Kaksi ensimmäistä saarnaa ok.
Mutta virrenveisuu, täytyy olla mahtavat keuhkot, että pystyy noin laahaavaan tahtiin.
Eikö nuottimerkit ja tahtilaji koske edelläveisaajia?
Vai onko jollain tavalla pyhempää laahata?
Loppiainen Porissa
62
420
Vastaukset
- historytruth
Kyse lienee siitä, että 1700-luvun koraalikirjan "laahaava" tahti on jäänyt perinteeksi.
Onkohan yhtymäkohta Länsi-Suomen rukoilevaisten tyyliin että siis yleinen kansan tapa sielläpäin?- tuliko tämä selväksi
Edelleen huomautan toistuvista yrityksistä johtaa keskusteluja sivuiraiteelle.
De facto: Puhumme täällä esikoislestadiolaisista vuonna 2013.
Länsi-Suomen rukoilevaisuudella ei tässäavauksessa käsiteltävän
asian kanssa mitään tekemistä. - yxi tarpelinen
tuliko tämä selväksi kirjoitti:
asian kanssa mitään tekemistä.30 eurolla saa 1702 koraalikirjan:
https://kirjat.finlit.fi/index.php?showitem=909 tuliko tämä selväksi kirjoitti:
asian kanssa mitään tekemistä." De facto: Puhumme täällä esikoislestadiolaisista vuonna 2013."
De jure: ei ole kiellettyä mainita esimerkkejä ja/tai vertailuja jihin herätysliikkeisiin. Mielestäni keskustelijan viittaus oli kontekstin huomioon ottaen - puhutaanhan tässä pietistisen kirkollisen herätysliikkeen musiikkiperinteestä - täysin relevantti.
Kritiikin esittäjä mielestäni nielee kameleita ja kuurnitsee hyttysiä, raamatullista kielikuvaa käyttääkseni.
Kiinnostaisi ihan positiivisessa mielessä, mihin tuo arvosana: OK perustuu?
- 12+20
perustuu lähinnä siihen, että kuulemillani osilla niistä ei ollut kovin paljon lapinvouhotusta.
enemmälti perinteistä lestadiolaista seurapuhetta.
se, mitä jäin kaipaamaan oli Kristuksen kirkastaminen, mutta se lienee niin harvinaista herkkua, ettei sitä varmaankaan tule näistäkään seuroista.. - 17+20
12+20 kirjoitti:
perustuu lähinnä siihen, että kuulemillani osilla niistä ei ollut kovin paljon lapinvouhotusta.
se, mitä jäin kaipaamaan oli Kristuksen kirkastaminen, mutta se lienee niin harvinaista herkkua, ettei sitä varmaankaan tule näistäkään seuroista..Pe illan puhe oli alusat loppuun Kristuksen kirkastamista. Puhua pysyi tekstissä ja ei rönsyillit oikealle tai vasemmalle. La päivällä ev.lut. kirkko sai tunnustuksen "me rakastemme tätä kirkkoa" ja "saamme sieltä sakramentit".
Veisuu olkoot kunakin kerralla edelläveisaajansa näköistä ja kuuloista. Sille ei voi mitään. Jokainen veisatkoon tyylillään samoin kuin urkureita on monenlaisia - kaikkien säestyksellä ei ole levollista laulaa mukana.
Sana sanalla selitettynä. Hyvä! - Kristukses Jeesukses
12+20 kirjoitti:
se, mitä jäin kaipaamaan oli Kristuksen kirkastaminen, mutta se lienee niin harvinaista herkkua, ettei sitä varmaankaan tule näistäkään seuroista..Pääasia kuitenkin. Ilman epäilemätöntä uskoa Kristukseen (sovitus ja Lunastus)
ei kukaan pelastu, ja Pyhä Henki opettaa kuulijat oikeille raiteille.
Siksi kaiken muun saa jättää sivurooliin. Ja pelkästään Kristuksesta ja hänen teostaan meidän hyväksemme on puhuttava 90% saarna-ajasta. Juuri Kristuksen tähden me syntiset olemme pyhät puhtaat ja vanhurskaat.
Miksi jauhaa niin paljon kaikkea muuta, ja varsinkin Raamatun vastaista seurakuntaoppia, josta on pelkkää vahinkoa koko liikkeelle ja kaikille sen jäsenille.
Joku outo viehätys tuossa vihollisen liekanarussa kieppumisessa on?
MIksi sitä muutoin niin voimakkaasti julistettaisiin?
Vapaus, ilo, rauha, sovitus, lunastus, kiitos, ylistys, Kristuksessa Jeesuksessa, miksi tämä Raamatun neuvoma tie ei kelpaa, vaikka siinä on koko autuutemme!!!?? MIkä siinä omassa räpeltämisessä on niin kamalan kiehtovaa?
Saattaa syy olla siinä että pelottaa kun Jeesus kuitenkin lähettäisi tuonne oman paikkakunnan kadulle töihin julistamaan ilosanomaa hänestä. Rukoushuoneen kahvihuone ja tuttujen seura on niin paljon mukavampaa ja turvallisempaa. Siksi on hyvä pitää Jeesus vain kävelykeppinä (matkasauva) hieman etäämmällä. - 1701/234
Kristukses Jeesukses kirjoitti:
Pääasia kuitenkin. Ilman epäilemätöntä uskoa Kristukseen (sovitus ja Lunastus)
ei kukaan pelastu, ja Pyhä Henki opettaa kuulijat oikeille raiteille.
Siksi kaiken muun saa jättää sivurooliin. Ja pelkästään Kristuksesta ja hänen teostaan meidän hyväksemme on puhuttava 90% saarna-ajasta. Juuri Kristuksen tähden me syntiset olemme pyhät puhtaat ja vanhurskaat.
Miksi jauhaa niin paljon kaikkea muuta, ja varsinkin Raamatun vastaista seurakuntaoppia, josta on pelkkää vahinkoa koko liikkeelle ja kaikille sen jäsenille.
Joku outo viehätys tuossa vihollisen liekanarussa kieppumisessa on?
MIksi sitä muutoin niin voimakkaasti julistettaisiin?
