassaan, mikäpä siinä, kyllä meille muille nauru maittoi, mutta mautonta se oli. Rahasti niinkuin jälkikasvunsakin. Tässä kyse melkolailla samasta asiasta. Seuraukset voivat vaan olla vakavampia.

=DW=

• Pirre*

Äitinä ja mummina olen huomannut vain myönteistä suhtautumista pieniin lapsiin, ja voin vain kuvitella miltä äidistä - siis minusta tuntuisi jos joku nimittelisi ja räkisi lastani päin, - uskon että pian syntyisi kongretiaakin...., ja toiseksi haluaisin maasta pois, sellaiseen paikkaan missä ulkonäöllinen ero ei olisi niin selvä, ja muutenkin sulautuisin kulttuuriin helpommin lapseni kanssa, niin teki tämä toimittaja äikin.

• kongretiaakin
        Pirre* kirjoitti:

Äitinä ja mummina olen huomannut vain myönteistä suhtautumista pieniin lapsiin, ja voin vain kuvitella miltä äidistä - siis minusta tuntuisi jos joku nimittelisi ja räkisi lastani päin, - uskon että pian syntyisi kongretiaakin...., ja toiseksi haluaisin maasta pois, sellaiseen paikkaan missä ulkonäöllinen ero ei olisi niin selvä, ja muutenkin sulautuisin kulttuuriin helpommin lapseni kanssa, niin teki tämä toimittaja äikin.

kongretiaakin

• Pirre* kirjoitti:

"Abu-Hanna kirjoittaa Amsterdamissa voi olla vaikkei osaa kieltä, tunne kulttuuria eikä ole työssä. Juurtuminen lähtee itsestä. Täällä ei tarvita kotouttamisprojekteja."

Jos Eu-maasta haluaa toiseen EU-maahan se on helppoa ei kun matkaan. Mutta siellä toisessa maassa pitää olla työ- toimeentulo ja asunto. Maassa oloa kontrolloidaan valtion toimesta.

EU-n ulkopuolelta (Japani) Hollantiin tullut ystäväni sai oleskeluluvan kolmeksi kuukaudeksi. Hän joutui kotoutustoimenpiteiden piiriin heti maahan saavuttuaan vaikka asui miesystävänsä luona. Hän suoritti kielikurssin, joka käsittelee muutakin kuin kielioppia. Maahan pysyvästi haluavan on opiskeltava kielen lisäksi Hollannin historiaa sekä kulttuuria. Ystäväni palasi kotimaahansa työnsaanti vaikeuksien takia. Hän ei koulutettuna halunnut tarttua harjan varteen.

Ilman työtä ja asuntoa, ei eläminen onnistu Amsterdamissa kuten ei muuallakaan jos nyt ei jää maan alle ja tee pimeeää työtä, mikä on myös yleistä Amsterdamin laitakaupungeissa. Kuva minkä Abu.Hanna antaa on liian ruusuinen ollakseen totta.

• korppis kirjoitti:

Hyvää yötä ja Jumalan siunausta!

Jumalasta kirjoittamisen lynttäyksen ymmärrän täysin tässä yhteydessä. Abu-Hanna on ateisti.

• ...

Hyvä kirjoitus DW:ltä!

• : # )
        korppis kirjoitti:

Oletko muuten ajatellut miksi Abu-Hanna ei adoptoinut lasta palestiinasta?

Oletko ajatellut, miksi se ei nainut suomalaista miestä?

• .. ..

Miksi?

Siksikö, että olemme pahoja, vaikka muuta yritämme uskotella?

• Ärsyttävä ilmiö

Hyvä kun häipyi toikin turhan päiväinen sössöttäjä.

Naiset lässyttävät ja sössöttävät

Tuotakin ilmiötä ne haluaa tutkia, vaikka on niin ikivanha ilmiö täällä ku olla ja osaa ? Kaikkeen paskan sitä löytyy rahaa näemmä Suomessa, kuhan on vaan muka jotain tutkittavaa. Muuhunhan ei naisista olekaan sen olen ainakin tähän mennessä oppinut.

http://www.iltalehti.fi/nainen/2013010216510440_na.shtml

• 10+4

Huomionkipeä ihminen. Toivottavasti Hollanti tarjoaa hänelle ja lapselleen etsimänsä yhteiskunnan. Hollannissa kukaan ei tunnista häntä eikä tule tunnistamaan. Syntyperäishollantilaisista tuskin ystäviä itselleen saa, mutta siirtolaisia hänen itsensä kaltaisia on maassa varmasti yllinkyllin jakamaan mielipiteitä länsimaiden rasistisuudesta ja töykeistä ihmisistä. Kun infrastruktuurit ovat ympärillä hyvät, lakeja noudatettava, että järjestys säilyisi, liekö sitten liian hyvä olla, että on löydettävä valitettavaa, kun muutoin kävisi elämä tylsäksi.

Mitä näitä tummempi ihoisia olen tavannut, mielestäni he itse ovat rasistisia ja tyrkyttävät kitinöitään toisille. Mikseivät itse luo toimivia, rauhallisia, kultturellisia yhteisöjä itselleen ja elele niissä onnellisesti keskenään? Ihmettelen, miksi muuttavat läntisten, vääräuskoisten, moraalittomien ihmisten maihin massoittain?

• Syntyperäisiin hollantilaisiin piireihin ei ihan helpolla pääse.

Juhlissa Abu-Hannalla on halpa huvi, hän odottaa, että vierailta on suu täynnä viiniä. Sen jälkeen hän kysyy: Arvatkaa miten me suomalaiset kutsumme Geert Wildersin kaltaisia ihmisiä?, Hän pitää tauon ja vastaa "Maahanmuuttovastaisiksi!"

Naurun voimasta viini purskahtaa ulos ihmisten suista. Abu-Hanna tuntee olevansa omiensa joukossa, maahanmuuttajapiireissä.

• Sen kerran
        korppis kirjoitti:

Syntyperäisiin hollantilaisiin piireihin ei ihan helpolla pääse.

Juhlissa Abu-Hannalla on halpa huvi, hän odottaa, että vierailta on suu täynnä viiniä. Sen jälkeen hän kysyy: Arvatkaa miten me suomalaiset kutsumme Geert Wildersin kaltaisia ihmisiä?, Hän pitää tauon ja vastaa "Maahanmuuttovastaisiksi!"

Naurun voimasta viini purskahtaa ulos ihmisten suista. Abu-Hanna tuntee olevansa omiensa joukossa, maahanmuuttajapiireissä.

No tuo sanahirviö on tosiaankin naurettava. Kyllä rasistia saa sanoa rasistiksi. Ainoa asia muuten, missa Apuhanna on oikeassa.

• päälle 70v

Haukutaan suomalaisiakin. Ulkomailla, varsinkin turistipaikoissa meidät tunnistetaan heti.
      Joskus jonossa lentokentällä olen katsellut maanmiehiäni, aika rumia suurin osa, valitettavasti. On seassa kauniitakin onneksi.
      Onkohan serkkujen ja serkunserkkujen kanssa naiminen tullut tiensä päähän, onneksi on paremmat kulkuyhteydet, sekaan tulee jopa uutta verta ulkomailta.
      Naisia haukutaan rumiksi ja persjalkaisiksi, vaikka miehet ovat yhtä usein samaa tyyppiä, heitä haukutaan harvemmin.
      Minusta kaikki nuoret ihmiset ovat kauniita, rotuun katsomatta. Ruokaa on liikaa, joillekin tekisi hyvää lähteä ajoissa ruokapöydästä.
      Aloittajan mainitsema nainen ei kiinnosta, tiedän hänetsiltä ajata kun esiintyi telkkarissa.

• Karvan alle 70 v

Mikähän siinä tosiaan on, että suomalaisen tunnistaa ulkomailla asuessaan jo matkan päästä? Kauan sitten olin vajaan vuoden Göteborgissa ja jotenkin siellä oppi tunnistamaan, että tuolla kävelee suomalainen ja tuolla toinen...
        Muuten olen edellisen kanssa paljolti samaa mieltä.

• Karvan alle 70 v kirjoitti:

Mikähän siinä tosiaan on, että suomalaisen tunnistaa ulkomailla asuessaan jo matkan päästä? Kauan sitten olin vajaan vuoden Göteborgissa ja jotenkin siellä oppi tunnistamaan, että tuolla kävelee suomalainen ja tuolla toinen...
        Muuten olen edellisen kanssa paljolti samaa mieltä.

