Miten on mahdollista että hammaskiviä kun poistettiin ennen joulua niin sitä näyttää olevan jälleen enkä saa sitä pois =o
Vaikuttaako hammaskiven runsauteen jotku tietyt ruoat?
Pesen hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla ja lankailen hammasvälit.
Kohdat joihin hammaskiveä tulee on ala etuhampaisiin keskelle taakse.
No myönnän että vaikea tohon kohtaan harjaamaan päästä. Hammasvälit on todella ahtaat. Niin ahtaat hammastikku mahdu millään. Sitten tän hammaskiven takia kärsin jatkuvasti hammaskiven aiheuttamista ientulehduksista.
Osaako joku kertoo millä saan hammaskiven vähenemään?
hammaskiveä tulee ja tulee
15
4113
Vastaukset
- Näkkileipä
Vastaus kysymykseesi: hampaattomana
- Hammaskivi
Minulla on ihan samanlainen ongelma. Hammaskivi on siitä ikävä, että kun sitä tulee, sitä ei saa millään itse pois. Siltikään ei saa antaa periksi. Suuhygienistin mukaan nuo etualahampaat ovat hammaskiven muodostumisessa yleisemminkin se suurin ongelma-alue.
Oletko kokeillut ohuempia hammastikkuja noihin etualahampaisiisi? Itselläni on myös ahtaat välit, mutta ohuet tikut saan mahdutettua näihin tosi ahtaisiinkin väleihin ja se on helpottanut jonkin verran tilannetta.
Minulla on auttanut myös jossain määrin se, että olen purskutellut Corsodylillä 2-3 päivää jokaisen hammaskiven poiston jälkeen.
Kuinka tiheästi käyt poistattamassa hammaskivesi?
Tsemppiä! - shg
Hammaskivi on plakkia, joka kovettuu hampaiden pinnoilla syljen mineraalien vaikutuksesta. Syljen koostumus on yksilöllistä ja hammaskiven nopeaan muodostumiseen voi vaikuttaa esim. syljen korkea kalsiumpitoisuus.
Alaetuhampaiden taakse muodostuu hammaskiveä nopeasti, koska ne sijaitsevat lähellä kielenalussylkirauhasta.
Hammaskiven muodostumista ehkäistään huolellisella hampaiden ja hammasvälien puhdistuksella (niin kuin aloittaja on tehnytkin). Myös ruokailukertojen määrä vaikuttaa. Jos on jatkuvasti napostelemassa jotain, tarttuu hampaiden pinnoille paljon plakkia, mikä sitten muuttuu hammaskiveksi.
Apteekista voi tiedustella hammaskiven muodostumista ehkäiseviä hammastahnoja. - Omat kikkansa
Sähköhammasharja tarvitsee omat "otteensa" millä pääsee kaikkialle pesemään perusteellisesti. Sain aikanaan hygienistiltä lisävinkkejä miten pestä sähköharjalla. Nuo alahampaiden takapuolen saa melko hyvin puhtaaksi pitämällä sähköharjaa pystyssä lähes nenässä kiinni.
Hammasväleistä saa plakin pois helpoimmin hammasväliharjoilla. Niitä on saatavissa hyvinkin ohuina joten voisit kokeilla pienintä kokoa jos se mahtuisi hammasväleihisi.
Kävin viikko sitten hammaskiven poistossa ja aluksi hygienisti luuli ettei hammaskiveä ole, mutta sitten huomasikin että se on valkoista joten löytyi vasta työkaluilla. Valkoisuuteen taitaa vaikuttaa se että käytän valkaisevaa hammastahnaa. Ikenien alla oli (taas) runsaasti kaiveltavaa koska minulla syljen tyyppi kehittää hammaskiveä nopeasti. - hammaslankaaa
Jos tikut ja väliharjat ei mahdu, niin hammaslanka käyttöön.
Tavallisen harjankin voi nostaa "pystyyn" etuhampaita harjatessa, siinä missä sähköharjankin. Auttaa kummasti puhdistuksessa.- Ei hammaslankaa
Uskon, että tämä neuvo sopii monille, mutta ei omien kokemuksieni mukaan minulle. Olen kokeillut moniakin laadukkaina pidettyjä hammaslankoja, mutta minulla on usein suuria vaikeuksia saada hammaslanka ehjänä pois ahtaista hammasväleistä.