Vapaus, ilo, rauha, sovitus, lunastus, kiitos, ylistys, Kristuksessa Jeesuksessa, miksi tämä Raamatun neuvoma tie ei kelpaa, vaikka siinä on koko autuutemme!!!?? MIkä siinä omassa räpeltämisessä on niin kamalan kiehtovaa?
Saattaa syy olla siinä että pelottaa kun Jeesus kuitenkin lähettäisi tuonne oman paikkakunnan kadulle töihin julistamaan ilosanomaa hänestä. Rukoushuoneen kahvihuone ja tuttujen seura on niin paljon mukavampaa ja turvallisempaa. Siksi on hyvä pitää Jeesus vain kävelykeppinä (matkasauva) hieman etäämmällä.1. Ah Jesu! pysy tykönän', / Jo aika joutuu ehtoollen, /
Ann' sanas valo autuas / Ain' paistaa sinun huoneesas.
2. Nyt aik' on aivan suruinen; / Niin anna Herra armoinen, /
Ett' puhtaast' hamaan kuolemaan / Meill' sakramenttis jaetaan.
3. Nyt eletään juur' syntisest', / Aut' Jesu laumaas armoisest', /
Suo sanas voimall' saarnattaa, / Ett' kasvon runsaan kasvattaa.
4. Meit' kiinnit' sinun sanahas, / Kanss' hillits' julma saatana, /
Ett' seurakuntas huomaitsis' / Ain' armos, ja siit' iloitsis'.
5. Niin siihen, Herra, katsahda, / Ett' moni päätäns' noudattaa. /
Nyt toimi tohtii ojennell' / Sun sanaas mielell' ylpiäll'.
6. Ne henget hajot' ynsiät, / Kuin ovat viekkaat, viriät, /
Ain' outoi edes ottamaan, / Sun selkiät' sanaas sortamaan.
7. Se Jesu on sun asias, / Se on sun oma kunnias; /
Niin seiso sä sen puolesta, / Kuin sotii sanas edestä.
8. Sun sanas surus', murheesam', / Me pidäm' meidän turvanam'; /
Sun kirkkos siihen kiinnitä, / Ja tuskist' ulos selitä.
9. Sun sanas meille paistaa ann', / Ett' valkeudes' vaellam', /
Ja viimein surun laaksost' täst' / Taivaaseen tykös taidam' pääst'. - anokaarina1
1701/234 kirjoitti:
1. Ah Jesu! pysy tykönän', / Jo aika joutuu ehtoollen, /
Ann' sanas valo autuas / Ain' paistaa sinun huoneesas.
2. Nyt aik' on aivan suruinen; / Niin anna Herra armoinen, /
Ett' puhtaast' hamaan kuolemaan / Meill' sakramenttis jaetaan.
3. Nyt eletään juur' syntisest', / Aut' Jesu laumaas armoisest', /
Suo sanas voimall' saarnattaa, / Ett' kasvon runsaan kasvattaa.
4. Meit' kiinnit' sinun sanahas, / Kanss' hillits' julma saatana, /
Ett' seurakuntas huomaitsis' / Ain' armos, ja siit' iloitsis'.
5. Niin siihen, Herra, katsahda, / Ett' moni päätäns' noudattaa. /
Nyt toimi tohtii ojennell' / Sun sanaas mielell' ylpiäll'.
6. Ne henget hajot' ynsiät, / Kuin ovat viekkaat, viriät, /
Ain' outoi edes ottamaan, / Sun selkiät' sanaas sortamaan.
7. Se Jesu on sun asias, / Se on sun oma kunnias; /
Niin seiso sä sen puolesta, / Kuin sotii sanas edestä.
8. Sun sanas surus', murheesam', / Me pidäm' meidän turvanam'; /
Sun kirkkos siihen kiinnitä, / Ja tuskist' ulos selitä.
9. Sun sanas meille paistaa ann', / Ett' valkeudes' vaellam', /
Ja viimein surun laaksost' täst' / Taivaaseen tykös taidam' pääst'.Lapsuuteni rakas virsi...
- ainokaarina1
anokaarina1 kirjoitti:
Lapsuuteni rakas virsi...
?kukahan tuon i,n jätti pois tuosta ainokaarinasta. HUH mikä virhe.
- ainokaarina1
"Perinteitä" kunnioittaen...Veisuuta.
Virret veisataan ja laulut lauletaan... - 14+20
Seuraavaksi Porilaisten marssi :)
- ^^muuttolintu^^
Hän kyllä vahvisti kaikki Jellivaaran saarnat, siitä miinus.
Perinteinen, vähän kieli poskessa puhuttu K:n saarnaksi.
Huomautan, että virsiinkin on nuottikirjoitus, jota olisi syytä noudattaa. Eivät ne Lapissakaan laulaneet laahaamalla.
Hän mainitsi vielä "emme ole kirkon hajoittajia". Kun muistamme wanhimpien kirkkovastaiset, lukuisat puheet, tuntuu ihmeelliseltä. Kun hän muissa puheissaan vahvistaa kaiken heidän puheensa, niinkuin tässäkin teki. - Jeesusta kirkastamaa
Täsä on kyllä yksi asia jäänyt mielestäni liian vähälle huomiolle.
Moittiessamme voimakkaasti, ehkä vähän hädissämmekin, pimeyttä,
tuppaa unohtumaan että Kristus- valo täyteen loistoon sytytettynä
voittaisi tuon pimeyden.
Siis: Kun te itse kukin olette lain ja ihmisoppien kuormien alta vapauduttuanne
kokeneet monenlaisia ihania ja ihmeellisiä kokemuksia Jeesuksen seurassa kulkiessanne, niin todistakaa näiden kokemustenne avulla todisten Kristuksesta Jeesuksesta.
Näin lain ja ihmisoppien kurimuksissa vielä elävät pelokkaan ja ahditukneet kristityt huomaavat ettei tuo puhuja olllutkaan saa'tana, joksi hänet kuvittelin.
Jos me käytämme suurimman osan palstatilaa vain halveksiviin kommentteihin lain alla elävistä kristityistä, niin se ei kirkasta Kristusta. Päinvastoin luulen että lain alla elävä ahdituu vieläkin enemmän ja vakuttuu mielessään siitä että tuossahan puhuu (jeesustelee) itse saatana kaikessa karvassaan. - historytruth
^^muuttolintu^^ kirjoitti:
Huomautan, että virsiinkin on nuottikirjoitus, jota olisi syytä noudattaa. Eivät ne Lapissakaan laulaneet laahaamalla.