Me kainuulaiset olemme saaneet lottovoiton venäläisten turistien muodossa. He ovat hyvin pukeutuneita ja käyttävät avokätisesti rahaa. Heidät tuntee pitkän matkan päästä.

Palasin hammaslääkäriltäni ja tunnistin jo pitkän matkan päästä somalialaiset naiset vauvan vaunujensa kera kännykkään kovaäänisesti kailottaen.

Näi meitä herramme muurahaisia tunnistetaan ihan ulkonäön perusteella, meitä suomalsisia ja myös muita.

• Ensimmäinen kommentti ketjuuni oli: En jaksa enää kommentoida...sitä on puitu kaikkialla.

Nyt kuitenkin on syntynyt uusia aloituksia aiheesta Abu-Hanna..Uusiin aloituksiin kommentoin täältä seuraavasti:

Kaikille lienee päivänselvää, että hän on oikeassa siinä mitä tulee rasistisiin puheisiin ja rasistisiin tekoihin.

Kuopukseni, joka on liberaali-ajattelija, mukaan Abu-Hanna tekee kirjoittelullaan karhunpalveluksen Suomessa jo oleville ja tänne tuleville maahanmuuttajille.

• ://

Mihinhän sinäkin tähtäät lorinoillasi?

Anna ihmisten tuntea. Ei se ole sinulta pois, etkä sinä hallitse kaikkien tunteita.

• :// kirjoitti:

Mihinhän sinäkin tähtäät lorinoillasi?

Anna ihmisten tuntea. Ei se ole sinulta pois, etkä sinä hallitse kaikkien tunteita.

Minä seuraan aikaani ja keskustelen ajanhermolla olevista aiheista. Siirry takavsemalle jos sinulla ei ole asiaan mitään sanottavaa.

Mitä tarkoitat: "Anna ihmisten tuntea."

• ihmisrasismia
        korppis kirjoitti:

Minä seuraan aikaani ja keskustelen ajanhermolla olevista aiheista. Siirry takavsemalle jos sinulla ei ole asiaan mitään sanottavaa.

Anna ihmisten tuntea, että:

Omat lapset ovat lapsia, eikä heitä ole jaoteltu
        kuopuksiin ja esikoisiin!

• ://
        korppis kirjoitti:

Vaikkapa sitä, että vaikka kuinka vänkäät, on Umayya Abu-Hannan tuntemus totta hänelle, ja minulle, ja useimmille muillekin, tunteville ihmisille.

Oliko noinkin vaikea se älytä?

• ihmisrasismia kirjoitti:

Eikö sinulla ole esikoista tai kuopusta sehän on perisuomalainen ilmaisu ekana syntyneestä lapsesta ja pahanpohjimmaisesta. ; )

• ei helkuta...
        korppis kirjoitti:

Eikö sinulla ole esikoista tai kuopusta sehän on perisuomalainen ilmaisu ekana syntyneestä lapsesta ja pahanpohjimmaisesta. ; )

Aina vain paranee: Pahanpohjimmainen!!!
        Mikäs se toinen sitten on?

• :// kirjoitti:

Vaikkapa sitä, että vaikka kuinka vänkäät, on Umayya Abu-Hannan tuntemus totta hänelle, ja minulle, ja useimmille muillekin, tunteville ihmisille.

Oliko noinkin vaikea se älytä?

En minä mitään vänkää sinä vänkäät, opettele keskustelemaan. Pysy aiheessa niin sinua "älytään".

Kirjoitin tuonne hiukan ylemmäksi:

Kaikille lienee päivänselvää, että Abu-Hanna on oikeassa siinä mitä tulee rasistisiin puheisiin ja rasistisiin tekoihin.

• ei helkuta... kirjoitti:

Aina vain paranee: Pahanpohjimmainen!!!
        Mikäs se toinen sitten on?

Esikoinen ; )

Sitä en tietty tiedä jos lapset adoptoidaan ulkomailta mikä on heidän marssijärjestys perheen sisällä.

• ????
        korppis kirjoitti:

Esikoinen ; )

Sitä en tietty tiedä jos lapset adoptoidaan ulkomailta mikä on heidän marssijärjestys perheen sisällä.

Pahanpohjimmainen. :))))))

Anna mun kaikki kestää. :)))))))))))

Kuka sinun suvustasi on kiinnostunut??

korppis kirjoitti:

En minä mitään vänkää sinä vänkäät, opettele keskustelemaan. Pysy aiheessa niin sinua "älytään".

Kirjoitin tuonne hiukan ylemmäksi:

Kaikille lienee päivänselvää, että Abu-Hanna on oikeassa siinä mitä tulee rasistisiin puheisiin ja rasistisiin tekoihin.

Kiva, että opit kopioimaan toisten hyväksi havaittuja ajatuksia!!

• p-pauke*
        ihmisrasismia kirjoitti:

No jopas, et minäkin olen sitten rasisti, kun mullakin on kuopus ja esikoinen ja hekin ovat rasisteja, kun kutsuvat mua mamaksi, eikä ristimänimelläni.

• ********** kirjoitti:

Kiva, että opit kopioimaan toisten hyväksi havaittuja ajatuksia!!

Kun oppii "kopioimaan" ja sisäistämään viisaimpien ajatuksia, kun oppii lukemaan ja ymmärtämään kirjoitettua tekstiä, kun vielä osaa valkata seasta helmet ja kakoa ulos akanat sitä prosessia sanotaan oppimiseksi.

Kantapään kautta voi myös oppia sekä päätä seinään hakkaamallakin oppii uutta.

Olen kehityskelpoinen ; )

• p-pauke* kirjoitti:

No jopas, et minäkin olen sitten rasisti, kun mullakin on kuopus ja esikoinen ja hekin ovat rasisteja, kun kutsuvat mua mamaksi, eikä ristimänimelläni.

Onneksi kukaan ei vielä ole heittänyt rasistikorttia pöytään ja osoittanut sillä aloittajaa ; )

• ???? kirjoitti:

Pahanpohjimmainen. :))))))

Anna mun kaikki kestää. :)))))))))))

Kuka sinun suvustasi on kiinnostunut??

Sinä ; )

• pahan pohjimmainen:)
        korppis kirjoitti:

Sinä ; )

Salli ihan pikkuruinen oikaisu ”korppis” :)

Pahnanpohjimmainen on kuopus, nuorin lapsi. Kirjoitusvirheestä huolimatta muun kaikki ymmärsivät – no tietysti kirjoitusmoka (pahanpohjimmainen :) hiukan hymyilytti, mutta eipä ollut ensimmäinen täälläkään…

Kuka sen ekan kiven heittääkään!? (minun oikomiseni ei ehdottomasti ole kivi, vaan pumpulipallo:)

korppis kirjoitti:

Kun oppii "kopioimaan" ja sisäistämään viisaimpien ajatuksia, kun oppii lukemaan ja ymmärtämään kirjoitettua tekstiä, kun vielä osaa valkata seasta helmet ja kakoa ulos akanat sitä prosessia sanotaan oppimiseksi.

Kantapään kautta voi myös oppia sekä päätä seinään hakkaamallakin oppii uutta.

Olen kehityskelpoinen ; )

Ei oteta tätä liian tosikkomaisesti.
        Tämähän on vain hupia, ajankulua. :))

Toki tosi on, että opettelemalla oppii,
        ja niin kauan kuin jaksaa opetella, on kaikki mahdollista.
        Koskaan en soisi tulevani niin tönköksi, etten uutta
        hamuaisi.

• ei hyymörillä
        :)) kirjoitti:

Ei oteta tätä liian tosikkomaisesti.
        Tämähän on vain hupia, ajankulua. :))

Toki tosi on, että opettelemalla oppii,
        ja niin kauan kuin jaksaa opetella, on kaikki mahdollista.
        Koskaan en soisi tulevani niin tönköksi, etten uutta
        hamuaisi.

Ja taasko huumorville on asialla? Nautitko palstalla roikkumisesta?

ei hyymörillä kirjoitti:

Ja taasko huumorville on asialla? Nautitko palstalla roikkumisesta?

Osto polo uusi kaukoputki, entisessä on vika sihti!