- hammaslankaaa
Ei hammaslankaa kirjoitti:
Uskon, että tämä neuvo sopii monille, mutta ei omien kokemuksieni mukaan minulle. Olen kokeillut moniakin laadukkaina pidettyjä hammaslankoja, mutta minulla on usein suuria vaikeuksia saada hammaslanka ehjänä pois ahtaista hammasväleistä.
Oletko kokeillut litteää vahattua versiota? Mahdollisimman ohutta. Minulla ainoa joka toimii ahtaissa hammasväleissä.
"Apteekista voi tiedustella hammaskiven muodostumista ehkäiseviä hammastahnoja. "
Kannattaa harkita tarkkaan näitä h.kiven muodostumista ehkäiseviä tahnoja. Niiden vaikutus perustuu siihen, että estävät mineraaleja kiinnittymästä hampaan pintaan, mutta tässä on se huono puoli, että ne estävät samalla hampaiden remineralisaatiota. Tälläiset tahnat eivät sovi ainakaan, jos on kovin reikiintymisaltis ja/tai alkavia reikiä. - hyvin ohut
Ei hammaslankaa kirjoitti:
Katso, että hammaslangassa (siis pakkauksessa) lukee floss. Ne ovat ohuempia ja mahtuvat pienempiin väleihin. Tämän minulle neuvoi hammaslääkärini.
- Miten poistetaan
Oletteko kokeilleet tälläista?
http://www.tohmajarvenapteekki.fi/dentek-hammasraaputin-p-1368.html- Turha väline
Kaikkea ne kauppamiehet yrittää. Eiköhän ole parasta vain pestä huolellisesti ja säännöllisesti niin ei tarvita tuollaista muovista "raaputinta". Jos siten rapsuttelee vain näkyviä hampaiden osia ja sen vuoksi jättää säännöllisen hammaskiven poistamisen, hampaat menee huonoon kuntoon. Ammattilainen tarvitaan poistamaan hammaskiveä ikenen alta ettei hampaat ala irtoamaan.
- hyggi
itse käyn suuhygienistillä 6 kk välein. mulle vaan tulee sitä hammaskiveä vaikka mitä tekisin. kai se johtuu syljen laadusta.
- tunkatpois
Mulla on vähentynyt vähähiilihydraattisen ruokavalion myötä. Samoin syömäkerrat päivässä olen vähentänyt kolmeen. En tiedä toimiiko kaikilla. Perunat, maito ja vaalea leipä on minulla olleet niitä ruokia, joiden jälkeen suussa aina tunkkainen maku, nyt kun ne on poissa niin hammaskivikin vähentynyt.
- Vaikuttaisiko tämä
Minulla ei ole "tunkkainen maku" suussa minkään ruuan jälkeen ja syön jopa noita välttämiäsi ruokiakin. En tiedä vaikuttaako asiaan se että aina ruuan jälkeen juon ison lasillisen vettä ottaessani lääkkeet. Vesihän huuhtelee ruuantähteet suusta ja se jää puhtaaksi joten "tunkkaisuutta" ei pääse syntymään.
- Mirja 9
Hammashoitoa ei ole.Naureskellaan vaan että jonota puoli vuotta ja mene Ylöjärvelle sen jälkeen.7-15 vuotiaiden hampaita tarkastellaan ja perkele se jää siihen aikuisilla.Ne harjaa vaan jynssää eikä niille tule esim. muita sairauksia ikinä jotka vie hampaita.Kilpirauhasvikaa eikä diabetesta eikä mitään tule aikuisille minkä takia he tarvitsisivat säännöllistä huolellista hoitoa.Sitten kun menee hampaat otetaan pois ja avustusta et saa kun et hoitanut suuvärkkiäs.Ja uusia potilaita ei oteta vastaan.Tee mitä teet itsehoito vaan on tärkeä.Aikuisilla.
- Vanha juttu
Aiemmin tilanne olikin tämä, kun lähdit koulusta, kunnallinen hammashoito loppui ja piti hakeutua yksityispuolelle. Nyt määräykset ovat muuttuneet ja nämä väliinputoajatkin saavat hakeutua kunnalliseen hammashoitoon. Siitä on aiheutunut valtavat ruuhkat ja hoitoon joutuu jonottamaan pitkään. Tärkeintä on hyvä itsehoito jolloin hampaiden hoito sietää pitkät tarkastus- ja hoitovälit. Itse en sitä ymmärtänyt ja iso osa hampaista on poistettu ja osaproteesi käytössä. Yksityispuolen kalliiseen hammashoitoon lähdin vasta kun oli jo korjattavaa, säännöllisiin tarkastuksiin ei ollut varaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862