Hän mainitsi vielä "emme ole kirkon hajoittajia". Kun muistamme wanhimpien kirkkovastaiset, lukuisat puheet, tuntuu ihmeelliseltä. Kun hän muissa puheissaan vahvistaa kaiken heidän puheensa, niinkuin tässäkin teki.Maassa maan tavalla.
- Illankajo
Hän mainitsi vielä "emme ole kirkon hajoittajia". Kun muistamme wanhimpien kirkkovastaiset, lukuisat puheet, tuntuu ihmeelliseltä. Kun hän muissa puheissaan vahvistaa kaiken heidän puheensa, niinkuin tässäkin teki.Hän oli oikeassa. Kirkko hajotittaa meidät lopulta kirkottomiin, ja kirkollisiin. Kysymys on enään vain ajasta, ja sitä on vähän.
- George M
Lasten liikennelaulu oli sopinut paremmin. Suojatien käytöstä muisettiin muistuttaa.
- Vain YKSI Herra
Meillä jotka elämme Kristuksessa Jeesuksessa, ON tilaa sydämissämme niillekin kristityille, jotka ovat enemmän taikka vähemmän vielä lain käskyjen vankeina. Ettemme ryhtyisi tuomaroimaan ihmisiä. Ennen muuta sanon tämän itselleni. SEn sijaan vääriä opetuksia emme hyväksy missään tapauksessa koska ne johdattavat kristittyjä poispain siitä riemusta ilosta rauhasta ja vapaudesta joka on Jeesuksessa Kristuksessa tarjolla, - ilman omia töitä ja kaiken maailman ponnisteluja ihmisoppien täyttämisessä.
Mielestäni tämä on ainoa oikea lähtökohta esikoislestadiolaisten kristittyjen evankelioimiseksi pois lain alta Jeesukselle Kristukselle kuuliaisiksi.- ^^muuttolintu^^
Vain YKSI Herra! Todella tärkeä asia ja itsenikin on painettava mieleeni - mieluummin pysyvästi, ettei ole sota ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja niiden vaikutuksia vastaan. Aamen.
Iltaseurat alkavat jo klo 17
Ollaan kuulolla. - juhailpo
Jeesusta kirkastamaan ja vain YKSI Herra puhuvat asiaa. Olen samaa miltä. Varsinkin ihmisten arvostelu ei tule mielestäni Pyhästä Hengestä.
- TEU.
aloittajalle :
Niin Illalla RH. puhui aika hyvin , ei sortunut isoihinlapin ylistyksiin . ja muuten
oli hyvä saarna, mutta nyt päivällä priaatteessa hän vahvisti niitä puheitä mitä
siellä Gällissä kuulimme , Ja monesta kohdin hän jäi meidän sanomisiin ja teke
misiin , elikkä ei riittänyt synti synnikksi vaan pitää tuoda esiin niitä seikkoja
joita on kuultu jo 25-26 vuotta ,eli että meille on ilmoitettu uusista , SE ON SIIS
TURHAA SELITYSTÄ , JOS JOKU EI OLE SYNTI SE EI OLE .
RAAMATTU ON JUMALAN SANAA , JA MIKÄ EI SIELTÄ LÖYDY ,SE EI OLE
SYNTIKÄÄN , EIKÄ PARANE SILLÄ ETTÄ ME NEUVOTTELEMME PUHUJIEN
KANSSA ,,,KUKA ON SILLOIN TODISTAJA ? NIMITTÄIN VAPAHTAJA ON
KAIKKIEN PELASTETTUJEN VAHAHTAJA ,,JUMALAN POIKA .. JA HÄN
ON PELASTAJA , VAPAHTAJA ... KARITSA .- Jeesus YKSIN
RH:lla on iso ongelma, tuo opillinen horjuminen tuuliviirin tavoin. Hän puhuu
välillä oikein, vahvasti ja selkeästi, mutta muuttuu yht'äkkiä aivan ällistyttävällä tavalla lakiehenkiseksi ja sotkee rohkeasti ihmisoppia evankeliumin joukkoon.
Ihmispelko, ja lapsuudessa lakihenkinen kotikasvatus, näin luulen. - Mooses ja taulut
Jeesus YKSIN kirjoitti:
välillä oikein, vahvasti ja selkeästi, mutta muuttuu yht'äkkiä aivan ällistyttävällä tavalla lakiehenkiseksi ja sotkee rohkeasti ihmisoppia evankeliumin joukkoon.
Ihmispelko, ja lapsuudessa lakihenkinen kotikasvatus, näin luulen.Älä sano väärää...
- ^^muuttolintu^^
Jeesus YKSIN kirjoitti:
Ihmispelko, ja lapsuudessa lakihenkinen kotikasvatus, näin luulen."Jeesus YKSIN" kirjoitti totuuden tuossa kommentissaan. Olen tässä vuosien varrella pettynyt monta kertaa, kun Rami horjuu. Mutta eilen ei horjunut. Iloitaan siitä.
Eräs veli sanoi, että kun kolme vuotta sananpalvelija pysyy horjumatta saarnoissaan, voi vasta alkaa luottamaan pikkuhiljaa.
Luottamus on ansaittava, on ollut vikatikki pöntöstä alkaa vaatia lapinluottoa, eihän se mitenkään siten voi syntyä.
Mietin, miten suuri osuus meillä seurakuntana onkaan siihen, että sanassa pysyminen on niin vaikeata. ?? - Jeesus YKSIN
Mooses ja taulut kirjoitti:
Älä sano väärää...
En sano, totta on joka sana!!!
- LIha ei pyhity
"Jeesus YKSIN" kirjoitti totuuden tuossa kommentissaan. Olen tässä vuosien varrella pettynyt monta kertaa, kun Rami horjuu. Mutta eilen ei horjunut. Iloitaan siitä.
Eräs veli sanoi, että kun kolme vuotta sananpalvelija pysyy horjumatta saarnoissaan, voi vasta alkaa luottamaan pikkuhiljaa.
Luottamus on ansaittava, on ollut vikatikki pöntöstä alkaa vaatia lapinluottoa, eihän se mitenkään siten voi syntyä.