• demeter

Hesarin artikkeli oli minusta mielenkiintoinen, mutta kirjoittajan rasistiset painotukset tekivät kyllä vähän varaukselliseksi, kun muisti, millainen henkilö hän Suomessa asuessaan oli: piikit pystyssä, korostuneen itsetietoinen, itselleen (ja lapselleen) erityiskohtelua odottava. Rasismi-kortti heilui heti, jos asiat eivät hoituneet, kuten hän halusi. Tälläinen kuva minulle hänestä jäi, julkisuuden ja kaukaisen aatesisaruuden pohjalta.
      Kolme vuotta vieraassa maassa voi mennä ensi huumassa. Niinhän se elämä menee muuallakin, ensin tulee ihastus, sitten vasta alkaa nähdä muutakin.
      Ja tietysti tulee mieleen, että ilmestyvä kirja "Multikulti" sai artikkelista ja sitä seuranneesta keskustelusta ilmaista mainosta. Ehkä kirja ilman niitä olisi jäänyt hyvinkin vähälle huomiolle.

• ---------

Mistä sinä voit tietää, mitä hän on saanut kokea, ja kuinka hän on kokenut kokemansa.
        Minusta ei ole fiksua arvostella toisten tunnemaailmaa, verrata sitä omaansa, tuntemaansa.

• ....................

Olipa halpamainen arvostelu demeteriltä. Olet alentanut itsesi korppiksen tasolle.

• ...
        .................... kirjoitti:

Olipa halpamainen arvostelu demeteriltä. Olet alentanut itsesi korppiksen tasolle.

Päinvastoin, "Demeter" kirjoitti hyvin asiaa kuin myös DW.

• .................... kirjoitti:

"......."

Demeter kirjoitti täyttä asiaa.
        Jos luet tarkemmin, huomaat että demeter on paljon tarkkanäköisempi kuin monet muut, hän näkee puut, muut vain harmaan massan valkaisematonta Sellua.
        Minä ainakin nostan katseeni häneen, pikkuisen yli puolivälin ja se on minulta suuri kunnian-osoitus.
        H.

• demeter
        --------- kirjoitti:

Mistä sinä voit tietää, mitä hän on saanut kokea, ja kuinka hän on kokenut kokemansa.
        Minusta ei ole fiksua arvostella toisten tunnemaailmaa, verrata sitä omaansa, tuntemaansa.

Jos joku tuo kokemansa näyttävästi julkisuuteen, hänen täytyy tietää, että hänen persoonaansa ja kokemaansa arvioidaan. Kriittisyyskö nyt oli pahasta ?
        Tämä oli siis vastaus katkoviivoille.

• demeter
        .................... kirjoitti:

Voisitko pikkuisen tarkentaa, katkoviiva. Tietäisin ottaa onkeeni. Tuota aikaisempaa kommenttiasi en oikein pystynyt sovittamaan itseeni.

• -----------
        demeter kirjoitti:

Jos joku tuo kokemansa näyttävästi julkisuuteen, hänen täytyy tietää, että hänen persoonaansa ja kokemaansa arvioidaan. Kriittisyyskö nyt oli pahasta ?
        Tämä oli siis vastaus katkoviivoille.

Kaikkeahan arvioidaan, eri asia arvostella.
        Olla aina ja kaikessa vain kielteinen.

Voiko joku kiistää tunteen? Pitääkö olla vain sinun tunteinen ollakseen oikeassa?

Ihmeelliseltä tuntuu, että täällä kiistellään siitä, mitä ihminen saa tuntea.
        Onko tunne tarpeellinen, vai tarpeeton, jos itse ei ole sitä onnekseen sattunut tuntemaan?

Persoonako oli väärä tässä tapauksessa, joillekin??????

• dementer@

Tervetuloa tervejärkisten alenettujen tasolle dementer ; ) Tosaalta on ihanaa olla suosittu yhteisömme alemmalla tasolla ; )

Moni muistuttaa, kuinka me kaikki olemme saman arvoisia. Todellisuudessa tasa-arvo taitaa jäädä vitsiksi, jolle naurettaessa purskauttaa punaviini pöytäliinalle..

En tunne Abu Hannan taustoja, mutta ihailin häntä aikoinaan maahanmuuttaja naisena ja menestyjänä. Kuitenkin mitä isommaksi hänen itsensä aloittama rasistisota paisuu sitä enemmän yksityiskohtia tulee päivänvaloon. Häneltä ei löytynyt mitään hyvää sanottavaa häntä Suomessa auttaneille.

Yksi asia on jäänyt minua mietityttämään miten yksinäinen nainen sai Suomessa adoptiolapsen? Adoptiolasta haluavat suomalaiset vanhemmat joutuvat suurennuslasin alle syyniin, ennen kuin saavat lapsen käsivarsilleen.

Esimerkiksi vaalirahasotkujen ryvettämä Antti Kaikkonen ja vaimonsa Satu Taiveaho joutuivat luopumaan hartaasti toivomastaan lapsesta, oikeusprosessin vuoksi.

Olen kertonut Hollannista ja sen kansalaisista ja tiedän, että elämä siellä ei ole sen ruusuisempaa kuin täälläkään. Kun olemme Hollannissa se on lomaamme. Suku- ja ystävät jaksavat kestitä meitä, mutta jos muuttaisimme maahan pysyvästi voisi vilkas seuraelämämme muuttua tuiki tavanomaiseksi elämäksi, kauppakasseineen ja ettoneineen.

Toimittaja, kirjailija Umayya Abu-Hannan uusin kirja Multikulti julkaistiin jo syksyllä. En ole kuullut julkaisusta mitään, liekö kirjoituksen taustalla ollut halu muistuttaa meitä kirjasta.

• demeter
        ----------- kirjoitti:

Kaikkeahan arvioidaan, eri asia arvostella.
        Olla aina ja kaikessa vain kielteinen.

Voiko joku kiistää tunteen? Pitääkö olla vain sinun tunteinen ollakseen oikeassa?

Ihmeelliseltä tuntuu, että täällä kiistellään siitä, mitä ihminen saa tuntea.
        Onko tunne tarpeellinen, vai tarpeeton, jos itse ei ole sitä onnekseen sattunut tuntemaan?

Persoonako oli väärä tässä tapauksessa, joillekin??????

En tiedä tavoitanko tarkoitustasi (----------) mutta vaikuttaa siltä, että olet vilpittömästi pahoillasi kirjoittajan ja hänen lapsensa saamasta kohtelusta täällä. Se on arvostettavaa ja kaunista.
        Itse en kuitenkaan arvioi asioita pelkästään tunnepohjalta, vaan pyrin näkemään kokonaisuuden ja silloin tietysti tunnepohjainen samaistuminen toisen tilanteeseen jää vähemmälle huomiolle. Oikein tai väärin, fiksua tai ei - niitä en pysty arvioimaan - mutta näköjään muut tekevät sen puolestani..))

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"......."

Demeter kirjoitti täyttä asiaa.
        Jos luet tarkemmin, huomaat että demeter on paljon tarkkanäköisempi kuin monet muut, hän näkee puut, muut vain harmaan massan valkaisematonta Sellua.
        Minä ainakin nostan katseeni häneen, pikkuisen yli puolivälin ja se on minulta suuri kunnian-osoitus.
        H.

Kiitos nyt hunksi. Pidän arvossa palautet-tasi..))

• demeter kirjoitti:

Kiitos nyt hunksi. Pidän arvossa palautet-tasi..))

Mie olisin hirmuisen iloinen, jos hänen katseensa tavoittaisi edes polvitaipeeni... ;))
        Sun kirjoitus oli tosi hyvä.

• demeter
        korpikirjailija kirjoitti:

dementer@

Tervetuloa tervejärkisten alenettujen tasolle dementer ; ) Tosaalta on ihanaa olla suosittu yhteisömme alemmalla tasolla ; )

Moni muistuttaa, kuinka me kaikki olemme saman arvoisia. Todellisuudessa tasa-arvo taitaa jäädä vitsiksi, jolle naurettaessa purskauttaa punaviini pöytäliinalle..

En tunne Abu Hannan taustoja, mutta ihailin häntä aikoinaan maahanmuuttaja naisena ja menestyjänä. Kuitenkin mitä isommaksi hänen itsensä aloittama rasistisota paisuu sitä enemmän yksityiskohtia tulee päivänvaloon. Häneltä ei löytynyt mitään hyvää sanottavaa häntä Suomessa auttaneille.