Mietin, miten suuri osuus meillä seurakuntana onkaan siihen, että sanassa pysyminen on niin vaikeata. ??Olemme kaikki hyvin tietoisia tästä, saarnaajamme ovat liikkeen johdon vaihduttua olleet yli 20 vuotta puun ja kuoren välissä ja hyvin tiukasti.
Raamattu ei tunne sellaista tietä, joka kulkisi lain ja evankeliumin kautta.
Jeesus on AINOA tie, joka muuta tietä opettaa, hän syyllistyy hengelliseeen huoruuteen.
Gal. 2:19-3:3
Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, ...
Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette?
***) Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? - teuta
Jeesus YKSIN kirjoitti:
Ihmispelko, ja lapsuudessa lakihenkinen kotikasvatus, näin luulen.Jeesus yksin : nm.
Voi olla että hänellä olisi sinun määrittelemä tuuliviiriläisyys , minun joka olen myös
minissa asioissa sama ,Sinun määritys. minusta ,. ,olen ehkä helpommin tuntemassa
Hänen edesottamuksia, myönnä kyllä että hänellä on sellaista, muta hän on monbasti
tuonut esiin ,että hänellä on hyvä auttaja, Nimittäin HP. tiedän että useamman kerran
Hän on apua hakenut ja saanut , en nyt siitä enemmän ..
mutta luitko viestiä pidenpää johon vastasit , tuossa oli vasta 30 % mitä sanot
lopusta , vai oliko niin että naputtelin liian yksityi kohtaisesti ,haluisin kuitenkin
että sinä vastasit niihin asioihin jotka oli jälempänä ..
- Raamattuopetusta
SK piti perinnesaarnan, ja jätti käytännössä selittämättä koko tekstin (ilm 22:1-17). Hänen ajatuksensa punainen lanka pyöri tuntemisten ympärillä, joita hän otti esiin:
Paljon on eksyttävää kristillisyyttä, ja rakas kirkkommekin on monessa luopunut Raamatusta.
Olemme saaneet kokoontua sanankuuloon perhekunnittain.
Nuoret tyttäret, älkää koristelko itseänne.
Ystävän avoimen haudan äärellä me keski-iän ylittäneet tunnemme, kuinka lyhyt tämä elämä on.
Ristiriitaa aiheutti omassa mielessäni se, että hän toi voimakkaasti esiin ajatuksen, ettei meidän kristillisyytemme ole lakihenkinen, vaikka näin usein syytetään, vaan uskoa saa vapaasta sydämestä. Koen, että tässä ei lyödä eri lahjoilla samaan naulaan, koska usein lakihenkisyys on saarnassa vallalla. Siinä mielessä puhe kuulosti sananhelinältä.- Jeesus vie ULOS
Lakihenkisyyspä onkin niin ovela henki, että lakihenkinen ihminen ei tiedosta ollenkaan elävänsä tekoihin ja tekemättä jättämisiin perustuvassa vanhurkaudessa.
Vasta sen jälkeen tapahtuu herätys unesta, kun ihminen alkaa tiedostaa, että jotakin on vinossa, kun minä toistuvasti epäilen selviä Jumalan lupauksia, ovatko ne totta minun kohdallani, vai eivat.
Ihminen joka elää epäilysten liekanarussa, tiedostyamatta elävänsä raksaassa synnissä, hän tyytyy tyytyy eli hyytyy tuohon tilaan, eikä jatka siitä eteenpäin kohti Kristusta, joka olisi hänen todellinen autuutensa ja parannuksensa.
Kristukseen yhtyneenä hän pääsisi pois tuosta alati epäilevän orjan asemasta Jumalan lasten iloon vapauteen. Mutta myös USKOSSAAN aikuiseksi kasvaneen kristityn vastuuseen koko maailman evankelioimisesta. Siksi kai yhteistä tuttipulloa tussutellaan rukoushuoneissa, tuttujen seurassa kanvikuppi nokan alla. - Te fariseukset
S k juuri kertoi että laki muuttuu rakkauden laiksi kristityille. se teidän farisealaisten vika onkin kun kuulette vain lain ja se siksi kun olette vielä lain alla en jaksa enempi kirjoittaa mutta lopettakaa tuo paskan jauhaminen tallannut juttu mitä täällä pidätte on ihan sairasta.
- Raamattuopetusta
Te fariseukset kirjoitti:
S k juuri kertoi että laki muuttuu rakkauden laiksi kristityille. se teidän farisealaisten vika onkin kun kuulette vain lain ja se siksi kun olette vielä lain alla en jaksa enempi kirjoittaa mutta lopettakaa tuo paskan jauhaminen tallannut juttu mitä täällä pidätte on ihan sairasta.
Pysy sinä poissa, ettet saastu. Rakkaudessa.
- teu.
Niin Sk . puhui sillalailla nätin puheen , että jos sen voisi noin uskoa suoraan
se ei olis jyrkkä mihinkään suuntaan , mutta kun olemme kuulleet hänen puheita
jellivaarassa esimerkiksi siinä oli kaikki niekaukset kaikista syksyn seuroista .
Jos nyt oerustelen niitä puheita joita hän sivusi , ne voisi toisessa asemassa
olla kovastikin tikkuisia , sillä niiden toteutus LPV. :kanssa antaisi sellaista
tekemisen makua niissä puitteissa ,,täällä joku sanoi että jos näistä tekisi
mallin mukaisen , pitäisi se 3 v. 1 p.->pidentää loppueläm'än mittaiseksi
se olisi siis tosi pitkaan , tai ei , se riippuisi Taivaan isästä .
Tuossa ylempänä oli ,sellainen kohta ,että sk. otti punaisen langan ILM. 22:1-17.
siis meni tuntemisilla ohi /otti tuntemisia kertomisen kohteeksi.
22. 1-6. Elämän veden virta ja elämän puu eivät ole luonnollisen veden virta ja luonnollinen puu , vaan ne ovat hengellisiä . Seurakuntakautenakaan "tosi viinipuu" ja öljy puu sekä "elävä vesi " eivät ole aineellisia , vaan hengellisiä , kuten on myöds Hes. 47:1-12. kuvattu elämän veden kaksoisvirta . Uusesta maasta on ,
poissa kaikki kirous , ja jumalan palveleminen on siellä riemullista , sydämen halusta tapahtuva . JUMALAN JA KARITSAN VALLTAISTUIN MERKITSEE heidän täyttä hallitusvaltaansa . joka sulkee pois kaiken pahan valtojen vaikutuksen (ne on heitetty tuli järveen ) Näihin kuvauksiin sopivat sanat: "Mitä silmä ei ole nähnyt ja eikä korva kuullut , mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille , jotka Häntä Rakastavat.
22:7-9. Johannes erehtyi kahdesti lankeamaan maahan ja kumartamaan enkeliä .
Kummallakin kerralla enkeli sanoi /kielsi häntä tekemästä niin ja kehoitti kumarta-
en Rukoilemaan JUMALAA: Enkeleiltä ei saa pyytää apua ja palvelusta . Kun sitä Rukoillaan Jumalalta , Hän antaa enkeleilleen ohjeet hoitaa tehtävät . He toimivat vain JUmalan käskyn mukaan, eivät ihmisen pyynnöistä .
22:10-17. Jeesus Puhui nämä johannekselle . 1.persoonassa , korostaen tässä kirjassa olevien sanojen arvovaltaa ja niistä vaarinottamisen tärkeyttä . Hän sanoi
uudistuvasti ; "MINÄ TULEN PIAN " Siitä on nyt 1918 vuotta (Johannes sai nämä
Näyt n.95jKr. vaiheilla. ). "yksi päivä on Herran luona/edessä kuin meidän tuhat
vuotta ja toisin tuhatvuotta on kuin Hänen 1 päivä, Meidän aikanamme Jeesuksen
toinen tuleminen , on ilmeisesti todella lähellä , sillä viimeisen sen edellisen sukupolven Raamatussa ennustetut tapahtumat ovat jo osaksi täyttyneet .
Ns.KOINE -tekstissä (joka oli 400 luvulla vakioitunut "valtakunnallisesti " ) on 22:14. "PITVÄT HÄNEN KÄSKYNSÄ" , JA NÄIN ON vrk:SSA vANHEMMISSA KÄSIKIRJOITUKSISSA ON TÄSTÄ "PESEVÄT VAATTEENSA ", NIM. KARITSAN
VERESSÄ , VERT.ILM. 7:14. Molemmatkin ovat välttämättömät , puhdistus Jeesuksen veressä ja Hänen käskyjensä pitäminen -- Ensin on armonajassa
jotta sitten loppuun asti uskollisena pysyneenä , pääsisi UUDEN MAAN UUDEN
JERUSALEMIN PORTEISTA ,JOITA ON 12. ,SIS'ÄLLE Sen ulkopuolelle jäävcien osa on "toinen kuolema ,tulijärvi " - yrjö.
Ei ole lainkaan ihmeellinen sanonta . nimittäin lakihenkinen ei voi itse muuttaa mitään
Sitä ei voi sk .sanoa Separemmin kuin "te fariseksetkaa "
Nimittäin jos jollakin on Mooseksen laki , ei se minnekkään muutu itsestään , kun
sanot ettetjaksa kirjoittaa , se kertoo mulle tilasi paremmin kuin valo yössä ..
joten kannattaa jonkin verran mittiä mistä puhuu , sinun kirjoitus on juuri
sellaista "paskan jauhantaa ",en paremmin sano .
Yksi ajatus ottamatta kantaa meneillään oleviin seuroihin.
Oletus: Saarnaajat horjuvat opissa ja sanassa.
Mikä neuvoksi,m ikten saarnaajasta tulee kelvollinen jaloon käyttöön?
Riittääkö sellainen, että tullaan hivuttautuen ikäänkuin kiihdytyskaistalta pääväylälle?
Riittääkö yhdet seurat ilman mainittavia virheitä?
Voiko muutos tapahtua yksien seurojen aikana?
Arveluni: Hivuttautuminen reitiltä toiselle ei anna luotettavaa kuvaa. Hivuttautujalle ei riitä kolme vuotta, siinä menee koko loppu elämä.
Parannuksentekijälle riittää yksi hetki, kun Pyhä Henki puhuttelee ja antaa neuvot mitä on tehtävä. Rukoillen kulkeva ei horju.
Jesaja 48: 17. Näin sanoo Herra sinun pelastajas, Israelin Pyhä: minä olen Herra sinun Jumalas, joka sinulle opetan mikä tarpeellinen on, ja johdatan sinua tietä, jotas käyt.
18. O jospa sinä pitäisit minun käskyistäni vaarin! niin sinun rauhas olis niinkuin virta, ja vanhurskautes niinkuin meren aalto
:- ^^muuttolintu^^
Arveluni: Hivuttautuminen reitiltä toiselle ei anna luotettavaa kuvaa. Hivuttautujalle ei riitä kolme vuotta, siinä menee koko loppu elämä.
veli vihne
Kyllä saatat olla oikeassa. Mutta tuo ystävä, joka sanoi sen kolme vuotta, tarkoitti kuulijan kannalta. Ei yksi pääsky kesää tee, ei todella, vaikka siinä onkin kesän tuulahdus. .-) - Jeesus ainoa tie
Veli puhuu kyllä asiaa, vuoronperään kahta kaistaa seilaaville seiloreille.
Lain, (siis tekojen ja tekemättä jättämisten) kaista päättyy rajun kiihdytyksen jälkeen tyhjyyteen. Musta pekka on kourassa!!
Jeesus kaista, (joka perustuu uskolla vastaan otettuun Kristuksen vanhurskauteen ilman omia töitä), - tämä kaista vie 100% varmuudella perille.
- su***
On vain yksi Herra!!!!!! Kuka? Niitä on kaksi. Hyvä ja paha. Vaikka kuinka koetattasimme yhtä Herraa palvella ja olla hänelle mieliksi, niin kyllä tää toinenkin herra siitä osansa saa.....ainakin täällä palstalla.
Jos joku olettaa olevansa pelastettu, autuas ja Jumalan mieleinen kaikessa, on niin metässä kuin olla voi. Jos vain iltaisin panisit kätösesi ristiin ja syventyisit kiittämään Jumalaa kaiken valtiasta siitä hyvästä mitä hän on antanut sinulle elämässäsi. Esimerkiksi, että olet niin terve, että pystyt täällä naputtelemaan koneellasi ajatuksiesi mukaan. On paljon jotka eivät sitä jostain syystä saa tai pysy tekemään.