Yksi asia on jäänyt minua mietityttämään miten yksinäinen nainen sai Suomessa adoptiolapsen? Adoptiolasta haluavat suomalaiset vanhemmat joutuvat suurennuslasin alle syyniin, ennen kuin saavat lapsen käsivarsilleen.

Esimerkiksi vaalirahasotkujen ryvettämä Antti Kaikkonen ja vaimonsa Satu Taiveaho joutuivat luopumaan hartaasti toivomastaan lapsesta, oikeusprosessin vuoksi.

Olen kertonut Hollannista ja sen kansalaisista ja tiedän, että elämä siellä ei ole sen ruusuisempaa kuin täälläkään. Kun olemme Hollannissa se on lomaamme. Suku- ja ystävät jaksavat kestitä meitä, mutta jos muuttaisimme maahan pysyvästi voisi vilkas seuraelämämme muuttua tuiki tavanomaiseksi elämäksi, kauppakasseineen ja ettoneineen.

Toimittaja, kirjailija Umayya Abu-Hannan uusin kirja Multikulti julkaistiin jo syksyllä. En ole kuullut julkaisusta mitään, liekö kirjoituksen taustalla ollut halu muistuttaa meitä kirjasta.

Samaa asiaa olen miettinyt (korppis): millä perusteilla yksinäinen nainen on saanut adoptiolapsen ja vielä ulkomailta. Minunkin ymmärtääkseni ankaraan syyniin joutuu jokainen, joka tätä yrittää.

Juu, alennusmyyntiin päädyttiin..)) "Onni täällä vaihtelee".

• demeter
        Anceli kirjoitti:

Mie olisin hirmuisen iloinen, jos hänen katseensa tavoittaisi edes polvitaipeeni... ;))
        Sun kirjoitus oli tosi hyvä.

Kiitos, kiitos Anceli. Luulen, että hän on sinut katsastanut ja hyväksi havainnut - yrittää vain peittää sen kaikin tavoin..)) Ujo ja pidättyväinen kun on...

• demeter kirjoitti:

Kiitos, kiitos Anceli. Luulen, että hän on sinut katsastanut ja hyväksi havainnut - yrittää vain peittää sen kaikin tavoin..)) Ujo ja pidättyväinen kun on...

Rohkenen epäillä, mutta sainpahan hetken naureskella... :)

• demeter
        ... kirjoitti:

Päinvastoin, "Demeter" kirjoitti hyvin asiaa kuin myös DW.

Kiitos (pisteet). Aina tuntuu hyvältä, kun tulee ymmärretyksi.
        Minustakin DW:n kirjoitus oli hyvä.

• Anceli kirjoitti:

Rohkenen epäillä, mutta sainpahan hetken naureskella... :)

"=DA="

Kiitoksia että ette alkaneet kopioida tarinoita Googlesta, vaan sydämestänne.
        Aivonne unohtaen. Olette miehen unelmien täyttymys, mies ei kaipaa Tippaleipiä,
        mies haluaa aina mennä naiselle suoraan suoneen. :) (Päivi Kautto-Niemi)
        H.

• demeter kirjoitti:

En tiedä tavoitanko tarkoitustasi (----------) mutta vaikuttaa siltä, että olet vilpittömästi pahoillasi kirjoittajan ja hänen lapsensa saamasta kohtelusta täällä. Se on arvostettavaa ja kaunista.
        Itse en kuitenkaan arvioi asioita pelkästään tunnepohjalta, vaan pyrin näkemään kokonaisuuden ja silloin tietysti tunnepohjainen samaistuminen toisen tilanteeseen jää vähemmälle huomiolle. Oikein tai väärin, fiksua tai ei - niitä en pysty arvioimaan - mutta näköjään muut tekevät sen puolestani..))

Demeter@

Tunteisiin vetoaminen ei minulle avaudu. En voi samaistua tuntemattoman tunteisiin. Tunnen pahaa mieltä naista kohtaan, joka joukkoraiskattiin ja tapettiin Intiassa. En kuitenkaan pysty menemään hänen tunteisiinsa tilanteessa johon hän joutui ja jonka seurauksena hän kuoli.

Miksi heittäydytään tunnekuohuun, samaistutaan äidin tuskaan ja ollaan viemässä omia "oletettuja erilaisia lapsia" ulkomaille pakoon.

Aina siellä toisessa maassa ensimmäisellä asemalaiturilla on itse seisomassa itsensä kanssa kahestaan ja siitä on sitten lähettävä rakentamaan tulevaisuutta. Uudessa ihmemaassa ei tunteilla pärjätä vaan siellä on aloitettava sopeutuminen uuteen kulttuuriin ja kielen opiskelu.

Jos ihminen ei ole asunut muualla kuin Suomessa, ei hän tiedä mitä on muuttaa pois ja alkaa alusta. Entäpä kun iskee kaipuu takaisin kotimaahan. Mitä sitten?

Vaikea on palata jos sillat takana on poltettu.

• -------------

Demeter@

Tunteisiin vetoaminen ei minulle avaudu. En voi samaistua tuntemattoman tunteisiin. Tunnen pahaa mieltä naista kohtaan, joka joukkoraiskattiin ja tapettiin Intiassa. En kuitenkaan pysty menemään hänen tunteisiinsa tilanteessa johon hän joutui ja jonka seurauksena hän kuoli.

Miksi heittäydytään tunnekuohuun, samaistutaan äidin tuskaan ja ollaan viemässä omia "oletettuja erilaisia lapsia" ulkomaille pakoon.

Aina siellä toisessa maassa ensimmäisellä asemalaiturilla on itse seisomassa itsensä kanssa kahestaan ja siitä on sitten lähettävä rakentamaan tulevaisuutta. Uudessa ihmemaassa ei tunteilla pärjätä vaan siellä on aloitettava sopeutuminen uuteen kulttuuriin ja kielen opiskelu.

Jos ihminen ei ole asunut muualla kuin Suomessa, ei hän tiedä mitä on muuttaa pois ja alkaa alusta. Entäpä kun iskee kaipuu takaisin kotimaahan. Mitä sitten?

Vaikea on palata jos sillat takana on poltettu.

Jospa on sinua helpompi samaistua, jos on saanut vastaavia kokemuksia, kuin joku toinenkin ihminen maailmassa?

Onnekseni olen saanut empatian.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"=DA="

Kiitoksia että ette alkaneet kopioida tarinoita Googlesta, vaan sydämestänne.
        Aivonne unohtaen. Olette miehen unelmien täyttymys, mies ei kaipaa Tippaleipiä,
        mies haluaa aina mennä naiselle suoraan suoneen. :) (Päivi Kautto-Niemi)
        H.

Mikäs hunksiin nyt on mennyt ? Kollektiivisesti meitä kehuu, Anceli ? Mun rupesi jo konekin nikottelemaan noin isojen sanojen vuoksi... Annoin senkin (koneen) hetken haukkoa henkeään...

Onneksi hän kirjoitti tuon "suoneen" oikein - ettei sentään "suoleen"...))

• demeter kirjoitti:

Mikäs hunksiin nyt on mennyt ? Kollektiivisesti meitä kehuu, Anceli ? Mun rupesi jo konekin nikottelemaan noin isojen sanojen vuoksi... Annoin senkin (koneen) hetken haukkoa henkeään...

Onneksi hän kirjoitti tuon "suoneen" oikein - ettei sentään "suoleen"...))

"demeter"

Monet ihmiset pitävät minua hyvän musiikin linkittelijänä.
        Enhän minä voi alkaa muuttaa sanojen merkitystä heille noin vain?
        Jotkut vanhemmat saattavat hätkähtää hereillekin. :)
        Ajattele nyt:

"Tuubasi soittaa vanhaa sävelmää, miksi en koskaan Trumpettia nää,
        Voi kun eis joskus, sormet lurittais, Klarinettia koskaan en nää"
        (Huulesi on....)

H.

• demeter
        ------------- kirjoitti:

Jospa on sinua helpompi samaistua, jos on saanut vastaavia kokemuksia, kuin joku toinenkin ihminen maailmassa?

Onnekseni olen saanut empatian.