Voisit kiittää myös edesmennyttä Jeeesusta siitä, että hän on antanut ohjeita meille miten tulisi elää tässä Luojan luomassa ja ylläpitämässä maalilmassa. Mutta pyytäisit anteeksi Jumalalta, että emme ole niitä ohjeita pystyneet täyttämään. Vaan olemme salavihkaa joutuneet pahan voiman narraamaksi. Pyytäisit myös, että ota pois minulta tuo omatekoinen autuuden ja itsekkyyden orjantappurakruunu, jonka näet itse kimaltevan taivaan kirkkautta ja tunnustamaan harhasi.- i Jeesust ei pelastu
Su, ala itse opiskella Jumalansanaa, ennenkuin tulet höpäjämään tänne neuvojasi. Sinulla kun ei ole vielä edesvastaajaa Jumalan tuomioistuimella!
"Kenellä ei ole Poikaa, sillä ei ole Isää Jumalaakaan" vm Turhia ovat kaikki rukouksesi olleet, ikävä sanoa. - Alaha luikkia tiehes
i Jeesust ei pelastu kirjoitti:
Su, ala itse opiskella Jumalansanaa, ennenkuin tulet höpäjämään tänne neuvojasi. Sinulla kun ei ole vielä edesvastaajaa Jumalan tuomioistuimella!
"Kenellä ei ole Poikaa, sillä ei ole Isää Jumalaakaan" vm Turhia ovat kaikki rukouksesi olleet, ikävä sanoa.Sama höpöttäjä tämä savon ukko on Matti Simonaho.
Lahjavanhurskaus Ja Jeesuksen apostoli Paavali raivostuttaa häntä, siitä tiedän.
Hän esiintyy monelaisilla nimimrkeillä ja puhuu rikollisista Kristuksen palvelijoita näillä eri nimimerkillä. Savon ukkona hän yrittää esiintyä mukamas sivistyneenä suomen kansalaisena ja keskustelijana.
Myös se että savon ukko ja piru esiintyvät samoihin kellon aikoihin päivittäin, osoittaa että ihan sama mies on kysymyksessä.
Kaksi selvää roolimallia mutta sama mies!! Pirun tuntee aina vinhasti vipottavasta hännästä, ja valtavasta vihasta Jeesuksen omia kohtaan. Lakeerikengät, solmio, mittapuku ja Raamattu eivät tee pirusta muuta kuin pirun.
Jeesuksen oma erottaa aidon pirun jo hajusta, satojen kilometrien päähän.
Kun ottaa tilkan Jeesuksen verta ja näyttää niin vihreä kuola alkaa valumaan saatanan suulielistä. Tästä tunnemme Matti Simonahon jo vuosien ajalta.
- historytruth
Luetussa osuudessa oli "hengen ykseys". Hyvä. Hengen yhteys ei ole niin osuva ilmaus kuin tämä ykseys.
- teu.
HP.: saarna oli vantastinen , sen voin sanoa ,,mutta hän aluksi pikkusen veti
sitä ,jota on lapinlitniaksi nimitetty , se olisi vinut olla alusta n.3min poissa. nyt
olisi tilanne se , että pitäisi muistaa kaikki mitä on tehty GJ: jälkeen ja mitä
vieläkin tehdään se olisi jotakin, ei maista, ei osta, ota, ei tee, ON NYT HUOMATTU
JA SIITÄ MAINITTIIN , RERIAATTEESA KAIKKI MIKÄ OLI SAARNATTU SILTÄ PUOLELTA GÄLLISSÄ , KUMOTTIIN , MUTTA SE TEHTIIN HIUKSEN HIENOSTI
JOLLOIN TIUKKIS VOI TUNTE SIITÄ PÄIN VASTOIN ..
en nyt enempää , kerron lisää jos kysytään ja jos osaan ..- Jeesus ainut tie
Jeesus on fantastinen, saarnaajat vain ihmisiä.
Mutta jos saarnassa kirkastetaan paljon fantastista Jeesusta, niin että usko häneen vahvistuu, niin silloin saarna on tehnyt sille tarkoitetun tehtävänsä.
Siis kaiken mitä Kristuksen kirkossa tehdäänkin ja julistetaan, on kirkastettava Jeesusta Kristusta, ainoana pelastuksen tienä ja syntisten vanhurskautena USKON kautta. Silloin olemme oikealla tiellä ja myös pysymme oikealla tiellä. - Raamatunopetusta
Eli HP siis saarnasi ehtoollisjumalanpalveluksessa?
Haluaisin kuulla tarkennuksen siitä kolmesta minuutista. Kehuiko hän jumalanpalvelussarnassa lappia? - hetäkkiä4
Raamatunopetusta kirjoitti:
Haluaisin kuulla tarkennuksen siitä kolmesta minuutista. Kehuiko hän jumalanpalvelussarnassa lappia?Seurat olivat Jumalanpalveluksen jälkeen, alkoivat joskus puol yksi En tiedä kuka saarnasi varsinaisessa HPE Jumalanpalv.
- teu.
Raamatunopetusta kirjoitti:
Haluaisin kuulla tarkennuksen siitä kolmesta minuutista. Kehuiko hän jumalanpalvelussarnassa lappia?Annan pienen varmistuksen , kuten jo täällä joku tarkka sanoikin ,
emme tiedä kuka saarnasi kirkossa Ehtoollis jumalanpalvelun ,saarnan .
Mutta HP. aloitti n.13.05. ja hänen saarna kesti n.14.20.
Järjestelyt vei 12:35. jolloin kuulutta selitti muutama ohjeen
ja toivotti ne vieraat Tervtulleisi jotka oli uusia vieraita,myös vanhat toivottiin
sitten oli virsi ,ja Rukous ja virsi ja lestaadiuksen saarna , virsi.
sen jälkeen lukija toivotti HP:;hän aloitti terveisillä joita oli kotipaikkakunnalta ja Gällistä ,,siitän jatkoi niitä LPV tavanomaisia kehuja ja muistutti siitä , että
näin on meidän vanhemmat saarnaajat aina tehneet (isänsä ja joku muu ,)
ja kuinka sieltä on saatu apua silloin kuin on tarvittu ,ja muutä hässäkkää
joka on litaniaksi kutsuttu (minä en ymmärrä jos annetaan pikkurilli niin se
voiviedä kokokäden silloin liikutaan vaarallisella alueella,) . kello oli n. 13:08
kun puhe jatkui saarnana ,se kannattaa jokaisen haalia itselleen . - teu.