Tuohon oletettuun "empatian puutteeseen" reagoidaan täällä aina voimakkaasti
        (korppis, katkoviiva). Minusta kyse on erilaisesta tavasta tarkastella asioita, reagoida niihin, ei siitä, että toinen olisi tunteva, toinen tunteeton.

Monissa tilanteissa niukasti tunteita ilmaiseva ihminen on toimintakykyisempi kuin se joka samaistuu toisen tunteisiin. Tämä tiedetään ammattiauttajista, kun kerrotaan sosiaalityöntekijästä, joka itkee enemmän kuin hänen autettavansa...

Silti näitä kahta reagointitapaa ei mielestäni pidä asettaa vastakkain, molemmilla on arvonsa ja merkityksensä.

• --------
        demeter kirjoitti:

Tuohon oletettuun "empatian puutteeseen" reagoidaan täällä aina voimakkaasti
        (korppis, katkoviiva). Minusta kyse on erilaisesta tavasta tarkastella asioita, reagoida niihin, ei siitä, että toinen olisi tunteva, toinen tunteeton.

Monissa tilanteissa niukasti tunteita ilmaiseva ihminen on toimintakykyisempi kuin se joka samaistuu toisen tunteisiin. Tämä tiedetään ammattiauttajista, kun kerrotaan sosiaalityöntekijästä, joka itkee enemmän kuin hänen autettavansa...

Silti näitä kahta reagointitapaa ei mielestäni pidä asettaa vastakkain, molemmilla on arvonsa ja merkityksensä.

Tuskinpa empatiakyky kovin monelta vie työkykyä.
        Jos niin on, kai ammatin vaihto kannattaisi?

-------- kirjoitti:

Tässä iässä jokainen tietää ja tuntee mitä empatia on. Älyttömiä nuo luennot siitä. Empatia ei vie työkykyä lääkäriltäkään.

• demeter
        -------- kirjoitti:

Itse asiassa, aika monelta empatiakyky (liiallinen?) vie työkyvyn.Loppuunpalamisia tapahtuu ja ammatinvaihtoja.
        En tietenkään väheksy empatiaa, mutta hiukan vierastan sitä, että se nostetaan ihmisen ominaisuuksista ylitse muiden ja että kriittisyys sulkisi sen pois.

• ---------
        demeter kirjoitti:

Itse asiassa, aika monelta empatiakyky (liiallinen?) vie työkyvyn.Loppuunpalamisia tapahtuu ja ammatinvaihtoja.
        En tietenkään väheksy empatiaa, mutta hiukan vierastan sitä, että se nostetaan ihmisen ominaisuuksista ylitse muiden ja että kriittisyys sulkisi sen pois.

Minä kapinoin sitä, että empatia sulkisi pois kriittisyyden.
        Eli, taidamme olla pitkälti samaa mieltä. Tai jotain. :))

Eihän empatia ole kuin yksi osa ihmisen monisäikeistä tunne-elämää.
        Ja jokainen sitä tuntee.

• demeter
        *****---*** kirjoitti:

Tässä iässä jokainen tietää ja tuntee mitä empatia on. Älyttömiä nuo luennot siitä. Empatia ei vie työkykyä lääkäriltäkään.

Olkoon sitten näin ''''''---'''''. Lopetetaan luennot. Tapani on vain vastata sille, jonka koen kanssani keskustelevan.

• demeter
        --------- kirjoitti:

Minä kapinoin sitä, että empatia sulkisi pois kriittisyyden.
        Eli, taidamme olla pitkälti samaa mieltä. Tai jotain. :))

Eihän empatia ole kuin yksi osa ihmisen monisäikeistä tunne-elämää.
        Ja jokainen sitä tuntee.

"Ympäri käydään, yhteen tullaan" (-----------) .. ))

• ----------
        demeter kirjoitti:

Olkoon sitten näin ''''''---'''''. Lopetetaan luennot. Tapani on vain vastata sille, jonka koen kanssani keskustelevan.

En ole''''''---'''', ihan vain tiedoksi.

Omalta kohdaltani kiitän, on tosi mukava, että saa vastauksen. Tunnen usein hailenevani taustan tapettiin.

• demeter
        ---------- kirjoitti:

En ole''''''---'''', ihan vain tiedoksi.

Omalta kohdaltani kiitän, on tosi mukava, että saa vastauksen. Tunnen usein hailenevani taustan tapettiin.

En sitä luullutkaan (--------). Kiitos myös sinulle...On aina ilo, kun näkee, ettei sitä nyt lopulta niin kaukana toisistaan olla.

• ...
        demeter kirjoitti:

"Ympäri käydään, yhteen tullaan" (-----------) .. ))

Sivusta.

Empatia-sanaa hoetaan paljon. Tosiasia on, tosiasioissa sen asiana erittäin turmiollinen. Ihmiset alkavat tekemään päätöksiä tunnepohjalta. OK. kaikilla ihmisillä on tunteet, mutta pitäis niinkuin olla kontrollia, milloin pitää ajatella puhtaasti järjellä ja milloin voi käyttää tunteitakin.

Toi hannibaalin kirjoitus oli tunnepohjaista tilitystä. Siitä kun karsii tunnepohjaiset mielipiteet, käteen jää, että muuttivat pois suomesta "kokemansa" rasismin takia. Joopajoo, eip esittänyt muuta kuin ykstittäistpauksen/sia rasismista, jonnekin unohtui suurin osa suomalaisista ja suomen yhteiskunta kokonaisuudessaan. Se jos joku höperö mummeli käynut vaakkumassa, että kakara on nekkeri, sehän oli vain tunnepuolen ilmaus joltakin. Ammattitoimittajan ei olisi itse pitänyt lähtemään ruotimaan sitä omien tunteidensa kautta. Siinähän hän itse osoitti täydellisen oman empaattisten kykjensä tason.

Tai miten sen nyt ilmaisisi. Mun mielestä asioista ei pidä puhua kuin asioina. Vaan, pitää ajatello posetiivisesti. Suomi pääsi eroon paristakin mamusta ja tulee tulevaisuudessa säästämään valtavasti veronmaksajien rahoja, jos tyyppi saa jonkin muun maan kansalaisuuden, jääpähän muutama loispummi vähemmän elätettäväksi.

=DW=

• ...
        demeter kirjoitti:

Samaa asiaa olen miettinyt (korppis): millä perusteilla yksinäinen nainen on saanut adoptiolapsen ja vielä ulkomailta. Minunkin ymmärtääkseni ankaraan syyniin joutuu jokainen, joka tätä yrittää.

Juu, alennusmyyntiin päädyttiin..)) "Onni täällä vaihtelee".

Suomen kansalainen voi kyllä adoptoida lapsen ulkomailta, yksinäinenkin. Tunnen yhden tapauksen, yks tuttu lespo adoptoi poikalapsen jostain euroopasta. Ei se ainakaan pitänyt prosessia mitenkään raskaana, paperisotaa ja jotain haastatteluja.

Muotoseikoistahan ne on tarkkoja, olikohan se kankikaikkonen, tai joku muu julkisuuden politiikko, jolla meni adoptio skutsiin, koska oli epäiltynä jostain vaalirahasotkusta. Siis siinä vaiheessa vain epäiltynä, eikä muistaakseni ole tuomittu vieläkään.

Tossa naapurissa muuten seurailin useita vuosia, kun yks tyyppi hommas thaimaasta muijan, sitten kahesti adoptoi sieltä lapsen. Sitten tulikin avioero, kundi muutti ulkomaille. Mutta suomessa on nyt sitten kolme thaimaassa syntynyttä suomen kansalaista sen tilalla. Etää niinkuin kurioositeettina mainiten.

=DW=

• demeter kirjoitti:

En sitä luullutkaan (--------). Kiitos myös sinulle...On aina ilo, kun näkee, ettei sitä nyt lopulta niin kaukana toisistaan olla.

Huomenta päivää ; )

Aiheena tunteet ja tunteetomuus, mielenkiintoista.

Minulla on voimakas empatiankyky, mutta ajansaatossa olen oppinut suojelemaan itseäni järjen avulla. Vapaaehtoistyön jätin ristiriitaisin tuntein. En olisi pystynyt auttamaan sellaisia, joilla ei ole kykyä auttaa itseään ja tulos auttamisesta olisi jäänyt laihaksi. Olen ihminen joka vaatii tuloksia niin itseltäni kuin myös läheisiltäni.

Kasvattajana olen ollut hyvä. Rakastava, kannustava, mutta vaativa. Jos olisin käyttänyt liiaksi tunteita en olisi pystynyt menemään läpi neulansilmien, joita elämässäni kohtasin.

Järki on ohjannut minua kipeidenkin tunteiden sekamelskassa oikeisiin ratkaisuihin.

Rautalankaa en ole lastenkasvatuksessa käyttänyt.

• ... kirjoitti:

Suomen kansalainen voi kyllä adoptoida lapsen ulkomailta, yksinäinenkin. Tunnen yhden tapauksen, yks tuttu lespo adoptoi poikalapsen jostain euroopasta. Ei se ainakaan pitänyt prosessia mitenkään raskaana, paperisotaa ja jotain haastatteluja.

Muotoseikoistahan ne on tarkkoja, olikohan se kankikaikkonen, tai joku muu julkisuuden politiikko, jolla meni adoptio skutsiin, koska oli epäiltynä jostain vaalirahasotkusta. Siis siinä vaiheessa vain epäiltynä, eikä muistaakseni ole tuomittu vieläkään.

Tossa naapurissa muuten seurailin useita vuosia, kun yks tyyppi hommas thaimaasta muijan, sitten kahesti adoptoi sieltä lapsen. Sitten tulikin avioero, kundi muutti ulkomaille. Mutta suomessa on nyt sitten kolme thaimaassa syntynyttä suomen kansalaista sen tilalla. Etää niinkuin kurioositeettina mainiten.

=DW=

Sivusit lespoutta. Nythän voidaan puhua siitäkin sillä Abu-Hanna ja Appelsin ovat avanneet keksustelun rasismista ja tasa-arvosta Suomessa.

Seksuaalisesti poikkeavat ovat "saavuttamassa" tasa-arvoa. Enää ei nais-miespariskunta herätä sellaista peheksuntaa ja äimistelyä kuten vielä muutama vuosikymmen sitten, mutta heillä ei ole helppoa vieläkään vaikka joku voisi näin ajatella. He ymmärtävät poikkeavuutensa ja yrittävät elää yhteiskunnassa matalalla profiililla.

Mietin mikä lie Abu-Hannan seksuaalinen suuntautuneisuus. Amsterdamhan on tässäkin suhteessa vapaamielisyyden keskus.

• ei jaksa

Älä läpätä, monta aloitusta pelkkää mutua ollaan niin fiksuja ja tietäviä.
      Korppis kumpikin pää huurussa lempityössään.Ihailkaa hänen sanallista taitoaan, hän jaksaa jatkaa.

• Miksi otat kantaa jonninjoutavaan mutuun. Kerro faktoja kerro jotain tähellistä, älä ole pää köyryssä katkerana kun minua naijaan ja sinua ei milloinkaan.

• a&nen

Asiaa kai kirjoittavat ilkeyksissään, mutta voisitko kuvitella demeteriltä tai korppikselta jotain kaunista, humaanista sanottavaa. Köyhät ovat heillä eväät.

• demeter

Tuo oli kyllä niin kutkuttava arvostelu (a&nen), että siitä täytyy ihan kiittää. Eikös niistä ohdakkeista pidä kiittää erityisesti..))
        Kaunis ja humaani ? Täytyy siteerata hunksia: "muistan kyllä joskus kuulleeni nuo sanat" ..))
        Leikki leikkinä. Rehellistä mielipidettä arvostan aina.

• Luin jutun jo aikanaan lehdestä ja ihmettelin tätä hänen asiasta nostamaansa kohua.
      Jo silloin tuli mieleeni, ettei vain kirjan ilmestymisen tähden, huomiota saadakseen.
      Näitä erilaisuuteen kohdistuvia huomautuksia kokevat kaikki vähänkin poikkeavat yksilöt, ulkonäöltään, väriltään jne.
      Joku aika sitten oli aloitus seksuaalisesti poikkeavista, laajensin sitä koskemaan myös vammaisia.
      Jos olisin kaikki naurut, katseet ja puheet ottanut itseeni, lapseni tähden, tiedä mihin maahan olisin päätynyt.
      Mutta pääseekö kuitenkaan pakoon, kaikkialla on heitä, jotka eivät erilaisuutta hyväksy.
      Ihmisten syyllistäminen on melko turhaa, jokainen ajattelee tavallaan ja oppimillaan keinoilla asiaa käsittelee.
      Eivät edes nuoret hyväksy erilaisuutta, paria kymmenen vuoden tienoilla olevaa kuritonta poikaa ojensin melko tiukin sanoin, kun he nauroivat vammaiselle.
      Jokaisella meistä on tavoissaan jotain parantamisen varaa, kuinka muihin suhtaudumme.

• demeter

Täyden kympin arvoinen kirjoitus Anceli. Ihmisten asenteet erilaisuutta kohtaan ovat julmia, mutta kun julmuus sattuu Umayya Abu-Hannanille siitä tehdään iso numero...

• mie ja sie =myrkky!
        demeter kirjoitti:

Täyden kympin arvoinen kirjoitus Anceli. Ihmisten asenteet erilaisuutta kohtaan ovat julmia, mutta kun julmuus sattuu Umayya Abu-Hannanille siitä tehdään iso numero...

Jokainen voi kokeilla miltä tuntuu syrjintä, kun menee Stocalle ja puhuu savonmurretta.

• demeter kirjoitti:

Halit teille maduixa ja demeter!
        Toisaalta on hyvä etten ole julkkis, ei tarvitse pelätä päätyvänsä iltalehtien lööppeihin.

• Anceli kirjoitti:

Halit teille maduixa ja demeter!
        Toisaalta on hyvä etten ole julkkis, ei tarvitse pelätä päätyvänsä iltalehtien lööppeihin.

:)

• mie ja sie =myrkky! kirjoitti:

Jokainen voi kokeilla miltä tuntuu syrjintä, kun menee Stocalle ja puhuu savonmurretta.

Kiertelimme Stocalla mieheni kanssa, saimme erinomaista palvelua sillä puhuimme keskenämme englantia ; )

• Anceli@

Olen kertonut kuinka aamiaispöydässä istuessani ikkunasta avautuu näkymä vammaiskoulun pihalle. Kutsun koulua onnellisten lasten kouluksi. Piha täynnä iloisia, nauravia ja nyt joulun alla laulavia lapsosia leikkimässä keskenään ilman toraa tai tappeluita.

Olen usein autoani lumesta puhdistassa, jutustellut koululaisten kanssa, jotka tulevat aidan luokse juttelemaan ja katsomaan touhujani.

• "maduixa"

Anceli tuppaa olemaan toisinaan laadukas, vaikka Kymen-korvissa on tuskin ne..öh..ekeriä nähnytkään.
        Jokusen tummaihoisen Kirgiisin ehkä, kun se ajaa karkuun Raja-vartioston autolta.
        Mutta Anceli osaa kirjoittaa siitä, mikä on hänelle läheisesti koskettavaa ja tärkeää, toivonkin että mahdollisimman monet lukevat tuon kirjoituksensa, ajatellen ja miettien.
        Kaikki ikävät asiat eivät aina tule ulko-mailta.

H.

• korpikirjailija kirjoitti:

Anceli@

Olen kertonut kuinka aamiaispöydässä istuessani ikkunasta avautuu näkymä vammaiskoulun pihalle. Kutsun koulua onnellisten lasten kouluksi. Piha täynnä iloisia, nauravia ja nyt joulun alla laulavia lapsosia leikkimässä keskenään ilman toraa tai tappeluita.

Olen usein autoani lumesta puhdistassa, jutustellut koululaisten kanssa, jotka tulevat aidan luokse juttelemaan ja katsomaan touhujani.

Joskus olen miettinyt, että näiden lasten onni on se, etteivät he tajua joidenkin ihmisten ilkeyttä.
        Mutta se vaatii, että on tarpeeksi vaikeavammainen, eikä niin ollen kärsi näistä itseensä kohdistuvista pilkanteoista.
        Kauhea paradoksi, kun sitä noin ajattelee.