Jeesus ainut tie kirjoitti:
Jeesus on fantastinen, saarnaajat vain ihmisiä.
Mutta jos saarnassa kirkastetaan paljon fantastista Jeesusta, niin että usko häneen vahvistuu, niin silloin saarna on tehnyt sille tarkoitetun tehtävänsä.
Siis kaiken mitä Kristuksen kirkossa tehdäänkin ja julistetaan, on kirkastettava Jeesusta Kristusta, ainoana pelastuksen tienä ja syntisten vanhurskautena USKON kautta. Silloin olemme oikealla tiellä ja myös pysymme oikealla tiellä.Olit ehkä nauhoituksessa ota kopio , se kannattaa meinaan kun repa oli täällä ,
Hän huomautti keskustelupastasta ,ei pahasti , vaan toi pari seikkaa esiin josta
päätellen , ovat kovasti asioista perillä , en paremmin sano.
"mutta jos saarnassa kirkastetaan paljon Jeesusta , niin että usko häneen
vahvistuu , silloin saarna on tehnyt sille tarkoitetun tehtävänsä , tätä tarkoitan
anteeksi että innostuin tottakai Saarnaaja on ihminen ,ja Jeesus on fantyastinen . - teuta
teu. kirjoitti:
Annan pienen varmistuksen , kuten jo täällä joku tarkka sanoikin ,
emme tiedä kuka saarnasi kirkossa Ehtoollis jumalanpalvelun ,saarnan .
Mutta HP. aloitti n.13.05. ja hänen saarna kesti n.14.20.
Järjestelyt vei 12:35. jolloin kuulutta selitti muutama ohjeen
ja toivotti ne vieraat Tervtulleisi jotka oli uusia vieraita,myös vanhat toivottiin
sitten oli virsi ,ja Rukous ja virsi ja lestaadiuksen saarna , virsi.
sen jälkeen lukija toivotti HP:;hän aloitti terveisillä joita oli kotipaikkakunnalta ja Gällistä ,,siitän jatkoi niitä LPV tavanomaisia kehuja ja muistutti siitä , että
näin on meidän vanhemmat saarnaajat aina tehneet (isänsä ja joku muu ,)
ja kuinka sieltä on saatu apua silloin kuin on tarvittu ,ja muutä hässäkkää
joka on litaniaksi kutsuttu (minä en ymmärrä jos annetaan pikkurilli niin se
voiviedä kokokäden silloin liikutaan vaarallisella alueella,) . kello oli n. 13:08
kun puhe jatkui saarnana ,se kannattaa jokaisen haalia itselleen .Viimeinen ilta seura klo 17:00
PL vaikka hän otti tekstiksi Jes.40 luvun , se on pelastuksen sanoma Israelilaisille
Jumalan suuruus ja kaikkivalta. Minista seikoista jo huomaa että PL. on vanhentunut
ja kovaa vauhtia lisää ja ...
siksi tahdon tuoda Jes.40:8 jakeen esiin ; Ruoho kuivuu kukkanen lakastuu , mutta meidän Jumalamme sana pysyy iankaikkisesti.. sel. JUMALAN SANAN pysyvyys ja luetettavuus ks. Ps. 12:7.;19:8-9.;119:89.,140,.152. ;160.;Snl. 30:5-6. Mat.24:35,; Mark. 13:31.;Luuk. 16:17.
Luther: "Pyhä Raamattu on jumalan sanaa , , joka on (niin sanoakseni) kirjaimin kirjoitettua ...aivan kuin Kristus on jumalan iankaikkinen Sana ihmisluontoon verhottuna ". WA,3:347. .. - ainokaarina1
hetäkkiä4 kirjoitti:
Seurat olivat Jumalanpalveluksen jälkeen, alkoivat joskus puol yksi En tiedä kuka saarnasi varsinaisessa HPE Jumalanpalv.
Ennakkotietojen mukaan : V-M Koskimaa.
- ååp
Sentään koko maata käsittävät seurat..niin eikö olisi ollut jostain lainattavissa virrenjohtajia,jos Porista ei omia löydy...voi kauheeta venuttamista ja määkimistä...
Hyvät oli saarnat ,mutta virret niiden jälkeen lopahduttivat tunnelman.- teu.
Jostakin pitää aina valittaa tämä on ,,NURKUVA SUKUKUNTA ,MITÄ LUULETTE
että Jsseus tarkoitti , noilla sanoillaan . olen kyllä siitä venytyksest sitä mieltä
jotta ken kunniaksi se meni ? "ei kai vaan koholaisen pantti " , mutta se toinen oli
ehdoton , minunkin mielestä ..
Profetoiminen on henken lahja niistä suurin (saarnaaminen) ja niitä on vielä 6,
muutakin Armolahjoja.). niihin ei kuulunut laulajat ,Esilaulajat jms.
kannattaa miettii . missä lapsi kulkee , nimittäin jos joku laulaa esimerkisi vikaan ,
miten tuo laulu vaikuttaa , ei ole vaikutusta kuin ihmiseen , Mutta Profetoiminen
vaikuttaa Jumalaan , ja Raamattuun ja ihmisiin .. ..
- hupsista9
Samaa mieltä.Aivan surkeaa toimintaa molemmilta lukkareilta.
- laulunlahja 8+5
Teillä varmaan on hyvät lukkarit?
Meinaan vaan, että monin paikoin ovat vielä surkeampia. Laahaus ja möreys on kyllä kamalaa kuultavaa. Kiva vibra tämän päiväisellä edelläveisaajalla, eikä hassumpi äänikään. Toinen kuului sitten siihen toiseen ryhmään. - wweee
laulunlahja 8+5 kirjoitti:
Teillä varmaan on hyvät lukkarit?
Meinaan vaan, että monin paikoin ovat vielä surkeampia. Laahaus ja möreys on kyllä kamalaa kuultavaa. Kiva vibra tämän päiväisellä edelläveisaajalla, eikä hassumpi äänikään. Toinen kuului sitten siihen toiseen ryhmään.Veisuupuo
leen täytyisi panostaa ja paljon...ammattilaiset asialle..
- pankaipa mieleennen
Orkesteri soittamaan ylistysmusiikkia.
Totta puhuen, annetaas tämän asian nyt olla ja keskitytään oleelliseen.
1.Julistetaanko Kristusta sillä tavalla kun Raamattu opettaa, että maailma on
jo sovitettu Jumalan kanssa Jeesuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan, ja
uskomalla Kristukseen tulee tästä pelastuksesta osalliseksi.
Kun tämä tärkein asia on kunnossa, niin laulutkin kirkastuvat heti.
Jos sen sijaan julistetaan sillä tavalla, että tehtyäsi sen ja sen verran lain töitä, sinulla on mahdollisuus saada muutama murunen armoa jatkoksi. Silloin laulukin laahaa, - eikä syyttä!!!
Nimittäin ... kukaan ei voi tietää tarkkaa määrää kuinka paljon sitä lakia pitäisi täyttää, saadakseen edes en murusen armoa. On selvää että kun kaikkensa yrittää päivästä toiseen pettyäkseen jatkuvasti suorituksiinsa, niin ei siinä Jeesuksen ylistyksen nouse, se on nyt nähty, minäkin kymmeniä tuhansia kertoja. Ei nouse siltä nurkalta hallelujaa huudot Kristukselle jossa on vähänkin
lakia (siis ihmistekoja) turvana ja matkaeväänä!!!- Turha arvostelu pois
Kyllä veisuumiehet ylitti kirkkaasti näiden palstojen kirjoittajien kyvyt,laulavat kuorossa ja ovat muutenkin esiintymiskelpoisia.Molemmilla tiedossa miten missäkin tilassa lauletaan jo akuustiikankin puolesta.Seuroissa keskitytään Sanankuuloon ja lauletaan kaikki yhdessä Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi.
- teu.
Turha arvostelu pois kirjoitti:
Kyllä veisuumiehet ylitti kirkkaasti näiden palstojen kirjoittajien kyvyt,laulavat kuorossa ja ovat muutenkin esiintymiskelpoisia.Molemmilla tiedossa miten missäkin tilassa lauletaan jo akuustiikankin puolesta.Seuroissa keskitytään Sanankuuloon ja lauletaan kaikki yhdessä Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi.
Niin emme ole kinaneet sitä ,päkääkään muta hyvä kun toit esiin , jatkan vähän
Olen ollut K-kuorossa josus 2-paikkaunnallakin , kun meni ääni ei voinut jalkaa
siitä olen ollut pahoillani tästä on nyt kohta 3 vuotta , voit arvata että kun toiset
vielä olisi pitänyt , ei oma mielipide pitänyt jäin pois ,Ääni ei ole palannut kuten
toivoin sitten kuulin ja humasin että siitä , yleensä kuorotimista puhtaan meikälä-
isten keskdessa , jossa on selvästi 2 poppoota ne jotka hyväksyy ,ja NE jotka ei.
Kyllä Porissakin varmaan muuten veisuu miehet pärjäsi , se vipramies oli mainio
ja tällä laahavalla oli ääni menossa näin oikaisi vielä tällä kertaa, tässä tulee nyt
nähtäväksi sellainen tapaus , jonka ylenpi viesti kirjoitti , jospa siellä onkin saar -
nattu paljon lakia paikkakunalla , jos sitä on saanattu LPV , miesten tahtiin , niin
liikaahan se on ..Miksi siksi ettei kukaan voi olla SIVIILISSÄ TYÖ VOIMA MINISTERI
KUIN LPV: OVAT TEHNEET jo 28 vuotta ..GJ kuoli 1982. helmikuussa .
oletko asioista perillä niin kuin oletan ..Poris vois selvitä 1 lisä esilaulajall koska
tälläisen laahavan voi siojttaa pejantai iltaan ja sitten la oma hyvä , su uusi hyvä .
- Siinailta jyrähtää
Saarnat olivat selkeitä ja puhdasta raamatun opetusta.
Niistä on vaikeaa edes tikulla löytää arvosteltavaa.
Jotain naristavaa täytyy kuitenkin löytyä, joten arvosteltavaksi jää enää lukkarit.
Ehkä säästäkin löytyisi jotain sanomista mutta sitä ei oikein voi personoida.- teu.
EI sinun mielees tullut seikka se , Jos lahjavanhurskas sain nyt enemmän kuin
oma vanhusrkas , on tilanne se että omavanruskaita on niin paljon enemmän
että seuraavissa seuroissa tulee korville ..johtunee osittain siitä RH:ja PL ovat
liikkuvaa kalustoa SK. ;n puhe oli kaunis verrattuna syksyyn ja Gälliin . SS:HP
ovat vakaat Jumalan sanan kuuluttajat , siinä ne 5 saarnaa meni jos olisi ma
olisi se tehnyt , mahdollisesti kaikesta toisen laisen , olen mielissäni.kaikesta.
Ja kitollinen taivaan Isälle Hän kyllä ymmärtää meidän lapselliset nurinat..
- veisaa herrralle
veisuun täytyy olla epäkorea. muuten itsetyydytystä.
- lopinnainen
Saarna käsitteli suomenkansan taloustaantumakoettelemusta, kunka pitää rukoilla että esivalta tekisi viisaita päätöksiä että saataisiin talous nousuun. Ruokaa ja hyvinvointia lapsille, vanhuksille, työttömille, sairaille, homoiille, heikoille ja syrjäytyneille ja työssäkäyville.
Rukous: puolustusvoimille lisää aseita, maailmalle rauhaa.- teu.
Minun on Rukoiltava sinun puolest , johon voit ottaa osaa .
Kaikkivaltias Jumala Herra Jeesus Kristus , Rauhan Kunigas , Anna meille
ja kaikelle kristikunnalle rauha ja sovinto , riidat ja sodat pois estä , meidän
esivaltaamme aina siunaa , ja anna alamaiset esimiehilleen kuuliaiset olla ,
ja keskenänsä rauhassa ja sovinnossa elää , aamen..
ps. Isämeidän rukous ylettyy myös kaikkeen . Tarpeeseen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905137
- 534046
- 252149
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271807Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161785- 151424
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹271207Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201026T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21970