• hunksz kirjoitti:

"maduixa"

Anceli tuppaa olemaan toisinaan laadukas, vaikka Kymen-korvissa on tuskin ne..öh..ekeriä nähnytkään.
        Jokusen tummaihoisen Kirgiisin ehkä, kun se ajaa karkuun Raja-vartioston autolta.
        Mutta Anceli osaa kirjoittaa siitä, mikä on hänelle läheisesti koskettavaa ja tärkeää, toivonkin että mahdollisimman monet lukevat tuon kirjoituksensa, ajatellen ja miettien.
        Kaikki ikävät asiat eivät aina tule ulko-mailta.

H.

Höpsis, näinkin pienellä paikkakunnalla elelee monta ne..öh..ekeriä.
        Kiitos ja halit siullekii.

• har-milli-sta
        demeter kirjoitti:

Sekö on oikeus ja kohtuus, että toisten kohtaama julmuus unohdetaan, kun siitä ei ole kaikista puhumaan?

Onko kaikki hyvin, jos ei kukaan valita?

• demeter
        Anceli kirjoitti:

Joskus olen miettinyt, että näiden lasten onni on se, etteivät he tajua joidenkin ihmisten ilkeyttä.
        Mutta se vaatii, että on tarpeeksi vaikeavammainen, eikä niin ollen kärsi näistä itseensä kohdistuvista pilkanteoista.

Tuota toivoisi, Anceli, että erilaiset lapset olisivat jotenkin sisältä suojattuja, ettei ihmisten julmuus heitä satuttaisi.
        Kun olin työharjoittelussa toimintakeskuksessa koin myös, että vaikeinta oli niillä, joiden vammaisuus oli "vähäistä". Silloin he yrittivät mahtua "normaalien" muottiin, eikä se onnistunut, masensi vain heitä.

• Anceli kirjoitti:

"Anceli"

Muistuipa tämä mieleeni, aikaisemmasta kommentistani tähän aloitukseen:

"Lapset ovat sitten eri-asia, mutta hehän eivät rasismista mitään tiedäkään.
        Heillehän riittää, jos toisen puhe kuulostaa änkytykseltä."

Kaitpa se menee niin, että seura tekee kaltaisekseen.
        Aloituksen aiheeseen viitaten, milloinkahan tulee aika, jolloin kampurajalkainen sanoo cp-vammaiselle, nauraen: Yritä nyt edes käyttäytyä kunnolla.

H.

• mitä sontaa

Kiertelimme Stocalla mieheni kanssa, saimme erinomaista palvelua sillä puhuimme keskenämme englantia ; )

Hah hah ja pah, voi kiesus

• Pirre*
        demeter kirjoitti:

Tuota toivoisi, Anceli, että erilaiset lapset olisivat jotenkin sisältä suojattuja, ettei ihmisten julmuus heitä satuttaisi.
        Kun olin työharjoittelussa toimintakeskuksessa koin myös, että vaikeinta oli niillä, joiden vammaisuus oli "vähäistä". Silloin he yrittivät mahtua "normaalien" muottiin, eikä se onnistunut, masensi vain heitä.

Ikävä kyllä, erilainen terve lapsi ei ymmärrä miksi häntä ei hyväksytä tasa-arvoisena ihmisenä, onneksi vammaisilla ei ole sitä taakkaa, ainakaan kaikilla...

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Ikävä kyllä, erilainen terve lapsi ei ymmärrä miksi häntä ei hyväksytä tasa-arvoisena ihmisenä, onneksi vammaisilla ei ole sitä taakkaa, ainakaan kaikilla...

..jatkan, mutta vammaisen lapsen äitiin/isään se sattuu..yhtälailla, eikä sitä tuskaa pääse karkuun...kuin hyväksymällä ja laittamalla syrjintä/ivakin tyhmyyden piikkiin.

• Pirre* kirjoitti:

"Pirre*"

Etkö lukenut tätä:

Vai luitko?

H.

• ???
        Pirre* kirjoitti:

"onneksi vammaisilla ei ole sitä taakkaa"

Eiköhän suurin osa kaikista vammaisista sisäistä vammaisuutensa?

• Pirre* kirjoitti:

..jatkan, mutta vammaisen lapsen äitiin/isään se sattuu..yhtälailla, eikä sitä tuskaa pääse karkuun...kuin hyväksymällä ja laittamalla syrjintä/ivakin tyhmyyden piikkiin.

"Pirre*"

Et siis lukenut tätäkään:

"Mutta Anceli osaa kirjoittaa siitä, mikä on hänelle läheisesti koskettavaa ja tärkeää, toivonkin että mahdollisimman monet lukevat tuon kirjoituksensa, ajatellen ja miettien.
        Kaikki ikävät asiat eivät aina tule ulko-mailta."

Kopioit vain.
        H.

• mitä sontaa kirjoitti:

Hah hah ja pah, voi kiesus

Ei sontaa ollenkaan, ulkomaalaiset eivät välttämättä osaa Suomea vaikka asuvatkin Suomessa.

• Pirre* kirjoitti:

Pirre@

Onko sinulla omakohtaista kokemusta erilaisesta perheessä. Ei välttämättä sellaisesta, joka perheenjäsenestä, joka ei tajua tilaansa, mutta yhteiskunta on luokitellut hänet ns. erilaiseksi joko sairauden tai seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi?

• Pirre*

Pirre@

Onko sinulla omakohtaista kokemusta erilaisesta perheessä. Ei välttämättä sellaisesta, joka perheenjäsenestä, joka ei tajua tilaansa, mutta yhteiskunta on luokitellut hänet ns. erilaiseksi joko sairauden tai seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi?

Eipä ole, omakohtaista...

• Korppis*
        Pirre* kirjoitti:

Eipä ole, omakohtaista...

Menet siis mukaan tunnetilan johdattelemana, empatian ohjaamana sinne missä esim. pienen lapsen äiti lykkää lastenvaunuja, vaunuja joka istuu pieni musta tyttö tutti suussa. Tunnetilasi innoittaman koet sisäistä tuskaa samaistut äitiin ja kärsit siitä mitä muut sinusta ja erilaisesta lapsestasi ajattelevat.

Tunne on voima se vie, eikä järki pysy aina mukana. Eihän siinä ole mitään järkeä. Eihän?

• Pirre*
        Korppis* kirjoitti:

Menet siis mukaan tunnetilan johdattelemana, empatian ohjaamana sinne missä esim. pienen lapsen äiti lykkää lastenvaunuja, vaunuja joka istuu pieni musta tyttö tutti suussa. Tunnetilasi innoittaman koet sisäistä tuskaa samaistut äitiin ja kärsit siitä mitä muut sinusta ja erilaisesta lapsestasi ajattelevat.

Tunne on voima se vie, eikä järki pysy aina mukana. Eihän siinä ole mitään järkeä. Eihän?

Ei miun tarvia katkaista omaa jalkaa uskoakseni että se sattuu..

• Korppis*
        Pirre* kirjoitti:

Ei miun tarvia katkaista omaa jalkaa uskoakseni että se sattuu..

Mitään voi ymmärtää jos ei katkaise jalkaansa! Vasta kun kipsi on laitettu katkaistuun jalkaan, tajuaa miltä se tuntuu.

• Pirre*
        Korppis* kirjoitti:

Mitään voi ymmärtää jos ei katkaise jalkaansa! Vasta kun kipsi on laitettu katkaistuun jalkaan, tajuaa miltä se tuntuu.

Niimpä, kun on äiti, voi ymmärtää miltä tuntuu jos omaa lasta kiusataan ja sorretaan, - niin luulisin melkein kaikkien äitien tuntevan..ainakin luulisin normaalilla tunne-elämällä varustetulla äidillä olevan, - ei miun tarvinnut tehä tummaihoista lasta ja itse kokea erilaisuuden tuomia kiroja..eikä muutakaan erilaisuutta...ja monta monta muutakin asiaa, joista on olemassa vain kirjallista tietoa..

Tarviaako vielä rautalankaa..kin...

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Muistuipa tämä mieleeni, aikaisemmasta kommentistani tähän aloitukseen:

Kaitpa se menee niin, että seura tekee kaltaisekseen.
        Aloituksen aiheeseen viitaten, milloinkahan tulee aika, jolloin kampurajalkainen sanoo cp-vammaiselle, nauraen: Yritä nyt edes käyttäytyä kunnolla.

H.

Lapset osaavat olla todella julmia toisilleen, mutta eiköhän ne opit kotoa käsin aika pitkälti tule.
        Tietenkin seurassa tyhmyys tiivistyy ja kun joku ilkimys on johtohahmona, muut seuraavat hänen tapojaan.

Vammaisilla on huumoria, jota ns. terveet eivät käsitä, heiltä löytyy itseironiaa melkoisesti, sen olen huomannut.

• Ulkopuolinen maailma eniten vammaisia "ihmettelee", omassa porukassaan, leireillä, työtoiminnassa jne. heillä menee ihan hyvin.
        Työntekijät ovat ammatti-ihmisiä, ei heidän tarvitse eikä heillä ole mitään syytä kummastella vammaisuutta. Tosin joskus huumorilla sen aiheuttamia pikku kömmähdyksiä.

• demeter kirjoitti:

Demeter, saman olen havainnut tuttavapiirin vammaisten kautta. Lievästi kehitysvammaiset kärsivät siitä, etteivät pysty samaan kuin ns. normaalit. Heitä ilkeys eniten satuttaa ja jopa masentaa se, etteivät pysty elämään aivan omillaan. Jollakin tavalla heitä aina tarkkaillaan ja elämäänsä seurataan.

• Jankutus jankutus
        hunksz kirjoitti:

"Pirre*"

Etkö lukenut tätä:

Vai luitko?

H.

kylläpä olet sairaalloisen rakastunut omaan tekstiisi kun sitä täytyy moneen kertaan tänne suoltaa samoja juttuja. Ellei sulla ole uutta lässytettävää, niin sulje se koneesi.

• Pirre* kirjoitti:

Niimpä, kun on äiti, voi ymmärtää miltä tuntuu jos omaa lasta kiusataan ja sorretaan, - niin luulisin melkein kaikkien äitien tuntevan..ainakin luulisin normaalilla tunne-elämällä varustetulla äidillä olevan, - ei miun tarvinnut tehä tummaihoista lasta ja itse kokea erilaisuuden tuomia kiroja..eikä muutakaan erilaisuutta...ja monta monta muutakin asiaa, joista on olemassa vain kirjallista tietoa..

Tarviaako vielä rautalankaa..kin...

Unohda rautalanka sillä minulla on henkilökohtaista kokemusta erilaisista läheisistä ihmisistä.

Olen luotsinut yksinhuoltajana lapseni erilaisten sivullisten aiheuttamien ongelmien yli. Eikä ongelmat ole vieläkään osaltani ohi. Elän äidin roolia vielä ja autan lapsiani. Kuopus nukkuu juuri makuuhuoneessani. Hänen työvuoronsa alkoi 4.30 aamulla. Hän palasi asuntoonsa työstään. Hän ei voinut jäädä asuntoonsa lepäämään naapureiden aloittaman viikonloppubiletyksen vuoksi.

Mietitään taas mikä on seuraava siirto.

• Anceli@

kirjoitit "Jos olisin kaikki naurut, katseet ja puheet ottanut itseeni, lapseni tähden, tiedä mihin maahan olisin päätynyt.
        Mutta pääseekö kuitenkaan pakoon, kaikkialla on heitä, jotka eivät erilaisuutta hyväksy."

Tässä olet lyhyesti kirjoittanut Abu-Hannan pakoon lähdön ytimen ; )

Kun lähtee sutta pakoon voi tulla karhu vastaan ; )

• lopeta jo!

Anceli@

kirjoitit "Jos olisin kaikki naurut, katseet ja puheet ottanut itseeni, lapseni tähden, tiedä mihin maahan olisin päätynyt.
        Mutta pääseekö kuitenkaan pakoon, kaikkialla on heitä, jotka eivät erilaisuutta hyväksy."

Asiasta viis, kunhan vain saa paistatella otsikoissa.
        Tästähän sä Abu-Hannaa juuri syyttelit, mutta sorrut itsekin samaan touhuun!

• Pirre*

Anceli@

Hänellä oli mahdollisuus lähteä ja hänhän on itsekin ei suomalainen "väriltään", jos hän ajattelee ettei eriväriseen lapseen kiinnitetä laistensa kanssa liikaa ja voihan olla että hän sai tarpeekseen, eli tuli mitta täyteen..

Mie käsitän tämän dileman niin että tässä on kyseessä halu suojella lasta syrjinnältä, ja ehkä tulevaisuudessa huonolta itsetunnolta, - mihis kehitysvammaisen lapsen kanssa menisi, ja toisaalta tarvitsekaan enää nykyaikana, muutamia "kymmeniä" vuosia sitten heidät piilotettiin koteihin tai laitoksiin ihmisten pilkalta piiloon..., tosin oli ennenkin vahvoja vanhempia jotka haistatti pitkät pilkkaajille..he oli erikoisen kunniantuntoisia ihmisiä.

Siulla on tavalliset lapset, omasi värisetkin, mitäs heidän kanssa on ollessa..aikanaan aikuistuvat...

• lopeta jo! kirjoitti:

Asiasta viis, kunhan vain saa paistatella otsikoissa.
        Tästähän sä Abu-Hannaa juuri syyttelit, mutta sorrut itsekin samaan touhuun!

Minä en ketään syyttele, minä jutustelen ja mutustelen välillä olen väärässä ja välillä oikeassa. Väliin tiijän paljon ja väliin en tiedä mittää. Välillä sorrun osoittamaan sormella ja välillä en.

• ikkrem s

Abu-Hannan kaltainen mediaparasiitti kirjoittaa ja sanoo ja tekee mitä tahansa päästäkseen otsikoihin. Minulle täysin yhdentekevä persoona.

• oöij

Voisiko joku kopioida sen alkuperäisen lottovoitto jäi lunastamatta-kirjoituksen tänne? Hesari.fi ei anna lukea kuin 5 artikkelia viikossa nykyään!

• mustaleima23

Ainoa, mitä Abu-Hannasta muistan koko 41 - vuotisen elämäni varrelta, on ainainen vali-vali-vali-vali.....suomi ja suomalaiset sitä ja tätä ja rasismi nyyh nyyh...

Ihan kivasti taisi hänellä täällä mennä; oli kivoja virkoja ja Eerikinkadulla ilmeisesti asui(kirjoituksessaan mainittu) Helsingin kalleimmilla alueilla. Tytärkin on suomessa aboptoitu.

En jaksa tätä apuraha(suomesta?) mediatyrkkyä sen enempää kuin tämän kommentoinnin. Terveisiä hollantiin! Ihanaa. Pysy vaan siellä tai keksi joku muu haukuttava euroopan maa(palestiinassa kun on täydellistä kaikille); joku sen taatusti lukee ja jaksaa provosoitua. Peace!

• 2013uusiaika?

Asiaa en tiedä, mutta tavallaan näkyy sama tänään s24 palstoilla, siis tuskin mitään uutta, kuin vielä lisättynä kansalliskunnia niin kyllä on totuuden puhujia riittää.

Minulta puuttuu kunnioitus yhteiskuntiin ja kansallisuuksiin näen vain totuuden ilman suomalaisien pitkiä kieliä ex Kekkosen itsensä tilaamaa vuottia venäjältä.

Suomi on tänäänkin nousussa ja miksi ? Toveri on lähellä, näin on totuus.

• Korppis*

Pääsin taas linjoille.

Hyvin olit aloituksen nostanut keulille, osui illan teemaani sillä käänsin juuri englannista suomen kielelle mieheni kannanoton hollantilaiselta näkökulmalta asiaa katsottuna.

Se laitetaan etiäpäin, mutta ei Suomi24 palstalle. Tämäkin aloitus piti alun perin mennä aivan muualle, mutta eksyi tänne.

• tiden
        Korppis* kirjoitti:

Pääsin taas linjoille.

Hyvin olit aloituksen nostanut keulille, osui illan teemaani sillä käänsin juuri englannista suomen kielelle mieheni kannanoton hollantilaiselta näkökulmalta asiaa katsottuna.

Se laitetaan etiäpäin, mutta ei Suomi24 palstalle. Tämäkin aloitus piti alun perin mennä aivan muualle, mutta eksyi tänne.

Luulin 2013uusiaika oli poistetettu koska oli pois, näin ajaika ja näkyy.

• Tänään taas
        Korppis* kirjoitti:

Pääsin taas linjoille.

Olipa tärkeä asia kertoa täällä. Olet jo naurettava.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      11525
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4931
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      4387
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      465
      2315
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2220
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      1754
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1451
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      92
      1293
    9. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1196
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1185
    Aihe